Olet täällä

Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 7.1.2022 17:55:02

Onnea sulle! Pitäiskö sun kirjoittaa lopettajien palstalla? Mä epäonnistun säännöllisesti, koska teen itselleni aina vain parempia tavoitteita. Mutta en ole palannut vanhaan. Vuoden takainen elämä ei ole enää mun elämää. Viinaa on kaapissa nytkin ja viiniä ja siideriä ja olutta. Mun en mä sitä juo vain koska sitä on. Mä päätän, ei kaapissa oleva alkoholi.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mrs. Feelgood (poistunut käyttäjä) » 7.1.2022 19:11:28

Kiitos palautteesta. Tottakai pitäisi kirjoittaa lopettajien puolelle. Pohdiskelin vain tuota kysymystä ja halusin kirjoittaa omakohtaisen kokemuksen. En enää koskaan kirjoita tänne vähentäjiin, koska en vissiin sitten kuulu tänne :roll: Jatkan vain lukijana✌ Heihei.
Mrs. Feelgood (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 7.1.2022 19:42:30

Mrs. Feelgood kirjoitti:Kiitos palautteesta. Tottakai pitäisi kirjoittaa lopettajien puolelle. Pohdiskelin vain tuota kysymystä ja halusin kirjoittaa omakohtaisen kokemuksen. En enää koskaan kirjoita tänne vähentäjiin, koska en vissiin sitten kuulu tänne :roll: Jatkan vain lukijana✌ Heihei.

Hei Mrs Feelgood. Tarvitsemme kaikkia näkemyksiä, myös tällä vähentäjien puolella. Itsekin juuri käyn tätä keskustelua, olenko vähentäjä vai lopettaja, vai toistaiseksi juomaton. Mielestäni kaikki mielipiteet ja näkemykset ovat tervetulleita. Pääasia että on näkemyksiä ja että ihmiset jakavat niitä.
Itse nautin tammikuun tipattomuudestani tänään, tässä ja nyt. Olen nukkunut hyvin ja nautin alkoholista vapaasta olemisesta.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 7.1.2022 21:20:51

Sori mrs feelgood, jos olin vähän tyly. Ärsyttää ja masentaa lukea noita "yritin vähentää, mutta ei se tule onnistumaan, joten on pakko lopettaa" juttuja. Kyllähän mäkin surkeina päivinä pohdin lopettamista. Se olisi ehkä loppujen lopuksi helpompaa. Pitäisi kärvistellä jonkun aikaa, mutta sitten saisi rauhan. Vai menisikö se niin? Olisiko sekin loppuelämän taistelu? No, tammikuun olen minäkin juomatta ja hyvältä se edelleen tuntuu.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Siideri » 7.1.2022 21:29:27

Monta kertaa oon miettinyt tänne kirjoittamista, mitä väliä. Elämä ihan rikki. Kesällä törkyratti mistä käräjät ens vkoĺla. Miten ihminen voi olla typerä ja viinan vietävissä??
Pakko lopettaa
Siideri
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 8.1.2022 10:45:41

Voi Siideri, hienoa että otit askeleen ja kirjoitit. Olisi mukavaa, jos jaksaisit aloittaa omankin aiheen, johon voisit kirjoitella tuntojasi. Nyt pitäisi löytää asenne, että hölmösti tehty, mutta tekemättömäksi sitä ei saa. Vaihtoehtona taitaa siis olla joko jäädä tilanteeseen makaamaan ja sysäämään se mielestään tai hoitaa asia parhaansa mukaan ja jatkaa elämää tästäkin oppineena. Edellä mainitusta meillä täällä onkin monella kokemusta. Asioiden tönimisestä eteenpäin aistien turruttamisen turvin, kunnes ne ovat taas edessä, alati lisääntyen. Semmonen kunnon aura-auto -meininki. :(
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 8.1.2022 17:58:20

Kirjoitanpa tänne vuoden 2022 tavoitteen, niin on oikein kirjallisessa muodossa ja julkisesti luvattu :D Tavoitteeni on 2 täysin selvää kuukautta (2021 oli elokuu, sitä edeltävä oli alaikäisenä), 26 selvää viikkoa (2021 oli 15 viikkoa, sitä edeltävä 0-viikko oli ehkä 90-luvulla), kuukaudessa alle 30 annosta (2021 marraskuussa join alle 30, sitä edeltävä kerta oli ehkä 90-luvulla). Poikkeus kuukausisääntöön - lomat. Lomamatkoilla saa juoda enemmän muttei tolkuttomasti kuten tähän mennessä aina. Tämä viimeinen on varmasti mun suurin haaste.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 18.1.2022 20:23:00

Kolme viikkoa juomatta. Tuntuu hyvältä. Ihan kuin olisin pitkästä aikaa järkevä oma itseni. Samanlainen olo oli viime syksynä, kun olin juomatta. Joulumatkan juomisen jälkeen olin hetken aikaa joku ihan outo tyyppi. En haluaisi olla itselleni outo tyyppi. Kaikesta huolimatta ostin tänään seuraavan lomamatkan maaliskuulle. En tiedä, olisiko parempi olla juomatta siihen asti, koska varmaan lomalla tulee kuitenkin taas juotua enemmän kuin suunnittelen. Vai pitäisikö helmikuussa alkaa varovasti harjoitella juomista, jottei se lomalle menisi överiksi, kun on ollut niin pitkä tauko. No, onhan tässä vielä 13 päivää tammikuuta aikaa miettiä jatkoa. Ja toki parasta olisi, jos loma tällä kertaa menisi niin, että voisin palata kotiin ylpeänä onnistumisista. Ja selvänä kotiin tällä kertaa.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 19.1.2022 17:56:11

Tunnistan myös näin kolmen viikon jälkeen tuon järkevän oman itseni. Tai itse luulin olevani sitä silloin juodessanikin. Nyt huomaan, ettei siinä ihan yhtä kirkkailla valoilla suhattu. Samalla vähän kurjakin fiilis, mutta nykytilanteen osalta oikein hyvä.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 22.1.2022 07:25:51

Olen neljättä päivää sairaana: oksettaa koko ajan ja mahaan sekä päähän sattuu. Töissä kuitenkin olin, koska etätöihin juuri ja juuri pystyin. En kehdannut olla poissa, kun olen samanlaisia vatsatauteita jo muutaman kerran keksinyt krapulan vuoksi. Kuntosalilla kävin eilen, mutta oksennus meinasi tulla koko ajan. Ei tee tänään mieli edes lähteä kokeilemaan, kun on niin heikko ja huono olo. 4 päivää on tuntunut siltä kuin olisi aivan järjetön krapula. Paitsi ettei ole! Olenko oikeasti vapaaehtoisesti hankkinut itselleni juomalla tällaisen olon jatkuvasti? Tässä menee elämä ihan pilalle! En saa tehtyä yhtään mitään hyödyllistä tai kivaa. Tällä kertaa voin lohduttautua sillä, että olen oikeasti sairas. Niin, täytyy oikein itsellekin selittää, että olen OIKEASTI sairas enkä vain valehtele ja paikkaile juomistani "vatsataudilla".
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 22.1.2022 10:33:51

Voi ei, pikaista paranemista! Olen myös ajatellut tuota, kun olen tässä kärsinyt pääkivuista. Että tätä sitten oikein järjestin itselleni vähän väliä vielä ei niin kauan sitten. Kylläpä olen ollut itselleni kiva. :roll:
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 23.1.2022 15:14:08

Alkaa viimein olla parempi olo ja pystyy syömään. Jokohan huomenna voisi treenata normaalisti? On muuten varmaan eka kerta, kun olen sairas enkä juo. Viimeksi kun oli vatsatauti, niin kyllä join heti, kun neste pysyi sisällä, koska olin lomamatkalla. Sama jos olin kotona kipeä viikonloppuna - join silti, koska oli viikonloppu. Nyt tuntuisi ihan hullulta juoda alkoholia, kun muutenkin on huono olo. En halua. Helmikuussa jatkan tipatonta. Maaliskuussa varmastikin lomalla juon, mutta tällä hetkellä en hekumoi ajatuksella lomakänneistä.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Yhdet vielä Ninni » 25.1.2022 10:41:56

Elohiiri kirjoitti:Tunnistan myös näin kolmen viikon jälkeen tuon järkevän oman itseni. Tai itse luulin olevani sitä silloin juodessanikin. Nyt huomaan, ettei siinä ihan yhtä kirkkailla valoilla suhattu. Samalla vähän kurjakin fiilis, mutta nykytilanteen osalta oikein hyvä.

Tästä tuli mieleen sellainen oivallus, jonka itse olen kohdannut. Olen luullut olevani iltaisin alkoholin vaikutuksen alaisena typerän impulsiivinen. Olen tilannut netistä turhaa tavaraa ja meilaillut vähän turhan rohkeita viestejä heille, joille ei pitäisi. Nyt olen huomannut, että teen ihan samaa myös selvänä. "Kännissä ja läpällä" -selitys ei siis päde minuun.

No, ehkä viinilasillisilla on jotain osuutta asiaan ollut. Mutta huomaan, etten ole sen erilaisempi tai erikoisempi selvänä.

Ja kyllä, edelleen ärsyttää (kuten Hippulia tuossa ylempänä) ne jutut, joissa todetaan, että vähentäminen ei onnistu, lopettaa pitää. Siis ärsyttää sellaisissa tapauksissa, joissa näin lausuja antaa ymmärtää, että tilanne on sama KAIKILLA meillä. En usko siihen. Onko alkoholismi kaikilla ihmisillä täysin samaa mekanismia ja lainalaisuuksia noudattava? Vaikka ihmiset ovat erilaisia?

Minä edelleen vahvasti kuljen sitä kohtuukäyttäjä-Ninniä kohden.
Yhdet vielä Ninni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 25.1.2022 17:18:22

Luin kirjan Selvin päin (Annie Grace), kun sitä joka paikassa suositellaan. No voi hohhoijaa! Kärsien luin sen loppuun asti. Voi sitä paatoksen määrää! Kaikki tulevat juomaan vuoden päästä enemmän kuin nyt - ihan kaikki ihmiset. Kaikki tulevat riippuvaisiksi alkoholista joskus, kun juovat riittävän pitkään - myös kohtuukäyttäjät. Jos juot kerran viikossa saunaoluen, ajattelet koko viikon, että voi kun saisi jo sen saunaoluen. Siis mitä? Kyllä tässä maailmassa on paljon ihmisiä, jotka osaavat käyttää alkoholia järkevästi! Minä en osaa. Mutta opettelen ja pakotan itseni jonkinlaiseen kompromissiin, joka minulle edustaa kohtuullista juomista. Tällä hetkellä se on max 10 annosta kerralla ja max 30 annosta kuussa. Siis sitten kun taas juon.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 30.1.2022 15:14:26

Lopettajien ehdottomuus ärsyttää. Muutenkin niiden vouhotus nyppii, koska en halua lopettaa. En halua, koska haluan joskus juoda ja koska mun ei mielestäni tarvi lopettaa. Olen pian vuoden pohdiskellut, miten määrittelen itseni ja juomiseni. Missään nimessä en suostu ottamaan alkoholistin leimaa ja identiteettiä ja siksipä mulle ei sovi AA. Tuskin sopisi muutenkaan, koska en usko mihinkään korkeampaan voimaan vaan itseeni. En myöskään ajattele olevani riippuvainen alkoholista. En mulla ole vierotusoireita (paitsi krapula) enkä himoitse alkoholia joka päivä enkä ikinä niin paljon, että pää siihen himoon hajoaisi. En oikeastaan halua edes sanoa, että mulla on alkoholiongelma. Mieluummin niin, että mulla on ongelmia alkoholinkäytössä. Mutta tänään Lidlissä mietin, että ehkä pitäisi myöntää vähän enemmän. Olisin halunnut ostaa tarjouksessa olevaa alkoholitonta Ipa-olutta, mutta siinä on alle 0,5 % alkoholia. En uskaltanut, koska vähän pelkään, että siitä tuleekin sama olo kuin oikeasta oluesta eli nyt heti lisää. Täysin 0-oluesta ei tule sitä oloa, tosin aluksi pelkäsin senkin juomista. Kuinka vakava ongelma on, jos tommosia pelkää?
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät