Olet täällä

Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Miten vähän on tarpeeksi vähän ja riittävän paljon?

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 23.7.2022 07:12:16

Kiitti Talvikaktus tsempeistä. Olin eilen niin maassa, etten edes tajunnut kiittää. Tänään oli aamulla noustessa synkkä olo, ei huvittanut mikään eikä jaksanut kiinnostua normaalirutiineista, jotka tavallisesti tuovat mielihyvää (mm. kuntoilu, listojen tekeminen ja niissä olevien asioiden suorittaminen). Melkein teki mieli jatkaa juomista, jottei tarvitse palata arkeen. Päättäväisesti aloin suorittaa aamurutiineja ja sain kahvin keitettyä. Pienistä paloista elämä taas rakentuu. Nyt alkaa jo tehdä mieli aamiaisen jälkeen ulos. Salitreeniä pitää pohtia, voi olla syytä jättää tänään vielä väliin. Ensi viikon töihin pitää alkaa orientoitua. Ei mulla oikeasti vielä ole näin touhukas ja hyvä olo, mutta yritän huijata itseni uskomaan, että on :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 30.7.2022 12:27:43

Mahtavan hieno työviikko oli :D Heräsin älyttömän aikaisin joka aamu, että ehdin olla salilla 1,5-2 tuntia ennen työpäivää. Sen jälkeen oli aina mielettömän hyvä ja energinen fiilis. Töiden jälkeen lähdin heti ulos pyöräilemään, jos ei satanut kaatamalla. Kaatosateessa kävelin. Eilen aamulla ajattelin, etten todellakaan halua juoda viikonloppuna, koska en halua krapulaa enkä lusmupäiviä. Miten kävi? Eilen alkoi sataa iltapäivällä, kun piti lähteä ulos. Jäin sisälle juomaan. Yöllä heräsin ja vitutti niin, että join lisää. Aamullakin vitutti, joten aloin juoda. Huomenna täytyy lopettaa, koska maanantai on taas työpäivä. Ei tämän näin pitänyt mennä. Ei tästä tule ikinä mitään. En pysty lopettamaan enkä pysty juomaan vähemmän. Vituttaa kaikki, koko mun elämä. Vaikka oikeasti mulla on kaikki hyvin ja vikisen turhasta.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 30.7.2022 16:17:58

Hippuli73 kirjoitti:Kiitti Talvikaktus tsempeistä. Olin eilen niin maassa, etten edes tajunnut kiittää.

Eipä kestä, tää on vertaisTUKIfoorumi! E oo itsekään ollut niin aktiivinen täällä että olisin huomannut käydä katsomassa sun kuulumisia.

Hippuli73 kirjoitti:Mahtavan hieno työviikko oli :D Heräsin älyttömän aikaisin joka aamu, että ehdin olla salilla 1,5-2 tuntia ennen työpäivää. Sen jälkeen oli aina mielettömän hyvä ja energinen fiilis. Töiden jälkeen lähdin heti ulos pyöräilemään, jos ei satanut kaatamalla. Kaatosateessa kävelin. Eilen aamulla ajattelin, etten todellakaan halua juoda viikonloppuna, koska en halua krapulaa enkä lusmupäiviä. Miten kävi? Eilen alkoi sataa iltapäivällä, kun piti lähteä ulos. Jäin sisälle juomaan. Yöllä heräsin ja vitutti niin, että join lisää. Aamullakin vitutti, joten aloin juoda. Huomenna täytyy lopettaa, koska maanantai on taas työpäivä. Ei tämän näin pitänyt mennä. Ei tästä tule ikinä mitään. En pysty lopettamaan enkä pysty juomaan vähemmän. Vituttaa kaikki, koko mun elämä. Vaikka oikeasti mulla on kaikki hyvin ja vikisen turhasta.

Sulla on kaikki hyvin ja tuo olo menee ohi. Voisko tossa viikonlopun rännissä olla osaltaan kyse siitä, että sun neurokirjon aivot köhii sopeutuessaan taas rutiinin muutokseen? Duunissa oot painanut täysillä ja adrenaliinin voimalla on näköjään menny treenitkin, ja lopulta ns "something's gotta give". Itsellä ainakin on taipumuksena tehdä melkosia urotekoja ja sit takki onkin niin tyhjä että muutun sohvanpohjapeikoksi. Ja kun dopamiinifiksiä ei siinä tilassa touhuamisella saa, niin otan sen sitten pullosta.

En muista oliko sulla käytössä ADHD-lääkkeet, mutta nehän on tarkotettu just siihen dopamiinitasojen fiksaamiseen. Lääkärit usein länkyttää et ne on tarkotettu työviikkoon tai muuhun ns kunnon ihmisten toimintaan, mut oikeasti neurokirjon ihmisten kanssa työskentelevät lääkärit ja neuropsykiatriset valkut ym. korostaa aina sitä, että niitä kuuluu käyttää silloin, kun niistä on hyötyä. Joillekin ihmisille duuni on tarpeeks vireystilaa nostava haaste, että dopamiinia erittyy luonnostaan, ja sillon lääkkeitä ei töitä varten tarvitse. Sen sijaan ne voi tarjota viikonloppuihin tukea siihen, ettei arki lössähdä käsiin tai päihteet ala houkutella. Lääkäreitä ja apteekkia ei loppujen lopuksi kiinnosta muu kuin se, että niistä pitää välipäiviä viikottain ja ettei reseptit tyhjene ennen aikojaan.

Toki kaikille ne ei sovi ja jotkut eivät niitä halua käyttää ja sekin on täysin ookoo. Itselle ne sattuvat toimimaan hyvin eikä esim verenpaine oo käytön myötä noussut, päin vastoin laskenut kun ruokavalio ja liikuntatottumukset on lääkittynä paremmat.

Ota ens viikko rauhallisemmin, muista pitää duunissa taukoja ja vähennä liikuntaa nyt aluksi vaikka puoleen, ja kato auttaako se yleistilanteeseen. Näin tekisin itse... Siis ainakin ihannetilanteessa... :twisted:
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 31.7.2022 09:15:47

Rutiinien muutokset on pahoja. Viime viikolla ma-ke olin aamuisin ahdistunut, kun olisin kuntosalin jälkeen halunnut jäädä ulos pyöräilemään ja kauppakierrokselle. Mutta piti mennä töihin kotiin tietokoneelle. To-pe olin jo sopeutunut uuteen rutiiniin. Ensi viikolla taas homma muuttuu, kun siirryn etätöistä työpaikalle ja pitää kuntosalin jälkeen käydä kotona ja porhaltaa sitten töihin. Viime vuonna olin koko elokuun joka aamu ahdistunut, kun mietin, miten saan päivän tavoitekilometrit kasaan, kun pitää olla töissä. Syyskuussa helpotti, kun sain mielialalääkkeen ja pääsin terapiaan. Nykyään on hyvä olo aina, kun olen juomatta. Vain juomaputken aikana ja jälkeen tulee paha olo. Ja välillä ihan helvetin paha. Eilen oli aamulla ja aamupäivällä paha olo, mutta se meni päivän aikana ohi, kun join lisää. Tänään heräsin hyvällä mielellä. Juominen loppuu nyt. Elokuun lopussa seuraavan kerran.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 31.7.2022 13:51:38

Hippuli73 kirjoitti:Rutiinien muutokset on pahoja.
---
Tänään heräsin hyvällä mielellä. Juominen loppuu nyt. Elokuun lopussa seuraavan kerran.

Tsemppiä!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 8.8.2022 18:40:24

On ollut mukava elokuu. Ei ole ahdistanut loman loppuminen ja töihin paluu. Vähän on aamuisin haikea olo, kun ei voi jäädä ulos pyöräilemään vaan täytyy mennä töihin. Eikä ole tehnyt mieli juoda. No, vasta toinen viikko alussa, joten ei mikään ihme, ettei vielä himota. Jos 3 viikon jälkeen tuntuu samalta kuin nyt, niin se olisi hyvä juttu. Elokuun lopussa ja syyskuussa on nääs tulossa kaikenlaista juhlaa ja matkaa, mitkä vaatinevat alkoholinkäyttöä. Nyt kun suunnittelen, niin tekisi mieli olla elo- ja syyskuun juhlat 0-linjalla ja matkoilla juoda järkevästi. Mutta sitä ennen nautin tästä viikosta, jonka satavarmasti vietän juomatta ja kuntoillen. Iltaisin en malta odottaa, että pääsen nukkumaan ja saan aamulla herätä energisenä uuteen päivään.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.8.2022 07:54:57

Hei Hippuli, piti kirjoitella sinulle jo tuossa heinäkuussa, kun kirosit omaa tapaasi jatkaa juomista. Se kun tuntuu joskus niin tutulta. Sinulla menee nykyään kuitenkin hienosti juomiskertojen välissä, ja tietysti osa juomiskerroistakin. Onhan tuollainen 3 päivän juopottelu nykyään sinulle aika harvinaista vaikka mitä? Ei me kumpikaan haluta niitä tietenkään ollenkaan ja pois siitä on opeteltava, tai sitten vaan kokonaan lopetettava. Mutta jos vielä kuitenkin vähän treenataan?

Olisi tosi hienoa, jos menisit juhlat nollalinjalla! Olen sitä muutaman kerran kokeillut ja ollut kyllä ihan kivaa siltikin. Tietysti vähän nyt riippuu tilaisuuden luonteesta onko siihen aina halua.

Tuo matkoilla järkevästi juominen on se mitä minäkin ihan oikeasti haluan toteuttaa. Italiassa se onnistui kun oli patikointi siihen porkkanana ja keppinä. Mutta kohta taas lähdetään miehen kanssa reissuun paikkaan missä ei kauheasti tekemistä ole ja kuumuus varmasti pakottaa altaalle = allasbaarille. Minulla on kuitenkin vankka päätös, että en aiheuta itselleni viime syksyn Kreetan reissulla tapahtunut 1,5 vuorokauden överiä. Eihän sellaista tule kotonakaan lomalla niin miksi aina pitää siellä ulkomailla innostua? Minulla on se vika, että olet tottunut juomaan aina niin kauan kuin juomaa on. Kotona se on helppo rajata, mutta tuollaisessa etelän kohteessa kauppa on aivan vieressä eli juoma ei lopu käytännössä ikinä. Pitää siis vaan hillitä ihan itse itseäni. Tätä jo nyt psyykkaan, vaikka lähtöön on vielä melkein 2 viikkoa :D

Viime viikonloppuna oli hyvä syy juoda 2 päivänä ja meni tosi hienosti. Mahtavat päivät molemmat eikä krapulaakaan tullut. Sitä samaa lomallekin. Meille molemmille :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 28.8.2022 13:40:41

Ei tullut elokuussa 0-kuukautta. Viikonloppuna juhlin ja join. Perjantai meni vielä aika hyvin: 11 annosta. En mokannut ja muistan kaiken. Lauantaina aloitin ennen lounasta, joka jäikin sitten väliin. Join, kunnes sammuin ja herättyäni jatkoin. Lähes 12 tunnin juomisen saldo 18,5 annosta. Pieleen meni. Mutta tänään aamulla olin itselleni tiukka enkä juonut mitään. Elokuun määrä jää nyt niukasti alle 30, siihen olen tyytyväinen. Syyskuusta tulee erittäin kostea. Pelottaa jo nyt. On yhdet isot juhlat, pieni matka ja viikon matka. Parhaani yritän.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 28.8.2022 15:43:54

Hippuli73 kirjoitti:Lauantaina aloitin ennen lounasta, joka jäikin sitten väliin. Join, kunnes sammuin ja herättyäni jatkoin. Lähes 12 tunnin juomisen saldo 18,5 annosta. Pieleen meni. Mutta tänään aamulla olin itselleni tiukka enkä juonut mitään.
---
Syyskuusta tulee erittäin kostea. Pelottaa jo nyt. On yhdet isot juhlat, pieni matka ja viikon matka. Parhaani yritän.

Mulla on aina pahin vaaranpaikka jos syöminen jää. Korvaan sitten energiantarpeen alkoholilla. Jos juhlat ja reissut ei onnistu selvinpäin niin pidä syömisestä ja vedenjuonnista kiinni, ehkäiset pahimpia haittoja ja rännejä näin.

Tsemppiä!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 5.9.2022 04:27:58

Viime viikonloppu meni hyvin. Lauantaina juhlissa join, mutta minun mittapuuni mukaan onnistuneesti, koska muisti ei mennyt enkä mokaillut. Annoksia tuli hiukan liikaa määrällisesti. Sunnuntaisin ei sääntöjeni mukaan saa juoda, mutta join kuitenkin eilen pari. Ja olen siihenkin tyytyväinen: miksei saisi sunnuntaina juoda, jos osaa lopettaa juotuaan muutaman? Tänään on hyvä olo ja lähden aamupalan jälkeen salille. Viikonloppu ei ehkä ollut ihan nappisuoritus, mutta erittäin onnistunut verrattuna heinäkuun övereihin ja putkiin.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 13.9.2022 18:12:07

Viime viikonloppuna join, koska olin pikkuretkellä ulkomailla. Perjantaina en vielä juonut. Lauantaina olin noin klo 18.30 asti alkoholittomalla linjalla enkä siksi ehtinytkään vetäistä liian montaa annosta - olen aamuvirkku, joten ei ole tapana riekkua aamutunneille. Tein puolisoni kanssa kaikkea kivaa sekä selvänä että juodessa. Oli tosi onnistunut päivä. Mutta sitten sunnuntaina lähti lapasesta ja aloin juoda väkeviä ennen aamupalaa. Tajusin kuitenkin lopettaa iltapäivällä, joten pääsin töihin maanantaina. Krapula on ohi, ja nyt on taas erittäin mukavaa olla juomatta tämä viikko. Olen täynnä energiaa: kävin aamulla kevyellä juoksulenkillä ja iltapäivällä salilla. Syys-lokakuun vaihteessa olen viikon lomamatkalla ja siellä tulee taas juotua. Olen tehnyt suunnitelmia, joiden avulla pyrin minimoimaan överit (pyöräilyä ja retkiä eli jotain tekemistä, jottei lösähdä paikoilleen juomaan). Haluaisin olla parempi ihminen, mutta olen kohtuullisen tyytyväinen tähän tällä hetkellä.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 19.9.2022 04:43:16

Viime viikko oli hyvä, 0-viikko. Treeni kulki hyvin: lisäsin salilla painoja ja ulkona juoksukilometrejä. Kunnollinen elämä jatkuu vielä työviikon verran ja sitten viikon lomamatkalle. Yritän tsempata itseäni (osittaiseen) kunnollisuuteen myös lomalla suunnittelemalla vielä yhtä juoksukisaa tälle vuodelle. Ei viikon ankaran ryyppäämisen jälkeen voi ihan heti juosta kovaa ja/tai pitkää matkaa.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 9.10.2022 16:27:12

Loma meni juomisen suhteen huonommin kuin aiemmat lomat tänä ja viime vuonna. Pettymys oli suuri, todella suuri. Halusin jopa lopettaa kokonaan. Nyt olen ollut viikon juomatta ja tuntuu jo hyvältä. Jatkan juomatta ainakin kuukauden, toivottavasti pidempään. Viikon asioita pohdittuani olen päättänyt jatkaa vähentäjänä. Pohdin seuraavaa lomaa ja uusia keinoja olla silloin juomatta. Ja keskityn töihin sekä urheiluun.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.10.2022 13:54:18

Tosi ikävä kuulla, harmittaa puolwstasi :cry:
Sulla vaikuttaa asrki sujuvan niin hyvin. Varmasti oletkin analysoinut mikä sen tekee että lomalla lähtee lapasesta. (Saa kertoa meille muillekin, kun aika usein saman ongelman kanssa psinitaan.)

Kohdistuuko lomaan liikaa paineita "nauttia ja rentoutua"? Tyyliin että täytyyhän loman erottua arjesta ja kaiken pitää olla sallittua? Itsellä tulee reissussa vähän tuollaista hällä väliä asennetta ja sitten ei edes huomaakaan kuinka se juopottelu tosi asiassa menee jo negatiivisen puolelle eikä enää rentoutakaan.

Mutta tsemppiä ensi kertaan. Ennen sitä nauti hyvin sujuvasta arjesta.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 10.10.2022 20:10:48

Kiitos Vilma tsempeistä! Arki tosiaan sujuu erinomaisen hyvin. On taas mahtavaa nauttia kuntoilusta ja normaalista elämästä. Olen tunnollinen kontrollifriikki ja lomalla annan itselleni luvan olla jotain muuta. Olen on-off-tyyppi, joten jos en kontrolloi itseäni, niin sittenhän mulla ei ole mitään rajoja. Ja jos on monta viikkoa juomatta, niin varmasti on ansainnut hiukan juomaa - ainakin lomalla. Hiukan ei koskaan ole hiukan vaan usein perseet. Ja kun on vetänyt ne ekat perseet, niin seuraavana päivänä on niin huono olo, että pakko on korjata oloa ja se johtaa vain pahempaan krapulaan seuraavana aamuna. Tai sitten alkaa ahdistaa holtiton juominen - ja sekin johtaa vielä holtittomampaan käytökseen. Ja jos minä pysyn ruodussa, niin puoliso lipeää, mikä tietysti saa minutkin juomaan. Ok, ei me koko lomaa hotellihuoneessa tönötetty juomassa. Kyllä me käveltiin, pyöräiltiin, katseltiin nähtävyyksiä, käytiin parilla retkellä ym., mutta aivan hirveä annosmäärä tuli 9 päivän putken aikana. Eikä todellakaan tehty kaikkea mitä aiottiin: ei käyty kaikilla etukäteen maksetuilla retkillä, ei syöty niin kuin aiottiin, en juossut kertaakaan. Pahoja mokiakin tuli tehtyä. Mutta ei voi muuta tehdä kuin jatkaa yritystä. Yhdessä puolison kanssa suunnitellaan jo seuraavaa lomaa ja miten se onnistuu paremmin ellei jopa täydellisesti :D
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät