Olet täällä

Päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirja

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 20.11.2022 06:48:35

En mä ole sokerista, tihkusateessa juoksen ja pyöräilen. Mutta kylmyyttä mun ruumis ei kestä. Sormet ja varpaat jäätyy jo pienessä pakkasessa. Eikä ole mikään pukeutumiskysymys: ei voi juosta Michelinmiehenä. Silmät valuu vettä, joka jäätyy silmälasien linsseihin ripsien kanssa niin, ettei luomia saa enää auki ja kiinni. Mielelläni menen salille pyöräilemään ja juoksemaan. Siellä on valoisaa lämmintä ja vessa lähellä. Ja maksan siitä joka tapauksessa kuukausimaksun - tuleepa rahalle vastinetta :lol: Toivottavasti Talvikaktus saa myös voimaa salilla käymisestä ja uimisesta!
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 20.11.2022 17:43:33

Hippuli73 kirjoitti:En mä ole sokerista, tihkusateessa juoksen ja pyöräilen. Mutta kylmyyttä mun ruumis ei kestä. Sormet ja varpaat jäätyy jo pienessä pakkasessa. Eikä ole mikään pukeutumiskysymys: ei voi juosta Michelinmiehenä. Silmät valuu vettä, joka jäätyy silmälasien linsseihin ripsien kanssa niin, ettei luomia saa enää auki ja kiinni. Mielelläni menen salille pyöräilemään ja juoksemaan. Siellä on valoisaa lämmintä ja vessa lähellä. Ja maksan siitä joka tapauksessa kuukausimaksun - tuleepa rahalle vastinetta :lol: Toivottavasti Talvikaktus saa myös voimaa salilla käymisestä ja uimisesta!

Just tulin salilta! Masennuksen takia oli tossa taukoa mutta oli kiva huomata, ettei tehot/voima juurikaan ole laskeneet entisestä. Huomenna uimaan. Ti käyn maaseutumatkailemassa ja toivottavasti pääsen ratsastamaankin :)

PS mulla ulkoliikunta kätevästi yhdistyy saliin ja uimahalliin kun hyötyliikun eli kävelen joka paikkaan. En omista autoa ja alle 5km matkoihin en käytä julkisiakaan. Ja joo, masennus on ihan perkeleestä, mutta uus lääke kokeilussa ja kyl se näyttäs pahimman terän vievän siltä ja öisin saa jopa nukuttua, mikä on iso iso plussa.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 21.11.2022 14:09:08

Mielenkiintoista, tuo uusi masennuslääke parantaa unenlaatua ja herään virkeänä ja hyvillä mielin :shock: En muista koska olisin viimeksi ollut iloinen, että herään aamulla. No, tänään aamupäivällä mutta whatever. Lähden tuossa tunnin sisällä uimahalliin, pitää muistaa ostaa vessapaperia ja hakea uudet kengät postista. (Mulla kuluu kengät hirveää vauhtia kun keskimäärin kävelen päivässä semmosen kymmenisen kilsaa, paitsi siis jos masennus vangitsee sänkyyn...)
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 26.11.2022 16:44:26

Unohdin eilen ottaa masennuslääkkeet ja tänään on ollut ihan erityisen vetämätön olo. Syömisten kanssa ollut taas vähän nihkeää. Tänään pidän pienimuotoisen siivouspäivän, piakkoin pitää taas pestä lattiat. Käyn ehkä pienellä kävelyllä ensin.

Mietin eilen sellaista, että vahvin motivaatio vähentää ja ehkä joskus lopettaakin juominen on ehkä kuitenkin se sisäinen. Eli tuntuu, ettei alkoholi oikein nykyään enää "toimi" niin kuin se ennen toimi, juomisesta on tullut aika tylsää. Nuorena sai enemmän iloa irti siitä ja nykyään korostuu lähinnä semmoinen pohjaton plääh-olo jos haksahtaa juomaan. Toisaalta parempihan se näin päin on, ei tule tolkuttomia viinanhimoja.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 27.11.2022 12:23:14

Vetämätön olo. Sain kuitenkin eilen askareita hoidettua ja söin ihan järkevästi. Nyt pienelle kävelylle kun on vielä valoisaa, ja huomenna yritän kuntosalille!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 28.11.2022 16:35:29

Eipä tule kuntosalipäivää tästä. Heräsin aamukasilta nenä tukossa ja kurkku kipeänä, kävin kuumassa suihkussa ja nukuin puoli kolmeen iltapäivällä. Olo ei ole kipeä eli saatoin selvitä säikähdyksellä, mutta oon niin töttöröö että pidän tänään lepopäivän.

Bongasin muuten, että EHYTillä on nykyään oma päihdeneuvontanumero joka on auki 24/7. Oon sinne pari kertaa soittanut ja aion soittaa vastakin jos tarvii purkaa fiiliksiä tai selättää juomishimo tms. Toivotaan nyt kuitenkin että heräisin huomenna ilman tukkoista nenää ja kurkkukipua ja pääsisin salille...!

Tänään muuten otin taas ADHD-lääkkeen pitkästä aikaa (ja oon silti niin väsynyt etten jaksa kuin istua tönöttää). Oon syyskuun jälkeen syönyt ADHD-lääkkeeni ehkä seitsemänä päivänä, jotenkin ne vaan on jääneet, ja pitäisi skarpata. Masennuslääkkeitä syön edelleen ja sivuoireina on kuiva suu ja ripuli, mutta unen laatu on selvästi parempaa nyt.

Ehkä isoin juttu on, että alan hyväksyä että mun loppuelämä tulee pitkälti olemaan oireiden hallintaa. Ei se silti tarkoita että elämänlaadun pitäisi olla huono.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 29.11.2022 16:16:32

Masentunut ja väsynyt olo tänään. Kuun loppu niin eipä tule ainakaan ostettua kaljaa. Tähän päivään on mahtunut paljon hyvääkin, mutta jotenkin mieli vääntää esiin vain ne kaikista paskimmat ajatukset ja tulkinnat nykyhetkestä.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 29.11.2022 21:22:57

Vittu jes, selvisin tästä päivästä juomatta! Vaikka oli ihan hirvee olo ja ahdisti kuin eläintä. Mutta se meni ohi!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 30.11.2022 14:30:29

Illalla ennen nukahtamista tajusin yhden ison jutun henkilökohtaisesta elämästäni ja ns "tehdasasetuksistani" joka ei suoraan liity juomiseen mutta on usein saanut mut juomaan ahdistukseen ja ulkopuolisuuden tunteeseen. Mähän taidankin olla aseksuaali tai jollain kohtaa sitä kirjoa. Ja jos joku ihmettelee miksi kirjoitelen tällaista Plinkkiin, niin siksi, että mä uskon ettei päihdeongelmat kasva tyhjiössä. Ihmissuhteet ja parisuhteet on mulle tärkeitä mutta kusivehkeiden hinkutus yhteen on lähinnä tylsää, ja toi ristiriita on vuosien varrella kasvanut ihan karmeaksi häpeämöykyksi jota olen sitten milloin milläkin oheistekemisellä yrittänyt peittää.

Eilen mun yks tuttavuussuhde eteni aiempaa läheisemmäksi ystävyydeksi, ja mä sain siitä ihan valtavia onnen ja hyväksynnän tunteita vaikka niitä edelsi iso tunnemyrsky kun oon itsekin vähän ulalla mitä tän toisen ihmisen kanssa oikeastaan haluaisin ja mitä en. Se päällimmäinen voittava tunne oli kuitenkin että mussa ei loppujen lopuksi ole mitään hirveempää vikaa vaikka oon mielenterveysongelmainen ja ajoittain juopahtava. Ja se tunne että mähän oikeesti handlaan tätä elämää varsin hyvin vaikka elän normiarjesta poikkeavaa arkea oli kuin vasta-ainetta ahdistukselle ja tunteelle etten oo mitään enkä kukaan. Ei epäilystäkään, että mä en lähde samaa reittiä kuin veljeni. Ei myöskään epäilystä, että mun kandee oikeasti välttää kaikkia häpeään perustuvia ohjelmia. :shock:

Hyvä fiilis. Siis tosi hyvä. Huomenna salille, tänään on muuta menoa vielä virka-ajalle ja iltaisin en tykkää salilla käydä kun siellä on niin tupaten täyttä silloin
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 1.12.2022 05:41:34

Kuulostaa hienolta, että mietit elämääsi ja itseäsi ja hyväksyt sen sellaisena kuin se on. Varmaan munkin elämä vaikuttaisi jonkun toisen mielestä hirveältä, mutta jos mä itse olen pääsääntöisesti tyytyväinen ja onnellinen, niin so what. Esimerkiksi eilen sain kiksit hyvän juoksutreenin lisäksi siitä, että onnistuin poikkeamaan rutiineistani: väsytti niin helvetisti, että päätin nukkua pari tuntia pidempään ja käydä salilla vasta ennen päivällistä työpäivän jälkeen. Pelotti ja uuvutti lähteä sinne niin myöhään, mutta se meni tosi hyvin! Varmaan salitreeni olisi ollut helvettiä täydellä salilla, mutta kukaan ei häirinnyt mua juoksumatolla ja telkkaritkin olivat äänettömällä :D Ei normi-ihminen voi näitä juttuja tajuta.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 1.12.2022 11:31:06

Hippuli73 kirjoitti:Kuulostaa hienolta, että mietit elämääsi ja itseäsi ja hyväksyt sen sellaisena kuin se on. Varmaan munkin elämä vaikuttaisi jonkun toisen mielestä hirveältä, mutta jos mä itse olen pääsääntöisesti tyytyväinen ja onnellinen, niin so what.
---
Ei normi-ihminen voi näitä juttuja tajuta.

Näin juuri!

Nukuin tosi hyvin ja aamu alkoi rauhallisesti kahvilla ja valkopapu-tomaattikeitolla. Salikassi on pakattu ja mieli seesteinen.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 1.12.2022 16:20:39

Oli hyvä treeni. Huomenna on taas terveydenhuoltojärjestelmän kans asiointia ja se nosti vähän stressiä ja ahdistusta/ärtymystä pintaan, mutta soppa on tulilla ja kohta pääsen syömään sitä suihkunraikkaana.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 5.12.2022 12:15:40

La ja su join kumpanakin päivänä sikspäkin, tänään en juo. Tein eilen tosi hyvää ruokaa, vähän palak paneer-tyyppistä. Olen päättänyt panostaa kunnolla kasvisten ja palkokasvien jne syöntiin, kun sekin tutkitusti vaikuttaa masennukseen. Ja edelleen on tunne, että uudesta lääkkeestä on hyötyä. Tosi jees homma. Alkoholi vissiin vaikuttaa masennukseen sitä pahentavasti, koska se saa ohutsuolesta vuotamaan tavaraa verenkiertoon joka sit päätyy aivoihinkin aiheuttaen siellä tulehdusta, tai näin Hesarissa sanottiin. Aika vastenmielinen mielikuva, paskaa aivoissa, näin kärjistetysti.

Anyway, tänään on hyvä päivä ja se on pääasia!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 6.12.2022 16:07:27

Tänään kävin kaupassa, laitoin vähän spessumpaa safkaa, ja nyt juon yrttiteetä ennen kuin ryhdyn siivoamaan. Positiivinen ja tasainen olo. Kävin tsekkaamassa yhen painovaatimuksen liittyen tutkimuksiin/hoitoihin joita käyn nyt läpi ja olipa kiva huomata että kyseiseen BMI-rajaan mahtuminen vaatii käytännössä vaan parin päivän breikkiä suolasta ja hiilareista että nestevarastot on mahd. alhaiset. On jännä kun omaa (pitkäjänteistä ja kestävää) painonpudotusta ei oikein ees rekisteröi. Toki siis koko BMI on aika kyseenalainen metriikka kun mitataan yksilön terveyttä, mutta kun se nyt meillä on vakiintunut käyttöön niin tuskinpa ihan heti poistuukaan käytöstä.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 7.12.2022 18:47:26

Tänään on ollut hyvä päivä - ihan kotosalla vietetty sellainen, mutta oon kokannut valmiiksi parin seuraavan päivän safkat ja tehnyt kotihommia ja vähän elvytellyt vanhaa kirjoitusharrastustakin. Ja tietty leikkinyt chinchillan kanssa ja tehnyt häkin huoltohommia ja sisustusta (ne tykkäävät saada uusia leluja ja että häkissä vaihdetaan välillä järjestystä). Huomenna kampaajalle! Se on mun joululahja itselleni :)
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät