Olet täällä

Päiväkirja

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirja

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 16.9.2023 18:05:26

Tuuliajoilla kirjoitti:Hieno juttu, onnea!

Kiitos <3

Aamulla kun heräsin, eka ajatus oli, että ei hemmetti, nyt on tuo prosessi konkreettisesti laitettu käyntiin ja kysyin jo kuntosaliltakin, vaikuttaako hetun vaihtuminen kulkukorttiin ja pukkarin käyttöön. Uimahallilla onneks silleen selkeet säännöt että pukkari määräytyy senhetkisen ulkonäön mukaan, ehdin sitä säätää sit vuodenvaihteessa kun haen uuden eläkeläisuimakortin vuodeksi.

Törsäsin kolmekymppiä wolttaamalla itselleni Picnicistä brunssin, ja kävin iltapäivästä vesijuoksemassa. Tänään pitäs vielä jaksaa ryömiä Cittariin katsomaan, onko alennussähköhammasharjoja jäljellä, Mun vanha on jo 3v eikä enää niin tehokas kuin uutena ja hampaiden omahoito on asia, jossa kannattaa panostaa ennaltaehkäisyyn.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 19.9.2023 00:49:58

Hyvä fiilis. Eilen tajusin vesijuoksutreenejä tehdessä, että mulla onkin terapia jo keskiviikkona eikä perjantaina, ja että kirjoitustehtävällä alkaa olla kiire. Tuli vähän paniikki ja tunne etten ehdi enkä pysty. Kotona aloitin ja tuntui ihan paskalta, tarkoitus oli siis kirjata ylös traumakokemuksia terveydenhuollossa, varsinkin sellaisia, jotka sitten johtivat hoitovirheisiin. Ajattelin, etten jaksa muistaa. Mutta muistin sit kuitenkin. Jotain nelisen tuntia se tehtävän teko kesti ja nyt se on hoidettu, hyvissä ajoin ennen keskiviikon käyntiä, huomisen voi käyttää ihan muiden hommien miettimiseen.

Teki myös hyvää katsella sitä listaa ja tajuta että aika moni surkea lopputulema ei ole ollut mun syytäni. Tuo hoitojärjestelmä toimii ihan omalla logiikallaan ja nuorena kun ei sitä hahmottanut niin olin heittopussina vaan. Systeemin pyörteissä. Onneks oon päässyt psykoterapiaan.

Eihän musta "normaalia" tule mutta ei mun psyykessä mitään vikaakaan sinänsä ole. Traumatisoitunut olen, ja autistinen. Ne hidastaa menoa ja yhteiskunnan normipaineisiin en yllä, mutta oon tyytyväinen siihen kuka olen ja mitä olen saanut aikaan.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Minä vain » 20.9.2023 19:43:35

Iloa, voimaa ja valoa sulle.
Seuraan sun kirjoittelua. Halit!❤️
Oppisiko kulkemaan muita väistelemättä
Minä vain
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 21.9.2023 13:00:44

Minä vain kirjoitti:Iloa, voimaa ja valoa sulle.
Seuraan sun kirjoittelua. Halit!❤️

Kiitos tsempeistä!

Tänään on huono päivä: todella kova migreenikohtaus, johon liittyy lihasheikkous, oksetus, korvien soiminen ja huimaus. Kohtaus- ja pahoinvointilääkkeet tietenkin lopussa enkä pääse tässä kunnossa apteekkiin. Mulla kohtauksiin liittyy usein myös voimakas ahdistus ja paniikin tunne. Ei auta kuin piiloutua peiton alle ja odottaa, että helpottaisi.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 22.9.2023 11:07:19

Eilisestä muodostui sitten aika jännä päivä kun tuli säätöö kuntosalin kanssa. Mulla on siis hetu vaihtumassa mutta ulkoisesti näytän edelleen syntymäsukupuoleen kuuluvalta, niin kuumotti aika vitusti kun sali sano että miesten pukkariin vaan. Mun E-kupin munkeilla se varmasti päättyis tosi hienosti ja olis turvallista mulle (sarkasmi). En usko, että miehetkään olis kauheen innoissaan, jos kävelisin suihkuun heidän seurakseen. Sain onneks sitte vertaisryhmästä vinkin että ei salille tarvi mitään noista hetukuvioista kertoa, kunhan maksaa laskut ajallaan, ne tarvii hetun vain perintää varten. Tää autistin rehellisyys on kyl välillä taakka, lol.

Migreeni on täällä edelleen. Päätin että en vaan välitä. Käyn hakee apteekista migreenisuihkeet samalla ku palautan yhden kirjan kirjastoon, ja sit meen tekee vesijuoksutreenit. Mun täytyy nyt keskittyä koko voimalla ahdistuksen hallintaan, se nää migreenitkin todennäkösesti aiheuttaa, kun koko kroppa on hälytystilassa ja lihakset kireenä. Tunnen niskassa ja hartioissa ihan selkeitä merkkejä tulehduksesta, lihaksia sillee kuumottaa ja ovat näkyvästi jännittyneet vaikka yritän rentoutua. Jos vielä ens viikollakin tilanne on sama niin sit pitää hakeutuu päivystykseen ja pyytää migreeniputken katkasuu IV-hoidolla, ei pelkkää tulehduskipulääkettä ja nesteytystä vaan kortisonitippa.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 22.9.2023 16:14:33

Hirveä olo. Vesijuoksin kun se oli kalenteriin merkitty. Nyt kotona, tuntuu että yrjö lentää.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 23.9.2023 00:00:43

Ei taida tänä yönä uni tulla.

Ajattelin syödä ylimääräisen iltapalan. Jos sekään ei auta, niin alan tehdä kasvien syyshuoltoa. Ajattelin kokeilla, selviäiskö muutama rehu ikkunalasien välissä. Varmaan kovilla pakkasilla kuolisivat mutta nehän voi sieltä pelastaa huoneenlämpöön jos tietää kylmää olevan tulossa. Ja toisaalta vaikka ulkolasi olis kylmä niin sisäpuolen lasi on vain vähän huoneenlämpöä viileämpi. Kosteutta mulla kondensoituu erityisesti yhteen ikkunaan aina kun ulkona on sateinen sää. Vois olla että kasvit selviäis siellä ilman kovin tiheää erillistä kastelua. Tai sit aiheutan jonkun kosteusvaurion.

Tältä mun pää kuulostaa, kun oon ahdistunut. Mä toivon, että juustovoikkarit kolauttais tajun kankaalle.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 24.9.2023 11:30:27

Migreeni taittui vihdoin eilen. Aloitin ikkunanpesuprojektin (50% hoidettu) ja vien sen tänään loppuun. Illalla pitää kokata tänään päivätty jauheliha.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 25.9.2023 15:23:05

Päätin lopettaa mun migreeninestolääkkeen syömisen. Se ei estä migreenejä mutta siit tulee kyllä väsynyt ja letarginen olo ja aamulla herääminen kestää tolkuttoman kauan. Varmaan aluks migget pahenee, jos sitä ei syö, mutta mulla on kohtauslääkkeet erikseen. Pidän taukoa myös tulehduskipulääkkeistä. En niitä oo tietenkään päivittäin syönyt, mutta migreenejä oli kesällä paljon niin useampana päivänä viikossa kuitenkin. Mahahaava ei ajatuksena houkuta niin kärsitään nyt viikko pari pahemmista kivuista ja sit katsotaan, miten menee.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 27.9.2023 00:04:14

Hyvä, että migreeni on helpottamassa. Lääkkeet on hankalia, tasapaino hyötyjen ja haittojen kanssa on välillä todella vaikea löytää. Toivottavasti pärjäät ilman estolääkitystä.

Minulla stressi (todennäköisesti) on laukaissut taas huonomman vaiheen niveltulehdusten kanssa. En haluaisi ryhtyä uusiin lääkekokeiluihin ennen kuin muu elämä on rauhoittunut ja tiedän paremmin rauhoittuuko kipu/tulehdustila nykyisilläkin lääkkeillä. Viimeksi kun lääkkeitä lisättiin niin hoidettiin yhden aiheuttamia sivuoireita toisella lääkkeellä ja lopputulos oli huono. Lääkärin mukaaan sivuvaikutukset oli mielikuvitustani mutta magneetissa näkyi lihastulehdus, kuulemma toinen potilaansa jolle koskaan kävi niin.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 27.9.2023 16:40:42

Tuuliajoilla kirjoitti:Hyvä, että migreeni on helpottamassa. Lääkkeet on hankalia, tasapaino hyötyjen ja haittojen kanssa on välillä todella vaikea löytää. Toivottavasti pärjäät ilman estolääkitystä.

Minulla stressi (todennäköisesti) on laukaissut taas huonomman vaiheen niveltulehdusten kanssa. En haluaisi ryhtyä uusiin lääkekokeiluihin ennen kuin muu elämä on rauhoittunut ja tiedän paremmin rauhoittuuko kipu/tulehdustila nykyisilläkin lääkkeillä. Viimeksi kun lääkkeitä lisättiin niin hoidettiin yhden aiheuttamia sivuoireita toisella lääkkeellä ja lopputulos oli huono. Lääkärin mukaaan sivuvaikutukset oli mielikuvitustani mutta magneetissa näkyi lihastulehdus, kuulemma toinen potilaansa jolle koskaan kävi niin.

Amen. Mullakin meni aika kauan tajuta että se estolääke todennäkösesti pahens migreejenä välillisesti, koska ne lisää valoherkkyyttä, joka taas altistaa migreenille. Hiuksetkin oheni sitä syödessä. Näyttäis siltä, että lääkkeiden lopetus ei ookaan niin paha rasti kuin aluksi pelkäsin. Ei oo ollut pahoja kohtauksia, välillä välkkyy silmissä tai näkö tai kuulo menee hetkeksi, mutta kivut on ihan siedettäviä. Viime yönä en nukkunut, mutta käytin ajan piirtämiseen ja lepäilyyn.

Oon pahoillani, että oot joutunut tommoseen kierteeseen, että lääkitys lisää ongelmia. Jos lääkäri vielä ei sanomalla usko, niin se lisää tilanteen paskuutta.

Täällä kaikki perus ookoo. Mietin, meenkö huomenna raamattupiiriin livenä vai etänä. Mulla on ollut tunne että siellä enimmäkseen hyväksytään mut sellaisena kuin olen. Viime keväänä tuli vähän rutinaa yhdeltä tyypiltä siellä. Pitää kai kattoo huomenna voinnin ja jaksamisen mukaan että mikä plääni.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.9.2023 06:09:31

Onnea uudesta, oikeasta hetusta <3.

Talvikaktus kirjoitti: On jännä, miten vähän edelleen puhutaan siitä, että on olemassa äitejä, jotka ovat valmiita uhraamaan lastensa hyvinvoinnin täysin jos saavat siitä itse jotakin vastineeksi. Äidin rakkautta mystifioidaan mutta en itse ainakaan ole sellaista koskaan kokenut. Oma äitini on hyvin sadistinen, väkivaltainen, häiriintynyt ihminen. Aion ostaa kakun sinä päivänä, kun kuolinuutinen tulee.

Minulla itselläni ei ole mitään kummempia äititraumoja, mutta yleisesti mua vituttaa suunnattomasti tämä sitkeässä elävä myytti äitihahmosta, joka sydänverellään rakastaa ja leijonaemon lailla suojelee lapsiaan ja uhraa kaikkensa heidän hyväkseen. Eipä se monissakaan tapauksissa pidä paikkaansa. Jo ihan tilastollinen fakta on, että pienelle lapselle kaikkein vaarallisin ihminen on oma äiti. Toki tuossa vaikuttaa se, että pikkulapsen elinpiiriin ei yleensä kuulu kovin paljon perheenjäsenten ulkopuolisia henkilöitä, mutta ei se silti asiaa paremmaksi muuta. Ja vaikkei puhuttaisi edes mistään äärimmäisestä fyysisestä väkivallasta, päihdeongelmista ym. tosi raflaavasta setistä, kyllä lastaan voi mitätöidä, nöyryyttää ja muutoinkin pahoinpidellä henkisesti monin hienovaraisemmin ja silti hyvinkin traumatisoivin tavoin. Ihan kun kuuntelee monien kavereiden ja esim. omien vanhempieni juttuja, niin eipä niissä oma äiti mitään suurta rakkauden ilmentymää edusta. Nykyään on alettu puhua ja kirjoittaa enemmänkin vaikeista ja traumaattisista äitisuhteista ja hyvä niin, mutta silti tuo yllämainittu myytti elää ja voi hyvin. Toki on olemassa myös paljon hyviä äitejä, mutta mikään sääntö se ei ole.

Viime äitienpäivänä, kun onnittelin äitiäni(Joka siis on oikein fiksu tapaus), hän tuumasi, että hänen puolestaan koko äitienpäivän voisi lopettaa. Eipä se vielä kenestäkään juhlapäivän arvoista tee, että on onnistunut pukkaamaan lapsia maailmaan. Oli tuossa harvinaisen oikeassa.

Olen myös sitä mieltä, että kenelläkään ei ole oikeutta tituleerata itseään hyväksi äidiksi/isäksi/vanhemmaksi. Sen tittelin saa antaa ihmiselle ainoastaan tämän oma lapsi.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 28.9.2023 12:46:10

Winston-84 kirjoitti:Onnea uudesta, oikeasta hetusta <3.

--- myytti äitihahmosta, joka sydänverellään rakastaa ja leijonaemon lailla suojelee lapsiaan ja uhraa kaikkensa heidän hyväkseen. Eipä se monissakaan tapauksissa pidä paikkaansa. Jo ihan tilastollinen fakta on, että pienelle lapselle kaikkein vaarallisin ihminen on oma äiti. Toki tuossa vaikuttaa se, että pikkulapsen elinpiiriin ei yleensä kuulu kovin paljon perheenjäsenten ulkopuolisia henkilöitä, mutta ei se silti asiaa paremmaksi muuta. Ja vaikkei puhuttaisi edes mistään äärimmäisestä fyysisestä väkivallasta, päihdeongelmista ym. tosi raflaavasta setistä, kyllä lastaan voi mitätöidä, nöyryyttää ja muutoinkin pahoinpidellä henkisesti monin hienovaraisemmin ja silti hyvinkin traumatisoivin tavoin. Ihan kun kuuntelee monien kavereiden ja esim. omien vanhempieni juttuja, niin eipä niissä oma äiti mitään suurta rakkauden ilmentymää edusta ---

Kiitos <3 menee lokakuun puoliväliin, että saan uuden hetun vahvistettua, mutta oon jo nyt niin onnellinen että sieltä se on tulossa!

Ja kyllä, hienovaraisempi trauma on ihan yhtä lailla tuhoavaa, luulen että ero on lähinnä siinä, että jos perheessä on kulissit kunnossa niin lapsi ei samalla tavalla pääse tippumaan täysin yhteiskunnan ulkopuolelle kuin vaikka päihdeperheessä voi käydä. Mut silloin puhutaan erosta miten se trauma manifestoituu, ei siitä että mikä trauma on pahempaa kuin toinen.

Ihana kuulla, että sun äitis on noin fiksu <3

Järkyttävä lihaskipu ja -kireys niskassa ja selässä! Sain kuitenkin viime yönä nukuttua, niin mieliala on hyvä. Meen sinne raamattupiiriin tänään, vaikka eilen masens lukea Kirkko & Kaupungista haastattelu henkien manaajista Suomessa. Mun mielestä tommonen ei kyllä evlut kirkkoon kuulu. Itse "eheytyksen" lapsena kokeneena, ihan karseeta paskaa. Se juttu nosti trauma-ajatuksia pintaan ihan kunnolla. Tulee pelkoja että mitä jos se tapahtuu uudestaan. Hassua, että sillä voi olla ihmiseen niin suuri vaikutus, vaikka ei siinä fyysisesti tapahtunut muuta kuin että pidettiin ranteista kiinni ja huuto- "rukoiltiin" henkiä poistumaan musta. (Tuo ei mun mielestäni ole rukoilua; rukous on ihmisen ja Jumalan välistä kommunikaatiota, tuo oli show suvun mieliksi.) Olin eskari-iässä. Mua inhotti ja pelotti kun sen setämiehen suusta tuli kuumaa hengitystä ja sylkitippoja kun se niin tosissaan huus. Mietin että sitäkö ne "henget" on. Eikä se loppunut ennen ku sanoi ja teki mitä aikuiset halus. Eli pyysi anteeksi ja katui ja jotain. Eihän lapsi edes tajua mitä tollases tilanteessa tapahtuu. Jäin sitten miettimään että jos mussa onkin pahoja henkiä? Mun vanhemmat ei edes olleet uskossa, mutta niitä ärsytti niin paljon, kun sanoin olevani poika, että ajattelivat kai että mikä vaan on parempi kuin ärsyttävä lapsi joka sinnikkäästi kieltäytyy olemasta tyttö. Olin sitten poika vain salaa. Yksin leikkiessäkin siitä tuli silti vähän syyllinen olo. Tosin, en koskaan ajatellut että mun olemassaoloni olis jotenkin Jumalan tahtoa vastaan koska mähän vain olen mä. Musta tuli sitten loppujen lopulta tosi uskonnollinen ja opiskelin teologiksi. Se oli mun keino ottaa haltuun hengelliset traumat. Silti välillä ahdistaa niin paljon mennä kirkkoon että on paskat puntissa, varsinkin kun oon tatuoitu ja pukeudun mustiin, niin joskus mummot ja sedät kuittailee tai tuijottaa. Mutta annan niiden olla, omapa on ahdasmielisyytensä!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 29.9.2023 19:25:18

Tänään oli hirveä päivä. Tajusin, etten enää ole turvassa mun kotiseurakunnassa. Luulin, että mut hyväksytään siellä mutta kävin muutamia juttuja läpi terapiassa ja tajusin että ei se niin olekaan.

Elämä kutistuu kutistumistaan. Ei se mitään. Kävin tänään vesijuoksemassa. Selviän tästäkin.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 29.9.2023 19:31:48

Hei Talvikaktus.
Tekisi mieli kirjoittaa jotain Sinulle, mutta en osaa sanoa mitään...
Kuitenkin, Sinä olet yhtä tärkeä Jumalan edessä kuin kuka tahansa toinenkin ihminen.
Olen hyvin onnellinen siitä, ettei minun tarvitse olla kenenkään toisen tuomari ja syyllistäjä.
Minun "seurakuntani" on täällä pubissa, jossa nytkin istun. Itse en enää alkoholia käytä. Tahdon auttaa vanhoja kavereitani ymmärtämään muutamia asioita alkoholin tuhoavasta voimasta.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät