Olet täällä

Mistä mielihyvää ja puudutusta?

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mistä mielihyvää ja puudutusta?

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 13.9.2020 19:20:59

Helena ja Onneli sekä uusi ystäväni Belle, kiitos kun olette <3 :)

Aika vähiin on viikonloppuna kuitenkin jäänyt Plinkin selaaminen, vaikka haluaisin saada pikakelauksena tietooni kaiken, mitä teille on tapahtunut "sitten viime tapaamisemme". Jos meillä voisi olla suljettu ryhmä, jossa olisi mahdollista tutuksi tulleiden palstalaisten kanssa vaihtaa kuulumisia, niin olisi paljon helpompaa. Nyt on pakko pitää koko ajan suodatinta päällä, kun ei tiedä, kuka näitä lukee ja laskee yhteen yksi plus yksi. Yhtäältä aina ajattelen, että jos joku ystäväni tällä palstalla on, niin joku syyhän hänelläkin siihen on ja voisi olla vain hyvä jos puolin ja toisin tietäisimme salaisuutemme. Enemmän ehkä pelkään, että täällä on joku Homiksen ystävä, joka alkaa koota palapeliä.. se ei olisi hyvä.

Mutta näillä mennään mitä on annettu eli avautuen enemmän ajatuksista kuin tapahtumista, jotta anonymiteetti säilyisi.

Ja niistä ajatuksista...

Jos sinua pyydettäisiin nimeämään viisi tärkeintä arvoasi, mitkä nimeäisit
(arvo voi tässä tarkoittaa myös asiaa, jota pitää tärkeänä)? Ryhdyin itse tekemään tätä harjoitusta lukiessani kirjaa Hyvinvointia mielelläsi (Tevanlinna 2020). Jos minulta olisi etukäteen kysytty tuo kysymys, niin olisin veikannut, että sieltä nousee vastaukseksi asioita tyyliin terveys, oma (aikuinen) lapsi/perhe/parisuhde, luonto, ihmissuhteet ja eläinten oikeudet.

Katin kontit! 🐈

Tein arvotutkailuni niin rehellisesti kuin osasin ja selvitin, mitkä arvot todellisuudessa ohjaavat toimintaani. Nämä tunnistin (järjestystä en ole miettinyt ja joidenkin osalta mietin edelleen, ovatko ne arvoja vai luonteenpiirteitä):

- arvostus; saada arvostusta, positiivista huomiota, jopa ihailua tai olla kateuden kohde; olla suosittu, haluttu. Taustalla jatkuva kysymys "MItä muut minusta ajattelevat?" (ja tässä yhteydessä kirjoitin itselleni ylös, että kun teen asioita, niin minun kannattaisi miettiä "Tekisinkö/haluaisinko minä tätä, jos kukaan ei saisi sitä tietää?" eli lähtisinkö minä introverttina kissanristiäisiin ellen saisi niistä somettaa, jotta muutkin näkevät kuinka aktiivinen, sosiaalinen ja suosittu olen, jne)

- mukavuus; helppous, vaivattomuus, halu saada tuloksia ilman vaivaa, itsen hemmotteleminen ja "palkitseminen", laiskottelu, "I'm worth it" -ajattelu

- hallinta; kontrolli, päätösvalta, määräysvalta, heikko epävarmuuden sietokyky, asioiden pitää toimia minun säännöilläni ja sen mukaan, mitä minä pidän hyvänä ja oikeana (ja hallinnan tarve kohdistuu siis nimenomaan muihin kuin itseeni)

- innostus; halu "hurahtaa" asioihin, impulsiivisuus, heittäytyminen, malttamattomuus, haaveilu, suunnittelu (tähän liittyy se, että joko asiat jäävät haaveilun ja suunnittelun tasolle tai sitten aloitan ja hyvin pian lopetan, eli pitkäjännitteisyyden ja määrätietoisuuden puute)

- rationaalisuus; järkeily, tiedesusko, kriittisyys, arviointi, auktoriteettiusko, "huuhaa"-vastaisuus

Tevanlinnan kirja on vielä kesken, joten en tiedä, miten tältä arvopohjalta lähdetään toteuttamaan elämänmuutosta :?
If you're going through hell, keep going.
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Belle123 » 13.9.2020 19:52:25

No tuota noin niin.... piti heti tulla vastaamaan, että kylläpä voisin sisäisistä sopukoista kaivaa samanlaisia ihanuuksia. Nyt kun iskit ne noin näytölle. Toki minullakin tulee ensimmäisenä mieleen terveys, parisuhde plaaplaa. Mutta mikä todellisuudessa ohjaa.

Arvostus (en ole someleveilijä, mutta arvostusta minä kaipaan), paljon. Mukavuus, innostus. Rationaalisuus. Ja katsopas, minä tein ison muutoksen! Ja katsopas kuinka hyvin minulla menee! :wink: :lol:

Mutta minä tein sen. Nyt pitää hoitaa sitten tämä vähän ikävämpi osuus. Tai onhan tämä muutos ollut ikävää jo tähänkin saakka (no muutama positiivinen asia on vilahtanut välissä), nyt ja huomenna, mutta jatkan asian hoitamista :lol: :roll: Ehkä sinäkin pystyt noilla arvoillasi, jos jopa minäkin pystyin. Jotenkin sillä tavalla mikä sinulle olisi parasta ja sopivaa.
Belle123
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 15.9.2020 20:38:44

Tosi hyvä kysymys arvoista Hemmentaali! Laitoin vinkkaamasi kirjan muistiin. Huomenna minulla on pitkä ajomatka, niin taidan ottaa sen matkalla kuunteluun. Olen tässä pari päivää pähkäillyt mitkä minun arvoni todella ovat. Niiden arvojen, joita toteutan elämässäni erottaminen niistä arvoista, joita toivoisin toteuttavani ei ole ihan yksiselitteistä. Helposti ajautuu ajattelemaan yleviä ja luettelee omiksi arvoiseen sellaisia asioita, joita pitää hyvinä/tavoiteltavina. Ja ovathan ne toki osittain päällekkäisiä, mutta silti moni pitää esimerkiksi terveyttä tärkeänä arvona ja tekee päivittäin paljon sellaisia valintoja, jotka tätä eivät tue, esim. polttaa tupakkaa, laiminlyö lääkehoitoa tms.
Omia arvojani:
Työ: Yksi minulle varsin tärkeä arvo näyttää olevan ansiotyö ja siinä menestyminen, tulosten aikaansaaminen, tyydytys työstä, hyväksyntä, arvostus ja työuralla eteneminen. Työuran eteen olen nähnyt paljon vaivaa, ottanut jonkin verran riskejäkin. Jotain kertoo sekin, että tämä tuli ensimmäisenä mieleen.
Turvallisuus: Olen monissa ratkaisuissani ollut hyvin turvallisuushakuinen ja haluan jatkuvuutta. Työpaikat, asunnot, ystävät, parisuhde, kampaaja, hammaslääkäri jne. - todella pitkiä ja monivuotisia suhteita. En ole kovin vaihtelunhaluinen enkä polta siltoja. Pelkään muutoksia ja epävarmuutta enkä hanakasti hakeudu sellaisiin tilanteisiin. Olen varmaan vähän tylsä, arka ja mukavuudenhaluinen.
Terveelliset elämäntavat: Pyrin terveellisiin elämäntapoihin. Lopetin juomisen. Käyn säännöllisesti tarkastuksissa ja lääkärissä. Luotan koululääketieteeseen ja kierrän kaikenlaiset vaihtoehtohoidot kaukaa.
Lähimmäisenrakkaus: Salliva ja avarakatseinen suhtautuminen toisiin ihmisiin sekä läheisiin että täysin vieraisiin. Toisten kohtelu kunnioittavasti. Usko siihen, että jokaisessa on jotain hyvää. Vaikeassa tilanteessa olevan ihmisen auttaminen. Hyväksyä läheisteni valinnat ja teot, vaikka ne eivät olisi sellaisia mitä itse heille olisin toivonut, kun ne vaan eivät ole rikollisia tai toisia ihmisiä tai eläimiä vahingoittavia. Tämä toteutuu osittain, vielä on paljon parannettavaa.

Tulikohan tästä liian siirappia, kehtaanko julkaista? Listaan voin lisätä myös mukavuudenhalun, mutta toisaalta kukapa ehdoin tahdoin haluaisi mahdollisimman paljon vastuksia ja hankaluuksia, kun niitä tulee joka tapauksessa pyytämättäkin.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 17.9.2020 21:38:11

Hei minunkin puolesta Hemmentaali.
Vaikka olen pitkään raittiina ollut, silti käyn plinkissä. Tämä palsta on kuin kotipihaa.
Taisimme joskus jonkun viestin keskenämme vaihtaa.
Minulla on Sinulle Hemmentaali, ja muillekin Vähentäjille, pieni yllätys. No ei ehkä ihan yllätys kaikille enää. Olen kirjoittanut kirjan raitistumiseni alkuvuosista. Tarina alkaa kyllä hetki ennen raitistumista ja kertoo myös sen tapahtumaketjun, joka muutokseen johti. Kirjan nimi on: Pelkään mutta en pakene. Kirjailija monelle tuttu, Putkis 0132.
Kirjasta löytyy tietoa omasta ketjustani elokuun alusta alkaen. Ja onhan se tuolla kirjallisuus ja blogivinkkejä ketjussa. Google myös kirjan tuntee.

Kaikkea hyvää toivon Sinulle Hemmentaali.

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Mummeli » 18.9.2020 16:34:21

Hei Putkis 0132. Onkohan kirja kirjastossa? Olisi mukava lukea se. Ja kiitos myös noista muista kirja vinkeistä.
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 22.9.2020 12:43:05

0132 kirjoitti:Hei minunkin puolesta Hemmentaali.
Vaikka olen pitkään raittiina ollut, silti käyn plinkissä. Tämä palsta on kuin kotipihaa.
Taisimme joskus jonkun viestin keskenämme vaihtaa.
Minulla on Sinulle Hemmentaali, ja muillekin Vähentäjille, pieni yllätys. No ei ehkä ihan yllätys kaikille enää. Olen kirjoittanut kirjan raitistumiseni alkuvuosista. Tarina alkaa kyllä hetki ennen raitistumista ja kertoo myös sen tapahtumaketjun, joka muutokseen johti. Kirjan nimi on: Pelkään mutta en pakene. Kirjailija monelle tuttu, Putkis 0132.
Kirjasta löytyy tietoa omasta ketjustani elokuun alusta alkaen. Ja onhan se tuolla kirjallisuus ja blogivinkkejä ketjussa. Google myös kirjan tuntee.

Kaikkea hyvää toivon Sinulle Hemmentaali.

Putkis 0132

Näin jossain kohtaa maininnan kirjastasi ja oli tarkoitus tulla kysymään lisää. Ei löydy kirjastosta mutta ostin e-kirjana. Odotan todella innolla pääseväni lukemaan!
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 22.7.2021 18:53:05

Kylläpä aika rientää! Oikeastiko siitä on kymmenen kuukautta, kun viimeksi täällä olen käynyt (syys 20)? :o

Pitää tunnustaa, että mietin, kirjoitanko nyt mitään. Tänne näyttää tulleen paljon uusia ihmisiä enkä edes jaksanut kuin vilkaista vanhojen tuttujen ketjujen häntiä. Haluaisin kyllä tietää, mitä teille kuuluu, mutta tuntuu ettei jaksaisi selata pitkiä ketjuja. Ja ennen kaikkea, ei minulla ole edes mitään uutta kerrottavaa. Jokin tarve tuli tänne vain palata, kävin jo tuossa aiemmin iltana muutamana, mutta silloin en kirjautunut, selasin vain otsikkotasolle. Tänään tuli pitkästä aikaa Sylvia mieleen ja palasin hänen ketjuunsa ja lueskelin sitä... tuli ikävä häntä ja niitä vanhoja aikoja.

Omia vanhoja tekstejä en halua enkä uskalla lueskella :D Sikäli menee kyllä nykyisin paremmin, että en enää aikoihin ole saanut sellaista "kohtausta", että heti aamusta olisi pitänyt alkaa juoda kamalan riidan takia (Sylvian ketjussa paljastin heränneeni aamuviidelta vetämään lohdutusta). En tiedä, olisiko vaihdevuodet menossa ohi. Mistä sitä tietää, kuinka paljon ne ovat olleet osallisena epätoivoisissa olotiloissani?

Mutta siis elämässä ja töissä on kaikki suunnilleen ennallaan. Hieman on tullut taas lisää vastuita, mutta palkassa se ei valitettavasti näy. Ja vastuiden mukana lisää vapautta, etätöitähän me teemme nyt koko porukka mutta minä sain jo aiemmin vapauden tehdä etänä ja muutenkin pystyn aika lailla määräämään itse työajastani. Tosin vaikeapa siitä on paljon määrätä, kun iso osa työstä on riippuvaista muiden työajasta. Muitakin vastuita on elämään tullut (järjestö/luottamustehtäväpuolella) ja kun jälleen opiskelen työn ohessa, niin pitkä kesäloma on tullut tarpeeseen, tosin se alkaa olla nyt loppumassa.

Herra Homejuuston kanssa elän edelleen ja välillä meni jo paremminkin, nyt taas kiristää pinnaa. Mutta näin on ollut joka kesä tässä vaiheessa, kun lomani alkaa loppua, joten voi olla ettei kyse ole pelkästään siitä, että hän on paskapääidiootti vaan minua ahdistaa jo jokin muukin 8)

Matkustamista kaipaan ihan mielettömästi. Tuntui tosi ahdistavalta viettää koko loma kotimaassa pieniä reissuja tehden. Olin jo viittä vaille ostamassa meille liput Travemundeen, jotta olisi päästy autolla kiertämään Saksaa, mutta hinta kirpaisi ja lisäksi oli niin hankalaa saada varmuus siitä, että mitä se nyt sitten koronan suhteen edellyttää ja pitääkö jäädä palattua karanteeniin jne, että jätin väliin. Onneksi, ottaen huomioon, mitä Saksassa sitten tapahtui.

Alkon suhteen tilanne on ihan sama kuin ennenkin. Suunnilleen joka ilta korkkaan oluen ja sen kyytipoikana siemailen brandya. Tai mitään 'suunnilleen', oikea muoto on ihan joka ilta. Joskus kevättalvella on ollut viimeisin sellainen ilta, etten ottanut ollenkaan, silloin niitä oli jopa kolme peräkkäin, kun pidin niistä kirjaa. Nykyisin en enää edes aamuöisin lupaile itselleni, etten illalla joisi. Tällä hetkellä haaveilen yrittäväni elokuun alusta alkaen taas vähentämistä, sehän olisi sellainen luonteva hetki; työt ovat alkaneet, kesä on ohi ja syksy saa.

Mutta nyt taidan vilkaista, ketä tuttuja tänne on kirjoitellut, ja varmaan vierailen uusienkin palstalaisten ketjuissa.
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 26.7.2021 08:17:07

Voi hemis-hemmentaali <3 olipa ihana lukea sun kuulumisia! istuin perjantai iltana sohvalla kun sain päähäni vilkaista mitä plinkkiin kuuluu ja taisin ihan hymyilläkin kun huomasin sun käyneen kirjoittamassa. Ajattelin heti muutaman sanan sulle kirjoittaa vaan kun olin juonut muutaman lasin viiniä ja se sääntö se on mullakin ettei viinipäissään tänne kirjoteta yhtikäs mitään.
Mutta nyt istun kuin ennen vanhaan aamukahvini kanssa katselemassa aurinkoista aamua ja Sylvian lyhty on seurana tuossa ikkunan takana, sitä en edes kesäksi ota pois.
Sen perjantai illan minäkin muistelin Sylviaa ja meidän hiekkalaatikkojuttuja. Aikoihin ne ei ole ollutkaan mielessä, mutta aina ne jossakin on olemassa. Jossakin mielen ja sydämen sopukoissa. Eikä semmoista aikaa enää tulekaan meille tälle palstalle. Sylvia oli Sylvia ja ollaan onnellisia siitä, että saimme viettää aikamme hänen kanssa.
Musta tuntuukin, että onko sitä joskus vähän jumittunut muutenkin siihen aikakauteen eli en vaan saa enää tästä plinkistä samalla tavalla kiinni. Elämässä tämä vähentäminen kulkee mukana, mutta laiskanlaisesti. En mä jaksa enää pohdiskella, että pitäskö lopettaa kokonaan. Puuttuu se halu.

Kyllä se mullakin alkoi jo miehen kanssa pinna kiristymään loppulomasta vaikka muuten ollaankin ällöttävän harmooninen pari :lol: liika on liikaa siinä yhteiselossakin, varsinkin kun mies on paljon tehnyt etätöitä niin kuin moni muukin. Sen työreissutkin on ollut niin minimissä, että sekin jo ärsyttää mua välillä :roll:
Ja mukavahan se on kuulla ettei sun vanha homekorva ole koko aikaa ollut ihan mahdoton!

Matkustamista se minäkin kaipaan. Ja just Suomen rajojen ulkopuolelle! kesäloma meni vielä kotimaassa kun en uskaltanut minäkään lähteä karanteenin yms säännösten takia minnekään.

Mutta kerran vielä oli mukava kuulla sinusta hemmentaali :) käynpä vähän lörpöttelemässä vielä omaankin ketjuun jotain.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 28.7.2021 08:02:02

Tervehdys Hemmentaali! Aina muistan sinut siitä, että olit ensimmäinen, joka minut aikoinaan toivotti palstalle tervetulleeksi❤️

Olisipa mahtavaa, jos kokeilisit parin viikon paussia tuohon säännölliseen alkoholinkäyttöön. Kannustan sua siihen. Kokeilepa miltä se tuntuu. Joskus voi yllättyä myös positiivisesti. Loman jälkeen on hyvä aika aloittaa ja alkava syksyhän on myös vähän kuin aloittaisi uuden koululuokan - uusi alku.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 7.8.2021 16:57:16

Hei hemmentaali, mukava kun olit käynyt päivittämässä kuulumiset!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.8.2021 09:10:23

Aivan mahtavaa Hemis, että teit come backin :P Sinua on kaivattu.

Tylsää, että edelleen alkoa kuluu samat määrät. Siitä kyllä kunnioitan sinua, että pystyt pitämään itsesi sen verran kurissa, että aloitat aina vasta illalla. Minulla ei onnistuisi jos joka päivä juopottelisin. Etenkin jos vielä tekisin etätöitä.

Terveytesi kuitenkin on varmasti vaakalaudalla tuolla kulutuksella, vaikka maltillista se kerralla onkin. Siksi minäkin ehdottaisin, että kokeilisit alkuun parin viikon täyspaussia ja sitten miettisit miten voisit vähitellen siirtyä vaikkapa vaan viikonloppu juopotteluun, jos ei tunnu siltä että kokonaan haluat alkosta luopua.

Palaa kirjoittelemaan, kaipaan vanhoja kamuja :D
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät