Olet täällä

Suurkulutuksen lopettaminen

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Suurkulutuksen lopettaminen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 30.8.2018 11:33:04

Hienoa kuulla sinusta Lämpömittari! Hieman viimeinen viesti huolestutti, kiva kuulla, että elossa ja suht ok. Ihan silkasta uteliaisuudesta olisi mielenkiintoista kuulla mitä kaikkea tapahtui. Voisit vähän laittaa novellin tynkää tulemaan Juoppohullun päiväkirjan tyyliin :D . Toimisit meille varoittavana esimerkkinä.

Mikä on nyt tavoitteesi? Vieläkö vähentelet vai joko lopetat?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba » 31.8.2018 11:14:11

Kiva kuulla, että hengissä olet. Sun kokemukset kuulostaa kyllä tosi rajuilta. Hyvä, että selvisit.
Ameeba
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 10.9.2018 11:38:31

Teretys taas. Kyllä mulla tavoitteena on se lopettaminen ollut jo pitkään. Itsekuri vaan on niin onneton, että kun alkaa vaikeuksia tulla, niin jollain tapaa saan vakuutettua itseni että jos "yksi vaan", niin olo helpottaa. Ja sit kun on yksi otettu niin "no ihan sama tässä nyt enää on jarrutella, kun kerran homma kosahti jo". Ja sitten taas joitakin viikkoja tissuttelua.

Voin joskus avata tarkemmin millaista sähläystä sain aikaiseksi, kun olin kokonaan omassa todellisuudessani, mutta en vielä. Ne henkiset arvet ovat liian tuoreita muisteltavaksi. Vaikka muistelenkin sitä lämmöllä. Fiilis oli silloin todella hyvä ja olin Elossa. Tosin ikävästihän se päättyi. Käsi- ja jalkaroudoissa olin kuulemma saapunut suljetulle. Itselläni ei enää niistä hetkistä muistikuvia. Ja varsinaisesta kiinniottotilanteestakin vain pari yksittäistä muistikuvaa. Tapahtumien kokonaiskulku on hyvin epäselvä.

Tänään taas Uutta Elämää aloittamassa. Vaikka nolottaa sen kertominen taas. Viimeksi kolmantena päivänä alkoi tulla vieroitusoireita sen verran että sain perusteltua itselleni että uuden alkoholipsykoosin estämiseksi pitää ottaa lääkinnällisesti yksi olut. Ja... no, kun lukee tuon ensimmäisen kappaleen, niin sitä parisen viikkoa.

Eilen tuli hieman normaalia enemmän otettua, 17 kaljaa. Tänään olen kuitenkin elänyt kunnollisesti. Kävin pienellä juoksulenkillä aamulla, söin puuroa ja hedelmiä. Ja kalanmaksaöljyäkin saatana :D Jos ei tällä tokene parin viikon tissuttelusta, niin millä sitten.

Fiilis on hyvä, eikä mitään viekkareita vielä. Tuon alkoholipsykoosin jäljiltä olen pällitohtorilla käynyt pariin otteeseen. Jotain mielialahäiriötä ne siellä arpovat. En ole asiasta yhtään eri mieltä. Eli jotain perusketutuksen lieventämiseen tarkoitettuja nappeja olen syönyt pari viikkoa. Annostus aloitetetaan todella hitaasti sivuvaikutusten välttämiseksi joten varsinaiseen "oikeaan annostukseen" päästään aikaisintaan kuukauden kohdalla. Kuitenkin olen ollut havaitsevinani, että hieman olisi vähemmän synkkä fiilis pikkuhiljaa. Usein puolivakavissani kun mietiskelen itsemurhaa, niin nyt ei ole se käynyt mielessä. Enhän mä tosissani ikinä itseäni ole tappamassa ollut, mutta ajatellut sitä olen hyvinkin paljon.

Oli sitten placeboa tai, niin tätä lisää, kiitos. Mielessäni haaveilen, että en mä oikeasti mikään oikea juoppo ollut, vaan mä vain lääkitsin itseäni alkoholilla masennukseen tai vastaavaan.

Toki muna-kana-kysymyksen äärellä ollaan siinäkin. Alkoholi kun aiheuttaa masennusta, niin kumpikohan yhtälöstä on ensimmäisenä ollut kuvioissa, kalja vai masennus? Oli niin tai näin, niin niinä parin kolmen kuukauden raitisteluputkillani ei kyllä loppupeleissä ole ehtinyt mieliala kovinkaan sfääreihin nousta. Toki alun pink cloud-fiilis toki on käyty läpi, mutta sitten on aina jossain vaiheessa perusketutus taas lyönyt läpi ja sitä oloa olen pakenut pulloon ennemmin tai myöhemmin. Toki sitä en tiedä, millaiseksi fiilis olisi muuttunut, jos sitä raittiutta olisi jatkunut pidempään kuin muutaman kuukauden.

Mutta lähdetään nyt tähän raitisteluun doupattuna 8) Sillä ne parhaat tulokset tehdään urheilussakin.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 10.9.2018 12:32:09

No niin, maanantai ja kaikkee, oikein hyvä päivä alottaa.

Jos mä joku uskovainen olen, niin lääkeuskovainen, joten olen tyytyväinen myös siitä, että vihdoin olet antautunu aivokemialliselle säätelylle. Muutenki siis kuin lääkitsemään kaikkeen auttavalla alkolla. En ite viitti edes ajatella, millainen kilipää olisin ilman mitään bufferointia, kun tää nykyinenki perusolo kuitenkin on aika ailahteleva. Mutta esmes kallioleikkauksia tien varsilla kattelen vaan geologisina kohteina.

Onk sulla jotain suunnitelmaa viekkareitten varalle täl kertaa?
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 10.9.2018 18:57:20

Tervetuloa aloittamaan uutta elämää! olen minä juttusi aina lukenut vaikka en ole varmaan pahemmin kommentoinut.
Hurjalta kuulostaa sun seikkalut ja toivottavasti ne nyt vähän rauhoittuu :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 11.9.2018 17:09:12

Tarkoitus olisi puskea vieroitusoireiden läpi perinteisesti vaan hammasta purren. Jos psykoosia pukkaa päälle, niin sit pitää miettiä asiaa uudestaan. Nyt kuitenkin olen kokenut sen kerran ja siten pystyn tunnistamaan tilan. Viimeksi olin psykoosissa neljä päivää ihan ns. melkein normaalia elämää eläen ja töissä käyden. Vaikka "tiesin" eläväni vain minua varten luodussa keinotodellisuussa, niin kuitenkin pelasin sen keinotodellisuuden säännöillä. Nukuttua en öisin saanut, joten varmaankin se univelka psykoosiin yhdistettynä laittoi sitten jo pään niin sekaisin viidentenä päivänä, että mopo karkasi totaalisesti käsistä. Likkakaveri toki huomasi muuttuneen tilani heti ensi metreiltä lähtien, mutta kukaan muu ei ollut mitenkään selvästi huomannut minussa eroa, kun myöhemmin kysyin.

Silloin suljetulta päästyäni sain nukahtamislääkkeitä varuiksi mukaan. Joten niillä saan sitten ainakin nukuttua, eikä psyyke silloin pääse heittämään niin totaalista häränpyllyä. Tai se on vain oma teoriani.

Päivä 2. Aamulla kävin fillarilenkillä ja muutenkin olen pitänyt itseni kiireellisenä. Kaljaa ei oikeastaan ole tehnyt mieli. Jomotus maksan suunnalta tuntuu enää vain ajoittain. Mitään kummempaa raportoitavaa ei ole. Fiiliskin ollut ihan ok. Että mikä tässä raitistelussa muka niin vaikeaa on :wink:
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.9.2018 09:06:35

Niinpä, sen kun vaan oot juomatta. Eihän se nyt vaikeaa ole :P

Oikeesti, kauheasti tsemppiä. Muista että ne viekkarit häviää muutamassa päivässä, sen yli kun sinnittelet niin sitten taas elämä voittaa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 21.9.2018 10:33:12

Juuh, senkus vaan on juomatta, eipä siinä mitään vaikeaa voi olla. Sarjassamme helpommin sanottu kuin tehty. Raitistelu on mennyt tutulla "hyvää pyritään tekemään, mutta p*skaa tuppaa tulemaan"-linjallani. Eli kolmantena päivänä on tahto murentunut ja tölkki sihahtanut.

Sinänsä ei edes mitään erikoisen kovia vieroitusoireita tai juomishimoa ole ollut, mutta kun on tilaisuus tullut, niin jotenkin sen sitten vain on itsestäänselvästi käyttänyt. Vaikka haluaakin lopettaa, niin jostain syystä motivaatio ei vaan ole niin kova, että pystyisin pysymään päätöksen takana.

Nyt olen taas alussa. Pari päivää jo pitänyt lopettaa, mutta kun ollut vähän vaativampia työjuttuja, niin vieroitusoireet välttääkseni olen kolme annosta kumpanakin päivänä vielä ottanut, jotta olisin vähän skarpimpana.

Eli pitää ottaa aamulla kaljaa, jotta olisi töissä skarpimpana. Pitäisiköhän itkeä vai nauraa :?

Mutta joo. Nyt vaan pitää täyttää ne hetket, joissa olen juonut, jollain muulla tekemisellä. Sillä tavoin ehkä saan päästyä tuosta "tilaisuus tekee varkaan"-retkahdusalttiudestani pois. Tässä alkupäivinä ne pahimmat kuopat ovat. Yritän väistellä niitä parhaani mukaan.

Olen koko ajan enemmän huolissani sisäelimistäni. Vaikka tiedän että jos jatkan toimintaani, niin kohta alkaa väkisinkin joku paikka paukahtaa, niin siltikin juomisen lopettaminen tuntuu olevan ylitsepääsemätön suo.

Jokainen on oman elämänsä päätähti ja omilla valinnoillaan voi tehdä itsestään sankarin tai luuserin. Miksi ihmeessä valitsen sen luuserivaihtoehdon kerta toisensa jälkeen?

Noh, tämän päivän olen sankari. Viitta hulmuten ja raittiina kuin kevättuuli kieltäydyn arkkiviholliseni Ison A:n houkutuksista. Sen ekan kun pystyy välttämään, niin jälkimmäisetkin jäävät sillä tavoin juomatta. Enempää ei yhtenä päivänä voi tehdä.

Raitista perjantaita vähentäjille 8)
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 21.9.2018 11:26:44

joo, voin kuvitella, että vaikeaa on. Siksi kai itsekin vaan vähentelen, kun lopettaminen tuntuisi ajatuksena liian työläältä.

Mutta oletko kokeillut ikinä antabusta? Joillain se toimii. Meinaan siis, että jos vaan saa itsensä sen napin nappaamaan niin sitten on pakko olla ilman ja sitten siihenkin kai alkaa tottumaan. Kun kuulostaa, että olet aika tapojesi orja.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 28.9.2018 12:04:51

Itse kyllä luulen, että vähentäminen on työläämpi vaihtoehto, kuin lopettaminen. Vähentämisessä on aina ponnistelu siinä, että juomisen saa lopetettua ottamisen jälkeen. Lopettaessa ei tarvitse ponnistella kuin kerran. Teoriassa ainakin :wink: Toki riippuu lähtökohdistakin. Itseni näen toivottomana tapauksena vähentelyssä.

En ole koskaan antabusta edes miettinyt. En oikein edes tiedä miksi. Jollain tapaa vaan näen sen vähintään yhtä pahana myrkkynä kuin viinankin. Ehkä siitä syystä, kun osalla ihmisista se saa maksa-arvot kattoon. Lisäksi antabus tekisi minusta virallisen alkoholistin viranomaisten tiedoissa. Se aiheuttaisi todennäköisesti ongelmia työrintamalla kun erinäisiä lupia ja kelpoisuuksia tarvitsen.

Nyt on selvä päivä 8. Helppoa kuin heinänteko tämä touhu. Ainoastaan yhtenä päivänä teki mieli sihauttaa. Sekin johtui siitä että palasin vanhoihin tapoihini ja oleilin vaan aikaa tappaen netissä. Se on pahinta myrkkyä minulla. Kun tekee ja touhuaa edes yksinkertaisia pikkujuttuja, niin himoa kaljaan ei tule, koska mielihyvää saa niistä tehdyistä pikkujutuista.

Lukuvuorossa on Jordan Petersonin 12 elämänohjetta. Hyvää tekstiä monin paikoin, mutta raivostuttavan paljon selittää pointtiaan raamatun tarinoiden kautta. Se ei itselleni paljoa anna, koska en tiedä niitä alkuperäisiä tarinoita, ja muutenkin tuntuu vähän väkisin väännetyltä monin kohdin.

Alkoholistin silmin sieltä löytyy hyviä huomioita, joista tunnistan itseni. Ehkä joskus kirjoitan tarkemmin niistä. Kirja on puolivälissä nyt, kun teksti muuttui jokseenkin raskassoutuiseksi kaukaahaettujen esimerkkien ja merkitysten hakemisessa juuri raamatun stooreista tai vaikka tuhkimosta.

Jos jotain kiinnostaa, niin tässä on ilmaiseksi näyte, jonka perusteella itse sen ostin. Varsinainen asia alkaa vasta tuolta sivulta 39.
http://media.bonnierbooks.fi/sample-pag ... _lukun.pdf

Ei oikeastaan mitään kummempaa raportoitavaa. Mukavaa vaan olla, kun ei tarvitse olla hengittämättä ihmisten lähellä, syödä jatkuvalla syötöllä kurkkupastilleja ja kylpeä partavedessä promilleissa oloa peittääkseen. Stressin määrä tippunut murto-osaan.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.9.2018 12:35:15

Kiva kuulla, että olo on nyt hyvä. Yritä selättää ne tutut sudenkuopat jotta saat lisää päiviä plakkariin.

Tarkoitin tuolla lopettamisen työläydellä nimenomaan sitä ajatusta mikä on päässä kun alkaa alkoholia tekemään mieli. Olen samaa mieltä, että pidemmän päälle lopettaminen olisi helpompaa. Kun riittävän kauan olisi ilman ei ajatus edes kävisi mielessä. Tiedän tämän tupakan polton lopettaneena. Mutta kun ajattelen ihan vaan sitä lauantai iltapäivän hetkeä kun tulee mieleen, että drinksu olisi ihanaa niin silloin on helpompaa olla vähentäjä kuin lopettaja.

Mutta toivon todella, että sinä olet nyt lopettaja ja onnistut siinä. Eihän tiedä jos vaikka inspiroisit jotkut meistä seuraamaan esimerkkiäsi.

Jotkut tuolla lopettajien puolella kirjoittavat antabuksesta oikein positiivisesti. Toisilla se taas on aiheuttanut maksa-arvojen kohoamista ja huonovointisuutta. Mutta jos sitä haluaisit kokeilla niin älä pelkää leimaantumista. Hae resepti joltain lekurilta joka ei ole millään tavalla tekemisissä työnantajasi kanssa ja sitten rajoita Oma-kannassa tietojesi näkyvyyttä. En keksi kuinka kukaan sitä voisi silloin saada tietoon. Vai vaatiiko työnantajasi tietoja tai tekee testejä? Meillä tehdään huumetestit vain työn aloittaessa, mutta ei silloinkaan tuo ollut niiden aineiden listalla jotka siinä seulassa näkyisivät. Hyvä tietysti jos pärjäät ihan ilman kemikaaleja, mutta joskus niiden tuki voi olla hyvästä.

Täällä meitä on varmasti monta, jotka pitävät peukut ja varpaat pystyssä, että nyt on juuri se oikea hetki sinulle lopettaa. Oikein mukavaa raitista viikonloppua!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sinikarhu (poistunut käyttäjä) » 24.11.2018 11:10:39

Lämppäri, pistäppä viestiä!

Itse olen uusi täällä, mutta pari vuotta lukenut ja seurannut. Myös sun tarinaa...

Mä siirryin suoraan lopettajiin vaikka aikanaan ajattelin vähennellä.

Olin viikon kirjoittamatta ja Haley ystävällisesti kysäisi että miten menee.

Se sai minut kirjottamaan sinulle.

Riippumatta siitä miten menee, kirjoitappa kuulumiset.

KSK

ps. lainasin sun jakeleman kuvaajan ylpeästi omaan käyttööni, kiitos siitä: https://terrygorski.com/2014/07/11/the-matrix-model/
sinikarhu (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 1.6.2022 10:46:38

Tervehdys pöytään! Tulinpa ilmoittautumaan pitkästä aikaa. Olisipa hyviä uutisia, mutta ei ole. Näyttää olevan vuonna 2015 kun ekan viestin tänne olen kirjoittanut. Siitä asti lumipalloa työntänyt eteenpäin ja homma vaan kiihtynyt.

Korona-aikana alkoholinkäyttö senkuin helpottui, kun turvavälien vuoksi ei ihmisten lähelle tarvinnut mennä, niin viinan hajua ei tarvinnut niin paljoa pelätä. Lisäksi aina välillä pystyi suurieleisesti laittamaan käsidesiä, niin sekin antoi suojahajutusta.

Edelläkävijän luonteestanihan kertoo se, että minä tuoksuin käsidesille jo vuosia ennen koronaa. Maailma tarvitsee esikuvia - Lämpömittari :?

Pidemmittä puheitta, nyt on korkki kiinni pitkästä aikaa. Pitkästä aikaa ylipäätään on taas halua lopettaa. Tai siis tahtoa. Päivä nro. 2 meneillään. En jaksa enempiä nyt. Palailen taasen.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 1.6.2022 22:02:22

Kiitos näistä kirjoituksistasi ja siitä, että nostit juttusi esille löytääkseni ne. Kuvauksesi ovat kuin elämästäni, paitsi että olen nainen. Toimin tismalleen kuin sinä, mutta verbaalinen antini on köyhempi, enkä osaa kuvata käyttöäni yhtä hyvin.

Miten tästä voi todella selvitä? Kukaan ei tiedä vastausta, paitsi ne, jotka ovat lopettaneet. Pelkään vaan kuuluvani siihen vähemmistöön eli todellisiin alkoholisteihin, jotka eivät pysty lopettamaan.

Kerrothan hyvät uutiset, jos niitä ilmaantuu niin tiedän, että minullakin on vielä toivoa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 2.6.2022 09:04:06

Lempeä kettu kirjoitti:
Miten tästä voi todella selvitä? .

Kaipa siihen olisi helppo vastaus: Jättää vain sen ensimmäisen ottamatta. Se onkin eri asia kuinka sen saa jätettyä ottamatta.

Oma ongelmani on, että lopettaessa on niin kurkkua myöten täynnä sitä juomista ja sen kurjuutta. Ja sitten mitä pitempään on juomatta ne huonot muistot alkavat haaleta pikkuhiljaa ja sitä myöten alkaa piru kuiskimaan korvaan jossain

Tarvitsisi varmaan saada se alkoholin jättämä tyhjä aukko elämässä korvattua muilla huveilla niin kauan kuin huonot muistot viinasta ovat vielä mielessä. Sitten kun huonot muistot ovat laimenneet, ei pullon kutsu olisi niin voimakas, kun elämään on tullut muita uusia mielen aktiviteetteja.

Tuo on oma hypoteesini.

Päivä 3: Väsyttää, unohtelen asioita ja pää jumissa. Kumma miten unen tarve lisääntyy raittiina ollessa. Kaljoitellessa rytmi on että klo 23.15 nukkumaan ja klo 6.00 tikkana ylös. Selvin päin nukkumaan klo 22.30 ja aamulla joudun soittamaan Pekka Niskan nosturiauton nostamaan minut väkisin sängystä ylös klo 7.45.

Nooh, kyllä tämä tästä varmaan. Nyt vaan pitää sopeutua tilanteeseen. Omalla tavalla tämä pää sekaisin olo ja unohtelu on helpottavaakin: Jotta saa asiat hoidettua, on pakko keskittyä vain yhteen asiaa kerrallaan. Ei siis niin kuin normaalisti päässä pyörii mitä teen nyt, mitä sen jälkeen, ja sit ja sit ja huomen ja ensi viikolla...

Nyt maailmassani on vain minä ja kulloinenkin tehtävä jota olen suorittamassa. Mitään muuta ei ole maailmassani olemassa. Vain tämä hetki ja tämä tehtävä. Ei menneisyyttä, ei tulevaisuutta.

Fokusoidun hetkeen. The moment of now.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät