Olet täällä

Suurkulutuksen lopettaminen

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Suurkulutuksen lopettaminen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 2.6.2022 09:42:55

Hei vaan Lämpömittari, pitkästä aikaa :D

Aina kun joku katoaa täältä toivon, että se johtuu siitä, että on saanut juomisen haluamaansa hallintaan, mutta niin kovin usein ei sitten kuitenkaan näin ole. Mutta sen ei pidä antaa lannistaa, kyllä täällä Plinkissä on ihan kauheasti onnistumistarinoitakin. Meistä vanhoista esim Tyräkki ja Putkis. Eikä me Vilmaston kanssakaan ihan huonosti olla pärjätty, vaikka täällä edelleen notkutaan.

Kävin lukemassa vanhoja juttujasi muistin virkistämiseksi. Olin jo unohtanut kuinka mahtava kirjoittaja olet. Jatka kirjoittelua vanhaan malliin, mutta yritä löytää muuten uusia kuvioita alkon lopettamiseen. Ehkä tosiaan kaipaat jotain aktiviteettiä korvaamaan juomisen, kun se joskus alkaa taas tuntua hyvältä vaihtoehdolta. Onko sinulla vielä mitään mielessä?

Miten terveys tällä hetkellä? Olit aiemmin jo huolissasi sisuskaluistasi. Oletko käynyt verikokeissa? Jos niistä vaikka saisi uuden motivaattorin kuten Tyräkki aikanaan. Kaikkea kannattaa kokeilla.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan kirjoituksiasi eli pysy kuvioissa!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 2.6.2022 13:18:02

Teretys Vilma! Olen lääkäriä vältellyt kuin ruttoa ja pakollisiin verikokeisiin tsempannut kuivemman kauden alle, joten siellä en vielä ole kärähtänyt. Mutta sanotaan näin, että jos samalla juomishistorialla mikä itsellä on ei mitään terveysongelmia tulisi, niin voisi olla vähän "eihän tästä mitään vaivoja tule vaikka väititte, haluan rahani takaisin!"-olo. Niin minulla ei ole yhtään sellainen olo :(

Laitetaan nyt korkki kiinni pysyvästi ensin ja aletaan sitten katsella niitä vaurioita myöhemmin. Paljonhan elimistö pystyy korjaamaan itseään kun vaan juomisen lopettaa, joten en heitä kirvestä kaivoon vielä.

Tein sen virheen että menin lukemaan vanhoja tekstejäni täältä. Hitto että oli vastenmielistä. Suolaa truutattiin haavoihin oikein antaumuksella. Siksi kirjoitteluni taisi loppuakin. Oman typeryytensä toteaminen ei ole niin kovin mieltäylentävää.

Mutta. Mennyt on mennyttä. Sitä ei voi muuttaa, joten sitä on turha surea. Opiksi on otettu ja nyt pitää vain nykyhetkeen. Suunnitelma kuiville pääsemiseksi on olemassa. Siitä lisää myöhemmin.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 3.6.2022 19:13:50

No mutta, mitä silmäni näkevätkään! Pitäiskö sitä esmes jotain roudasta ja porsaista veistellä.

Kiva että olet voimissasi, tai vähintään hengissä.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 3.6.2022 21:30:40

Heissan, onpa kiva tavata joku "paluumuuttaja" täällä. Itse olen ihan noviisi vielä palstalla. Harmi, että kamppailu on jatkunut, mutta toisaalta se on jo yksi voitto, että palasit. Tsemppiä!
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 4.6.2022 19:00:04

Lämpömittari kirjoitti:
Lempeä kettu kirjoitti:
Miten tästä voi todella selvitä? .

Kaipa siihen olisi helppo vastaus: Jättää vain sen ensimmäisen ottamatta. Se onkin eri asia kuinka sen saa jätettyä ottamatta.

Oma ongelmani on, että lopettaessa on niin kurkkua myöten täynnä sitä juomista ja sen kurjuutta. Ja sitten mitä pitempään on juomatta ne huonot muistot alkavat haaleta pikkuhiljaa ja sitä myöten alkaa piru kuiskimaan korvaan jossain

Tarvitsisi varmaan saada se alkoholin jättämä tyhjä aukko elämässä korvattua muilla huveilla niin kauan kuin huonot muistot viinasta ovat vielä mielessä. Sitten kun huonot muistot ovat laimenneet, ei pullon kutsu olisi niin voimakas, kun elämään on tullut muita uusia mielen aktiviteetteja.

Tuo on oma hypoteesini.

Hei!

Miltä näyttää tänään, kun päivä viisikö se nyt on menossa? Olethan muistanut jättää ensimmäisen ottamatta? Se on hyvä neuvo.

Kirjoitit siitä, kuinka alkoholin kirot unohtuvat ja käyttö alkaa vetämään puoleensa. Tuttua. Näinhän se on ja kun säännöllisesti toistaa samaa kaavaa, siitäkin tulee rutiinia. Säännöllisistä retkahtamisista siis. Uskon kuitenkin, että alkoholista irtautuminen on mahdollista, muutenhan selviä päiviä ei olisi yhtään. Se taas houkuttaa ajattelemaan, että voi juoda taas, koska pystyy lopettamaankin eli itselleen uskottelee, "yksi tai pari" ja niiden jälkeen huomaakin reippaasti ja oikein riemullisin mielin lähtevän kauppaan hakemaan sen isomman satsin, ettei vaan lopu kesken, että jos nyt tämän kerran, kun näin hieno päiväkin on. Ja pian jo laskeskelee mielessään, kuinka monta päivää voi juoda sekä loivennella, jos menee sitten kuitenkin humalan puolelle. Minusta se on vähän surullista olla alkoholin orja.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 5.6.2022 18:28:43

Tyräkki: Juuh, ja ennen kotiinpaluutaan sika senkuin paransi juoksuaan. Ei ollut pidäkkeitä, kun ei tarvinnut täällä syntejään tunnustaa. Typerehtiminen oli melko rajua. Mutta ei siitä sen enempää. Nyt katse tähän hetkeen ja tulevaan. Sanoit joskus vuosia sitten, että enköhän mä ole jos kaikki oljenkorret käyttänyt ja seuravaksi tulee luu käteen. Nyt olen aivan samaa mielä. Kaikki pelivara on käytetty.

Elohiiri: Joo, muutaman kerran olen käynyt täällä lukaisemassa juttuja. Kerran kirjoitin postauksenkin, mutten kehdannut julkaista sitä. Tuolta tallennetuista luonnoksista sen nyt löysin ja muistinkin. Mut nyt sit olisi tarkoitus viedä tämä homma maaliin ja tehdä tästä onnistumistarina.

Lempeä Kettu: Osuit naulan kantaan. Rutiinit. Siitä homma on kiinni. Tai siis sillä strategialla olen liikkeellä. Rikon vanhat juomisrutiinit ja rakennan tilalle toiset rutiinit. Tulen tästä paasaamaan varmaan aika tavalla tulevaisuudessa.

Päivä 6. Joskus kun katsoin ensimmäistä kertaa telkkarista texas hold'em-pokeria, niin hämmästyin kuinka selostaja selosti jonkun kortteja: ”Ässä ja kymppi. Tuo hankala käsi pelata. Käsi on hyvä, muttei riittävän hyvä, että sillä pärjäisi isoja käsiä vastaan. Pieniltä käsiltä taas on vaikea saada maksua jos floppi osuu... ”

Olin ihmeissäni. Asiasta mitään tietämättömänä ajattelin että pokerissa nyt noi saada tsiljoona eri korttivaihtoehtoa, joten miten tietystä korttivaihtoehdosta muka voi puhua tuolla tavoin, kuin se olisi tuttukin. Vasta myöhemmin, itsekin pokeripeluuseen hurahtaessani tajusin, että kokeneet pelaajat ovat pelanneet jokaisen käsivaihtoehdon tuhansia kertoja.

Miltei samalla kokemuksen tuomalla asiantuntemuksella voin kertoa selostajana tyypillisestä raittiista päivästäni nro 6. Minä olen ollut tässä, en nyt tuhansia kertoja, mutta kymmeniä ainakin. ”Päivä nro 6 on yleensä helppo päivä: Primääri krapula on jo helpottanut, raittiusinnostus ja vouhkaus voi olla suurimmillaan, jos siihen on taipuvainen eikä PAWS:kaan ole vielä alkanut. Lisäksi dokailuajat ovat kuitenkin vielä niin lähellä, että viinan tuomat ongelmat ovat hyvin muistissa. Kaikki nämä ovat raittiutta helpottavia tekijöitä. Tässä vaiheessa yleensä raitistujalla on ns. myötätuuli voimakkaimmillaan ja meno rennon letkeää”.

Eli siinä käytännössä tilanne. Lisäksi olen ollut aika kiireinen, joten alku on mennyt aika nopeasti. Ei ole edes ajatellut ehtiä sen kummemmin raitisteluhommaa. Lähinnä sitä, kun opettelee tekemään asioita selvinpäin ja yrittää opetella uusia tapoja sen juomisen tilalle. Aktiivista juomisen poisoppimista ja vanhojen huonoje tapojen tilalle uusien tapojen rakentamista.

Niin ja juomisesta yleensä. Pitää vaan oppia uudet rutiinit. Jokin toinen rutiini sen kaljatölkinsihautusrutiinin tilalle. Ja sitten toistoja, toistoja toistoja. Ja cue-crawing-response-revard-loopin rakentamista hyville rutiineille. Ja juomisrutiinien kohdalla saman loopin rikkomista. Palaan tähänkin vielä myöhemmin. Jopa suomennan nuo hienot termit, kun keksin sopivat termit. Nyt nuo kuulostaa joltain snobailulta jollain ulkomaan kielillä selitellä.

”Tuli se Lämpömittarikin takaisin kun vuosia ollut jossain ties missä liesussa. Ja leuhkana kuin mikä. Jollain sivistyssanoillansa viisastelee niin kaikentietävänä jostain loopeistansa vaikkei viikkoakaan ole selvinpäin ollut...”, kuulen foorumin takapöydässä jupistavan :D

Outoa, kuinka kuormittavaa on asioiden hoitaminen selvinpäin. Tai siis se, että homma jonka humalassa on vuosia hoitanut rutiinilla ns. automaattiajolla, joutuu selvinpäin samaa homaa tehdessä oikeasti keskittymään siihen. Ihan kuin se jurrissa homman tehnyt olisi kokonaan toinen henkilö, kun kerran sen sen oppimiskokemukset ja rutiinit eivät ole siirtyneet selvään minään

Tapahtumarikas viikonloppu. Eilen kuoli yksi lähisukulainen. Toiselle tänään syöpädiagnoosi. Molemmat jo eläkeikäisiä, joten sinällään en osaa nähdä tuota niin vääryytenä. Näin sen kuuluukin mennä, että vanhat lähtevät ensin. Tuntuu että historiassa kääntyy taas uusi sivu ja ns. hommat etenee, kun joku tuttu poistuu ajasta ikuisuuteen. Paletti uusiutuu. Kyllä siinä jo paikallaan poljettiinkin parisen kuukautta. Silloin viimeksi olin arkkua kantamassa.

Surullistahan se on toki, tai ehkä enemmänkin haikeansurullista. Kun nuori kuolee, se on surullista. Kun vanha kuolee, se kuuluu elämään. Mutta kyllä tässä silti on yksin ollessa ja asiaa ajatellessa ns. mennyt roskia silmään..

Nooh, tämä jaarittelu lipsahti jo nyt turhan pitkäksi. Jatkan joskus myöhemmin, sitten kun on oikeasti asiaa :D
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 5.6.2022 20:32:00

Onnea hienosta alusta! Tuohan kuulostaa jo oikein jämerältä aloitukselta. Odottelen kertomuksiasi uusista rutiineista innostuneen uteliaana. Ollaan samaa matkaa tekemässä.

Oletko muuten koskaan ajatellut, millaista elämäsi olisi, jos olisit raitistunut 7 vuotta sitten, kun tunnistit ongelmasi? Minä olen miettinyt omalle kohdalle, jos olisin pystynyt raitistumaan jo 4 vuotta sitten, jolloin aihe oli todella hyvällä alulla. Sen jälkeen motivaatio raitistumiseen on ollut vaihtelevaa. Tällä hetkellä tekee hyvää ajatella sen verran taakse, että jos nyt ei taistele, raittiutta ei koskaan saavuta, vuodet kuluvat ja riippuvuus syvenee entistä pahemmaksi.

Siitä vähän tsemppiä uusiin rutiineihin meille kaikille.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 6.6.2022 11:16:35

Lempeä kettu kirjoitti:Oletko muuten koskaan ajatellut, millaista elämäsi olisi, jos olisit raitistunut 7 vuotta sitten, kun tunnistit ongelmasi?

Yritän olla murehtimatta menneitä, enkä siten pyörittele sitä jos olisin silloin jo raitistunut. Ajattelen niin, että silloin olisi ollut paras hetki raitistua, mutta nyt on toiseksi paras.

Homma nyt vaan meni näin. En vissiin ollut valmis silloin vielä. Sen takia se ei onnistunut. Piti saada ensimmäiset merkit terveydentilassa, että viesti meni paksuun kallooni perille. Eli omassa tapauksessani dokauksen jatkaminen oli nähtävästi valitettava, mutta tarpeellinen välivaihe. Kyllähän mä sen silloin jo tiesin, että jotain tulee tapahtumaan, mutta pakko se näemmä oli kantapään kautta oppia. Kautta aikain pöljimmät meistä ovat menneet vaikeimman kautta :D
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 9.6.2022 10:34:57

Kuka olet? (Omaan järkeeni käyviä ajatusrakennelmia loistavasta kirjasta ”Atomic Habits”)

On useita tapoja muuttaa elämäänsä. Ainakin:
-Maalien ja tavoitteiden asettaminen ja niitä kohti kulkeminen. Eli vastaus kysymykseen ”Mitä haluat?.” Esim. raitista elämää.
-Prosessiin keskittyminen. Eli vastaus kysymykseen ”Miten sen saavutat?” Esim. elän terveellisesti, vältän viinaa, lenkkeilen yms..

Mutta se mikä itseltäni on jäänyt huomaamatta on vastaus kysymykseen ”Kuka?”

”Kuka” on identiteettisi, se miten näet itsesi. Kun oma identiteetti on rakennettu sopimaan tavoitteeseen ja prosesiin, oikealla ladulla pysymisestä tulee helpompaa.

Esimerkiksi, koska minä näen itseni alkoholistina, niin minulle ei ole ollut mikään ongelma arkiaamuina ennen työpäivää juoda kaljaa. Minulle on helppo aloittaa kirjan lukeminen, koska näen itseni kirjoja lukevana ihmisenä. Oli vaikeaa olla selvinpäin ja mennä lenkille, koska en näe itseäni tervehenkisenä kuntoilijana.

Aikaisemmin raitistelussani on tärkeimpänä ollut tavoite (raittius) ja sen jälkeen on tullut prosessi (lenkkeily yms. tervehenkisyys). Identiteetti ei ole tullut edes mieleen.

Nyt käännän pyramidin toisinpäin: Tärkein on identiteetti, sitten tulee prosessi ja viimeisenä tavoite.

Minä muutan identiteettini tervehenkiseksi kuntoilijaksi. Sen pitäisi onnistua sillä olin tervehenkinen kuntoilija jonnekin parikymppiseksi asti. Sitten askel askeleelta urheilu pikkuhiljaa menetti merkitystään elämässäni ja kolmisen vuotta sitten se jäi kokonaan pois. Ja samalla huomaamattani olen rakentanyt itsestäni alkoholistin. Minulla oli alkoholistin identiteetti ja rutiinit.

Nyt pitää vain hoitaa homma takaisin toiseen suuntaan. Aloitin jo. Ideana on että, tekee kuntoilun aloittamisen kynnyksen mahdollisemman matalaksi. Ja sen jälkeen toistoja riittävästi, jotta uusi rutiini syntyy. Ja jossain vaiheessa sitten sitä ei enää edes sen kummemmin ajattele, vaan lenkille lähtee, koska ”näin olen aina tehnyt”.

Aloittamisen kynnys matalalle tarkoittaa sitä, että näin alussa kaikki on valmiina. Ei ole mitään tekosyitä, esim. ettei muistanut lähteä, tai ettei kuitenkaan olisi mitään podcastia kuunneltavaksi, tai mitä sitä sitten tekisi, minne menisi lenkille tms.

Idea on se, että kuntoilupäivänä kaikki on valmiina: Lenkkarit otettu kaapista näkyville edellisenä päivänä, podcasti valittuna ja jos ohjelmassa youtube-joogaa tms., niin sekin on pätkä on valmiiksi haettu soittolistalle. Eli kaikki on valmiiksi mietitty. Ei tarvitse kuin suorittaa. Ei ole tekosyitä.

Lisäksi kaivoin kaapista kaikki todisteet näkyville, että minä olen jotain muuta kuin alkoholisti. Kamppailuhommista on ties minkälaisia diplomeja tullut ja lisäksi kaikki mahdolliset benji-hypyn suorittamistodistukset yms. laitoin ensitöikseni seinälleni näkyville. ”Minä olen tuollainen”-ajatuksella.

Kuten Göbbelsin väitetään sanoneen ”Jos valhetta toistetaan riittävän usein, se muuttuu totuudeksi.” Ja samalla tavalla syntyvät rutiinit. Ensin pitää tehdä vaan toistoja riittävästi. Kun toistoja on takana riittävästi, saa tehdä töitä että osaisi olla tekemättä rutiiniaan. Esim. kun ajokorttiaan suorittava harjoittelee autolla ajoa, hän saa oikein keskittyä että muistaa käyttää risteyksissa vilkkua. Kun muutaman vuoden autoillut ajaja yrittäisi ajaa ilman vilkkua, hän joutuisi oikein keskittymään, koska vilkun käytöstä on tullut rutiini.

Tuossa puolen tunnin youtube-pätkä tuon kirjan punaisesta langasta, josko joku toinenkin kokisi tuon ajatusmaailman omakseen.
https://www.youtube.com/watch?v=PZ7lDrw ... B.CMarx%29

Päivä 10:
Ei kummempaa raportoitavaa. Väsyttänyt jonkun verran, pää on jumissa ja hieman epätodellinen olo, mutta tässä ollut aika kiireistä menoa (johon en oikein ole tottunut), ja kaikenlaista ylimääräistä isompaa säätämistä (asuntokauppoja, hautajaishommien miettimistä, työntekijän rekrytoimista) yms. niin pakka voi olla sekaisin siitäkin syystä.

Himoa entisiin tapoihin ei ole vielä tullut.

Vaikka tekstistä voisi kuvitella, että olen nyt lähtenyt vähän liikaakin vouhkaamaan jotain muuta juomisen tilalle, ja tämä innostus lopahtaa hyvin pian, niin mielestäni en. Olen pyrkinyt siihen että teen tässä vaiheessa mahdollisimman vähän. Rakennan vasta rutiineja. Lenkkini ja ns. treenini kestävät ehkä 15 minuuttia. Yritän lähteä mahdollisimman pienellä liikkeellä. Tärkeintä on ainoastaan säännöllisyys tässä vaiheessa. Se että ylipäätään lähden sohvalta liikkeelle. Sohvan houkutus on ensimmäinen vihollinen, joka tulee nujertaa. Nostetaan vaatimustasoa sitten pikkuhiljaa.

Eteenpäin, sanoi etana.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 9.6.2022 21:53:55

Kiitos tästä pohdinnasta. Oli ajatuksia herättävää luettavaa huumorilla höystettynä. Perässä tullaan tapojen muutoksen kanssa (päivä 8.) Sain tekstistäsi tähän alkoholistin identiteettiin uutta ajateltavaa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 10.6.2022 18:07:00

Kettu: Pikkaisen jälkeenpäin olet lähtenyt liikkeelle, mut tasan samaa vauhtia taitaa tipattomia päiviä kuitenkin molemmille kertyä :) Ja tuo identiteettihomma oli ensialkuun omaan korvaani vähän turhan syvällistä ja humanistista, kun en tuollaisista hommista normaalisti niin kovin paljoa perusta, kun olen enemmänkin ns. kovien tieteiden ystävä. Mutta sellainen tuntuma on, että tuossa voisi olla vinha perä..

Päivä 11, Elämäni reikäpäänä
Perjantai. Olen ajatellut, että vaikka onkin pää jumissa, niin kuitenkin hommat hoituvat ihan ok tavalla. Väärin. Hommat eivät hoidu ihan ok, jos niihin ei erikseen keskity.

Tämän viikon saldo:
-Olen 3-4 kertaa ajanut autolla ohi tutun risteyksen ajatuksissani (tapahtuu normaalisti kerran kahdessa vuodessa).
-Yhtä monta kertaa olen asiakasta yrittänyt laskuttaa väärin ja asiakas on reklamoinut laskusta (tapahtuu normaalisti kerran kolmessa vuodessa).
-Kaupassa olen ostoskärryillä törmännyt hyllyyn kahdesti (tapahtuu normaalisti kerran vuodessa).

Kaikki nämä ovat tuttuja toimintoja, jotka hoituvat normaalisti autopilotilla, sen kummemmin asiaa ajattelematta. Nyt tässä olotilassa autopilotti ei näemmä toimikaan kunnolla, vaan virheitä tulee. Pitäisi koko ajat keskittyä tekemiseensä ja olemiseensa täysillä. Ja se on vaikeaa. En millään saa pidettyä tarkkaavaisuutta päällä tylsissä arkihommissa pitkiä aikoja. Väkisin alkaa jossain vaiheessa keskittyminen herpaantua ja sitten napsahtaa taas tuo rikkinäinen autopilotti päälle.

Mikä siis olisi ratkaisu? Survival of the fittest. Eli pitänee vain sopeutua tilanteeseen. Tämä ei ihan äkkiä ole menossa ohitse, joten parempi vaan tottua tilanteeseen. Ainakin siihen asti, että keksin paremman ratkaisun.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 10.6.2022 22:36:14

Perässä tullaan. Pidä vain tuo 2 päivän etumatka, älä ainakaan tipahda taakseni, vaan jatka tuota rataa, vaikka hajamielisyys vaivaakin. Elimistösi toipuu ja siihen menee 3 kuukautta tai jopa puoli vuotta.

Suunnittelin tänään juomista ja olen niin hullu, että multa löytyy sitä jääkaapista. On löytynyt koko ajan tämän lopetusprojektin alusta alkaen. Juomista on siis helppo suunnitella. Suunnitelma jäi vain ajatukseksi, nimittäin on todella helppo palata todellisuuteen, kun suunnittelee ensimmäistä hörppyä, kysymällä itseltään "oletko valmis juomaan useamman päivän?" Vielä tähän asti en ole ollut valmis juomaan eli se itsepetos on ainakin loppunut kohdallani. Aiemmin se oli just sitä "vaan yksi" ja meni pari kuukautta tätä kevättä muistellen. Pieni maltti näissä hommissa auttaa pysymään raittiina. Täytyy osata kieltäytyä ensimmäisestä. Aika yksinkertainen resepti raittiuteen ja toimii!
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 13.6.2022 11:21:46

Tuo huomio identiteetistä oli mielestäni aika pätevän oloinen. En ole sitä ihan tuolla tavalla osannut itselleni sanoittamaan, mutta siinä mielessä olen jo harjoittanut asiaa tämän vähentämiseni aikana ihan alusta asti, että olen ajatellut, että minä en ole (=en halua olla), enkä halua tulevaisuudessakaan olla alkoholin aiheuttamista vaivoista kärsivä, omaan synkkyyteen katkerana vaipunut keski-iän ylittänyt ihminen. Vaan olen (=haluan olla) hyvin voiva tasapainoista elämää elävä ihminen. Joskus tänne liittyessäni kerroin, että kauhukuvani oli se, että kun aikanaan pääsen eläkkeelle alkoholisoituisin täysin. Siksi aloitin tilanteen korjaamisen jo etukäteen hyvissä ajoin. Haluan, että silloin (eläkkeellä) alkon käyttö on joko hallinnassa eikä ole pelkoa, että lähtee hallinnasta tai olen jo lopettanut sen käytön kokonaan. Eli rakennan jo nyt eläkeläisen identiteettiäni ja sitä kautta myös nykyhetken.

Sulla on Lämpömittari hyvin lähtenyt homma käyntiin. Nauti uudesta identiteetistä ja rakenna sitä rauhallisesti. Kohtuus on siinäkin hyvä asia.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 13.6.2022 15:35:17

Tshih, mullakin pitäis benjihyppytodistus olla jossakin, ehkä. Tosin hyvin mahdollisesti se ei koskaan tullu talteen, hyppäsin toki kaupunkifestareilla parin päivän krapuloissa. Niillä adrenaliineilla kyllä muistaakseni jakso vielä kolmennenkin päivän.

Mä taisin tossa identiteetinrakentemisessa ottaa oikopolun, viileesti vaan fake it until you make it.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lämpömittari » 21.6.2022 21:36:37

Tervehdys taasen. Kolmisen viikkoa raitista elämää takana. Ei ole tullut kirjoiteltua tänne mitään, kun ei oikein ole ollut oikein mitään sanottavaa. Suht tasapaksua menoa ollut. Vasta eilen ja tänään on ekan kerran tehnyt mieli alkoholia. Muuten ei mitään kummempaa. Nyt ei ehdi enempää tällä erää kirjoittaa. Paremmalla ajalla sitten taas.
Lämpömittari
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät