lahjapaketteja on taas sadellut tähän aamuun
Suomi on jääkiekon maailmanmestari, minkä tiedon tarkistin heti ensimmäiseksi Ylen sivuilta, ja sitten kun klikkasin itseni Plinkkiin niin taas oli roppakaupalla teiltä ihania viestejä.
mulla olisi teille kaikille muutama kiitollinen sana yksityisesti, mutta kun tämän Plinkin sivu nyt vaan ei ole kuin fb johon voi jokaisen tekstin alle kirjoittaa jotakin.
Pelionneton: kutsuin sua mahtavaksi kun olit nähnyt vaivaa kopioida sen tekstin palliatiivisesta hoidosta positiivisesta näkökulmasta. ystäväni
Vilma täällä on samanlainen. ja moni moni muukin. näkevät vaivaa toisen hyväksi. oliko se jokin nettiin liittyvä ohje minkä Vilma kirjoitti mulle about ranskalaisin viivoin miten toimia.
enivei, kertasin tekstisi moneen kertaan, se lieventää pelkojani.
kunpa pääsisit pelien kanssa tasapainoon! tai et siis pelaisi enää ikinä. että pelit muuttuisivat sulle yhtä yhdentekeviksi kuin alkoholi. koska olet päässyt alkoholista eroon, pääset kyllä peleistäkin. sun on uskottava, että voitat vain pelaamattomuudella, ja tähän voittoon kuuluu myös aimo annos mielenrauhaa. olen seurannut Valttia koska mua kiinnostaa kaikki riippuvuudet. se on helvetti se, peliriippuvuus. mutta sä pääset niistä eroon. näin haluan uskoa. niin pääsin minäkin liiallisesta juopottelusta ja välillä pidän sitä ihmeenä. ei kiinnosta, eikä maistu. tämä tapahtui siis jo ennen sairauttani, mistä olen todella onnellinen. työskenneltyäni pitkään pääni kanssa sain pikkuhiljaa rakennettua ensin välimatkaa, sitten eron. tuli päivä kun tajusin, että perjantai (vakkari juopottelupäiväni) tuli ja meni enkä ollut edes muistanut päivän "merkitystä". retkahduksia tapahtui mutta sehän on selviö, kuuluu taudinkuvaan.
en tosiaan jaksanut katsoa matsia vaan olin unten mailla jo alkuillasta kunnes heräsin ja iltapuuhat tehtyäni menin takaisin nukkumaan.
itketti. mutta sekin oli vaikeaa, itkeminen, koska kroppa jännittyy ja se taas vain lisää kipuja. pienikin yskäisy tekee todella pahaa, samoin hikka, käveleminen (kävelen sillä lailla kumarassa) tai oikeastaan mikä tahansa liike. istuminen on paras asento tai, jos menee sängylle lepäämään aivan tiettyyn asentoon. ihme kyllä nukun hyvin. siitä olen todella, todella kiitollinen.
elämä on nyt sellaista, että jokainen vähemmän kivulias hetki panee minut hiljaisesti vain "nauttimaan". hengittelen rauhallisesti ja vain olen. hengitys on tosin varsin pinnallista ja välillä pitää tietoisesti tehdä pari syvähengitystä kivusta huolimatta ettei tunnu siltä että happi loppuu kokonaan.
hei Juulia ja Ulpukka, sukkahousuvinkkihän on erinomainen! tosin eilen illalla löysin sairaalakassista (minkä hoitaja pakkasi mulle mukaan, ja missä on kaikkea dreeniin liittyvää kamaa kuten huuhteluruiskuja) semmoisen just reiteen pujotettavan tuubin johon pussin voi ujuttaa. hän selittikin tuubin tarkoituksen/kuvion mutta ilmeisesti olin silloin niin tokkurassa että olin unohtanut koko jutun.
ai Vilma on jopa asunut Suursuolla, tosin aivan vauvana. juu, Maunulassa se sijaitsee. matka sinne julkisilla täältä meiltä päin on tosiaan monimutkainen monine bussivaihtoineen, en tosin voisi nyt julkisia käyttääkään vaan se on tästä lähtien Kela-taksin paikka.
tämä päivä menee lekurin soittoa odotellessa. siitä tulee tärkeä puhelu. kunpa nyt pystyisin olemaan tiukkana, toisaalta eihän sitä voi tietää vaikka lääkärillä olisi saman tien "tiedossa" jokin ärjy kipulääke minkä hän kirjoittaa saman tien. kokemukseni mukaan syöpis ei tosiaankaan himmaile lääkkeiden kanssa, päinvastoin. sitten mun täytyy pyytää naapurin L:n apua että hän lähtisi puolestani apteekkiin.
nyt todellakin olen kotini vanki. olen täysin ystävien varassa. P lupasi tulla joku päivä (ehkä jo huomenna) siivoamaan ja auttamaan muutoinkin. esim joku lakanoiden vaihto on itselleni mahdoton tehtävä.
P soittelikin äsken. tuuletimme Suomen mestaruutta. hän mainitsi että nämä tämän vuoden MM-kisat on ihka ensimmäinen kerta kun hän on katsellut matseja selvinpäin. ja sanojensa mukaan nautti niistä ihan toisella tavalla, tottahan toki. P:llä on nyt hyvä draivi päällä raitistelussa. sanat ei riitä kertomaan miten onnellinen olen hänen puolestaan.
eilen nousi hetkeksi kuumepiikki 38.1 mutta kuten tavallista laski nopeasti normilukemiin.
eikä ole pahoinvointia! siitä vasta olenkin kiitollinen. ja se, että never again sytoyrjöilyä - iiiiihanaa!
aion tänään penkoa netistä artikkeleita kivun hallinnasta mielen tasolla.
olen huomannut että jos esim kirjoitan tänne, aivot ikään kuin unohtavat kivun. samoin kun katsoin eilen Hakekaa Kätilö (vai mikä sen lämminhenkisen brittisarjan nimi on) niin sama juttu, kipu unohtui pikkiriikkisiksi hetkiksi kerrallaan. unohduksen kautta piti taukoa.
nyt taas dreenihommiin. en vieläkään hallitse sitä huuhtelua sujuvasti. eilenkin sekä huuhteluainetta että sappinestettä valahti yöpaidalleni. olen valtavan kömpelö. en ole samaa mieltä kuin syöpäkollegani että helppoa kuin heinänteko. ei ole. kamalan tarkka siinä pitää olla ettei käy niin kuten edellä kuvasin. ja kun ruisku heittää huuhteluaineen letkuun niin tsiisus mikä kirvely! sekin oli taas hetki kun pillahdin itkuun.
hyvää alkanutta viikkoa kaikille.
dreenipuuhan jälkeen luen teidän kuulumiset.
eläköön Leijonat! ja Plinkki!