yötä kaikille.
minäkin oon sulatellut helteillä. jää kolisee kaapista ulos laattoina lattialle, mihin oon asettanut pari pyyhettä, ja homma on nopeasti tehty, mutta kun se jäi viime kesältä joten nyt olisi todellakin aika. eilen en saanut vielä pantua tikkua ristiin sulattamisoperaatiossa. itsesulaava pakastin, kuten Myskillä - haavetta vain.
eikä tänne vuokrakotiin itse hankitakaan mitään peruskamppeita, mutta ois kiva
pari aamua mennyt hyvin, olen herännyt vasta kuuden maissa, mutta nyt havahduin yökahdelta. ei unta enää.
harmillista sen takia, että P:n pitäisi tulla tänään puolenpäivän jälkeen kahville, mikä tarkoittaa mulle iltaa. pärskin, ei kai siis flunssaa kiitos tähän kotiin. tämä asunto on välillä kuuma, välillä palelen, mutta sitä en tiedä onko lämpötiloissa oikeasti vaihtelua vai tuntuuko se vain siltä. ei mittaria, paitsi partsilla.
ei unia, nukuinhan vajaan yön.
säästöpossu hankittu. kamalan ruma. se on semmoinen peltipurkki jossa on kuva 20 e:n setelistä

muita ei löytynyt ja panin sen kaappiin pois silmistä. maksoi peräti 1,50 e. ostin myös kalenterin, sekin varsin ruma, limeen värinen, mutta koko on passeli.
lisäksi A oli hakenut mulle lukulampun Ikeasta, minkä valitsin netistä kuvien perusteella. saapi nähdä miltä se näyttää "luonnossa".
valaisin maksoi 59 e, enkä tajua nyt ollenkaan mutta A ei suostu antamaan tilinumeroaan jotta saisin lähetettyä summan hänelle.
kaikki kuvittelee että olen todella köyhä. siis vielä köyhempi kuin olenkaan. viimeksikin se ystäväni jätti tänne pöydälle 50 e kun tein ruuat ja ostin pari pulloa viiniä. se oli liian paljon.
eilen tuli jotain paperossia verotoimistosta, minkä selvityksistä en tajunnut mitään. aikani sitä lueskeltuani jäin käsitykseen, ettei se vaadi mitään toimenpiteitä. onko muille tullut postia verottajalta? jokin muutos on meneillään.
säästösummista. luin eilen Vilmatsonia, joka aikoo korottaa alunperin kaavailemiaan säästösummia ja mullekin syntyi ahneus.
paan sen koko parikymppisen viikossa purkkiin, tai kuukaudessa siis 80 e. vuoden päätteeksi täysin ylimääräistä rahaa pitäisi olla siis 960 e! huikea summa.
toisaalta, jos/kun sytot alkaa, niihin menee rahaa. taas sama: vaikka omavastuu onkin niissä pieni.
olen huomannut, ettei tekstini koske enää alkoholia juuri lainkaan. koskei a pyöri enää nimeksikään mielessäni.
mietin, että pitäisikö mun alkaa purkaa joitain menneisyyden töppejä tms. en kuitenkaan näe sitä tarpeellisena. eikä tässä ole kysymys siitä, ettenkö uskaltaisi räväyttää silmieni eteen epämiellyttäviä asioita tai katsoa totuutta päin. olen tehnyt sen jo. jonkin verran täälläkin mutta eniten esim terapiassa ja ystävien kanssa keskustellessa. puhumattakaan privaatista ajatustyöskentelystä. olen myös kirjoittanut kilometrikaupalla aiheesta. ensin paperipäiväkirjoihin, sitten tietokoneelle.
toiseksi, totta kai käyn aiheen kimppuun sikäli mikäli tunnen siihen tuonnempana tarvetta.
vielä pari sanaa siitä itsepetoksesta. eräs ystäväkollega, mies, lopetti juomisen noin 15 vuotta sitten. hän on niitä, joiden käytös muuttuu totaalisesti kun ympärillä on juopottelevia ihmisiä, vaikkapa jossain kissanristiäisissä.
en käsitä miksi hän käy niissä, jopa todella aktiivisesti, kun ei kerran viihdy. pinna on kireällä.
toinen ystäväkollega (nainen) just mainitsi, että mies on täysin rela vaikkapa kahvilassa, joihin he toisinaan sopivat tapaamisia.
mutta, siellä kahvilassakin hän saattaa laukoa tälle naispuoliselle yhteiselle kollegalle, jos tämä mainitsee sanankin viinistä, että
pitäisikö tästä sinunkin tilanteestasi olla huolissaan. ei tarvitse. nainen ei ole missään tapauksessa ongelmakäyttäjä, mutta tästä huolimatta hän tuntee olonsa kiusalliseksi saatuaan tällaisia kommentteja.
tarkoitan sitä, että jotkut raitistuneet alkoholistit eivät vaan tunnu saavuttavan sovintoa, levollisuutta, alkoholin suhteen.
en kuitenkaan usko, että hän joutuisi taistelemaan oman raittiutensa eteen. kun hän raitistui, olimme enemmänkin tekemisissä.
erikoista onkin, että raittiutensa alkuaikoina hänellä ei ollut tapana huomautella vastaavasti. luulisi siis toisinpäin, että raittiuden alkuaikoina hän olisi ollut tyypillisesti jonkinmoisessa hurmoksessa siitä, että oli tehnyt tämän mahtavan päätöksensä, ja tuulettanut ja pitänyt palopuheita meille muille. joten mistä tämä nykyinen tilanne johtuu? näen asian niin(kin), että hän tuntee juovia ihmisiä kohtaan aivan vihaa, jossain sisimmässään, ja minkä hän pystyy vain vaivoin salaamaan. edellä mainitut kommentithan kavaltavat hänen salatut tunteensa.
löydänhän tuota vihaa itsestänikin välillä, kun väsähdän P:n tolkuttomaan juomiseen. mutten ikinä, en koskaan, vittuile hänelle aiheesta.
vai kuvittelenko vain? pitääkin kysyä tätä P:ltä vaikka jo tänään kun tapaamme.
kaunon kirjoittaminen on sitä, että tekijän pitää kaivaa
itsestään roolihenkilönsä tunnemaailmaa. ei riitä, että näkee ja havainnoi ympäristöään, mikä toki sekin on tärkeää. yksinkertaistaen: jos paat henkilösi itkemään, raivoamaan, rakastumaan tai vihaamaan, se tunne on pengottava itsestäsi. muutoin teksti ei juuri eroa raportoinnista.
ööö, miksi tämä nyt tuli mieleeni? ajatus katkesi. niin, se itsepetos.
oikeastaan nämä huomauttelijat harrastavat pahimman luokan itsepetosta.
he välttelevät vihaisia tunteitaan, eivätkä välttämättä ollenkaan huomaa sitä itse. muutoinhan ongelma poistuisikin.
entä itseironia. se ei tietenkään pelitä heillä. ongelma lähtisi purkautumaan jos henkilö avautuisi ja kirjoittaisi, että
mua ottaa taas niin pannuun teidän vähentäjien touhut että tekee mieli muistuttaa itsepetoksesta.kuka muka ei ymmärtäisi täällä tätä? kaikki.
keskustelu mahdollistuisi. ja kaikki saisivat ajattelemisen aihetta.
tai, palatakseni vielä huomauttelevaan kollegaani, niin jos hän kertoisi avoimesti - mikä tietysti vaatisi itsetutkiskelua - että alkoholi ylipäätään kiristää hänen pinnaansa, niin jälleen keskustelu mahdollistuisi, kenellekään ei tulisi kiusallinen olo asiattomista kommenteista ja hän saisi avoimuudestaan pareman mielen itselleenkin.
oikeastaan tässä kohdassa voi puhua jo ihmisen kehittymisestä, mikä sekin mahdollistuisi.
kappas vaan, kello on jo puoli viisi.
voiko appelsiineja syödä liikaa? voi, koska kohta nekin alkaa tökkiä.
missä muuten
Peco on? huhuuuu... taitaa olla kovin kiireinen.
tein äsken puuroa, ja kohta se on liian jäähtynyttä kokkaresoosia, joten nyt syömään.
hyvää päivää kaikille!