Olet täällä

sotatilan julistus sairautta vastaan

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: sotatilan julistus sairautta vastaan

ViestiKirjoittaja Nätsy » 5.1.2019 12:04:40

Sylvia, varmaan olet tiennytkin, mutta olrthan hakenut hoitotukea Kelasta ja sairaanhoitopiiriltä potilasmaksulain mukaista maksuvapautusta hoitokuluista?

Mutta lampusta, on ihanaa saada ostaa kaverille jotain sellaista mitä hän oikeasti toivoo tai tarvitsee...
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 6.1.2019 03:01:33

en ole kuullutkaan! kiitos vinkistä, Nätsy.
tai ei. nyt muistan, että haimme joskus sata vuotta sitten ystävälleni M:lle hoitotukea, mitä hän ei saanut tulojensa takia ja/tai muiden syiden takia.
entäs mikähän tuo sairaanhoitopiirin potilasmaksulain mukainen maksuvapaus hoitokuluista on? pitää ottaa selvää olisinko oikeutettu siihen. minusta myös (en ole varma) tuo hoitotuki koskee heitä, jotka tarvitsevat apua arkisissa askareissa. jopa pukeutumisessa jne.
mutta kaikkea mahdollista kannattaa hakea jos katsoo että tuen saanti voisi olla vähänkin mahdollista.

nukuin koko illan ja nyt sitten heräsin yövalvontaan. oma vika siis, en vaan malttanut kieltää iteltäni uneen vaipumista. lauantai-ilta, joten ihmiset ei oo vielä kapakasta kotiinsa päässeet.

uusi valaisin! no tota noin. se on paljon suurempi kuin osasin kuvitella. siinä ei myöskään ole korkeuden säätelyn mahdollisuutta, mitä luuliin. eli aika iso kupu on 180 cm korkeudella, kun lukulampuksi sängyn vieressä 120 ois ollut sopiva. malli on kuin J-kirjain väärinpäin. väri on ok. enemmänkin harmahtava kuin beige. jalkalamppuna yksinkertaisen kaunis, muttei ihan siis täytä korkeudeltaan eikä kuvun koolta toiveitani. silti oon ihan tyytyväinen. kun vaihdan vielä seinällä olevan koirani aika suurikokoisen kuvan kehykset harmahtavaan (lampun vieressä nyt valkoisissa kehyksissä) niin sitten stemmaavat paremmin.
A ei vaan suostunut antamaan sitä tilinumeroaan eli ottamaan vastaan maksua lampusta, ei sitten millään. sanoi, että oot auttanut minua niin valtavan paljon, että ei onnistu. panin hyvän kiertämään ja talletin veljen luottokortille summan, koska velikin on nykyisin todella pienissä rahoissa.

lauantai oli kyllä tosi hyvä päivä, mieli oli korkealla. en keksinyt mitään purnattavaa, harvinaista siis. tuntuu kaikin puolin että elämässä alkaa, tai on alkanut jo, erinomainen jakso. ennen muinoin olisin kipaissut kaljakaupassa juhlistaakseni fiilistäni. tai löytyyhän kaapeistanikin alkoholia Tallinnan reissun jäljiltä. vaan ei kiinnosta, ei tipan tippaa.
eilen olisi tehnyt mieli tortilla-ruokaa mutten jaksanut lähteä edes ruokakauppaan. söin mitä kaapista löytyi, en lämmintä ruokaa ollenkaan. puuroa kylläkin.
A sanoi, ettei halua puhua siskoni 80-90 lukujen psyykeen sairauksista. ja mitäpä niistä jauhamaan jos kerran aihe ahistaa häntä. en aio enää ottaa asiaa esille.
A toi myös ison kasan siskoni naistenlehtiä ja lehtitilausten kylkiäisinä jouluksi tulleita kosmetiikkalahjoja. Yves Rocherin kosteusvoiteita ja sen sellaista kamaa.

P retkahti lauantai-iltapäivällä. oli käynyt kirpparikierroksella. kirpparilla ollessaan hänen ryyppykaverinsa K oli pirauttanut ja mankunut että saako tulla kylään. kun vierailu oli sovittu, P meni suoraa päätä kaljalle. koska K:n vierailu tarkoittaa joka tapauksessa aina kaljakuorma-tuliaisia. harmittaa P:n puolesta. nyt taas kädet ristiin ettei putkesta tulisi kovin pitkä. voi ei, ja tiistaina P:llä olisi lääkärikin eli meneekö se nyt pieleen? prkl.

eilen oli Ylen sivuilla juttu siitä, miten alkoholinkäyttö on arkipäiväistynyt. ja joka paikassa on houkuttelevia kuvia viinilasillisista.
myös some. ihmiset panevat someen tiuhaan tahtiin kuvia poreilevista juomistaan, tottahan se on.
toimittaja, tai aiheesta tietokirjan kirjoittanut kirjailija ehdotti, että boikotoikaa niitä kuvia. älkää klikatko tykkäys-nappia. älkää lähtekö hehkutukseen mukaan.
tosi on, muuten, että jos netti olisi ollut olemassa vaikkapa 70-luvulla, kukaan ei olisi kuuna päivänä saanut päähänsä julkaista kuvia juomistaan taikka juomisistaan, mutta nykyisin se on niin tavanomaista, täysin normia. miten tässä näin kävi?
oikeastaan, nyt mieleeni juolahti että jos joku on pannut fb:n sivuille kuvan pelkistä lasillisista, niin jos en ny ihan hajamielinen ole niin enhän mä niitä klikkailekaan. miks pitäisi? jos kuvassa ei ole tyypin itsensä kuvaa. sehän on itse asiassa aika urpoa.
varsinkin siis, jos lasillisten kuva ei viestitä mitään erityistä, kuten vaikka tasalukusynttäreitä mitä samppanjalasilliset symboloivat.
itse tehty ruoka on eri juttu. ihminen on nähnyt vaivaa valmistaakseen maukkaan ja visuaalisestikin herkullisen illallisen.
myös ravintola-annosten kuvaamisissa on järkeä siinä mielessä, että muut saa vinkkiä mitä kyseisessä ruokapaikassa tarjoillaan, ja ruoka nyt on kaikin puolin kiinnostavampaa. esim ruokakuvat matkoilta kertovat aika paljon sen maan ruokakulttuurista. mutta viina on samanlaista kaikkialla.
onko tässä tämänpäivän alkoholin hehkutuksessa juurensa edelleenkin kieltolaki-ajoissa? että se on vieläkin vähän "jänskä juttu".
kuva poreilevasta luo myös mielikuvan että tyypillä sujuu hienosti. kaksi punkkulasillista taas romanttisesta parisuhteesta. tuoppi ja sen ohessa oleva viskipaukku edustaa miehisyyttä. kuten kapea helmeilevä samppanjalasi naisellisuutta. kaksi helmeilevää terassipöydällä naispuolisia bestiksiä. mojito-kannu kansainvälisyyttä. ja niin edelleen.

perjantaina olin saada sätkyn sillä talossamme oli jälleen suruliputus. vähän hätäännyinkin. koska naapurin rouvan joulun ja uudenvuoden välipäivinä tapahtuneen kuoleman johdosta oltiin jo kertaalleen liputettu, mietin että onko taas joku lähtenyt. pikainen viesti naapurin L:lle. ei onneksi, vaan nyt liputettiin siksi että oli rouvan hautajaispäivä.
voitteko muuten käsittää, että kun A pyysi kotinsa taloyhtiöltä suruliputusta siskon hautajaispäiväksi, siitä pöllähti lasku. 85 e.
mun mielestä törkeää rahastusta. suorastaan ällöttävä juttu.

jaahas, jospa yrittäisi saada unen päästä kiinni. sunnuntai menee päin prinkkalaa jos valvon koko yön - mikä tarkoittaa sitä tietty että sitten nukun koko päivän.
helvetti kun en lähtenyt illalla vaikka kävelylle kun väsymys kaatoi sänkyyn. olisin vähän tsempannut.
sieltä alkaisi vissiin tähän aikaan nuorten mm-jääkiekkomatsi missä Suomi pelaa, muttei se ny oikein huvita.

eipä muuta kuin hyvää yötä/aamua/päivää kaikille! :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 6.1.2019 10:59:59

Mä aloin lukea sitä Kellomäen kirjaa Storytellissä. Se on minun makuun vähän liian tuomitseva. Toki koko sen ideakin on tuoda esille sitä miten alkoholi on läsnä niin monella elämänalueella. Mutta en tykkää siitä kauhistelevasta sävystä ja siitä kuinka neuvoja jaetaan vähän ylimielisesti. Voi tietysti olla että ”se koira älähtää johon kalikka kalahtaa” ja näin varmasti minun kohdallani onkin. Pidätän silti oikeuden olla hieman närkästynyt, etenkin kun syntyy hieman vaikutelma että tässä on kyse hyvin tutusta ilmiöstä: ihmiset jotka ovat itse kompuroineet oikein perusteellisesti ja sitten ”nähneet valon” ovat kaikkein ankarimpia toisia kohtaan. Olen suorastaan allerginen besserwisseriydelle. ”Kuulepas kun minä tiedän miten nämä asiat on kun minä olen näin ja näin pahaa elämää viettänyt, ja nyt olen kaiken asiantuntija ja saan kertoa kaikille miten ne asiat oikeasti on”.

En tykkää. Luen silti.

Eka osa ilmeisesti sisältää enemmän moralisointia kuin kakkososa (siis kirja on jaettu ”ensimmäiseen kierrokseen” ja ”toiseen kierrokseen”).
"Controlled use is not fatal and abstinence is not immortality." (Uusi Sherlock)
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 6.1.2019 14:57:17

just. tuota vähän aavistelinkin että neuvotaan kaikkitietävänä. se, että puhuttaisiin/kirjoitettaisiin alkoholin haitoista alkoholinkäytön vähentämisen näkökulmasta kannustavasti on hys hys. ei niin saa puhua.
aion joka tapauksessa lukea kirjan jos eteeni sattuu joskus myöhemmin kirjastosta mutta ostamaan en ala.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 6.1.2019 17:46:07

Kannattaa sitä hoitotukea hakea, viimeistään siinä vaiheessa kun sairaalalaskut alkaa pyöriä. Meillä se maksuvapautus haetaan vapaamuotoisella hakemuksella (esim. Haen vapautusta sytistaattihoidoista aj. ... potilasmaksulain maksuvapautuspykälään perustuen) ja siihen mukaan tulotositteet. Voi hakea vapautusta tai alennusta. Osoitetaan kirjaamoon ja sieltä potialaslaskutukseen.

Toivottavasti apua. Muutamalla asiaakkaalla mennyt läpi, osalla ei. Samoin tuo kelan hoitotuen suuruus voi vaihdella.
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 7.1.2019 07:23:04

okei. haetaanko sitä siis Kelalta vai kaupungilta? hoitotukea ainakin mielestäni Kelalta, mutta minne tuo "haetaan vapautusta sytostaattihoidoista..."- hakemus lähetetään. kiitos taas kovasti, Nätsy
olen ollut siinä uskossa, että jos sairaseläke ei riitä hoitoihin tai sairaalalaskuihin, niin siinä tapauksessa kannattaa hakea toimeentulotukea, mutta se ei olekaan sitten ainoa mahdollisuus? kuulostaa helpottavalta.

eilen illalla kuume nousi yllättäen 38,6
useampana iltana viime päivinä on tuntunut että pientä lämpöä vissiin, enkä ole viitsinyt edes mitata, mutta eilen tuikkasin mittarin kainaloon ja sain tuon lukeman.
pirautin S:lle että soitellaan aamulla että oon tolpillani. sovittiin, että jos minusta ei kuulu mitään aamukymmeneen mennessä niin sit on paha paikka.
tämä on niitä yksin asumisen ikävimpiä puolia. tai ainoa ikävä, muuta purnattavaa en edes keksi.
just oli P:n kanssa puhetta, joka hänkin asuu yksin, että meitin pitäisi ottaa rutiiniksi samoin kuin hampaidenpesun että tekstaisimme toinen toisillemme jokinen aamu OK muttei se ole luotettava toimenpide. on nimittäin päiviä, varsinkin silloin kun P juo, ettei soitella ollenkaan.
erityisesti juuri P:n ryyppypäivinä kaipaisin tuota OK-viestiä, totisesti, muttei siitä vaan tule mitään hänen kanssa :cry:

olin eilen jo kulmakaupassa käydessäni huonovointinen.
kun olin ladannut ostokset hihnalle, tunsin järkkyä heikotusta. maksoin äkkiä ostokset ja menin sattumalta kassan lähettyvillä olevalle jakkaralle istumaan. sitten tunsin kamalaa janoa ja kävin hakemassa pienen vissypullon, maksoin sen ja sanoin kassalle, että noi edelliset ostokset tuon jakkaran vieressä on jo maksettu mutta mun tarvitsee vähän huilata.
kohtapuolin suloinen kassatyöntekijä, nuorimies, tuli sanomaan että kerro hänelle jos tarvitsee soittaa jonnekin. hitto kun tuommoisesta ystävällisyydestä tulee hyvä mieli. paan muuten tänään kyseisen kaupan palauteosoitteeseen terkut pojan ystävällisyydestä.
uusi kaveri, en ole ennen nähnytkään häntä kulmakaupassa.

tänään labrat. voisin soittaa syöpikselle että katsovat samantien listan ettei ole mitään hälyttävää.
muutoin hyvä mieli jatkuu. elämä on mahtavaa. naurattaa heti toi lause :lol:

ai niin, tänään on säästöpossuun pari kymppiä-päivä. käteistä ei tosiaan tule harrastettua mutta pieni vaiva saattaa jopa motivoida kun tekee jotain konkreettista.

satuitteko lukemaan Lonkeron aloittaman ketjun kuvaile plinkkiläinen, mihin kirjoitin että Lonkulla, joka on nuori mies, on kotonaan hyvät STEREOT :lol:
hitto sitä on vanha! eihän kenelläkään ole enää stereoita. paitsi Vilmasto taisi mainita, että nykyisin saa jopa vinyyleille tarkoitettuja vempaimia. kaiuttimia. niitä on pakko olla. eihän ne eroa hyvistä kuulokkeista. entä onko kuulokkeet oikea sana?
voe venäjä tätä ihmisen taipumusta jumiutua. kun älykännyt saapuivat markkinoille vastustin niitä tosissani mutta veli pakotti minut hankkimaan sellaisen. et jää kehityksestä jälkeen! se marmatti. jankutin, että käytän nettiä vain läppärin kautta, mikä on edelleenkin käytäntöni.
vain aniharvoin lueskelen esim jotain hesaria puhelimesta tai saapuneen sähköpostiviestin vaikkapa metrossa istuessani, jos silloinkaan.
kirjoittaminen mun puhelimella on äärimmäisen työlästä. niin älyttömän hankalat näppikset.

labrassa käyntiä suositellaan 8-10 välisenä aikana vaikka se aukeaa jo seiskalta. odottelen ysiin kun pahin ruuhka on ohi.

kattelin eilen Gigantin sivuilta tulostimia. valintani osui Brotherin mustavalkolaser-printteriin, hinta 119 e. mutta patruuna oli myös lähes satasen/3000 liuskaa. eli parin sadan paukku. ihan halvinta mahdollista en halua ostaa. todennäköisesti toi hankinta on edessä kun se vanha printterini ny on mikä se on. tämä uudempi läppärini ei tunnista sitä, ja taitaa rakkine muutoinkin vedellä viimeisiään.

hyvää päivää kaikille :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 7.1.2019 18:16:21

Sylvia, mä luin kanssa tuon jutun missä puhuttiin alkoholin arkipäiväistymisestä ja mm somekuvista. Mulla on paljon tuttuja jotka julkaisee kuvia punaviinilaseista, kuohareista, sampanjasta. Jos on oikein samppanjaa niin sitten täytyy olla myös pullon etiketti näkyvissä :wink: tekstit on jotain "laatuaikaa oman kullan kanssa" "nyt on aihetta juhlaan" ja hästäg juoman nimi jos kyseessä on jokin muu kuin kyykkyviini. Ja Joo, jos on jossain hienossa ravintolassa niin sieltä on usein joku kippiskuva niin että se ravintola tulee esille. Lähikuppilaa ei monet mainosta. Mä olen varsin liberaali juomisen suhteen mutta nuo on ruvenneet rasittaan. Mietin välillä, että samaa alkoholiahan se on, joit sen missä muodossa vaan. Joskus ajattelin, että laitan kuvan kossusta/tapiosta ja viereen HK:n sininen ja siihen teksti "laatuaikaa siipan kanssa, parhautta!" :lol: :lol: okei, en ole vielä kehdannut tehdä ja varmaan jää tekemättä mutta olisiko hyvä?!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 8.1.2019 06:29:10

joo, samaa harrastaa mun tuttavaverkosto fb:ssä. siitä vaan on tullut niin tapa kuin olla ja voi. itseltäni siellä ei oo yhtäkään viini- ruoka tai mitään muutakaan kuvaa koska a) en jaksa nähdä vaivaa b) ketä kiinnostaa c) en edes osaisi ladata sinne kuvia jos en oikein keskittyisi hommaan. enkä ole varmaankaan koko elämäni aikana mennyt kännyllä faceen. tänne kylläkin joskus kesällä kun maalla ei läppäri wörkkinyt.
eli kaikki kuvat, ne muutamat hassut joita sivuiltani löytyy, on ottanut joku muu. parit dogikuvat jne.
entä miks fb tökkii? no eniten kaiketi juuri siksi kun se mun myötähäpeän tunne aktivoituu niin herkästi, syystä, että kuten mediassa on nykyisin paljon kirjoitettu, ihmiset (myös siis aikuiset) haluavat antaa itsestään niin hohdokkaan kuvan. se on kamalan noloa. ja läpinäkyvää. heitä on ällistyttävän runsas joukko.
kerran tapahtui ikävä väärinkäsitys.
puolituttuni julkasi itsestään (nainen) kuvan jossa hän nojaa kiiltäväkylkiseen keltaiseen kaaraan. auto oli todella mauton, semmoinen urheilumalli. erittäin huomiotaherättävä. luulin että tuttu vitsailee. että se oli mennyt vaan nojamaan jonkun vieraan ihmisen kadulle parkkeerattun auton kylkeen minihame päällä. kirjoitin kommenttiini että tsiisus mikä urpokapine. että kuka munaton tota ajaa.
häkellyttävän äkäinen vastaus kilahti samantien: kaara on hänen upouuden miesystävänsä! ja siitähän piti sitten ihan kuvapäivitys laittaa :oops:
eli hän halusi esitellä uuden miesystävänsä tällä tavalla, auton kautta.
ja onhan näitä. kuten tiedetään, osa jengistä muokkaa itsestään valeidentiteetin. esiintyvät siis toki ihan omalla nimellään ja omina itsenään mutta, niin... hienostelevat. uskotteko nyt että hienosti pyyhkii.
kuvia voi postata toki monella eri tavalla, esim omistamansa arvokkaan kiinteistön kauneuden takia, enkä siinä taas näe mitään "noloa", mutta toi edellä mainittu ny vaan herätti rajua myötähäpeää. aikuisella naisella on teinilapsen arvomaailma.
tein totisesti joskus virheen kun klikkasin liki tuntemattomien kaveripyyntöjä. sekaan mahtuu kaikenmoista pilipalisakkia, joiden elämä ei kiinnosta mua tipan tippaa. kaverilistan vois tietty joskus siivota mutten oo viitsinyt.

lämpö nousi eilen iltapäivällä 38,2. vähemmän kuin edellisiltana (38,6) ja laski nopeasti kun otin Panadolin.
labrassa kerroin tuosta edellisillan kuumeilusta. kysyin, onko labralistassa pyydetty myös leukkariarvoja: jostain syystä ei :?: :?:
oisin soittanut syöpikselle mutta kun menen sinne tänään joka tapauksessa tt-kuvaukseen, niin samalla käyn yläkerrassa omalla osastollani.
sehän on sääntö, että jos kuume nousee yli 38, pitäisi heti lähteä päivystykseen. toivon että saan osastolta samantien lähetteen alakerran labraan jotta ne leukkarit tarkistettaisiin.
oon myös laihtunut. kävin puntarilla ja painoa nyt 67. sehän oli pitkään 69.

erillinen Kelataksi-rahasto. oon kokonaan unohtanut, että sekin tarttis perustaa.
jos nyt heti alkuvuodesta alkaisin käyttämään Kelataksia (yksi matka 25 e) niin kun kokonaissumma ylittää 300 e, saisin Kelalta erillisen taksikortin jolla voi suhata loppuvuoden ilmaiseksi.
tietysti vain kodin ja hoitopaikkojen väliä. ehkä kannattaisi olla kaukoviisas ja polkaista se käyntiin. sitten sitä taksia tulisi myös käytettyä vaikka pihiys iskisi tyyliin kyllä mä metrolla jaksan ihan hyvin. 300 e on paljon, toisaalta vähän. meinaan että jos yksikin flunssatartunta yleisistä kulkuneuvoista jäisi saamatta. toiseksi, enhän voi tietää mikä kuntoni on muutoinkin vaikkapa jo kuukauden kuluttua, vai viikon, tai milloin tahansa. hiton pihiys, se iskee välillä ihan väärissä kohdissa.
vaikken luonteeltani olekaan semmoinen peruspihi niin silti.

P yritti eilen saada juomisensa poikki. jos onnistui, niin putki olisi jäänyt "vain" kolmen vuorokauden pituiseksi.
jälleen kerran täysin mahdotonta ennustaa miten käy, tai miten eilisen kävi. en jutellut hänen kanssa enää illalla.
eilisessä puhelussa en saanut mitään selvää hänen puheestaan. tosin oli soittaessaan vasta herännyt eli sös sös sös oli vielä edellisen illan tuotosta. möreä ääni, epäselvä artikulointi, epäjohdonmukaiset jutut. valitettavasti arvelen, että puhelun jälkeen askeleet suuntautuivat korjaussarja-kauppaan.
muistin muuten väärin, hänen EKG on vasta 16. päivä. P on nimittäin huomioinut jo pidemmän ajan sydämensä muljahtelevan.
toiseksi hänen kitalaessaan on tuntuma "jostain ylimääräisestä". kuten reilu vuosi sitten, jolloin kitalaesta/poskesta otettiinkin koepala. samoin parista, jopa verestävästä isokokoisesa luomesta, mitkä napsastiinkin heti pois ja vietiin patologin tutkittavaksi. silloin hän sai terveen paperit, mutta nyt siis taas samat oireet.
aika yliopistolliseen hammasklinikalle on siis tilattu, mutta voitte vain kuvitella kuinka paljon ollaan kahlattu googlesta tietoa suusyövästä.

ai siellä on tuommoinen ilma nyt. avasin äsken partsin oven. jotain jäätihkua ropisee.

no nyt tämän ketjuni kopiointiurakka koneelleni on tehty. A4-liuskoja tuli yli 1000 :shock:
eli ollaan me kuulkaa aikamoisia rustailijoita. hitonmoinen määrä, vaikka siinä onkin kokonaisen vuoden tekstit ja kirjoittajiakin on paljon.
nyt alkaa se tiivistysvaihe, eli poistan teksteistä kaiken muun kuin itse tekstit.
en tajua, miks kone heitti sivuston oikealla puolella olevat Kirjoittaja se ja se, Vahvasti panostava jäsen, jne. tekstien alapuolelle. kellonaikoineen kaikkineen.
kun nämä poistot on tehty, printtaan ensin koko paketin. sitten teen toisen printtiversion missä on vain omat höpinäni.
seuraavaksi ne löysät veks, välillä kokonaiset päivitykset, ja taas printtaan.
vasta sitten pääsen tositoimiin, eli intohimooni. alkaa kielen tarkistaminen sekä puunaaminen, tosin siten, että tekstien päiväkirjamainen autentisuus ei kärsi.
ei hajuakaan kuinka kauan homma kestää. koska teen tätä omaksi ilokseni.

okei, nyt keksin. ehkä teen sen Kelataksi-jutun siten, että ensin maksan luottikselle kerääntyneen summan pois tavalliselta käyttötililtä, ja sitten käytän luottokorttia, jos siis tarvetta, vain ja ainoastaan taksireissuihin.
taksin tilaaminen osoitteeseeni on aina omintakeinen kuvio. kun taksin tilaa, ne lähtevät seikkailemaan ihan väärään suuntaan, sillä porttikongi on niin ovelassa paikassa. itsehän en ole käyttänyt taksia kuin äärimmäisen harvoin, mutta joka ikinen kerta kun M tulee kylään ja tilaamme taksin ne eksyvät, ja pahimmassa tapaukseessa lähteävät litoon. näin on käynyt kerran jos toisenkin, monta kertaa.
taksikeskus taas ei malta kuunnella ohjeita. en käsitä, eikö takseissa ole kunnollisia niitä... äh, mikä sen laitteen nimi on? oikosulku.
no hitto, se laite mikä tarjoaa kuskille eri reittivaihtoehtoja.

ei ole rienannut minkäänlaisia alkon mielitekoja. oisko nyt siis parisen viikkoa tipatonta. viimeksi join joulupäivänä Tallinnassa kaksi irkkukahvia.
ei kun tänään tulee 12 päivää. jos Tallinnan reissun sekä joulun kokonaiskulutusta 4 drinksua yhteensä ei lasketa - valtaisan iiiiitsepetoksen vauhdittamana - niin sitten ois niinku 3 vk plus pari päivää päälle.
mutta hyh hyh, väärin vähennelty! ihan selvää itsekusetuksen makua.

kello on 6:20.
maitokahvikulhollisia on taas uponnut oikein urakalla.
oikein hyvää päivää kaikille! viikon päästä ollaan jo kuun puolivälissä. enkä tarkoita nyt muuta kuin sitä että päivät ne pitenevät! :P
oliko se tähän vuodenaikaan pari minsaa/vrk.

ai niin, upeaa Leijonat upeaa Leijonat. Suomi voitti KULTAA!!! taas!
mua jotenkin liikuttaa aina nämä nuoret. ovat joutuneet kieltäytymään paljosta kun aina vaan treeneihin ja nyt on sitten palkinnon aika.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 8.1.2019 08:13:47

Hei SylviaPlaa.
Kirjoitit "A4-liuskoja tuli yli 1000".
Olen sanaton.
Toisaalta minä olen kävellyt vajaassa vuodessa 1000 km. :wink:
Oikein mukavaa ja sopivan raitista päivää.

Putkanvartija 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 8.1.2019 08:46:57

Olen lueskellut kirjoitteluanne some päivityksistä alkoholin suhteen. On varmaan tosi totta. Itse en ole somessa niin ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kaikkialta tuosta saa kuulla.
Itse otan joskus jostain cocktailista kuvan jos on oikein kaunis. Ne kun välillä mielestäni ovat kuin pieniä taideteoksia. Tai sitten kuten viime kesänä saimaalla oli kuin aurinkoisen kesäpäivän ilmentymä. Laitan sen nyt tähän vaikka en tiedä onko soveliasta. Mutta tätä voi mielestäni miettiä vaikka siten, että "tuleeko sinulle tästä mieleen alkoholi vai vaan raikas juoma"? Ja jos tulee mieleen alkoholi niin miksi?
Kuva

Sitten vielä pakko kommentoida tuota Pecun heittoa: "Joskus ajattelin, että laitan kuvan kossusta/tapiosta ja viereen HK:n sininen ja siihen teksti "laatuaikaa siipan kanssa, parhautta!""
Tämä on niin TOTTA meillä kotona :lol: . Molemmat tykätään uunilenkistä ja kossu on meidän suosikki alko juoma. Näitä molempia nautitaan yleensä kun tullaan pitkästä ulkomaan reissusta kotiin. Eli jos siellä somessa olisin niin todellakin voisin tuollaisen postata tyyliin "home sweet home" :P .

Syltty, toivottavasti pääsit kokeisiin ja osoittautuu, että sinullakin ihan vaan jokin pikku flunssa vaivaa joka menee pian ohi. Ja toivottavasti TT:ssä kaikki kunnossa, taas täällä jännitän kunnes kuulen.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 8.1.2019 13:34:51

Minä taas olen suht aktiivinen somessa. Fbssä ja instassa siis. En nyt kuitenkaan ole niitä jotka tunnin välein kertoo tekemisiään ja koko elämänsä sinne levittää. Enkä edes päivittäin päivitä mitään itse, mutta joka päivä selailen noita puhelimella. Ja kommentoin. Ja rakastan katsoa muitten kuvia! mutta on siellä just niitä joitten takia karvat nousee pystyyn. Mä en ole koskaan ymmärtänyt merkeillä brassailua, sen ymmärrän, että toisille ne merkkituotteet ja nimet on tärkeämpiä kuin toiselle ja itsekin iloitsen jos jonkun "paremman" saan hankittua tai lahjaksi.
Piti ihan vilkasta omia kuvia fbstä parilta viime vuodelta. No maisemat ne siellä on ykkösenä. Ja sitten mä tykkään kuvata ruokaa :lol: olen just niitä ärsyttäviä tyyppejä jotka ei anna muitten syödä kun nyt pitää ottaa kuva ensin! mun tutut tietää sen varsin hyvin ja onneksi on muitakin yleensä porukassa etten yksin hosu kännykkäni kanssa. Mä tykkään kuten tuossa Vilman kuvassakin, että siinä on joku juttu. Se maisema tai paikka tms. Joskus olen asetellut sitä viinilasiani kotona kynttilöitten seuraan, että lasillinen vapaapäivän kunniaksi tms paskaa. Totuushan on se, että sen jälkeen niitä lasillisia on mennyt sitten useampi. Mutta tosiaan noitten kuvien ottamisen olen lopettanut eli semmosten jotka on lavastettuja juttuja. Viime vuodelta löytyi syntymäpäiväni takia iloinen porukkakuva kun nosteltiin lasejamme, vapun aikaan toinen kun olen tällännyt lasiani terassilla aurinkoa vasten ja ulkomaan reissulta yks drinksukuva. Ja olen mä näköjään niitä kivennäisvesitölkkejänikin jostakin syystä kuvannut...varmaan vättyilekseni jollekin. Olenpa minä joskus nakannut nakkikopistakin kuvan kun joku tuttu on elvistellyt jollakin ravintolan nimellä jatkuvasti. Sehän on tosi ok kun haluaa käydä ravintoiloissa ja just tietyn nimisissä vaan sitten kun siitä tulee semmonen egon pönkitysjuttu niin mulla palaa hermot :roll:
Ihan varmasti on ihmisiä joita ärsyttää mun kuvat vaan olen minä kiitostakin niistä saanut ja olen niin iloinen jos joku näkee jossakin mun ottamassa kuvassa jotain mikä miellyttää. Ja enemmän nykyään esim niitä ruokakuviani julkasen ruokaryhmissä enkä tunge kaikille kavereille nähtäväksi.
Niin ja yks tietysti tosi tärkeä ryhmä mulle on meidän suvun ryhmärämäpoppoo. Kaikki asuu niin leviällään niin ilman sitä ei pärjäis. Tai toki ollaan pärjätty ennenkin vaan onhan tämä helpompaa näin!
Somessa on paljon hyvääkin, se riippuu miten sitä käyttää. Mutta kyllä mä siitä riippuvainen olen. Samoin kuin plinkistä!
Jos Sylvialla on intohimona ne sivut niin mulla ne on ne valokuvat!

Toivottavasti kaikki on okei olosuhteisiin nähden ja kuumekaan ei ylly. Kuulolla ollaan, että mitä tt myös näyttää.
Nyt pitää käydä lukemassa muitakin ketjuja, että onkos meille tullut uusia luonnekuvauksia vaikka 8)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 8.1.2019 14:06:51

Mä olen innostunut somettaan aika paljonkin. Yhden viinilasikuvan olen laittanut kun oli niin kaunis roseviinilasi. Muuten mulla on pari kaveria jotka haluaa heti kuvan fb:n tai instaan jos vaan on drinkki tai lasi nenän alla / kädessä joten kyllä minusta löytyy viinilasikuvia.

Vilma, se olisi niiiiin hyvä kuva se kossu ja makkara!!!!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 8.1.2019 21:30:29

kivoja kuvia on aina kiva katsella. Vilman drinkki-kuva Saimaalla on juuri oivallinen esimerkki!
tulee tunne että mä haluan pulahtaa tohon kuvaan. eikä totisesti pelkän drinkin takia vaikka kieltämättä sekin varmasti maistuisi :P

Vilmatson, viihdyt somessa koska oot välillä muutoinkin sosiaalinen tyyppi. et aina, mutta sekin puoli sinussa on. ja sitten on just toi sun intohimo eli valokuvaaminen. selvähän se että haluaa kuvata kun se ON niin ykkönen sulle.
mä taas on tämmöinen mörrikkä etten viihdy siellä, paitsi täällä. täällä mä sitten viihdynkin! mutta tämä on keskustelupalsta, eli eri juttu.

en päässyt TT-kuvaukseen, pah.
nukuin aamupäivällä parin tunnin päikkärit ja herätessäni mittasin kuumeen 38,9.
soitto syöpikselle omalle ostastolle, ei vastausta. ne pitää nyt tiukkaa puhelinaika-kuria. sitten soitin röntgeniin peruakseni kuvauksen.
hoitaja sanoi että juu ei, et saa lähteä kotoa minnekään. aamulla pitää soittaa uudestaan omalle osastolle että miten toimitaan.
onneksi röntgenhoitaja ei käskenyt lähteä päivystykseen eli sain puoliluvalla jäädä kotiin.
puhelun jälkeen vaivuin taas uneen ja nukuinkin koko päivän.

tosta päivystyksestä. mulle on edelleen epäselvää, minne mun kuuluu mennä vastaavissa tai siis oikein pahoissa tilanteissa tai minne edes soitan jos oma osasto syöpiksellä on kiinni. sehän on siis auki vain arkisin 8-15. ja nyt vielä tota puhelinaika-juttua on kiristetty.
tästä asiasta on nyt otettava, taas kerran, selvää!

menenkö siis terveyskeskukseen sen ollessa auki, oman osoitteen perusteella olevaan päivystykseen, vai Meilahteen, vai Haartmanille vai minne? pääkaupunkiseudun kuviot eivät ole ihan selviä varmasti kenellekään. hyvin epämääräiset yleisohjeet, joiden pitäisi olla täsmällisen yksinkertaisia.
muistan kun viime talvena influenssakuumeessa soitin johonkin yleiseen neuvontanumeroon, josta käskettiin soittaa sinne ja sinne, mistä taas käskettiin soittaa toisaalle.
silloinhan hermostuin niin, että latasin puhelimeni kaapistoon.

nyt kun otin Panadolia niin viluinen olo, mikä jälleen yllätti, loppui ja olo on ok.
toivon, että huomenna saan uuden lähetteen lähilabraan, ja niiden jälkeen sitten katsotaan mitä tapahtuu.

kurkkasin partsilta, ihana postikorttimaisema. puiston pensasmaiset puut on keveän lumen peitossa siten, että jokainen oksa erottuu kauniisti. voi teitä jotka saatte asua maalla! onko teitin pihoilla kaikenlaisia kivoja lyhtyjä? missä muuten Helena100 on?

hei Peco ja muut! makkarat ja kossut kehiin :lol:
yks makkarasuosikkini on "Snelmannin kunnon nakkimakkarat". ne napsakat. ja sitten perunamuusia niiden kanssa, tietenkin.
punajuurta pitää olla myös ja maustekurkkuviipaleita. täydellistä.

palaillaan taas! kaunista talvi-iltaa kaikille :P

ai niin Putkis! mä oon sanaton sun kävelyn määrästä! huikeaa.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 9.1.2019 07:14:58

aamulämpö mitattu klo 06 37,7, eli aika ok.
tosin vilu, mikä kertoo usein tietty kuumeen nousemisesta mutta otin Panadolin. nukuin vain 4h. eli 02-06. päivällä sitten lisää unta kunhan ensin tiedän mikä on tämän päivän lukujärjestykset. labra? osastolla käynti? mitä?
nyt venttailen josko syöpis vastaisi puhelimeen sittenkin jo seiskalta.

illalla olin taas hyvällä tuulella, tai paremminkin yöllä. pesin perusteellisesti tiskipöydän ja hellan, mutten uunia. viime viikollahan pesin liesituulettimen; te tiedätte sen ritilän mikä kerää likaa ja rasvaa, yöäk. jos kuume ei nouse, ja tunnen itseni yhtä energiseksi, vedän koko hellan paikoiltaan ja pesen sekä hellan alustan/lattian että seinät. tein saman jokin aika sitten joten ei sieltä hiirien pitäisi päälle rynniä.

tyyni aamu ja puuterilunta. valtavan kaunista tosiaan.

ei mitään kirjoitettavaa, kunhan tapan aikaa. mikäs tässä. kuten Piste-Contza usein kirjoittaa. oih, kunpa hän olisi toteuttanut suunnitelmansa ja lähtenyt sinne katkolle.
P ei ollut saanut putkeaan poikki, tänään uusi yritys. uskon että se onnistuu koska kaverinsa K lähtee vihdoin omaan kotiinsa.

oon ollut viime aikoina kova kiittelemään. farmaseutille vein suklaata ja toissapäivänä panin lähipuodin palautesivuille kiitokset siitä upeasta nuoresta miespuolisesta kassatyöntekijästä joka oli niin huolehtivainen kun sain kaupassa pahoinvointikohtauksen.
just tämmöiset pikkujutut unohtuu aina, mutta tällä kertaa toimin niin kuin piti. aikaa se vei vissiin tasan minsan eli vaiva oli mitätön.

ei oo totta, soitin osastolle ja nyt nauhoite ilmoitti että puhelinaika on tänään vain klo 9-11. ovat todellakin kiristäneet touhua. syy on tietysti taloudelliset. hoitajat ovat niin kiireisiä sielläKIN. ei ne ehdi norkoilla puhelimen äärellä. ekat potilaat saapuvat tippaan kasilta ja tuntihan siinä äkkiä kuluu kunnes kaikki on pantu alulleen.

en keksi mitään kirjoitettavaa. vois viedä vaikka pyykit tupaan, taas pitää vaihtaa lakanat kun oon hikoillut.

kaunista talvipäivää! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 9.1.2019 08:26:14

Huomenet Sylvi, mä niin tykkään lukea sun kirjoituksia ja ihailen asennettasi sairauden kanssa. Nuo arkiset yölliset tiskipöydän pesut kolahtaa just muhun. Kun mietin, miksi en saa nukuttua kaikkien omien ongelmieni keskellä. Eli voisin hyvin alkaa siivoamaan, tosin olen joskus silittänyt öisin, se on mielestäni maailman tylsintä puuhaa! Pitää vaan muistaa ottaa töpseli pois seinästä kun alkaa nukuttamaan.
Tämä tammikuu koettelee minua eniten. On vuoden ikävin kuukausi. Jotenkin kun tammikuun jättää taakseen, voi odottaa kevään jo hulahtavan. Ainakin valoisuuden.
Mutta mukavaa päivää sinulle, toivottavasti flunssa ei yllätä. Olet sitkeä!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät