Olet täällä

sotatilan julistus sairautta vastaan

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: sotatilan julistus sairautta vastaan

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 24.1.2019 07:40:06

Hienoa, että hoidot alkavat huomenna. Paljon voimia sinulle ja jaksamista niiden sivuvaikutusten kanssa. Olet ajatuksissa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 24.1.2019 09:59:56

kiitos kaverit. taas sain mojovia voimanpotkuja tulevia hoitoja ajatellen. se on tärkeää.

joo, kiinnostava aihe tämä suljettu/avoin palsta.
minäkin uskon että valtava määrä ihmisiä, jotka eivät koskaan kirjoita itse mitään, lukevat tätä palstaa säännöllisesti koeten samalla tämä tärkeäksi itselleen.
moni ensimmäistä kertaa kirjoittava aloittaakin tekstinsä olen seurannut tätä sivustoa jo pitkään mutta nyt päätin itsekin kirjoittaa.
joskus laskin, että ainakin omaa ketjuani lukee päivässä noin 300, mutta sehän ei suinkaan koostu uusista lukijoista vaan vanhoista vakkarikävijöistä. tuo luku raksuttaa siinä aloitussivulla jokaisen ketjun kohdalla "luettu"-otsikon alla.
jos (esimerkkinä) tuosta 300/vrk kävijämäärästä kirjoittaa säännöllisesti vain muutama, kahden käden sormissa laskettava määrä, niin onhan niitä "hiljaisia" lukijoita. parhaat terveiset vaan kaikille! :P
mutta kukin plkinkkaa tyylillään. se olkoot jokaisen oikeus. minusta on tärkeää edes lukea, jos ei koe kirjoittamista itselleen luontevaksi.

fb:n kautta toimiva syöpissivustohan on suljettu. siihen päästääkseen piti kirjoittaa sivuston ylläpitäjille "hakemus" jäsenyydestä kertomalla syöpänsä diagnoosista. no, kuka tahansahan voisi keksiä itselleen diagnoosin, mutta eiköhän se hullutus ole harvinaista.
ja niin taisi olla muuten syöpäsäätiönkin keskustelupalstalle pääsyn edellytys, en ole ihan varma.
tunnistettavuus-ongelmaa on. itse en enää välitä siitä piiruakaan mutta alussa se oli todella merkittävä juttu.
varsin usein kirjoittamiseni jälkeen löysin itseni pohtimasta että voi ei, taas taisin kirjoittaa itsestäni liiallisen paljastavasti. ei mikään kiva tunne se.
kun muuten Peco kirjoitti aikoinaan työstään ja myöhemmin sitten vielä muutostaan jenkkilään, olin ihan varma että keskuudessamme on joku superkuuluisa filmitähti :lol: mutta Peco kiisti asian. ajattelin että Krista Kosonenhan se täällä pyörii meitin kaverina :lol:

mutta tosiaan, jos kirjoittaa vaikka vain että olin eilen illalla sillä ja sillä musakeikalla, ja jos samalla keikalla ollut naapuri taikka tuttava sattumalta lukee tekstin, niin tokihan siinä on tunnistettavuuden ainekset kasassa.
jos/kun kokee alkoholiongelmansa häpeälliseksi, kannattaa muistaa että se toinenkin joka mahdollisesti tunnistaa jonkun/meidät, kärsii itsekin alkoholiongelmasta.
en kerta kaikkiaan voi uskoa että kukaan ei-ongelmainen jaksaisi lueskella tätä sivustoa.
Peco kirjoitti, että toimimme täällä yleisemmänkin hyödyn edistäjinä. hyvä ajatus. meistä saattaa olla (ja on) paljon "hyötyä" heille, jotka itsekseen ja hiljaisina lueskelevat tekstejämme. kokemus, ettei olekaan ihan yksin tämä kamalan riesan kanssa, eli alkoholiongelman, on varmasti vapauttava. ihminen kun on semmoinen, että vaikka silmät näkevät tai ainakin korvat kuulevat että muitakin ongelmaisia on pilvin pimein, niin hän kuvittelee että vain minä olen huono ja kelvoton ja riippuvainenkin vielä. jne.

Varjolilja, kiitos tosiaan kysymyksestäsi liittyen kirjoittamiseeni mutten tosiaan halua avata asiaa enempää. se nyt kumminkin että proosa on lajini. mutta se siitä siis.
itsekin koen valtavaa uteliaisuutta vaikkapa juuri eri ihmisten työelämästä. mistä moni onkin kertonut pääpiirteittäin.
toisaalta tärkeintä on kumminkin se mitä tyyppi ajattelee ja miten hän asiansa ilmaisee. aina löytyy uusia oivalluksia ja löytöretkien aarteita. ahaa, hän on tuollainen ja tuollainen ihminen, ja hän ajattelee noin tai näin. jokainen ikioma persoonansa. ja kuten tiedämme, sitten niistä hänen ajatuksistaan saa itsekin valtavasti ajateltavaa ja uusia näkökulmia.

mutta tosiaan, miten tämä palsta voisi olla suljetumpi? tai, sanotaan näin, että millaista suljetumpaa "sivuosastoa" tämän avoimen palstan oheen voisi kehitellä? eikö Plinkin jossain osiossa tiedustellakin tai pyydetään vinkkejä ja uusia ideoita? olen nähnyt sellaisen otsikon mutten muista missä. aivoriihi kasaan siis! keksitään jotain uutta, ja esitetään se sitten ylläpidolle, mikä estää?

loistava yö takana. en herännyt aamuyöstä. nukuin iltaysistä aamu puoli kahdeksaan. alkaako tämä sirpaleinen nukkuminen vihdoin normalisoitua, toiveeni ovat taas vaihteeksi korkealla.
ei myöskään iltalämpöä ja yöhikoilu oli varsin vähäistä. ei huonovointisuutta.

tänään sitten on se valmistaudun sytohoitoihin-päivä. kauppa, pyykit jne. kävelen isoon markettiin mutta kantamusten takia pitää tulla takaisin bussilla.
veli vei eilen sen käsispaketin kustantamon portsarille.
ihan hullua ajatella, että se on tänä aamuna kustannuspäällikön paperipostisuman joukossa. kuulumisia/palautetta odotan aikaisintaan noin kuukauden sisällä. eli helmikuun loppupuolelle menee.
tiedän että esikoisteosten tekijät joutuvat odottaa jopa puoli vuotta, jopa vuoden. niin järkky jono niissä on, ja viehän käsiksen perehtyminenkin jo oman aikansa. en ole koskaan rinkutellut kustantajalle malttamattomuuttani kun odottaminen kiusaa, enkä tee sitä tälläkään kerralla.
en myöskään hermoile, mitä taasen tein ennen vanhaan oikein vaan urakalla. tämä on niin eri asia kuin kaunokirjallisuuden tarjoaminen. kaunokirjallisuutta julkaistaan jos se on hyvää, mutta tämmöinen päiväkirja on ihan eri asia. siellä saattaa olla parhaillaankin joku samantyyppinen syöpäkirja julkaisuprosessissa, mikä sekin jo vaikuttaa siihen pääseekö omani talon julkaisuohjelmaan.
eikä nimeni oli "myyvä", ei ollenkaan. jos Kari Hotakainen tai Anna-Leena Härkönen kirjoittaisi syövästään, se menisi julkaisuohjelmaan lennossa, tottahan toki.

okei, mutta nyt varaamaan sitä pyykkitupaa.
ideoita tosiaan palstan ylläpidolle? mitä me keksittäisiin? privaattichat-mahdollisuutta joku ideoi joskus, se voisikin olla kiva.
entä muuta? vai aloitettaisiinko siitä, että aiheelle perustettaisiin oma ketju?

hei muuten, Iceteasta ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään. kuten monia muitakin asia vaivaa täälläkin päässä.
pelkään että jotain ikävää on sattunut. hän kun itse muistutti kerran minuakin siitä, että mitä jos jotain vakavampaa sattuu (sairauteni tiimoilta) niin miten olen ajatellut informoivani asiasta täällä. ja nyt hän on itse kadonnut! liikenneonnettomuus, sairaus, mitä mitä mitä?!
sovitaanko siis, että jos joku haluaa pitää taukoa Plinkistä, voisi vaikka kirjoittaa siitä ennen kuin katoaa? ainakin siis he/me jotka kirjoittavat tänne liki päivittäin.
toivonkin siis että Jääteekin pitää vain taukoa, ja siinä kaikki.

aurinkoista pakkaspäivää kaikille! :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Boheemi » 24.1.2019 14:02:34

Ai sä pyöräytit meistä pamfletin? :) Olisihan se mielenkiintoista lukea, vaikka itse en siinä olisi. Miehenä ole hirveän montaa naiskirjailijaa lukenut. Yksi mistä pidin joskus, oli Outi Alm. A-L Härkösellä on pari hyvää, hänen siskonsa kohtalo oli aika karu. Kirsti Simonsuuri ja Pohjoinen yökirja, Eila Pennanen 60-luvulta. Ulkomaisista Lionel Shriveriltä olen lukenut lähes koko tuotannon.

Se mun sairaskohtaus taisi olla paha astmakohtaus, vaikka terveydenhoitaja sanoi ettei kyllä kuulosta yhtään astmakohtaukselta. Lääkäri on ensi kuussa. Mä oon lähes saletti että tää on astmaa tai sitten keuhkoahtaumaa. Voi tietysti olla esim kurkkusyöpääkin, yms, toivottavasti tutkivat. En ole polttanut mutta kurkkusyöpä voi kuulemma tulla viininlipittäjillekin, tai mikäseon, ruokatorvisyöpä.
Boheemi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 25.1.2019 05:13:23

moi Boheemi, jos ois astmaa niin se olisi se pienin paha.
mä en usko että syöpä aiheuttaisi tuollaisen yksittäisen kohtauksen, vai oliko niitä matkan varrella kertynyt kaksi? samoin keuhkoahtauma oireilee päivittäin; hengitysvaikeuksia pienestäkin ponnistuksesta. yhdellä ystävälläni on se. kuten muuten myös astma.
pääasia että tutkivat. täältä potkuja persuksiin, hoidahan asia kuntoon!
tuosta sun kirjalistasta päätellen voisit tykätä esim Päivi Alasalmesta. oletko lukenut? hirmu taitava. itse tykkään ainakin/erityisesti hänen varhaisemmasta tuotannosta. rankka tyyppi mutta kuten todettu, taitava.

se siitä koko yön nukkumisesta. tänään heräsin puoli neljä - ei unta enää.
en aio kokeilla nukkumista enää ennen kun lähden puoli 11 sytoon, mutta pakkaan villasukkia ja paitoja mukaan; osastolla on nimittäin aina niin kylmä, ja jos siellä sitten villaiset kamppeet ylläni nukkuisin hoidon ajan. se olisi hyvä.

Omakantaan oli taas ilmestynyt masentavaa tekstiä. potilas on verrattain huonokuntoinen, siksi hoidot aloitetaan kokeiluluontoisesti lievemmällä sytoannoksella. ei se noin selvällä suomella ollut kirjoitettu, vaan lekurikielellä, mutta tuota se tarkoitti.
vähän jännittää. menenkö kovin huonoon kuntoon ja voiko hoitoja sitten jatkaa. vatvon sitten taas näitäkin asioita täällä kerta kerran jälkeen. valitusta tiedossa siis. pitää vaan muistuttaa itselleen, että eihän kenenkään tarvitse lukea näitä. meinaan että syto sitä ja syto tätä ja plaa plaa plaa.

lanko sai hyviä uutisia. saa paljon enemmän leskeneläkettä kuin oli ollenkaan kaavaillut. aivan mahtavaa.
omat rahat älyttömän tiukilla, olen tuhlaillut. en mihinkään erityiseen vaan se raha nyt vaan on liukenevaa materiaalia.
budjetti on taas mielellään vain kymppi per päivä. tosin en tarvitsekaan mitään ja ruokaa on nyt kaapit täynnä. ja eläke tulee jo noin viikon kuluttua.

eilen uuvuin siellä isossa marketissa. sitä herajauhetta ei muuten löytynyt, myyjä sanoi että pitää mennä muka apteekkiin. ihmettelen, sillä kyseinen S-market on iso ja valikoima laaja. olin itsepalvelukassalla kun huonovointisuus yllätti. ystävällinen kassaneiti auttoi, pakkasi ostokseni reppuuni sekä kahteen kangaskassiin. istuskelin vähän aikaa ja join vissyä ja kohenihan se olo sitten. kotiin päästyäni olin kuitenkin täysin naatti. iltapäivä kuluikin lepäilemällä. pyykit sain hoidettua. nyt on taas vino pino puhtaita paitoja tuleviin hikoilusessioihin. kaik on siis "valmista", täältä tullaan sytot.

läheiset sekoilevat taas, ovat niin huolissaan. tarkoitan niiden puheita. ne lipsuvat välillä huonoihin tulevaisuudennäkymiin. yks oli lukenut keuhkokuumeen vaarallisuudesta jopa terveille. tottahan tuo. en vaan millään nyt jaksaisi kannustaa ja tsempata niitä.
eräs tuttava bussipysäkillä taas päätti esittää ajatuksensa, että jos hän sairastaisi syöpää niin kieltäytyisi ehdottomasti sytostaateista. koska ovat rajuja myrkkyä. sitten tuli jotain älyvapaata tekstiä suunnilleen salaliittoteoria-pohjalta että lääkefirmat ne tienaa sairaiden kustannuksilla. argh! en jaksanut argumentoida millään lailla. kysyä että mitä hän sitten tekisi. ai jotain terveellistä ruokavalio-suunnitelmaako? voi veljet ihmiset ovat välillä ulalla.

lankokin on muuten salaliittoteoria-tyyppi. kuten Vilmakin on kirjoittanut oman äijänsä taipumuksista. yllättävän monella onkin tällaisia piirteitä. lanko ei muun muassa anna piiruakaan periksi siitä, että työpaikkaa hakiessa työnantaja ei pääsisi työnhakijan Omakanta-tietoihin jotenkin "salateitse". kun itse olen toista mieltä, hän kutsuu minua naiviksi. voi kuule, sä oot niiiiiin sinisilmäinen! kaikki lääkärit ovat hänen mielestä joko ammattitaidottomia tai muutoin vain epäilyttäviä. samoin rinnakaislääkket ovat huijausta. tarkoitan, että jonkun lääkkeen tarjolla oleva edullisempi versio on hänestä... niin, huijausta.

en tiedä, jotenkin taas vähän mälsä olo.
ollaan muuten loppusuoralla tammikuuta. oletettavasti vietin tammikuun tipattomana, miinus se yksi siideri-ilta. tuskin tulen juomaan mitään lauantaina vaikka ystävä tulee yökylään. hänelle tarjoan joululahjaksi saamaani punkkua, kuohariakin on ja eilen ostin hänelle muutaman oluen. saa valita mitä juo. itseäni se ei haittaa pätkääkään. teen bolognesia koska mun teki sitä eilen mieli, siksi ostin jo aineksetkin. kunpa jaksaisin valvoa illan, ei sentään yöhön asti, turha luulo, mutta kunhan ei mene kokonaan nukkumiseksi. kaveri sanoi, että ottaa kirjan mukaan ja nukun jos nukuttaa. me pyöritään täällä molemmat pyjamissa, kotoinen meininki siis.

sytot ovat muuten siirtyneet syöpiksen päärakennuksesta Meilahden Tornisairaalaan. eli menen sinne ensimmäistä kertaa. saapi nähdä onko omahoitaja J siellä vielä töissä. taas se helvetin kanyylin asettaminen stressaa. kunpa se onnistuisi tänään. joskus hommaan on mennyt aikaa kokonainen tunti eikä sitä saada suoneen, ei sitten millään. sit on rystyset taas kirjavat. hienointa olisi jos sen saisi käsivarteen mutta aika harvoin se onnistuu.

kerron sitten miten sujui.
hyvää talvipäivää kaikille.
siellä taitaa olla hurja pakkanen... käyn vilkaisemassa. täh, partsin mittari näyttää nollaa. se on varmaan rikki.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 25.1.2019 05:43:03

Pikainen vastaus näin aamutuimaan. Voiko sanoa hyvää sytohoitoa? Eli voimia ja tuuria matkaan.

Vitsit noi salaliittoteoriat. rinnakkaislääkkeet huijausta? Really? Että jos joku muu euron halvemmalla kuin toinen niin se ei ole oikea lääke? Okei..... ja toi sytojuttu. Koko kommentti on absurdi. Voi Jestas Joo, ihmiset on pihalla.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 25.1.2019 07:12:55

Halaus ja voimia Sylvia!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 25.1.2019 07:29:34

Voimia päivääsi ja iso halaus!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 25.1.2019 07:36:30

Voi näitä keittiölääkäreitä. Ei ole heillä suodatin paikallaan, ei voi muuta sanoa. Hyvä, jos on näitä kommentteja varten korvien välissä suora putki, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. On meitä moneksi.

Tuosta kanyylin laitosta. Se on inhottavaa, kun joutuvat kaivamaan suonta, eikä millään löydy. Kokemusta on. Ovatko maininneet kestokanyylin (infuusioportti) laitosta? Ystävälleni laitettiin, kun sai sytoja, ja suonet oli ihan hukassa. Hänenkin kohdallaan tapahtui muuten ihme, selvisi levinneestä munasarjasyövästä, tosin rankimman kautta. Eli minäkin uskon ihmeisiin. Tai mitä johdatusta lienee. Joku meitä suurempi vain puuttuu peliin.

Oikein lämpimät voimaa pursuavat halit sinulle. Olet meille kaikille niin rakas ja tärkeä, ettet tiedäkään. Sydänhymiö :D
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 25.1.2019 07:52:19

Samoin tulin toivottamaan onnistunutta hoitopäivää! ja tsemppiä luonnollisesti <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 25.1.2019 08:02:36

Raskaaseen rupeamaan valtavasti voimia!
En ihmettä ole nähnyt, mutta toivon että nyt on sen aika, sun kohdallas.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.1.2019 08:30:25

Kauheasti toivotan Sylvia sinulle mahdollisimman hyvää oloa. Toivottavasti "myrkky" löytää suoneesi kivuttomasti ja pahoinvointi tällä kertaa jäisi tulematta.

On muuten kinkkinen paikka mietti mitä toivottaa, kuten Pecokin funtsi. Onhan niitä kaikkia toivotuksia mutta ei oikein mikään sovi tähän:
Onnea! (ei ole kauheasti varmaan onnesta kiinni)
Break a leg! (no ei nyt sentään!)
Kireitä siimoja! (melkein kuin sanoisi kireitä suonia, eli ei mitenkään)
Hyvää matkaa! (No joo, meno matkalle ainakin näin voi sanoa ja toivottavasti saat jouhevasti taksin takaisin)

Mitäs niitä muita olisi? Eipä, haleja vaan lähetän täältä :P !
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 25.1.2019 09:50:35

Haleja täältäkin ja hengessä edelleen mukana. Päivittäin käyn vähintään sinun ketjusi lukemassa, Sylppy, vaikka en nykyisin paljon kirjoittelekaan, kun työt häiritsevät harrastusta :wink:
If you're going through hell, keep going.
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 25.1.2019 11:48:04

Sylvia lienee jo tipassa (toivottavasti se kanyyli on jo paikoillaan). Vähän myöhässä olen, mutta toivotan jaksamista ja onnistunutta hoitoa.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 25.1.2019 23:24:55

voi että, taas olen saanut näin monelta kannustusta! lämmin kiitos teille kaikille. ja kyllä voi sanoa että hyvää sytoa! Peco vissiin kysyi tuota :D
minusta voi sanoa myös hyvää hammaslääkäriä, eikä sekään mitään herkkua koskaan ole.
hyvinhän se menikin. nyt omahoitajani sillä uudella puolella on toinen J. kutsun häntä tästä lähtien J2 - jii kakkoseksi. mukava hänkin. nuorempi kuin jii ykkonen. kova kiire hänellä mutta muisti kaikki asiat viimeisen päälle ja, ihana uutinen, sai kanyylin kolmannella yrittämällä.
Tornisairaalan syöpäpuolen osaston huoneet ovat paljon tilavampia kuin vanhan osaston. hoitajilla on enemmän tilaa touhuta.
painoni on laskenut nyt 65,5 mutta yllätys, yllätys, menin sytoista suoraan hampurilaisaterialle. todella kova nälkä yllätti. söin hyvällä ruokahalulla, eikä siis tippaakaan huonovointisuutta; se alkaa vasta myöhemmin.
seuraava syto on viikon kuluttua perjantaina.
kotiin päästyäni menin heti päikkäreille, mitkä venyivätkin sitten iltakymmeneen, eli kuuden tunnin torkut :shock: hikoilu kovaa, paita vaihtoon. huomenna kaivan jostain kaapista vaihtotäkin. niitä pitää olla kaksi, vaihtarit. pakkasesta on hyötyä, en voi ihan joka kerta pestä täkkejä sentään, joten saavat kelvata kunhan tuuletan kostean välillä, ja taas vaihtoon. tästä voi ymmärtää ettei tää aina ole ihan pikkuhikoilua. suurin kotityöurakka onkin pitää petivaatteet ja yöpaidat puhtaina eli vaihtoihin valmiustilassa. kivat sitten jos joku haistaa sairauden "lian". että onks toi vähän epähygieninen :shock: nyt ymmärrän vanhuksia miksi he... no, tuoksahtavat joskus ikävälle.
mikään ei ole muuttunut hoitosuunnitelmassani.
vähän lievempiä litkuja sain tällä kertaa, tai siis pienemmillä annoksilla, mutta rytmi tulee olemaan sama. kaksi hoitoviikkoa, yksi vapaaviikko, jne. jossain vaiheessa jälleen kuvat ja tilannekatsaus. olen oikein tyytyväinen.

tässä päällimmäiset.
vielä iso kiitos kaikille kannustuksesta!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 26.1.2019 07:59:20

sain sittenkin hyvät unet!
viittaan tuohon edelliseen tekstiini kun kirjoittelin illalla että nukuin syton jälkeen kuuden tunnin päikkärit.
nyt tuli unta sitten yhteensä 13 tuntia. aika tyypillinen määrä syton jälkeen.
luin uudestaan kaikkien kannustusviestit, lämmittää niin paljon. en käsitä, mitä tekisin ilman teitä.
tai käsitänhän minä, sitten vaan elelisin ilman plinkkailua, mutta onhan tämä nyt valtavan iso osa-alue elämässäni. paljon olisi tyhjää ilman Plinkkiä. entä aamut? varhaisaamut kun vietän erityisesti Plinkissä. päivisin ja iltaisin vähemmän.
hyvä on, luultavasti kirjoittelisin privaattia päiväkirjaa mutta voih, eihän se olisi ollenkaan sama asia.
ja kaikki toisten tekstit, niistä kumpuavat ajatukset, jäisivät pimentoon. vastavuoroisuus, yhteenkuuluvaisuuden tunne, ryhmän voima, tutustuminen uusiin ihmisiin. isoja asioita. jäisin paitsi niin paljosta, että pelkkä ajatuskin kauhistuttaa.

kiitän päivää kun krapulassa joskus kaksi vuotta sitten löysin Plinkin ja kirjauduin palstalle. ja vaikka alku oli vaikeaa, enkä ollut motivoitunut, en myöskään voinut kuvitellakaan että tästä voisi olla juuri mitään todellista hyötyä, niin silti jatkoin.
ehkä ajattelin, että tarjolla olisi korkeintaan jotain viihdearvoa. että voisi keveästi "rupatella" niitä näitä sinänsä aidosti ikävästä asiasta - liiallisesta alkoholinkäytöstä - jonkun sattumalta paikan päälle eksyneen kaltaiseni kanssa, vaikkapa vain yhden.
en ollut lukenut Plinkkiä ennen kuin kirjauduin tänne. kirjautumiseni oli siis täysin spontaani teko. ei sen kummemmin motivoituneempi kuin joskus sata vuotta sitten liittyminen vaikkapa facebookiin. en odottanut mitään sen kummempaa. niin, ajanvietettä ehkä.

lisäksi Vähentäjät oli siihen aikaan kovin hiljainen nurkkaus, Lopettajiin verrattuna kuin hiljaisen, syrjäisellä kadulla sijaitsevan kuppilan vihoviimeinen nurkkapöytä, jonka pöytälampun himmeä valo pilkahteli pilkkopimeälle kujalle.
Lopettajia en voinut ajatellakaan.
koska ensiksikin en halunnut enkä osannut edes haaveilla kokonaan lopettamisesta.
toiseksi törmäsin siellä heti ensikäynnilläni johonkin riitatilanteeseen ja kavahdin. muistan tölvimisen aiheenkin. yks oli saanut päähänsä tölväistä toista epäilyllä, että tämä juo "salaa" vaikka on olevinaan lopettaja. teksteistäsi on helppo päätellä ettei siellä ihan selvin päin kirjoitella. ei se lause tietenkään noin mennyt sanatarkkaan. ja tuosta kommentista se lähti. törkeää sananvaihtoa, pelkkää ilkeilyä puolin ja toisin.
muistan myös, että itse sain varmasti ihan kömpelöön ensimmäiseen viestiini lämpöisen vastauksen Pulloposti-nimiseltä nimimerkiltä. hei kuule, hän opasti, tervetuloa ja kiva kun kirjoittelet, muttei sun kantsi joka kerta aloittaa uutta ketjua :lol: kuten toimin parina ekana kertana. tyyliin tiistain teksti sai oman ketjunsa, sitten keskiviikko, torstai jne.
näin kömpelö olin jo teknisestikin. muistelen tuota Pullopostia vieläkin lämmöllä.

tästä tulee varmasti hyvä päivä. ei merkkiäkään vielä pahoinvoinnista. ja ystävä tulee illalla! saan tooodella mieluisaa seuraa.

unohdin muuten salaatin, joten lähikauppaan pitää vielä lähteä. samalla täydennän maito- ja vissyvarastoa.
se bolognese kiehtoo edelleen. nyt kun vielä maistuu pitää syödä kunnolla. osaan valmistaa aika bolognesin aika hyvin, haudutan kastiketta pitkään ja kuorin itse tomaatit. paan siihen aitoa kermaa, tosin käytän vähärasvaista paistinjauhelihaa.
ohjeissahan neuvotaan aina että bolognese vaatii muka rasvaista sikanautaa, mutta ei käy mulle. sianliha tökkii.
rahat tosiaan tiukilla.
se on siinä ja siinä meneekö tili jouston puolelle. jos menee, tuleekohan siitä joku parin euron korko?
mulla on nimittäin outo pakkomielle. puhelinlasku tuli eilen ja vaikka eräpäivä on vasta ensi kuussa, haluaisin maksaa sen 24e samantien pois päiväjärjestyksestä. en tajua mikä helvetin pakkomielle tuo on. ihan outo.
ehkä tuo juontuu siitä, että isäni kuoleman jälkeen elimme velkavankeudessa. koska hän kuoli tapaturmaisesti merionnettomuudessa, eikä ruumista löytynyt, hän oli virallisesti olemassa oleva henkilö viisi vuotta. se on Suomen laki. emmekä siis saaneet koskea perintöömme, tileihin, ei mihinkään isäni nimissä olevaan. velkaa alkoi kertyä sinne ja tänne, myös yksityistä velkaa, ihan kamalaa aikaa. enkä totisesti muistele sitä mielelläni. joten en tee sitä nytkään.

olen nyt psyykannut itseni tuleviin yörjöpäiviin joten eiköhän ne suju. sitä ne päivät tarvitsevat. että käy ennakkoon asioita läpi. että muistaa sitten huonoina hetkinä että ne ei kestä lopettomiin. ja niiden aiheuttaja on myrkky, ei sairauden pahenemisvaihe. ero on oleellinen. aloitin myös vatsan toimivuutta edistävän jauheen, minkä sekoitan karpalomehuun. kaikki tällaiset ennakkotoimenpiteet tuovat jollain tavalla mielenrauhaa. ja nyt kun on jo kokemusta, tästä ei ehkä senkään takia tule niin rankkaa kuin vuosi sitten ensimmäisellä sytokaudella. toisaalta silloin tukena oli ex-mies, nyt tarttee pärjätä yksin. mutta onhan mulla veli ja ystäviä, ja kiireelliseen apuun nuo mahtavat naapurit.

eipä taas muuta tällä erää.
tammikuun viimeistä viikonloppua viedään. alkaako monella heti perään huikaton helmikuu? sekin alkaa olla jo perinne.
itse en liity siihenkään, vaan menen tällä omalla tavallani. max 2 alkokertaa kuukaudessa tilanteen niin salliessa, mutta kirkas nollakin on tietysti erittäin ok.
olen huomannut jo ajat sitten, että mulle sopii parhaiten kun annan asian vain olla. en tykkää siitä suorittamisen fiiliksestä mikä itselleni syntyy väistämättä vaikkei mieliteotkaan kiusaisi. se ei ole hyväksi "rauhalleni", lupaukset.
sokerin kanssa oli sama juttu.
jos päätin, että nyt ei viikkoon makeaa, niin karsee stressi ja suorittamisen tunnelma pamahti päälle.
tai jos lupasin itselleni, kuten mm viime juhannuksena, muistan sen hyvin, että kirjoitan "kevyellä otteella" työtekstejä vaikka vain tunnin päivässä - niin taas sama juttu. ei hyvä.
mutta kaikille niille joille itselleen sopimukset sopivat niin upea juttu! jatketaan harjoituksia, se on kaikista tärkeintä. ja jokainen itselleen sopivalla tavalla.

leppoisaa ja hyvää mieltä viikonloppuun! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät