Olet täällä

sotatilan julistus sairautta vastaan

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: sotatilan julistus sairautta vastaan

ViestiKirjoittaja vilmasto » 26.1.2019 10:45:03

Mukava kuulla, että kaikki on nyt mennyt ok :) leppoisaa viikonloppua sinnekin!
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 26.1.2019 10:58:39

Hienoa, että löysivät reitin sytoille noinkin helposti.
Aika ahkera kyllä olet kun itse kuorit tomaatit bolognesen! Itse olen käyttänyt ihan purkki kamaa. Silloin kyllä kun kokkaan sitä oikein ajan kanssa ostan niitä vähän laadukkaampia versioita. Kovasti tykkään esim Muttin kirsikkatomaattisäilykkeestä. Kermaa itse en kylläkään laita bolognesen, mutta antaa varmaan täyteläisyyttä. Laitatko porkkanaa? Silloin kun teen sen pidempään haudutettavan version laitan yleensä porkkanaa. Sellerin vartta sen sijaan en laita vaikka kai italialaismammat sitä suosii. En oikein tykkää sen mausta.

Jäin oikein miettimään sitä, että S-marketin myyjä väitti, että heillä ei ole herajauhetta. En oikein usko, kun sitä löytyy ihan pienimmistäkin marketeista nykyään. Se on meillä päin monesti siellä missä on urheilijoiden lisäravinteet. Mm Valioltakin löytyy sitä Profeel sarjasta (poistetaankohan tuo taas kaupallisena viitteenä?). Kysele sitten kun taas joskus jaksat sinne kauppaan mennä. Kannattaa kyllä ottaa alkuun joku pikkupussi, jos maku ei sitten miellytäkään. Itse unohdin sen kun olin torstaina viikko-ostoksilla :( .

Minusta ei tänä(kään) vuonna ole huikattomalle helmikuulle kun lomamatkaa pukkaa. Mutta eiköhän täällä jotkut siihen lähde. Onhan täällä jo näitä todellisia tipattomien konkareita mukana.

Oikein ihanaa iltaa ystävän kera. Se on aina niin mukavaa saada sellainen hyvä kaveri kylään, kun voi tosiaa olla vaikka pyjamassa. Rentoutukaa ja nauttikaa siitä ihanasta bolognesesta :P .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 26.1.2019 12:31:47

kiitos Vilmatson ja Vilma,
toi on hyvä vinkki että jostain urheilijoiden lisäravinnehyllystä sitä herajauhetta saattaisikin löytyä myös meidän marketista. se myyjä oli vähän pihalla muutoinkin.
juu, panen bolognesiin ilman muuta porkkanaa mutten minäkään selleriä. mun mielestä kanssa sen maku on liian hallitseva. noi Muttit on hyvä valinta. luin Vilma sun laihduttamisen edistymisestä! upeaa, upeaa ja vielä keraan upeaa! eikö oo kiva pukea ne caprit ja farkut sitten vaikka siellä reissussa. vai onko siellä liian kuuma farkuille? illat voi olla viileitä, en tiedä.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 26.1.2019 13:20:39

Täytyy myöntää että en ole koskaan edes kuullut huikattomasta helmikuusta. :oops: Mikäs on sitten, mehuton maaliskuu? :D

Sylvia, ihailen sun positiivisuutta vaikka sulla on vaikeaa. Itse oon niin negatiivinen luonne, että en pystyisi ikinä samaan. :?
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 26.1.2019 20:10:30

Hyvä että on mennyt hyvin <3

Huikaton helmikuu ei onnistu. On yhdet kekkerit (itse vielä vastuussa siitä että ne järjestetään) ja todellakin juon viiniä ...
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 27.1.2019 08:55:32

joo, venkku, se on muistaakseni maistiton maaliskuu. jestas. huhtikuun sanaparia en muista, mutta noi olen nähnyt kirjoitettavan.
kiitos sanoistasi. eiköhän se mene niin, että ihminen sopeutuu aikamoisiin tilanteisiin vaikkei etukäteen ikinä voisi kuvitellakaan selviytyvänsä. mä uskon tuohon.
eikä tämä niin vaikeaa ole, ihan totta. jos nyt mennään äärilaitaan, niin mietin joskus keskitysleireiltä selviytyneitä ihmisiä. itsestäni tuntuu siltä, että minä olisin mennyt vapaaehtoisesti kaasukammion jonoon. mutta toiset tekivät kaikkensa selviytyäkseen. varastivat, huorasivat, tappelivat hengestään. no mutta, tuo esimerkki on tosiaan a) huono b) ehkä jopa mauton.

ystävä nukkuu vielä. todella hauska ilta. kaveri joi pari olutta sekä punaviinipullon plus kuoharia, jälkimmäisestä minäkin join kolme lasillista. ei tietenkään krapulaa noin vähäisestä määrästä. kamu oli toki hutikassa muttei ollenkaan häiritsevästi.
bolognese onnistui ja söimme molemmat hyvällä ruokahalulla. jälkkäriksi oli kahvin kanssa suklaakonvehteja, vielä Tallinnan tuliaisista jääneitä. paranneltiin maailmaa ja lepposteltiin, oli oikein mukavaa.
kaverin pitää lähteä aika aikaisin kotiseudulleen, mulla taas päivä saattaa vierähtää päikkäreiden parissa. pitää laittaa kello vartioimaan ettei tule nukuttua övereitä. illalla mentiin nukkumaan puolen yön kieppeillä ja heräsin vasta kahdeksalta.

kaunis aamu! taivas hohkaa taas punertavana.
hyvää kaunista talvisunnuntaita kaikille :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 28.1.2019 03:55:45

no en laittanut kelloa herättämään päivällä ennen päikkäreitä ja tulos: nukuin kellon ympäri. eli 14-02 meni nukkuessa.
nyt sitten valvotaan.
uni oli raskasta ja painavaa. hikoilin. en halua mennä vielä suihkuun mutta peseydyin pikaisesti semmoisilla puhdistusliinoilla ja äkkiä kuivaa ja lämmintä päälle.
en enää muista, millaista on nukkua terveenä. ylipäätään elää terveenä. eli vähäsen matalalentoa jälleen :(
istun tässä ja odotan että pahoinvointilääkkeet lähtisivät toimimaan. se vaatii keskittymistä. mielikuviin ei saa päästää mitään sellaista mikä saattaisi muodostaa yrjörefleksin. pitää vain olla ja vaikka kirjoittaa tätä, vaikkei mitään kirjoitettavaa olekaan. rustailla liirum laarumia.
ei kuitenkaan varsinaisesti ahdista. tämä on toisenlaista ahtaalla oloa. minne se on muuten kadonnut elämästäni? se ahdistus? syksyllä ahdisti ero, sairaus taas ei muodosta sitä. tämä on pelkoa lähitulevaisuudesta, siitä, toimiiko hoito tälläkin kerralla vai ei, muttei kuitenkaan paniikkia. harvemmin itken.
tein uuden toivomuslistan salasanoineen veljelleni ja tiedotin mistä tuo kirje löytyy jos jotakin äkillistä sattuu.
pyysin että kertoo paperista myös naisystävälleen koska veli on niin hajamielinen. juttu tuntuu turvaa antavalta. tyyliin kaikki hoituu jos vaikka vain joudun sairaalaan pidemmäksi ajaksi. yksi stressitekijä eliminoitu. muotoilin sanani mahdollisimman "keveiksi" ettei taas veli ahdistu. vähän muka komentelin että muista nyt tämä asia, että tämmöisen paperin pitäisi tehdä jokainen, kuten muuten pitäisikin. painotin, että tunnet minut, että saan hepulin jos yksikin lasku jää hoitamatta. onnistuin ns huolettomuudellani. joo joo, veli vastasi ja pani vastausviestiinsä nallekarhuja, mikä on hänen tapansa jos sisko "riehuu". nallet tarkoittaa otahan iisisti.

vakavasti sairaan pitää olla aika tarkka sanoistaan läheisilleen. sen huomasin viikonloppunakin kun ystäväni oli kylässä.
tuo taitaa olla itselleni vielä vähän hakusessa, joskus en ole ehkä niin hienotunteinen kuin pitäisi olla. välillä olen ehkä liiankin avoin. jotkut kokevat sen kiusalliseksi. eli pitää vielä vähän harjaannuttaa näitä taitoja. en halua olla itsekäs ja ladata toisen niskaan liian painavaa. se on oikeastaan väärinkin toimittu. toisinaan sorrun myös tökeröihin vitseihin. säästöpossustani sanoin veljelle, että täs ois sitten mun arkkurahat. se oli typerää. kadun sanojani. lopetan nyt tuon tuommoisen kokonaan. piste.
en osaa jäljittää mistä nuo puheeni pulpahtelevat. voisi helposti päätellä, että ikiomasta pelostani. mutta kun koen, että ne ovat vain käytännön asioita ja siinä kaikki. en tiedä, taisin todellakin mokata esim tuon säästöpossun suhteen.

sunnuntai-olo vaikka maanantaita kohti tässä mennään. jos kunto on ok, pitää hoitaa ainakin apteekki. sen unohdin kokonaan perjantaina. pakkasen pitäisi laantua aamuksi joten menen kävellen. eilen piti lähteä vaikka vain puoleksi tunniksi ulkoilemaan mutta eihän siitä tullut mitään kun uni kutsui. nuo mun kävelyt menee nykyisin niin että vartti tuohon suuntaan ja vartti takaisin liki samaa reittiä. toista se oli syksyllä. erityisesti syyskuussa vetelin jopa 1,5 tunnin kävelylenkkejä tuolla rannoilla. tunti ainakin meni ihan tuosta noin vain.
paino: 65,5. enempää se ei saisi laskea. painoni on kuitenkin pituuteeni nähden vielä ihan normaali. vuosi sitten talvella se oli muistaakseni pitkään 72 tai 73. eli onhan se pudonnut. mutta eilenkin sain syötyä sitä bolognesia vielä ison annoksen. toiselle lautaselle panin kukkurallisen salaattia. kaikki meni, hyvällä ruokahalulla. eli olen nyt syönyt kolmena perättäisenä päivänä hyvin. tästä päivästä ja huomisesta ei tietoa.

tapahtui outo ilmiö. kun olin sytoissa vierustoverit puhuivat siitä, miten ruuasta tai jopa vedestä he maistavat ikävän metallisen sivumaun.
samoin he juttelivat miten heidän kasvonsa punertavat sytojen jälkeisenä päivänä. kerroin, että itselläni näitä oireita ei ole ollut.
mutta mitä vielä; lauantaina peilistäni katsoi punehtunut naama! samoin sitruunalla höystetty vesi oli maistuvinaan metallille :lol: eli nappasin sitten itsellenikin nämä sivumaut.
sytoissa viereisellä pedillä olevalla rouvalla oli tapaaminen ravitsemusterapeutin kanssa. en tietenkään voinut olla kuulematta heidän puheitaan, joten sain siinä samalla itsekin muistinvirkistytstä. aivan normisettiä se oli. paljon vihanneksia ja hedelmiä jne. perusohjeistus kuului kuitenkin siten, että huonoimpinakin päivinä syö mitä tahansa kunhan syöt. alkoholia max kaksi annosta. rouvalla sattui muuten olemaan täysin samat myrkyt kuin itselläni. sisplatiini ja gemsitapiini.

voi veljet. kello ei ole vielä aamuneljääkään.
mahtavaa kun täällä meillä on niin hyvä meininki päällä. porukka on onnistunut tavoitteissaan. ja niille, joilla on lipsunut, niin ei muuta kuin uutta ponnistusta päälle!
taidanpa mennäkin saman tien lueskelemaan kuulumisia. edelleen mieltä kaivelee että missä se Icetea on?
olen varma että hän luonnollisestikin laittaisi pari sanaa jos ylipäätään kävisi sivustolla. mutta mitään ei vaan ole kuulunut.

hyvää alkavaa viikkoa kaikille.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 28.1.2019 07:17:09

Sylvialle toivotan oikein hyvää viikkoa. Kiva oli lukea mukavasta viikonlopusta yhdessä ystävän kanssa. Oletko vielä säästynyt pahoinvoinnilta?
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Myy » 28.1.2019 08:08:10

Mukavaa Sylvia, että hoidot päästiin taas aloittamaan ja tauti saa kunnon kurimuksen osakseen. Toivottavasti olosi pysyy hyvänä eikä pahoinvointi iske kohtuuttoman kovasti. Ihanaa viikkoa toivottelen!
Myy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.1.2019 08:46:07

Minäkin mietin harva se päivä, että mihin Jäätee on hävinnyt. Toivon, että kyse on siitä, että ei tipattomalla halua minkään, edes meidän, muistuttavan itseään alkoholista. Mutta ikuinen huolestuja on tietysti keksinyt jo miljoona muutakin skenaariota.

Tajuan niin hyvin nuo möläyttelysi, esim arkkurahat. Omasta suusta pääsisi varmaan ihan samanlaisia sammakoita. Ja varmaan voi tuntua läheisistä pahalta. Mutta toisaalta älä liikaa ala suodattamaan. Uskon, että on hyvä arkipäiväistää myös ikäviäkin asioita. Tietysti täytyy elämässä ottaa huomioon muutkin, mutta täytyy sinun myös huomioida itsesi ja päästää ulos se mikä täytyy päästää ulos.

Jos hoidot tehoaa niin ehkä keväällä taas pääset tekemään pidempiä kävelylenkkejä. Sitten kun alkaa jalkakäytävät sulamaan ja luonto näyttämään ensimmäisiä kevään merkkejä. Eikö hoitojakso pääty juuri niihin aikoihin? Sitä odotellessa toivon kovasti, että pahoinvointi ei liikaa vaivaa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 28.1.2019 12:16:08

moit kaikille, tänään jo oksensin vähän muttei ettei se tullut semmoisella paineella. eli aika vähällä pääsin.
ai niin, ja eilen aamulla oli sama juttu. hiton hammaspesu; se kun usein laukaisee sen yökkäilyn, kuten näilläkin kerroilla.
Vilma, sitä minäkin toivon että keväällä pääsisin nostamaan kuntoa ja tykkäänhän kävelyretkistä kaikin puolin. käveleminen on mielipuuhaani kunhan alkuun pääsee. voi miten kaipaan sitä. just kävelemistä. se hiton kyykkytreenini taas on inhokkipuuhaa. helposti tulee lintsattua. mutta toi kävelemisen mahdollistuminen on aivan haave. kunpa saisin taas nauttia siitä, viimeistään sitten keväällä.
meillä päin on ikävän tuulista tänään, raaka puhuri minkä totesin partsilta kävin. ja taas tekisi mieli siirtää apteekkiin menoa. no, tää nyt on tätä huomenna sitten-jankutusta, kyllä mä sen hoidan iltapäivän aikana.
nukuin lisää, kolmen tunnin "aamupäikkärit" meni tuosta noin vaan. eli nyt oon vuorokausi nukuttu, yhteensä 20 tuntia :shock:
tällä kertaa uni oli makoisaa enkä hikoillut yhtään. outoa vaihtelua, eikä oo millään selitettävissä. ensimmäiseksi tulee mieleen viikonlopun raskas ruoka, muttei se niinkään mene. välillä on en syönyt kuin hedelmiä ja korkeintaan kourallisen pähkinöitä ja silti hiki lentää.

ei tässä taaskaan ole mitään järkevää kirjoitettavaa. ja puhelinkin soi..
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 28.1.2019 12:48:27

Moi SylviaPlaa.
Putkanvartija tässä vaan kävi lueskelemassa.
Positiivista elämäähän täällä tunnutaan elävän. Käveleminen on mullakin nykyisin lähellä sydäntä ja jalkoja.
Tuli tuosta positiivisesta asenteesta mieleen isäni aikoinaan lausumat sanat mulle:
"Huonosti menee ja aina tulee huonommin menemään, usko se poika kun maailmalla kuljet."
No, hänellä oli silloin vaikeaa. Minä en moisesta ohjeesta paljoa välittänyt. Paljon sille lausahdukselle on kyllä nykyäänkin vuosien jälkeen naurettu. Siis ihan hyvällä.

Aurinkoista päivää päänsisäisesti, jos ei muuten paistele.

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 29.1.2019 02:51:02

moi Putkis! ilahdun aina kun sinultakin on tullut viesti tähän lankaan :P
no juu, pakkohan tuohon isäsi veistelyyn on suhtauduttava huumorilla; muutoin ei taitaisi elämästä tulla mittähän.

samoja juttuja taas mulla; nukuin koko päivän ja illan puoliyöhön saakka ja ny valvotaan. tähtään kello neljään, sitten yritän uudelleen unta.
talvinen yö. tuiskua ja tuuli humisee. oikeastaan tunnelmallista, talviromantiikkaa. panin partsille lyhdyn, kuinkas muutoinkaan.
piti äsken, kun kävin sytyttelemässä tota lyhtyä, harrastaa tietoista ajatuksensiirtoa. mulla kun tulee aina mieleen ne kadulla asuvat. ja kun en voi tehdä mitään, ne mielikuvat on vaan saatava pois päästä.

hoidin tänään apteekin. törmäsin sattumalta naapuriini L:ään ja mentiin kahvilaan. sovittiin että hän tulee huomenna kylään kun jäi jutut kesken. olen ollut viime aikoina yllättävän sosiaalinen taas. vai tuntuuko se vain siltä, mene ja tiedä. viime viikolla kylässä ole veli ja tämän naisystävä, viikonloppuna ystävä, ja taas huomenna tulee tuo L.
apteekista en saanut kaikkea tarvitsemaani. taas yksi resepti oli vanhentunut. Klexanea voin ostaa vasta 5.2, sanoi farmaseutti, koska on se Kelan joku sääntö. ne seuraa siis aikataulullisesti lääkkeiden kulutusta. ihan kuin joku ottaisi muka liikaa jotain hiton aamuruiskuja.
tai myy niitä? niinkö? keskushermostoon vaikuttavia troppeja pitääkin tarkkailla, mutta noi muut. en oikein tajua, mutta samapa tuo.

Possu saa huomenna ruokaa kympin edestä. eli sitten kasassa on 80 e. tammikuun saldo. helmikuussa saa tyytyä vain neljään kymppiin, niin kireä budjetti taas alkaa olemaan. kohta syto-laskuja alkaa nimittäin ropista. ne syö Possun varoja.
tänään sitten alkoi se ruokahaluttomuus jälleen. sain syötyä hedelmien lisäksi kaksi porkkanaleipäpalaa, aika isokokoisia kylläkin. leipien päällä juustoa ja kurkkua. olin jo tarttumassa pinaattikeittoon mutta töks töks. ei maistunutkaan. L sanoi että naamasta näkee, oot taas laihtunut. mulla on semmoiset järkyt toppahousut, ne tarttee nykyisin vyön. samoin vähän siistimmät "talvihousut", semmoiset ski-tyyppiset. farkuilla sama juttu, tarvitsen vyön. naama rypistyy rypistymistään. olen korppu. hoikahko korppu :cry:
yöpalaksi voisi kohta ottaa mustikkakeittoa. mysli vaan on loppu.

aikani kuluksi luin Loppareiden kiivasta keskustelua otsikolla AA-palaverit. jumalauta mitä touhua. mistä tämä kiihkomielisyys kumpuaa?
ja suoranainen aggressiivisuus. sivusto on kaikin puolin totinen paikka. itselleen nauraminen on tuntematonta, sivallukset lentelevät.
samoja asioita veivataan vuodesta toiseen. erityisen kova pala tuntuu olevan monelle juuri tuo AA. yks keuhkoo että sen ideologia on about henkiolentoihin uskomiseen perustuvaa höttöä :roll: eikä tunnu kestävän totuutta, että oli se jumala siinä mukana tai ei, niin monet ovat saaneet sieltä apua. toiset taas kutsuvat häntä paskaksi jätkäksi. miten saman puljun kaksi eri naapurisivustoa voi olla yleisilmapiiriltään niin toisenlaisia? miten se itsetunto voi olla niin olematon että periksi ei anneta. aivan kuin kolmevuotiaat kiistelisivät siitä kumman isukki on vahvempi. isukin tilalla vaan on mielipide, se minun mielipiteeni sekä ajatukseni.

nyt sitä mustikkakeittoa.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 29.1.2019 03:18:22

Lopettajat meinaa vissiin lopettaa toisensa. No ei siellä meillä ole kuin muutama kaveri jotka välillä hieman innostuu. Joskus ovat jopa sovussa keskenään. Mutta Sylvia, minä pudotan kunnon pommin sinne putkaketjuuni tässä kevään aikana. Mulla on isohko haaste edessä. Jos kiinnostaa niin lue ketjuani. Sinut mielelläni kutsun kylään.
Oikein rauhallista ja mukavaa aamua.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 29.1.2019 08:39:02

Tuo apteekkiuudistus missä kytätään päivämääriä kuin piru raamattua on todella ärsyttävää! Mulla se on johtanut siihen, että en millään keinolla saa kaikkia lääkkeitä ostettua samaan aikaan. Haen kilpirauhas ja vatsan suoja lääkkeet yhdellä kertaa ja sitten verenpainelääkkeet pitää hakea 3 viikkoa myöhemmin. Ihan samaa olen kysynyt, kuka dilkkaa verenpainelääkkeitä??? Kysyin myös, että onko se apteekkien kikka myydä enemmän ajatuksella, että kun ihminen joutuu käymään siellä useammin niin tarttuu jotain muuta, ehkä tarpeetontakin mukaan. Tosissaan pistää vihaksi! Turhaan juoksutetaan ihmisiä siellä jonottamassa.

Pakko oli käydä siellä lopettajien puolella kysymässä miksi ovat niin sotaisa kansa. Tulee itselle mieleen, että eihän sitä edes uskalla lopettaa juomista jos vaikka muuttuisi samanlaiseksi riitapukariksi :shock: .
Onneksi siellä on sentään tuollaisia 0132:n kaltaisia tyyppejä :P . Käyn lähinnä hänen ja Tyräkin sekä Juulian ketjuja seurailemassa. Niin ja tietysti Metsien miehen, silloin harvoin kun hän sinne ilmestyy. Missäköhän päin maailmaa sekin nykyään vilistää?

Toivottavasti sait nukuttua. On kyllä tuo unirytmisi heittänyt aika härän pyllyä. Mistäköhän muuten noinkin hullu sanonta? Onko jossain joku härkä joskus pyöritellyt pyllyään oikein urakalla :lol: ?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät