Olet täällä

Yksinään juomisen lopettaminen

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Yksinään juomisen lopettaminen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 5.5.2022 09:01:11

Tsemppiä! Hyvä, että pystyit kertomaan terapeutille.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 5.5.2022 18:51:49

Kiitos tsempeistä. Tästä se, taas.

Eka päivä selätetty vishyn ja jääkahvin voimalla. Olo on ihan hirvee. Huomenna uusi päivä.
Ameeba (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja vilmasto » 6.5.2022 07:47:23

Vielä kerran tervetuloa takaisin :)
Kyllä sinä Ameeba tiedät mikä hyöty tästä paikasta osaksi on tällä tiellä. Luin nimittäin ihan sun ketjun alkupään tekstejä ja tuli oikein lämmin olo ja muistutus siitä ettemme ole yksin täällä ongelmiemme kanssa.

Tän seuraavan olin sulle kirjoittanut tammikuussa 2018:
Mulle kannustavinta sen viinilasin juomatta jättämiseen on ollut mielikuva seuraavasta krapulattomasta aamusta ja se, että voin hypätä auton rattiin pelotta. Ja edelleen harrastan sitä, että hyvissä ajoin sovin vapaapäivän aamupäivälle jonkun menon niin en sitten voi edellisenä iltana viinipulloja aukoa. Tässä menneinä vuosina olen ollut mestari perumaan viime tipassa niitä menoja kun sitä viinahammasta on alkanut kolottaan, mutta sen tavan olen vaan väkisin lopettanut.
Vanhat tavat on tiukassa. Ainakin mulla on. Tarvitaan vaan paljon toistoja siitä uudesta tavasta, että niistä tulee rutiineja. Joillekin se on helpompaa ja joillekin ei. Ja ainakin minä oon tehnyt ihan älyttömästi ajatustyötä tämän takia ja kirjottanut tuskaani tänne.

Tarvitaan vaan paljon toistoja! niinhän se on. "Helpointa" olisi yksinkertasesti lopettaa kokonaan juominen. Lainausmerkeissä siksi, että eihän se välttämättä ole helppoa jättää viina kokonaan, mutta onhan päämäärä selkeämpi siinä kuin tässä löyhässä hirressä roikkumisessa.

Ja tuo ammattilaisen kanssa jutteleminen on kyllä myös ihan parasta! minäkin olen sitä tässä talven tehnyt. Syy siellä käymiseen on uupumus. En ole alkosta puhunut, mutta siihen asiaan olen nyt saanut apua kuitenkin kun olen muita elämän solmujani aukonut siellä.

Hyvää viikonloppua ja päivä kerrallaa Ameeba <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 6.5.2022 18:44:50

Kiitos vilmasto. Ja kyllä, hyviä ajatuksiahan siellä on näköjään jaeltu jo vuonna 2018. Katselin muutamia alkuaikojen kirjoituksiani ja huomasin kyllä olevani aika paljon ihan samojen asioiden äärellä kun silloinkin. Elämässä on tapahtunut kaikenlaista, mutta alko on ollut se yksi pysyvä asia. Pisti hiljaiseksi. Vertaistuen lisäksi siis ihan hyvä, että on kirjoittanut jo silloin asioita tänne ylös. Siinähän ne nyt tuijottavat minua.

Toinen päivä lusittu. Töiden jälkeen en kiepannutkaan sikspäkkiä hakemaan vaan kävelin kellariin etsimään pyörääni. Löytyi. Pumppasin renkaisiin ilmaa ja lähdin pyöräilemään pitkästä aikaa. Polkimet nitisi, takarengas väpätti ja jarrutkin tarttevat kunnostusta, mutta poljin nyt kuitenkin. Keho ei tunnu myöskään ihan omalta, koska liikunta on jäänyt viime aikoina vähemmälle, kävelyä lukuunottamatta oikeastaan nollaan. Ensin koronarajoitusten, sitten tissuttelun myötä. Mutta ei se ollut ollenkaan hullumpaa. Ja enpähän juonut.

Tämä päivä selätetty siis selvänä. Ei tässä enää kauppaan lähde könyämään.

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 9.5.2022 07:43:14

Viikonloppuna selvänä kuin ... joku, joka on selvänä, aika moni varmaan. Pää on jumissa ja jotenkin hitaan ja sumuisen tuntuinen, mutta ei mitään dramaattisia itkupotkuraivareita missään kohtaa viime viikkoa. Uni on epätasaista ja väsymys painaa. Kirjoittelen nämä tänne ylös niin muistan uudelleen ja uudelleen nämä ensimmäisten päivien huonot fiilikset niin ei tee mieli aloittaa taas nollasta ihan heti. Ehkä.

Eilen tuli minulle tyypillinen neljännen päivän "voisihan sitä ehkä kuitenkin yhden kylmän siiderin kun sain nämä ja nämä aikaiseksi". Vaan eipä tullut titaanien taistoa asiasta, koska mielen valtasi täydellinen kyllästymisen tunne. Niin siihen kylmän siiderin ajatukseen kuin oman pään jatkuviin keloihin. Ei tehnyt mieli mennä kauppaan sitten yhtään. Keitin kahvit ja jatkoin elämääni. Tämä syvä, täydellisen kyllästymisen tunne olikin uusi juttu kyllä minulle. Pitää sitä jaksaessaan tutkailla vähän. En usko, että tässä on nyt mitään mannerlaattoja liikkunut, mutta jotain ihan pientä uutta ilmeisesti liikkeellä. Noh, katsotaan. Nyt vaan väsyttää. Töihin.

Tervetuloa selvä maanantai. Onneksi aurinko paistaa.

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 10.5.2022 06:24:54

Eilinen tuntui jo vähän vähemmän lusimiselta. Hymyilytti ihan kun istuskelin ulkona ja katselin lintujen puuhia. Spontaanit hymyt on ollut aika vähissä viime aikoina.

Eilen tuli myös ensimmäinen todella kova halu juoda, mutta se meni yhtä nopeasti kuin tulikin, eikä palannut illan aikana. Töiden jälkeen se iski. Oli onneksi kuitenkin puutarhahommia ja siellä puuhaillessa rentouduin. Ja rentoutumisen myötä sitten punaviinilasin kimmeltävä kuvakin katosi päästä.

Olen syönyt paremmin, tai siis järkevämmin. Siitä tulee vähän tasaisempi olo myös, ehkä. Uni on vielä lyhyttä ja pätkivää. Mutta kyllä se siitä tasoittuu, uskon. Väsyttää ja perusvire on aika surullinen.

Onneksi on kevät.

Tervetuloa selvä tiistai.

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 10.5.2022 10:50:33

Ameeba kirjoitti:Eilinen tuntui jo vähän vähemmän lusimiselta. Hymyilytti ihan kun istuskelin ulkona ja katselin lintujen puuhia. Spontaanit hymyt on ollut aika vähissä viime aikoina.

---

Olen syönyt paremmin, tai siis järkevämmin. Siitä tulee vähän tasaisempi olo myös, ehkä. Uni on vielä lyhyttä ja pätkivää. Mutta kyllä se siitä tasoittuu, uskon. Väsyttää ja perusvire on aika surullinen.

Toi alkuvaihe on ankeaa, kun aivot totuttelee uuteen balanssiin ja vielä ihmettelee että mitäs välittäjäaineita tässä pitikään tuottaa. MUTTA silti sinne mahtuu noita pieniä spontaanin hyvön mielen hetkiä, kuten sulla lintuja katsellessa. Ne lisääntyy siitä kyllä kun saa lisää raittiita päiviä mittariin! Fiksumpi/säännöllisempi syöminen jeesaa ja uni korjaantuu kyllä. Itse psyykkasin itseäni alun katkonaisten unien kanssa muistuttelemalla, että se uni on katkonaista ja huonoa myös kun juo, silloin vaan nousuhumala keinotekoisesti piristää niin että väsymystä voi ikäänkuin "torkuttaa". Ja onneksi selvänä se uni korjaantuu aika nopeasti.
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 11.5.2022 20:48:21

Juuripa näin tuon unen kanssa. Ja kiitos tsempeistä.

Viikko alkaa olla takana. Olo alkaa ihan vähän tasoittumaan. Vähän, ei paljoa. Tai sitten on vaan tasaisen harmaata. En ole ihan varma. Tänään kaksi kertaa ajatus viinistä, mutta vaan kohtalaisen voimakkaasti. Ei ollut vaikeaa hätistellä niitä pois.

Iltatee on nyt korvannut mun iltaviinini. En ole oikein ennen ollut mikään teenjuoja, mutta kaapista löytyi kokonainen varasto erilaisia teelaatuja niin aloin lipittämään kun en muutakaan keksinyt. Joku rutiini on näköjään tärkeää. Parempi tämän lipitys kun sen toisen.

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 12.5.2022 07:25:20

Tänä aamuna ihan vähän vähemmän synkeä pää, mutta todella vähän. Uni on vielä katkonaista. Alkoholin tuottaman pitkäaikaisen sumeuden ja väsymyksen alta alkaa paljastua joku ihan muu väsymys. Tai ehkä enemmän uupumus. Tuttu tunne vuosien takaa. Tähän pitää kiinnittää huomiota ja pohtia kunhan jaksaa. Laitan tämän itselleni muistilapuksi tähän.

Tervetuloa selvä torstai.

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 13.5.2022 06:37:13

Eilen illalla iski väsymyksen, kyllästymisen ja levottomuuden sekainen halu käydä ostamassa se tuttu lohtu, siiderisikspäkki. Mutta vain hetken se seilasi päässä. Katsoin elokuvaa ja siihen se ajatus sitten tuli sekoittamaan pakkaa. Laitoin leffan tauolle, nousin ja lähdin kävelyhölkälle. Ihan vain alle puolen tunnin pienelle ulkoilulle (ilman lompakkoa). Levottomuuden terä hävisi ja siiderit unohtuivat. Ulkona oli juuri satanut ja metsä tuoksui raikkaalle ja makealle samaan aikaan. Kevään lempeys auttaa kyllä selvinpäin olemisessa. On vähemmän yksinäinen olokin maailmassa, kun metsässä rahisee ja ritisee ja laulua kuuluu joka oksalta, kun elämä on palannut ympärille.

Oikein hyvää viikonloppua kaikille. Minulla se menee iltatöissä niin ei varmasti tule juotua. Tervetuloa siis selvä viikonloppu!

ViestiKirjoittaja Ameeba (poistunut käyttäjä) » 18.5.2022 15:08:27

Jostain kumman syystä join pari päivää sitten kolme olutta. Siitä seurasi aivan järkyttävän hirveä krapula, siis niinkuin fyysisesti. Puoli päivää pää pöntössä. Huh. Sen jälkeen ei ole paljoa tehnyt mieli. Olin jo unohtanut krapulan, siis muun kun ikuisen väsymyksen ja saamattomuuden.

Olo alkaa olemaan ok. Ei draamaa. Uni on epätasaista, mutta mieli vähän parempi. Keskittyminen takkuilee. Fyysinen puuhastelu ja liikunta auttaa. Ja keväällä kaikki on helpompaa.

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 18.5.2022 19:31:33

Ameeba kirjoitti:On vähemmän yksinäinen olokin maailmassa, kun metsässä rahisee ja ritisee ja laulua kuuluu joka oksalta, kun elämä on palannut ympärille.

Tää on niin totta!

Älä anna niiden kolmen kaljan lannistaa. Eteenpäin vaan. Hyvä ettei jääneet mielihalut päälle! :)
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät