Olet täällä

Kuulumisia.

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kuulumisia.

ViestiKirjoittaja juhanikari » 18.7.2021 15:33:53

Onneksi olkoon Kalle Rovanperä!
Sinusta tuli tänään Viron MM rallissa 20 vuotiaana kaikkien aikojen nuorin voittaja.
Samalla onnittelen meitä kaikkia jotka ovat tämänkin kesäisen viikonlopun pysyneet tipattomalla. Ja tänään ei enää oteta " Kallen kunniaksi ", vaikka viiniä ja konjakkia löytyykin. Hyvää alkavaa viikkoa ja tsemppiä kaikille!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hemmentaali » 22.7.2021 19:03:42

Juhani, idolini, onpa ihana nähdä, että sinä jatkat vanhaan malliin :-) Kovin pitkälle taaksepäin en jaksanut selata, viimeiset viisi sivullista luin kuulumisiasi, mutta siinähän niitä jo helmikuulta alkaen olikin, ja hyvin tuntuu menevän.

Oivallista kesän jatkoa!
If you're going through hell, keep going.
hemmentaali
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 23.7.2021 15:36:55

Kiitos Hemmentaali kehuista. Tässähän ihan punastuu :oops: !
Kyllä mukavasti on mennyt. Tämäkin viikonloppu suunnitelmissa tipattomalla. Jos tulee juovia vieraita niin sitten minäkin juon, mutta kohtuudella.
Sinulle sanoisin kaikella ystävyydellä: Mittauta maksa - arvosi! Oikein hyvää kesän jatkoa ja tsemppiä!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 15.8.2021 03:12:00

Muuten on tipattomalla menty paitsi tämä viikonloppu kun tuli yövieraita. Siinä tuli pari iltaa lipiteltyä. Tänään taas korkki kiinni. Mukavaa loppukesää kaikille!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 3.9.2021 03:46:22

Morjens kaikille!
Taas veskiin herättiin. Hyvin on mennyt tipattomalla useampi viikko ilman suurempia mielitekoja ja uskon että jatkuu samaan tapaan tästä eteenpäin. Mitään laskuria en viitsi laittaa raksuttamaan koska olen vähentäjä enkä lopettaja. Vaikken ole omaan ketjuun kirjoittanut niin olen kommentoinut muiden ketjuihin. Mukavaa syksyn jatkoa ja paljon tsemppiä kaikille!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 8.9.2021 21:40:39

Syysiltaa vaan.

Koska täällä on kaksikin tiukkaa keskustelua menossa, haluaisin antaa vähän vetoapua. Ensi kuussa tulee 6 vuotta siitä kun ensimmäisen kerran kirjauduin plinkkiin. Olin suurkuluttaja, mutten ollut ehtinyt alkoholisoitua. Siitä sitten aloin tiputtamaan kulutusta. Nyt olen pitänyt itseäni jo useamman vuoden kohtuukäuttäjänä. Nytkään ei ole pitkään aikaan käynyt alkoholi edes mielessä. Ymmärrän että monille on ainoa vaihtoehto lopettaminen eli täysraittius. Jos itselleni alkaa tulla alkoholin kanssa ongelmia, ryhdyn lopettajaksi! Paljon tsemppiä kaikille!🍎

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 10.9.2021 21:07:39

Eipä muuta kuin Mukavaa ja tipatonta viikonloppua vaan kaikille!
P.S Kalle Rovanperä johtaa tämän päivän jälkeen Kreikan MM rallia. 🇫🇮

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 12.9.2021 16:51:16

Kalle Rovanperä (20v) kyykytti maailmanmestarit Kreikan MM rallissa ja ajoi hurmoksessa ylivoimaiseen voittoon. Mutta helposti olisi voinut lipsauttaa metsään ja keskeyttää.

Samanlailla tipatonta viikonloppua, viikkoa, kuukautta jne viettävä vähentäjä voi lipsahtaa metsään eli retkahtaa. No tämä viikonloppu meni helposti tipattomalla ja jatketaan samaa linjaa! Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.9.2021 00:11:05

Viimeksi tullut otettua 15.8. Todella helposti mennyt. Tuskin olen muistanut koko alkoholin olemassa oloa, paitsi silloin kun olen ollut täällä plinkissä.

Meille tulee lokakuussa viikonlopun vieraita ja silloin lipitellään kevyesti pe la. Ennen sitä ei tippaakaan alkoholia.

Oikein mukavaa alkanutta syksyistä viikkoa kaikille ja pysykäähän tavoitteissanne!🍁

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.9.2021 21:43:47

juhanikari kirjoitti:Kiitos Hemmentaali kehuista. Tässähän ihan punastuu :oops: !
Kyllä mukavasti on mennyt. Tämäkin viikonloppu suunnitelmissa tipattomalla. Jos tulee juovia vieraita niin sitten minäkin juon, mutta kohtuudella.
Sinulle sanoisin kaikella ystävyydellä: Mittauta maksa - arvosi! Oikein hyvää kesän jatkoa ja tsemppiä!

t. Juhani

Moikka Hemmentaali!

Kirjoitit taannoin mulle mukavan viestin.
Haluaisin näin jälkikäteen pyytää anteeksi että kehotin sua mittauttamaan maksa - arvosi, kun luin toisesta ketjusta käyttämistäsi alkoholimääristä. Toivottavasti olemme edelleen plinkkikavereita?

Hyvää syksyn jatkoa!⚘

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 25.9.2021 21:48:34

juhanikari kirjoitti:Viimeksi tullut otettua 15.8. Todella helposti mennyt. Tuskin olen muistanut koko alkoholin olemassa oloa, paitsi silloin kun olen ollut täällä plinkissä.

Meille tulee lokakuussa viikonlopun vieraita ja silloin lipitellään kevyesti pe la. Ennen sitä ei tippaakaan alkoholia.

Oikein mukavaa alkanutta syksyistä viikkoa kaikille ja pysykäähän tavoitteissanne!🍁

t. Juhani

Tämä lokakuun puolivälissä viikonlopuksi vierailemaan Tuleva pariskunta ilmoitti tänään, että he ovat aloittaneet ankaran laihdutuskuurin, joten sopisiko meille että ollaan ilman alkoholia?

Vastasimme että tokihan se sopii. Vaimo sanoi mulle että voin ottaa viikon päästä lauantaina Jyväskylän MM rallia töllöstä katsoessa pienen 6-packin. No tulee siinä ainakin puolet vähemmän juotua kuin vieraiden kanssa olisi tullut. Sitten taas tipatonta!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 2.10.2021 01:32:59

Joopa joo.
Ei mene Rovanperällä ihan putkeen Jyväskylän MM rallissa.
Eipä mene ihan putkeen mullakaan. Joinkin jo eilen sen tynkä 6-packin joka maistui hyvin, mutta tuloksena yöunien menettäminen. Vielä kun naapurin nuorisolla on kovaääniset bileet! Yritä sitten nukkua tässä. No onneksi on viikonloppu!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PetteriPermanto » 2.10.2021 08:37:22

Moro.
Eipä tuo alkoholi unenlaatua koskaan paranna. Itselläni on ollut joskus univaikeuksia, nyt ei taas vähään aikaan. Minulla on sellainen iltarytmi, että katsellaan yleensä jotakin elokuvaa tai tv-sarjaa vaimon kanssa tuonne klo 22 asti. (Sanon naista, joka kanssa asumme vaimoksi, vaikka ei naimisissa enää ollakaan. Oltiin joskus, mutta erottiin.. Asutaan kuitenkin yhdessä. Kai tämä avoliitto on).
Tv:n katselun jälkeen sänkyyn, missä luen yli puolenyön jotakin romaania. Viimeistään klo 1:n aikaan alan nukkumaan ja nukun jotakin 7.30 asti. Nytkin oli liian vähän, mutta minkäs teet kun tuo toinen herää niihin aikoihin ja alkaa keitellä kahvia. Nukuttaahan taas ensi yönä, kun lievää unvajetta jää. Siis lukeminen on minulle se juttu. Hyvä kirja saa minulla ajatukset irti todellisen elämän omista murheista ja auttaa aivoja relaamaan.

Unettomuus on kyllä pirullista. Jos ei luetuta, kannattaa suosiolla tehdä jotakin muuta ja yrittää antaa päälleen lupa siihen, ettei se uni tule. Meditoida, tai sen kaltaista. Voihan sitä välillä valvoakin. Jonkinlainen mukavien asioiden ajatteleminen saattaa auttaa, itsellä ainakin.

Katselin ketjuasi ja totesi, että vaimosi antoi sinulle luvan juoda sixpackin.. Jotain samanlaista suhteessanne, mitä meillä. Sitä tekee aika paljon, että sopu säilyy ja vaimolla on hyvä mieli. Onhan se vähän hassun tuntuista, mutta kun toista kuitenkin arvostaa ja rakastaa, haluaa säilyttää rauhan.

Itse pyrin lopettamaan juomisen kokonaan ja uskon onnistuvani siinä. Nyt viimeisestä viinitilkasta liki 70vrk. Juomiseni oli aika vähäistä, mutta pakonomaista. Viime vuoden lopulla lopetin ja olin juomatta huhtikuun alkupuolelle. n. 120 päivää.
Sitten onnistuneiden kauppojen takia (mikä typerä tekosyy) ostin itselleni salmiakkikossua taskumatin. Alkoi yli kolme kuukautta kestänyt kierre, jossa ostin vastaavan määrän alkoholia silloin tällöin. Pahimmillaan ehkä kolmekin kertaa viikossa. Join vaimolta salaa. Aina kyeenalaistaen asian järkevyyden, mutta tein kuitenkin. Oli muka jotakin omaa, josta saan päättää.

Pari kertaa vaimo taisi huomata, toisella kertaa sanoikin ja ilmaisi, ettei pidä asiasta. En itsekään pidä siitä, mutta olen vuosikymmenten aikana niin altistunut alkoholille, että pienikin määrä laukaisee minussa halun tavoitella jotakin, minkä tuo pieni tippa aiheutta aivoissani. Nousuhumalan puraisu? Huomasin muuuten, että kun tein asiaa salassa, paljon suurempi oli ahdistus ja masennus, joka tuosta salatoiminnasta seurasi. Ja sitä pettymystä neljän kuukauden raittiuden jälkeen. Silti piti jollakin syyllä toimia järkeä vastaan.

Se alkoholin halu on pelottava himo ja olen käsitellyt asiaa itseni kanssa päättäen, että pysyn täysin raittiina. Nyt uskon, että onnistun. Alkoholi ei anna minulle enää mitään niin kivaa, että viitsisin sen myötä ottaa elämääni sitä kaikkea huonoa, mitä se juuri minulle ja sen kautta meille yhdessä aiheuttaa. Määräni ovat täysin kohtuullisia, mutta tuo pakonomainen riippuvuus huolestuttaa tosi paljon. Jos siis antaisin alkoholille jälleen pikkusormen. Ja se pikkusormi tarkoittaa minulla vaikka paria olutpulloa. Minähän en vaan nyt anna. Toivottasti en koskaan enää elämässäni.

Piti kirjoittaa sinulle vain vinkkejä unettomuuteen, mutta juttu lähtikin rönsyämään omaan itseeni. Lähinnä kiinnosti kysyä, että oliko se tynkä 6-pack sen arvoista? Kun sinullakin ongelma on, joskus kai ollut paljon isompi, mutta kannattaako leikkiä tulella ruutikellarissa?

Toivottavasti ei tullut tunnetta, että pidän itseäni jotenkin sinua parempana. Jos tuli, epäonnistuin itseni ja ajatusteni ilmaiseisessa. Yritän vain viestiä mien turhaksi itse koen edes kohtuujuomisen. Mutta kukin omalla tavallaan.

Kaikkea hyvää sinulle tänne hiljaiselle palstalle. Toivon että löydät itsellesi hyvän tavan elää suhteessa alkoholiin ja löydät keinoja unettomuuteesi.

-PP
PetteriPermanto
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 2.10.2021 15:46:35

Morjens Petteri Permanto!

Kiitos viestistäsi. Täyttä asiaa, kuten viestisi lopettajienkin puolella. Naapurin bileet hiljenivät neljään mennessä ja saimme unen vaimon kanssa eli kyllä se unettomuus johtui enemmän naapurin metelistä kuin niistä kuudesta alkoholiannoksesta. Viikko sitten oli sama show. Vaimo on rivitaloyhtiömme hallituksen puheenjohtaja ja aikoo viedä asian isännöitsiälle.

Mitä tulee nukkumiseen, niin ainoana unilääkkeenä on Melatoniini eli suhteellisen harmiton unihormoni eikä mikään koukuttava keskushermostolääke.

Tämä päivä on mennyt ihan normaalisti, paitsi että koira herätti kahdeksalta aamulenkille jonka jälkeen nukuin vielä siihen asti että MM rallit alkoi TV 2:lta.

Kaapissa on useampi viinipullo ja avattu konjakkipullo, muttei ole mitään mielitekoa kajota niihin. Noin pienestä määrästä ei myöskään mitään krapulaa tai morkkista.

Olen ex-suurkuluttaja joka ei onnekseen ehtinyt alkoholisoitua. Olen pitänyt itseäni kohtuukäyttäjänä jo useamman vuoden. Roikun täällä palstoilla ettei mopo alkaisi keulia. Jos mulle alkaa tulla yhtään pahempaa ongelmaa alkoholin kanssa, niin ryhdyn lopettajaksi!

Hyvää syksyn jatkoa sulle ja paljon tsemppiä lopettajana!

t. Juhani
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sphere76 » 4.10.2021 00:50:17

Hei Juhalikari ja muut!

Kirjauduin tänne 8v tauon jälkeen ja selailin tätä ketjua. Hienoa että olet pystynyt suurkulutuksen jälkeen jatkamaan järkikäytöllä!
Oma tilanteeni on että olen nyt 45v freelancer ja varsinkin pandemian aikana käyttö on lähtenyt lapasista kun työt olleet poikki. Valittelin täällä siis jo 2013 paikkeilla kuinka ankeaa on opettaa "taas pienessä kankkusessa". Silloin käyttö oli vielä naurettavan pientä. Arkena ei juuri mitään. Ainoastaan kun oli vapaata lapsiruletista. Sitten tuli 2018 ja ero. Siinä kohtaa tissuttelin jo päivittäin. Pieniä määriä tosin. Ex-vaimoni ei juo lainkaan enkä ollut koskaan edes "nousuissa" kotona. Eron jälkeen rakennutin liiketilani yhteyteen studion, jossa menee 2-4 iltaa viikosta tissutellessa. Useimmiten yksin. Viikkomäärät moninkertaisia suosituksiin. Baareissa en käy lainkaan. Omat tuttavat ja kollegat ovat aika pitkälti luopuneet jo alkosta eli painetta juomiseen ei tule ulkopuolelta. Nyt 2vk sisällä tulossa ensimmäinen käynti julkisella klinikalla. Tahtoa on hillitä määriä ja keskittyä enempi työntekoon ja palata ihmisten ilmoille! Pitkästä aikaa käynyt myös säännöisesti lääkärillä ja hoidan lykättyjä asioita kuntoon. Ei muutakun loskakelejä päin!
sphere76
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät