Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.8.2022 08:59:58

Kiva kuulla, että lomakaan ei ole hyvin sujuvaa vähentelyä estänyt. Ja että pääsit vauvan luo vierailulle. Mukavaa loppulomaa, tissuttele kohtuudella :D
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.8.2022 18:04:55

Huomenna minulla on sellainen päivä, jota on saanut muutaman kerran elämässä jännittää melkein pissat housuissa. Nimittäin työterveystarkastukseen kuuluvat verikokeet! Siitä taitaa nyt olla lähelle 5 vuotta kun maksa-arvot huitelivat reippaasti yli viitearvojen. Tänään mieli on levollinen. Kesän aikana alkoholia on mennyt kurkusta alas kohtuudella ja viimeisimmästä viininlipittelyillasta on 1,5 viikkoa.
Olen tällainen tuurijuoppo ja varsinkin yhdistelmä vapaapäivä ja mies pois kotoa on ollut lähes mahdoton yhdistelmä olla selvinpäin. Sellainen tilanne oli viime viikollakin, mutta kun sanoin itselleni että nyt ei juoda kun on ne labrat, niin ilman viiniä oli helppo olla.
Iseäkin kyllä jo melkein naurattaa se, että juomattomuudelle pitää olla jokin syy: työt, labrakokeet, autoilu ja mitä näitä nyt onkaan :lol: . Onneksi kesälomalla juomattomuudelle riitti syyksi se että oli muuta mielekästä tekemistä.

Tsemppiä kaikille vähentäjille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 29.8.2022 18:30:02

Helena100 kirjoitti:Olen tällainen tuurijuoppo
---
kun sanoin itselleni että nyt ei juoda kun on ne labrat, niin ilman viiniä oli helppo olla.

Joo itselläkin helpottaa kummasti tipattomuutta, että pidän migreenipäiväkirjaa ja sen tiimoilta kun meen lääkäriin niin varmaan mittaillaan ja testaillaan kaikki mahdollinen. Ihan kuin se alkoholi ei elimistöö rasittais vaikka niitä arvoja ei kukaan tietäskään, tai vaikka arvot sinänsä olis ookoo, toistaiseksi :oops:

Noh, pääasia että saa enemmän selviä päivä ja vähemmän epäselviä, motivaation syy olkoon mikä hyvänsä. Tsemppiä sinnekin :)
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Helena100 » 28.12.2022 09:27:22

Hei!

Kuinkas teillä muilla on joulu sujunut?

Itselläni oikein mukavasti ja lähes tipattomasti. Aattoiltana join punaviiniä ehkä kahden annoksen verran. Yli kaksi viikkoa on jo siitä kerrasta kun vähän perusteellisemmin juopottelin. Muutenkin joulu oli aivan huikea kun sain viettää sen vajaan puolen vuoden ikäisen lapsenlapseni kanssa. Joulu- ja tapaninpäivät olin töissä ja nyt taas vapaalla. Alkoholia ei tee mieli kun osa aikuisista lapsista on vielä täällä luonani.

Pikkuisen olen vilkuillut kalenteria ja työvuoroja ja ehkä tammikuun alussa valitsen vielä jonkun joulufiilistely päivän/illan viinilasin kanssa sohvan nurkassa kunhan tämä sosiaalinen elämä tästä rauhoittuu. Muuten tähtään vähäviinaiseen tammikuuhun.

Olen niin onnellinen tästä nykytilanteesta kun pystyn itse päättämään milloin juon eikä alkoholiriippuvuus enään määrää elämäni kulkua.

Tsemppiä kaikille vähentäjille ja kohtuullista vuoden vaihdetta!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.12.2022 10:53:46

Joulu meni oikein mukavasti. Jouluaattona käytiin ravintolassa syömässä (minä kuskina) ja sen jälkeen haudoilla. Kun päästiin kotiin tein itselleni drinkin, mutta nukahdin sohvalle ennen kuin juuri ehdin sitä edes maistaa (tämä siis alkuiltaa). Juopottelu aattona siis alkoi hyvin myöhään ja oli erinomaisen maltillista.
Joulupäivänä tuli sitten juotua paljon enemmän. Siitä kyllä huomaa, että minulla riippuvuus ei ole mihinkään hävinnyt. Välillä ei vaan tee mieli juoda kauhean paljoa, mutta sitten kun tekee niin sitten sitä menee kyllä reilusti. Ei kuitenkaan mitään övereitä. Tarkoitus oli muutenkin pitää aivan lorvipäivä ja katsella vaan telkkua + lukea kirjaa. Siinä tissuttelu meni sitten sivussa, mutta kun sen jo aamupäivällä aloittaa niin meneehän sitä paljon :oops: .
En kärsinyt krapuloista enkä mistään morkkiksista. Kaikki täysin hyvin ja olin ihan sovussa ryypiskelyn kanssa. Mutta jos meillä olisi joku vauva tai muuten vaan vieras tyyppi ollut niin ei olisi tullut tietenkään koko päivää juopoteltua :P .

Uudenvuoden aattona ajattelin ottaa, kun tulee ystävät kyläilemään. Sitten tammikuu voisi olla semi tipaton. Semi siksi, että siihen osuu 2 sosiaalista tilannetta, joista toisessa haluan skumppaa ja viinejä nauttia. Toisen voin hoitaa autoillen.

Ihanaa, että sinulla on homma jo täysin hanskassa ja olet päässyt riippuvuudesta. Kerropa vielä kisun kuulumiset, niin sitten kaikki on hienosti :D .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 28.12.2022 12:48:01

Mä olin koko joulun selvin päin. Oli oikein miellyttävä uusi kokemus. Ei tullut edes ähky olo, kun ei vain söi eikä täyttänyt mahaa juomilla :lol: Kävin aamuisin Juoksemassa tai muuten salilla kuten normaalistikin. Uusivuosi menee alkoholia nauttien (toivottavasti myös nauttien alkoholista), koska olemme ulkomailla. Ja siksi ei tule tänä vuonna tipatonta tammikuutakaan. Mutta kun lomalta kotiudutaan, niin alkaa taas arkinen aherrus ja tiukka treeni, joten en usko, että paljon tulee alkuvuodesta juotua. Riippuu loman onnistumisesta, tuleeko pitkä kuiva jakso sen jälkeen. Suuret on taas suunnitelmat ja odotukset.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 28.12.2022 21:30:23

Vilma1966 kirjoitti:
Ihanaa, että sinulla on homma jo täysin hanskassa ja olet päässyt riippuvuudesta. Kerropa vielä kisun kuulumiset, niin sitten kaikki on hienosti :D .

Kiitos mukavista viesteistänne, mutta tilanne ei todellakaan ole täysin hanskassa. Kunhan tässä arki palaa niin suuta alkaa taas nappasemaan ja tarkkana saa olla ettei kulutusmäärät kohoa huimiin lukemiin. Merkkaan viinapäivät edelleen kalenteriin koska tämä juopon muisti on todella huono muistamaan jälkeenpäin että kuinkas paljon minä tällä viikolla tai kuukaudessa olenkaan juonut. Joulukuussa viinapäiviä tuli 4, yhdet bileet joissa join todella asiallisesti ja olin ylpeä itsestäni. Kolmena iltana tissuttelin viiniä kotona.

Minullahan juominen on muutenkin painottunut sinne harmaaseen ja tylsään arkeen kun juhlapyhinä olen paljon töissä. Ja onneksi muistan myös ne ajat silloin kun lapset olivat vielä kotona. Kaadoin jääkaapista viiniä lasiin ja kävin sitä lasia sitten vaatekomerossa täydentämässä. "Yhdestä" lasista riitti ja riitti :oops: :oops: :oops:

Kissan vötkäleeni on kyllä kylän komein kolli. Painoa sillä on yli 7 kiloa. Muovikuusen on kaatanut yhden kerran, aito kuusi ja sen koristeet ovat kissalta saaneet olla rauhassa. Tyttärellä on koira, jolla on säkäkorkeutta pikkuisen enemmän kuin kissalla mutta painoa ainakin kilo vähemmän. Eivät ole kissa ja koira ylimmät ystävykset mutta tulevat toimeen.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 16.1.2023 10:32:58

Harrastin viikonloppuna inhorealismia ja laskin tilitapahtumista paljonko olen viime vuonna rahaa Alkoon kiikuttanut. Ja kas sehän oli huima summa, melkein yhden kuukausipalkan verran :oops: . Onneksi sentään olen pienituloinen :lol: . Ja olen siis kuvitellut että en nykyään enään edes juo "paljon mitää" :roll: .
Aion jatkaa seurantaa tänäkin vuonna ja tavoitteena on ehdottomasti pienempi summa vuoden lopussa. Mutta jo ennen tuota laskelmaa päätin pitää vähän pidemmän tipattoman. Loppiaisena viimeksi tissuttelin ja korkki pysyy nyt kiinni ainakin helmikuun puoleen väliin saakka.

Mukavaa ja vähäviinaista uutta viikkoa kaikille täältä räntäsateen keskeltä!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 18.1.2023 02:48:14

Heips Helena100
ja kaikki muut mukavat vähentäjät.

On todellakin yllättävää kuinka paljon rahaa alkoholiin saattaa mennä. Onhan tietysti myös niin ettei aina se pelkkä rahan meno ole ainoa menetys.
Laskeskelin itsekin tuon alkoholismini hintaa. Onneksi olen nykyään täysin raitis ja saan käyttää rahat ja elämän aivan toisenlaisiin nautintoihin.
Vuosia join kiihtyvällä vauhdilla. En tiedä kuinka lopulta olisi käynyt jos olisin jatkanut, ei varmaan hyvin.
No, jos siis olisin jatkanut samaa linjaa tölkkien tyhjentämisessä, olisin viidessä ja puolessa vuodessa juonut 32 000 tölkkiä :shock:.
Niin no, 10 m3, tai 10 000 kiloa, siis 10 000 litraa.
Okei, oletetaan purkin keskihinnaksi kotiin tuotuna 1,25e. Laskelma ei sisällä kalustotappioita eikä käräjöintikuluja, summa sisältää myös tölkin palautushinnan 0,15.
Hetkinen... Laskinko nyt oikein?
32 000 * 1,25e = 40 000e.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät