Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Pecorino » 24.11.2018 17:43:13

Musta tuntuu, että mulla on kanssa mielikuvat viinistä hihhuloineet mielessä enemmän nyt kuin lokakuussa. Just syksyn pimeys, takkatuli, herkkuja, punaviiniä (tai nyt jo glögiäkin).... kai se on se mielikuva siitä miten hyvältä sitten tuntuisi?!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 16.12.2018 17:57:02

Mietteitä näin joulunalusaikaan. En paljoa valehtele, jos kirjoitan että yli 10 vuotta on joka joulu ollut piilopullo vaatekaapissa jouluaterialla nautitun punaviinin lisäksi. Toki saman ajan olen 3-vuorotyötä tehnyt että juomisen ajankohta on ollut työvuoroista kiinni, enkä räkännillä ole lasten jouluja pilannut. Parin vuoden takaisen joulun jälkeisenä aikana havahduin ajatukseen, että yhtenäkään iltana sinä aikana kun aikuiset lapseni tulivat kotiin joulua ja uutta vuotta viettämään, en ollut täysin selvin päin. Olin joko töissä tai kotona join yhden annoksen lasten nähden ja sitten komerossa huikkaa lisää.

Tänä vuonna suunnitelmissa on toisenlainen tahti. En osta sitä piilopulloa ollenkaan. Jouluaterialle ostan varmaan viinipullon, mutta siitä juon lasillisen. Toinen lasi sitten seuraavana iltana jos ei muut ole ehtineet pulloa tyhjentää. Tavoitteena on nyt se, että kun lapset tulevat joululomaa kotiin viettämään, niin olen heidän seurassaan enkä yksin makuuhuoneessa viinilasia piilotellen. Olen niin tyytyväinen kun tuon asian päättäminen on ollut helppoa eikä ole tarvinnut kärvistellä.

Joulukuun aikana olen pari viini-iltaa viettänyt eivätkä ne hirveästi lisäonnea elämääni tuoneet. Jos tammikuussa viininhimoa on enemmän kuin vähän, niin yhden viini-illan pidän sitten taas.

Leppoisaa joulun odotusta kaikille onnistumisia tavoitteissanne! Ja tervetuloa kaikki uudet kirjoittajat, mukavaa kun täällä on sakkia ja positiivista pöhinää!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 16.12.2018 18:42:29

tervehdys helenasatanen,
hyvä päätös, peukutan. ei siis piilopulloa tänä vuonna.
mua on jotenkin aina ihmetyttänyt nuo piilopullot, mutten totisesti halua kritisoida mitään enkä ketään!!
muistaakseni Hemmentaali avasi joskus asiaa. hän kirjoitti että piilopullo on jotenkin vetovoimainen, oma itsenäinen "ilonsa" vaikka pullo voisi olla aivan avoimestikin esillä. koetko samoin? muistutan että mullahan ei ole lapsia joten piilopullo on ehkä juuri siksi täysin vieras juttu. jos siis olisin äiti, olisin varmasti tai ainakin todennäköisesti kokenut myös kaappijuoppoutta.
myös ex-ukkoani alkoi jossain vaiheessa suhdettamme kiehtoa noi piilopullot, enkä tajunnut siitäkään mitään. juuri tuon takia että seurassani se olisi voinut olla yhtä hyvin avointa, mutta ei. tai joo, naputin hänelle kylläkin kirkkaista koska äijä ei pysynyt tolpillaan niitä juodessaan, joten se oli kaiketi osasyy piiloitteluun mutta, olisiko hänkin kokenut Hemmentaalin tavoin juuri piiloittamisen omaksi koukuttavaksi "jutuksi". ukko taas (toisin kuin Hemmentaali) ei osannut avata tätä kuviota millään lailla.
miten siis sulla?
entä mitä arvelet, aavistivatko aikuiset lapsesi piilopullon olemassa olon?

Olen niin tyytyväinen kun tuon asian päättäminen on ollut helppoa eikä ole tarvinnut kärvistellä.
just näin! oon iloinen puolestasi.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 17.12.2018 13:32:34

SylviaPlaa kirjoitti:entä mitä arvelet, aavistivatko aikuiset lapsesi piilopullon olemassa olon?

Varmasti ainakin viime vuosina ovat ymmärtäneet, että ei yhdestä siideristä puhe muutu soperrukseksi.

Mulla piilopullo on ollut sen takia ettei perhe tajuaisi kuinka PALJON juon. Vielä kornimpaa kuin piilopullo olisi ollut tasaista tahtia tyhjenevä koskenkorvapullo tai viinilaatikko pöydällä. (Nyt mua rupeaa naurattaman ajatus että lapset olisivat käyneet pitkin aattoa pöydällä olevaa viinilaatikkoa hölskyttelemässä ja arvuuttelemassa riittääkö se äidille iltaan saakka :oops: )
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 18.12.2018 07:24:41

okei, kiitos helenasatanen vastauksesta.
uskoisin että itse kokisin niin kamalasti häpeää siitä, että toiset arvaisivat piilotoimeni, että mieluummin siis avoin peli vaikka sekin olisi noloa olla enemmän kännissä kuin muut perheenjäsenet. mutta tosiaan mulla kun sitä perhettä ei ole, niin tämä on vain arvelua.
mutta nyt sitten iso EI sille piilopullolle! :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 25.12.2018 10:49:22

Eilen jouluaattona viiniä yhden lasin verran ruuan kanssa. Mieskin pullosta vähän kaatoi lasiinsa ja viiniä jäljellä 2/3 pulloa. Otan siitä taas lasillisen kun illalla töistä palaan. Ei mitään hankaluutta viettää humalatonta ja krapulatonta joulua :D

Sain lahjaksi pullon alkoholillista glögiä. Juon sen sitten tammikuussa kun tämä juhlakausi on ohi ja voin tissutella yksin omassa rauhassani.

Laskeskelin että ennen tuota eilistä lasillista minulle tuli parin viikon tipaton jakso ilman että asiaa edes sen kummemmin ajattelin tai suunnittelin. Mutta tätä hyvin vähän alkoholillista joulua petasin sillä että otin työvuoroja koko jouluksi. Kiva olla sitten uutena vuonna vapaalla kun lapsiakin on enemmän kotona.

Pohjanmaalla tuiskuttaa juuri nyt lunta. Hyvää joulunjatkoa kaikille meille, jolla näin juhlapyhinä on aikaa somessa roikkua :lol:
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 26.12.2018 09:50:08

todella rauhallista meininkiä sullakin siis. hienoo. iloitse siitä, että se piilopullo on mennyttä elämää. hyvä Helenasatanen! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 1.1.2019 18:50:53

Uudenvuodenaatto meni autoilu syistä tipattomalla. Kuohuviinipullon tyttäreni kanssa ostin, mutta se jäi juomatta. Nautimme sen kuitenkin jonain iltana ennenkuin hän palaa taas omaan kotiinsa.

Laskin että edellisestä humalajuomisesta on 3 viikkoa. Joulunaikaan, 3 päivänä, meni se vajaa punaviinipullo. Olen ennenkin pitänyt kolmen viikon kuivattelujaksoja, mutta ne ovat olleet sinnittelyä ja kärvistelyä. Nyt mun päässä on jotain "naksahtanut" ja lähes tipaton jakso on tullut luonnostaan.

Tipattomaan tammikuuhun en kuitenkaan lähde. Kaapissa on juomia, jotka haluan joku ilta juoda pois ja puolessa välissä kuuta on yksi bileviikonloppu tiedossa. Noinakin juomiskertoina tietenkin kohtuudella.

Hyvää uutta vuotta teille kaikille! Ilman plinkkiä ja teidän tukeanne en olisi tässä tilanteessa. Kiitos.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 11.1.2019 08:52:34

Väsyttää, väsyttää ja väsyttää. En ole muutamaan päivään saanut edes plinkkiä avatuksi. Mutta nyt tulin lueskelemaan ja totesin heti, että enpä ole yksin tämän alakulon kanssa. Ärsyttää tämä myrsky ja kurjat säät, ei paljon ulkoilu houkuta. Äidin masennus ja hänen hoitaminen ja auttaminen on syönyt voimavaroja viime aikoina. On muuten tuskallisen vaikeaa saada mielenterveyspalveluita 76 vuotiaalle ihmiselle.

Olen parina iltana tissutellut lahjaksi saatua glögiä sekä vanhoja pullonpohjia. Enpä tiedä lisäsivätkö ne onnellisuuttani, mutta ovathan pois kiusaamasta. Tänään enkä viikonloppuna en juo. Viikon päästä on sitten bilereissu ihanan ystäväni kanssa. Pitää muistaa pitää järki päässä ja alkoholia vain kohtuudella. Myös loppukuusta tulee tiukka tilanne alkoholin suhteen kun mies lähtee parin päivän työreissulle ja minulla on vapaapäivät. Voi olla että ei löydy selkärankaa viettää niitä päiviä kuivin suin.

Kaivelempa tähän vielä muistutukseksi itselle positiivisiakin asioita. Miehen kanssa elämä on ihanaa ja kivaa ja rauhallista. Tytär tulee tänään taas opiskelupaikkakunnalta kotiin ja tuo tullessaan vähän elämää tähän taloon. Ja kisu sekä koira tuottavat iloa. Olen opetellut tikapuutekniikka kirjoneulesukkaa tehdessäni ja vaikka neulonta edistyy hitaasti, niin se on ihan jees. Oon nyt ollut reilun kolme kuukautta uudessa työpaikassa ja viime viikolla sain pomolta kehuja että minusta tykätään ja oon tehny työni hyvin.

Valtavasti olisi kotihommia tällekin vapaapäivälle. Jostain kohtaa on pakko aloittaa.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 11.1.2019 20:47:33

onnea pomon kehuista, Helenasatanen. tärkeitä sanoja ja varmasti ansaittuja.
ei pidä unohtaa, että pimeys on edelleen tukahduttavaa, se vie jo itsessään voimia.
ja äitisi tilanne, ja sun hänen tukeminen kuulostaa valtavan vaativalta. yritä olla lempeä itsellesi. tiedän, helppo sanoa. kovasti voimanrutistuksia Sulle!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 12.1.2019 13:07:06

Tienasin tänään 15 senttiä kun löysin kaljatölkin lenkkipolun varresta ja noukin sen paluumatkalla mukaan. Samalla mietin että olenpa tyytyväinen kun olen päässyt eroon siitä idioottimaisesta tavasta käydä pikkupäissään koiran kanssa lenkillä. Koiralle ei onneksi ikinä sattunut mitään eikä se koskaan päässyt karkaamaan yms, mutta itselle pieniä naarmuja ja kompurointeja tuli.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 12.1.2019 14:10:41

Mukava kuulla sinusta Helena!
Ja ajattele mikä edistys tuo koiran lenkittäminen selvin päin onkaan. Pitää muistaa välillä taputtaa itseään olkapäällekin eidtyksistä.
Ja kun se jokainen juomatta jätetty juoma on sitä vähentämistä.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 20.1.2019 20:01:38

Pitkä viikonloppu juotu ja biletetty. Krapulat kärsitty. Hauskaa oli, mutta tästä on tosi hyvä jatkaa tipattomalla.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.1.2019 13:46:04

Kiitos Sylvia kun minuakin kaipailet, olet niin ihana ihminen!

Eipä tämä tammikuu ole oikein putkeen mennyt. Viini on taas maistunut hyvän joulukuun jälkeen. Ihailen suuresti teitä, jotka veditte tipattoman tammikuun! Itsellä talviloma häämöttää noin kolmen viikon päässä. Eilisen viinipäivän jälkeen päätin, että se juopottelukerta sai nyt olla viimeinen ennen lomaa.
Ei tämä vähentely niin hallinnassa ole, että jos ei erikseen päätä olla juomatta, niin sitä automaattisesti olisi juomatta. Viime vuoden talvilomahan minulla oli se pohjakosketus, jonka juopottelujakson jälkeen kirjauduin tänne. Loman alkajaisiksi hain aikamoisen viinalastin. Tässä yhtenä päivänä selailin tilitietoja taaksepäin ja ihan tarkoituksella etsin summan joka silloin viinakauppaan meni. Se summa oli 110 euroa. Ja sen rahamäärän join 5 päivässä. Tänä vuonna summa tulee olemaan huomattavasti pienempi.

Hyvillä fiiliksillä kohti kolmen viikon tipattomuutta. Mukavaa kun pakkanen vähän lauhtui. Hyvää tiistaita kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.1.2019 20:20:32

Nyt mulle sitten iski loma-ahdistus! Mies on reissussa melkein koko mun loman ajan ja joutuisin olemaan yksin kotona (alkoholin armoilla). Siksi laitoin tyttärelle viestiä että saanko tulla yökylään. Vastais jo!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät