Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Helena100 » 3.3.2019 10:26:10

Pieneltä lomalta kotiuduttu iloisena ja tyytyväisenä. Yhden siiderin join ruuan kanssa. Perjantaina suunniteltiin viinipullon ostamista, mutta kun sitten päädyttiinkin lähtemään teatteriin, niin eipä siinä viiniä tarvittukaan.

Otan tämänkin loman oppimiskokemuksena alkoholin suhteen. Enemmän ohjelmaa, enemmän seuraa niin ei viinapiru pääse kuiskimaan olkapäällä liian monena päivänä/iltana peräkkäin.

Ensimmäinen vuosi plinkissä takanapäin. En olisi vuosi sitten uskonut, että pääsen vähentelyssä näin pitkälle teidän tuellanne. Niin monta vuotta olin halunnut vähentää, mutta omat voimat eivät siihen riittäneet.

Positiivisin mielin uuteen viikkoon. Ihan kiva palata töihin. Ensi viikolla sen verran ripeä työtahti, että nollaviikko tulossa. Aurinkoista pakkaspäivää kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 4.3.2019 23:31:35

onnea Helena Plinkin vuosipäivästä :D
hienostihan se sun loma meni. ei muuta kuin lisää siis nollapäiviä ja -viikkoja. eläköön Plinkki!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 6.3.2019 14:46:18

Eilen kun tulin väsyneenä töistä kotiin niin oli niin kiva fiilis, että ajattelin että kyllä punaviini maistuisi. Ensin ajattelin että vuosi sitten olisin juonut mutta tarkemmin ajateltuani piti korjata että kaksi vuotta sitten olisin juonut kun vuosi sitten olin jo tällä vähentämisen alkutaipaleella.
Parin viinipullon verran siirsin rahaa possurahastoon.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 10.3.2019 14:13:37

Nollaviikko takana kuten suunnittelinkin. Toki tänään kun yövuoron jäljiltä puoli kahdeltatoista heräsin niin ajattelin (taas kerran) että viini maistuisi.
Tänään ohjelmassa kevyitä kotihommia ja pakkaamista. Huomenna ystävän kanssa pieni irtiotto arjesta. Alkoholia tulee jonkin verran kulumaan, mutta ei pelkoa övereistä.

Mukavaa lumista sunnuntaita kaikille ja energiaa ensi viikkoon!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 28.3.2019 13:10:32

Yhteenvetoa maaliskuun alkoholinkäytöstä. Ennen eilistä ja tätä päivää tämän kuukauden alkoholin kulutus oli oman mittapuuni mukaan hyvällä tolalla. Maanantaina jo meinasin tulla kirjoittamaan että kuukauden viinit olisi juotuna, mutta sitten mies sanoi ne maagiset sanat: hän on sittenkin lähdössä työreissulle. Ja mulla vapaapäivä. Viinin maku herahti kielelle hetkessä. Tämä on mulle vielä mahdoton yhtälö: yksin kotona vapaalla ilman viiniä.
Eilen korkki narahti kun pääsin töistä kotia. Sitte mies laitto viestiä että hän ei tuukkaan tänään torstaina vielä kotia vaan vasta perjantaina. Ja mitäs tekee vanha juoppo? Ajaa 25km suuntaansa lähialkoon hakemaan lisää viiniä. Tämän päivän ja eilisen juomiset lasken nyt retkahdukseksi.
Päivän positiivisuudet: kävin koirulin kanssa lenkillä poimimassa pajunkissoja viinakaupassa käynnin jälkeen. Jos vielä vähän jotain kotihommia ennenkuin narahtaa taas.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 29.3.2019 08:10:24

päiväsi positiivisuudet ovatkin sitten niitä oikein mahtavia positiivisuuksia. koira ja pajunkissat!
tuo on tosiaan se sun vaikea paikka tuo jos/kun voit nauttia yksinolosta. tajuan että viini pöllähtää mieleen. mikä sen nautinnollisempaa kuin hääräillä omiaan (tai olla vain) kera viinin. koettu on.
vai, liittyykö viininhimo siihen ettei mies ole vahtaamassa juomistasi? vai just tuohon yksinolon nautinnollisuuteen? sekä että, ehkä?
just kirjoitin eilen uudelle nimimerkille, joka lapsivapailla kertoi juovansa liikaa, että mullahan ei tarvinnut kuin koirulin lähteä hoitoon (muka työkiireideni takia) niin jo alkoi mieli hekumoida alkoa. se oli ihan vakio. sitten tein kyllä töitä mutta työolusten (työskentelin siis kotona) lisäksi iltakin saattoi sujua varsin alkopainotteisesti. se vaan se VAPAUS olla miten huvittaa, sitähän se tunnelma oli. ei tarvinnut miettiä kello kourassa koska lopetan työt ja lähden koiran vaatimalle lenkille jne.

kannustusta sinne enivei Helena! huhtikuu on jo ovella ja uudet tavoitteet, eikö.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.3.2019 10:18:11

Kiitos Sylvia noista ajatuksista, niitähän pitää oikein työstää. Mää juon enään tosi vähän sillä periaatteella että linnoittaudun yksin makuuhuoneeseen tietokoneen, puhelimen ja viinipullon kanssa. Tuohan oli mulle ennen normaalia toimintaa joka ikinen vapaapäivä. Tai ei pullon kanssa vaan laatikoistahan minä ennen join :roll:

Kyllä siinä yksin kotona juomisessa on se hohto, että tiedän juomiseni ärsyttävän miestä vaikka ei hän siitä moitikaan. Mutta kun on yksin kotona niin viinilasi saa olla olohuoneen pöydällä eikä tarvitse piilotella juomista. Ja onhan se kiva häärätä kotihommia pikku huppelissa.

Ensi viikolle olen suunnitellut yhtä viinipäivää. Pääsiäinen tulee olemaan haaste, olen silloinkin näillä näkymin yksin kotona ja toivoin että olisin saanut olla töissä mutta pomopa ei toiveitani toteuttanut vaan laittoi minulle kolmen päivän vapaan. Mutta kolmea päivää en tosiaankaan aio juoda.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 30.3.2019 04:48:18

just tuota linnoittautumista se oli. puhun edelleen siis siitä kun panin koiran hoitoon yhdelle ystävälle, joka olikin ainoa johon luotin sataprosenttisesti ja koirulikin oli aivan hulluna häneen.
ostin etukäteen juomat, ruuat, tupakat, herkut, kaiken sillä ajatuksella etten astu kotini ovesta ulos ennen kuin rekku tulee reissultaan takaisin parin päivän kuluttua.
pääsiäinen, apua. tai mitä apua siinä on. vähän pitempi viikonloppu, siinä kaikki. mutta teille työssä käyville se on eri juttu jos on pitkä vapaa. mulla ei ole mitään pääsiäisperinteitä. onks sulla/teillä? paitsi se kun naapurin mukulat tulevat palmusunnuntaina virpomaan ja sitten paan heidän tekemät koristeoksat parvekkeen pöydälle kevään merkiksi. ja sitten onkin heti perään jo vappu :shock: ihanaahan tuo on. taidettiin selvitä pitkästä talvesta.

hienoa kun toi sun makkariin linnoittautuminen on förbi. ja muutoinkin vähentäminen on sujunut!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 7.4.2019 15:40:14

Vähentäjän urallani "toiseksi suurin haaste" -päivä taas menossa eli (kahden) yövuoron jälkeinen nukkumispäivä. Huomenna sitten vapaa. Nämä päivät vaativat vielä erikseen "tänään en juo" -päätöksen, koska muuten sortumisvaara olisi liian suuri. Mutta tälle päivälle olen tehnyt en juo päätöksen. Toki herätessä ennen puolta päivää suorastaan tunsin valkoviinin maun suussani, mutta se meni nopeasti ohi kun unihiekat karisi silmistä.
Tytär on ollut päivän omissa menoissaan, mutta kotiutuu varmaan lähiaikoina. Maaseudun lapselle avautuu ajokortin myötä uusi maailma kun ei tarvitse olla joka menoon kyytiä kinumassa, pelkkä auto riittää :lol:

Tänään on hyvä päivä, huomisella on sitten omat haasteensa.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 13.4.2019 17:05:44

Tänään on (taas) kaikki tähdet sellaisessa asennossa, että minulla olisi voinut olla viini-ilta. Tytär ei tullut viikonlopuksi kotia, mies lähti pilkille ja on siellä yökunnissa. Minä olin aamuvuorossa ja huomenna pitää mennä vasta iltaan. Aurinko paistaa ja kaikki on niin ihanaa. Koska alkuviikosta join yhtenä (=kahtena :oops: ) päivänä, niin päätin tänään olla juomatta.
Vielä kotitanhutta lähestyessäni tunteet huusi, että voin jatkaa matkaa viinakauppaan, mutta järki sanoi: mee kotia. Ja tässä minä nyt istun yksin sohvalla ilman viinilasia. Melkein kuulen historian siipien havinan. Tämmöistä iltaa ei ole viimeiseen viiteentoista vuoteen monta mahtunut.

Tsemppiä kaikille jotka päätitte olla tänään juomatta ja kaikille teille jotka päätitte juoda vain vähän ja sitten vielä tsemppiä kaikille muillekin!

Tästä on todellakin hyvä jatkaa.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 16.4.2019 08:26:59

Hienoa Helena!!!!
:D :D :D
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 16.4.2019 11:22:45

Kiitos Varjolilja, olinkin aika tyytyväinen itseeni eikä tuntunutkaan pahalta istua ilta yksin kotona.

Nyt mulle on tullut positiivinen ongelma. Ensin pelkäsin että pääsiäisenä on aivan liikaa aikaa juoda, mutta nyt mun päivät ovatkin täyttyneet niin, että en ehdi juoda melkein missään välissä. Jonkun lasillisen yritän kuitenkin johonkin rakoon mahduttaa.

Kirjaanpa toisenkin asian itselleni ylös. Tavallisesti aina keväisin, helmikuun lopulla kun aurinko alkaa pilkahdella, alkaa minun kevätväsymykseni ja tarvon sumussa aina toukokuulle asti. Jokakeväinen ilmiö on, että itken ja mietin että miten kokoaisin rohkeuteni ja menisin lääkäriin sairaslomaa hakemaan. Tänä keväänä on ollut toisin. Väsymyksen puutteen olen huomioinut jo aikaisemmin ja muutama päivä sitten välähti mieleen, että ei ole tarvinnut itkeä eikä miettiä sairaslomaa koko keväänä. Suurimman ansion tästä nykytilanteesta annan viime syksyiselle työpaikan vaihdokselle, mutta voisikohan olla että tällä vähentelylläkin olisi osuutta asiaan :wink:

Mukavaa kun on kevät ja voi oikeasti iloita siitä että aurinko paistaa!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 16.4.2019 15:47:27

Moi Helena. Pitkästä aikaa ehdin täällä lueskelemaan. Hienoa sitä, mun mielestä nuo vanhojen kaavojen rikkomiset on hitsin tärkeä asia tässä vähentämisessä. Sitä niin äkkiä oppii tietyt tavat ja tyylit ja sitten toistaa itseään. Uusia tapoja oppii siten mitä moni on täällä sanonut: toistoja. Onnea vuosipäivästä :)
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 21.4.2019 15:29:10

Eilinen päivä meni suunnitellusti tissutellessa. Olen ihan tyytyväinen itseeni, kivaa oli ja hillitysti join vaikkakin koko päivän. Aamulla oli hyvin pieni krapula.

Vaan kyllä on tänäänkin viinahammasta kolottanut! Onneksi pitää illalla olla ajokunnossa ja hakea lapsi kaupungista kotia. Muuten olisi mennyt juomiseksi tämäkin päivä. Viiniä jäi sen verran että pienen pöhnän saa vielä aikaiseksi. Saa nähdä kiskonko ne kitusiin ensi yönä kun muu perhe nukkuu.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 27.4.2019 07:52:31

Kuukausi lähestyy loppuaan ja loppukuu on työntäyteinen, että voin jo tehdä yhteenvetoa huhtikuun vähentämisestä. Eihän se ihan putkeen mennyt kun juotua tuli ennen pääsiäistä, pääsiäisenä ja vielä vähän jälkeenkin. Mutta joukossa oli myös näitä koitinkiviä, joissa onnistuin olla juomatta.
Viikon mittainen tipaton ehtii tulla ennenkuin lähden vappupäivänä ystävien kanssa parin päivän bilereissulle. Siellä juon hyvällä omallatunnolla sen mitä juon. Reissun jälkeen on sitten ryhtiliikkeen aika. Toukokuu pitää mennä selkeästi vähemmällä viinamäärällä kuin huhtikuu.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät