Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.5.2019 19:54:23

Kuukausiyhteenvedon aika. Toukokuussa tuli juotua aivan liikaa. Mutta mitäpä tuota itseään sättimään, mennyt mikä mennyt ja jokaisesta lasillisesta nautin. Huomaan taas, että olen tällainen tuurijuoppo, kun on niitä itse määrittelemiäni "tilaisuuksia" juoda, niin silloin viinaa menee ja kun ei ole, niin voin olla ilman. Tämä tuurijuoppous on tullut vähentelyn myötä, koska aikaisemmin vapaapäivät tarkoitti aina "tilaisuutta". Nykyään "tilaisuudet" on paljon tiukemmin määriteltyjä.

Kesäkuu näyttää paljon vähäviinaisemmalta. Iloitsen nyt kun sain ja saan nuorisoa kotiin. Ei ole minkäänlaista halua eikä innostusta heidän läsnäollessa piilopullolla käydä. Suunnitelmissa on siis 2-3 viikon raitistelujakso. Muutakin mukavaa, mm. teatterireissu on tiedossa, sekin menee ilman alkoholia.

Taas kerran: tästä on hyvä jatkaa hyvällä fiiliksellä eteenpäin.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 5.6.2019 08:02:06

Tänään sitten lähdetään hurruuttelemaan kohti Helsinkiä ja Linnanmäkeä.

Vajaan parin viikon raitistelu on sujunut ongelmitta. Maanantaina kun yövuoron päätteeksi ajelin kotiin, niin valkkarin maku häivähti suussa, mutta juomiselle en nyt toistaiseksi anna aikaa enkä mahdollisuutta. Huomenna ennen teatteria on tarjolla lasi kuohuviiniä ja sen juon nautiskellen. Muuta alkoholinkäyttöä ei tälle viikolle tule.

Ihmettelen taas kerran tätä fiilistä kuinka helppoa on vähennellä kun on päättänyt olla juomatta ja kuinka helppoa oli (esim.) toukokuussa juoda kun siihen antoi itselleen luvan.

Aurinkoista päivää kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 5.6.2019 09:12:07

just toi nurinkurisuus. ensin on niiiiiin helppoa juoda, mutta kun raitistelee vain parikin viikkoa niin sitä hämmentyneenä ajattelee (saattaa ajatella) että helppoahan tämäkin on. tämä ei tietenkään aina päde. olen viettänyt aikoja ja jaksoja kun oon raitistellut hammasta purren, kuten meistä kaiketi jokainen. ne ovat olleet veemäisiä kausia mutta pakkohan niitäkin oli läpi käydä. eritoten silloin vähentämisen alussa kun ei ollut vielä saanut vähentämisen jujusta kiinni.
tervetuloa tänne Helsinskiin! Linnanmäki on ihan must, rakastan tivolitunnelmaa ja niitä laitteita. viime kesänä käytiin ex-ukon kanssa Särkänniemessä ja kivaa oli. vohvelit hillolla ja kermavaahdolla kuuluu asiaan.
oikein mukavaa reissua Helena! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 21.6.2019 10:44:59

Juhannusfiiliksiä. Eilen oli vapaapäivä ja kun vielä illalla olin autolla liikkeellä niin ei mitään ongelmaa alkoholin eikä viinanhimon suhteen. Tänään menen töihin iltavuoroon ja huomenna aamuvuoroon. Kumpa mummut olisivat lämpimästä säästä huolimatta hyvällä tuulella, niin sujuisi työt jouhevasti.
Huomenna kun töistä pääsen niin kyllä tiedän että suuta nappasis. Ihana tyttäreni (25v.) on käymässä pitkästä aikaa ja hänen ehdoilla mennään. Viiniä on varattuna hänenkin toiveesta. Mutta suunnitelmat on vielä auki. Jos huomenna tarttee autoilla, niin sitten minun juominen jää. Mutta jos ei niin sitten yhdessä grillaillaan ja tissutellaan.

Leppoisaa juhannuksen jatkoa kaikille! Pysykää tavoitteissanne!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 21.6.2019 12:23:52

samoin sulle Hellusatanen! oikein kivaa juhannusta sulle ja tytöllesi :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 23.6.2019 11:04:17

Eipä eilen tarvinnut töiden jälkeen enää autoilla, niin tissutteluksihan se meni. Vesisateessa ja tuulen tuivertaessa grillattiin kun tytär niin halusi. Punaviiniä ruuanlaittoviininä niin ei tullut kylmä :lol:
Minä join nätisti ja tytärkin vähän ja uskon että molemmilla oli kivaa. Mieskin otti ruuan kanssa lasin viiniä vaikka häntä ei alkoholi kiinnosta juuri ollenkaan.
Roseeta jäi vähän tölkin pohjalle, että varmaan juon ne vielä tänä iltana kun saan autoilut hoidettua alta pois.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 23.6.2019 16:29:12

ai te päädyitte grillailemaan keleistä huolimatta. täälläkin päin eilinen ilta oli yllättävän viileä eikä pihalle sitten kokoonnuttukaan mikä oli alustava suunnitelma vaan väki pysyi omissa oloissaan kodeissaan tai missä nyt sitten olleetkaan.
teitin grillailut kuulostaa kuitenkin mukavalta kun tyttären ehdoilla mentiin :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 26.6.2019 18:56:55

Yhden positiivisen asian huomasin taas. Minulla ei ole yhtään "miten selviän hengissä lomasta ja juomisesta" -paniikkia. Viime vuonna muistan panikoineeni melkolailla. Toki lomaan on vielä neljä viikkoa aikaa mutta tiedän jo nyt että pystyn lomalla juomaan nätisti ja sopivasti.
Kesäkuun juomamääriin olen suhteellisen tyytyväinen. Touko-kesäkuun vaihteeseen tuli päivää vaille kolmen viikon raitisteluputki. Sitten järjestin omakivaa ja join kolmena iltana/päivänä peräkkäin. Juhannusviikolla yhtenä iltana ja juhannuksena vielä kahtena.
Tästä viikosta teen nollaviikon, vaikka huomisesta eteenpäin jään yksin kotiin ja entinen minäni olisi jo kiitänyt alkoon jotain hakemaan. Ensi viikolla ajattelin vihdoin palkita itseni konkreettisesti tästä vähentelystä ja käydä ostamassa yhden tavaran josta olen jo vähän aikaa haaveillut.
Heinäkuun kalenteri näyttää niin täydeltä, että en taida paljoa ehtiä juomaan. Elokuussa kun on loma, niin yritän pitää kiinni näistä kriteereistä mitä minulla on: juomiseni ei saa ärsyttää perhettäni ja se, ettei enemmän kuin kahtena päivänä peräkkäin voisi olla hyviä lähtökohtia.
Elokuulle suunnittelin myös pientä matkaa tyttäreni kanssa jonnekin Eurooppaan. Ehkä joku äkkilähtö otetaan sitten lähenpänä ajankohtaa. Jos reissu toteutuu, siitä tulee luultavasti aika vähäalkoholinen. Olen huomannut, että aikaisemmilla ulkomaanreissuillani olen halunnut nauttia aivan muusta kuin humalassa olosta. Pari vuotta sitten kun olin todella pohjalla tämän alkoholismini kanssa niin pystyin vaivatta olemaan 10 päivää juomatta kun oltiin reissussa Amerikassa. Kotioloissa 10 juomatonta päivää olisi ollut siihen aikaan täysin mahdoton ajatus.

Tällasia kesämietteitä nyt kun ilma jäähtyi ja takaraivoon hiipii ajatus että tässäkö tämä kesä oli... :?
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 28.6.2019 18:12:56

Minullakin, luin Ginger päivityksesi juuri, on ollut tänään henkisesti raskas päivä. Pitkän taistelun ja odottamisen jälkeen sain äitini kuukausi sitten psykiatriselle osastolle hoitoon. Tänään vietin hänen kanssaan toista tuntia aikaa ja totesin, että paraneminen on ollut hyvin vähäistä. Äidistä ei ole enää kotiinsa palaamaan. Saan ensi viikolla rueta rustaamaan hakemusta laitoshoitoon.
Eniten itkettää, surettaa ja ihmetyttää se, että ihmisellä itsellään ei ole minkäänlaista halua parantua. Hänen koko elämänsä on menettänyt merkityksensä hänelle itselleen. Astetta raskaammaksi tämän tekee se, että kaikki mitä minä sanon, ehdotan, yritän jutella, on väärin. Kaikki sanomiseni on äidille kuin punainen vaate. Minkäänlaista järkevää keskustelua en saa aikaiseksi hänen kanssaan.
Nyt tarvitsisin todellakin olkapäätä jota vasten itkeä ja viinapulloa johon hukuttaa murheet. Mutta niitä ei ole nyt tarjolla. Ei muuta kuin meikit naamaan, iltapala nassuun ja yöksi töihin. Väsyttää jo valmiiksi.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 28.6.2019 18:17:14

Mä tarjoon sulle olkapään tälläi virtuaalisesti ens yönä! mun pitää kans vetästä vähän ripsaria silmiin ja iltapalalle ja mennä yöksi töihin. Kiire meinaa just nyt jo olla, mutta pikaseen tsemppiä täältä ja muista, että minä jossakin päin Suomea myös tallustelen menemään sairaalan käytävillä ja olet ajatuksissa :)
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 28.6.2019 23:36:50

Kiitos vilmasto, heti tuli parempi olo :D
Mites yö sujuu? Täällä eka kierto tehty, huomisen eli siis tämän päivän lääkkeet on järjestyksessä ja kohta lähdetään toiselle kierrolle. Muutama asukas soitellut, kysellyt kelloa ja ihmetellyt missä on. Tavallisen rauhallista menoa.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 29.6.2019 07:03:58

Voimia sinullekin Helena100.

Me kun ei olla voitu valita vanhempiamme, mutta joudutaan näin elämän loppuvaihella hoitamaan heidät.

Kun äitini eilen sanoi minulle " pyysinkö minä sinua hoitamaan minua" totesin mielessäni, että hänen paikkakunnallaan toimii mainiosti kotihoito. Ja hänellä on varaa siihen, hänellä parempi eläkekin kuin minulla.

Joten nyt olen ihan terveesti itsekäs ja yritän pitää itseni kasassa tässä hetkessä.

Hienosti olet tsempannut alkoholin kanssa, onnea siitä. Samaa toivon myös itselleni ja muille ryhmäläisille. Pidetään huolta toisstamme.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 29.6.2019 13:03:32

voi Helena! olipas ikävä uutinen koskien äitiäsi. erityisesti tuo että kaikki sanomasi on äidille kuin "punainen vaate". minusta tuo tekee kokonaistilanteen sulle monta astetta vaikeammaksi. miten paljon hän aiheuttaa sulle pahaa mieltä! sehän on ihan kohtuutonta vaikkei hän tietenkään sairaudelleen voi mitään. muttei tuo totuus paljoakaan lievennä mielipahaasi. ilmeisesti saat jokaisella tapaamiskerralla samaa kohtelua, vai, pystyykö hän edes parempina päivinä hillitä käytöstään?
muistan että sisaresi on kuollut, mutta sitä taas en onko sulla muita sisaruksia?
itse en kestäisi tilannetta, joten siinä mielessä nostan sulle hattua. en vaan kestäisi ja äitini saisi jäädä paitsi henkilökohtaisilta vierailuiltani.
toki pitäisin huolta siitä, että äitini sairastaisi turvallisessa paikassa mutta muutoin ei, ei. mulla ei riittäisi myötätuntoa eikä ainakaan halua viettää hänen kanssaan tuntiakaan tai minäkin joutuisin psykiatriselle osastolle. niin huono se meidän suhde on ollut aina ja kun hän kuoli surin vain sitä etten tuntenut surua hänen poismenostaan vaan pelkästään helpotusta.
anteeksi jos sanani ahdistavat sua entisestään.
täällä on sattumalta nyt useampikin joka kipuilee perheensä tämänhetkisistä tilanteista. eikä se ole ihmekään, keski-ikäisiä kun meitä on monia mikä tarkoittaa tietenkin sitä että vanhempi sukupolvi alkaa olla jo todella vanhoja. omat vanhempani lähtivät molemman suht "nuorina" joten itse olen vapaa näistä murheista.
minäkin osaan tarjota vain virtuaalista olkapäätä ja kliseisiä lohdun sanoja.
onneksi alkoholinkäyttösi on kuitenkin edennyt toivomallasi tavalla! pidä ja varjele sitä puolta niin jaksat varmasti paremmin, vaikka helppohan tuo on sanoa - ja edelleen niiiin kliseistä.
roppakaupalla halauksia sinne!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 29.6.2019 13:49:52

Mukavasti sain nukkuttua yhteen asti, nyt rauhallista hiljaiseloa iltaan saakka ja sitten vielä toiseen yövuoroon.

On mulla veli ja hän on pitänyt esim hyvää huolta äidin talosta nyt kun se on ollut tyhjillään, mutta kyllä kaikki päätöksenteko äidin hoitoon liittyen jää minun harteille. Veljeni vaimo on myös herttainen ihminen ja hän on ollut auttamassa äidin hoidossa. Veljenikin kohtalo on surullinen, sillä hänellä diagnosoitiin parkinsonin tauti muutama vuosi sitten vain viisikymppisenä. Äiti oli silloin vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa ja otti asian tosi raskaasti. Sairauksia perheessäni on tosiaankin riittänyt. Joka päivä muistan hämmästellä ja olla kiitollinen kuinka terveenä olen saanut porskuttaa tähän asti.

Minulla on ollut teihin moneen verrattuna hyvä lapsuus. Äidillä oli ongelmia mielenterveytensä kanssa joskus 80-luvulla ja se jätti säröjä suhteeseemme kun silloin itse olin herkässä teini-iässä. Asioista ei silloin puhuttu ja kaikki vain lakaistiin maton alle. Mutta minun aikuistuttua olemme lähentyneet ja hän on ollut lapsilleni ihana mummo.

Niin ja viiniä ei oikeasti tee mieli ja se on mahtava tunne. Pitää muistaa laittaa viinirahat possuun kun yövuorojen jälkeen on vapaat enkä aio niitä rahoja nyt alkoon kiikuttaa.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 29.6.2019 15:07:57

No mutta mehän eletään Helenan kanssa ihan samalla aikataululla! minäkin nukuin yhteen ja menen toiseen yövuoroon. Hengailen siis kaikessa rauhassa plinkissä tässä välissä.

Aamuyöstä luin sekä mietin tuota sun äiti-juttua. Ja sitä kuinka tosiaan meillä monella on vanhempiensa kanssa omat ongelmansa näin keski-ikäsenä. Tai miksi niitä sanoisi..ongelmia kait ne on. Minullakin on ollut suht hyvä lapsuus, jotain säröjä oli kun olin parikymppinen vaan ne on mennyttä. Että sitä minä mietin jos minulla vaikka tulisi sama tilanne äitini kanssa. Että pitäskö vaan antaa olla, mutta miten sitä vois antaa vaan asian olla?! niin että onko lasten pakko sietää kaikki? Voi että on hankala asia.
Mun pää ei nyt taivu tätä asiaa pohtimaan enempää. Toivon sulle voimia asian kanssa ja se että löydät sen ratkaisun mikä on parasta niin sinulle kuin äidillesi.

Steppaillaan me taas ensi yönä tahoillamme <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät