Useampana vuonna sen jälkeen, kun tänne kirjauduin ekan kerran ja todella aloin jotain tekemään ongelman eteen, on ollut syksyisin yleensä pidempi kuiva kausi. Monena vuonna on ollut 4-7 viikon tipaton jakso ihan luonnostaan, kun olen kyllästänyt itseni tissuttelulla kesällä ja sitten vielä syksyn reissussa marinoitunut oikein huolella. Sen jälkeen on ihan tehnyt mieli olla juomatta jonkin aikaa. Mikä sekin on ollut hieno muutos aikaisempaan elämään. Mutta jostain syystä tänä vuonna ei ole tullut tuollaista halua / tarvetta olla juomatta pidempää kuin parin viikon pätkiä. Koko syksyn olen melkein joka lauantai juopotellut. En ihan jokainen, enkä joka kerta mitenkään reilusti. Toissa lauantaina olin tädin luona, käytiin teatterissa ja syömässä. Otin siinä 2 lasia viiniä. Ja sitä edeltävä lauantai join kotona muutaman drinkin. Mutta on ollut monta sellaistakin lauantaita, että olen kotona tissutellut iltapäivästä alkaen aina siihen asti kunnes olen mennyt nukkumaan. Minun sietokyvyllä siitä tulee tosi iso määrä (14-20 annosta n 11-12 tunnissa), vaikka en varmaan edes vaikuta kauhean humalaiselta. En sammalla, en horju, en unohda mitään enkä muutenkaan käyttäydy mitenkään oudosti. Määrät kuitenkin vaan on sellaisia, että terveys siitä todennäköisesti kärsii. Ei kyllä näy missään veriarvoissa eikä olossa muutenkaan silloin kun jää tuohon kertaan viikossa. Mutta kyllähän tilastot puhuu sen puolesta, että runsas kertajuominenkin kohottaa syöpien riskiä ja lisää myös muistisairauksien todennäköisyyttä.
Kun kuitenkin edelleen olen sitä mieltä, että useimmiten voi yhtä hyvin olla ilman kuin juoda vaan se pari kolme annosta niin pitäisi harventaa kertoja. Kerta viikossa juominen sinänsä on minun mielestä ihan ok, mutta jos silloin menee melkein aina se 15-20 annosta niin jostain pitää luopua.
Edellä kerrotusta huolimatta olen aika tyytyväinen tällä hetkellä olooni. Parasta vähentämisessä on ollut se, että kaikenlaiset himot juoda arkena viinaa on täysin kadonnut. Jos joku jonain keskiviikkona jotain tarjoaisi niin en edes harkitsisi. Ei ole minkäänlaista mielitekoa ollut pitkään pitkään aikaan.
Ja juhlissakin olen opetellut aina silloin tällöin käymään juomatta. Katson tilanteen mukaan mikä huvittaa. Meillä oli hiljattain firman jättisuuret juhlat ja menin sinne autolla. Lähinnä siksi, että arvelin niissä ehkä olevan sen verran tylsää, että sitä jos juomalla lähtisi muuttamaan niin tulisi otettua reilusti. Ja toisaalta siksi, että sijainti olisi vaatinut kalliin taksin käyttöä. Päättelin, että jos on hauskaa niin on sitten hauskaa juomattakin. Ja todella olikin. Kemuissa soi hyvä musiikki ja onnistuin löytämään seuraa, joka myös piti tanssimisesta. Heti alusta asti tuli viihdyttyä tanssilattialla niin vapautuneesti, että kukaan paikalla olija tuskin uskoi minun olevan selvinpäin. Ainakin kaikki kenelle asia selvisi hämmästelivät kovasti. Mutta varmaan joraamiseni oli humalaisen hommaa

Tuollainen illan vietto on myös lohdullista siksi, että tiedän sen perusteella, että jos tulee se tilanne, että juomisesta pitäisi kokonaan luopua niin ei se mitenkään hirveää ole. Valmis en siihen vieläkään ole, mutta pidän sitä vaihtoehtoa varteenotettavana jos tilanne joskus lähtisi luisumaan väärään suuntaan, enkä mitenkään vierasta ajatusta.
Täällä on ollut melko hiljaista muidenkin osalta. Minä kyllä lueskelen lähes päivittäin juttuja täältä, mutta harvoin jaksan kirjautua. Te jotka jaksatte niin jatkakaa sitä. Siitä on hyötyä itselle ja muillekin.