Voi että kuinka ilahduin nähdessäni MM:n viestin lauantai aamulla

Missäköhän ne taas matkaakaan? Mulle voisi alkaa laittamaan kuva-arvoituksia, aina paljastaa vähän lisää kunnes keksin paikan

.
Viesti piristi ertyisesti siksi, että jostain syystä heräsin vähän huonoissa tunnelmissa. Ekaa kertaa koko viikkoon sain nukuttua normaalit yöunet, mutta silti heräsin kurkkukipeänä, nenä tukossa ja niska jäykkänä. Olo oli kuin krapulan ja flunssan sekoitus. En siis ollut juonut mitään joten harmitti kauheasti. Olihan suunnitelma lähteä vihdoin tekemään eräs perinteinen pyörälenkki. Vielä kun aurinkokin oli pilvessä niin mieli oli matalalla. Mutta sitten näin, että MM oli käynyt tervehtimässä ja luin muiden vaikeuksista mm sukulaisten kanssa totesin, että minulla on kaikki oikeasti tosi hyvin. Nappasin pari buranaa naamaan ja ryhdistäydyin. Kun siitä sitten sain aamutoimet tehtyä ja vähän kotia siistittyä niin eiköhän se aurinkokin jo alkanut vähän näyttäytyä (siis ihan oikeasti myös). Ei muuta kuin pyörän selkään ja liikkeelle. Alussa tuntui vähän olevan veto pois, mutta kun lihakset lämpenivät niin hyvin alkoi matka luistamaan. Laitoin lähtiessäni viestin ystävälle, että nähtäis kahvilla retkeni toisessa päässä ja hän oli kuin olikin maisemissa. Eli pääsin vielä rupattelemaan mukavia ja nauttimaan tuoreen pullan kesäiselle kahvilan terassille. Siinä sitten olikin jo aamun alakulo haihtunut ihan täysin.
Kahvittelun jälkeen kävin Alkossa. Olisin hyvin voinut olla tämän viikonlopun ilman juomia, ei ollut mitään erikoista syytä. Mutta päätin sitten kuitenkin näin toimia. Siitä sitten poljin kotiin juomien ja porkkananipun kera. Kotona tehtiin hodaribaari iltapäivän ratoksi ja sen päälle piti ottaa pikku päikkärit. Illalla lämpeni ulkosauna ja altaaseen pulahtelin monta kertaa. Tuli siinä määrällisesti tissuteltua aika paljon, mutta ei noussut päähän niin, että olisin humaltunut. Oli vaan sellainen mukava rento olo. Ja mieskin kerrankin otti aika iisisti. Oli siis aivan upea ilta. Siinä saunan jälkeen köllöteltiin sohvilla ja vaan katseltiin telkkaria. Aika myöhään tuli valvottua, kun oli tullut ne päikkärit nukuttua. Mutta mikäs siinä oli kesä yötä katsellessa kun tiesi, että aamulla ei ole kiire minnekään.
Sunnuntaina nukuin peräti ysiin ja heräsin täysin ilman mitään tuntemusta edellisillan juopottelusta. Se on jo sinänsä pieni ihme siihen juotuun määrään nähden, mutta korreloi täysin sen kanssa, että ei ollut ollut humalaakaan. Käväisin päästämässä kissan ulos joskus aamuyön tunteina ja jos silloin olisin joutunut nousemaan ylös olisi kyllä ollut vähän krapulainen fiilis. Onneksi kuitenkin onnistuin nukkumaan muutaman tunnin lisää ja heräsin paljon paremmassa olossa kuin lauantaina. Ja aurinkokin paistoi, oli siis aika ihana aamu.
Kun olo oli niin mahtava niin lähdin puolen päivän tienoilla tekemään vielä toisen pyörälenkin. Vähän pelkäsin, että voisi olla kuitenkin vetämätön olo, mutta ei, polkeminen oli tosi helppoa. Oli tosi kiva huomata viikonloppuna, että kuntoni ei ehkä ole ihan niin huono kuin olen pelännyt. On tullut aika vähän liikuttua viime aikoina ja siksi ajattelin, että ylämäet voisi tuntua tosi pahoilta. Mutta yllättävän hyvin sujuivat. Jopa se kilometrin mittainen nousukin mihin osui vielä kunnon vastatuuli. Tämä lupaa hyvää kesäloman Ahvenanmaan retkeä ajatellen. Siellä ei pitäisi olla ollenkaan sellaisia mäkiä kuin meillä, mutta vastatuuli voi aiheuttaa saman fiiliksen. Tuntui kuitenkin, että ei ole hätää, jaksan varmasti suunnittelemani päivämatkat.
Kun palasin kotiin mies yllätti iloisesti. Hän kysyi haluaisinko lähteä ravintolaan syömään. Hän tarjoaisi, mutta minä saisin valita paikan. Ehtona oli vaan, että minä ajan. Hän oli jo bisseä ottanut. Minullehan tämä sopi erinomaisesti. En ikinä kieltäydy kun joku ehdottaa ravintolaan lähtöä. Mentiin paikkakunnan uusimaan ravinteliin ja olikin hyvä valinta. Vihdoinkin taajamaamme on avattu paikka mistä saa jotain muutakin kuin pizzaa, kebabia tai nepalilaista. Syötiin todella hyvin. Miehen alkuruoaksi ottama tomaattikeitto oli niin hyvää, että mietin jo milloin sinne ehtisin sen syömään.
Olin siis autolla liikkeellä eikä tänä sunnuntaina muutenkaan ollut mitään mielihalua juoda alkoholia. En usko, että olisin juonut vaikka kotona olisi ollut jäljellä lempijuomiani (ei ollut). Mutta ravintolassa kävin niin, että kun mieheni tilasi oluen niin toivat sen mukana minulle valkoviinin. Ennen kuin ehdin selittää, että en ole sellaista tilannut niin sanoivat sen olevan "keittiön complimentary". Varmaan uutena paikkana kosiskelevat uusia asiakkaita. Olisin toki voinut jättää sen juomatta tai voinut myös kaataa vaivihkaa terassin kaiteen yli mutta ajattelin sitten että ei se mitään haittaa. Eikä siitä mitään mielitekoja syttynytkään. Hyvää oli, mutta ei harmittanut, että en voinut ottaa toista. Miehelle pelleilin, että voisinhan jättää auton siihen ja voitais jatkaa vielä toisellekin terassille. Hän kun oli hyvässä lomatunnelmassa niin totesi vaan että "eihän sekään olisi hullumpi ajatus". Mutta en edes 5 sekuntia harkinnut, kunhan ihan läppää heitin.
Nyt on ihan kiva olla töissä kohtalaisen virkeänä. Hiljaista täällä on joten voi kirjoitella tällaisia pitkiä juttuja tänne. Tämä ja ensi viikko on varmaan kuin huopatossutehtaalla. Aion tehdä vähän lyhyempää päivää ja päätin pitää ensi viikon maanantain vapaana. Sovittiin miehen kanssa, että lähdetään tekemään pieni kesäretki ensi viikonloppuna. Lähdetään maanantai aamulla saaristoon, otetaan siellä yhteysalus erääseen saareen ja yövytään siellä. Paluumatkalla sunnuntaina jäädään vielä toiseksi yöksi saaristoon ja ajellaan maanantaina sitten rauhassa kotiin. Olin tosi iloinen kun saatiin tällainen järjestymään. Alkaa mies selvästi olla rentoutunut nyt 1,5 viikkoa lomailtuaan. Yleensä kun tahtoo jäädä puheeksi vaan kaikki eikä halua viikonloppuihin mitään ohjelmaa mikä estää kotona rötväilyn. Mutta nyt sanoi, että varaa vaan miten parhaaksi näet, joten ryhdyin heti hommiin. On ihanaa kun on tällainen työ, että se sallii nopeatkin liikkeet (silloin kun se ei häiritse työtä) ja mahdollistaa hetkeen tarttumisen. On siis kivaa tekemistä luvassa loppuviikosta. Sitä ennen nyt sitten täällä töissä yritän paketoida puolen vuoden hommat ja laittaa kaiken sellaiseen malliin, että jatkuu hyvin elokuun alussa vaikka minä lomailen. Ja nautin kesästä. Huomenna treffit kaverin kanssa, jos sää salliin mennään vähän iltatoria katselemaan ja sitten kahville. Tänään aion mennä kävelemään ruusuista tunnettuun puistoon normi lenkkipolkujeni sijaan. Sellaista kesäistä meininkiä täällä. Toivottavasti teillä muillakin on mahdollisuus nauttia tästä lyhyestä upeasta vuoden ajasta!