Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti kevättä ja raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Pecorino » 3.7.2019 00:08:36

Moi, sä kuulostat niin ihanan kesäiseltä. Kun luen sun tekstiä tulee ikävä Suomen kesää. Huoh. Sun elämä kuulostaa just nyt niin mahtavalta :) lomaa, reissua, kesää. Ja alkoholikin on pysynyt järkevissä mittasuhteissa. Onnittelut Siitä!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kohti kevättä ja raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 3.7.2019 08:47:25

Apua, toivottavasti en maalaillut liian ruusuista mielikuvaa :) . Itse en viitsi esim Facessa, Instassa ym pyöriä, kun ärsyttää se, että ihmisten elämä on aina niin julmetun upeeta siellä. Mutta nyt täytyy myöntää, että tämä kesä vaan on jotenkin tällä hetkellä niin ihanaa, että ei voi muuta kuin sitä hehkuttaa.
Olen helposti sellainen ihminen, joka vaan elää suunnitellen uutta eikä aina muista pysähtyä hetkessä. Sitä olen kovasti opetellut ja onneksi näin kesäisin se myös tuntuu onnistuvan nykyään helpommin. Olen päättänyt, että teen joka viikko, myös töissä ollessa, sellaisia asioita mitä tehdään just kesällä. Niitä mitä ajattelee talvella, että sitten kun on kesä niin..... Ettei sitten kun taas se syksy niin kovin nopeasti tulee tunnu siltä, että kesä meni ohi ihan huomaamatta. Kyse ei ole mistään isoista jutuista mutta juurikin tuollaisista kuten eilen, piipahdan kauppatorin iltatoria katsastamassa. Ihmettelen keskustan turistivilinää (sitä muuten riitti!). Käyn kävelemässä paikoissa joissa en muuten liiku. Istahdan teelle kesäkahviloihin, jne.

Se on hienoa, kun tällä palstalla jutellaan muustakin kuin alkoholista. Itselle on todella tärkeää oivaltaa ja muistaa kuinka paljon elämässä on näitä hienoja hetkiä, jotka eivät mitenkään liity alkon käyttöön. Ja myös muistaa, että ihmisen elämässä on myös paljon vaikeuksia ja murhetta, joita on hyvä kohdata ilman alkoa (Ginger, Sylvia), mutta välillä on vaan pakko luovuttaa tästä rypistämisestä hetkellisesti (Ulpukka), kun paineet on liian kovat. Ja että kumpikaan noista ei sulje pois toisiaan vaan ovat elämän hetkiä. Pääasia, että jonkinlainen tasapaino säilyy. Kaikki tämä tulee täällä teksteistä hyvin esiin ja jollain tavalla nivoutuu myös alkoholiin vaikka siitä ei jauhetakaan koko ajan sellaisenaan. Hyvä näin, näkökulmat avartuu.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kohti raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 5.7.2019 08:15:34

Piti päivittää otsikkoa, kun kevät jo meni. Matka kohti raitiimpia vapaita jatkuu silti edelleen. Jätetään vuoden ajan määrite pois.

Jälleen perjantai, vaikka nyt voisin sanoa "vihdoinkin". Olen tällä viikolla odottanut tätä ihan kauheasti. Olen tosi innoissani huomenna alkavasta pienestä saaristoretkestä. Sen verran harvoin saan tuota miestäni kotimaan matkailemaan kanssani, että on todella kivaa lähteä. Vaikka vähän kyllä huolestuttaa paatti matka ulkosaaristoon. Pelkään, että tulee paha olo, jos on kova merenkäynti. En ole siitä ikinä ennen kärsinyt, mutta viime vuosien aikana on välillä reissuissa tullut huono olo bussissa, jos on menty oikein kiemuraista ja mäkistä tietä. Saa nähdä toistuuko sama laivalla. Kyseessä on siis sellainen pienehkö yhteysalus ja siinä saamme matkustaa sekä lauantaina että sunnuntaina noin 4,5 tuntia suuntaansa. Voi kun aurinko paistaisi, että voisi olla kannella saaristoa katselemassa 8) Mutta toisaalta kunnon sade- tai ukkosmyrsky ulkosaaristossa olisi myös ihan uudenlainen kokemus.

Lähdemme liikkeelle huomenna aamulla aikaisin. Ajamme saaristoon yhden lossin (vai onkohan se lautta?) kautta ja sitten sieltä nousemme tuohon paattiin joka vie meidät kauemmas saaristoon. Siellä sitten meitä pitäisi odottaa ihan kiva hotelli ja ravintola. Olemme perillä illan suussa, siinä varmaan on aikaa pienelle kävelylle ennen illallista. Sitten aamulla meillä on hyvin aikaa tutkia saari ennen kuin paatti lähtee takaisin päin. Sunnuntai iltana jäämme vielä yöksi laivan lähtöpaikkaan ja sieltä sitten maanantaina ajelemme kotiin päin. Tarkoitus on ajella pikku teitä ja pysähdellä katselemaan mielenkiintoisia paikkoja. Mutta riippuu tietysti aika paljon kelista se millaiseksi pysähdykset muodostuu.

Alkoholia tulee varmasti juotua tuon reissun aikana. Kummankaan ei tarvitse autoilla lauantai puolen päivän ja maanantai aamupäivän välillä. Ja laivassa on pieni ravintola. Molemmissa saarissa on hyvät ravintolat ja baarit. Eli ihan varmasti tissuteltua tulee mutta kohtuudella. Ei tuollaisella retkellä ole mitään järkeä olla kauheassa pöhnässä tai krapulassa. Idea on kuitenkin kävellä ja nauttia luonnosta. Ja ihan varmasti laivassa tulisi paha olo, jos siellä olisi kännissä tai krapulassa. Ei siis yhtään huolestuta, että menisi mitenkään överiksi tämä viikonloppu. Enemmän on sellainen mukava pieni jännityksen poikanen, että mitäs meillä onkaan edessä.

Kuvia ja kohde selostuksia sitten palattuani. En viitsi näin ennen retkeä kertoa kohteita, että mahdolliset plinkkiläiset kanssamatkustajat eivät yritä arvailla, kuka olen :lol: Jälkikäteen voin sitten paljastaa enemmän. Tiistaina palaan tänne hiljaiseen työpaikkaan, joten ehdin varmasti vähän kuvailemaan Suomen kaunista saaristoa ja sen antimia.

Oikein kesäistä viikonloppua kaikille. Pysykää päätöksissänne!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 5.7.2019 13:27:09

todella kivoja ja hienoja hetkiä saaristoreissullenne! sitten on taas itselleenkin mukava nojatuolimatkailla tekstiesi parissa :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 5.7.2019 21:10:30

Moikka. Ihanaa reissua!! Kuulostaa todella rentouttavalta. Ja ukkonenkin on usein tunnelmallinen - kunhan ei tosiaan ole juuri silloin vesillä. Nauttikaa!
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 9.7.2019 08:29:30

Sylvia taisi jo eilen odottaa kertomusta retkestämme, mutta palasimme kotiin vasta eilen iltapäivällä enkä jaksanut konetta avata niin jouduitte odottamaan hieman :P . Laitan toiseen ketjuun pari kuvaa ja enemmän tarinaa paikoista missä käytiin, kunhan kerkeän. Tulin tähän vaan nopeasti päivittämään, että kotona, tai siis töissä taas ollaan. Ja kaikki hyvin. Väsyttää kyllä vaikka nukuin viime yönä 8 tuntia.

Kauheasti täällä on ollut keskusteluja, vilkas viikonloppu. Lopettajissakin useampi uusi kirjoittaja. Ehkäpä kesä kärjistää monella alkoholi ongelmaa tai saa huomaamaan kuinka sen kanssa saattaa aika mennä hukkaan. Vaikka itse kyllä tykkään edelleen kovasti juopottelusta niin monesti luen Onnelin ja Varjiksen kirjoituksia miettien kuinka hyvä olo varmaan silloin on, kun ei enää oikeasti ollenkaan kaipaakaan alkoholia. No, eihän minuakaan mikään estä lopettamasta jos tuo ajatus alkaa riittävästi kiehtomaan. Sunnuntaina tuli juotua sen verran paljon, että eilen aamulla oli krapulainen olo kun heräsin. Ja siinä fiiliksessä sitä aina ajattelee kuinka paljon helpompaa elämä olisi jos ei koskaan enää tulisi krapulaa. Mutta kun se olo menee ohi (onneksi tällä kertaa nopeasti) niin ajatukset on taas ihan erilaiset.

Syy miksi sunnuntaina tuli juotua niin paljon on se, että siellä yhteysaluksella ei ollut yhtään mitään tekemistä. Matka kesti 5 tuntia ja siinä vaan istutaan ja katsotaan maisemaa. Mennessä se jaksoi innostaa vielä ihan eri tavalla, mutta palatessa tylsistyimme aika pahasti. Siihen sitten tuli haettua skumppa jos toinenkin. Ja illalla vielä viinit dinnerillä ja yömyssyt huoneessa. Kaiken kaikkiaan siis turhan paljon alkoholia. Mutta ei ole mitään morkkista, kivaa oli. Parempi vaan olisi ollut olotila eilen aamulla, jos olisi jättänyt vaikka ne yömyssyt väliin. Mutta tehty mikä tehty.

Selailen kohta valokuvia kun saan näitä työasioita pois alta ja sitten laitan juttua reissusta tulemaan.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 9.7.2019 16:23:12

juu, odotinhan minä jo eilen olisiko tullut reissuraporttia :P
menenkin heti lukemaan/katselemaan kuviasi toiseen ketjuun. kiva kun olet kotona taas! :P :P :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.7.2019 09:39:03

Tämä kesä on kyllä kelien suhteen erittäin vaihteleva. Eilen oli ihanan lämmintä ja tänään taas koleaa. Olen kyllä ihan liian riippuvainen auringosta, heti mieliala laskee kun se ei paista.

Loma lähestyy, enää huominen töitä. Ei ollenkaan pelota (tänä vuonna), että loma menisi pilalle juomisen takia. Mutta tietysti mietityttää miten varmistan, että ei tule lomaan krapulapäiviä pilaamaan fiilistä. Loiventaminen kun ei saa olla vaihtoehto, vaikka sillä tietysti krapulast pääsisi :cry:
Ajattelin aloittaa loman raittiilla perjantailla. Lauantaina tulee varmaan jonkin verran otettua. Ohjelma on hieman auki. Jussina juteltiin naapurien kanssa, että tämä saattaisi olla se päivä kun lähdetään leikkimään turistia pääkaupunkiimme. Mutta ei ole mitään vielä sovittu. Sunnuntaina täytyy ihan joka tapauksessa olla selvin päin, tehtiin sitten mitä vaan. Maanantaina on aamusta niin aikaisin lähdettävä auton rattiin, että siinä ei parane olla mitään vanhoja huuruja alla. Siksi toivon, että ystävät ilmoittaisivat, että kesäteatteriliput olisi varattuna sunnuntaille. Mutta sekään ei ole meistä kiinni.

Maanantai on sitten se eka virallinen lomapäivä. Otan kunnon irtioton arkeen lähtemällä Ahvenanmaalle pyöräilemään. Tässä tulee se eka tilaisuus milloin voisi juoda liikaa. On taas edessä yli 5 tunnin istuminen laivassa ja toisessa päässäkään eli Maarianhaminassa ei tarvitse vielä heti lähteä minnekään. Olen ekan iltapäivän ja yön siellä ja sitten tiistaina aloitan polkemisen. Se tietysti tarkoittaa, että krapulaa ei saa olla, mutta itseni tunnen sen verran hyvin, että ihan kuivin suin tuskin tuota maanantaita tulee vietettyä. Vaikka tässä kyllä olisi nyt ihana jos osaisin nauttia matkanteosta ihan vaan teen ja limsan kera. Mutta mutta..... Työstän mielessäni sitä mielikuvaa missä hyvin hillitysti otan päivän aikana muutaman lasin viiniä ja herään sitten tiistaihin pirteänä. Jospa mielikuvaharjoittelu toimisi.....

Eilen kävin kävelemässä naapurin rouvan ja hänen koiriensa kanssa. Tuli siinä sitten puheeksi hyvinvointi asiat. Hän on aika pahasti kaikkeen hyvinvointiin liittyvään hurahtanut, niin kuin itse sanoo. Hän on harrastanut joogaa jo parikymmentä vuotta ja nyt myös ohjaa sitä. Hän on kouluttautunut puutarhuriksi ja hierojaksi. Lisäksi olen muilta kuullut, että on harrastanut myös enkelihoitoja. Hän ei ole ollenkaan tyrkky jutuissaan vaan korostaa, että puhuu vain omista kokemuksistaan ja että jokainen saa uskoa mihin vaan. Hän kuitenkin uskoo vahvasti siihen kuinka ihmisen fysiikka, psyyke ja mieli ovat yhtä. Niin kuin minäkin pitkälti uskon, mutta en ehkä ihan täysin siinä mittakaavassa kuin hän. Se mikä tuosta juttu tuokiosta jäi nyt mieleen on se, että hän kertoi kundaliinijoogan tuoneen hänen elämäänsä kokonaisvaltaista hyvinvointia. Heti osui korvaan etenkin se, että häneltä jäi tuon joogamuodon harjoittamisen myötä mm alkoholin juonti melkein kokonaan. Ei hän koskaan paljoa juonut, mutta nyt saattaa mennä kuulemma 5-6 kuukautta niin ettei juo mitään. Ihan vaan koska ei tee mieli. Hän ei ikinä mieti, että voiko hän juoda vai ei. Jos juhlissa tarjotaan ja tekee mieli niin sitten hän juo. Jotenkin tuo harjoittelu teki vaan sen, että ei enää tehnyt mieli mitään mikä sekoittaa oloa. Tuossa kundaliinijoogassa on tarkoitus kehittää tietoisuutta. Siis tietoisuutta omasta itsestä. Ja sitä kautta mieli alkaa tekemään valintoja jotka omaa hyvää oloa lisäävät. Hän kyllä harrastaa sitä monta kertaa viikossa koska ohjaakin sitä, mutta kyllä kuulemma jo kerta viikossa tuo tuloksia. Koska olen ollut jo pitkään kiinnostunut meditaatiosta, mutta ne kurssit ovat olleet vähän liian haastavia kiinnostuin tuosta paljonkin. Siinä yhdistyy joogan kroppaa huoltavat liikkeet hengitystekniikoihin ja myös meditaatioon. Taidanpa kokeilla kun syksy koittaa ja alkeiskursseja on taas tarjolla. Ei siinä ainakaan mitään häviä. Tuskinpa se minun alkoholin himoa poistaa, mutta ei se varmaan sitä lisäkään :P

Kertokaahan jos jollain juuri tuosta joogamuodosta on kokemuksia.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.7.2019 13:58:43

Noin tunnin kuluttua alkaa loma 8) Toivottavasti kelit lämpenee. Tänään oli kaunis mutta kylmä aamu, kun siinä puol seiskan aikaan lähdin metsään. Vähän saisi tulla lomalle enemmän kesän tuntua myös lämmön puolesta. Mutta keleille ei mitään voi. Yritän olla antamatta sen vaikuttaa liikaa mielialaani. Olen oikeasti ihan liian aurinkoriippuvainen (uusi addiktio tälle palstalle :lol: ).

Huomiselle ei ole mitään ohjelmaa, joten riski on, että tulee juotua liikaa. Siinä kun kotona fiilistelee loman aloitusta. Mutta kova on yritys pitää se kurissa. Paras keino on rajoittaa saatavilla olevan alkoholin määrä sellaiseksi, että ei voi juoda liikaa. Ikävä kyllä nykyään vaan määrä ei aina ole sama. Joskus voi juoda hirveän määrän annoksia eikä seuraavana päivänä tunnu missään (kuten toissa viikonloppuna) ja sitten taas joskus tulee ihan kauhean tunkkainen olo samasta määrästä (viime viikonloppu). Tämä on siis aika uusi ilmiö minulla ja selvästi liittyy näihin naisten hormoonijuttuihin. Mutta nyt siis tavoite, että sunnuntaina ei ole krapulaa. Ja vaikka olisi sen loiventelu on onneksi täysin mahdotonta. Ollaan menossa alkuillasta sunnuntaina kesäteatteriin ja minä olen kuskina. Sillä tavalla varmistan, että olen myös maanantai aamuna pirteä kun kello herättää viideltä. Hullu tapa viettää eka virallinen lomapäivä :P Mutta kauas on pitkä matka ja paatti Ahvenanmaalle lähtee aikaisin.
Pitäkäähän peukkuja minulle, että en joudu polkemaan pyörääni 3 päivää sateessa :D

En varmaan lomalla kirjoittele tänne ollenkaan niin usein kuin normaalisti. Minä kun en tykkää puhelimella kirjoittaa. Jonkun päivityksen varmaan saariretkestä taas laitan. Ja käyn kyllä lukemassa ja olen hengessä mukana kaikkien vähentely taistoissa. Toivotan kaikille oikein tasapainoista kesän jatkoa ja suurta jaksamista niille jotka painivat omien tai läheisten terveysongelmien kanssa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 16.7.2019 08:00:36

Ollaan tiistai aamussa eli sinä oot jo jossain Ahvenanmaalla fillarin kanssa menossa. Kuulostaa kyllä todella hienolta jutulta! nauti <3
Ja muutenkin hyvää lomaa sinulle Vilma :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 17.7.2019 07:50:38

Eilen jo yritin tämän lähettää mutta ei silloin onnistunut. Katsotaan kuinka nyt käy:

Kyllä nautin, mutta myös vähän kärsin. Tiedättehän; kärsi kärsi niin kirkkaamnan kruunun saat.... Tämän päivän 48 km sai jalat huutamaan hoosiannaa. Etenkin viimeisen 10 km:n mäet. Mutta perillä ollaan ja tunnin lilluminen poremmeessa tekee ihmeitä. Nyt syömään ja lisää tarina myöhemmin. 
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 17.7.2019 09:16:20

Sulla on kyllä hyvä kunto! Varmasti hauska ja aktiivinen loma. Itsellä on vielä Ahvenanmaa kokematta. Keveää rullausta lomaasi!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.7.2019 13:20:41

Viikko lomaa takana. Joka ikinen päivä on tullut juotua alkoholia. Se ei ole ollenkaan tavoitteen mukaista, mutta näin nyt vaan on mennyt. Itselle kyllä pääasia, että ei ole kertaakaan ollut krapulaa. Siihen on paljon auttanut se, että pyöräilypäivinä tuli nukahdettua niin aikaisin ja nukuttua pitkään, että ehti haihtua kaikki kunnolla nupista. Ja samoin sen jälkeenkin vielä kun palasin.

Lauantaina oltiin naapurien kanssa "isolla kirkolla" eli Helsingissä leikkimässä turisteja. Kokeiltiin kaupunkipyöriä ja ajeltiin sellaisissa kaupunginosissa missä ei ole kauheasti tullut käytyä. Poikettiin myös terasseilla ja lopulta käytiin syömässä. Kotiuduttiin siinä kasin jälkeen illalla. Mies oli niin humalassa, että meni aika pian nukkumaan. Minuakin väsytti aivan kauheasti mutta tuli taas sellainen oman elämän FOMO, että oli pakko yrittää valvoa. Kun on lämpimiä kesäiltoja on olo, että pakko nauttia niistä. Ei voi tuhlata sellaista nukkumiseen. Mutta lopulta oli luovutettava ja nukuinkin noin 10 tuntia. Oli oikein mukava päivä. Eilinen meni sitten ihan kotosalla hieman viiniä tissuttaen. Ei tasoitteluna vaan ihan muuten vaan.

Tänään vihdoin sitten selvä lomapäivä. Kuten myös pari seuraavaa. Lähden tädin luo ja kuskaan hänet mökillään (entisessä mummolassani) käymään. Viivyn joko yhden tai kaksi yötä, en ole vielä päättänyt. Mieskin lupautui töihin pariksi seuraavaksi viikoksi, joten hänelläkin tulee selviä päiviä. Jospa pääsisi nyt loppuloman tavoitteeseen eli noin puolet ajasta selvänä.

Ihanaa kesän jatkoa kaikille! Nautitaan helteistä niin kauan kuin niitä kestää. Kyllä ne räntäsateet on kohta taas täällä 8) .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 22.7.2019 21:28:50

Suomen kesä on lyhyt ja vähäluminen, otetaan siitä kaikki irti. Pääasia, että nautit lomastasi, etkä vaivu liian syvälle kosteaan rämeikköön. Sinä itse tunnet fiilikset parhaiten :D
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 23.7.2019 08:02:56

Tällaisten kesäaamujen takia kannattaa lomalla(kin) olla juomatta: heräsin siinä kuuden pintaan ja aika samantien lähdin metsään lenkille. Aurinko juuri työntyi esiin aamuisen usvaharson takaa. Kaikkialla oli aivan hiljaista, ei tsirpittänyt tiput eikä kuulunut liikenteen ääntä. Muutama kimalainen aloitteli surinalla aamuaan. Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa :P .

Nyt sitten suihkun ja aamiaisen jälkeen suunta kohti 3. tietä ja tädin noutoon. Hellettä tänäänkin luvassa. Jos vaikka kesän ensimmäistä kertaa uskaltautuisi järveen!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät