Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti kevättä ja raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Pecorino » 31.5.2019 16:52:28

Minulle taas tuli sellainen levoton olo, että haluan jonnekin vähän pois kotinurkista

Voi mä niin tunnen tuon fiiliksen! Se on vaivannut mua lapsesta saakka. Hassua on, että nyt kun olen tällä pidemmällä matkalla niin täälläkin se vaivaa. Eli mun täytyy päästä vähän väliä täälläkin jonnekin. Onneksi perhe on tottunut siihen ja on myötämielinen ideoitani kohtaan :)

Syöpä. Kyllä, sitä putkahtelee vuosi vuodelta enemmän ja enemmän tuttavapiiriin. Se on myös yksi syy mikä on ajanut mua vähentämiseen. Kuolemanpelko nimenomaan syöpään liittyen. Yritän ajatella, että syövän syntyyn vaikuttaa moni asia, ja eikä vähiten geenit. Mulla on yksi mummo kuollut syöpään 80 vuoden iässä. Siten ajattelen, että geenitaakka ei ole suuri. Ei pitäisi olla suuri, mutta who knows.

Ranskan matka kuulostaa juuri sellaiselta nautiskelumatkalta, että tietenkin siellä maistellaan viinejä. Ja ei lasketa kaloreita.

Mukavaa viikonloppua Vilma.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 3.6.2019 07:44:27

Jälleen mukava viikonloppu takana. Lauantaina oltiin lakkiaisissa kuten suunniteltua. Juotua tuli sillä kyllä aika runsaasti, mutta ei mennyt överiksi. Mies meinasi väsähtää ihan kesken kaiken, mutta jaksoi sitten kuitenkin vähän yli puoleen yöhön. Ihan sopiva aika oli se lähteä kotiin. Sunnuntai aamulla oli kevyt krapula. Ja koko päivän väsytti ihan kauheasti. Sitä ihmettelen, kun kuitenkin tuli nukuttua aika paljon. Mutta paritkin päikkärit siinä vetelin eli en mitään järkevää tehnyt. Ei ollut kyllä tarkoituskaan, olin ihan sen varaan laskenut, että on lorvipäivä. Jälleen kerran "sorruin" pieneen tissutteluun eilen. Lainausmerkeissä siksi tuo sana, että se ei oikein ole sopiva. Ihan tietoinen päätöshän se on kun juo vaikka tietää, että se ei ole hyväksi. Mutta en nyt muutakaan sanaa siihen keksinyt, olkoon siis noin. Täysin aisoissa pysyi juominen, eikä ole tänään mitään krapulaa tai muutakaan. Vähän normaalia maanantaiväsymystä, mutta sitä on siitä riippumatta mitä on viikonloppuna tehnyt.
Ihan kelpo suoritus siis tämäkin viikonloppu ja hyvä mieli jäi siitä. Lauantaina ennen juhliin lähtöä ehdin siivota ja käydä pyöräilemässäkin joten ei ihan pelkäksi hurvitteluksi mennyt.

Tämä viikko on lyhyt työn suhteen, kun torstaina lähden aikaisin aamulla reissuun. Tosi kivaa ja vähän jännääkin. En ole Ranskassa ollut sitten vuoden 2000. Silloin ajeltiin Normandiaan kun asuttiin keski-Euroopassa. Jänskättää muistanko kielestä mitään. Puhua en osaa, mutta toivottavasti sen verran palautuu sanoja mieleen, että ruokalistaa ymmärrän, tärkeimmät asian ensin :lol: . Valkoviiniä sentään osaan tilata.
Tänne luvataan hellettä juuri kun lähden, mutta on sielläkin lämmin. Ei muuta kuin mekkoa kassiin ja menoksi! Ihanaa kun on kesä. Toivottavasti tätä jatkuu kauan ja tuntuu pitkältä.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 3.6.2019 14:06:48

voi Normandia! se on niin ihana paikka. olin siellä joskus 2012 kieppeillä työkeikalla, en muista tarkkaan vuotta. yks mun kirja käännettiin ranskaksi ja kutsuivat sitten kyläilemään mistä olin todella otettu. kaikki tietenkin kustannettiin ja suomalaisen kirjallisuuden "käännöskirjallisuuden edistämis-keskus" maksoi mulle vieläpä palkkaa esiintymisistä sekä päivärahaa. keikka-aikataulu oli tiukka, esiintymisiä ja haastattelujakin oli useampi päivässä eri kohteissa. koska en puhu ranskaa sanaakaan mulla oli tietty tulkki matkassa.
mikä hitto sen kaupungin nimi oli... täysi oikosulku nyt.
illalla sitten viini virtasi. ei kai tarvitse mainita että aivan liikaa. ei tietenkään mitään örveltämistä mutta kuitenkin. matkainnostus oli kuitenkin niin suurta ettei aamukrapuloista ollut tietoakaan. aamukasilta kuski haki hotellista ja koko päivä kierrettiin eri työtilaisuuksissa. olin reissussa viikon johon kuului yksi vapaapäivä eli ei siinä paljoa ehtinyt nähtävyyksiä taikka itse seutuun tutustumaan.
hah, muistan kun olin keikalla paikallisessa koulussa. lounas tarjoiltiin tietysti siellä, koulun ruokalassa ja rehtori sanoi mulle nolon tuntuisena (tulkin välityksellä siis) että madam, olemme pahoillamme kun emme täällä koulussa voi tarjoilla Teille viiniä :lol:
oli siinä pokkaa pitelemistä tulkin kanssa, joka oli puoliksi suomalainen. kouluruokalassa viiniä vai!

entä milloin te olette asuneet keski-euroopassa? missä päin ja kuinka kauan? en muista oletko joskus maininnut asiasta. haluu tietää lisää! :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 5.6.2019 10:52:07

Töissä on pitkästä aikaa todella kiirettä, ollut viimeiset pari viikkoa. Tänään se vaan korostuu, kun aion seuraavat pari päivää pitää lomaa.

Huomenna aikaisin aamulla starttaa matka kohti Ranskaa ja sitten sunnuntai iltana takaisin. Vilmaston tavoin mietin, että noinkohan sitä matkustaisi ilman virvokkeita. En vielä tiedä, mutta en ainakaan heti ekana lentokentällä aio baariin rynnätä. Takaisin tullessa se on ihan itsestään selvyys kun auto odottaa sitten kentällä.
Toisin kuin Vilmasto veikkaan että ostan hotellihuoneeseen iltoja varten viinipullon. Mutta en siitä mitään raippoja itselleni langeta, jos jää siihen, että otan 1-2 yömyssyä illallisen jälkeen hyvän kirjan ääressä. Matkan tavoite on nauttia kaikeasta niin paljon kuin mahdollista, eli alkoholia vain sen verran että nautinto täyttyy eikä vaarannu edes aikaisilla aamuherätyksillä. Tällä reissulla EI maata palmujen katveessa 8) .
Kerron sitten ensi viikolla enemmän reissusta, jos taas kehtaan pelkäämättä "paljastumistani". Ihan niin kuin kaikki tuttuni eivät minua täältä tunnistaisi jo entisen tarinoiden perusteella :roll: .

Luen varmaan reissun aikana juttuja, mutta tuskin kirjoitan. Oikein ihania helle päiviä kaikille. Muistakaa että vesi on paras hellejuoma!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 5.6.2019 16:44:24

Oijoi reissufiilikset siellä :shock:

Kyllä se on asiaan kuulunut aina se yks lähtödrinksu lentokentältä, mutta se vaan on nyt tippunut matkasta pois. Kyllä mä nytkin siinä vähän tuumailin, että joo vai ei, mutta kun miehenkään ei tehnyt mieli niin päätös oli loppujen lopuksi sitten helppo.
Ja sille hotellihuonepullolle olin myös antanut itselleni luvan, mutta jotenkin se vaan aina jäi ostamatta. Ja oli siellä jääkaapissa aina se muutama olut. Kumma kun en ole yleensä oluen ystävä, mutta tuolla sitä teki enemmän mieli kuin viiniä :shock:

Nautinnollista reissua Vilma ja toivon todellakin, että tavoitteesi täyttyy siellä <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.6.2019 10:21:42

Palasin reissusta viime yönä, kotona kahden pintaan. Nyt siis pikkaisen väsynyt olo, etenkin kun en tietenkään osannut ihan heti mennä nukkumaan vaan piti tunnin verran siinä lukea ennen kuin uni tuli. Tänään työpäivä, mutta onneksi vähän sellainen rauhallisempi.

Kirjoitan matkasta lisää juttua myöhemmin tällä viikolla sinne vinkki / kokemus ketjuun. Nyt just en jaksa keskittyä kuin työstä selviytymiseen. Mutta vähän kuittausta alkoholin käytöstä reissussa:
Tuli menomatkalla jo juotua 2 viiniä vaikka oli aamupäivä. Tuli taas se juhlistamisen tarve vaikka ei mitään viinan himoa ollut. Heti ekalla lounaalla tarjottiin viiniä joka kuului lounaan hintaan. Ja sitä tuotiin runsaasti! 2 lasillista join, enemmänkin olisi ollut tarjolla. Aika raskaan lounaan kanssa alkoi väsyttämään kauheasti ja kun sitten piti vielä istua bussissa jotain 1,5 tuntia niin unihan siinä tuli. Yöllä kun en ollut ehtinyt kauhean montaa tuntia nukkumaan.
iltapäivällä join pari drinkkiä lisää ja sitten taas illallisella pari lasia viiniä. Ja huoneeseen ostin drinksu pullon. Viiniä en viitsinyt ostaa, kun ei ollut jääkaappia. En välitä punaviinistä kauheasti ja valkkari sekä rosee pitää mielestäni juoda hyvin jäähdytettynä. Drinksun kanssa on se etu, että voi aina ostaa kylmän landrinkin siihen hotellin aulasta. Siinä sitten illallisen jälkeen join pari drinksua ennen kuin nukahdin.

Tuo kuvio toistui joka päivä. Eli lounaalla aika reilusti viiniä, 2.-3 annosta (aika isot kaadot oli joissain paikoissa). Iltapäivällä lisää viiniä jossain terassilla ja sitten vielä illallisella, sekä yömyssyt. Päivittäiset annosmäärät olivat aika huikeat, mutta koska jakaantuivat kovin tasaisesti ei tullut missään vaiheessa pientä hiprakkaa kummempaa humalaa eikä millään tavalla haitannut aamuja. Joka aamu heräsin oikein pirteänä paljon ennen kellon soittoa. Sitä tietysti voi miettiä että mitä järkeä juoda jos ei tule sitä humalaa, mutta kyllä se tuollainen tissuttelu (mikä se uusi sana olikaan?) tuottaa sen verran mielihyvää, että siitä luopuminen olisi työlästä.

Negatiivista jos pitää hakea niin sen kyllä huomasin, että tuollainen juopottelu jäisi kyllä kovin helposti päälle. Eilen kun oli auto odottamassa lentokentällä niin en enää voinutkaa iltapäivällä jatkaa lipittelyä enkä tietenkään mitään juoda kentällä tai koneessa. Lounaalla vielä join parit tarjotut viinit (aikaa auton rattiin tuosta 11 tuntia), mutta sitten piti lopettaa. Ja oli se outoa kulkea kaupungilla ja pysähtyä terasseille ilman viiniä / cocktailia. Sitten kun kentälle päästiin olin saanut aivot jo normaalimoodiin eikä tehnyt yhtään tiukkaa olla ilman ja tilata koneessa mustikkamehua, mutta tunnistin kyllä sen riippuvaisen minäni, joka olisi helposti jatkanut hyvin alkanutta tissuttelu lomaa jos ei olisi ollut estettä.

Kun juhannus koittaa / loma jos alkaa niin täytyy pitää mielessä tuo kuinka helppo sitten kuitenkin oli katkaista "putki", kun vaan niin olin päättänyt ja järjestänyt asian siten, että sille oli oikea tarve.

Nyt takaisin töihin. Lomakokemuksia ehkä parin kuvan kera sitten joku toinen päivä.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 10.6.2019 12:22:10

heipat Vilma,
kysyt mitä järkeä on ottaa reissussa ne muutamat. vastaus on se etten minä ainakaan tiedä mitään yhtä kivaa kuin istuskella jossain kahvilan/baarin terdellä ja seurailla paikallista elämää. ja se pari alkoholiannosta kuuluu asiaan, ja tässä kohdassa todella tarkoitan parilla pari. sellainen pikku pikku nousu minkä varsinkin väkevistä muodostuu. se on mulle niin huippua. joku kahvi calvadosilla on mahtista tai parit gin tonicit, vaikken kotioloissa ole oikeastaan koskaan harrastanut väkeviä. ulkomailla tuollainen luksus on niin paljon edullisempaakin, riippuen tietty kohteesta.
ja se hotellipullo! se on ollut mulle aina ihan must, jos nyt ei oteta lukuun vaikkapa jotain Tallinnan hotellireissua kuten viime jouluna. silloin en ostanut hotelliin jemmapulloa enkä sitä kaivannutkaan.
kunnon ryyppääminen ei ulkomailla taas vedä ollenkaan puoleensa, tästähän on ennenkin puhuttu.
kotioloissa se "pari" luisuu helposti (tilanteesta toki riippuen) humalahakuiseksi törpöttelyksi. reissussa ei tällaista tapahdu. tosin nuorena kun oltiin etelän lomakohteissa se oli jatkuvaa juomisjuomista, muttei enää "aikuisena".

kirjoita ihmeessä pliis pliis lisää kunhan tokenet matkaväsymyksestäsi ja työt on pulkassa!
uusille lukijoille tiedoksi että nämä "Vilman seikkaperäiset matkakertomukset" on parhainta nojatuolimatkailua :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.6.2019 09:35:42

Kauheata vauhtia on taas viikko vierähtänyt. Vähän on ollut alavireinen kun sieltä ranskan maalta jokin flunssan tynkä tarttui mukaan. Kurkku ollut karheana ja nenä vuotanut koko viikon. Sitten kun vielä nukun nykyään tosi huonosti niin on pitänyt oikein psyykata itseäni, että olen pysynyt edes jotenkin iloisella mielellä. Mutta ihan kivasta mennyt viikko. Töissä ollut kiireitä just mukavasti. Vähän välillä oikein joutunut tsemppaamaan että saanut joitain asioita äkkiä hoidettua, se on tuntunut hyvältä pitkästä aikaa.

Nyt on sen verran kuitenkin veto poissa, että on ihanaa tietää edessä olevan aivan ohjelmoimaton viikonloppu. Huomenna haluaisin mennä pidemmälle pyörälenkille, mutta täytyy katsoa mikä on kunto. Tänään kävin aamulla spinningissä eikä se kauhean hyvältä tuntunut. Mutta katsotaan kunto sitten aamulla. Kauheasti vaan tekisi mieli, kun pyöräily on jäänyt tosi vähiin muiden viikonloppu ohjelmien takia. Mutta jos ei huomenna, niin ehkä sitten sunnuntaina. Illalla olenkin sitten luvannut viedä fillarimme lainaan ulkomailta tulevalle ystävälle ja hänen miehelleen. Ovat vuokranneet kesämökin ja siellä haluavat pyöräillä. Me ei arkena kuitenkaan ehditä niitä kaipaamaan joten hyvin voivat mennä sinne. Saan sitten juhannuksena ne takaisin.

Alkoholia aion huomenna nauttia. Sen olen jo päättänyt. Ajattelin Alkosta hakea pullon roseta ja fiilistellä vielä reissumuistoja. Ja sitten varmaan siihen vielä parit drinksut tulee otettua. Huomasin, että mintut oli taas kasvaneet siihen malliin, että mojitokannun saisi tehtyä...
Ja altaasta ja terassista aion nauttia. Kukkapenkit saa nyt odottaa. En ole vielä kertaakaan tänä kesänä löhönnyt aurinkotuolissa, mikä on todella harvinaista. Yleensä olen todella ruskeakin tässä kohtaa kesää, mutta en nyt. Sillä nyt ei ole niin väliä, mutta haluan nauttia valosta ja lämmöstä vihdoinkin paikallani.

Viikonlopun tavoite on, että juominen jää vain lauantaihin.

Oikein mukavaa ja rentouttavaa viikonloppua! Älkää ottako enempää kuin oikeasti haluatte.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 14.6.2019 14:42:37

oikein rentouttavaa viikonloppua sullekin Vilma :P
mainintasi muuten mojitosta teki mullekin pienoisen mieliteon.
eli jos joku lataisi nyt kannun pöytääni joisin varmasti! se on niin kesäjuoma kuin olla ja voi.
ihania allashetkiä ja onnistuneita tavoitteita. toivotaan ettei mikään ärjy flunssa kehity ja saat nauttia viikonlopustasi siltäkin osin.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 17.6.2019 07:55:07

Viikonloppu oli oikein rentouttava. Vaikka lauantai alkoikin lievää suuremman ketutuksen kourissa, kun flunssa ei ollut hellittänyt otettaan. Ja aurinkokin vielä siinä kohtaa lepäsi pilvien takana. Otti päähän kun oli pakko jättää pyöräretki väliin, en olisi selvinnyt ylämäistä niin tukkoisena.
Mutta kirkastuihan se päivä siitä sitten kuitenkin. Koska jäin kotiin sain vihdoin tehtyä vähän sellaista kukkapenkin kunnostusta mitä on pitänyt tehdä jo viime kesänä. Siinäkin tuli hiki ja hengästytti, mutta pystyi pitämään taukoa niin, että happi kulki. Ja touhutessa aurinkokin alkoi lämmittämään. Kun homma oli valmis siirryin allasterassille hyvällä omalla tunnolla, vaikka olisi ollut jos jonkinlaista rästi puuhaa. Koko iltapäivän löhöilin sitä lukuunottamatta, että välillä kävin grillaamassa meille ruokaa. Illemmalla lämmitetiin ulkosauna.

Siinä löhöiltessä tuli sitten tissutettua pullo roseta ja sen jälkeen drinksuja. Ei mennyt överiksi, mutta täytyy myöntää, että sunnuntai aamulla särki pää jonkin verran. Olisin ihan hyvin voinut parantaa sen buranalla, mutta koska oli pakko lähteä liikkeelle eräs asia toimittamaan niin kävinpä samalla kaupassa hakemassa muutaman siiderin. Niitä tissutellessa päivä sujui taas mukavasti altaalla notkuen. Ihan taas turhaa juomista tuo sunnuntain osuus. Mukavaahan se kyllä oli ja tuotti sillä hetkellä iloa, mutta tuolla tavalla toimien menee helposti koko loma juopotteluksi. Jos vaan heti mieliteon yllättäessä sitä lähtee toteuttamaan. Pitäisi olla jotain rotia kuten Vilmasto sanoo.

No, nyt ei ollut mutta on oikein rentoutunut olo eikä tänään onneksi siiderin huurut tunnu missään. Jäivät sinne eiliseen ja nukuin ihan hyvin. Lyhyt työviikko pitäisi siis sujua mukavasti. Sitten onkin taas se vaaran paikka, yksi ylimääräinen vapaa. Siinä on saatava se roti kohdalleen.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 17.6.2019 08:51:53

Mua vähän pelottaa mun heinäkuun loma. Ettei mee ihan ryyppäämiseks. Aiemmat vuodet on menny aika lailla juodessa lomalla. Just tollasesta sunnuntain muutamasta loiventavasta se niin helposti voi lähteä. Pitäis jotain yrittää kehittää.. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 17.6.2019 10:25:41

Sepä se, loman takia minäkin olin huolissani eilen siitä kuinka helppoa oli ostaa ne siiderit. Eihän se mua oikeasti haittaisi jos noin tekisin joskus sunnuntaina, mutta kun siitä tahtoo tulla tapa. Enkä tosiaan halua tuollaista tapaa lomalle. Viime vuonna oli ensimmäinen kesäloma vuosikausiin, jolloin en juonut ihan jokainen päivä edes vähäsen. Aikaisemmat vuodet on mennyt niin, että edes pari isoa siideriä tai vastaavaa on tullut joka ikinen päivä avattua ja useimpina vähän enemmänkin.

Viime vuonna tein päätöksen, että joka loma viikolla on oltava vähintään 3 päivää täysin alkottomana. Ja ihme kyllä siitä sain pidettyäkin kiinni. Eikä se ollut edes kamalaa. Ei tullut oloa, että jostain olisi pitänyt kieltäytyä. Kyllä se psyykkausta vaati ja sitä, että ajattelin juomista jonkin muun tekemisen lisätuotteeksi, ei yksin kotona tapahtuvaksi toiminnaksi. Join siis pääasiassa vain kun lähdin tapaamaan ystäviä tai oli jotain häppeningiä meillä. Silti kyllä huomasin että loppua kohden teki enemmän ja enemmän mieli lipsua tuosta. Viimeinen viikonloppu ennen duunin alkua menikin jo sitten ihan penkin alle. Mutta yritän nyt muistaa vaan ne onnistuneet viikot, samalla kuitenkin varmistaen, että ei pääse käymään samaa vahinkoa tänä vuonna. Se viikonloppu meni siis penkin alle siksi, että join 2 päivää peräkkäin kunnolla. Sitä ei saa päästää tapahtumaan tänä vounna. Jos juo toisena päivänä niin se pitää olla eilisen kaltaista todella kevyttä tissuttelua.

Pitää tänä vuonna olla aktiivinen täällä heti jos meinaa lähteä mopo keulimaan.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.6.2019 09:19:58

Kävin eilen ihan muissa asioissa työterveyslääkärin luona, kun juttu sitten jotenkin punkkien kautta kääntyi ampiaisiin. Hän arveli, että olisin saattanut niille allergisoitua viime kesänä, kun muutama pisti. Päätteli näin siitä, että ensimmäiset kolme pistosta eivät aiheuttaneet mitään reaktiota, mutta sitten neljäs teki todella ison punaisen turvonneen läikän reiteeni ja se viipyi siinä pitkään. Ampiaisten ja mehiläisten pistot kun kuulemma on sellaisia, että allergia niihin syntyy vasta ekan piston jälkeen, sitä ei ole sisäsyntyisesti olemassa. Nuo viime kesän tuikkaukset olivat ekat elämässäni. Lekuri kehotti jatkossa ottamaan heti antihistamiinia jos tulee pistos ja soittamaan välittömästi ambulanssin jos alkaa yhtään kurkussa kutittamaan. Kiitin neuvosta fiiliksellä, että hyvä olla varautunut, mutta tuskin amppareiden uhriksi ihan äkkiä joudun, kun olin melkein 52 vuotta selvinnyt ilman ennen viime kesää.

Mutta kappas kuinka kävikään; illalla menin ulos kastelemaan kukkia ja vähän nyhtämään rikkaruohoja. Otin antihistamiinin jo ennen sitä siksi, että meillä on hyttysiä aivan kauheasti ja niistä tulee todella kutisevia patteja. Kun sitten yhdestä penkistä nyhdin saniaisia niin yllättäen tunsin kun jokin pisti tosi kovaa ranteeseen ja sitten kuuluin pörinä kun jokin lensi pois. En nähnyt oliko ampiainen vai mehiläinen, mutta ei kai sillä niin väliä. Kipu oli sen verran kova, että tiesin ettei kyse ole esim paarmasta. Lähdin etsimään miestäni ajatuksella, että pitää hänelle kertoa mahdollisesta allergiasta, jos vaikka tulisikin paha reaktio. En vielä ollut ehtinyt mitään mainitsemaa lääkärillä käynnistä. Ei onneksi kuitenkaan tullut mitään sen kamalampaa kuin että alkoi pistos kohta vähitelleen turpoamaan. Molempiin kyynärniveliin iski nokkosihottuma ja vähän sydän tykytti. Jälkimmäinen kyllä varmaan siitä kun aloin heti jännittämään tuleeko jokin pahempikin reaktio. Meillä ei tietenkään ollut kyypakkaustakaan, kun ne oli taas mennyt vanhaksi. Illan mittaan alkoi turvotus sitten leviämään ja aamuun mennessä oli käsivarsi ranteesta kyynärpäähän muuttunut aikamoiseksi tukiksi. Kutittaa, kuumottaa ja särkee. Otin lääkäriasemalle yhteyttä ja sanoivat, että voi kokeilla vielä kyypakkausta, saattaa vähän helpottaa ja estää ehkä turpoamasta lisää. Sen lisäksi vähän lisää antihistamiinia naamaan. Muuta ei tälle tapahtuneelle voi tehdä. Jatkossa sitten kannattaa pitää kyypakkaus koko ajan kotona ja ottaa se jos tulee uusi pistos. Lisäksi antoi reseptin Epipen kyniin ja käski pitämään kesällä aina mukana siltä varalta, että tulee anafylaktinen reaktio. Ei se välttämättä tule, mutta merkit viittaa siihen, että on mahdollinen. Parempi varautua, etenkin kun meiltä on matkaa lähimpiin ensiapuihin sen verran.

On se kumma, että ne ampparit nyt alkoi minua vainoamaan. Toivottavasti selviäisin loppukesän ilman pistoksia. On tämä meinaan aika epämukavaa. Todella helpottavaa on kuitenkin tietää, että se kynä on olemassa, jos olisi niin huono tuuri, että tosissani olisin allerginen. Se antaa vähän paremman sauman pärjätä siihen asti, että saa hoitoa.

Tällainen väliaika ohjelmanumero täällä juhannusta odotellessa 8) .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 20.6.2019 08:51:23

Suomi on kohta puoliin suuntaamassa juhannuksen viettoon. Täällä meillä töissä sen huomaa siten, että moni on tänään jo etätöissä. Varmaan ajelivat mökeilleen jo eilen illalla ruuhkat välttääkseen, tai jotain vastaavaa. Hiljaista täällä kuitenkin on ja parit harvat palaverit menevät etätyövälineillä.
Itseä ei juhannus juhlana nykyään enää kauheasti innosta. Ylimääräinen vapaapäivä on toki tervetullut. Menneisyydestä on jos jonkinlaisia juhannusmuistoja. Jotkut tosi kivoja, toiset vähän vähemmän. En ikinä nuorena kauheasti tykännyt juhannuksista kaveriporukoissa, kun ne tahtoi mennä siihen, että aina jotkut veti niin pahat överit, että heistä piti sitten pitää huolta. En voinut itse relata, kun piti katsoa, että kukaan ei huku, polta itseään nuotiossa/kiukaalla/grillissä, putoa mihinkään kivikkoon tai muuten vaan satuta itseään. Muistan yhdenkin juhannuksen kun silloisen poikaystäväni, hänen yhden miespuolisen ystävänsä ja yhden minun tyttöystävän kanssa mentiin leirintäalueelle. Kaikki 3 alkoivat jo heti telttaa pystyttäessään iltapäivällä tintata oikein tosissaan. Hyvä, että teltta edes saatiin pystyyn. Alkuillasta olivat kaikki aivan naamat ja poikaystäväni liukastui nurmikkoisella rinteellä. Ei olisi muuten käynyt mitenkään, mutta kun hän kaatuessaan otti kädellä tukea osui jonkun toisen känni idiootin rikkomaan pulloon ja tuli kauhea ventti käteen. Yritti siinä kännipäissään sönkätä, että laastari riittää, mutta olihan se pakko lähteä sitä viemään tikatattavaksi. Ei kun taksi alle ja paikalliseen päivystykseen. Sielläkin oli vaikea saada tyyppiä pysymään aloillaan, ei meinannut millään tajuta mitä on tapahtumassa. Saatiin tikit ja palattiin leirintäalueelle missä jo kaikki kanssa alkoi olla kaatuilu kunnossa. Minun ilta meni siinä vahtiessa, että ei satu mitään lisää ja pysyy jätkällä siteet käsissä. Ei kauheasti viina maistunut. Seuraavana aamuna ilmoitin porukalle, että palaamme poikaystäväni mökille, missä hänen vanhempansa saa hoitaa lastenvahdin homman, minulle riitti. Kaverit ei alkuun meinannut ymmärtää, mutta pidin pääni ja palasimme mökille. Sen jälkeen oli loppu juhannus minulle huomattavasti rennompaa. Ensinnäkin kukaan ei juonut enää perseitä ja toiseksi minun ei tarvinnut vahtia ketään. Oli muuten vika kerta, että suostuin mihinkään leirintäalueelle jussina.

Viime vuosina on itseltä mennyt juhannuksen monesti överiksi niin, että maanantaihin on osunut se pahin krapula tai laskuhumala. Johtuen monesti siitä, että on tullut aloitettua jo torstaina jolloin se on ollut sitten siitä eteenpäin tasoittelua ja uuden nousun hakemista. Nyt on tarkoitus rikkoa kaavaa. Tänään menen istumaan iltaa ystävien kanssa kaupungille ja olen liikkeellä autolla. Palaan kotiin varmaan joskus ysin jälkeen, joten en ehdi mitään tänään juomaan. Huomenna tulee kylään ystäväpariskunta, jotka liikkuvat autolla. Eli toinen kuskina ja toinen juo varmaan pari kolme annosta. Ei siis kehtaa itsekään olla kauheassa kännissä. He tulevat vasta alkuillasta, joten päivä menee pääasiassa selvin päin. Tiedän, että tässä kohtaa tottumus saattaa vähän tuoda harmitusta siitä, että ei voi heti aamupäivästä alkaen tintata. Mutta pidän mielessä, että loppujen lopuksi jussi on mukavampi ilman kauheaa känniä. Aion toki vähän tissutella, mutta vasta iltapäivästä alkaen.
Siinä sitten ystävien kanssa olisi tarkoitus grillailla (ribsejä ym) ja jos haluavat niin saunoa. En usko, että he viipyvät yöhön asti. Ovat Suomessa vain lyhyellä vierailulla, joten heillä on varmasti lauantaikin täynnä ohjelmaa.
Lauantai meillä taas on ihan ohjelmaton, joten veikkaan, että silloin tulee hörpöteltyä sitten ehkä vähän reilummin. Yleensä niin käy kun ei ole mitään tekemistä. Alko on vähän sellainen aukon paikkaaja, kun tulee tyhjä päivä. Eikä kai sekään ole niin pahasta joskus, jos jää sitten siihen. Jälleen kerran tavoite on se, että sunnuntaina en juo ja etenkin että maanantaina EI ole minkäänlaista krapulaa. Tähän jos pääsen niin taputan itseäni päähän. Ja jos en pääse niin lyön sen samaisen pään seinään niin että tuntuu :? .

Oikein ihanaa juhannusta kaikille. Pysytelkää selvin päin jos se on sitä mitä haluatte ja muuten ottakaahan kohtuudella, ja kuivalla maalla :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 20.6.2019 09:29:24

Juhannusta Vilma, kovasti samanlaisia ajatuksia mulla. Just saatu kauppareissut tehtyä, ruuhkat ja draama alkaneet; eräänkin lapsiperheen äiti uhkasi tiputtaa poikansa laiturilta ellei tämä olisi tullut kauppaan mukaan.

Mun mielestä tässä maassa juhtitaan puolenvuoden välein kahta J:llä alkavaa juhlaa, jotka työllistävät pelastuslaitosta, poliisia ja hoitohenkilökuntaa.

Mutta nyt ryhdyn tekemään raparperipiirakkaa. Toivon sulle & monelle muulle leppoisaa mittumaaria. Lepoa, lämpöä, hyvää ruokaa ja juomaa kohtuudella.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät