Kiitos Vilma kommenteistasi! Vastaanpa kysymyksiisi. Kun eilen tulin tänne ja lueskelin näitä, oli hyvin hyvin huono päivä. Olin selvästi ylittänyt jonkun rajan. Tarvitsin apua. Mutta kuten sinäkin sanot, tämä koneella tai varsinkin puhelimella kirjoittaminen on aika raskasta. Puhuminen kasvokkain, vertaistuki ryhmissä olisi minulle toivotumpi tapa.
No mitä tapahtui eilen: Kirjoitin tuskan keskellä yhdelle ystävättärelleni, jonka miehen tiesin selättäneen alkoholiongelman ja kysyin, mistä hän sai apua. Sain linkin Helsingin päihdepolille. Kävin siellä ”startti” ryhmässä. Nyt minulla on asiakkuus, oma neuvoja ja ovi auki muutamaan hyvältä tuntuvaan ryhmään. Illalla elämä tuntui taas valoisammalta.
Kysyt, miten tuon hyvän 2016-2017 vuoden jälkeen päädyin tänne. Erinomainen kysymys. Ja hämmästyttävää kyllä siihen on hyvin helppo vastata.
Ensin työ alkoi paineistaa entisestään. Sitten korona pahensi tilannetta. Poltin itseni loppuun pahemmin kuin koskaan. Diagnosoitiin vaikea masennus. No tiesin että nyt minun on tehtävä se, mitä vuosia olen miettinyt. Mistä olen haaveillut. Jäädä vapaaksi kirjailijaksi. Rahallisestihan se on haastavaa, mutta koska kahdeksas kirjani tulee ulos tänä vuonna, en ole ihan alkumetreillä ja saan kyllä rahoitusta kokoon kohtuullisesti. Jäin töistä pois viime elokuussa. Se oli samalla hienoa ja hiton pelottavaa. Alkoholia en kuitenkaan osannut pelätä. Sen verran hyvin olen pärjännyt. Tai sitten pelkäsin alitajuntaisesti. En osaa sanoa. Alla kun oli massiiviset elämänmuutokset samaan aikaan. Lapset olivat molemmat muuttaneet pois kotoa, nuorimmainen juuri tuossa koronan keskellä. Lasten aikuistumiseen liittyen olimme miehen kanssa jo aiemmin miettineet, miten loppuelämämme järjestäisimme. Niinpä olimme rakentaneet talon Lappiin, jossa mies haluaa asua ja pystyykin sieltä tekemään työtään. Paikka on ihana, mutta minä en halunnut muuttua kokonaan lappilaiseksi. Yhteisesti päätimme elää kahta paikkaa. Minulle hankittiin Helsingistä pieni kirjailijan kolo. Parisuhde on siis muuttunut suurimmaksi osaksi kaukosuhteeksi ja elämässä on paljon reissaamista kahden kodin välillä.
Nyt tiedän, ihan kantapään kautta, että tämä tilanne on altistanut minut takaisin alkholiongelmaiseksi. Ei ole rutiininomaista päivätyötä, ei aviomiestä eikä lapsia, jotka arkineen pitäisivät minua pystyssä.
Vain pari kolme viikkoa tuon alkoholinkohtuullistamishankkeeni jälkeen vuonna 2017 eräs vanha ystävättäreni kuoli alkoholin suurkulutuksen syötyä hänen sisäkalunsa toimimattomiksi. Hän oli vain kaksi vuotta minua vanhempi. Hänen työnsä oli ollut vastuullista markkinointia, johon sisältyi paljon alkoholia. Käräytettyään itsensä työelämässä, hän jäi vapaaksi itsensä työllistäjäksi. Samaan aikaan lapset aikuistuivat ja muuttivat omilleen. Parisuhde alkoi rakoilla. Ja niin vei alkoholi hänet kokonaan.
Ystävättäreni tilanne muistuttaa omaani vaarallisen paljon. Pelkään ihan hitosti, että minulle käy samoin. Soitin pari viikkoa sitten hänen miehelleen. Kysyin, onko minulla sama edessä. Hän vastasi, että ei. Selitti, että tilanne on erilainen, koska hänen vaimonsa ei koskaan ymmärtänyt ongelmaansa, tai hyväksynyt sitä. Minä ymmärrän. Siksi selviän. Toivottavasti hän on oikeassa.