Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.11.2022 11:19:18

Odottamaton hiljainen hetki yllätti töissä, joten ajattelin pitkästä aikaa jotain rustailla tänne omaan ketjuun. Viime aikoina on ollut sen verran kiireitä töissä ja yksityiselämässä, että en ole kauheasti jaksanut kirjautua kirjoittelemaan. Eikä ole oikein mitään uutta raportoitavaakaan. Edelleen sama tilanne; tyytyväinen siihen, että olen ihan oikeasti vähentänyt juomiskertoja huomattavasti, mutta silti edelleen voisin vähentää entisestään. Myös yksittäisten kertojen juomamääriä.

Useampana vuonna sen jälkeen, kun tänne kirjauduin ekan kerran ja todella aloin jotain tekemään ongelman eteen, on ollut syksyisin yleensä pidempi kuiva kausi. Monena vuonna on ollut 4-7 viikon tipaton jakso ihan luonnostaan, kun olen kyllästänyt itseni tissuttelulla kesällä ja sitten vielä syksyn reissussa marinoitunut oikein huolella. Sen jälkeen on ihan tehnyt mieli olla juomatta jonkin aikaa. Mikä sekin on ollut hieno muutos aikaisempaan elämään. Mutta jostain syystä tänä vuonna ei ole tullut tuollaista halua / tarvetta olla juomatta pidempää kuin parin viikon pätkiä. Koko syksyn olen melkein joka lauantai juopotellut. En ihan jokainen, enkä joka kerta mitenkään reilusti. Toissa lauantaina olin tädin luona, käytiin teatterissa ja syömässä. Otin siinä 2 lasia viiniä. Ja sitä edeltävä lauantai join kotona muutaman drinkin. Mutta on ollut monta sellaistakin lauantaita, että olen kotona tissutellut iltapäivästä alkaen aina siihen asti kunnes olen mennyt nukkumaan. Minun sietokyvyllä siitä tulee tosi iso määrä (14-20 annosta n 11-12 tunnissa), vaikka en varmaan edes vaikuta kauhean humalaiselta. En sammalla, en horju, en unohda mitään enkä muutenkaan käyttäydy mitenkään oudosti. Määrät kuitenkin vaan on sellaisia, että terveys siitä todennäköisesti kärsii. Ei kyllä näy missään veriarvoissa eikä olossa muutenkaan silloin kun jää tuohon kertaan viikossa. Mutta kyllähän tilastot puhuu sen puolesta, että runsas kertajuominenkin kohottaa syöpien riskiä ja lisää myös muistisairauksien todennäköisyyttä.
Kun kuitenkin edelleen olen sitä mieltä, että useimmiten voi yhtä hyvin olla ilman kuin juoda vaan se pari kolme annosta niin pitäisi harventaa kertoja. Kerta viikossa juominen sinänsä on minun mielestä ihan ok, mutta jos silloin menee melkein aina se 15-20 annosta niin jostain pitää luopua.

Edellä kerrotusta huolimatta olen aika tyytyväinen tällä hetkellä olooni. Parasta vähentämisessä on ollut se, että kaikenlaiset himot juoda arkena viinaa on täysin kadonnut. Jos joku jonain keskiviikkona jotain tarjoaisi niin en edes harkitsisi. Ei ole minkäänlaista mielitekoa ollut pitkään pitkään aikaan.

Ja juhlissakin olen opetellut aina silloin tällöin käymään juomatta. Katson tilanteen mukaan mikä huvittaa. Meillä oli hiljattain firman jättisuuret juhlat ja menin sinne autolla. Lähinnä siksi, että arvelin niissä ehkä olevan sen verran tylsää, että sitä jos juomalla lähtisi muuttamaan niin tulisi otettua reilusti. Ja toisaalta siksi, että sijainti olisi vaatinut kalliin taksin käyttöä. Päättelin, että jos on hauskaa niin on sitten hauskaa juomattakin. Ja todella olikin. Kemuissa soi hyvä musiikki ja onnistuin löytämään seuraa, joka myös piti tanssimisesta. Heti alusta asti tuli viihdyttyä tanssilattialla niin vapautuneesti, että kukaan paikalla olija tuskin uskoi minun olevan selvinpäin. Ainakin kaikki kenelle asia selvisi hämmästelivät kovasti. Mutta varmaan joraamiseni oli humalaisen hommaa :lol:

Tuollainen illan vietto on myös lohdullista siksi, että tiedän sen perusteella, että jos tulee se tilanne, että juomisesta pitäisi kokonaan luopua niin ei se mitenkään hirveää ole. Valmis en siihen vieläkään ole, mutta pidän sitä vaihtoehtoa varteenotettavana jos tilanne joskus lähtisi luisumaan väärään suuntaan, enkä mitenkään vierasta ajatusta.

Täällä on ollut melko hiljaista muidenkin osalta. Minä kyllä lueskelen lähes päivittäin juttuja täältä, mutta harvoin jaksan kirjautua. Te jotka jaksatte niin jatkakaa sitä. Siitä on hyötyä itselle ja muillekin.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 9.11.2022 10:04:32

Pitkästä aikaa sain minäkin kirjauduttua tänne ja enpä viitsi mennä omaan ketjuun vaan tuun tähän kylään :lol:
Illalla kun jostain tuli mieleen pitää lukutuokio lopettajien puolella niin luin täältäkin monen juttuja. Mutta kyllä minä olen ihan tipahtanut kärryiltä jo uusien nimimerkkien suhteen, että mitenkäs kenenkin stoorit menee. Mutta hienoa kun joku aina tiensä tänne läytää!

Mulla meni lokakuussa parilla vapailla liikaa viiniä mun mittapuulle. Oli muka niin pakko vähän relata tuolla sohvan uumenissa kaiken vastapainoksi ja sitten piti seuraavanakin päivänä taas nollailla. Että sitten piti marraskuulle määrätä pullojen korkit pysymään kiinni.
Siihen lähtöpisteeseen verrattuna tuo lokakuu olis ollut ihan okei, mutta nykyään se ei ole. Että taas olen pään sisäistä plinkkiä joutunut käymään :roll: ja siksi kai se tuli mieleen vähän lueskella plinkin juttujakin.

Minulla oli mielessä vaikka mitä, mutta jotenkin nyt ei vaan lähde sanainen arkku aukeamaan. Varmaan olen keskustellut mielessäni ihan tarpeeksi jo.
Mutta mukana olen minäkin edelleen täällä vaikka harvemmin mitään puhun ääneen <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 15.12.2022 09:21:14

Noin 3 viikkoa sitten tuli jokin outo reilun viikon periodi, jonka aikana päivittäin tuli hirveitä ahdistuskohtauksia ihan syyttä. Elämässä ei tapahtunut mitään kummallista eikä ollut takana mitään juopottelua eli krapulaa, joka ahdistusta voisi aiheuttaa. Itse en osaa tuota tunnetta edes ahdistukseksi nimittää, koska siihen ei liity mitään surua, pelkoa tai vihaa tuottavaa tunnetta. Se on enemmän fyysinen reaktio, kuin pitäisi koko ajan olla valmis pakenemaan jotain näkymätöntä. Eli varmaankin kuin olisi koko ajan paniikkikohtauksen reunalla. Yhtään en tiedä mikä tuon aiheutti. Näitä on tullut aiemminkin, mutta kesto on ollut max vuorokausi ja olen tiedostanut, että alkoholi myös aiheuttaa tällaista. Nyt tuo fyysinen tuntemus ei vaan hävinnyt moneen päivään. Aamulla tuntui, että kaikki on hyvin, mutta päivän aikana tuntemus lähti kehittymään niin, että töistä kotiin päästessä olin jo ihan valmis nappaamaan Opamoxin. Ja piti ottaa kokonainen 15 mg normaalin puolikkaan sijaan. Helppo olisi ollut sortua tasoittamaan oloa alkoholilla, mutta onneksi on varalla noita nappeja. Kyllä ne tässä tapauksessa terveellisempi vaihtoehto oli.

Sitten tuohon olotilaan tuli vielä lisää (oikeaa?) kuormitusta. Sain kuulla, että sisuksissani on jokin möykky, joka pitää tutkia ja osa tutkimusta on syöpämarkkereiden selvittäminen. No eipä tuo tieto millään tavalla helpottanut ahdistusta. Olin muutaman päivän aika reunalla ja jouduin ottamaan Opamoxia 2 kertaa päivässä.

Näissä fiiliksissä lähdimme lomamatkalle. Vähän pelkäsin pystynkö nauttimaan lomasta ja kaikki valmistelut menivät enemmän pakonomaisesti kuin fiilistellen, niin kuin yleensä. Onneksi pysyttelin viinasta erossa ja lähdin matkaan aivan selvinpäin. Pitkällä menomatkalla nautin kyllä alkoholia, mutta maltillisesti (enkä ottanut enää rauhoittavia). Vähitellen alkoi matkan innostus voittamaan ja olo rentoutumaan. Perille pääsyssä oli omat kuvionsa, jotka välillä nostivat verenpainetta, mutta ne vaan saivat ajatukset muualle eli olivat siinä mielessä positiivisia ärsykkeitä.

Koko loma meni ilman mitään ahdistuksia, enkä enää juurikaan miettinyt vatsani möykkyä. Pari kertaa loman aikana kävi mielessä, että ”onpas helppoa olla ajattelematta sitä”. Uskon, että kyse ei ole pelkästä lomamatkan rentouttavasti vaikutuksesta vaan se outo ahdistusolo muutenkin hellitti. Kesti siis kaikkinensa noin viikon tai pari päivää yli. Olisi varmaan häipynyt, vaikka lomaa ei olisi siihen tullutkaan. Olin kuitenkin tosi iloinen, että lomalla sain nauttia normaali olosta.

Alkoholia tuli lomalla nautittua joka päivä, mutta omalle fysiikalle sopivasti. Ei ollut ainuttakaan pienintäkään krapulaa eikä missään kohtaa mitään sumeaa olotilaa. Ei minkäänlaisia ylilyöntejä eikä lomalla kulunut hetkeäkään miettien, milloin saa seuraavan drinkin. Mutta….. kyllä välillä kävi mielessä, että helpompaa olisi, jos ei olisi alkoholista riippuvainen. Vaikka en ihan oikeasti kaivannut seuraavaa drinkkiä niin riippuvuus näkyi siinä, että piti varmistella juotavaa olevan tarjolla myös omassa huoneessa / teltassa. Muille ihmisille ryhmässä varmaan riitti se, että ravintolasta lounaalla ja illallisella sai alkoholia ja baarista yömyssyt. Mutta meille oli tärkeää, että voi omassa rauhassa juoda drinkit ennen illallista ja sen jälkeen. Päivän nautinnollisin alkoholiannos oli se, kun tuli iltapäivän päätteeksi omalle terassille ja siinä sai kylmän juoman. Kun vietti koko päivän muun porukan seurassa ja sitä oli vielä illallisella edessä ei tehnyt mieli mennä baariin juomaan. Näitä drinkkejä varten piti saada hankittua juotavaa ja se ei tällä reissulla ollut mitenkään kauhean helppoa, koska meillä ei ollut mahdollisuutta käydä missään kohtaa kaupassa. Eikä hotellista halua kauheasti pulloja tilata, kun hinnat oli paljon Suomea korkeampia. Asia kyllä saatiin järjestettyä ja alkoholiriippuvaiset sai juomansa, mutta tämä säätäminen ärsytti. Tässä kohtaa ajattelin, että olisi paljon helpompaa, jos en kaipaisi näitä ”välidrinkkejä”.

Onkohan mahdollista oppia pois tuon kaipaamisesta? Vai vaatisiko se sitä, että lopettaa juomisen kokonaan ja sitä kautta lakkaa kaipaamasta koko ainetta vähitellen? Tätä nyt sitten pohdin ennen seuraavia lomamatkoja.

Ahdistus ei palanut kotonakaan. Enkä ratkennut ryyppäämäkään, vaikka oli pari vapaapäivää vielä kotiin tultua. Olin itseasiassa vähän itselleni luvannut, että jos koko reissu menee kohtuudella niin sitten kotona voin ottaa oikein kunnolla. Mutta eipä tehnytkään mieli. Tuli kyllä tax-free juomia juotua, mutta edelleen maltilla.

Nyt sitten odottelen, että pääsen ”möykyn” tutkintaan kuukauden kuluttua. Ehtii varmaan ennen sitä tulla vielä monta ahdistuksen hetkeä, mutta yritän pitää mielessä, että alkoholi sitä vain pahentaa. Jospa menisi joulu samalla maltilla kuin lomamatka, säilyisi hyvä fiilis niin henkisesti, että fyysisesti.

Tähän pari lomakuvaa, joista voi päätellä ehkä millä mantereella käytiin :D

Kuva

Kuva

Kuva
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Talvikaktus » 15.12.2022 13:53:07

Mielestäni hienosti selvitty, varsinkin kun ottaa huomioon että itse menisin aivan totaalipaniikkiin syöpäepäilystä ja vetäisin varmaan kunnon rännin (vaikka alkoholi onkin karsinogeeni, mutta järjellä ei näiden asioiden kans oo tekemistä). Toivottavasti möykky paljastuu vaarattomaksi! Hyvä, että asia on lääkärin seurannassa. Tsemppiä!

Ihania kuvia!
Ilon kautta!
Talvikaktus
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 16.12.2022 15:11:02

Sulla onnistuu todella hienosti lomat. Aivan mahtavaa, ettet edes kotona halunnut juoda kunnon kännejä. Toivottavasti möykyn kanssa menee yhtä hyvin. Mullakin on matka tulossa joululomalla ja kovasti odotan mutta myös vähän pelkään, miten juominen onnistuu. Nyt olisi pakko alkaa onnistua.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.12.2022 17:39:28

Moi, Vilma 1966.

Kirjoitit,
"vaatisiko se sitä, että lopettaa juomisen kokonaan ja sitä kautta lakkaa kaipaamasta koko ainetta vähitellen?"

Ajattele ainakin kahdesti, eikö olisikin vapauttavaa jos tuo aine ei enää merkitsisi mitään?
Köh köh... Voin kokemuksesta kertoa että ilman alkoholia voi elää ihan normaalia elämää. Tosin minun elämäni ei kai ole ihan normaalia, mutta mukavaa kuitenkin. :wink:

Nuo kuvasi Afrikan luonnosta... Minä niin kovasti haaveilen Kilimanjaron reissusta.

Kaikkea hyvää toivon Sinulle.

Putkis.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.12.2022 13:57:50

Arvaa vaan Putkis onko tuota tullut mietittyä vähän useamminkin kuin kahdesti :lol:

Uskon todella, että se olisi vapauttavaa. En koe alkoholia enää mitenkään pakollisena ilon lähteenä, mutta silti jotenkin en ole valmis siitä luopumaan kokonaan.... vielä.
Nyt kun ongelma aika harvoin todella kulminoituu tuntuu luopuminen vaikeammalta. Jos edelleen kärsisi viikottain kauheasta krapulasta ja etenkin siitä henkisestä morkkiksesta niin olisi paljon helpompi ajatella jättävänsä aineen kokonaan. Mutta ei sitä tiedä, sekin päivä voi vielä tulla, että ei jaksaisi mitään säätämistä ko aineen ympärillä.

Kilimanjaro oli sinun kaltaiselle kävelijälle varmaan aivan huippu paikka. Mutta muista valmistautumisessa se, että siellä ollaan koko ajan tosi korkealla ja se vaatii veronsa. Tiedän, että olet jo pari kukkulaa kavunnut täällä pohjolassa, mutta tuolla jo se tasamaakin on korkeammalla. Meidän safarialue oli n 1800 metrin korkeudessa, mikä on siellä seuduin ihan normi. Ja siinä jo huomasi, että ihan erilaiset mäet hengästyttää kuin täällä kotona. Jo teltalle mennessä tuntui kuin olisi jonkin pitkänkin mäen kavunnut, kun siinä oli pieni nyppylä.
Tämä siis vinkkinä kun alat treenata matkalle ja suunnittelet päivämatkojen pituutta. Voit laittaa heti kunnon jakokulman siihen, sen minkä Suomessa kävelisit päivässä niin voi varmaan laittaa kolmeen neljään osaan siellä kun korkeus on yli 2 km.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 20.12.2022 01:19:50

Oho, olet ollut siis "korkeanpaikanleirillä".
Tuolla nimityksellä tuli kuljettua joskus kauan sitten, silloin se tarkoitti viikon tai parin ryyppäjäisiä. Muistaakseni sen jälkeen hengästytti jopa soffalla maatessa.
Kilimanjaro on muuten lähes 6km korkea!
Sinne kiipeäminen ei ole enää ihan helppoa. Saattaa olla niinkin ettei elimistöni kestä tuota korkeutta, siis happea on ilmassa huomattavasti vähemmän kuin täällä suomessa.
Kroatian vuoristot myös kiehtoisi... siellä tosin miinoja -90 luvun sodan jäljiltä.
Kanariansaarilla on tietysti mahtava vuori, Teide. Siinä on taasen pieni ongelma koska koko vuori voi poksahtaa, siis tulivuori.
Aloitin jo kuntoilun kevättä ja kesää varten. Ensimmäisenä toimena poltin yhden soffan, toisen vielä säästin. Täytyyhän ihmisellä olla joku paikka missä voi ajatella.
Joulusiivous alkoi tänään...

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 21.12.2022 08:54:01

Kroatia on varmasti tosi upea vaelluskohde. Eräs työkaverini on siellä muutaman kerran käynyt patikoimassa ja kehuu tosi paljon. Siellä on paljon merkittyjä reittejä, myös Dinaarisilla alpeilla ja ne ovat täysin turvallisia. Siinä vieressä on Montenegro, joka on myös kuulemma tosi upea. Kansallispuistoista löytyy hienoja vuoristoisia reittejä.

Teidellä on käynyt vain siinä juurella. Tai no joskus 25 vuotta sitten käytiin melkein huipulla kaapelihissillä. Siellä on tosi hienot maisemat. Parin vuoden takainen patikkamatka alkoi siitä melkein Teiden juurelta ja vei hienon tuliperäisen alueen läpi.

Etköhän taas jonkun mielenkiintoisen haasteen itsellesi keksi :D Minä haaveilen pyöräilymatkasta ulkomailla keväällä, mutta mieluiten sähköavusteisesti, jotta reissu olisi ihan lomaa. Mutta katsotaan mitä kaikkea voi toteuttaa. Olen jo yhdessä leikkausjonossa arpityrän vuoksi ja nyt se löytynyt möykky voi aiheuttaa toisen leikkauksen. Jos venyvät kovin pitkälle keväälle niin voi vaarantua pyöräilysuunnitelmat, tai ainakin siirtyä pidemmälle. Haaveilla kuitenkin voi ja valmistautua käymällä spinning tunneilla :lol:

PS: sohva on välttämätön ihmisen mielenterveydelle, tai ainakin minun, joten pidä siitä toisesta hyvää huolta :wink:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ramox » 29.12.2022 18:16:07

vilmasto kirjoitti:Pitkästä aikaa sain minäkin kirjauduttua tänne ja enpä viitsi mennä omaan ketjuun vaan tuun tähän kylään :lol:
Illalla kun jostain tuli mieleen pitää lukutuokio lopettajien puolella niin luin täältäkin monen juttuja. Mutta kyllä minä olen ihan tipahtanut kärryiltä jo uusien nimimerkkien suhteen, että mitenkäs kenenkin stoorit menee. Mutta hienoa kun joku aina tiensä tänne läytää!

Mulla meni lokakuussa parilla vapailla liikaa viiniä mun mittapuulle. Oli muka niin pakko vähän relata tuolla sohvan uumenissa kaiken vastapainoksi ja sitten piti seuraavanakin päivänä taas nollailla. Että sitten piti marraskuulle määrätä pullojen korkit pysymään kiinni.
Siihen lähtöpisteeseen verrattuna tuo lokakuu olis ollut ihan okei, mutta nykyään se ei ole. Että taas olen pään sisäistä plinkkiä joutunut käymään :roll: ja siksi kai se tuli mieleen vähän lueskella plinkin juttujakin.

Minulla oli mielessä vaikka mitä, mutta jotenkin nyt ei vaan lähde sanainen arkku aukeamaan. Varmaan olen keskustellut mielessäni ihan tarpeeksi jo.
Mutta mukana olen minäkin edelleen täällä vaikka harvemmin mitään puhun ääneen <3

Hei vilmasto, vilma1966,
olen ollut pitkään poissa ja vastaan nyt teille molemmille.
Mukavaa, että olette täällä ja kohtuullisen tyytyväisiä olotilaanne (luin Vilma sun myöhemmätkin ja toki möykky ei ole kiva juttu odottaa tutkimuksia)
Sitten edellisten kirjoituksien, joita reilu puolitoista vuotta sitten tuli vain muutamia, on kaikki mennyt vain huonommin, mutta nyt on aika nousta. Toivottavasti pääsen tsemppaamaan muitakin samalla tavalla kuin te olette minulle tehneet.
Vilman matkasta tuli valitettavasti mieleen omani joulukuun alussa. Tavoitteena oli aina ja kaikkialla juoda, mutta ei toki liikaa. Matkaseura piti huomioida. Mutta "se" oli mielessä koko ajan. Ja yksin kaupungilla kulkiessani, kas kummaa, löysin kaupan, josta desin vodka, huiviin...
Ja sitten baariin oluelle. Oh my god, minua syntistä.
Mutta nyt siis muuttuu.
On pakko.
Yritän kirjoittaa myös tänne, miten etenee.

Tsemppiä teille

Ja PS Putkis 0132, Kroatia on upea kohde

- Ramox, vähentävä ystävänne
Liike se on pienikin liike
Ramox
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.1.2023 09:08:53

Ei ole enää pitkään aikaan tehnyt mieli alkoholia arkisin, kuin joskus ihan satunnaisesti (kerran puolessa vuodessa max). Mutta eilen oikein harkitsin, että pitäisi käydä ostamassa piccolo pullo samppanjaa. Oli aihetta juhlaan. 7 viikkoa olen odottanut, että möykky sisuksissa tutkitaan ja kelannut kaikki mahdolliset kauhuskenaariot. Eilen sitten vihdoin päivä koitti ja uutiset olivat hyviä, mitään syöpään viittaavaa möykystä eikä verikokeista löytynyt. Möykyn elämää seurataan toistaiseksi, jos sitten on tarve niin poistetaan myöhemmin.

Töihin ajellessa olin niin hyvällä tuulella, että ajattelin työpäivän päätteeksi hakea kuohuvan ja skoolata sillä itselleni ja hyvälle tuurilleni. Kun sitten pääsin paikalliseen markettiin, jonka vieressä Alko on niin ei tehnytkään yhtään mieli mitään alkoholipitoista. Juhlinpa sitten kahdella Sukulakulla :D .

Tulevana lauantaina tapaan hyvä ystävän ja vietämme koko päivän hauskan ohjelman merkeissä. Silloin tulee varmasti kilisteltyä lasillinen, jos toinenkin. Ja oikein hyvillä mielin. Juhlin sitä, että elämä saa jatkua entisellään :P .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 19.1.2023 19:40:35

Onnea elämän jatkumiselle! Mitä luulet, olisitko hakenut juotavaa, jos uutinen tänään olisi ollut huono? Luulen, että et :)
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 19.1.2023 22:06:58

Todella hyviä uutisia, että löydös ei ollut pahanlaatuinen! Ja ihania kuvia lomalta, minulla on haavena samankaltainen matka.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät