Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 1.2.2022 16:40:16

Sulla on Vilma niin samat jutut ja ajatukset kuin mulla! 2 juomapäivää per kuukausi olisi mullekin ihan tavoitteiden mukainen saavutus. Tuskin minuakaan huvittaa tipattomia kuukausia pitää silloin, kun onnistun juomaan tolkullisesti. Mun eka tipaton oli viime elokuussa ja se lähti siitä, että heinäkuun kesälomalla tuli juotua 16 päivänä yhteensä 156 annosta. Olihan se vähemmän kuin aiempina vuosina heinäkuussa, vaikken aina ole edes ollut lomalla. Viime syyskuussa oli viikon lomamatka ja tuli juotua 8 päivänä 12-20 annosta, joten sen jälkeen piti olla lähes kuukausi juomatta. Ja joulumatka meni aika samoin (9 päivää, 3-22 annosta), joten nyt haluttaa olla juomatta tammi- ja helmikuu. No, 1.3. on lento viikon lomalle ja siellä pääsee taas testaamaan omia kykyjä sekä juomisessa että toivottavasti myös juoksussa.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 2.2.2022 09:55:51

Hienoa, että sinullakin on tavoite pysynyt edelleen. Tuo on varmasti ihan totta, että jollain tavoin helpompaa on taukoilla kun siihen on oikein hyvä syy ja tarve. Jos ei tule juotua salaa, töpeksittyä, kuultua kommentteja juomisestaan, ahdistuttua, inhottua itseään tai huolestuttua elimistönsä tilasta, niin tipattoman pointtia voi olla hankalampi sisäistää. Toisaalta en itsekään usko tuossa tilanteessa kokevani edes tarvetta tipattomalle. No en nytkään ollut varsinaisesti millään määrämittaisella tipattomalla, ehkä muutama viikko oli sellainen häilyvä ajatus. Enkä ole sitä vieläkään. Jos satun vaikka tänään päätymään esim. kylään tai ulos syömään, en kiellä itseltäni alkoholia jos on sellainen fiilis. Kotiin on kyllä isompi kynnys ostaa varta vasten itselleen, vaikka puolison juomia meillä onkin. Ja nekin ovat kyllä aiemmin paremman puutteessa kelvanneet. Nyt saavat olla minulta ihan rauhassa. Päivälaskuri on luurissa päällä, mutta se ei ala alusta jos juon, vaan siihen tulee sitten annokset päivämäärineen mukaan. Nyt täytyisi vain vakuuttaa itsensä siitä, että jos annoksia alkaakin kertyä kiihtyvään tahtiin, ei laskurin poistaminen ole tällä kertaa oikea ratkaisu. :roll:
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 2.2.2022 13:25:27

En minäkään tipatonta kaipaa silloin jos pysyy tuossa 2-3 kertaa / kuukausi tavoitteessa. Mutta tarkoitin sanoa sitä, että helposti tuosta lähtee vähän lisääntymään, kuten minulla esim joulukuu. Silloin tuli juotua peräti 6 kertaa. Se on jo sellainen määrä, että sitä olisi mielestäni ihan hyvä kompensoida tipattomalla kuukaudella. Mutta koska tuo 6 kertaa jakaantui tasaisesti kuukauden ajalle eikä aiheuttanut mitään Elohiiren kuvaamista tunteista niin sellaisesta on huomattavasti vaikeampi sitten siirtyä taas täysin juomattomalle kaudelle pidemmäksi aikaa. Mutta en ota siitä kauheasti stressiä. Tiedän nyt jo tästä useamman vuoden kokemuksesta vähentelijöissä, että jos lähtee pahemmin laukalle niin elimistö jo lähes tulkoon vaatii useamman viikon raitistelua.

Hippulin tavoin seuraava "paha" paikka on maaliskuun loma. Meillä kylläkin vasta aivan kuun lopussa. Maaliskuulle kyllä osuu nyt toinenkin juopottelupäivä, juuri ennen lomaa. Kansallisteatteri taas perui näytöksen mihin piti tämän viikon lauantaina mennä. Se on nyt sitten maaliskuussa ja siihen sisältyy pitkä ilta kavereiden kanssa ravintolassa. Tai siis niin pitkä kuin hallituksemme silloin sallii :lol: Mutta siihen on vielä aikaa. Helmikuu on vielä ennen sitä. Sille toivon paljon hiihtämistä ja vähän huikkaa :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 2.2.2022 20:58:37

Niin juu tuo on tosiaan ehkä pahin, tuollainen "välivaihe" kohtuuden ja ihan käsiin levahtamisen välissä. Itse ainakin juuri siinä kohtaa suljen silmäni tosi pitkäksi aikaa. Jossain takaraivossa varmastikin tajuan, että nyt kurssi olisi käännettävä, mutta jotenkin se tuntuu samalla turhan aikaiselta ja liian myöhäiseltä. Huono hetki, kertakaikkiaan. Katsotaan sitten vähän tuonnempana. Ihan kuin joku laihtari. :oops:

Mutta sinähän olet hoitanut tuonkin oikein mallikkaasti, hienoa! Olisipa kiva jos voin parin vuoden kuluttua kirjoitella täällä samaan tyyliin. :)
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 9.2.2022 12:54:58

Täällä on (taas) käynyt vilkkaana keskustelu siitä voiko vähentäminen onnistua ja onko jollain oikeus tällä palstalla kehottaa, oman esimerkin kautta, muitakin vaan lopettamaan. On hirveän helppo ymmärtää, että joidenkin ihmisten mielestä vähentäminen on ihan tuhoon tuomittu juttu ja parhaimmillaankin vain hampaiden kiristelyä ilman viinaa odottaen sitä hetkeä milloin saa luvan kanssa juoda. Jos oma tilanne on ollut sellainen, että alkoholi on täysin hallinnut ajatuksia ja sitä on ollut jatkuvasti aivan pakko saada siitä huolimatta, että se voi aiheuttaa negatiivisia asioita niin silloin varmasti näkee lopettamisen ainoana järkevänä vaihtoehtona. Ja minäkin sitä kyllä suosittelisin.

Mutta siinä ehkä sitten unohtuu ne kaikki eri skaalat mitä riippuvuudessa on olemassa. Jotkut vähentelijät tulevat tänne, koska kokevat, että alkoholi hallitsee elämää liikaa, vaikka se ei hallitsekaan aivan kaikkea. Tuntuu, että tulee juotua liikaa ja terveys alan ihmisten mukaan näin varmaan onkin. Mutta määrät eivät kuitenkaan ole ehkä vielä sellaisia, että niistä muut huomauttelisivat tai jäisi niiden takia tärkeitä asioita hoitamatta. Ainakaan kovin usein. Ehkäpä sellaisesta tilanteesta voi vielä vähentää niin, että ainakin itse kokee hallitsevansa homman. Ja saavansa sen hyödyn mitä lähti hakemaan. Ja kulutus palautuu sellaiselle tasolle, että se tuntuu itselle sopivalta. Voisiko silloin olla onnistunut vähentelijä, vaikka ei sitä kirkkainta kruunua raittiuskilvassa saisikaan?
Minä en tavoittele lääketieteen määrittelemää kohtuukäyttöä. Mutta silti olen mielestäni onnistunut vähentäjä. Jos join aikaisemmin vaikkapa 200 annosta alkoholia kuukaudessa ja nyt juon 30 annosta niin eikö se ole vähennys? Ainakin minulle tuollainen matematiikka joskus koulussa opetettiin. Tärkeämpää itselleni on kuitenkin se miltä minusta tuntuu sekä ajatuksissani, tunteissani ja fyysisesti. Jos voin 10 kertaa paremmin kuin aloittaessani ja veriarvot sen myös todistavat niin olen mielestäni onnistunut vähentämisessä, vaikka kertakulutukseni on riskirajan yläpuolella.

Riskirajoista puheenollen niin ne ovat mielestäni sellaisia, että varmaan lähes tulkoon jokaisen alkoholia käyttävän on aika vaikeaa ellei mahdotonta niitä aina noudattaa. Tämä ihan vaan oman empiirisen tutkimuksen mukaan. Minulla on kaveripiirissä todella paljon ihmisiä, etenkin naisia, jotka varmasti kuka vaan asiantuntija (tai kokemusasiantuntija) luokittelisi kohtuukäyttäjäksi. Mutta silti heillä ylittyy kertakäytön riskiraja silloin tällöin. Jos miettii ihan käytännön tasolla vaikka juhlia, jotka alkavat iltapäivällä klo 15:00. Siinä saa yleensä jonkin kuohujuoman tai vastaavan heti kouraansa. Sitten seuraa hetki seurustelua ja ehkä toinen lasi. Hetken päästä tarjotaan ruokaa ja sen kanssa ehkä lasi viiniä tai olut. Ruoan jälkeen jotkut nauttii avecit kahvin kanssa, toiset ehkä nauttivat lisää viiniä tai olutta. Kello saattaa olla tässä kohtaa vaikka noin 19:00. Ja neljä annosta jo juotuna. Jos juhlat jatkuvat vaikka klo 01:00 asti niin ihan kamalan vaikea uskoa, että juhlija pärjäisi viimeiset 6 tuntia yhdellä alko annoksella. 5 kun on se kertakäytön riskiraja naisille.
Ihan turha kenenkään viisastella, että sellaisia ihmisiä on, joille 5 annosta riittää yksiin juhliin vaikka kestäisivät koko päivän. Totta kai sen tiedän. Joillekin voi riittää vaikka yksikin annos, mutta puhun nyt niistä ihmisitä, jotka käyttävät alkoholia juhliessaan tunnelman buustaamiseen. Heillä kyllä varmasti helposti rajat paukkuu.

Minä olen valinnut sen tien, että silloin kun juon en kauheasti annoksia laske. Pyrin siihen, että pää ei mene liian sekaisin ja että juominen jää siihen yhteen ainoaan kertaan kerrallaan. Ja kuukaudessa noin 2-3 kertaan (lomia lukuunottamatta). Ikävä kyllä minulle on suotu sellainen alkoholin sietokyky, että 5 annosta ei tunnu missään jos sen jakaa useammalle kuin kahdelle tunnille. Ja miksi joisin alkoholia, jos se ei tuntuisi missään?

Toivottavasti täällä mahtuu jatkossakin kirjoittelemaan kaikenlaisia näkemyksiä omaavat ihmiset. Se olisi kuitenkin mukavampaa, jos sellainen eipäs/juupas tyylinen kinaaminen loppuisi. Vähemmän sitä täällä Vähentelijöissä on, mutta saisi loppua Lopettajissakin. Olipas muuten hieno sana leikki tuossa lauseessa :D
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 9.2.2022 14:48:34

Itse tuoreena vasta perehdyn, mutta helppo on tuo uskoa ikuisuusaiheeksi täällä. :mrgreen:

Omaan aiheeseeni kirjoitin viimeksi kohtuukäytöstä, mutta vaihdoinkin sen kohtuullisemmaksi käytöksi juuri tuon takia, että omat raamit ovat hieman löyhemmät. Silti varmaan aiemmin ja vielä myöhemminkin tulen käyttäneeksi sitä sanaa oman tulkintani enkä virallisen mukaan. Moni omakin ystäväni on silmissäni ihan silkka kohtuukäyttäjä, vaikka kerralla saattaa mennä hyvinkin enemmän kuin viisi annosta. Toki nollaviikkojen ja muiden ihan selkeiden taukojen lomassa.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 9.2.2022 16:04:34

Olen taas Vilman kanssa kaikesta niin samaa mieltä :D Ihan kuin olisi minun tekstini - paitsi en kirjoita noin sopuisasti vaan rähisen eri mieltä oleville. Enkä ole syntynyt vuonna 1966. Mutta ennen ja jälkeen luvut (200 > 30 kuussa) ovat tismalleen samat! Minäkin olen ajatellut, että pystyn elämään se tosiasian kanssa, että en koskaan halua juoda vain yhtä (tai kahta tai kolmea...). Tavoite on, että juon max 10 annosta kerralla, ja vain 2-3 kertaa kuussa. Jos alkaa mennä yli, niin sitten täytyy tasata lukuja pitämällä taukoa. Keskiarvo 30 per kuukausi on kuitenkin aika normaali määrä. Päihdehoitajani ja lääkärinikin ovat sitä mieltä.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 2.3.2022 11:45:45

Helmikuussa tuli 2,5 juomakertaa. Tuon puolikkaan merkkasin itselleni muistiin, vaikka eihän oikeasti mitään puolikkaita juomakertoja ole. Joko sitä juo tai sitten ei. Minulle tuo kuitenkaan ei vastaa minun normia alkoholin käyttöä. Olin ystävillä kyläilemässä autolla ja join 2 annosta viiniä. Käytännössä keholleni sama kuin en olisi juonut mitään. Mutta en voi sitä nolla päiväksikään kuitenkaan merkata, joten se on siis puolikas. Jokainen tyylillään.

Maaliskuu uhkaa muodostua huomattavasti kosteammaksi. Kaikki koronan takia siirtyneet tapahtumat ovat nyt tulossa ja lisäksi myös viikon lomamatka. Kuukauden tavoitteena on minimoida vahingot eli viikonloppu viihteellä ei sunnuntain tasoittavia ja lomamatkalla ei krapula-aamuja. Juomakertoja tulee olemaan enemmän kuin normi 2-3 / kk tavoite, mutta sellaista se nyt vaan joskus on. Voi olla että ensi kuun alussa ei edes kehtaa tänne merkata juomakertoja, jos niitä tulee yli 10 :oops: :wink:

Arkipäiviin yritän saada mahdollisimman paljon ulkoilua, viikonloppuihin kun sitä ei saa kauheasti tässä kuussa mahtumaan. Onneksi alkaa olla jo valoisia aamuja ja illatkin jos pääsee töistä vaan ajoissa. Hiihtäminen on ollut kivaa tänä talvena, kun vauhtiin pääsin. Maanantai aamulla oli latu ihan kamala, että meinasin kääntyä jo heti pois, mutta sitten auringonnousu oli niin upea, että päätin ihan vaan siitä nauttiakseni sitten kuitenkin tunnin verran siinä räpistellä. Luonnossa liikkuminen ja auringosta nauttiminen on todella hyvä motivaatio olla juomatta. Siksi viime viikonloppunakin päädyin lähtemään autolla kavereille, kun ajattelin, että krapulassa menisi hukkaan sunnuntain upea auringon paiste. Minä kun nykyään olen aika vetämätön krapulaisena. Ja jos itseni silloin liikkeelle saankin jotenkuten ei se yleensä kauheasti nautintoa tuota. Rytmihäiriöt vaivaa ja askel painaa. Siksi paras pysytellä kuivin suin silloin kun on hyvät ulkoilut tiedossa. Jos sunnuntaille olisi luvattu vesisadetta olisin ehkä tehnyt toisen ratkaisun. Vaikka painoi kupissa kyllä sekin, että jostain syystä en tämän porukan kanssa enää viihdy ihan niin hyvin kuin ennen. Riittää nykyään hyvin muutaman tunnin juttelu, ei tarvitse jäädä koko yöksi jauhamaan.

Sitä kyllä taas lauantaina ihmettelin miten eri tavalla me ihmiset juomme. Illan emäntä hämmästeli, että olin tullut autolla, kun hänellä omien sanojensa mukaan jo suu oikein napsasi, kun ajatteli viinipulloansa. Hän siis yleensä juo vain ja ainoastaan sosiaalisissa tilanteissa eli ei kovin usein. Oli kovin iloisella mielellä ja halusi buustata sitä vielä valkkarilla. Istuimme iltaa yhdessä noin 5 tuntia. Sinä aikana hän oli juonut vajaan pullon valkkaria. Jos olisin itse ollut samanlaisissa fiiliksissä, niin kyllä olisi varmaan tuossa kohtaa ollut jo toinen pullo pitkällä. Ja illan aikana mennyt vähintään 2 pulloa, ehkä enemmänkin. Ja siksi minulla olisi ollut se krapula. Tämä rouva varmasti vaan nukkui pitkään ja oli sitten iltapäivällä lähdössä tyttärensä kanssa pitkälle metsälenkille. En siis usko, että hän mitään toista pulloa avasi, vaikka varmaan muiden sinne jääneiden kavereiden kanssa jatkoivat pitkälle aamuyön tunteihin. Itse en osaisi lopettaa tuosta enää kesken illan vaan pitäisi jotain juoda siihen asti, kunnes olisi aika mennä nukkumaan. On ihan helppo lopettaa 2 viinilaskin jälkeen, mutta pullon ei enää. Mutta tästä sitä erottaa juopon ja kohtuukäyttäjän :lol:
Meidän 8 hengen porukassa oli tuona iltana 4 jotka emme juoneet joko ollenkaan tai kuten minä ja eräs miehistä sen 2 lasillista. Tuolle miehelle kauheasti yritettiin tyrkyttää lisää, kunnes ymmärsivät, että hän ei halua. Minulle ei, koska tiesivät että on auto pihassa. Oli ihan pakko tyrkyttäjille sanoa jo, että pitävät turpansa kiinni, kun tuollainen pakko juottaminen on ärsyttävää. Ollaan sen verran vanhoja kavereita, että kehtaa sanoa suoraan. Ilmeisesti osui ja upposi, kun siihen lopettivat. Samainen mies on aika usein juomatta, joten vähän ihmettelin että viitsivät. Kai se vaan oli heille muille niin vaikeaa, kun joku ei olekaan sitten samalla "aaltopituudella".

Hippuli taitaa olla siellä Kanarialla. Toivottavasti hänellä on ihana reissu ja tulee juotua vain sen verran, että se tuottaa lisäarvoa. Täällä odotan innolla reissuraporttia. Olisi hauskaa, jos ihmiset jakaisivat muitakin kokemuksiaan, esim matkoja. Joskus meillä oli täällä jopa omia ketjuja reissuille ja ravintoloille ym.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 3.3.2022 12:32:52

Sori, tuotan pettymyksen. Eilen meni muisti jo aamupäivällä ja sammuin viideltä. Kävin 2 kertaa kaupassa, mut muuten oltiin huoneessa. Ei syöty ku aamiainen. Oon kännykästä yrittänyt rekonstruoida eilistä: whatsapp-viestit ja fitbit-sovellus kertovat, mitä olen tehnyt. En mitään. Tänäänkin oon jo juonut 6 annosta. Onneksi lento meni juomatta ja juoksin tulopäivänä. Huomenna pitää skarppia.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 3.3.2022 12:44:54

Voi Hippuli! Nyt korjaat tilanteen ettei mene loma hukkaan. Tänään himmaat niin että saat kunnon yöunet ja sitten huomenna jätät aamun / aamupäivän juomat väliin vaikka kuinka mieli tekisi. Jos siitä sitten saisit haluamasi lomarytmin päälle. Tsemppiä ja oikeaa nautintoa lomaasi!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 3.3.2022 14:39:01

Eihän tää hukkaan mene. Nytkin nautin sängyllä makaamisesta. Mä en koskaan kotona pysähdy lepäämään, mä vaan suoritan. Haluaisin vain juoda, mut haluan myös juosta ulkona. Puoliso kuorsaa vieressä, pitäisi lähteä syömään. Viimeksi on syöty lämmintä ruokaa lentokoneessa 2 pv sitten.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.3.2022 08:41:19

Aurinko on ihanasti paistanut viime aikoina. Se tuo iloista kevään odotusta, vaikka maailman tila surettaakin. Sitä tulee kyllä päivittäin moneen otteeseen pohdittua, mutta täytyyhän se välillä työntää pois ja keskittyä omiin ajatuksiin. Ihailen kyllä ihmisiä, jotka ovat aktiivisesti omalla panoksellaan lähteneet auttamaan ihmisiä. Itse tyydyn vain rahan lahjoittamiseen. Samalla toivon, että muiden hätä ei jäisi Ukrainan jalkoihin, edelleen monessa muussakin maassa kärsitään ja kuollaan.

Mutta minä siis nautiin lisääntyvästä valosta. Se vaan ottaa vähän päähän, että alkoi taas huono unisuus kausi. Johan sainkin useamman viikon nauttia melko hyvistä yöunista. Nyt taas heräilen monta kertaa yössä ja joka aamu klo 5 aikaan sitten lopullisesti. Laskee kyllä päivän vireystasoa. Kun joku osaisi sanoa mistä johtuu ja miten korjata niin aikamoiselle mutkalle taipuisin, että tuosta eroon pääsisin.

Edessä on todennäköisesti raitis viikonloppu (maaliskuun ainoa). Iäkkään tädin luo kylään, joten ei ole tarvetta ryypiskelyyn. Ohjelmassa on teatteria ja ravintolaa, joten saattaa olla, että yhden lasin viiniä otan ruoan kanssa, mutta en välttämättä sitäkään. Mennään kyllä sellaiseen ravintolaan joka todella panostaa viinin ja ruoan yhteen sovittamiseen, mutta katsellaan sitten lauantaina mikä on fiilis. Autolla liikun, joten ei ole pelkoa, että enempää ottaisin.

Hippulilla kyllä ihan eri lomailu metodi kuin minulla. Minä taas en reissussa malta jäädä paikoilleni juurikaan. Joskus nuorena saatoin maata rannalla monta tuntia, mutta nykyään on kova hinku nähdä paikkoja ja ihmisiä, joten aika paljon olen liikkeessä matkoilla. Mutta toisaalta minulta taas sujuu kotona oikein hyvin löhöily. Joskus tuntuu, että takapuoli kasvaa kiinni sohvaan :lol:

Aloittelevan kevään ehkä lämpimin viikonloppu edessä. Nauttikaa kaikki vähentelijät siitä!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 10.3.2022 17:14:53

Olihan mullakin tarkoitus tehdä kaikkea. En oikeasti niin hirveästi nauttinut siitä sängyllä dokaamisesta. No, nyt taas treenaan enkä loju sohvalla enkä kännää :D
Onko sulla aina ollut huonon unisuuden kausia? Vai liittyykö se juomiseen tai vähentämiseen? Oletko kokeillut lääkkeitä? Mulla alkoi aamuheräily, kun aloin vähentää. 3 kk kärsimyksen jälkeen otin kiltisti lääkärin tarjoaman reseptin (Doxepiini). Se auttaa silloin, kun elämä on muuten kunnossa. Jos on stressiä, se ei tehoa. On kuulemma hyvin vaaraton lääke. "Jos jotain lääkettä meinaa syödä, niin juuri tätä", lääkäri aina sanoo, kun epäilen, voiko sitä vielä pitkään syödä :lol:
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.3.2022 09:56:55

Uniongelmani eivät liity alkoholiin. Tai no joo, jos joisin enemmän niin kyllä se vaikuttaisi negatiivisesti eli vielä entisestään huononisi unen laatu.
Olen aina ollut huono nukkuja. Kärsin jo nuorempana satunnaisista unettomuusjaksoista, mutta ne harvemmin rassasivat kauheasti, kun kuitenkin jaksoi toimia vähilläkin unilla ihan hyvin. Nyt kun ikää tulee lisää se ei enää olekaan niin helppoa. Jotta aivot toimisi terävästi koko työpäivän pitäisi saada niille kunnon lepoa yöllä.

Uniongelmani alkoi pahentumaan tuossa joskus ehkä noin 3 vuotta sitten. Itse yhdistän sen lähestyviin vaihdevuosiin. Kuten nimimerkistä voi päätellä olen sen ikäinen, että jossain hyvin lähellä vaihdevuodet alkaa olla. Selvitin asiaa ja ns peri-menopaussi voi jatkua useammankin vuoden ennen varsinaisia vaihdevuosia ja tuo mukanaan ikäviä oireita, kuten uniongelmia ja rytmihäiriöitä, ahdistusta ym. Ja kaikkia noita kolmea minulla on viimevuosina alkanut esiintymään lisääntyvissä määrin. Hormonitasot on kuitenkin sellaiset, että siihen ei vielä lääkitystä tarjota.

Minulla on käytössä Zopinox niminen unilääke, mutta en sitä kovin usein halua käyttää. Aiheuttaa riippuvuutta ja sen kanssa unen laatu ei ole sama kuin luomuna. Mainitsemiasi masennuslääkkeitä on kyllä tarjottu, mutta koska tarvitsen enemmän satunnaista apua kuin jatkuvaa niin en ole halunnut niihin lähteä. Minun huonounisuus jakso ei yleensä kestä 4 viikkoa kauempaa kerrallaan. Viime kesänä taisi mennä jonnekin 6 viikkoon ja silloin olin jo aika epätoivoinen. Silloin sain homman poikki Zopinoxilla. Täytyy kyllä seuraavalla lääkärikäynnillä taas tämä ottaa esiin. Uni kun vaikuttaa niin moneen asiaan. Lääkärien ja ravitsemusterapeutin mukaan voi olla suuri syy siihenkin, että en pääse ylipainostani eroon. Ja se tietysti taas vaikuttaa verenpaineeseen, veren sokeriin ja liikuntaelimiin. Eli ikävä lumipallo efekti. Avun saanti vaan on aika vaikeaa. Meillä vielä vaihtuu juuri työterveyspalveluiden tarjoaja eli joudun aloittamaan keskustelut taas alusta vieraan lekurin kanssa. Hoh hoijaa :roll:

No se siitä, on ihmisillä paljon pahempiakin vaikeuksia elämässään. Kyllä kuitenkin yleensä joka yö saan jonkin verran nukuttua ja kunhan pidän alkoholin kulutuksen alhaalla niin kykenen toimimaan ihan järkevästi suurimman osan aikaa :wink:

Puolitoista viikkoa meidän reissuun! Jos joku Putin tai covid yrittää sotkea suunnitelmat saa kyllä sen tuta :twisted:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 12.3.2022 19:44:07

Toivottavasti sun reissu menee loistavasti :D Mäkin olen jo varailemassa uutta matkaa toukokuulle, joku kiva kohde Kreikasta. Siellä on hyvää ja terveellistä ruokaa ja voi lähteä patikoimaan ihan omin päin hotellista ilman mitään retkiä.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät