Olet täällä

Kohti raittiimpia vapaita

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kohti raittiimpia vapaita

ViestiKirjoittaja Talvikissa » 31.12.2020 13:38:53

Maeve kirjoitti:Tämä ketju on ihan parasta, mitä täältä linkistä olen löytänyt. Luin yhden päivän aikana koko ketjun. Hienoja ihmisiä, rehellisiä tunteita, peilaa hyvin pitkälle omaa pitkäaikaista kamppailuani alkoholin parissa. Kiitos.

Samat terveiset täältä, olen lueskellut pitkään :)
Lopettajiin en uskaltanut, tämä vähentäjät tuntuu sellaiselta, että ei tarvitse hipsiä piiloon ja pakoon, kun (kun!) ei onnistukaan niin kovassa tavoitteessa. Pienin askelin, kiitos teille, jotka olette jo pitkään täällä kirjoitelleet. Tämä sivusto on kullanarvoinen varmasti monille!
Ei liian myöhäistä, mutta ei liian aikaistakaan!
Talvikissa
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.1.2021 00:14:50

Maeve, aivan käsittämätöntä että olet kahlannut läpi kaiken sen skeidan mitä olen tänne vuosien varrella syytänyt. Tunnen itseni todella imarreluksi, ja samantien tuokin kuulostaa ihan väärältä. Enhän voi nauttia siitä että joku muu on samassa tilanteessa.......

Pääasia on että olet löytänyt tälle palstalle ja toivottavasti meidän muiden esimerkki kannustaa sinua edes yrittämään muutosta. Jatka kirjoittelua, esim omassa ketjussa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 4.1.2021 10:01:49

Vuosi on taas vaihtunut. Jotenkin tuntuu epätodelliselta, että eletään jo vuotta 2021. Muistan niin hyvin vielä vuoden 1999 kun odotettiin uuden vuosituhannen mukanaan tuomia IT katastrofeja ja sitä, että todella siirrytään kokonaan uudelle vuosituhannelle. Ja nyt sitä on jo takana 20 vuotta! Mihin tämä aika häviää....
Vuoden vaihde meni tissutellessa. Sekä aatto, että uuden vuoden päivä. Näin päätin sen hoitaa ja ostin sellaisen määrän juomaa, että riitti molemmille päiville. Ei onneksi 2 päivän juominen nytkään aiheuttanut mitään krapulaa. Lauantaina oli ihan hyvä olo ja viikonloppu meni ihan selvin päin. Hyvä niin, nyt jaksaa taas olla töissä.

Joulukuun saldo oli tästä joululomasta johtuen todella punaisella, kaiken kaikkiaan 7 päivänä juomista (minulla tuo 1.1.21 tulee laskuihin mukaan). Katselin myös koko vuotta 2020 taulukostani. Alkuvuosi meni tosi siististi, mutta kesä on ollut aika kostea, kun katsoo viikko tasolla. Toukokuun lopusta syyskuulle ei tainnut olla kuin 2 viikkoa jolloin en juonut mitään. Muuten tuli joka viikko juotua 1-2 päivänä. Sitten lokakuun alusta taas palasin hieman ruotuun ja keskimäärin joka toinen viikonloppu on ollut "vihreä" eli raitis. Se on aika lähellä pitkäaikaista tavoitettani, mutta tuo kesä pitäisi saada näyttämään enemmän samalta.

Tämän vuoden tavoite on vähennellä edelleen lisää. Ihan kaikkea en jaksa nyt tässä purkaa, ei ehkä ole itsellekään päivän selvää. Mutta sitä nyt alan hakemaan, että juomiskerroilla myös määrät pienenisi. Tähän astihan olen tavoitellut sitä, että kertojen määrä vähenee. Nyt tavoite on se, että muisti ei mene eikä tule sellaista krapulaa, että tulisi tarvetta tasoitella. Tämä on haasteellista siksi, että en pysty sanomaa mitä se on juoma määränä. Joskus voin juoda 15 annosta ilman, että tuntuu mitenkään seuraavana päivänä (siis pitkän ajan sisällä) ja toisinaan kolmas osa siitä tekee seuraavalle päivälle kauhean takkuisen olon. Uskon, että hormonit tämän jotenkin aiheuttaa, mutta nyt pyrin siihen, että tunnistaisin tuon.

Minä edelleen vakaasti uskon, että joidenkin ihmisten kohdalla vähentäminen voi olla pysyvä ratkaisu. Ei välttämättä omallani, mutta toivon, että täällä on paljon muita jotka ovat omaan tilanteeseensa havahtuneet niin ajoissa, että vähentäminen tapahtuu vain kerran ja siitä jää pysyvä loppuelämän uusi normaali eikä asiaa tarvitse sitten enää miettiä. Tai jos joskus tarvii niin sitten se on samaan tyyliin kuin vaikka jonkun suklaan suhteen tehdään ryhtiliike aina joulun jälkeen. Älkää kukaan jättäkö vähentämättä siksi, että joku jossain sanoo, ettei se ole mahdollista tai että tipaton tammikuu on vain alkoholisteille. Päätä itse mikä on sinulle mahdollista ja mikä vaan tipaton pätkä on aina parempi kuin se ettei sitä tee.

Onnistumisia vuodelle 2021 kaikille Plinkkiläisille!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.1.2021 11:48:01

Alkuvuoden 2021 päivittelyä tänne:

Lunta alkaa olla jo ihan kivasti. Tämä mainittava siksi, että parit viime talvet ovat olleet niin vähälumisia. Tulevana viikonloppuna jo varmaan pertsaladutkin ovat auki. Saas nähdä missä kunnossa pölyyntyneet sukseni ovat. Uusia ei kuulemma kannata enää lähteä tänä talvena etsimään, jäljellä vain todella kalliita malleja. Kertoi eräs tuttuni joka havahtui asiaan vasta nyt.

Alkoa ei ole tullut käytettyä uuden vuoden jälkeen. Täytyy kuitenkin tunnustaa, että lauantaina yhtäkkiä iltapäivällä alkoi tekemään ihan tosissaan mieli. Miehen juopottelu tällä kertaa toimi triggerinä. Kun mieliteko tuli ajattelin jo lähteväni Alkoon, mutta sitten päätin, että käyn ensi lenkillä ja vielä sen jälkeen teen ruoan ja katson sitten tilanteen uudelleen. Siinä ruoan jälkeen tutkailin tuntemuksiani ja totesin, että miehen (aika iloinen, mutta rasittava) juopottelu laukaisi levottoman ja hieman ahdistuneen olon. Sen sijaan, että olisin lähtenyt sitä viinalla turruttamaan päätin ottaa puolikkaan miedosta Opamoxista. Puoli tuntia sen ottamisen jälkeen olikin sitten sellainen olo, että sohvan nurkka cokiksen kera oli ihan paras valinta.
Joku voi nyt arvostella sitä onko hyvä korvata yksi päihde toisella, mutta itse ajattelen, että tuollainen puolikkaan napin ottaminen on paljon järkevämpää kuin 12 alkoholi annoksen nauttiminen, kun en harrasta sitä joka päivä, enkä edes joka viikkokaan. Napit ovat olemassa siksi, että ajoittain kärsin levottomuus ja ahditus kohtauksista. Yksi 30 tbl purkki kestää minulle noin 5-6 kk, joten vielä ei ole päässyt kauhean pahaa riippuvuutta siihen syntymään.

Kun ei ollut krapulaa tai muutakaan pöhnää haittana tuli viikonloppuna nukuttua aika paljon. En kyllä voi mainostaa olevani yhtään pirteämpi tai reippaampi niinä viikonloppuina kun en juo, mutta onhan se olo vähän selkeämpi kuitenkin. Ja parasta on kun ei aamulla ole mitään oloja.

Ulkoilua harrastin jonkin verran, mutta loppiaisena sattunut pieni onnettomuus vähän vielä rajoitti. Silloin olin kiertämässä erään virkistysalueen metsälenkin ja kaaduin alamäessä. Se on sellainen ihan oikea metsäpolku, ihmisten siihen tallaama, ei rakennettu. Reitillä on tosi paljon jyrkkiä ylä- ja alamäkiä. Lumi ja jää niitä liukasti. Minulla oli kyllä nastat alla, mutta yhdessä alamäessä oli aika korkea pudotus kallion reunalta alas ja oikea jalkani, joka edelle menin, ei saanut riittävää pitoa nastoihin ja lähti sitten alta. Hetken ehdin siinä jo sieluni silmin nähdä kuinka jalka taittuu jonnekin ihan väärään suuntaan, mutta onneksi sitten taittui alleni. Sain viereisestä puusta sen verran kiinni, että sain liikeen pysähtymään siihen, että makasin maassa oikea jalka alle taittuneena. Siltä puolelta revähti reisi vähän, polvi nivel tykkäsi hieman kyttyrää ja nilkka samoin. Niihin laitoin kylmää kun pääsin kotiin. Mutta yllättäen sitten illalla alkoi toisen puolen lonkan koukistaja ja itse lonkka särkemään aivan penteleesti. En ollut ollenkaan huomannut, että sille puolelle oli ilmeisesti tullut myös vähän turhan laaja liikerata. Kipu oli sen illan ja seuraavan päivän aivan helvetillinen. Tunsin kyllä, että mitään ei ole pahasti rikki, mutta ikävästi kipu säteili koko jalkaan. Meni siinä sitten pari päivää toipuessa. Lauantaina piti vielä hissutella, eilen pystyin jo kävelemään normaalin lenkin. Sen jälkeen oli vähän kipua, mutta ihan vaan sellaista pientä, ei tarvinnut enää särkylääkettäkään.
Oppina tästä, että pitää olla tosi varovainen liukkaalla! Tuokin oli sellainen paikka, että mikään kulkuneuvo ei olisi minua päässyt sieltä hakemaan. Olisi siinä ollut jollain pelastustiimillä hommaa kun olisi tämän valtaisan ruhon jollain pulkan tapaisella sieltä hinannut yli kaikkien kivien ja kantojen ja niiden mäkien :shock: Voi olla, että olisivat jättäneet sinne :lol:

Jotta tämä ruho joskus olisi vähän kevyempi liikutella lähdin mukaan 6 viikon valmennukseen. En sitä tässä sen enempää yksilöi, kun voisi paljastaa liikaa asioita minusta. Mutta idea siinä on saada ohjeistusta sekä ruokavalioon, että liikuntaan. Tänä aamuna oli eka sessio Facebook livessä. Ja täytyy sanoa, että olin todella pettynyt :( . Kauhean huonosti ohjaaja esitteli ohjelmaa. Minulle jäi täysin epäselväksi mitä minun nyt sitten pitäisi tehdä. Ainoa mitä sain irti oli, että pitää mitata itsensä nyt alussa (paino+ cm mitat) ja ottaa valokuvia, jotta on mihin sitten verrata 6 viikon päästä. Mutta jos jatko on samanlaista niin ei kyllä ole mitään eroa silloin. Toivottavasti tämä tästä vielä paranee.....

Olen lukenut kaikki jutut täällä ja monesti ajatellut, että pitäisi jotain kommentoidakin, mutta jos en just silloin ole läppärillä niin se jää. Puhelimella kirjoittaminen kun on niin tuskallista. Joten kaikille muille yhteisesti toivotan tsemppiä. Etenkin jos olet tipattomalla.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 11.1.2021 16:09:29

Hyva kuulla Vilma etta olet pysynyt "ruodussa" vaikka kumppanisi hiukan juopotteli viikonloppuna. Tosi ikavaa tuo loukkaantuminen - mullakin on viime vuosina ollut muutaman kerran lieva loukkaantuminen joka on pitanyt juoksentelut poissa kuvioista. Ironista on se etta en ikina ole humalassa itseani telonnut. Varmaankin sen vuoksi kun varsinkin viiniputkien aikana trafiikki on ollut lahinna sohvan-keittion ja vessan valia :lol: Toivottavasti vaivasi kuitenkin parantuu nopeasti.
Kuulinkin Suomesta etta siella lunta on tullut. Taalla oli melko kylmaa, mutta vain muutama lumihiutale silloin talloin. Tuossa ihan lahella (P-Manchesterissa) tuli lunta oikein urakalla viime viikolla mutta nekin vahat lumet ovat nyt sulaneet.
Hyvaa viikonjatkoa!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.1.2021 16:46:33

Joo, vaivat tuntuu jo aika parantuneilta. Pikkaisen vielä lonkankoukistajaa kiristää, mutta ei mitään kummempaa. Isäni kysyi että "pitääkö sitä mennä sellaisiin paikkoihin". Niin, pitääkö? Mun mielestä pitää, koska maisemat tuollaisilla reiteillä on yleensä parhaat ja lisäksi se on tosi hyvää koordinaatio harjoitusta kropalle ja päälle kun joutuu katsomaan mihin jalkansa asettaa. Sitten vaan joskus vähän sattuu ja tapahtuu.

Aamulla kun ajoin töihin moottoritietä oli keli paikotellen tosi paha. Erästä liittymää lähestyessä näin, että auto tuli alas ramppia ja juuri vähän ennen kaistalle pääsyä osui varmaan sellaiseen lumi/loska valliin ja pyörähti ympäri ja persus edellä syvälle penkkaan. Onneksi siinä kohtaa oli pitkä loiva oja ja siellä paljon lunta niin ei varmasti sattunut mitään, mutta pikkaisen varmaan pelästyivät siinä autossa. Se käy niin äkkiä, että ei siinä ehdi mitään huomaamaan ennen kuin on siellä ojassa. Kyllä heti nousi oma jalka vähän kaasupolkimelta siinä kohtaa.
Huomiseksi on pelastuslaitoksen suositus, että ei autolla täällä päin lähdettäisi liikkeelle ellei se ole aivan välttämätöntä. Pitää varmaan harkita etätöitä, mutta katson tilannetta aamulla. Siellä UKn Mansessa varmaan menee liikenne heti sekaisin kun lunta tulee, mutta täällä on tottunut vähän kelillä kuin kelillä lähtemään liikkeelle. Huomenna kuitenkin on luvattu sellaista myräkkää, että ei auratkaan pysy tahdissa jos toteutuu.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.1.2021 11:16:59

Lisää lumisia päivityksiä. Kun ei ole muuta päiväkirjaa niin laitanpa tänne ylös. Lunta on virallisten mittausten mukaan meillä päin kai jotain 55 senttiä, mutta kun pihalla sitä tuuli kinostanut on paikoitellen varmaan metrin verran lunta.

2 päivää kotona etätöissä meni ihan mukavasti, mutta nyt taas kiva olla toimistolla. Hyvää oli kotona olossa se, että kun oli keskellä päivää väliä palavereista niin pystyin menemään ulos päivänvalossa. Minulla kun ei kukaan kyttää työaikaani vaan tuotoksia niin ei ole väliä milloin tekee. Tiistaina kolasin pihaa yhteensä 1,5 tuntia. Puolet siitä kylläkin pilkko pimeässä joskus seiskan aikaan aamulla. Eilen sitten tiputtelin lunta erilaisten katosten päältä, jotka olisivat muuten romahtaneet. Se oli tosi raskasta puuhaa. Kuin olisi tunnin tehnyt salilla pelkkää ylätaljaa aika raskailla painoilla, samalla kahlaten reisiä myöten paksussa kaurapuurossa. Yläkroppa oli niin väsy, että en meinannut jaksaa hiirtä käytellä. Mutta mies oli ihan super ilahtunut kun tuli kotiin. Sanoi, että oli just miettinyt, että jos vielä joutuu siihen hommaan muiden lumitöiden päälle niin romahtaa ja sitten oli huomannut, että minä olin sen hoitanut. Yleensähän minä tulen kotiin sen verran myöhemmin, että hän ehtii kaikki lumityöt tehdä ensin. Täytyypä tänä talvena jatkossakin jäädä etätöihin jos tulee lumisia päiviä niin saan yhdistettyä hyödyn ja liikunnan sekä teen miehen iloiseksi.

Niin paljon on lunta, että viikonloppuna pitää ruveta tyhjentämään ainakin yhtä terassia. Siihen kun uima-altaan pressun päältä vetelin lumia on siellä nyt valtavat kinokset. Ne on poistettava ennen kuin tuo menee sitten joskus suojan puolelle tai romahtaa pian koko terassi.

Urakoinnin jälkeen eilen oli vähän sellainen olo, että "nyt maistuisi kunnon iso kossu-cola". Mutta olisi maistunut ihan colakin, jos olisi ollut :P
Kun luen muiden kirjoituksia tavallaan peilailen myös omaa tilannetta ja kokemuksia siihen mitä muut kertoo. Aika moni kertoo, että liikunalla korvaa juomista. Minulla tuo ei ihan täysin toimi. Toki on mukavampi liikkua, kun ei ole krapulaa, mutta rankan rupeaman jälkeen helposti tulee mieliteko palkita itseään alkolla.
Toinen juttu on sauna. Monet etenkin lopettajat kertovat, että eivät edes enää viitsi käydä saunassa, kun ei voi ottaa saunakaljaa. En tiedä johtuuko siitä, että en oluesta pidä vai mistä, mutta minulla ei ole koskaan yhdistynyt saunaan alkoholin juonti. Paitsi ehkä silloin, kun kesällä ulkosaunaa lämmittää ja saunoo pidemmän kaavan kautta. Mutta normi oloissa käyn joka päivä saunassa enkä juo siellä yhtään mitään. En sauno niin pitkään, että tulisi tarve mitään siinä hörppiä. Onneksi on sentään joku asia mihin minulla ei tuo viinan juonti ole nupissa yhdistynyt :roll: :lol: .

En tehnyt vuoden vaihteessa mitään tipattomuus lupausta ja nyt mietin, että olisi tosi kiva lauantaina vähän tissutella. Aikomus on mennä hiihtämään pertsaa ekaa kertaa moneen vuoteen ja sitten sen jälkeen rehkiä vielä vähän lumitöitä kotona. Sen jälkeen olisi ihana korkata kylmä valkkari samalla kun alkaa laittamaan ruokaa. Mutta..... sitten voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että sunnuntaina on krapula. Kun ei voi tietää tuleeko se vai ei, jos tissuttelun aloittaa. Ainoa varma keino pitää se poissa on olla raittiina lauantai. Ja sunnuntaina haluan ehdottomasti mennä vähän lumikenkäilemään. Satanut lumi ei siihen kyllä kauhean ideaalista ole, kun se on niin höttöä, mutta kyllä silti jonkinlainen lumikenkä lenkki pitää päästä tekemään. Täytyy pähkiä "pros&cons", mitä valitsen. On tässä vielä 2 vrk aikaa ennen kuin pitää päättää :? .

Ihanaa kun alkaa pilvet vähän rakoilemaan. Niin odotan, että aurinko tulisi todella pitkästä aikaa esiin!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 14.1.2021 11:17:26

Vilmalle "kevyttä" vuoden alkua. :wink:
Jostain minullekin on kertynyt ylipainoa. Kaiken liikkumisen ja retkeilyn päätteeksi, tai oikeammin sen päättymisen takia, Bmi on jo 29,5. :oops:
Olen aloittanut viikko sitten taistelun liikakiloja vastaan. Punnitsen kaiken syömäni! Syön kyllä edelleen kaikkea mahdollista, paitsi sokeria ja salmiakkia. Taktiikka minulla on syödä 1000 kcal vähemmän päivässä kuin kulutan. Jos liikun paljon, syön enemmän. Jos makaan sohvalla, syön vähän.
Näillä eväillä menen 16 vko, siis vappuun asti.
Ja mitä tuohon lonkan koukistajaan tulee, se on myös mulla venyttelyn kohteena.
Olen alkanut haaveilla uudesta vuoren valloituksesta ensi kesänä. Kohteena Norjan korkein vuori. Reilu 2600 metriä merenpintaa ylempänä. Sinne ei kyllä Bmi 29,5 Putkis jaksaisi nousta. :wink:

Pysytään liikkeellä. :D

Putkis, Bmi29, 5
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.1.2021 11:23:22

Meni ristiin meidän kirjoittelut tänne. Kiva kun tulit kylään Putkis!
Mä en edes kehtaa mun Bmi:tä täällä mainostaa, mennään ihan eri sfääreissä :oops: Mutta onneksi mun ei tarvitse vuorelle kiivetäkään :P

1000 kcal vähennys päivässä tarkoittaa, että tulet laihtumaan noin kilon viikossa (7000 kcal = 1 kg). Se on melkoinen vauhti. Mulla tuo tarkoittaisi, että voisin syödä enää aamiaisen ja yhden pienen aterian päivässä, ei onnistu. Normaali kalorisaantini on siinä 1800 kcal päivässä. Nyt pudottelen painoa sillä, että pyrin pitämään sen 1600 kcal per päivä. Silloin ei tarvi kärvistellä, mutta pikku hiljaa painon pitäisi silti pudota. Tietysti tuohon ei mahdu alkoholin juontia. Jos sitä meinaan harrastaa pitää luopua jostain syömisestä.

Tsemppiä sulle painon tasaamiseen ja vuorelle nousu harjoitteluun. Selvästi olet ihminen jolla pitää olla jokin päämäärä. Minä muuten vaan tykkään haahuilla metsissä ja kävellä ihan omaksi ilokseni. Mutta eipä olekaan kestävyys samaa luokkaa kuin sulla.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 14.1.2021 12:02:41

Niin vielä,
1600 kcal syön minäkin keskimäärin päivässä, käsittääkseni lepoaineenvaihdunta käyttää juurikin minulla tuon verran. Pitää siis liikkua ja touhuta 1000 kcal verran. Kilo viikossa on ilmeisesti aika paljon, ainakin neljän kuukauden aikana. En todellakaan tiedä tulenko onnistumaan. Jonkun verran varmaan kuitenkin onnistun laihtumaan.
Yritän muuttaa syömistäni myös terveelliseen suuntaan. Parsakaalia ja salaattia. Oliiviöljyä paistamiseen ja kaikkeen mihin rasvaa tarvii.
Olen joskus naureskelut laihduttajille jotka punnitsevat kaiken syömänsä. Nyt kun itse punnitsen kaiken, myös kahvin, huomaan kuinka salakavalasti kaloreita kertyy. Punnitsemalla ja pitämällä ruokapäiväkirjaa varmistun paremmin kalorien määrästä. Vaatii toki paljon vaivaa ja keskittymistä, ainakin alussa, kirjata ja punnita ateriat. Mutta kyllä sekin alkaa jo sujua.
Koska tuon päiväkirjan linkki ei ole kaupallinen laitan sen Sinullekin. Mielenkiintoista koota ateria tai välipala ja katsoa sitten sen kalorimäärä. :roll:
Kilokalori. net
Eikä edes nälkä ole vielä pahasti vaivannut.

Hyvä on tuo Sinunkin pudotus taktiikka.
Metsissä haahuilu, puiden ja luonnon tarkkailu, mietiskely... se on ihan parasta!

Ps.
Kirjoitit joskus ketjuuni: "Koska me päästään matkaan."
Se oli silloin kun lähdin Pyhiinvaellukselle.
Nuo kannustavat sanasi pääsivät myös kirjani sivuille. :wink: :D

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 14.1.2021 12:48:16

Kiitti linkistä,täytyypä vilkaista. Itse olen käyttänyt sellaista kuin Fineli.fi. Ja myös vaihdoin puntariin patterit. Esim spagettia helposti ota paljon enemmän kuin tarpeen, siksi punnitsen.
Itsellä noin vaatimaton tuo päivittäinen kalorivaje siksi, että opettelen koko loppuelämän kestävää tapaa. Minä olen lihonut viimeiset 17 vuotta joka vuosi pikkaisen, eli on päivittäinen syöminen pielessä. Siihen nyt opettelen uusia tapoja. Yritän kyllä liikunnalla kasvattaa kalorivajetta vielä tuosta lisää niin, että saisin sellaiset 2 kg kuukaudessa pois. Tuon pitäisi tällä ruokavaliolla onnistua, jos en innostu liian usein hörppimään kossua/viiniä :P

Vai olin minäkin kirjassasi? Enpä huomannut. Kiitos kunniasta! Ja tulevasta reissusta tietysti odotan taas matkalle mukaan pääsyä :D
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 15.1.2021 14:21:12

Taas sää päivitystä: Aurinko paistaa ja pakkasta pari kymmentä. Ihanan näköistä ikkunasta katsottuna, parin tunnun kuluttua pääsen sitten fiilistelemään miltä pakkanen tuntuu tuolla ulkona, kun lähden kavereiden kanssa kävelylenkille. Saas nähdä olenko ottanut oikean määrän vaatteita mukaan. Eilen piti oikein mennä työpaikan ikkunan eteen tuijottamaan aurinkoa, niin harvinainen ja ihana valo ilmiö 8) On siitä ainakin kuukausi, kun se on viimeksi nähty.

Tosi iloisella mielellä lähden viikonloppuun, ihan vaan tuon auringon takia. Ja siksi, että pääsen hiihtämään. Voi olla että jälkimmäisen suhteen voi mieli muuttua, jos sukset ei luista, mutta lipsuvat koko ajan :roll: Positiivisuutta täynnä lähden kuitenkin huomenna kokeilemaan.

Edelleen on sellainen olo, että huomenna tekisi mieli alkoa nautiskella. Vaikka tiedän, että hyvää kropalle tekisi pidempi paussi kuin vaan pari viikkoa. Mutta katsotaan nyt, voittaako huomenna tunne vai järki.

Tänne palstalle on tullut taas paljon uutta väkeä. En ole ehtinyt kommentoimaan heidän kirjoituksiin, mutta toivotan kaikki uudet oikein lämpimästi tervetulleiksi!

Ja kaikille plinkkiläisille toivotan ulkoilurikasta talvista viikonloppua!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 15.1.2021 15:02:29

Talvikissa kirjoitti:
Maeve kirjoitti:Tämä ketju on ihan parasta, mitä täältä linkistä olen löytänyt. Luin yhden päivän aikana koko ketjun. Hienoja ihmisiä, rehellisiä tunteita, peilaa hyvin pitkälle omaa pitkäaikaista kamppailuani alkoholin parissa. Kiitos.

Samat terveiset täältä, olen lueskellut pitkään :)
Lopettajiin en uskaltanut, tämä vähentäjät tuntuu sellaiselta, että ei tarvitse hipsiä piiloon ja pakoon, kun (kun!) ei onnistukaan niin kovassa tavoitteessa. Pienin askelin, kiitos teille, jotka olette jo pitkään täällä kirjoitelleet. Tämä sivusto on kullanarvoinen varmasti monille!

Maeve ja Talvikissa! sama fiilis kun teillä tästä ketjusta ja ihmisistä täällä!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 19.1.2021 08:21:56

Täällä on nyt porukalla niin hieno boogie päällä tipattomien kanssa, että ihan hävettää päivittää tänne omia tekemisiä. Älä jatka eteenpäin, jos tipattomasi on vaakalaudalla.

Minä join alkoholia lauantaina. Ja nautin siitä. Eikä tullut morkkista. Tuli hyvä olo ja seuraavana päivänäkin kaikki oli hyvin, ei krapulaa. Ei mitään himoa tasoittaviin. Tämä ei ole mitään alkoholin hehkutusta palstalla, jossa pitää puhua siitä kuinka alkoholin käyttö saadaan kuriin. Tämä on minulle itselleni päivitys siitä, että silloin kun alkoholi on tasapainossa muun elämän kanssa niin siitä voi nauttia ilman fyysisiä tai henkisiä pään hakkaamisia. En tuudittaudu siihen, että näin tulee oleman jatkossakin, mutta nyt on sellainen kausi, että alkoholi on yksi osa elämää siinä kuin satunnainen herkuttelukin. Sallittua tietyissä rajoissa.

Kaiken kaikkiaan oli aika mahtava viikonloppu, kun lauantaina pääsin ekaa kertaa vuosiin hiihtämään. Kuten vähän ennustelin olivat sukseni tosi kehnossa kunnossa. Ei ollut luistoa ja lumi pakkaantui ikävästi pitoalueelle. Mutta kun keli on niin mahtava, -17 ja kirkas auringonpaiste, niin ei siinä voinut kuin nautiskella. Pysähdyin välillä aurinkoon ihan vaan ottamaan valohoitoa ja hiljaisessa lumisessa metsässä kuuntelin äänettömyyttä. En tiedä mihin välillä muut hiihtäjät kaikkosivat kun sain mennä pitkiä pätkiä ihan itsekseni. Tunnin lenkki kyllä riitti näin alkuun. Vein sukset siitä suoraan huoltoon, jotta ensi kerta olisi vähän kevyempi. Siellä kyllä kauppias sanoi, että ovat löystyneet niin paljon, että voi olla vähän huonoa meno niillä, mutta yritetään nyt vielä.

Sunnuntaina lähdin sitten kotipihasta suoraan lumikenkäilemään. Se oli aivan järjettömän raskasta puolimetrisessä puuterilumihangessa. Lumikengät upposi siinä kuin tavallisetkin jalkineet. Tamppasin niillä sellaisen 40 min ja sitten olin loppu päivän aivan kuollut. Täytyy tuota kuitenkin viikonloppuisin jatkaa niin saa tehtyä polun. Tänään kyllä sataa lisää lunta, menee ehkä tuo polku umpeen.

Oli siis hyvä liikunnallinen viikonloppu nautintoaineineen. Miehenkin kanssa sopu säilyi suurimman osan aikaa ihan mukavasti. Ainoa harmi oli että migreeni vaivasi, mutta nyt tiedän, että sekään ei ollut alkoholin aiheuttamaa tällä kertaa, kun oli jo kiusannut viikollakin. Ja tuntuu, että edelleen kummittelee jossain tuolla ohimolla. Ihan kuin odottaisi sopivaa tilaisuutta hyökätä. Toivottavasti ymmärtää pysyä nyt poissa, kun migreenitabut loppui enkä jaksaisi lähteä apteekkiin.

Tsemppiä kaikille tipatonta viettäville. Toivottavasti kirjoitteluni ei haitannut sinun taisteluasi. Se ei ollut tarkoitus, laitan vaan itselleni näitä asioita muistiin ja haluan myös ne onnistuneet alko kokemukset kirjata.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 21.1.2021 08:59:14

Sitä on jo viides vuosi menossa täällä Plinkissä, aika uskomatonta! Silloin kun tänne kirjauduin olin aika epätoivoinen. Oli tietysti jo paljon aiemmin havahtunut siihen, että alkoholin kulutuksen kasvu oli menossa pahaan suuntaan, mutta kesti aikansa ennen kuin aloin etsimään oikeasti keinoja asian korjaamiseksi.

Silloin kun tänne tulin kuvittelin, että tämä on kohtuullisen lyhyt rupeama. Jos en puolessa vuodessa saisi asiaa hallintaan lopettaisin alkoholin käytön kokonaan. Erittäin ratkaisukeskeisenä ihmisenä olen tosi pahasti kipuillut itseni kanssa, kun tajusin, että ei se homma ihan noin menekään. Ihmettelin tuolloin myös sitä, miksi Lopettajissa "roikkuu" porukkaa, jotka ovat lopettaneet alkon käytön jo vuosia sitten. Se jopa pelotti, ajattelin, että en halua ainakaan sellaiseksi lopettajaksi, joka sitten kuitenkin joka päivä viinaa miettii ja joutuu sitä päätöstään täällä vahvistamaan. En tajunnut, että tähän perhanan someen voi myös jäädä nalkkiin :roll: :lol: .

Nyt ymmärrän, että osa vakkareista kirjoittavat täällä aina vaan siksi, että tästä on tullut vastaavanlainen "koti" kuin toisilla on joku Facebook ryhmä. Haluaa kuulla miten porukalla menee ja on kiva myös laittaa ylös omia asioita. Niitä voi täältä sitten myöhemmin tarkastella. Työelämässäkin retroja suositaan, miksei omassakin voisi vähän katsella joskut taaksepäinkin. Siitähän sen tietää onko asian suhteen edistynyt vai ei.

Itse kyllä notkun täällä tuon edellisen lisäksi myös siksi, että oma ongelmani ei ole vielä niin hyvin hoidossa kuin haluaisin. Jouduin silloin aikanaan toteamaan puolen vuoden jälkeen, että vaikka en tavoitteessani ollutkaan en kuitenkaan ollut valmis lopettamaan alkon käyttöä kokonaan. Enkä ole vieläkään. Vaikka nyt on tosi hyvä kausi meneillään niin tiedän, että sopivien olosuhteiden vallitessa saatan aivan helposti löytää itseni juopottelemasta 3-4 päivää putkeen niin, että sen jälkeen on karmea tärinä krapula, hirveä ahditus ja pahimmassa tapauksessa kauhea morkkis esim siitä, että en ole töissä voinut suoritua kaikesta kunnolla krapulan tai laskuhumalan takia. Siksi katson parhaaksi jatkaa näitä yksinpuheluitani jotta en herpaannu. Jos jonain päivänä huomaan, että tuollaista ei ole tapahtunut enää tosi pitkään aikaan ja olo on vahva, niin ehkä sitten alan vieroittamaan itseäni tästä mediastakin. Siihen asti jokainen itse valitsee viitsiikö näitä jaarituksiani lukea vai ei.

Sitä toivon, että jos joku uusi näitä juttujani lukee niin voi huomata, että kyllä edistystäkin pystyy tapahtumaan. Siksi kirjoitan myös silloin kun alkon käyttö tuntuu sellaiselta kuin se omasta mielestäni minulla pitäisikin olla. Silloin aikanaan kun tänne tulin täällä Vähentäjissä ei ollut yhtään konkaria. Olisin kauheasti toivonut, että olisin voinut lukea onnistumisista. Esim Vilmaston ja Juhanikarin kaltaiset tarinat olisivat varmasti minua silloin inspiroineet ja antaneet uskoa. Ja tekee kyllä niin edelleen, mutta ollaan aika samoihin aikoihin täällä aloitettu, joten silloin alussa heistä oli toki tukea, mutta ei vielä silloin esimerkkiä.

Uusille jäsenille toivotan tsemppiä, alku on yleensä hankalaa, mutta kyllä se siitä muuttuu. Pienten onnistumisten kautta. Vaikka tähtäisit pitkä aikaiseen, ehkä ikuiseen raittiuteen niin aloita jostain sinulle sopivan kokoisesta. Esim tipattomalla jaksolla päättämättä vielä alussa, että se kestää ikuisuuden vaan jonkun sinulle sopivan tuntuisen hallittavan palan. Sitten haukkaat vaan seuraavan palan jne. Niinhän sitä sanotaan, että norsunkin voi syödä, kun laittaa sen sopiviksi paloiksi :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät