Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 21.5.2019 17:45:29

Minkälaista elämä on ilman viinaa? Elin ilman sitä, kun olin uskova. Mutta se usko repi mun pään ihan paskaksi. Ja nyt taas olen kännissä. Voi helvetti. Onneksi tapaan 2 viikon päästä psykologin. Mutta yritän tai olen yrittänyt - mutta sitten iskee se hetki, kun kaipaan vain juttuseuraa. Tai vain omaa tuskaani pienemmäksi. Ja epätoivo iskee.

Viimeisen puolen vuoden aikana parhaiten onnistui silloin, kun oli toivo nähdä edes saman alan kaveri jossain muussakin kuin alkoholin merkeissä. Mutta sitten hänkin vain päätti kadota. Silloin mun pää sanoi, että ei kukaan halua mun kanssa jutella kuin baarissa ja kännissä. Se vei yli puolen vuoden ajan terapeutin kanssa rakennettua luottamusta ihmisiin. Päädyin taas kysymään, mikä helvetti mussa on vikana, kun mua saa kohdella miten sattuu.

Virttu - olispa edes duuni, jossa olisi myös samassa tiimissä työkavereita. Nyt mun tiimi on Minä. Kerran viikossa nousen luolasta, ja kerron muille mitä teen. :D
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 22.5.2019 06:47:45

Voih romukasa, tsemppiä ja voimia sinne!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 27.5.2019 12:57:41

Reilu viikon päästä - vihdoin - päihdepuolen psykologin tapaaminen. Jos vaikka se lääkitys auttais. Meni taas koko viime viikko enemmän tai vähemmän tissutellessa ja rahat sitä kautta sitten viemäriin. Kyl mä pässi oon ku tällaseen olen joutunu. Helvetin idioootti. Toisaalta onhan tääkin kokemus.

Kaikista inhottavinta tässä on se, että nyt on sitten pari huonoa yötä edessä kun lopettaa alkoholin kanssa läträämiseen kuin seinään. Ensi yönä nautitaan painjaisista ja hikoilusta. Seuraava yö - noh - sitten kyllä yksi stressijuttu keskiviikkona, joten se vie sitten ti-ke-yön. Onneksi torstaina saa nukkua.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 1.6.2019 08:22:59

Miten saisi pidettyä nämä ei-krapulaiset lauantait paremmin mielessä? Lapsi lähti just kouluun. Teini-ikäisen tyyliin tuskin näyy koko päivänä. Ja mulla on oikeastaan hyvä olla. Menin eilen aikaisin nukkumaan, takana eheä yö ja kunno yöunet. Nyt pakkaan kamoja, että pääsen uimaan. Lauantait sais olla aina tällaisia. Tai sitten sunnuntait. Mutta toi perkeleen viina ja alkoholi.

Tai mitenhän tästä sais enemmän sosiaalista? Joku syy, minkä takia olla lauantaina ennen klo 10 hereillä, ilman krapulaa. Jotain odotettavaa tähän elämiseen.

Lisääntynyt alkoholittomuus tuo lapsivapaan alkoholihuuruisen elämän kääntöpuolen paremmin esiin. Se illan jee-meno on aamun öööömeno. Varsinkin viikonloppuna. Sitä vain miettii, että kohta pääsee baariin. Tai voi ottaa oluen kun ei ihan aamupalalla kehtaa.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sammael » 1.6.2019 08:35:53

Tuskanhiki aamuyöllä. Ei helvetti! Taas on ryypätty rahat, ansaittu työllä. Kiloja kertynyt vyöllä.

Eilen piti kotona kokata, vain siksi että saa sen lomassa dokata. Vain ottaa pari, kymmeniä ja jälleen mokata.

Mokata miten?

Kännissä et voi mokailla, on helppo vaan vähän dokailla, ottaa viinaa ja ajatuksia hokailla.

Hokailla mitä? Kännissä huutaa.

Alkoholi on sitä. Menee ilta siten että on siistiä, aamulla ei taida edes kauppaan viitsiä. Masentaa.

Masennukseen pitää ottaa pari. Aamuyöllä baarissa näin kertoo paikallinen Kari. Tietää miten hommat toimii, suottahan tässä itseään soimii! Kuningas, ajattelen.

Kuningas olo pyrkii hihaan, vähän viinaa ja taas vihaan. Tunteena voimakas ja hyvä. Otetaan känni joka on syvä joki.

Samaa mantraa eukko taas hoki. Lopeta sekoilu ja itsestäsi opi. Ei tajua kun päällä on doku, sen lopettaa vaan Herra tai joku. Ajattelee parasta.

Parasta kun itseään soimaa, ottaa viinaa ja saa voimaa! Pelaa netissä hyvät kortit, voi valita viinoista eri sortit. Samalla avata helvetin portit. Kylmä.

Kyl mä rajotan, kyl mä lopetan, kyl mä himmaan. Puhuuko mies vai viina, onko niillä edes eroa enää? Tanssi on kaunis, viejästä ei tietoa, ainoastaan suunnasta. Pian.

Kaikki muuttuu kun lopetan, läheisilleni opetan. Ihan kohta. Otan ensin pari saunakaljaa, älä estä ottamasta maljaa. Syy.

Seuraus. Pian koti tehty laudasta, saa tytär katsella isäänsä haudasta.
Sammael
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 2.6.2019 19:03:28

Olipa karu runo. Mutta ihan asiaa. Niinhän siinä käy jossei vähennä tai lopeta juomista. :shock:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Haiku » 2.6.2019 20:01:44

Hei! Liityin juuri ekaa kertaa tänne. Huumeet jäi 3 vuotta sitten ja enää painin pahimman, alkon kanssa. Niin loputtoman väsynyt turhiin katkaisuyrityksiin. Haen täältä tukea ja viisaampien vinkkejä. Nyt saanut edes vähennettyä. Iltaisin enää 3~6 bissee. Maksa huutaa hoosiannaa. Arvot kolminkertaiset ja sille hävinnyt kaikki elämäni kortit. Onneksi olette täällä. Hyvää kesää evripadi! :wink:
Ilo pintaan vaikka syrän märkänis
Haiku
Miedosti panostava jäsen

Ollut kuivilla

ViestiKirjoittaja romukasa » 3.6.2019 09:23:46

Ihmettelen, että mulla ei maksa-arvoissa toi dokaaminen ole näkynyt. Eniten pelkäsin kun maksa-arvot otettiin pääsiäisen jälkeisenä tiistaina. Siinä on edellisen viikon keskiviikosta alkanut jatkuva viinalla läträäminen taustalla. Maanantain pidin taukoa. Ylihuomenna on päihdepuolen lääkärin tapaaminen. Ja sitten jutellaan taas miten saisin vähennettyä lapsivapaadokaamista. Jotenkin nyt yritän löytää myös urheilusta taas sitä motivaatiota, kun muuta ei löydy.

Jotenkin pitäisi keksiä, miten löytäisi päihteetöntä sosiaalista elämää enemmän. Tänään on taa vaaranpäivä (Mertenranta huutamassa:"VAARALLINEN TILANNE!"). Kersa lähtee äidilleen. Tottumus on se, että siinä vaiheessa avataan tölkki tai pullo. Tai lähdetään baariin. Huomisen liikuntakaan ei ole este, koska tiistai on lepopäivä että keho ehtii edes vähän palautumaan. Perjantai - sali, la - uinti - su sali - ma uinti - ti lepo - ke sali - to lepo (tai uinti) - pe uinti tai sali - la uinti tai sali - su lepo. Paitsi jos keli on kiva ja saan fillarin korjattua, niin sekaan mahtuu myös pyöräilyä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 3.6.2019 13:04:26

Romukasa, varsinkin näin sinkkuna on helppo juoda tylsyyteen. Ja kun ei oo ketään kyttäämässä. Huomaan monesti juovani vaan siksi että ois jotain tekemistä kotona. Tosiaan tarvisi jonkun selvän harrastuksen. Sun uinti ja sali kuulostaa hyvältä. Itse en ole oikein sali-ihmisiä, tykkään mieluummin mennä yksin lenkille johonki metsään :mrgreen: tai joku ryhmäliikunta juttu vois toimia mulle.

Haikulle tervetuloa mukaan kirjoittelemaan! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 3.6.2019 13:26:37

venkku kirjoitti:Itse en ole oikein sali-ihmisiä, tykkään mieluummin mennä yksin lenkille johonki metsään :mrgreen: tai joku ryhmäliikunta juttu vois toimia mulle.

Olen käynyt muutamalla ryhmäliikuntatunnilla. Ja tuota... tällainen vähän reilu 40-v, vähän kaljamahaa saanut, ei kovin liikunnallinen siellä nuorten ja vähän vanhempien naisten kanssa... Enhän minä siinä tahdissa pysynyt. Oli lopulta enemmän sellainen kunnon komedialeffan aines kun minä vedän vasemmalle, ne menee oikealle, mulla menee kädet sekaisin, samaten jalat, ja lopulta vain toivoo, että ei törmää keneenkään. :lol:

Joukkueurheilua en kestä lainkaan. Nimim - aina viimeiseksi valittu. Paitsi sinä vuonna parina ekana kuuna kun luokalle tuli uus poika, joka olikin pirun hyvä maalivahti... sitten lopulta. Koululiikunta on perseestä. Siitä jäi traumat. Nykyään osaan jo sentään nauraa itselleni.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 3.6.2019 14:30:13

täältähän löytyi uusi tulokas, tervetuloa joukkoon Haiku.
Romikselle tsempit lapsivapaille. hurjan upeasti sulla toimii toi uinti-sali-kuvio. et kai vaadi itseltäsi liikaa? myös se voi laukaista juomishimoja joten olehan tarkkana.
ps. olen lapseton mutta muistan kun joskus lähetin jo edesmenneen rakkaan koirani viikonlopuksi hoitoon, niin jo aukesi alkoriemu.
koiran panin hoitoon muka työkiireiden takia (tein kotona töitä) mutta kyllä se ryyppääminen oli se ykkösjuttu. ei tarvinnut lähteä lenkeille yms yms. vaan sai juoda rauhassa. törkeää meininkiä :oops:
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 5.6.2019 05:23:50

No niin - fillarikin korjattu ja eilisen lepopäivän sijaan tuli sitten vedettyä fillarilenkki.

Pe - sali - 1 olut
La - uinti - 8 tai 9 annosta alkoholia
Su - sali - 0
Ma - uinti - uh... ihan liikaa
Ti - pyöräily - 0 - tähän auttoi huomattavasti se, että koko ilta meni pyörän korjaamiseen ja lenkkiin. Kun pääsin himaan, ei jaksanut kuin suihkun, ruuan ja veden, ja sänkyyn kaatumisen.
Ke sali - ei vielä tietoa, toivottavasti nolla, lääkärikin tänään

Loppuviikon suunnitelma:
To - fillaria aamusta (etäpäivä, ja mikään ei oikeasti ole parempaa kuin lähteä viimeistään klo 6 polkemaan. <3 )
Pe - Uinti
La - sali jos saan pe pidettyä nollalinjan tai erittäin vähäisen linjan. (Ja prkl minähän yritän kaikkeni! Pitää perjantaihin keksiä vielä jotain muutakin ohjelmaa!)

Siis toi fillari - ehjä, hyvin kulkeva pyörä. Voiko oikeastaan parempaa olla? Siitä tarvii vielä etuvaihtaja säätää kohdalleen ja jarrut katsoa. Kesä on kyllä parasta silloin kun aurinko paistaa ja on edes kohtuu lämmin.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 6.6.2019 05:13:00

Maailma on kaunis tänäänkin.
Auringon ensi säteet saavat kutittaa nenääni.
Saan nousta niiden tukemana. Astua ulos.
Kesän tuoksut, vihreys ja valo,
lintujen äänet täyttävät aistini.

Tänään - tänäänkin kaikki on hyvin.

Eilen oli lääkäri ja sain Naltreksoni-reseptin. Tänään haen sen ja otan siitä yhden. Eilen menin lähes suoraan nukkumaan kun pääsin vihdoin kotiin. Kesällä parasta on kun saa sellaisen rytmin, jossa uni tulee viimeistään klo 21, ja saa herätä aamuun siinä vaiheessa kun aurinko paistaa sopivasti. Eli n klo 5.

Nyt pari tuntia töitä, ja sitten fillari alle katselemaan maaseutumaisemia pariksi tunniksi. Sen jälkeen sen verran uintia, että saa hiet pois. Kesä on parhautta.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 7.6.2019 06:43:22

Nyt sitten mietin yhä tätä alkoholijuttua. En ole tänään maanantain jälkeen edes koskenut alkoholiin, vaikka edes Naltreksonia en ole syönyt. Tänään kyllä otan ensi kertaa, mutta vasta aamu(päivä)uinnin jälkeen jos siitä tulee pahaolo tms.

Psykiatri sanoi:"Ehkä 'lopettaminen' on se ongelma." Mieluummin pitäisi siis keskittyä johonkin muuhun kuin ajatukseen:"En koske alkoholiin." Tuo kun saa ihmisen keskittymään juuri tuohon alkoholiin. Vähän sama kuin sanoisi:"Älä ajattele elefanttia" (kuinka moni lukija ajatteli nyt sitä kiellettyä elefanttia?) Mutta jos unohdetaan elefantti, ja sanotaan:"Ajattele autoa" - elefantti on kadonnut ajatuksista - eikö niin?

Nyt vain pitäisi löytää tuo jokin muu. Urheilu nyt ainakin tällä hetkellä on ihan hyvä sitä varten. Mutta entäs sitten muuta? Ei sitä voi joka ilta olla töiden jälkeen koko aikaa salilla, uimassa tai pyöräilemässä. Toinen ongelma mulle tulee sosiaalisuudesta. Mutta ehkä sitä en tänään stressaa. Katsotaan sitä sitten juhannuksen ja Tuskan jälkeen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 7.6.2019 11:12:18

hah! toi elefantti-juttu on mahtava :lol: olen sitä paitsi tuolla kannalla. jos vähentelee siten että se vähenteleminen (tai lopettaminen) on koko ajan mielessä, se on todellinen energiasyöppö. toisaalta, minkä sille voi? toisekseen, oli se sitten energiasyöppö tai ei, niin tulos on tärkeintä. kukaan ei ole luvannut että alkoholin hallintaan saaminen olisi helppo rasti. tsemppiä Romis toivotan edelleen!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät