Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 13.6.2019 12:14:34

Mäkin mietin tota, että oot varmaan ekstrovertti sisimmiltäsi, joten aika haastavaa varmasti on.
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 13.6.2019 18:44:03

Jos mahdollisuus tulee, kirjoitan joskus vielä vähintään novellin koulukiusaamisen jäljistä. Alaston kuvaus siitä, miten hyväksytää ja ihmisiä etsiessä kadotetaan elämä ensin uskontoon ja sitten alkoholiin. Matka käy helvetistä helvettiin. Kirjoitan niistä hetkistä, kun mieli on mustaakin mustempi. Näkyvissä ei ole valoa. Niiden keskellä joutuu vain haparoimaan, etsimään, törmäämään johonkin. Pimeydessä ei pysty pysähtymään, matka jatkuu.

Salilta tullessa on ajatukset kirkkaat. Siinä on aikaa pohtia ja ajatella. Nyt olen vihdoin ymmärtänyt, minkä tarpeen alkoholi täyttää. Sen vaikutus mielialaan on niin suuri, että se toimii hyvin tunteiden säätelyyn. Se tuo hyvän olon pyörremyrskyn tavoin. Se muuttaa alakuloisuuden usein positiiviseksi iloksi. Urheilussa on vähän samaa. Mutta se muutos ei ole niin pitkäkestoinen. Karkin mussuttamisessa on myös jotain vastaavaa, mutta siitäkin tulee paha olo sitten lopulta.

Avioeron tuli silloin aikanaan sen jälkeen kun mun nilkka murtu, enkä pystynyt enää pyöräilemään. Sitä edellisenä kesänä olin pyöräillyt työmatkat + viikonloppulenkit niin, että viikkomatka oli 300+ km. Sinne sai viimeisenä parina kesänä purettua ahdistusta. Se piti myös kuivilla kun pitkä lenkki ei onnistu krapulassa. Nyt jo 50km lenkki oli tuskallinen nilkalle.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 16.6.2019 12:51:22

Kävin eilen hetken terassilla istumassa. Otin kokiksen kun naisystäväni otti oluen. Kesä on kaunis. Maailma on kaunis. Ja tuli myös juteltua tuttujen kanssa ilman alkoholia. Ja mun pää - se on kuin ampiaispesä. Nyt vain pitää tehdä tällä liialla vapaa-ajalla. Mutta tuo ulkoilma kyllä on liian kaunis siihen, että istuis sisällä väkertämässä jotain hauskaa. Mutta olipa nolla eilinenkin.

No niin - tänään seuraavat bileet. Naama ja vaatteet jauhoissa. Koko aamupäivä leivottu. Taisin tehdä aikuisiän kolmannen tai neljännen täytekakun. Ja se näyttää just siltä. Vinossa kuin Pisan torni. Päällä olevat mansikat putoilevat pienestäkin tärinästä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 17.6.2019 06:49:45

Viikonloppu ohi. Naltreksoni toimii ehkä vähän liiankin tehokkaasti. Hyi helvetti miltä alkoholijuomat maistuu sen kanssa . join pienen tilkan skumppaa ja sekin oli työn ja tuskan takana, lisäksi maistoin olutta. Joten mulla Nal* tarkoittaa täydellistä nollaa.

Projektin myötä mulle tulee yhä voimakkaammin kysymys:"Mikä käyttäytymisessä on (ollut) minua ja mikä alkoholia?" Sosiaalisuus on selvinpäinkin olemassa. Selvästi. Halu tanssia myös, vaikka tänä viikonloppuna en tanssiin päässytkään. Halu nauttia ihmisten seurasta samaten.

Alkoholi vie persoonan ulkopuolelta tulevat (häiritsevät) kontrollit. Nyt pitäisi viedä ne häiritsevät kontrollit pois myös selvin päin ollessa. "Eli oikeastaan pitäisi oppia olemaan Minä. Hah - huomenna terapeutin kanssa näistä pitääkin jutella.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 18.6.2019 10:21:09

Huh mitkä unet tolla Naltreksonilla tulee! Heräsin n klo 3, kävin vessassa, join ja menin takaisin nukkumaan. Mutta sen jälkeen olikin unet ihan omaa ilotulitusluokkaa. Mikki Hiiriä ja muita Disney-hahmoja, "heräämisiä" mutta ei sittenkään heräämisiä, todellisuuden ja unen sekoitus (jouduin yhdessä välissä miettimään, olenko jo syönyt aamupalan, vaikka en ollut vielä edes hereillä)... Onneksi olen tuttunut häröihin uniin, mutta kyllä nämä aika omalla skaalalla menee. Todellisuuspakoa parhaimmillaan... :D Ei tän jälkeen viinaa tarvi enää.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 18.6.2019 10:54:42

Kuulostaa yhtä villiltä meiningiltä kuin mitä minulla oli viime talvena malarialääkkeen kera. Siinä sitä touhuttiin kaikenlaista Trumpin ja Fidel Castronkin kanssa.
Mutta voi sitä ihan ilman lääkitystä (ja alkoakin) nähdä jänniä unia. Viime yönä ratsastin Mexicossa, ensin jossain kivan näköisessä lomakeskuksessa. Otettiin hevoset alle kun mies ei jaksanut kävellä katselemassa paikkoja. Sitten laukattiinkin jo rannassa auringonlaskuun ja siitä suoraan kaupungin keskustaan päätyen tosi epämääräisille kujille, missä jengiläiset katsoi meitä pahasti. Ja mun polle pelkäsi kaikkea säihkyvää ja välkkyvää, kuten poliisin prätkää. No, onneksi uni loppui ennen kuin jengiläiset päätti syödä mun hepon ja nirtsata meidät :lol:

Tajusin pari päivää sitten, että ekaa kertaa (mielestäni) mainitsit naisystäväsi. Jostain syystä olen luullut sinun olevan sinkku, kun olet monesti puhunut sosiaalisten kontaktien vähyydestä. Mitä naisystäväsi tykkää siitä, että käyt baareissa lapsivapailla viikoilla? Eikö se häiritse häntä? Ettekö pysty viettämään yhdessä aikaa? Keksimään kenties yhteistä harrastusta missä tutustuisi toisiin pareihin ja sitä kautta useampiin ihmisiin?

Meinaatko mennä jussin yli lääkkeen kera?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 18.6.2019 11:04:23

Kyllähän se baareissa luuhaaminen myös parisuhteeseen vaikutti, mutta siellä oltiin myös yhdessä tai sitten tonkka viiniä himassa. Kyllä parisuhde heti parani kun lopetin ton luuhaamisen. Hänellä on paljon omaa sosiaalista elämää toisin kuin minulla. Välillä on minunkin vain pakko päästä ulos tuulettumaan. Kyllä tällekin viikolle yritin löytää jotain sosiaalista kodin ulkopuolista tekemistä (ilman alkoholia), mutta eipä sitä hirveästi näin kesällä juuri ennen lomia ole.

Juhannus - lapsi mun luona. Perjantaina omassa pihassa grillaamista. Pitää muistaa ostaa limsaa. Seuraavana päivänä kaverille grillaan ja sinne otan Naltreksonin. Sitten siitä Tuskaan saakka olenkin lapsen kanssa. Tuska sitten on "lupa ottaa" ainakin perjantaina. Jos menee ihan överiksi, sitten vain Naltreksonia naamaan launtaiksi, mutta sunnuntaiksi ainakin otan sitä.

Ja yksi kesän tavoite on "kunnon tanssi-ilta ilman viinaa". :D Tykkään tanssia, vaikka en sitä osaa. Ja usein kun on päätynyt tanssimestaan, olen lopettanut viinan juonnin ja siirtynyt veteen. Nyt olisi kiva lähteä täysin alkoholittomalla linjalla nauttimaan hyvästä(?) nykytanssimusiikista. Emmää tanssia osaa, mutta minusta se on vain hauskaa.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 18.6.2019 11:57:53

kannatan ja ihailen tuota piirrettä ihmisessä, että vaikka kokisi olevansa tanssitaidoton niin sekaan vaan oman ilon vuoksi! hienoo, Romis :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 18.6.2019 12:35:02

Yli 40-v:nä voi sanoa, että paskat siitä mitä muut ajattelee. :D Tolla asenteella voi tehdä melkein mitä vain. Tai ainakin paljon sellaisia asioita, mitä teinit häpeävät. :D
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 21.6.2019 06:20:17

Tänäänkin on hyvä aamu

Kyllä tätä elämää saa näköjään järkätä vielä aika paljon, että siihen tulee jotain järkeä. Viime yönä pohdin yksinäisyyden luonnetta, ja kuinka perseestä se onkaan kun ei tiedä mistä järkevää juttuseuraa löytyy ilman kaljakuppilassa istumista.

Huonosti nukuttu työviikko takana. Tänään toisiksi nuorin herätti mut (pyynnöstäni) ennen kuin lähti töihin, että pääsen salille ennen sen sulkeutumista. Vähän tylsää, että se on näin vapaalla vain klo 7-12 auki ja huomenna kokonaan kiinni.

Sinilevät tulivat sitten meidän uimarannalle. Autottomana ei lähdetä hirveästi etsimään niitä levättömiä rantoja tai järviä. Haistakoot paska koko suomalainen kesä. Pääset just hauskimman lajin reunaan kiinni, ja sitten tuleekin levää... joka on myrkylistä... ja sitä sitten kestääkin tonne syksyyn asti. Me kusipääihmiset olemme tämänkin aiheuttaneet. Jos en muun takia ole luonnonsuojelusta kiinnostunut, niin ihan vain oman itseni ja viihteeni takia olen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 21.6.2019 06:44:24

romukasa kirjoitti:Tänäänkin on hyvä aamu

Kyllä tätä elämää saa näköjään järkätä vielä aika paljon, että siihen tulee jotain järkeä. Viime yönä pohdin yksinäisyyden luonnetta, ja kuinka perseestä se onkaan kun ei tiedä mistä järkevää juttuseuraa löytyy ilman kaljakuppilassa istumista.

Mitä olet nyt tehnyt yksinäisyyden poistamiseksi?

Minulle esim yhdistystoimnta on ollut hyvä seurapaikka ja olen kolmen yhdistyksen jäsen. Löysin jopa ystävättären sitä kautta. Aikoinaan tietysti työpaikoilla syntyi vieläkin jatkuvia ystävyyssuhteita.

Olen minä baareissakin ollut monet kerrat soodavedn voimalla. Voithan mennä vaikka lavatansseihin. Siellähän seuraa hakevia on.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 21.6.2019 15:24:46

Olen pistänyt pyörimään pari pöytääroolipelisakkia. Mutta niin - näin kesällä mikään ei oikein pyöri. Toinen pelisakki on joka toinen sunnuntai säännöllisesti. Tällä viikolla olisi ollut peli - paitsi juhannus sotki sen. Koko viikon pää ajatteli, että "tällä viikolla taas pelataan - mutta miten me puhuttiin vasta 7.7. seuraavasta pelistä" ja sitten se pää tajuaa, että ai niin perkele kesä. Kesälomien jälkeen alkaa taas uusien asioiden miettiminen ja kokeilu.

Sitten yksinäisyyden kokemus on monimutkainen asia. Se ei tarkoita sitä, että ei tapaisi ihmisiä. Hemmetti - minähän tapaan ihmisiä paljonkin. Mutta sitten se yksinäisyyden kokemus tulee siitä, kokeeko että sinua arvostetaan, mitä pitää salata, voitko jutella kaikesta kiinnostavasta, ja niin edelleen. Tilannetta pahentaa mun historia, jossa mikään ei ole ollut pysyvää. Paljon muuttamista lapsuudessa, koulukiusaamista.... parin viime vuodenkin aikana kokemus ihmisistä on ollut, että he vain katoavat, jos et tapaa heitä vain baarissa. Sen monta ihmistä on vain kadonnut kun ollaan esim lenkillä tai uimassa käyty pari kertaa. Ja mitä tämän eteen teen? Maksan terapeutille. :D
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 22.6.2019 08:09:24

Kävin eilen terassilla illalla istumassa hetken. Join jopa yhden oluen. Ja se maistu taas niin paskalle, että tuli vain kysymys:"MIKSI HELVETISSÄ OLEN NÄITÄ KITANNUT?!" Sen jäkeen siirryin veteen ja jaffaan. Naltreksonia olen viimeksi ottanut torstaina, joten sen ei pitäisi enää vaikuttaa tohon makuun. Mutta onpahan hyvä fiilis, että pysyi se päätös korkeintaan yhdestä, ja totesin vieläpä sen, että ei tarvi taas sitä juoda lainkaan hetkeen.

Tänään kelistä riippuen joko grillausta tai kokotona istumista. Saas nähdä mitä tulee.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 25.6.2019 09:32:12

Juhannuksena tuli nautittua yhteensä 6 annosta alkoholia. Naltreksonin kanssa se ei vain maita oikeastaan lainkaan. Keskikalja-lager-sotkut saa jättää kokonaan pois sen kanssa. Sen verran hirveää. Vahvasti mallaksinen maistuu siedettävältä.

Pyörä taas ehjätty ja työmatkafillarointi alkanut. Polkupyörä on yksinäisyyden ylistys. Sen päällä on tullut rukoiltua, kirottua, itketty, naurettu, pohdittu kaatuvaa parisuhdetta, murehdittu elämää, saatu toivoa,... Jos nyt toi nilkka vain kestäisi sen verran, että saisin työmatkat edes poljettua. Emmää muuten tarvi enää. Liikkuminen näyttää pitävän parhaiten kuivilla. Ei sille voi mitään. Illalla kun pääsen kotiin, lapselle ja istelle ruokaa ja sen jälkeen voi kaatua sänkyyn. Toivottavasti heinäkuu menee samalla setillä kun lapsi on äitinsä kanssa mökillä.

Tekemistä myöskin on hirveästi. Ei taida kaljoittelu muutenkaan mahtua tähän elämään.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 26.6.2019 14:14:29

Millä täytän elämäni kun en täytä sitä baarilla? Tällä hetkellä laitan aikaa ja rahaa paljon urheiluun ja opiskeluun. Toi 50-v:nä suunnitelma antoi hyvän kuvan, mitä minun pitää tehdä, jotta se voisi toteutua.

Mutta syksyllä - kun säät pahenee - pitää löytää paljon lisää tekemistä. Olen alkanut jo ostelemaan keikkalippuja itselleni. Klubikeikat ovat mulla perinteisesti menneet hyvin vähällä alkoholilla kun en jaksa jonottaa niissä. Se on ollut jo paljon jos olen ottanut yhden ennen keikkaa. :D Muutenkin se on mukavampi olla selvinpäin niissä. Nyt on jo kaksi keikkaa varattu - yhteen meen yksin, toiseen naisystäväni kanssa. Kolmatta tässä harkitsen.

Kävin eilen fillarilla duunissa. Jestas että teki hyvää. Pyörä toimi vihdoin kuten pitääkin. (Seuraavaksi pitänee vaihtaa edestä jarrupalat - niitä en katsonut sunnuntaina, vaikka olisi ehkä pitänyt.) Mieskin toimii melkein hyvin. Nilkka ei kiukutellut, vaikka työmatka olikin 20km suuntaansa ja vauhtia oli reippaasti.

Lisääntyneen liikkumisen paras puoli on Nukkumatti. :D Sitä ei tarvi iltaisin paljon käskeä tulemaan. Hetki lukemista ja sen jälkeen zzzz vaikka kuinka haluaisi tehdä jotain muuta.

Viime tiistaina terapeutin kanssa käytiin läpi, mitä hyviä puolia vähentyneestä alkoholinkulutuksesta on. Ja lista on ihan kiva. Psykiatrin kanssa taas eilen juteltiin Nalktreksonin vaikutuksesta ja kokeilen nyt seuraavaksi puolikkaalla annoksella jos vaikka se toimisi ilman, että uni häiriintyy. Vaikka kyllähän ne jännät unet kivoja on... mutta viikonloppuna klo 4 herääminen ei ole niin kiva.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät