Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 14.12.2018 22:57:42

Suklaa! Vaikean viikon paras päätös. Liian monta mahdollisuutta juoda alkoholia. Mutta päätös on päätös. Ei baariin, vaikka kaveri pyysi. Ei viskipulloa auki, vaikka tuossa hyllyllä on. (Tai siis ottaisin vain siivun jos ottaisin, mutta en ota sitä, koska ei huvita.) Ei Alkossa käyntiä kaupan yhteydessä. Eikä ensimmäistäkään olutta matkan varrelta ostettu.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Kalmankukka » 14.12.2018 23:52:56

Tosi hyvä juttu! Voit onnitella itseäsi! :)
Kalmankukka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 15.12.2018 08:02:44

Peukutus toiminnasta romukasa :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 20.12.2018 09:25:53

Multa palo nyt hihat itseni kanssa. Tarvii jutella lääkärin kanssa mitä helvettiä tässä voi tehdä. Tarvii ottaa selvää mm siitä, mitä työterveyshuolto tarjoaa. Kunnallisesta sitten kait pitää myös kysyä, mitä on tarjolla. Ja jos jotain hoitoa tarvii, miten työ ja se istuu yhteen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 20.12.2018 10:26:46

Epäilen, että tossa tiistain tilaisuudessa työporukka näki, että mulla on jonkinasteinen ongelma. Toleranssit kovat. Seuraavana päivänä tein etäpäivän kylläkin, mutta töissä olin. Eilenkin päädyin sitten baariin vielä illalla. Yhden sijaan kolmelle kun päädyin juttelemaan kirjallisuudesta, ja aikaa meni sitten vajaa tunnin sijaan pari tuntia. En tunne montaa, jotka innostuisivat esim. Pikku prinssi-nimisestä kirjasta. (Sain siitä reilu 10 vuotta sitten tulleen painoksen, jota olin haikaillut jo pitempään - välipäivien lukulistalla se.) Joulu on erittäin kostea tapamme mukaan. Ja se alkaa jo huomenna.

Kirjoitan välipäivinä itselleni jonkinlaisen tekstin, mitä ajattelen tästä kaikesta. Mikä tämä meno on ja mitä tästä tulee. Tai mitä vaihtoehtoja on. Tammikuussa olen duunireissussa 3 viikkoa. Sinä aikana ei kerkiä hoitamaan yhtään mitään. Sen jälkeen sitten. Jotenkin pitäisi löytää taas urheilustakin ilo ja motivaatio siihen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 21.12.2018 09:00:22

Aloin lukemaan eilen Pikku prinssiä. Muistaakseni 7. luku kertoo siitä, kuinka Pikku prinssi kohtaa Juopon. Kirja ei ole mukana, joten en kirjoita sitä tähän. Pakko kuitenkin todeta, että kirjassa on hyvät havainnot "isoista ihmisistä" ja heidän mieletötmyydstään. Ei ollut pelkästään Juopon kohdalla, vaan myös Kuninkaan, Liikemiehen ja Lampunsytyttäjän kohdalla.

Suosittelen kirjaa erityisesti aikuisten satuna. Lapsillekin sen voi lukea. Omani ovat jo sen verran isoja, että he hoitavat lukemisen itse.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 27.12.2018 09:58:42

Joulu lusittu ja eilinen oli eka alkoholiton päivä. Mietin taas tätä koko alkoholinkäytön dynamiikkaa...

1) Helppo lopettaa - jos on joku järkevä syy jättää drinkki ottamatta, se jää ottamatta. Mutta näitä syitä ei ole liikaa - lapset ovat ehdoton syy. Pitää siis selvästi keksiä lisää syitä.
2) Aloittaminenkin on helppoa. Liian helppoa silloin kun kohta 1 ei täyty.

Taidan olla elämyshakuinen ihminen. Tylsyys on myrkkyä, ja alkaa oikeastaan jopa ahdistamaan. Ehkä siksi tuo kohta 2 on helppo. Mitenhän tuon 3 viikon reissun kanssa tämä koko homma onnistuu. Pitää jotenkin saada motivaatio sellaiseksi, että työpäivän jälkeen lähtee liikkumaan. Muuten 3 viikkoa muuttuu 3 viikon tissutteluksi. Pitää ottaa selvää etukäteen, mitä voi tehdä viikonloppuisin.

Niin ja mikä olo? Ainoat jäljet tosta dokaamisesta ovat lähinnä tilin katteessa ja viime yön unissa ja huonossa nukkumisessa. Unet tasoittuvat parissa yössä, joten niidenkään suhteen ei ole ongelmaa.

Kirjoitan tuon tekstin jossain vaiheessa, jonka ajattelin kirjoittaa pari viestiä aiemmin.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 27.12.2018 22:44:03

Tänään juoksumatolla noin puolituntia hikoiltuani totesin, että mitenhän sais tosta liikkumisesta sossiaalisempaa. Aika mälsää kun ekana saa itsensä kuntoon, sitten tulee motivaatiokato ja alkoholi maistuu enemmän, kunto romahtaa ja sitten pitää aloittaa taas uudestaan.

Jos voisi jotenkin rakentaa sosiaalisen elämän seuraaville elementeille alkoholittomasti (työn lisäksi)
* Liikkuminen
* Lukeminen ja kirjat
* Erilaiset pelit

Lukupiiri nyton ainakin kehitteillä ja en kutsu sitä baariin vaan kirjastoon. Peliporukkaa yritän saada kevääksi kasaan.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 28.12.2018 05:37:25

hienosti teet romis hommia tuon alkottoman sosiaalisen elämän lisäämisen eteen! peukutuksia.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 28.12.2018 17:36:54

Missäpäin romukasa vaikutat?
Olin ennen intohimoinen roolipelien pelaaja, kunnes tiet veivät porukasta erilleen..
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 28.12.2018 17:51:57

Nuo kaikki mainitsemasi harrasteet kiinnostavat minuakin ja uskoisin, että monia muitakin. Liikkumaan joudun nykyisin valitettavasti yksin, mutta olen ymmärtänyt että varsinkin juoksun ja pyöräilyn tiimoilta on paljon erilaisia lenkkiporukoita, joihin voi helposti liittyä. Itsekin olin muinoin yhden juoksuryhmän jäsen, joka syntyi juoksukoulun perintönä. Kirjallisuus ja lukupiirit ovat ihan huippu juttu. Itsekin kuulun yhteen. Meillä lukupiirin kokoontumisten yhteydessä myös syödään ja osa juo viinä. Lautapelit ovat tosi kivoja, mutta itse olen yleensä pelannut niitä kosteiden illanviettojen yhteydessä, joten voisi opetella uuden tavan.
Toivottavasti löydät kivaa seuraa harrasteisiisi!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja romukasa » 29.12.2018 01:22:20

Myskimalva kirjoitti:Missäpäin romukasa vaikutat?
Olin ennen intohimoinen roolipelien pelaaja, kunnes tiet veivät porukasta erilleen..

Olen Espoossa. Joten jos täällä päin niin ... täällä ei voinut kait enää lähettää privaattiviestejä?

Ja en ole kellon myöhäisestä hetkestä huolimatta ottanut alkoholia. Innostuin vain pelaamaan tietokoneella liian pitkään. :shock: Se on yksi (monista) paheistani.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 29.12.2018 08:22:16

Pahus, metsään meni.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 30.12.2018 19:07:11

Väsymys - elimistön pahin myrkky. Kun en voi tyhjentää mitään alkoholipitoista, tyhjennän sitten uudenvuoden herkkuja. Ja voin pahoin, koska karkki ei todellakaan sovi mulle.

Tänään ottaa päähän se, että sitä rahaa meni jouluna oikeasti ihan helvetisti. Kurkusta alas suurin osa. Pitääkin laittaa jotenkin sellainen pämäärä, että ensi talvena saisi 2 reissua ulkomaille lämpimään. Jokaisesta baarittomasta ja kuivasta lapsivapaaviikosta laittaa säästöön sen, mitä normaalisti jois. Sillä saisi hotellinki luultavasti valittua hieman paremmasta paikasta kuin nyt...
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 31.12.2018 09:07:06

romis, liity Vähentäjien Possukerhoon! ketju löytyy palstalta. hyvää uutta vuotta Sinulle! :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät