Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 31.12.2018 13:29:06

Lapsiviikon tiukan alkoholipolitiikan taustalla on lasten joidenkin kaverien perheet. Huostaanottoja, jatkuvaa läträämistä viinan kanssa kun alakouluikäisiä lapsia kotona. Oikeastaan kun alan miettimään omaa elämääni, ei ihme että olen juuttunut baariin. Se on tämän lähiön henki. Kaikki muut harrastukset ovat jossain muualla. Osa sellaisia, että tarvisi auton, jota taas muuten ei ole järkevää pitää.

Sitten omaa iterointia tuosta tulevaisuudesta.

En halua
  • Alkoholisoitua
  • Jäädä yksin

Haluan

• Tavata kiinnostavia ihmisiä, jotka ovat edes jollain tavalla kiinnostuneita samoista asioista kuin minä
  • Saada rahaa säästöön
  • Liikkua enemmän

Alkoholilla läträämisen hyvät puolet

• Ihmiset, joilla kanssani yhteistä (muutakin kuin alkoholi)
  • Sosiaalinen elämä

Alkoholilla läträämisen huonot puolet

• Väsymys
  • Terveysriskit
  • Normaalin elämän kadottaminen (paitsi sitä ei ole koskaan ollutkaan)
  • Liikkumisen estyminen
  • Rahan juominen - ei saa kaikkea sitä, mihin palkan puolelta olisi varaa ja oikeastaan haluisikin

Lopettamisen/vähentämisen huonot puolet tai riskit

• Mistä löytyy sosiaalista elämää? Ilman sitä mielenterveys alkaa prakaamaan
  • Kestääkö parisuhde

Lopettamisen/vähentämisen hyvät puolet

• Rahaa säästyy
  • Jaksaminen parantuisi (ja myös unen laatu)
  • Ei tarvisi miettiä, voiko aamulla lähteä salille vai ei
  • Ajan voisi käyttää muuhun - mutta mihin?

Nämä ovat nopeasti mietittyjä listoja. Jotenkin vaikea hahmottaa edes kaikkea. Pitäisi jotenkin ottaa tyhjät pari tuntia, päättää, että nyt mietin mitä tämä oikeasti minulle merkitsee.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 2.1.2019 14:51:59

Romukasa,
Hienosti listattu!
Kyllä,asioiden listaaminen ja analysointi saa päässäkin niitä asioita selkeytymään.

Kysyt mistä sosiaalista elämää? Minä kyselen samaa itseltäni usein ja olen ratkaissut asian sitä, että mene tapahtumiin, joissa on ihmisiä. Sekin jo helpottaa. Aloitan itseni sosiaalistamisen ns. pikkuhiljaa. Uskon, että kun näin teen, alkaa sosiaalisuuden tarve kasvaa ja lopulta ilmoittauduin johonkin itseäni kiinnostavaan harrastukseen. Mulla menee paljon aikaa lapseni harrastuksien hoitamiseen. Tahtoo jäädä ne omat sosiaaliset harrasteet vähiin...
Rahaa säästyy kun ei juo niin paljoa ja ne rahat laitan suoraan näihin tapahtumiin. Tilasin just pari keikkalippua itselleni ja suunnittelen teatteriin menoa. Asioita, joissa alkoholin voi unohtaa hetkeksi. Keikalla juon alkoholitonta. Suunnittelen strategiana sitten kun se on ajankohtainen...
tsemppiä sinulle!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Fridas » 2.1.2019 17:29:27

Hyvä lista kyllä. Todella hyvin mietitty. Itse kun olen pyrkinyt (kai) lopettamaan arkisin yksin juomisen, en oikeasti saa tuohon hyvät puolet -kohtaan mitään. Haluaisin juoda vain seurassa ja juhlissa, en enää koskaan yksin. En ainakaan säännöllisesti enkä paljoa. Yksi lasillinen hyvän kirjan kaverina olisi mielestäni se hyvä määrä.
Fridas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 2.1.2019 21:02:53

Varjoilija - tuo teatteri olisi kiinnostava. Pitäisi vain mennä katsomaan. Ensi kesän keikkaliput on pääosin jo ostettu (paitsi Tuska... pitääkin heti kun tulen kotiin ostaa se).

Huomenna alkaa reilu 3 viikkoa ilman lapsia. Sitten onkin varmaan jopa kuukausi lapsien kanssa. Tota possuhaastetta mietin - jos juon kaapissa olevat viinat, kustannukset nyt ovat 0€ - onko se silloin säästöä vai ei kun rahat on jo tuhlattu paljon aiemmin? Joulun jäljiltä meinaa alkoholia on enemmän kuin tarpeeksi. Lähinnä ne viiniä.

Alkoholi on kuin huono parisuhde. Jonkun aikaa hauskaa, sitten alkaa se vaihe, kun ei enää jaksa ja kestä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 3.1.2019 08:50:01

Minä olen menossa tammikuussa katsomaan Kaasua komisario Palmu, menee Helsingin Kaupunginteatterissa. Voin sitten raportoida oliko mielestäni hyvä vai ei. Täytyy muutenkin sitten kaivaa esiin se ketjuni mihin oli tarkoitus eri tapahtumia, ravintoloita ja matkavinkkejä laittaa. Mielelläni kuulen mitä muut ovat löytäneet.

Voithan laittaa säästöön sen summan mitä juomat maksoi. Tai sitten tallettaa päiviä kuten minä. Itse en vaivaudu rahasummaa keksimään, kun en osaa sanoa mikä se päivän summa olisi jos joisin. Nyt on jo sen verran kauan arkipäivät menneet juomatta, että vaikea hintaa määrittää. Ja viikonlopun juomat yleensä ostaa mies. Niinpä laitan päiviä säästöön. Se on vähän kuin tuo laskuri, mutta ei tarvitse keskeyttää jos / kun jotain juon.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 3.1.2019 09:54:39

mä niin tykkään tosta Vilman päivien säästämis-ideasta :D
minustakin Romukasa paa säästöön juoman hinta mielitekopäivänä minkä selvität. säästökampanjaa voi soveltaa!
pienistä tuloistani itse aion laittaa possuuni min kymppi viikossa vaikkei mielitekopäiviä edes syntyisi. kun ekan kerran mulla oli tämä possu-vuosi, niin muistaakseni kasassa oli joulukuussa noin 500 e. tai ainakin 450, en muista tarkkaan.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 3.1.2019 16:11:50

Jos lapsivapaa viikonloppu jää nollabaarille, se yksin olisi jo ainakin 200e... Joulua edeltävän viikon kulutus oli sitä luokkaa, että... Äh. Ei viitsi ajatella edes. Voisi tehdä toisenkin reissun etelään talven aikana pian...

Ehkä paras vetää päivistä rasti seinään ja sitten 2 viikon välein lunastaa voitot turvaan... Tarvii katsoa, minne ne rahat saisi jemmattu. Pitäisi olla niin, että niiden saamiseen menee ainakin pari päivää, ettei ala ajattelemaan, että tuossa ne ovat. Rahaa riittää...
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 4.1.2019 08:30:16

Kaksi sanaa tähän aamuun

Keskeneräisyys

Mun matka johonkin uuteen on kesken. Mutta en tiedä, mikä se uusi on. Jotain pitää muuttaa. Mutta se on kesken. Johonkin se muuttuu väkisin - kunhan vain tietäisi mikä.

Kyvyttömyys

Olen täysin kyvytön näkemään, mitä se uusi on. Tai miten siihen pääsee. En ole kuitenkaan tähän hetkeen tyytyväinen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 6.1.2019 11:38:19

Työreissu alkanut. Noin 20 astetta lämmintä. Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta. Viiniä saa 3e/pullo, baarissa olut muutaman euron. Lounaalla viiniä ja olutta tarjolla. Haastavat 3 viikkoa tiedossa. Onneksi tavoitteisiin kuuluu myös liikkuminen. Muuten menisi helposti iltapäivästä alkavaksi tissutteluksi. Työtulosten tavoitteet ovat myös aika kovat.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 6.1.2019 14:46:20

tsempit sinne lämpimään Romukasa!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nätsy » 6.1.2019 17:48:51

Tsemppiä lämpimään. Entä jos tämä reissu menisikin niin että rankan työn päälle jaksaisitkin vähän katsella maisemia ja vaikka jaksaisit kävellä joka ilta eri paikkaan syömään? Ei lähibaarissa halpaa viiniä ja hotellihuoneeseen. Ei kuka tahansa pääsekään kesken pimeän talven lämpimään....
Nätsy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 7.1.2019 08:57:25

Toivottavasti pystyt pitämään pään kylmänä siellä työreissulla. Kokemuksesta tiedän, että nuo jos mitkä ovat hankalia paikkoja. Aiemmissa työpaikoissa tuli reissattua aika paljon ja väitän, että ovat yksi valtava syy siihen, että alkoholin kulutus minulla kasvoi. Ja etenkin siihen, että aloin juomaan myös arkisin. Aikaisemmin se oli mielestäni aivan ehdoton ei, mutta se ei koskenut työmatkoja, koska nehän olivat erikoistilanteita. Ja siellä kaikki muutkin joivat arkena. Sitten kun matkoja alkoi olla joka kuukausi ja välillä joka viikkokin niin arki juominen normalisoitui niin, että seurasi kotiinkin.
Olen nyt onneksi siitä pystynyt opettelemaan pois, mutta en tiedä kuinka kävisi jos nykyään taas joutuisin reissaamaan työn takia. Voi olla, että lähtisi lipsumaan.

Suosittelen samaa kuin muut, lähde heti töistä päästyä tutustumaan paikkoihin kävellen / pyöräillen tai mikä ikinä siellä nyt paras tapa onkaan. Mene vaikka syömään sellaisiin kuppiloihin missä ei alkoholia ole edes tarjolla niin ei tule kiusausta.

Mutta ennen kaikkea nauti siitä lämmöstä ja valosta 8) !! Täällä sitä saadaan taas vielä odottaa.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 8.1.2019 10:43:23

Kolmas kokonainen päivä alkanut. Sanotaanko näin, että pahemminkin voisi mennä. Kohtuu ajoissa nukkumaan, ei ihan tolkuttoman kännissä edes. Tänään/huomenna alkaa tiiviimpi liikkuminen ja se sitten väsyttää entisestään.

Mutta on tää kiva. Voi olla ulkona. Skype-palalverit palmujen katveessa. Ei ole yhtään ikävä sitä Suomen loskakeliä. Oikeastaan en ihmettele, miksi (viime vai toissa viikolla uutisoitu) pohjoiset kansat dokaavat enemmän kuin eteläiset kansat. On tää vaan paljon miellyttävämpää.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 10.1.2019 23:11:59

Hei Romukasa!
Satsaa hyviin mehuihin ja kylmiin alkoholittomiin juomiin!
Niilläkin jo pötkii pitkälle kun on kova helle! Mä niin haluaisin lomalle ja erityisesti uimaan mereen!
Ja ajattele, kova krapula kuumassa helteessä! Ei hyvä idis!
Tsemppiä! Ja nauti palmuista!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja romukasa » 14.1.2019 10:01:21

2 viikkoa vielä reissua jäljellä. Pakko sanoa, että täällä alkoholinkulutus pysyy paremmin järkevissä mitoissa, vaikka sitä meneekin. Yli 10 annosta ei ole tainnut viime viikolla mennä kuin parina päivänä.

Tässä alkaa jos kotiopaluun alkoholittomuuden suunnittelu. Mestarien liigan matsit alkaa taas 12.2. Ajattelin kysellä kaveriporukasta, olisiko muitakin kiinnostunut tuleen katsoon noita alkoholitta. Tämä vaatii aika paljon muutoksia omaan elämäntyyliin. Toisaalta olen kyllä elämääni ravistellut muulloinkin aika rajusti, joten ei tämä niin ihmeellistä ole. Nyt vain täytyy pitää kiinni näistä suunnitelmista ja pysyä itse tiukkana.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät