Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 27.1.2019 16:25:34

Kolme viikkoa takana ja takaisin tässä pakkasessa. Muutama huomio:
1) Join enemmän kuin toivoin
2) Join vähemmän kuin pelkäsin

Peltikiinnipäiviä tuli ainoastaan pari kappaletta, mutta joka päivä tuli otettua jotain.

Nyt sitten taas kotimaassa, ja aika alkaa toteuttamaan suunnitelmia. Huomenna teen listan, mitä pitää järjestää ja mitä mikäkin vaatii. Nyt kuitenkin on selkeä päätös, että en järjestä toistaiseksi yhtään alkoholillista tilaisuutta kellekään. Olishan tässä mm Mestarien liigan ensimmäiset pudotuspelit, jotka olisivat hyvä syy kutsua kavereita ja ottaa kaljaa. Nyt yritän vain saada kavereita ja korostan, että alkoholia ei.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 29.1.2019 21:09:25

Ouh - tää taitaakin lähteä vähän vauhdikkaasti käyntiin. Alustavaa kiinnostusta Mestarienliigan peleihin on ainakin parilla kaverilla. Sitten D&D pöytäroolipeliä ollaan saamassa ehkä jo ensi viikonlopuksi tai viikoksi käyntiin. Mahtavaa! Alkoholitonta sosiaalista tekemistä! Sitä kaipaan.

Yritän myös saada lastani kasaamaan peliporukkaa kasaan. 7. luokalla sitä itsekin aikanaan pöytäroolipelit aloitin (vai olikohan jo vuotta aiemmin). Sillloin ei kyllä kukaan ollut neuvomassa, vaan piti punaboksi-D&D:stä (suomeksi onneksi) tankata sääntöjä. Noi nyt peluutettavat on kaikki englanniksi, mutta kun aiemmin olen 7-8-luokkalaisille vetänyt, hyvin se on sujunut pienen takertelun jälkeen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 29.1.2019 21:23:02

Niin joo - ja kuten totesin - reissun jälkeen lopetan "toistaiseksi" alkoholinkäytön. Nyt ekat pari viikkoa menee helposti kun lapsi on täällä. Nyt pitää jotenkin sitten tuota lapsivapaa-aikaa enemmän tsempata. Mutta ehkä just noi alkoholittomat sosiaaliset jutut saavat pidettyä mielialaa yllä. Pahintahan juuri on se, että ei näe ketään. Siihen kaatui edellinen useamman kuukauden alkoholittomuus sitten lopuksi.

Sunnuntaina kyllä käytiin baarissa moikkaamassa ihmiset ja kertomassa reissusta. Tuli taas kerran ikävä fiili kun yksi hyvä ystävä oli taas niin seis kuin vain voi olla. Hän on kuulunut niihin ihmisiin, joka on ollut samalla taajudella. Nyt on vain sellainen olo, että en samaa reittiä halua marssia kuin hän. Muuten varmaan meniskin, jos en laittaisi itse stoppia.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wisefool » 29.1.2019 22:43:20

Niin, tervetuloa tosiaan takaisin Suomeen!

Hehe, minäkin toimin aikanaan pelinjohtajana 10 vuotta nuoremmalle siskolleni kavereineen Hero Quest lautaroolipelissä. Pikkutyttölaumasta oli huisin jännää, kun pelottava isoveli usutti heidän peräänsä zombeja ja goblineja ja gargoyleja ja kehitti aina mutkikkaammat tarinat ja säännöt, kuin mikään pelikirja koskaan. Minullakin oli oikein mukavaa, sillä yksi maailmani parhaista asioista on aina ollut saada pikkusiskoni kikattamaan. Kun omat kaverini sitten sattuivat näkemään, kuinka hauskaa muksuilla oli, hekin halusivat kokeilla ja päädyimme laudan ääreen moneksikin iltaa - päissämme, kuin ankat, kylläkin.

Mainitsit muuten joskus taannoin pelanneesi yhden unettoman yön (tai jotain) PC pelejä. Sopiiko udella, mitä tulit tahkoneeksi?
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 30.1.2019 07:32:05

Mitähän olen silloin pelannut - vahvin veikkaus on Borderlands 2 tai pre-sequel. Ne kuuluvat suosikkepeleihini. Ennen reissua aloin pelaan myös Elite Dangerousia pitkästä aikaa. Eilen yritin D&D Onlineä, mutta en saanut resetoitua vanhaa tunnustani ja uutta en onnistunut luomaan. Myöskään mielelläni ei heittäisi hukkaan kaikkea sitä, mitä olen saanut aikaan sillä vanhalla tunnuksella. Toinen MMORPG jota olen pelannut on Elders scroll online. Mutta sitäkään en hetkeen kun en enää jaksanut. Skyrim on myös vanhoja suosikkipelejä - varmaan taas jossain vaiheessa kaivan senkin naftaliinista.

Voikohan alkoholin vierotusoireisiin kuulua flunssamainen olo vai onko tämä oikeasti flunssa? Kurkku kipeänä, välillä hikoilen ja välillä palelen. Flunssaa on liikkeellä kuitenkin ja toi ilma-alan tuoma muutoskin on aika iso. Tosaalta alkoholitta kuitenkin olen vasta kolmatta päivää lähes jatkuvan tissuttelun jäljiltä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 30.1.2019 07:46:10

Mulla on ikävä D&D:ia ja Hero Questia!
Oli ne hienoja aikoja, silloin en vielä hörppinyt ilolientä liikaa.
Mulla on vielä gargoile jäänyt muistoksi, tykkäsin kovasti maalata figuureja.
Mistähän löytäisin porukan?
Mieheni kyllä katsoisi varmaan aika kieroon.
Tosin jos harrastus olisi alkoton, hän varmaan olisi mielissään.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 30.1.2019 08:45:59

Myskimalva kirjoitti:Mulla on ikävä D&D:ia ja Hero Questia!

Mistä päin oot? Etsin vielä 1-2 pelaajaa D&D porukkaan Espoossa. Pitkäkään tauko ei haittaa, sillä aloitettava kampanja on aloittelijaystävällinen. Ja tää on sitä alkotonta tekemistä parhaimmillaa. Sosiaalista, aktiista, saa upota ihan toisenlaiseen maailmaan. Olen sanonut jo parille kaverille, että toistaiseksi en järjestä mitään sellaista, missä alkoholin kanssa läträtään. Eli mukaan vaan jos natsaa paikka... ja peliporukoita löytyy kyllä esim. Facebookin sellaisesta ryhmästä kuin Peliseuranhaku.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 30.1.2019 09:06:20

Tervetuloa Romukasa takaisin hankien keskelle. Hienoa, että nyt saat pidettyä vähän taukoa tissuttelusta.
Minulla tuollaiset flunssan kaltaiset oireet ovat todella yleisiä silloin kun on pidempi tissuttelu jakso (esim loma) takana. Kurkkukipu varmaan johtuu närästyksestä luulen. Minulla tuntuu hapot nimenomaan kurkussa, ei vatsassa. Ja hikoilu selvästikin minulla liittyy vieroitusoireisiin.

Toki nyt on paljon flunssaakin liikkeellä, mutta en yhtään hämmästyisi jos tuo sinulla olisi ulkomaan reissun "tuliainen" alkoholin muodossa :lol: Kaikki sieltä tuomasi juoma tulee nyt ulos kehostasi.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 30.1.2019 10:03:45

Romukasa, harmikseni olen aivan liian kaukana Espoosta. :twisted:
Tuntuu että asun kaukana kaikesta.
Mutta kiitos face vinkistä.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 30.1.2019 21:35:42

Jippii! Nyt varmistui sunnuntaiksi eka pelikerta. Kaksi on baarista tuttuja, kaksi täysin vierasta ja yksi semi-tuttu muuten. Eli tästä se sitten lähtee. Sunnuntaina päätetään pelitahti. Se voi hyvin olla joka toinen viikko tai jopa vain kerran kuussa, mutta epäilen, että ensimmäinen on lähempänä. Aika vauhdilla tää lähti käyntiin. Sitten pitää noita muita juttuja alkaa järkkäämään ensi viikolla.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 31.1.2019 20:10:10

Nyt kun saatiin peliporukka kasaan jo sunnuntaiksi, alkaa miettimään optimistisesti tätä vähentämisprojektia. Mutta sitten toisaalta taas iskee se epävarmuus, että tuleeko sittenkään siitä mitään... Tuo epävarmuus on sellainen, joka on tullut koulukiusaamisesta ja siitä, että kun olin lapsi muutettiin paljon. Sitä ollaan terapeutin kanssa käsitelty paljon, ja oikeastaan nyt kun aloin sakkia kysymään, ei ollut sitä normaalia "en viitsi kun ei kuitenkaan..."-fiilistä.

Terapeutti on paras juttu, mitä on olemassa. Onneksi työni on sellaista, että minulla on ollut varaa siihen. Vaikka siellä käynti välillä pahensikin alkoholinkäyttöä, nyt on toisaalta helpottanut ainakin ajatus, että jätän jatkuvan alkoholinkäytön pois, ja minä PYSTYN hankkimaan muutakin tekemistä kuin baarissa lahoamista. Nyt vain pitää toteuttaa kaikki suunnitelmat ja sitten nauttia.

Pitäisi varmaan joku päivä käydä tämä oma ketju alusta alkaen läpi. Miettiä, mitä on kirjoittanut, miksi on kirjoittanut, onko jotain muuttunut varsinkin sitten viime kesän. Harmi kun en ole aloittanut kirjoittamaan päiväkirjaa koskaan... Tämä on lähimpänä sitä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 2.2.2019 11:36:26

Tylsyyden pelko - se lienee kaikista pahin. Mulla on tiedossa tylsä iltapäivä, joten menen töihin. Vien lapsen omiin harrastuksiin, mulla on iltapäivästä menoa. Ehtisin käymään kotona, mutta se olisi kääntyminen ja sitä en jaksa. Nyt sitten Helsingin keskustassa hoidan pari asiaa ja menen lähellä olevalle toimistolle.

Jos en olisi päättänyt tiukkaa alkoholittomuutta, menisin baariin lukemaan tai kirjoittamaan. Ei siinä menisi kuin muutama olut. Mutta se olisi päätöstäni vastaan.

Joten mieluummin sitten töihin. Illalla on yhdet synttärit, joissa käyn kääntymässä. Siellä sallin itselleni skumppalasin.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 2.2.2019 12:17:43

moikat romukasa, olen viime aikoina paristakin lehdestä löytänyt artikkelin filosofi Juha T. Hakalasta. on vissiin kirjoittanut kirjan tylsyyden kokemisesta. viimeisin artikkeli tyypistä löytyy uusimmasta S-kaupan Yhteishyvä-lehdestä. koko jutun otsikko on Kiire piinaa.
kaveri puhuu tylsyyden kokemisen tärkeydestä. itsekin aion katsoa löytyisikö kirjastosta jotain aiheeseen liittyvää eli just tota Hakalaa.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 2.2.2019 23:11:01

Oli kyllä jännä olla muutama tunti yksin töissä. Sain oikeastaan ihan hemmetisti aikaan. Tarviikin miettiä, jos menisi useammin lauantaina tai sunnuntaina tekemään ja sitten ottaisi tunnit takaisin keskellä viikkoa. Synttäribileistäkin pääsin suurinpiirtein suunnitellusti. Eli lasi skumppaa, mutta sen lisäksi puolimukillista boolia suolaisen tarjoilun kanssa.

Mutta sitten kun miettii kiusauksia. Aika usein olen tehnyt niin, että tällaisessa tilanteessa kotimatkalla käyn paikallisessa baarissa yhdellä. Tänäänkin mietin sitä, mutta toisaalta - ensin parikymmentä minuuttia kävelyä raittiissa talvikelissä, ja melkein tunti bussissa ja metrossa - ei ollut alkoholia enää veressä, joten harkinta ja itsekontrollikin pysyi hyvin mukana. Tästä baarin ohittamisesta pitää jotenkin tehdä rutiini - samalla tavalla kuin baarissa poikkeaminen on ollut rutiini.

Huomenna sitten onkin sosiaalista elämää ihan urakalla. Ajatus siitäkin auttoi näistä kiusauksista. Kuitenkin tarve olisi ollut sosiaaliseen tapaamiseen.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 3.2.2019 17:42:13

Tänään pelattiin D&D:tä ja koko porukka oli yhtä sairaaksi ilmottaunutta lukuunottamatta paikalla. Eli sain sosiaalista tekemistä täksi päiväksi, joka oli samalla myös alkoholitonta. Nautin koko tekemisestä. Samalla sovittiin pelitahti eli joka toinen sunnuntai. Tämä takaa selkeän jatkuvuuden. Peliajan tietää etukäteen, ja peruminen on poikkeus. Tähän jotenkin jaksaa panostaa, kun pelipaikka on joko ruokapöydän ääressä, tai 20m päässä olevassa taloyhtiön kerhohuoneessa. En voi selittää, että "ei jaksa kun matka on niin pitkä..."
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät