Olet täällä

Olen kyllästynyt alkoholin aiheuttamiin haittoihin

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Olen kyllästynyt alkoholin aiheuttamiin haittoihin

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 28.6.2020 01:35:46

Loma ilman alkoa :cry:

Viimeiset 2 viikkoa on mennyt huonosti palautuen. Tekijöitä on useita. Suurin niistä on kuitenkin alkoholi, vaikka ei sitä ole tolkuttomasti mennyt, vaan mielestäni hyvinkin kohtuudella. Elimistöni ei vain siedä sitä. Älykello näyttää jokaisen alkoholia vähänkään nautitun päivän jälkeen seuraavana yönä huonoa palautumista. Jo yhdestä oluestakin. Nyt olen kyllästynyt näihin huonosti palauttaviin öihinkin. Tunnen sen mielialassani, joka on ärtyisämpi. Alkoholi ei ole ainoa syy, mutta se on oleellisin, mihin pystyn itse vaikuttamaan. Kuumat yöt ovat myös olleet haaste nukkumiselle, samoin henkinen stressi. Tänä yönä oli lyhyt rytmihäiriö pitkään aikaan. Grilliruuan kanssa join 2 punkkulasia ja kahvin kanssa 2 cl likööriä. Yö on pilalla. Palautumien on pilalla. Hetken aikaa olin maailman onnellisin ruuan ja viinini kanssa lämpöisessä kelissä. Ikävä todeta, että hinta siitä on liian kova. Olisin halunnut juoda jämälärvärin loput Juhannukselta tyhjäksi siinä, mutta jätin vaan kahteen lasiin ja sekin oli liikaa. Lomallani on kuitenkin aktiivipäivätavoitteita ja uusia, yllättäviä tilanteita edessä. Ei ole kiva, että loma menee hermoja pidellessä ja sitten hetkittäin mukarentoudun alkoholin kanssa päivän päätteeksi. Surettaa, minäkin myönnän, että loma on aina ollut jotenkin hohdokkaampi jos on vielä alkoholiakin päässyt nauttimaan. Paskapuhetta ja kiero illuusio. Tyly on toteamus, mutta kuri se on vain oltava, lomallakin. Tai sitten voi palata kotiin reissusta tuttuihin nurkiin kärvistelemään, ihan kuin koko loppuvuosi muutenkin ja juoda muka itsensä mukavaksi. Ei käy. Elämä on valintoja. Alko saa jäädä lomareissun ajaksi. Katsotaan sitten uudelleen taas reissun jälkeen mitä otetaan ja milloin. On tämä s****** työmaa, tämäkin.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 3.8.2020 17:11:02

Päivitystä
Lomat lusittu. Heikko palautuminen johti siihen, etten alkulomasta voinut alkoa nauttia. Löytyi siihen syykin sitten, henkinen stressi. Stressin lauettua, palautuminenkin parani. Alkoa otin loman lopulla, mutta jotenkin kohtuudella kuitenkin. Tietoisuus oli mukana jotenkin paremmin, verrattuna aiempiin kesiin. Ehkä tämä psyykkinen työ on kannattanut. Helpostihan se lipsahtaa määriltään liian suureksi, kun ottipäälle aletaan. Turhaa tissuttelua ei kyllä hirveästi ollut. Nyt ei ole mitään syytä ottaa vähään aikaan. Parit juhlat ovat tiedossa syksyllä, niihin asti vaikka kuivin suin.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Contanza » 3.8.2020 19:11:56

Älä ota tuota sinun juomista liian vakavasti. Mitä sinun kirjoituspäivityksiin tulee niin ethän sinä käytännössä juo juuri ollenkaan. Älä ainakaan ota omantunnontuskia juomisistasi. Sinä kun juot niin kovin vähän.
Viina miehen tiellä pitää. Mömmöt vie taivaaseen.
Contanza
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 3.8.2020 19:55:10

Contanza kirjoitti:Älä ota tuota sinun juomista liian vakavasti. Mitä sinun kirjoituspäivityksiin tulee niin ethän sinä käytännössä juo juuri ollenkaan. Älä ainakaan ota omantunnontuskia juomisistasi. Sinä kun juot niin kovin vähän.

Minä olen aina vetänyt kohtuukäytön rajan siihen, että juopottelu vielä tuntuu hyvälle. 8)

Se on vaan täysin yksilökohtaista että millainen määrä viinaa sopii kullekin henkilölle. :o

Täällä vähättelijöissä pyritään optimoimaan annosmäärät sellaiseksi että ei juoda liian paljon, mutta ei myöskään liian vähän. :)

On tämä elämä rankkaa. :roll:
Huhut kuolemastani, uskoontulostani saatikka raitistumisestani ovat aiheettomia.
Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 6.8.2020 21:31:34

Hei, kiitos kommenteista.

Ne saivat minut ajattelemaan, että olen onnistunut jollain tasolla tässä omassa vähentelyssäni. Vähentelijöitäkin on joskus moitittu siitä, että se on jotain alkoholismin kieltämistä tai lopettamisen siirtämistä. Kohtuullisempaakin ja tietoisempaakin käyttöä on. Haluan ottaa alkoholista rusinat pullasta, ottamatta sitä koko pullaa. Pitää olla vain tarkkana, ettei lipsahda. Helposti lipsahtaa. Toisille on helpompaa pistää kerrasta poikki ja pitää se siinä. Ymmärrän senkin. Toisinaan nautin täysin siemauksin esim. viinistä ruuan kanssa ja pikku hiprakasta irtautuakseni arjesta. Olen tehnyt paljon psyykkistä työtä tämän eteen, vuosia jo. Ja teen edelleenkin. Jokaisen ottikerran jälkeen lasken juodut annokset ja arvioin sitä, miten onnistuin humalan hallinnassa ja toimintakyvyn ylläpitämisessä. Terveydelleni olisi kaikkein paras, etten joisi yhtään. Elämän nautinnollisuutta ja hauskuutta ajatellen joskus on kiva ottaa. Näillä mennään, mahdollisimman vähällä käytöllä siis. Tänään näkemykseni on, että vähentäminen on mahdollista ja juomisen pitää olla tietoista. Riskit pitää tunnistaa.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 17.8.2020 19:35:30

Päivitystä
Tavoittelen nyt n. 4 vk juomattomuutta ja sokerittomuutta. Saa nähdä miten käy.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 1.1.2022 15:41:52

Hei, mä olen täällä taas

Mihimpä se tiikeri raidoistaan ja ihminen alkoholista pääsisi?
Nyt on se moodi, että toistaiseksi en juo. Tavoitteena pidempi tipaton, jopa vuosi ilman. Lähden nyt kuitenkin pienemmillä askelilla liikkeelle. Syy on sama, kuin aina ennenkin, alkoholi pilaa terveyteni.
Olen kyllästynyt.
Käyn raapustelemassa väliaikatietoja.
Tsemppiä muillekin, nyt on hyvä aika ryhdistäytyä.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 1.1.2022 18:02:21

Moi Tiikeri,

Minulla on ollut sama motiivi, terveyshuolet tai paremminkin terveyden menettämisen pelko.

Päätin alunperin, että jos toiminta ei muutu ja erityisesti terveyshuolet poistu, kokeilen seuraavaa, järeämpää keinoa. Ei suurempia lupauksia, vaan tekemällä jotain uutta asian eteen. Tässä listani.

- otin seuranta sovelluksen käyttöön
- liityin palstalle
- kerroin työterveyslääkärille huoleni ja juomamäärät
- ostin verenpainemittarin
- katsoin / kuuntelin selviytymistarinoita. Välillä aika hurjiakin
- luin Selvin päin kirjan
- kerroin kaverille, joka päihittänyt alkoholiongelman
- kerroin puolisolle samat mitä työterveydessä
- menin päihdehuoltajan pakeille
- hakeuduin avominnen avohoitoon

Aikaa ensimmäisen kohdan ja nykytilan välillä on n. 2 vuotta. Nyt vuodenvaihteessa tilanne hyvä. Paino pudonnut jo kohta 8kg, verenpaine vähän laskenut, syyskuusta lähtien juomamäärät lähes 0.

Isoin muutos minulla alkoi, kun kerroin elokuussa tilanteesta puolisolle ja keskustelun jälkeen menin päihdehoitajan vastaanotolle. Tuota kirjaa myös suosittelen.

2022 en aio juoda ja se on helppo uskoa nyt. Ei itsestäänselvää, mutta onnistuu. Ja hyvillä mielin! En haikaile juomatta jäävän alkoholin perään.

Hyvää alkanutta vuotta,

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 30.1.2022 15:50:41

Kuulumisia

Kiitos Puuhapete viesteistäsi :wink:

Kuukausi, tipaton tammikuu alkaa olla taputeltu. Hyvin on mennyt. Unet parantuivat oleellisesti, sitä mukaa jaksaminen. Olen lukenut niitä raittiuskirjoja: korkki kiinni ja selvinpäin. Ensimmäisen kirjoitustyylistä en pidä, siinä aliarvioidaan kuulijaa. Kirja jäi kesken. Tuota toista luen hissukseen.

Sydämen jyskytykset ovat pois, niitä inhoan. Leposykekin on jo unen aikana 43. Pykälän päässä on myös kuntoindeksin saaminen keskitasosta hyväksi. Tämä on helmikuun tavoite. Alkon ollessa elämässäni se olisi mahdotonta. Vyötärökin hahmottuu jo, vaikka en vaakassa ole käynytkään.

Hyvin on mennyt, oluita ja siidereitä ei tee mieli. Ainoa, mikä kummittelee, mitä on ikävä, on viini-illallisnirvanat. Saa nähdä, jääkö nämä kummitukset ajan mukaa pois.

Holittomuus on hyvä päätös ollut nyt. Sillä tiellä jatkan, kohti haikaroita helmikuuta. Sen jälkeen maaliskuu, 100 pv, raitis pääsiäinen, raitis huhtikuu. Puolison tavoite on toukokuun puoleenväliin. Katsotaan nyt, pätkä kerrallaan.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 6.3.2022 08:57:18

Maaliskuu jo!

Loma takana ja 2 kk raittiutta takana. Hyvin on mennyt. Lomakin meni paremmin, kuin aiemmin. Kokemuksen ja kantapään kautta. Olutta ja siideriä ei tee mieli, viini kummittelee vielä joskus. Pääsiäistä olen miettinyt paljonkin. Siihen on niin voimakkaasti kuulunut ruualla ja viinillä rentoutuminen. Olen myös miettinyt, että jos sota loppuu, niin silloin pitää korkata. Sota ja muuttunut maailman tilanne on ahdistanut aika lailla.

Toisaalta olen ollut hyvilläni, kun olen herännyt pää virkeänä, selkeänä uusiin päiviin. Töhnä, pöhö ja väsymys ovat pois. Aiemmin ajattelin, että sitten kun en enää käytä alkoholia, niin voi treenata enemmän. Näin on varmaan nyt ollutkin, mutta tähänkin kyllästyn. Pitäisi vaan aktiivisesti keksiä uusia kivoja juttuja. Olympialaisia tykkäsin seurata, olen penkkiurheillut enemmän.

Olen lukenut niitä raittiuskirjoja, mutta niiden yksioikoinen lähestymistapa ärsyttää. Minun maailmassani asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Minun on pakko myöntää, että jotkut sosiaaliset tilanteet ovat joskus aikoinaan olleet hauskempia pikku sievässä. Ne kirjathan teilaavat sellaisen, alkoholille ei anneta mitään hyviä käyttötarkoituksia. Addiktoiva myrkky.

Kun tässä jo ikää on kertynyt, olen tullut siihen tulokseen, ettei ole varaa käyttää alkoholia enää. Ainakaan samalla lailla kuin aiemmin. Jatkan raittiuttani pätkä kerrallaan. Nyt ensin maaliskuu, 100 päivää, huhtikuu... Etäisyyden otto on tehnyt hyvää.

Juopoksi tullaan juomalla, raittiiksi raitistelemalla. Hyvää kevättä kaikille palstalaisille.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Olen kyllästynyt oholin aiheuttamiin haittoihin

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 6.3.2022 09:51:06

Onnea, olen iloinen puolestasi. Toivon, että tuo olisi minun kirjoitukseni.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

Re: Olen kyllästynyt oholin aiheuttamiin haittoihin

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 31.3.2022 18:31:26

Hippuli73 kirjoitti:Onnea, olen iloinen puolestasi. Toivon, että tuo olisi minun kirjoitukseni.

Olen harjoitellut jo monta vuotta tätä vähentämistä, toistaiseksi on mennyt hyvin.

Kohta kolme kuukautta raittiutta takana. Hyvinhän se on mennyt. Nyt alkaakin sitten vauhdikkaammat ajat kevään, kesän ja tapahtumien myötä. Ajatus Pääsiäisen vietosta viinin kanssa ei jätä oikein rauhaan. En tiedä miten sitten oikeasti käy. Ehkä se jää nähtäväksi. Toisaalta olisi mukava rentoutua ruuan ja viinin kanssa. Toinen puoli sanoo, että huijausta kaikki viinit ja alkoholinirvanat. Yäk kaikki myrkytysoireet. Ei kiitos tykytykset, en halua olla väsynyt ja kireä. Kaksijakoisia mietteitä. Alkoholin hohto on kyllä himmentynyt. Olen selvästi huomannut kuinka alkoholia käytetään myynnin edistämiseen ravintoloissa ja nykyisin elokuvissakin. Alkoholilla myydään luksusmajoitusta hienoissa puitteissa. Kauniit lasit juomineen kuvissa, tarjoukset sisältävät kuohuviinin odottamassa tulijoita...

No 3 kk takana, se on moneen vuoteen paras saavutus. 100 pv mennee myös rikki. Mikäli alkoholin käyttäjäksi palaan, on sen tapahduttava maltilla, hallitusti. Muutoin joudun kieltämään itseltäni alkoholin. Raittiina oleminen ja asioiden pohtiminen on tehnyt hyvää.
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tiger71 » 8.5.2022 20:46:39

Toukokuuta mennään :)

Pääsiäisenä join ja vappua juhlin. Ei se mitään, sille tuntui olevan tarve. Maistuiko se viini niin ihmeelliseltä, ei, mutta ei se pahaakaan ollut. Pitkästä kuivistelusta oli se hyöty, että oli helpompi taas irrottautua alkoholista ja olla taas raittiina. Nyt en ole ehdoton, mutta vähentämispyrkimys tai tipattomuus on Juhannukseen asti. Yöunet ja jaksaminen menivät heti alkon kanssa huonoksi.

Pidempi juomattomuustauko teki oikeasti hyvää, sain etäisyyttä asioihin. Alkoholi ja sillä rentoutuminen ei heti ensimmäisenä kummittele mielessä. Ajattelin, että paino tippuisi, kun en ottanut. Väärä ajatus, ei se mihinkään tippunut. Nyt sitten skarppaan ruokavalion kanssa. Saa nähdä miten tämän kanssa käy.

Voimia kaikille teille, jotka näiden asioiden kanssa kamppailette.

Kevät on mahtava vuodenaika!
Saat sen mistä luovut.
Tiger71
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät