Olet täällä

Lisää nollapäiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lisää nollapäiviä

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 7.12.2020 09:18:20

Onnelille Onnittelut 2 raittiista vuodesta!
lizzy (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja juhanikari » 7.12.2020 12:02:32

Multa myös onnittelut Onnelille 2 raittiista vuodesta! :-)

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 7.12.2020 17:41:43

Onnittelut täältäkin! :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 8.12.2020 16:15:36

Myöhästyneet, mutta erittäin lämpimät onnittelut! (olisin laittanut tähän sydämen, mutta en keksi miten niitä tänne saa :oops: )

Joskin mietin kyllä kuinka pitkään onnitellaan raittiudesta? Onko esim 5 vuoden kohdalla enää tarkoituksen mukaista hehkuttaa sitä, että jonkun normaali elämä on alkotonta? Onko se enää siinä kohtaa saavutus vai onko se vaan muistutus, että ongelma on ollut?

Lopetin aikanaan tupakanpolton. Sitä moni piti saavutuksena mitä onnitella ja kyllähän itsekin olin siitä tosi tyytyväinen. Mutta jos joku olisi tullut joskus sanomaan että "onneksi olkoon, olet ollut 5 v polttamatta" niin olisin vähän ihmetellyt. Se olisi sama kuin tulisi sanomaan, että "onnea, et ole ikinä juonut piimää" :lol: Tarkoitan sanoa, että onnittelu olisi ollut outoa sitten kun tilanne oli jo normalisoitunut, tupakoitsijan leima oli jo kadonnut mielestäni täysin.

Miten sinä Onneli ajattelet tämän? Tuleeko joskus raittiudesta niin päivän selvää, että siitä onnittelu olisi kummallista?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 8.12.2020 19:34:58

Kiitos onnitteluista! Missään muualla en ole mitään onnitteluja asian tiimoilta saanut ja suoraan sanoen olisin varmaan järkyttynyt, jos joku onnittelisi. Sehän alleviivaisi, että minulla oli ongelma :oops: Mitä ei tietenkään käy kieltäminen. Tätä palstaa lukuunottamatta tämä on ollut hyvin yksityinen projekti. Mieskään ei tiedä mistään ”vuosipäivästä”. On varmasti niin, että tästä on tullut/tulossa uusi normaali, sillä en kovin paljon laskuria seuraa toisin kuin alussa, jolloin se oli elintärkeä mittari osoittamaan, että eteneekö homma halutun suuntaisesti ( suunnankin kanssa kun oli alkuun aika tavalla hapuilua). Varmaan vuosipäivän merkitys on hyvin henkilökohtainen. Jollekin raitistumisen hetki voi olla hengissä pysymisen edellytys ja elämässä kääntyy kokonaan uusi lehti. Omassa elämässä muutos on toki ollut merkittävä, mutta ei tällä tavalla käänteentekevä. Eli Wilman kysymykseen vastaisin, että jollain tavalla päivä varmaan kuitenkin säilyy mielessä erityisenä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Projekti 0 » 8.12.2020 20:32:01

Mielipiteeni vilman hyvään kysymykseen.

Toisia auttaa AA poletit, toisia rastit kalenterissa. Kysymyksesi on mielestäni hyvä ja aikamääre ei ehkä ole oikea vastaus. Onko olemassa olotilaa, kun ”ei kiitos, ei enää tee mieli juoda”, tulee automaationa? ? Voisin henk. koht. lopettaa monta pahetta, mitkä monet kokevat välttämättömiksi, mutta silti taistelen toisten addiktioiden kanssa. Subjektiivisuus ja konteksti.
Projekti 0
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 9.12.2020 18:05:15

Mulla kyllä tulee nykyisin ihan automaationa, että kiitos en juo tai en käytä lainkaan alkoholia. Ihan ilman harmistusta tai mieliteossa kärvistelyä. Ja tilanteesta riippuen otan sitten jotain alkoholitonta vaihtoehtoa. Eli kyllä tämä luonnolliselta olotilalta tuntuu. Ja kun tähän olen päässyt, niin mikään viini tai samppanja ei ole makuelämyksenä sen arvoinen, että vaihtaisin. Sen verran laajasti ehdin aikoinani eri rypälelajeihin ja menetelmiin tutustua useammassa maassa ja maanosassa omasta kotisohvasta puhumattakaan :lol: että riittäköön minulle.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 4.1.2021 08:31:54

Onnellista tätä vuotta! Hyvillä mielin aloitan 3. raitista vuottani. Sellaista mietin tässä joku aika sitten, kun aikoinani kovasti olin tykästynyt nousuhumalaan ( kukapa ei), että pääseekö sen kaipuusta koskaan. Nyt sanon ihan aidosti, että en kaipaa yhtään. Ajatuskin tuntuu puistattavalta. En siis paheksu muiden skumppahiprakoita ja iloista nousua, jos olen sellaisessa seurassa, mutta en kyllä itselleni haluaisi yhtään samanlaista oloa. Vaikka myönnän, että ihan hieman minua häiritsee se, että ihmiset eivät tunnu samalla tavalla aidoilta kuin selvinpäin ollessaan. Tämäkin oli asia, jota en ymmärtänyt, kun itse join. Minähän koin olevani aidoimmillani juuri pienessä viinissä. Pitkään tämän nykyisen olotilan saavuttaminen on vienyt eikä ihan helpolla tullut.

Koronavuoden 2020 opit itselleni oli, että onni löytyy pienistä asioista. Rauhoittumisesta, hitaudesta, itseni kanssa sovussa olemisesta. Onneni ei ole kiinni esimerkiksi matkustelusta ja sosiaalisesta pöhinästä, jotka joskus olivat niitä elämäni kohokohtia. Muutenkin toivon, että viime vuosi teki minusta tulevaisuutta ajatellen kriittisemmän matkustelijan. Tai mistä sen tietää..onhan matkailu ollut rakas harrastukseni ja siihen olen liikenevät rahani sijoittanut. Mutta toivon, että jatkossa olen harkitsevampi ja ekologisempi lomailuratkaisuissani. Saa nähdä mitä tämä (korona)vuosi opettaa. Itse en ole vielä kovin optimistinen, että pääsisimme rajoituksista kokonaan tämän vuoden aikana.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 4.1.2021 09:44:02

Ilahduttaa aina, kun kerrot siitä, että alkon jättäminen ei synkistänyt elämääsi. Sitä kai täällä moni pelkää, miettii että sitten ei ole enää mitään eroa arjen ja juhlan välillä. Vaikka ei se niin mene. Maailmassa on ihmisiä ja kokonaisia kansanryhmiä, jotka eivät koskaan ole käyttäneet alkoholia, mutta silti osanneet aina juhlia täysillä.

Mielenkiintoista tuo mitä sanoit ihmisten aitoudesta. Nyt kun olen aina silloin tällöin autoillut erilaisissa illan istujaisissa ja kekkereissä olen tietysti tarkkaillut enemmän ihmisten käytöstä humalassa kuin aiemmin. En ole kyllä tuollaista itse kauheasti huomannut. Omassa ystäväpiirissä tuntuu, että alkoholi ehkä enemmänkin korostaa ihmisissä jotain tiettyjä piirteitä kuin muuttaisi niitä vähemmän aidoksi. Eli puheliaasta tulee entistä puheliaampi, besser wisser tietää vielä paremmin kaikki asiat, herkkä ihminen pillahtaa itkuun entistä herkemmin, ilopilleri nauraa vielä enemmän jne. Häiritsevältä tuo voi kyllä jossain kohtaa iltaa alkaa tuntumaan, kun on niin ylenpalttista (engl. overwhelming). Toisaalta tiettyyn pisteeseen asti hauska seurata.

Kiva kuitenkin kun kerrot näitä positiivisia fiiliksiä. Ne on antanut minulle sen uskon, että jos jonain päivänä tunnen sen tarpeelliseksi niin lopettaminen on hyvä vaihtoehto eikä elämäni siihen lopu. Ihanaa vuotta 2021 sinulle!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Prosecco » 5.1.2021 01:17:38

Onneli47 kirjoitti:Kiitos onnitteluista! Missään muualla en ole mitään onnitteluja asian tiimoilta saanut ja suoraan sanoen olisin varmaan järkyttynyt, jos joku onnittelisi. Sehän alleviivaisi, että minulla oli ongelma :oops: Mitä ei tietenkään käy kieltäminen. Tätä palstaa lukuunottamatta tämä on ollut hyvin yksityinen projekti. Mieskään ei tiedä mistään ”vuosipäivästä”. On varmasti niin, että tästä on tullut/tulossa uusi normaali, sillä en kovin paljon laskuria seuraa toisin kuin alussa, jolloin se oli elintärkeä mittari osoittamaan, että eteneekö homma halutun suuntaisesti ( suunnankin kanssa kun oli alkuun aika tavalla hapuilua). Varmaan vuosipäivän merkitys on hyvin henkilökohtainen. Jollekin raitistumisen hetki voi olla hengissä pysymisen edellytys ja elämässä kääntyy kokonaan uusi lehti. Omassa elämässä muutos on toki ollut merkittävä, mutta ei tällä tavalla käänteentekevä. Eli Wilman kysymykseen vastaisin, että jollain tavalla päivä varmaan kuitenkin säilyy mielessä erityisenä.

Onnea Onnelille kahdesta raittiista vuodesta! Pystyisinpä samaan itsekin. ☺
Prosecco
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 6.1.2021 21:37:46

Hello Wilma ja Proseco sekä kaikki muut! Prosecolle haluan sanoa, että kyllä sinunkin on mahdollista päästä samaan. Jos minä, niin sinäkin :D

Joulun aikaan luin jostain kirjailija Raija Orasen haastattelua, jossa hän kertoi omasta raitistumisestaan ja että siihen liittyen heillä on sovittu, että hänen miehensäkään ei enää juo punaviiniä, kun se olisi liian kova pala Raijalle. Olisipa hienoa, jos itsekin saisi tällaista tukea. Meillähän miehen lasissa viinit sun muut virtaa ihan entiseen malliin. Varsinkin tätä pidin aikaisemmin suurena esteenä juomisen lopettamiselle ja ajattelin, että en ikinä pääse viinasta eroon, kun puoliso jatkaa juomistaan. Sitten vaan jotenkin tajusin, että tämä on mun juttu. Miestäni en voi raitistaa, mutta itseni voin. Ja silloin aloin muutenkin ottaa enemmän vastuuta tunteistani ja toiminnastani. Oli pakko, kun alkoholi ei säädellyt enää ilojani ja surujani. Vaikka negaa elämässä on riittänyt juomisen lopettamisenkin jälkeen eikä elo ole ollut pelkkää tähtipölyä, niin kyllä tässä vahvasti plussan puolella ollaan.

Voimia kaikille päiviinne.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 20.2.2021 16:33:35

Olen ottanut ilon irti upeasta talvesta ja nauttinut hiihtämisestä ja ulkoilusta enemmän kuin vuosiin. Lisäksi aloitin alkuvuodesta avantouinnin. Ulkona kun päätään tuulettaa, niin on kuin uusi ihminen. Olen oppinut, että elämässä on monia asioita, joista iloitsen ja saan nautintoa. Siitäkin huolimatta, että tähän alkuvuoteen on sattunut myös melkoisia vastoinkäymisiä. Välillä olo on kuin Suomen hevosella. Sitä vain puskee eteenpäin oli keli ja olosuhde mikä vaan ja yrittää jaksaa. Mutta näköjään minusta löytyy sisua. Pikku hiljaa myös muilla elämän osa-alueilla olen tehnyt muutoksia kohti enemmän oman näköistä elämää. Raitistuminen on konkreettisesti opettanut sen, että muutos ei tapahdu pelkästään siitä haaveilemalla, vaan tarvitaan tekoja. Niin paljon helpompaa on toistaa vanhaa kaavaa. Mutta silloin saa myös sitä samaa vanhaa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Mummeli » 21.2.2021 10:01:59

Mukava lukea sun onnistumista ja elämäntapa muutosta. Minulla häämöttää puolen vuoden rajapyykki ja vieläkään en osaa sanoa, haluanko todella olla ilman alkoholia lopun elämääni. Sitä nousu humalan tunnetta kaipaan. Eilen näin ajaessani kaupungilla tyypin joka naureskeli yksinään ja joi olutta. Voi kuinka ikävöin sitä
fiilistä...mutta...kun se minulla ei jää siihen. Piti oikeen kotona lukea vanhoja tekstejä, mitä siitä seuraa ja enhän minä onnellinen ollut, päinvastoin. No, itse olen aiheuttanut tämän ongelman ja itse sille oli tehtävä jotain. Mukavaa talven liikuntahetkejä sulle..
Mummeli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Dave2 » 21.2.2021 12:07:58

Onneli47 kirjoitti: Olen oppinut, että elämässä on monia asioita, joista iloitsen ja saan nautintoa. Raitistuminen on konkreettisesti opettanut sen,että muutos ei tapahdu pelkästään siitä haaveilemalla, vaan tarvitaan tekoja. Niin paljon helpompaa on toistaa vanhaa kaavaa. Mutta silloin saa myös sitä samaa vanhaa.

Hieno kirjoitus kaikkiaan ja tekoja tosiaan tarvitaa.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 7.3.2021 16:57:32

Onneli47 kirjoitti:Hello Wilma ja Proseco sekä kaikki muut! Prosecolle haluan sanoa, että kyllä sinunkin on mahdollista päästä samaan. Jos minä, niin sinäkin :D

Joulun aikaan luin jostain kirjailija Raija Orasen haastattelua, jossa hän kertoi omasta raitistumisestaan ja että siihen liittyen heillä on sovittu, että hänen miehensäkään ei enää juo punaviiniä, kun se olisi liian kova pala Raijalle. Olisipa hienoa, jos itsekin saisi tällaista tukea. Meillähän miehen lasissa viinit sun muut virtaa ihan entiseen malliin. Varsinkin tätä pidin aikaisemmin suurena esteenä juomisen lopettamiselle ja ajattelin, että en ikinä pääse viinasta eroon, kun puoliso jatkaa juomistaan. Sitten vaan jotenkin tajusin, että tämä on mun juttu. Miestäni en voi raitistaa, mutta itseni voin. Ja silloin aloin muutenkin ottaa enemmän vastuuta tunteistani ja toiminnastani. Oli pakko, kun alkoholi ei säädellyt enää ilojani ja surujani. Vaikka negaa elämässä on riittänyt juomisen lopettamisenkin jälkeen eikä elo ole ollut pelkkää tähtipölyä, niin kyllä tässä vahvasti plussan puolella ollaan.

Voimia kaikille päiviinne.

Ihan positiivisiä fiiliksiä raittiudesta. Antaa toivoa meille "räpiköiville".
Niin totta toi vastuun ottaminen omista tunteista ja toiminnasta.
Ja jos oikein luin miehesi ei ole mukana/tukemassa raittiustasi? Eli olet ollut tosi vahva omalla tielläsi.
Stella
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät