Olet täällä

Lisää nollapäiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lisää nollapäiviä

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 5.10.2019 04:58:58

Näin se juurikin on. Onnelille ja Varjoliljalle syvä kumarrus ja onnittelut.
Usein olenkin menneen kesän ja kevään aikana kutsunut teidät luokseni kirjoitustenne kautta, ja imenyt niistä tukea ja voimaa intoa puhkuen. Toki kaikkien muidenkin ajatukset ovat niin voimaannuttavia ja kannustavia. Monesti on silmät kostuneet, kun olen tekstejä täältä lukenut, ilon ja surun kosteustippoja.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Gundula » 8.10.2019 23:15:34

Onnittelen kaikkia, jotka ovat saavuttaneet tipattomat tavoitteensa. Kyllä kannustaa tämmöistä vasta mukaan kirjautunutta viininlipittäjää.

Voimat eivät vaan enää riitä, ja siksi jonkin asian on pakko muuttua. Ainoa asia, joka oikeasti (!) on kokonaan minun vallassani, on se, jätänkö alkoholin juomisen edes vähemmälle. Kokonaan lopettamisen pohdin joskus myöhemmin. Mutta ei yhtään alkoholia tänäänkään on minulle jo saavutus.
Kaikki mikä ei tapa, vituttaa.
Gundula
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 11.10.2019 17:21:45

Tervetuloa Gundula! Jostain on jokaisen aloitettava. Itsekään en oikein tiennyt tavoitteitani kun tänne aloin kirjoittaa. Pikku hiljaa minulle kirkastui mitä haluan. Kannattaa kirjoitella ja lukea muiden ketjuja.

Olen lueskellut oman ketjuni kirjoituksia viime vuodelta. Silloin meni lokakuu varsin mukavasti vähentelyn suhteen. Liemetön oli tavoite, mutta se ei toteutunut. Marraskuussa lomamatkan jälkeen jäi tissuttelu päälle ja siitä kypsyi itsenäisyyspäivänä ajatus aloittaa tipaton vuoden loppuun ja sillä tiellä ollaan.

Viikonloppuun laskeutuminen käynnissä. Viikonlopuksi varattu hyvää lukemista, uusia sukkalankoja, 3 kaverin piparkakun makuista jäätelöä ja paljon lepoa. Ei valittamista :D
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 12.10.2019 08:38:28

Tälle päivälle olisi monta aktiviteettia, jotka olisi hyvä saada toimeksi: pihan raivausta, kanervien istutusta, kodin siivousta, kauppa-asioita, lenkkeilyä, ruuan laittoa ja huomisen vieraiden tulon valmistelua. Jos nyt edes osan saisi hoidettua tänään ennen kuin päästää itsensä rentoutumaan kynttilöiden, kutomisen ja suoratoistopalvelun tarjoaman viihdykkeen parissa. Tänään on myös kauppalistalla alkoholitonta glögiä. Sitä aion illalla siemailla kauniista joulunpunaisesta mukista. Ehkä jonkun valonlähteen myös voisin pihalle laittaa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 2.11.2019 09:35:21

Sylviaa on kova ikävä. Tuntuu niin tyhjältä. Onneksi on tuo hänen ketjunsa, jota voi lukea. Kirjoittaminen ja palstalle kirjautuminen on ollut ikään kuin lukossa.

Ulpukka sai onneksi lupaavat tulokset lääkärissä. Paljon voimia ja hyvää onnea toivotan Ulpulle. Juhanikari on menettänyt traagisesti ystävän -osanottoni. Vilman aviokriisi sai surulliseksi. Omakaan parisuhde kun ei ole ihan ongelmaton ollut. Tosin nyt on sillä suunnalla vähän tasaisempaa, mikä onkin hyvä koska jälkikasvu kompuroi ja tarvitsee meidän vanhempien tukea.

Itse olen voinut aika hyvin ja syksyyn liittyvä masennus tuntuu pysyvän loitolla. Uusi työ ja vanhasta, huonosta työyhteisöstä irtaantuminen ovat tehneet minulle hyvää. Alkoholi käy välillä mielessä, esimerkiksi kun miettii, että miten käyttää työnantajan pikkujoulukutsun drinkkiliput. No, tietenkin tilaamalla jotain hyvää alkoholitonta! Yksi unelmien lomamatka on myös tulossa ja kieltämättä olen huomannut pohtivani jopa niin älytöntä asiaa kuin että kannattaako sinne edes lähteä, jos ei juo alkoholia. Eli kyllä riittää vielä työstettävää. Onneksi nykyään arki, viikonloput, kyläilyt ja juhlat sujuvat helposti ilman alkoholia. Minun elämäni on parempaa, helpompaa ja iloisempaa ilman alkoholia - näin se vaan on.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 13.11.2019 19:15:54

Mitäpä kuuluu? Kiitos ihan hyvää. Perushyvä keskiviikko kohta maalissa.

Aamulla vähän väkinäinen ylös nousu hieman yli viiden. Näin juuri ennen heräämistä ahdistavaa unta, että eräs perheystävämme oli syyllistynyt henkirikokseen ja jäi kiinni. Itsekin olin jotenkin sopassa mukana yrittäen suojella häntä kiinnijäämiseltä. Villasukat jalkaan, hidastelua aamupalan ja päivän lehtien parissa. Kynnetkin siinä tuli viimeisen kahvikupin äärellä lakattua. Sitten olikin jo kiire suihkuun, meikkaamaan ja laittamaan hiuksia. Hiukset olisi pitänyt pestä, mutta hidastelun takia oli pakko tuunata kuontalo kuivasampoolla. Hynttyyt niskaan ja pimeään ja sateeseen kohti bussipysäkkiä. Vähän yli seitsemän istuin jo bussissa ja kuuntelin luureissa äänikirjaa. Noin vartin matkustamisen jälkeen vaihto metroon ja saman verran maanalaista matkustamista. Vielä reipas 10 minuuttia vesisateessa ja olin töissä. Työpäivä oli aika mukava. Sopivasti kokouksia ja ei mitään ikäviä asioita hoidettavana. Kotimatka samoin äänikirjan parissa sateessa ja pimeässä kahdella eri kulkuneuvolla ja siihen päälle pari kilometriä kävelyä. Huomenna sama uudestaan.

Illan opiskelut oli peruttu opettajan sairastumisen vuoksi, joten olen vaan löysäillyt ja tehnyt pieniä kotihommia. Illan pelastus oli, että kaapista löytyi suklaalevyn jämät. Mies saapui kotiin jostain edustustilaisuudesta ja on häiritsevästi kännissä. Haisee pahalle ja ärsyynnyn häneen, vaikka hän onkin ihan hyväntuulinen. Olisi ihanaa, jos koti olisi alkoholivapaa.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.11.2019 09:59:48

Kiitos tästä:
.... saapui kotiin jostain edustustilaisuudesta ja on häiritsevästi kännissä. Haisee pahalle ja ärsyynnyn häneen, vaikka hän onkin ihan hyväntuulinen. Olisi ihanaa, jos koti olisi alkoholivapaa.

Monet kerrat oli näin meillä.
Putkis ei enää ole tuollainen, kotini on viimeinkin alkoholivapaa.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 16.11.2019 10:08:22

Voi Putkis :D Olen lukenut ketjusi ja olen niin iloinen puolestasi! Hienon käännöksen olet tehnyt elämässäsi.

Juuri nyt minua surettaa mieheni juominen ja avioliiton tila. Ihmettelen että mitä tässä oikein odotan? Lohdutan itseäni katselemalla budjetilleni sopivia pieniä asuntoja, suunnittelemalla sisustusta ja miettimällä miltä tuntuisi tulla työpäivän jälkeen omaan kotiin. Tuntisinko oloni vielä yksinäisemmäksi kuin nyt ollessani yksin perheen keskellä?
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.11.2019 10:16:25

Suuri suru kulkee jossain syvällä sisimmässäni, siis vain muistona. Menneisyydessä aiheutin perheelle paljon harmia. Kaiken mahdollisen olen korjannut, sen minkä olen voinut.
On koskettavaa lukea päivityksiä, kuten Sinun tilannettasi. Olenhan ollut juuri siellä toisella puolella.
Joskus hyvinkin väkivaltainen ja raaka. Rappurallia ikkunoista sisään jne.
Tiedän saaneeni kaiken anteeksi, mutta eivät teot katoa minnekään.
Meillä muutettiin eri osoitteeseen.
Ei ollut helppoa hänellä. Minähän otin kaljaa ja murheet huuhdoin. Hän kyllä varmaan itki paljon.

Mutta joulukuussa me menemme yhdessä Temppeliaukion kirkkoon kuuntelemaan Katri Helenaa.
Kauemmaksi kaljakassista on lienee vaikea päästä :lol:

Hyvää viikonloppua Sinulle. Ja voimia ratkaisuihisi.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 23.11.2019 10:27:08

Eilen tuli vietettyä hyvät pikkujoulut. Aika jännä, että etukäteen saatan miettiä, että miltä tuntuu olla juomatta tilaisuudessa, johon alkoholi jotenkin luontevasti kuuluu, mutta sitten itse tilaisuudessa asia ei voisi vähempää kiinnostaa. Hyvä näin. Join pari lasillista alkoholitonta kuohuviiniä, vettä ja lasillisen pepsiä. Hauskan pitoa erinomaisen ruuan, ohjelman, tanssin, karaoken ja ihmisten parissa jaksoin iltapäivästä puoleen yöhön, mikä ylitti kirkkaasti ennakko-odotukseni. Yhtään selvästi päihtynyttä en nähnyt koko illanvieton aikana, vaikka työnantaja tarjosi ilmaista alkoholia. Eikä kukaan kysellyt tai katsellut kenenkään juomia sillä silmällä. Tämä taas vahvistaa käsitystä siitä, että sosiaalinen elämä ja hauskanpito ei edellytä alkoholia.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 23.11.2019 13:10:23

Näitä on aina mukava lukea, että sitä viihtyy selvinpäin juomistilaisuuksissa. Itelleni vielä kaukainen ajatus, mutta ehkä joku päivä mäkin viihdyn selvin päin juhlissa. Ens viikon pe on meillä pikkujoulut, siellä aion kyllä juoda mutta kohtuutta on hyvä opetella, siis että vaikka vettä paljon välissä ym. Pikkuhiljaa eteenpäin. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 29.11.2019 17:48:10

Miltä tuntuu tulla töistä kotiin ja huomata, että toinen, joka tekee töitä kotona, on ns pienessä sievässä juotuaan päivän mittaan ainakin pullon viiniä? Voin kertoa, että ei ole kivaa. Kolmena päivänä tällä viikolla on ollut tämmöistä kotona odottamassa. Surullista. Hänellä on mielestään oikeus juoda, kun työllään tienaa hyvin ( vaikka kännissä), käy kaupassa ja laittaa ruuat eikä ole mitenkään huonosti käyttäytyvä. Mulle kyllä välittäisi huonompikin ruoka, jos olisi mies selvin päin. Arvatkaapa näyttääkö yhteinen tulevaisuus hyvältä? Tai toisin sanoen sitä ei oikein horisontissa näy, vaikka kuinka katsoisin.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 30.11.2019 10:34:41

Sulla onkin Onneli kohta VUOSI täynnä raittiutta! ihan parasta! kyllä mä niin hattua nostan tälle <3

Surulliseslta kuulostaa tosiaan tuommonen kotiintulo säännöllisesti :cry: mitäs siitä jos silloin tällöin, mutta kolme kertaa viikossa on kyllä paljon. Jotain sun on tehtävä Onneli, mutta mitä sen sinä itse tiedät. Voimia sulle.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 30.11.2019 11:41:13

Miehen alkoholinkäytöstä narisen taas. Tarkastelin vähän tämän viikon palautuspullojen määrää: kolme viinipulloa ja kymmenkunta isoa tölkkiä lonkeroa/siideriä. Jo pelkästään näistä tulee 33 alkoholiannosta ja veikkaan, että päälle on saatettu työhuoneen jostain salakaapista ( en ole koskaan niitä tutkinut, enkä aio - ei kiinnosta) hörpätä snapsi tai pari. Ja siihen päälle kun laskee, että koko viime yö oltiin jossain viihteellä ( ei kiinnosta missä, en edes kysy) ja kunto näyttää nyt aika vetelältä, niin tällä viikolla on saattanut kulua jopa 50 alkoholiannosta ja nyt on vasta lauantai-aamu. Luojan kiitos minun maksani ei tarvitse niitä työstää, mutta henkisesti tämä rassaa.

Jotain omaa tekemistä täytyy tälle päivälle kehitellä, että vitutus edes vähän laimenisi. Loppu elämää en nyt jaksa miettiä, mutta tässähän tämä päätös kypsyy hiljalleen - kuin karjalanpaisti uunissa :D

Vilmasto: kaiken harmin keskellä tämä oma raittius on ihmeellinen voimanlähde ja hyvänmielen tuoja. Tästä pidän kiinni.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 1.12.2019 17:08:16

Onneli.
Minun mieheni juo litran viskipullon viikonloppuna. Se ottaa mulle koville. En ole pohtinut miksi toisen alkoholinkulutus ottaakin niin koville? Alkuksi se ehkä on ollut siksi, että on ollut pirunmoista seurata vierestä toisen juomista ja itse pitää korkit kiinni. Se vaatii sisua ja päättäväisyyttä.

Oma juomattomuuteni on lisännyt kuilua meidän välissä. Minusta on tullut vahvempi ja oma tahtoni on voimistunut. Onneksi mieheni ei juo viikolla. Sitä en kestäisi. Nuo viikonlopunkin välillä stressaavat. Kun huomaa toisen puheen sammaloituvan ja etenkin kun hän puhuu silloin lapselle. Olen silloin jotenkin valmiustilassa. Ei ole helppo. Ei. En tiedä mihin tämä oikein johtaa.

Yhden viikonlopun hän oli juomatta! Ihmettelin, että mistäs nyt tuulee! Kirjoitin omaan ketjuuni juomiseen johtaneista tunteista hieman. En ole uskaltanut niitä viedä käsitellä. Kyllä niihin kuuluu mieheni ja minun suhde. Ikävä kyllä.

Olen täällä säännöllisesti käynyt tsekkaamassa sun mittarin! :x ja kyllä sulla on juhlapäivät aivan pian! Mä niiiiiiiiin tuuletan täällä sitten sua ja ihan mahtavaa saavutusta!

Meidän täytyy vain olla itsekkäitä. Minä olen pyrkinyt löytämään sellaisia asioita joista saan itse nautintoa, vaikka kodin ja suhteen ulkopuolella. Paljon turvaudun myös tyttäreeni ja hänen kanssaan touhuamiseen. Saan sellaista tunnetta, että olen tärkeä jollekin sellaisina hetkinä kun olen todella yksinäinen.

Tähän liuta sydämiä sinulle!!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät