Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 13.2.2020 20:44:45

Jaan niin tuon sun tuskailun terveellisemmän ja vähemmän sokerisen ruokavalion kanssa. Mulla on tapahtunut paljon hyvää kehitystä, mutta melkoisia notkahduksia syömisrintamalla välillä tulee. Makean himon kanssa olen koko elämäni taistellut. Toinen lapsistani näyttää perineen saman ominaisuuden. Ja kun se järkevä määrä ei riitä. Joku tutkimus kai oli, että lihavuuteen altistaa se (toki muitakin syitä on) että lihavan aivoissa ei tule sellaisesta normaalista annoskoosta esimerkiksi yhdestä pullasta mielihyväntunnetta, vaan pitää syödä paljon saadakseen saman hyvänolon tunteen mikä normaalipainoiselle tulee pienemmästä määrästä.

Mielelläni luen ajatuksiasi tästäkin aiheesta.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hyvään oloon » 14.2.2020 22:02:44

Varjolilja kirjoitti:Ei kuulu ns alkoholipalstalle tämä vuodatus, paitsi että kuuluu toisaalta todella paljon. Tuohon tunteeseen olen juonut myös. Tietynlaiseen yksinäisyyteen ja siihen, etten jaa asioita oikeastaan kenenkään kanssa.

Tätä sun ketjua on hyvä lukea.
Ja juuri näin, kyllähän tarve juoda on osa jotakin suurempaa kokonaisuutta. Moni asia liittyy toisiinsa.
Toistan itseäni, hienoa luettavaa tämä sun tarinasi.
Parempi päivä on tänään
Hyvään oloon
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 28.2.2020 13:40:24

Kiitos kaikille kommenteista. Niitä oma aina hienoa saada.

Minulla on tänään syytä juhlaan (tai oli jo pari päivää sitten, mutten muistanut! 8) )
Puolitoista vuotta ilman alkoholia. Hyvä minä.

Tekeekö mieli juoda? Kysyn itseltäni.

Muistan yhden tilanteen erityisesti tällä matkallani:
En tiedä mitä minulle olisi käynyt ilman tätä plinkkiä. Kun laitoin täällä laskurini päälle, tuntui sille, että pettäisin teidät kaikki jos joisin. Kun olin ollut puoli vuotta selvänä, oli ne isot juhlat ja silloin yritin ”saada teiltä ja itseltäni juomislupaa”. Onneksi ette antaneet :lol: ja itsekin sitten tajusin, että on parempi talsia ne juhlat alkottomalla juomalla. Näen sen tapahtuman itselleni tosi tärkeänä. Minulla ei ollut ketään muita ihmisiä, joihin olisin voinut silloin tukeutua. Oli todella tärkeää saada silloin rehellistä tukea ja kommentteja ihmisiltä, jotka ymmärsivät mistä puhuin. Kiitos teille niistä kommenteista.

Joskus minua on vähän ahdistanut tuo ”velvollisuus” tätä ryhmää kohtaan. En voi juoda myöskään, koska laskurini katkeaa. Olen tunnollinen ihminen. Mutta heti samaan hengenvetoon totean, että minun tapauksessani tuo laskuri on ollut toimiva. Se on kannustanut ja estänyt turhat notkahdukset. Jos juon lasillisen, minä nollaan laskurini. Vaikka olisi juomattomuutta takana vuosiakin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että nuo alkottomat päivät katoaisivat mielestäni. Joku toimii toisin ja sekin on aivan yhtä hyvä keino. Toista motivoi se, ettei ole aivan niin tiukka.

Niin, tekeekö mieli juoda? En vieläkään voi sanoa täysin , että ei tee, sillä kyllä se jonkin tason himo on olemassa tuolla syvällä. Halu päästä hetkiseksi ”tunnottomaksi”. Ei ole ollut tämä elämäni viime aikoina helppoa. Alkava murrosikä ja raivoava puoliso yhdistelmä vie voimat... olisi niin monta ”syytä” nollata muisti tänäkin perjantaina. Minulla on juuri noista edellä mainitsemistani syistä tällä hetkellä paha päänsärky, joten huvittelun ajatuksella, että se olisi tullut liiasta viinistä ja ei tee enää mieli tippaakaan juoda.

Tuntuu sille siis, että juomattomuuden perusta on nyt aika hyvä. Se ei enää ole tuosta vieressä raksuttavasta mittaristakaan kiinni. Halu olla elämässä kiinni lähtee itsestäni. On sellainen olo, ettei halua tuhlata aikaansa. Myös murrosikää oireileva tytär kaipaa selvää äitiä. Mielialat heittelevät. Ei ole kiva, jos vanhempi on tuolloin arvaamaton. Mielestäni on hyvä, että vaikka en ole aina paikalla tai vieressä, on toisella tunne, että voin tulla paikalle, noutaa autolla ja olen selvänä. Olen muutaman kerran hakenut lapseni yökylästä keskellä yötä kun kuume on noussut perjantai ja lauantain välisenä yönä. Kyllähän vanhemmat voi muutaman lasin perjantai-iltana ottaa. Mutta minulla ei todellakaan ollut aiemmin mitään asiaan rattiin silloin. Noina kertoina kun olen ajanut häntä selvinpäin hakemaan kotiin, olen tuntenut olevani vahva. Mies on kuorsannut sängyssään...

On perjantai. Minä yritän ostaa herkkuja kaupasta hillitysti. Olen nyt parina iltana syönyt marjoja. Uusin ystäväni on jäinen tyrni! Onneli tuo sinun kommenttisi kuulosti niin tutulle! Voi hyvin olla kyse siiitä, että aivot eivät toimi kuten niiden pitäisi. Itse olen sitä mieltä myös, että kyse on ihan puhtaasti tavasta. Kun join en syönyt herkkuja. Kun jätin juomisen tilalle tuli herkut. Molemmilla olen turuttanut tunteitani. Ruoka ja herkut ovat minulle ainoa tapa saada kiitosta. Onhan se surullista, mutta niin se vaan on. Minun lohtuni.

Niiden herkkujen tilalle pitäisi saada muita kokemuksia ja esimerkiksi ystävyyttä, mieleisiä harrastuksia ja elämää. Taas toistan tätä samaa... mutta tämä on minun suurin ristiriitaisuuteni. Minun pitäisi riuhtaista itseni täältä kotoa pois. Ihmisten ilmoille. Voisin varmasti paljon paremmin. Sellainen toistuvasti tapaava ryhmä, joka kamppailee samojen asioiden kanssa olisi varmasti toimiva. Kun yritän itse täällä yksinäni noudattaa esim terveellisempää ruokarytmiä ja kukaan (mies) ei ole innostunut niin en vaan jaksa. Vaikka pitäisi jaksaa. Jaksan hetkisen tehdä salaatit itselleni, mutta sitten turhaudun.

Mikä minua estää? Tämän kysymyksen heitän itselleni ilmaan. Siinä on pohdittavaa.

Mutta nyt katson valoisempaa puolta. Pistän ongelmat hetkiseksi maton alle, vaikkeivät ne sieltä mihinkään katoa.

Tsemppiä kaikille ja kohti tavoitteita!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 28.2.2020 14:02:46

Onneksi olkoon Varjis! 1,5 vuotta on hieno juttu ja alkaa selvästi osoittamaan, että tulee olemaan pysyvä ratkaisu. Vaikka se himo jossain siellä syvyyksissä olisikin.

Tuo herkkujen kuvioon tuonti on niin tuttua. Nyt kun en ole enää juonut joka viikko niin olen sitten herkutellut senkin edestä. Samoin kuin sinä, minäkään en silloin ostanut kotiin juurikaan herkkuja kun tissuttelin joka viikonloppu. Sitä sentään ei kroppa kestäisi, painoa tulisi vielä enemmän liikaa. Mutta ei siinä kauheasti ole järkeä, että pitää muka itseään palkita ja kiitellä tuolta suun kautta. Tästä olisi Freudilla oma sanansa sanottavana :D
Sanoit, että pitäisi löytää jotain korvaavaa. Minä taas olen sitä mieltä, että pitäisi opetella olemaan ilman sitä palkkiota tai kiitosta. Oppia ajattelemaan niin, että esim rankan työviikon palkka on pari vapaapäivää ja palkka tilillä. Ei mikään mitä pitäisi siihen päälle saada. Mutta eipä tuota ole yhtään sen helpompi oppia kuin korvaustakaan. Tsemppiä kuitenkin sinulle silläkin tiellä. Olet osoittanut, että tahdon voimaa kyllä löytyy tarvittaessa :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 29.2.2020 00:42:13

Totta puhut Wilma ja kiitti tsempeistä.
Kiitos itselle voi olla esim joku kulttuurikokemus ei sen aina tartteis olla syötävää.
Mies osti viinitetran, lapselle keräsin irtokarkkipussin ja minä ostin lisää marjoja lautaselleni. Niitä nyt jäisinä herkuttelen. On tyrniä, karpaloa, mustaa viinimarjaa, boysenmarjaa ja mustikkaa tänään kattauksessa. Yritän nyt pysyä tällä tiellä hetkisen ja kommentoin miten sujuu.

Just nyt tällä hetkellä tää tuntuu toimivan. Ja marjoissa ei ole rajoitetta. Paitsi rahallisesti... :lol:
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 29.2.2020 08:53:49

Puoltoista vuotta :shock: ihan mahtavan hieno juttu Varjolilja!!! mä niin muistan kun sulle sanottiin, että oleppa vuosia juomatta ja itsekin olin ihan häh mitä onpas siinä tavoitetta! mutta sinä teit sen ja teit vielä ylikin ja siitä tulikin ihan jotain uutta sinun elämääsi.
Hassua, mutta olen todella ylpeä sinusta. Siksi tunnen tunteen hassuksi kun enhän minä kuitenkaan ole tuota tehnyt vaan sinä. Mutta saahan sitä olla ylpeä kuitenkin?

Joskus minua on vähän ahdistanut tuo ”velvollisuus” tätä ryhmää kohtaan. En voi juoda myöskään, koska laskurini katkeaa. Olen tunnollinen ihminen. Mutta heti samaan hengenvetoon totean, että minun tapauksessani tuo laskuri on ollut toimiva. Se on kannustanut ja estänyt turhat notkahdukset. Jos juon lasillisen, minä nollaan laskurini. Vaikka olisi juomattomuutta takana vuosiakin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että nuo alkottomat päivät katoaisivat mielestäni. Joku toimii toisin ja sekin on aivan yhtä hyvä keino. Toista motivoi se, ettei ole aivan niin tiukka.
Joskus kun itse olen puntaroinut, että avatako pulloa vai ei niin minäkin olen mielessäni tuhahtanut, että se hemmetin plinkki ja se mun lupaus. Ja sitten kun sen lauseen pyörittelee toisin niin sehän on se lupaus itselle eikä plinkille.
Laskuri toimii munkin kohdalla, mutta minulta puuttuu vielä se rohkeus/halu pistää se päälle raksuttamaan määräämättömäksi ajaksi.
Enkä ole vähään aikaan laskuria edes raksutellut, homma on toiminut toisin nyt.

Ja tuosta palkitsemisesta. Kyllä minä tunnen ansainneeni työrupeaman päätteeksi jotain spesiaalia. Se voi nykyään tarkoittaa pitkiä yöunia (joita en kyllä oikein hyvin osaa harrastaa...) päikkäreitä, rauhallista uintireissua. Ja kun niitä hemmetin herkkuja pitää vältellä niin tosiaan en osta enää juustoja ja punkkua enkä sipsejä enkä irtokarkkeja :cry: ja marjoja löytyy tosi paljon pakastimesta ja niitä syödään muutenkin niin sekään ei tunnu aina herkulta. Mun juttu on ollut nykyään vapaapäivien aamuina joku english breakfast tai proteiiniletut marjoilla. Tai sitten teen päivällä isotöisemmän ruuan. Tai teen vaikka siemennäkkäriä ja siihen jotain lohta/juustoa kaveriksi.
Oikeesti kun tässä nyt tuumailen niin en mä saa päähäni mitä ne mun spesiaalit on :shock: hitsi viekään tajusin, että kun se alko on jäänyt vähemmälle ja ennen piti tosiaan ne alkottomat hetket kuorruttaa herkuilla vaan sehän on muuttunut se asia :shock:
No minäpäs nyt aloin omiani jaarittelemaan vaan hyvä sekin kun tajusin jotakin uutta samalla! eli minä tosiaan panostan nykyään enemmän siihen parempaan ruokaan! ylipainoahan mulla on niin se ei todellakaan ole huono asia se.

Ja tosiaan ne marjat kaupassa on aika hintavia. Varsinkin kotimaiset. Minä tuskailen usein kalan hinnan kanssa. Kalaa söisin vaikka joka päivä, mutta en yksinkertaisesti raski sitä ostaa.

Auringonpaistetta tänäänkin <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 1.3.2020 21:16:58

Onnittelut 1,5 vuodesta! :)

Mä oon huomannut että oon alkanu ostaan paljon enemmän karkkia ja muuta herkkua. Jollakin sitä vaan korvaa sitä juomista. Ehkä tämäkin tapa asettuu joskus kun tajuaa ettei sitä tarvi aina palkita itteensä. Yks herkkupäivä viikossa on kyllä ok. Siinä kun pysyis niin hyvä. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wisefool » 17.3.2020 14:03:39

Moi Varjis! Pakko kysyä: Oletkos päässyt kertaakaan yhtään elvistelemään raittudellasi? Livauttamaan välinpitämättömästi, kuin ohimennen: "Hmm, niin, koskakohan minä olisin viimeksi juonut...? Taisi olla v. 2018...?" Hahahaha! (Ooh kamalaa, kuinka kaaaaauhean epäkypsää?? Mutta hittoakos siitä!)  ;) ;) ;)
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 25.3.2020 01:19:50

wisefool!
Tää oli kyllä ihan superhyvä!
Siis OLIKO SE OIKEESTI VUONNA 2018????
Mä jotenkin ajattelin, että join viimeksi 2019!!! TÄH, mulla on menny ihan sekasin jo nää laskut.

No onhan siinä kaksi joulua jo vierähtänyt alkottomalla glögillä.
Mä naureskelen täällä yöllä itsekseen :lol: :lol: :lol: :lol:

Eli siis vastaus kysymykseesi Wisefool, että en oo pahemmin kehunut 8) :lol: 8)
Kun oon näemmä pudonnut jo itsekin laskuista. :D
Tämmöistäkin siis voi tapahtua.

Elellään semmoista aikaa, että hatara pää se vaan hataroituu. Monenlaista touhua riittää nyt omaehtoisessa kotikaranteenissa ja alkoholi ei ole mielessä kyllä pyörinyt. Ainoastaan siinä mielessä ainoastaan, että olen ollut kiitollinen, ettei tartte nyt kauppaan tai alkoon lähteä juomien takia.

Pysykää kotosalla ja välttäkää kontakteja. Kohta suljetaan Uusimaa. Mökki jää eristyksen toiselle puolelle. Harmitus, mutta ymmärrettävää. Ei tästä muuten selvitä kunnialla.

Tsemppiä kaikille
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 25.3.2020 01:22:27

vielä kommentoin pikaisesti vähän lisää.

Olen saanut suklaanmussuttamiseni taas kuriin. Marjat toimivat iltaisin niiden korvikkeena.
Totaaliseen sokerilakkoon en ole mennyt. Yritän pysyä nyt tällä tiellä. Hieman herkkua ihan ok. Kokonaiset levyt on pannassa.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 25.3.2020 18:15:42

Jep, suklaanhimon saa pois vähemmälläkin esim.patukka levyn sijasta. Oluen kanssa taas on vaikeempi homma. Mä pystyisin kyllä olla vaikka puoli vuotta karkkilakossa jos pakko ois, mutta sama aika ilman olutta, ei mitenkään onnistuis. Mutta sä voit Varjis kyllä hyvällä omalla tunnolla herkutella, kun sulla ei oo enää tuota alkoholia riesana. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 13.5.2020 20:23:35

Onpas siitä pitkä aika kun olen palstalla viimeksi edes piipahtanut.
Minulla alkottomuus jatkuu. Nyt korona aikaan ei tietty ole edes mitään sosiaalista syytäkään, koska en ole paljoa ketään tavannut. Oman perheen kanssa olen elellyt.

Herkut edelleen samalla lailla kuin ennen mukana menossa. Ei isoja suklaalevyjä, mutta olen leiponut ja karkkia syönyt välillä. Eristys on korostanut, että ruoka on oltava hyvää. Niitä vähiä iloja mitä elämässä nyt on. :) Eli ollaan siihen satsattu. Olen opetellut leipomaan ruisleipää ja siltä tieltä tuskin on paluuta.

On ollut tosi rankka kevät. Monta kertaa olen ajatellut, että onneksi ennen tätä ehdin pohtia omat juomisasiani kuntoon. Olen jaksanut paljon paremmin ja se kannustaa minua jatkamaan nollalinjaa. Miehenikin on ehkä välillä hieman juonut vähemmän. Silloin minulle ei viini palaa enää mieleen. Mutta mieheni juodessa asia kaivertaa, mutta oma päätökseni pysyy. Näin olen paljon vahvempi.

Tsemppaan kaikkia vähentämään ja pitämään omista unelmista ja tavoitteista kiinni. Katsomaan asioita suoraan silmiin ja olemaan itselleen rehellinen. Itseään ei kannata huijata. Minunkin tieni voi vaikuttaa helpolta, mutta ei se ole ollut. Se on vaatinut päättäväisyyttä ja kerta kerran jälkeen asian punnitsemista. Minulla pari lasia viikossa ei toimi. En usko sitä edelleenkään. Liian iso riski menettää kaikki tämä hyvä, jota kieltäytymällä kokonaan alkoholista olen saanut. Ihmisessä on jossain sellaisia voimia, ettei niihin ensiksi voi uskoakaan. Pikkuhiljaa ja hetki kerrallaan voimat kasvavat ja se ajatus ja tavoite kirkastuvat. Pidän itsestäni niin paljon enemmän näin.

Voimia kaikille. Uusille ja vanhoille. Palaan lukemaan kuulumisia.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Matleena » 25.7.2020 17:27:36

Moro Varjolilja!

Olen tämän viikon aikana lukenut läpi tämän sinun ketjun ja olen todella onnellinen ja iloinen sinun puolestasi! Elämässäsi ja sinussa tapahtunut muutos kuulostaa aivan huikealta. Tuntuu hassulta sanoa näin henkilölle, jota en tunne ja josta en viikko sitten tiennyt vielä mitään, mutta tekstistäsi välittyi niin paljon tunteita, ajatuksia ja itsepohdiskelua, että väistämättä tässä on kehittynyt fiilis, että jollain tasolla oppii kuitenkin tuntemaan toista :) Vaikutat muuten todella lämpimältä ja empaattiselta ihmiseltä ja toivon sinulle kaikkea hyvää myös jatkossa!

Sen verran kysyisin, että oletko keksinyt itsellesi jonkin uuden harrastuksen tai muuta mielekästä tekemistä? Sinulla oli siitä tuossa aiemmin puhetta. Olen huomannut viime aikoina itsessäni saman, että kaipaan kipeästi jotain kivaa harrastusta tai tekemistä. Ja mielellään myös jotain mukavaa liikuntaharrastusta, kun tuota ylipainoa löytyy. Olen myös laajemmin miettinyt elämääni viime aikoina ja jossain kohtaa pitäisi saada aikaiseksi myös päätös ja suunta työelämän suhteen. Nykyisessä työssä on niin kertakaikkisen huono palkka ja muutama muukin huono puoli, että alan/työpaikan vaihto on jossain kohtaa varmaan edessä. Mutta koska se asia on vielä huomattavasti pitemmässä kuusessa, niin keskityn nyt tällä välin näihin polttavampiin asioihin :D

Mutta kiitos tosiaan vielä kirjoituksistasi! Toivottavasti jatkat tänne kirjoittelua ja kerrot vastaisuudessakin kuulumisiasi :)
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 31.8.2020 21:23:47

Moikka kaikille.
Ja kiitos Matleenalle ihanasta kirjoituksesta.
Kirjoittelen tässä joku päivä lisää ja käyn lukemassa muiden kuulumisia. Kesä meni rempatessa.
Mutta sallinette pienet tuuletukset!!!!!! Jiiiihaaaa!
2 vuotta näyttää tulleen täyteen. Uskomatonta, mutta totta.
Monenlaisia tuntemuksia on käyty läpi, mutta elämäni parhaimpia päätöksiä oli vähentää nollaan.
Karkin määrästä voidaan keskustella toki... :P :P :P :D
Ryystän teetä itseni kunniaksi ja valehtelisin jos kertoisin, etten ole itsestäni ylpeä.

Paljon terkkuja ja voikaa hyvin. Pikkuhiljaa hyvä tulee.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 1.9.2020 06:09:58

Onneksi olkoon 2 -vuotiaalle! Iloitse, nauti ja ole ylpeä itsestäsi. Olen kanssani täysin samaa mieltä siitä, että nollalinja on paras päätös ikinä. Valoa ja värejä syksyyn.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät