Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja 0132 » 5.12.2018 01:14:28

Niin, turha selitellä. 100 on 100.
Onnitteluni.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja marillion » 5.12.2018 05:34:47

Ihan hulluna onnea!! 100 on 100 kuten tuossa edellä todettu!!!!

Tuo kuviteltu pullojen määrä kolahti kipeästi. Mullakin kuluu helposti se 3-4 litraa viintä viikossa. Yleensä huolehdin hylsyt nopeasti kauppaan ettei ole todistusaineistoa pyörimässä.
Jo kuukauden hylsyt olis melkonen määrä jos ne kasais pulloina. Pahvit on niin paljon helpompi hävittää...

Hurjasti tsemppiä seuraavaan tavotteiseen!!!
marillion
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 5.12.2018 07:47:01

Ihan huikeaa Varjolilja! onnittelut <3 tämä jos mikä on mahtavaa vähentämistä!
Nyt on kyllä aika sitten opetella hemmottelemaan itseänsä :) kun muuttaa rahaksi tuon aikaisemmin juodun viinimäärän niin sillä saa jo vaikka mitä. Minä varmaan menisin vaikka kasvohoitoon, ne on luksusta ne. Hieroja ja kampaajakin toimii aina. Ja onhan hyvä ruokakin nautinto.

Kyllähän se taas kolahti tuo määrien ajattelu minullakin. Se entisten määrien just. Kun se viinipönttö oli peruselintarvike kotona. Se oli paljon helpompaa sen hävittäminen kuin niitten hylsyjen :oops: siihen sitten vielä ne omat tölkit ja välillä meni miehen oluetkin. Ja sitten se liköörien määrä mikä on jäänyt viinakaupan hyllylle. Se on parissa vuodessa muuten aikamonen määrä mikä on jäänyt ostamatta.

Ja ei muuta kuin joulukuun selätykseen ja tsemppiä edelleen <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 5.12.2018 09:16:52

Onneksi olkoon Varjolilja, upeaa toimintaa!

Ja olen todella otettu siitä, että aiot jatkaa tipatonta vielä joulun pyhien ylikin. Ne ovat minulle varmaan yksi vuoden suurimpia koitin kiviä kesäloman lisäksi.
Melkein alkaa vaikuttaa, että ehkä et haluakaan enää ikinä lipitellä sitä viiniä. Mutta älä sitä murehdi nyt, jatka juuri tuohon malliin mikä vaikuttaa sopivan sinulle kuin nakutettu. (Mikäköhän muuten tuossakin sanonnassa nakuttaa ja mitä?)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 6.12.2018 09:29:49

Wilma,
Kyllä jossain vaiheessa pyörittelin mielessäni sitäkin vaihtoehtoa, että jättäisin viinin kokonaan pois.
Mutta se tuntui liian rankalta ja vaikealta päätökseltä. Liian rankaksi ei tätä hommaa kannata itselleen tehdä. Muuten voi tulla ns. vastaisku... ja palaa takaisin ns. alkupisteeseen. Tai ei noin kyllä voi sanoa. Tämä alkoton jakso on varmasti jättänyt minuun jo pysyvän kokemuksen ja pystyn tarkkailemaan tilannettani hieman aikaisempaa paremmin.

Käyn välistä tuolla lopettajien puolella, mutta se ei tunnu omalta paikaltani. Pohdin vielä mitä teen. Tai en edes pohdi, vaan elän päivä kerrallaan.

Joulun aika ja uusi vuosi kyllä vähän jännittää, mutta minua helpottaa kun ajattelen kaikkia niitä edellisiä jouluja ja uusia vuosia, jolloin alkoholi on kuulunut asiaan. Miksen siis voisi edes nyt kerran kokea tämänkin asian ilman viiniä ja katsoa mille se tuntuu? Onhan tässä sitten seuraavat vuodet aikaa tehdä halutessaan toisin. :D

Joulun vietän mökilläni. Samoin uuden vuoden. Siellä ei ole alkoa lähellä ja sosiaalisia velvotteita ei ole. Mökillä olen nyt ollut pari kertaa syksyllä ilman viinejäni ja ihan hyvin sujui. Mies saa juoda omia juomiaan. Siihen minun on totuttava. Välistä saatan kiukuta ja marttyyri kurkkii olkani takaa.... 8) Kuuluu sekin asiaan.

Eli täällä vähentäjien puolella on hyvä minun olla. En yleensäkään pidä ns. asioiden ääneen "julkistamisesta". Minusta on jokaisen yksityisasia, paljonko käyttää, käyttääkö ollenkaan. Täällä keskustellaan niin paljon muustakin tärkeästä esim itsetunnosta ja yksinäisyydestä. Ne ovat todella tärkeitä teemoja ja itseäni pohdituttavia asioita.

Ja minulla on tuo päihdepuolen apu. Sieltä voin kysyä apua näihin erilaisiin jaksoihin ja niihin liittyviin tuntemuksiin. Siellä kannustetaan jättämään alkoholi kokonaan ja varmasti sillä on ollut vaikutusta omiin päätöksiini. Saatan pohtia tapaamisen jälkeen: Miksi tarvitsen alkoholia? Voisinko elää ilman sitä? Mitä menettäisin? Noissa ajatuksissa on vielä työstämistä. Mitä minä itse haluan ja ennenkaikkea mihin minä pystyn?

Iso joukko suuria kysymyksiä. Uskon alitajunnan työskentelyyn. Aina ei tarvitse tietoisesti pohtia päätään puhki. Asiat kypsyvät päivittäin, kun on sen "alkuajattelun" tehnyt. Ne nousevat välistä pintaan ja muistuttelevat itsestään. Minun on edelleen hyvä pitää vähän taukoa liiasta ajattelusta. Antaa pään vähän levätä 2 kuukauden pään sisäisen rumban jälkeen. :D

Ette siis pääse musta vielä eroon! :lol: :lol: :lol: Näinhän kukaan ei ole mulle sanonutkaan! Tänne mahdutaan kaikki ja erilaisuudet ovat rikkaus. Kukaan ei ole parempi tai huonompi.

Ihanaa Itsenäisyyspäivää Kaikille!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 10.12.2018 23:39:21

Palattiin tänään kotiin. 10 päivää poissa, mutta töitä tein urakalla. 10 päiväisiä tunteja. Deadline painaa päälle.

Olin saarella, jossa viinistä oli ihan turha haaveilla. Joskus ennen tänne kirjoittautumisesta ajattelin, että yksi hyvä keino viettää alkotonta aikaa olis ollu mennä jonkinmoisen retriittiin. Mutta nyt on tämä oma kotiretriitti Alkon suhteen.

Omista tunteista. Ailahtelevia ajatuksia. Välttelen vähän edelleen liikaa ajattelua, sillä en saa väsyttää itseäni liikaa. Olen muuten voinut aika kivasti. Masennuslääke selvästi toimii edelleen. Jaksan touhuta ja saan asioita aikaiseksi. Moni asia on helpompaa kun en juo. Edelleen positiivisin asia on ehdottomasti se kuinka ”katselen itseäni”. En mollaa itseäni enää niin paljon. En soimaa ja pidä luuserina. Se on iso muutos. Mieheni kuvaili mua joskus todella rumin sanoin kun olin humalassa... en viitsi niitä edes kirjoittaa... varmasti siinä oli paljon totuutta, mutta usein tuntui, että hän löi lyötyä.

Sanoin hänelle sinä aamuna kun olin ollut 100 päivää juomatta, että mä olen saavuttanut yhden tavoitteeni ja kerroin hänelle asian.( (En ole muuten pahemmin puhunut alkoholin käytön muutoksestani. Paitsi sanonut, että esim nyt en joulukuussa aio juoda. ) Vastaus oli: saman verran kuin talvisota. Ei muuta sanonut. Oli vaan hiljaa.

Mä jäin miettimään, että tietynlainen sotahan tämä on ollut. Omia ajatuksia ja tapojaan vastaan. Miehelläni ei taida olla lainkaan käsitystä, millainen projekti mulla on ollut tämän syksyn päällä. Syksyllä sanoin kyllä hänelle, että olen riippuvainen ja mulla on ongelma. Ja sanoin, että mulle tämä ei ole mikään helppo nakki ja pyysin apua häneltä. Tukea ja rohkaisua.

Vähän edelleen pistää kiukkuiseksi ja surulliseksi. Mutta toisaalta olkoot. Mun päätös ja mun oma taival. Haen avun muualta.

Täällä oli keskustelua masennuksesta ja omaisten ja läheisten ymmärryksestä ja tuesta kun mieli on maassa. Miten auttaa masentunutta? Varmaan kaikki toimivat masentuneena eri tavoin ja kaipaavat erilaisia asioita. Mulle on ollut tosi tärkeää, että joku valaa uskoa minuun. Kuuntelee oikeasti. Antaa aikaansa. Sanoo, älä huoli. Asiat paranevat, usko niin. Älä luovuta.

Kerroin miehelleni kun masennuin, että näitä sanoja ja kannustusta minulle ei voi antaa liikaa. Ei voi toistaa liikaa. Ja, että nämä sanat lohduttavat. Kuitenkin tuntui, että jouduin anomalla anomaan niitä sanoja. Siis pyytämään, että sano nyt, että kyllä masennus vielä väistyy.

Kaipa sinne masentuneen mielen sisään on vaikeaa päästä. Ja kyllä se on usein niin, että ne ketkä ovat saman kokeneet ymmärtävät paremmin. Onneksi siskoni on ollut aina tukena. Ja onneksi me olemme sairastuneet tai väsähtäneet eri aikoihin. :D Puhelinapu on 24 h avoinna ja kaikista tunteista voi puhua. Jankuttaa samaa kysymystä tai pelkoa. En tiedä miten olisin pärjännyt ilman hänen tukeaan. Ja tukea olen yrittänyt vastavuoroisesti antaa kun hänellä maa järissyt jalkojen alla.

Masennuksessa on hyvä olla ”sopivasti” tietoinen faktoista. Miten esimerkiksi keho toimii jos lääkettä vaihdetaan. Ymmärrys miksi tuntuu nyt tälle ja kuinka kauan tämä vaihe kestää. Ja toisaalta pitää pysyä erossa erilaisista oloa vaan pahentavista nettisivustoista... mulla oli tapana hakea tietoa ja positiivisten juttujen lisäksi netissä on niin paljon negatiivista asiaa, että lopulta oli laitettava itselleen kielto mennä sinne erilaisia tarinoita lukemaan...

Johan tulee taas aikamoista tajunnanvirtaa.

Sain tänään lähes valmiiksi tyttärelleni joululahjaksi tekemäni unisiepparin. Olen sitä väsännyt viikonloppuisin. Siitä tuli minusta aika hienoa ja ennenkaikkea siinä ei ole yhtään alkoholihöyryisiä ajatuksia. Olen tästä iloinen. Sillä ne ei sovi lainkaan yhteen.

On jo myöhä ilta. Keitän kuitenkin vielä kupposen kamomillateetä.
Mun inkiväärijuoman litkiminen lakkasi monta viikkoa sitten. Se oli kyllä tosi tärkeä juttu mulle. Selätin sillä monta mielitekoa ja se oli oikeasti avuksi! Käsi oli tottunut viinilasiin ja jonkinlainen siemailurefleksi oli olemassa! Glögiä vois nyt kokeilla jouluna. Kunnolla kun laittaa mausteita, niin huomaakohan sitä edes, että se terästys puuttuu... :lol: :) Onneksi en terävistä oo koskaan välittänyt. Enkä oluesta tai viskistä.

Tsemppiä minulta kaikille omissa tavoitteissanne!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 11.12.2018 05:46:21

Olipa mukava päivän aloitus lukea Varjolilja sun kuulumisia ja ajatuksia.
Omista tunteista. Ailahtelevia ajatuksia. Välttelen vähän edelleen liikaa ajattelua, sillä en saa väsyttää itseäni liikaa. Olen muuten voinut aika kivasti. Masennuslääke selvästi toimii edelleen. Jaksan touhuta ja saan asioita aikaiseksi. Moni asia on helpompaa kun en juo. Edelleen positiivisin asia on ehdottomasti se kuinka ”katselen itseäni”. En mollaa itseäni enää niin paljon. En soimaa ja pidä luuserina. Se on iso muutos. Varsinkin tämä tässä! Olen iloinen puolestasi <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wisefool » 11.12.2018 17:53:06

Kiitoksia kannustuksesta, Varjis! :D Minä puolestani suorastaan VALUN kateutta tuota sinun huikealta näyttävää laskurilukemaasi kohtaan... :D
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 13.12.2018 20:26:39

Wisefool! Älä valu vaan kuiviin :lol: :lol: !
Ja kurkataanpas tuonne lopettajien puolen laskureihin, niin meikäläisen laskuri on kuin hiekanjyvä Saharan autiomaassa. Mutta pois en vaihtaisi! En. Jos joku olis mulle syksyn alussa sanonut, että joulua kohti ilman viiniä mennään, niin olisin itkenyt ilosta. En nimittäin uskonut voivani olevan edes sitä ensimmäistä viikonloppuna raittiina...
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ameeba » 14.12.2018 10:29:12

Onnea minultakin 100 päivästä! Upeaa!
Ameeba
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 15.12.2018 18:13:12

Moikka!

Tänään olis tehnyt mieli viiniä. Rankka päivä. Perheessä ns. hektisiä hetkiä. Kaikki väsyneitä. Oon puskenut töitä niin urakalla, että olen ollut aivan tööt.

Tyttärellä oli tanssiesitys ja sen jälkeen kauppaan ostamaan valmisruokaa, koska sain kiireestä päänsäryn ja kukaan ei jaksa tehdä ruokaa.

Mies sanoo, että käy vielä alkossa. Litran viski ei riittänytkään... osti kai punkkua lisäksi.

Siinä väsyneenä seison ja hetken kävi ajatus mielessä, että jos minäkin. Olisin sen ”ansainnut” 8)
Kuulin kuinka sanat tulivat suustani: ”Mä meen jo sitten autoon odottamaan” ja reippaalla tahdilla marssin ulos kaupasta, istuin autoon ja ajattelin, että jos toimisin muuten, mulla olis kahta kauheampi päänsärky ja siihen mulla ei kertakaikkiaan ole nyt varaa. Sillä huomenna työhuone kutsuu. Maanantaina on oltava tietty duuni valmiina.

Täällä saa kaikkien tunteiden kirjojen tulla ulos ja tämä kokemus on pakko jakaa teidän kanssa. Ymmärrätte mille tuntuu... sitä jäin ihmettelemään ja olin ylpeä itsestäni, että ne kieltäytymisen sanat tulivat niin nopsaan suusta ulos. Ei tää ole helppoa. Lipsuminen on pienestä kiinni.

Mutta mulla on tämä tavoite. Viinitön joulukuu. Kaipa se on iskostunut jo mieleen kohtalaisen hyvin!

Ja joulun oikeasti haluan olla selvinpäin. Sori, että jankutan samoja juttuja... olen ollut kyllä myös huomaavan, että Alkon ohittaminen onnistuu välistä jo niin, etten joudu pohtimaan asiaa kovin paljon. Viikolla on selkeästi helpompi olla ajattelematta viiniä. Viikonloppuna se putkahtelee edelleen mieleen, mutta alkoholin ote on löystynyt. Se ei ole koko ajan mielessä.

Tänään tanssijutussa tyttäreltä kysyin, että pitäiskö mennä balettiin ja hän sanoi, että äiti joo mennään! Ja jatkoi: Ollaanhan me käyty yhdessä luistelunäytöksissä ja kivoissa jutuissa tänä syksynä, niin miksei mentäis balettiinkin. Arvatkaapa olinko onnellinen tuosta hänen kommentistaan. Tuntui niin hyvältä, sillä tiedän, että jos olisin juonut samaa viikonlopputahtia, en olisi jaksanut tehdä noita asioita hänen kanssaan.

Kohta leivon pari peltiä pipareita valmistaikinasta. Olen yleensä järjestänyt tyttären kamuille koristelutalkoot, mutta nyt olen liian väsynyt ja vetovastuun otti toinen äiti. Minun leipoessaan, mies juo siinä punkkuaan vieressä. Tiedostan, että se ärsyttää minua. Auttaisi mielummin! Mä tiedän mikä auttaa. Hyvä musiikki! Laitan joululauluja soimaan ja kuulokkeet korville!

Tsemppiä meille kaikille ”tontuille” moisten kiusausten keskelle. Ei tää pikkujouluaika ole helpoin eikä joulupyhätkään pysyä kohtuudessa tai ilman.

Tänä vuonna olen ostanut itselleni vähän joululahjoja. Aion paketoida ne ja avaan jouluaattona! Kuten kirjoitin, en osaa hemmotella itseäni. Nyt yritän opetella. Muut kyllä huomioin ja yritän tehdä hyviä tekoja. Mies siitä suklaastakin valittaa... en jaksa enää niin kuunnella. On ihan kohtuutonta vaatia minua kieltäytymään kaikesta, jos itse vetää viskiä ja viiniä... toisten viat ja heikkoudet on helpompi nähdä, kuin omansa.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja marillion » 15.12.2018 20:59:59

Vau Varjis!! Ihan huippua!! Jospa joskus pystyn yhtä viileästi samaan!
marillion
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 15.12.2018 21:49:12

Varjolilja,

Ihailuni ajatuksistasi.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 16.12.2018 11:13:09

Iso peukutus Varjolilja sulle! saat olla kyllä ylpeä toiminnastasi! ihan mahtava juttu <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 16.12.2018 19:00:16

upeaa, Varjis! minultakin isot peukutukset ja ihailut! :D
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät