Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.12.2018 09:12:42

Pitkästä aikaa jotain tänne omalle palstallakin. Tulevia päiviä varten.
Tänään heräsin jo kello 5.00. Aivan ennennäkemätöntä... mökin sisällä oli lämpötila miinuksella kun tultiin. Nyt jo tarkenee paremmin.

Mulla piparitaikina (kaupan) sulamassa ja niitä leipomaan, että saadaan joulun tuoksua.
Pöydällä viinipulloja muutama, miehelle. Saatiin yhteisesti lahjaksi muutama pullo... jotka lahjoitan miehelleni eteenpäin. Alkoton joulu ja uusivuosi on ajatuksissa ja pysyy. Tässä vaiheessa ei kannata muuta ajatellakaan! :D Tänne asti kun on päästy, olis hullua toimia toisin.

Liityin tammikuun tipattomaan. Vähän motivaatio hukassa, mutta etsin sitä joulupyhien jälkeen.
Kaipa tässä on oltu ilman alkoholia jo aika pitkään ja asiaan kuuluu tämän projektin kyseenalaistaminen. Toiston toistona: en halua palata samaan ja pelkään, että ”intoni” :lol: lopahtaa.

Toisaalta olen sellainen tyyppi, että jos oikein tosissani jonkun asian suhteen olen, niin teen asiat kuten tarkoituskin. Ja voin kyllä tässä vuoden lähestyessä loppuaan sanoa, että on ollut hyvä syksy. Kaikki tietää miksi. Niin paljon positiivista olen kokenut ja jaksanut paremmin touhuilla. Masennus ei ole ottanut ylivaltaa.

Ja oikeasti olen iloinen tästä alkottomasta joulusta. Ulpukka kirjoitti, ettei hänelle kuulu alko jouluun ja pohti sen johtuvan paljolti sieltä kun lapset olivat pieniä. Tuota minäkin nyt tavoittelen, vaikka tyttäreni ei enää taapero olekaan. Haluan hänen näkevän, että edes yhtenä jouluna edes toinen vanhempi on täysin selvä. Ei sönkötä. Ei häslää. Tuo ajatus tsemppaa minua.

Mutta tuleva on hieman hakusessa, kuten totesin. Ensi vuoden puolella on otettava yhteyttä taasen päihdepuoleen. Älä jätä sitä käyntiä pois kuvioista! Ja pidä kiinni perjantai- illan uintijutusta. Järjestä syksyn tavoin kokemuksia itsellesi. Teatteri jne. Pakota vähän itseäsi liikkeelle. Puhu päihdepuolella ja kysele siitä mitkä fiilikset ns kuuluu tähän vaiheeseen ja kuinka saada draivia taas asiaan!

Mutta nyt jouluna älä pohdi liikaa. Asiat kyllä selvenevät ja löytävät oman uomansa.
Nauti siitä, että ettet herää krapulaisena ja huonovointisena. Ilman morkkista siitä, ettet jaksa. Levätäkin on helpompaa kun se ei ole katumusta ja huonoa omaatuntoa täynnä.

Tasapainoiluahan tämä on. Se myönnettäköön.
Nyt laitan joululaulut soimaan ja puparihommiin!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.12.2018 09:14:42

Pupari eli pipari :D
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 23.12.2018 10:01:23

Hyvää joulua Varjolilja ja onnittelut hienosta päätöksestä antaa raitis joulu lapsellesi. Sama täällä. Olet saanut isoja asioita aikaan kuluneen vuoden aikana. Olet idolini! Voit syystä olla tyytyväinen itseesi.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.12.2018 17:20:34

Kiitos Onneli! Tsempit meille molemmille.
Tässä touhuillessa on selvästi aiemmat tavat mielessä. Niin vahvana ovat muistot käytöksestä.
Mutta kukaan ei ole väittänyt, että tämä olisi helppoa. Ainoa tapa selättää viininhimo on ottaa toisenlainen asenne ja jonkinlainen tarkkailupaikka itseensä.
Ei joulu ole mitenkään huonompi jos en juo. Joulu ei SAA olla vain viinin kautta koettu. Ja jos niin ajattelen ja sitä lipittämistä kaipaan, niin se on taas kerran osoitus riippuvuudesta ja jonkinlaisesta paosta todellisuudesta. Siis kun se ei ole jäänyt yhteen tai pariin lasilliseen vaan tetrasta sitä viiniä on lomilla juotu.

Onneli, kiitos kun muistutit minua siitä mitä olen saavuttanut. En ehkä osaa sitä edes hahmottaa. Se ehkä kuuluu jotenkin luonteeseeni. En ole koskaan pitänyt itsestäni pahemmin ”meteliä”. Olen ns. kiltti tyttö. Yritän ottaa hieman omaa aikaa välipäivinä ja aikaa pohtia mennyttä muutamaa kuukautta. Ja SUKLAATA olen hamstrannut. Sanoin miehelleni, että juo sinä viskiäsi ja punkkujasi, tää on mun oma jouluhemmottelu.

Huomaatte ja huomaan, että pyristelen täällä omien ajatusteni kanssa. Alkoholiton joulu oli viimeksi n. 10 - 11 vuotta sitten kun olin raskaana. Silloin olin täysin Nollalinjalla. Muutos ei ole helppo kun on historian painolastina harteilla. Siksi tänne kirjoitan. Helpottaa ajatella, että te olette täällä ja monet teistä samassa tilanteessa.

Kyllä tämä tästä. Ihmeissäni omia fiiliksiäni kuuntelen ja tunnustelen.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 25.12.2018 21:24:55

Täällä Varjolilja surumielisenä ja itkuisena.
Minä odotan aina paljon joulua ja olen ostanut lapselleni lahjoja ja tehnyt itsekin.
Meillä on muutaman viimeisen vuoden ajan mies saanut jonkun tason raivarit joko jouluaattona tai joulupäivänä. Se on vaikuttanut jouluun.

Niin kävi eilen. Oltiin just aloittamassa pipareiden koristelua tyttären kanssa. Hän raatoi ruokien kimpussa. Yritin toppuutella ja sanoa, että vähemmälläkin ruualla pärjätään. Ja minusta jonkun laatikon voisi ostaakin valmiina... mutta ei kelpaa. Lopputulema oli, että hän toivotti meidät hevon kuuseen jouluinemme. Lapsi itki ja minä myös. Tunnelma oli kaukana joulurauhasta ja joulun lämpöisestä tunnelmasta. Olen taas kerran niin surullinen... En ole täydellinen ihminen. En aina tee niitä ns. tärkeitä asioita kuten hänestä pitäisi. Esim pipareiden koristelu ei hänestä ole ensisijaista...

En tiedä miten taas suhtautua. Toki hän pyysi anteeksi, mutta en ymmärrä kuinka joku voi käyttäytyä noin ikävästi. Ja tätä on jatkunut pidempään. Häneen hermostumiskynnyksensä on alhainen. Aina saa olla varpaillaan mistä tuulee ja milloin. En tiedä.

Tekis mieli huutaa suorat sanat, mutta niin en voi tehdä. Eilinen oli jo liikaa lapselle.
Hän ei näe mitään vikaa itsessään. Raivo johtuu minun saamattomuudestani. Meillä on tässä suuri näkemysero.

Lasta kävi niiiin paljon sääliksi. Ja tietysti tuntui, että kaikki se mitä joulun eteen olin tehnyt valui hiekkaan sormien välistä.

Ei ole elämä aina helppoa. Ei tuollaisen äkkiväärän ihmisen kanssa. Olen se ”välivouhka”. Yritän tyynnytellä itkevää lasta ja rauhoittaa samalla aikuista ihmistä. Itse yritän vaan pysyä koossa.

Alkoon en ole koskenut. Tällaisissa tilanteissa voisi repsahtaa, mutta lapseni takia en edes ajattele moista mahdollisuutta. Tuntuu että mun alkottomuudella ei ole hänelle mitään merkitystä. Siitäkin valitti ja korotti ääntään säännöllisesti aiemmin. Nyt ei voi vedota siihen.

Olen alkanut epäillä hänen empatiakykyään. Kuka tekee omalle lapselleen noin jouluaattona? Vai olenko minä jotenkin liian pumpulissa kasvatettu...

Ikävää kirjoittaa tästä asiasta, mutta en voi tästä muille paitsi siskolleni puhua. Hän tarvitsisi vihanhallinta työkaluja... olen niistä,varovasti joskus hänelle vihjannutkin, mutta taisi mennä kuuroille korville.

Kaipa jossain pitäisi päästä puhumaan asiantuntijan kanssa, jotta saisin ulkopuolisen näkökulmaa asiaan. Olen varmasti osasyyllinen, mutta en jaksa uskoa, että niin paha olen, että moista käytöstä olen ansainnut.

Toivottavasti teillä on rauhallisempaa. Yritän jotenkin piristyä. Keksiä tytön kanssa jotain mukavaa. On kuitenkin hänenkin lomansa. Jos olisin kotona enkä mökillä mentäisiin kotoa pois tekemään jotain kivaa.

Jos kiukku jatkuu niin isken kamat autoon ja lähdetään aiemmin pois. Ei kai minunkaan kaikkea tarvitse kestää... :(
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Wisefool » 26.12.2018 00:35:34

Huokaus. Heikoilla olevat miehet ovat... vaarallisia. Heikoilla olevat miehet etsivät epätoivoisesti itsetuntoaan mollaamalla muita. Ongelmat ovat poikkeuksetta vain ja ainoastaan jonkun toisen syytä. Omaa pahaa oloa ei osata käsitellä kuin oksentamalla sitä aggressiivisesti vieläkin heikommilla olevien niskaan. Menestymisen tunteita saadaan ainoastaan väheksymällä toisten onnistumisia. Ja läheisen jokaiseen riippuvaiseen ja hauraaseen piirteeseen hyökätään ahnaasti; kaikesta tehdään valtataistelu.

Mutta tiedätkös mitä, Varjis? Tällä hetkellä SINÄ olet vahvoilla! Ja yhä vahvemmaksi muutut, koko ajan, joka päivä.

Onneksi olkoon neljästä kuukaudesta. Syvä kunnioituksen kumarrus tältä puolen ruutua.
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 26.12.2018 07:42:01

Syvä huokaus pääsi minultakin.
Varjolilja kirjoitti:Ei ole elämä aina helppoa. Ei tuollaisen äkkiväärän ihmisen kanssa. Olen se ”välivouhka”. Yritän tyynnytellä itkevää lasta ja rauhoittaa samalla aikuista ihmistä. Itse yritän vaan pysyä koossa.

Tässä toinen Välivouhka näkee tilanteen silmiensä edessä ja tuntee sen sydämessään. Onpa jopa omakohtaisia kokemuksia.

Wisefool viisaasti kiteyttikin olennaisen. Voit ihan varmasti uskoa, että miehesi tässä on typerys, ja käyttäytyy törkeästi. Ja toden totta, se empatian puute, kuten epäilitkin. Kyllä silti syyt tällaiseen käyttäytymiseen ovat hänessä syvemmällä.

Tunnen erään avioparin, jossa mies käyttäytyy ihan vastaavasti. Herra aurinkoinen saattaa hetkessä muuttua itse pirulaiseksi. Elä ja ole siinä sitten onnellinen. Tilanne on sinullakin hyvin haastava. Tällaiset ihmiset ovat todellisia energiasyöppöjä ja myrkyttävät hengitettävän ilman ympärillä. Lopputulema on, että kaikki voivat huonosti. Ja jokaisen anteeksipyynnön jälkeen on sielussa kuitenkin yksi arpi enemmän.

Uskomattoman hienoa, että olet ollut ilman alkoholia. Miehellesi sekin voi olla myrkkyä. Mutta mannaa sinulle ja tyttärellesi. Mikä onni ja ilo, että hänellä on näissä tilanteissa turvallinen ja raitis aikuinen läsnä, aikuinen, johon voi luottaa, ja joka lohduttaa.

Viisasten kiveä minulla ei ole, mutta voimahalauksia minulta sinulle yllinkyllin.
Olen todella iloinen ja onnellinen syksyn saavutuksistasi, sitä onnistumisen tunnetta älä anna kenenkään ottaa sinulta pois. Halaa itseäsi lämpimästi.
Jatka vain samaan tahtiin. Palkintosi tulee olemaan huikea.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 26.12.2018 08:14:23

Voi surku Varjolilja. Kyllä surettaa sinun ja lapsesi puolesta. Voin kuvitella fiiliksesi. Oma isäni oli samantapainen äkkiväärä raivostuja, joka pilasi monet joulut ja ihan tavallisetkin päivät. Koskaan ei tiennyt mistä hän saa aiheen hermojen menettämiselle ja varpaillaan sai aina olla. Kyllä ne rumat sanat jättivät arpia sisimpääni. Tuollaisen ihmisen kanssa ei elämä ole helppoa. Toivottavasti miehesi hakisi apua tai haluaisi muutosta. Voihan tuollainen käytös kieliä myös masennuksesta. Halaus ja voimi Varjolilja.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 26.12.2018 09:39:32

voi itku, Varjolilja, pahoittelen tapahtunutta. kyllä on ollut todella herkillä miehesi joulupinna. surullisena luin tuon tekstisi.
ja kuten tuossa toisetkin sanovat, olet niin tavattoman upeasti tsempannut sekä varsinkin tehnyt samalla pitkän matkan sisimpääsi; ja nyt tämä räjähdysherkkä miehesi tekee tämmöisen tempun eikä kyennyt hillitsemään tunteitaan. vieläpä jouluna ja kuten sanoit, lapsenne kuullen. onneksi olit tukemassa tyttöä, hän selviää siitä tietysti ja elämä jatkuu. voi että nämä sanani tuntuvat niin pliisuilta taas.

mikä on tämänhetkinen tilanne? jos raivari toistuu niin tee ihmeessä juuri niin kuin kaavailitkin; kamat autoon ja menoksi.
kunnon näpäytyksen mies tarvitsisi. miten hän pyysi anteeksi? oliko siinä mukana aitoa valmiutta keskustella tapahtuneesta? sitä pitää olla.
ei riitä, että vain pyytää anteeksi, vaan mielestäni hänen pitää ääneen etsiskellä juurisyitä käytökselleen. muutoin pelkkä anteeksipyyntö jättää loukatut osapuolet edelleen hämmennyksen tilaan, jos ei peräti voimista sitä.
ulkopuolisesta(kin) tuntuu siltä, että joku paine miehelläsi on. tarkoitan että jotain syvempää ongelmaa, kuten toisetkin arvelevat. minusta sekin, kun kerroit jo aiemmin siitä hänen kuittailuista sun suklaalla herkuttelusta, on ihan merkillistä touhua. nyt teidän on mielestäni saatava se keskusteluyhteys sujuvaksi.
ja osaan keskusteluun lapsi mukaan. aikuisten jutut ovat tietty erikseen.

lämpöinen rutistus sulle, Varjis. olet mahtava tyyppi ja upea esimerkki raitistelusta meille kaikille.
kirjoita taas pian kuulumisiasi.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 26.12.2018 09:57:24

Komppaan muitten sanoja!
Ei sinun kaikkea tarvitse kestää niin kuin tuossa itsekin totesit. Sinä olet vahvoilla nyt ja vahvemmaksi kasvat koko ajan.
Ja käytä se vahvuus nyt viisaasti ja niinhän sinä teetkin.
Et ole pumpulissa kasvatettu etkä paha.

Minä olen vähän semmonen, että helposti sanon tämmösessä tilanteessa, että "jätä se". Taisin Sylviallekin niin sanoa joskus.
Se on helppo sanoa vaan eihän se niin yksinkertaista ole. Kyllä apua kannattaa hakea. Eri asia suostuuko toinen siihen ja sehän on taas sitten toinen asia jos ei suostu. Mutta miehes on anteeksi pyytänyt niin ehkäpä suostuisi sitten juttelemaan ammattilaisen kanssa?

Voimia sinulle Varjolilja <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 26.12.2018 11:19:11

Kiitos ystävät tuesta.
Tämä on meillä nykyään arkipäivää. Varpaillaan oleskelu.
Tuntuu, että sitä alkoholiakin tuli juotua, että sai humalassa sanottua sitten niitä ikäviä asioita. Sitten vasta se ”tykitys” alkoikin. Hän on varmasti masentunut, muttei hae apua. Aina ollut vähän sellainen asenne, että vika on muissa.
Kyllä se voimia syö ja tässä syksyllä ero pyöritteli mielessä aika lailla.
Anteeksipyynnöstä jäi sellainen fiilis, että mä olin kuitenkin suureksi osaksi kaiken takana. Siksi olen kiukkuinen, pettynyt ja surullinen edelleen.
Mutta eteenpäin on mentävä. Kohti uutta vuotta.
Haen itselleni apua. Sanon sen suoraan miehelleni. Kerron, että voin huonosti hänen kiukkujensa kanssa. Tämä oli vain yksi esimerkki meidän elämästä.
Mutta rauhaisaa joulun aikaa teille kaikille! Levätkäämme nyt! Ja tsempit jos joku vieno kuiskii korviinne kaikenlaisia houkutuksia :D
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 27.12.2018 07:55:16

Varjolilja huomenta, kaikesta ikävästä huolimatta tuossa sun mittarissa on mahtava lukema. tasan 4 kuukautta! ONNEA SIITÄ!
toivottavasti lukema voimaannuttaa niin (tai ainakin syytä olisi) että miehesi tökerö käytös ei himmennä hiukkaakaan onnistumisen kokemustasi.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 27.12.2018 08:56:56

Voi Varjolilja iiiisot onnittelut neljästä kuukaudesta!!!! huutomerkkejä paljon tähän :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 27.12.2018 09:02:31

Paljon onnea Varjolilja: 4 kk mittarissa :D :D :D se on huikean monta raitista päivää, mielelle ja kropalle vapautta alkoholin vaikutuksista ja pitkä penni säästynyttä rahaa. Siis pelkkää plussaa!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 27.12.2018 10:48:30

Hienoa Varjolilja, way to go!

Tylsää kuulla, että miehesi jouluanne pilasi. Minulla oli vähän samoja fiiliksiä aattona vaikka ei oma siippa sentään mitään raivonnut. Oli vaan oma mölli itsensä ja minä tietysti olin odottanut jotain enemmän.
Enpä osaa sinua tilanteessasi neuvoa. Vaikutat siltä, että omat suunnitelmasi ehkä ovatkin kirkastumassa. Ainakin pitkä raittius on siinä todella iso plussa. Paljon tsemppiä!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät