Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja vilmasto » 23.2.2019 08:58:02

Olen mökilläni erään ison kiven päälle, saniaisten suojaan ostanut kivestä tehtyjä eläimiä. Keväisin siivoan niiden ” kodin” ja asettelen ne uusiin paikkoihin. Että saavat vaihtelua. Talven tullessa suojaan niitä havuin, kerään pihlajanmarjoja talvivarastoon.
Tämä sun Sylvian ketjuun kirjoittama juttu teki minuun niin ison vaikutuksen ettei tosikaan! olen miettinyt tätä ja jollakin tapaa minäkin tämän toteutan.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 23.2.2019 09:25:54

sama. tuo Varjiksen kuvaus rakentamastaan rauhan tyyssijasta teki syvän vaikutuksen. se jäi ja jää mieleeni.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 23.2.2019 16:21:26

Voi kiitos ystävät!
Nuo kivieläimet ja koko kivi itsessään, edustaa minulle jonkinlaista jatkumoa, ajatonta paikkaa, kotialttaria luonnossa. Siinä on helppoa ajatella sitä aikaa kun minua ei enää ole. Ajatus tuntuu luonnollisemmalta ja ikäänkuin minusta osanen kuuluu sinne kivelle, niiden saniaisten suojaan. Se on siellä, jos minua ei muuten enää ole ja tyttäreni voi halutessaan hoitaa seuraavana tätä paikkaa.

Minulla on myös tapana, että kun olen ulkomailla, yritän päästä kirkkoon (uskontoryhmästä riippumatta) ja sytyttää ja jättää kynttilä palamaan menneille sukulaisilleni. Muistelen hetken niitä, jotka sain tuntea ja lopuksi "muistelen" niitä, joita en koskaan ole voinut tuntea tai nähdä, koska he ovat kaukana menneisyydessä, mutta ovat osa minua.

Mä olen niin kiitollinen tälle palstalle, siitä, että sain purkaa tänne huoleni.
Päätös, jonka tein liittyen juhliini teidän avullanne, oli niin oikea.
Tunnen kiitollisuutta siitä, etten juonut ja uskalsin sanoa ei. Se oli se oikea ratkaisu!
Ja olen itsestäni nyt oikeasti todella ylpeä. Ensimmäistä kertaa tuntuu, että alkoholi ei määrännyt tahtia, vaan minä.
Ei pelkästään se itse juhlanhetki, vaan koko reissu. Hotellihuonessa vietetyt illat yksin. Lentokenttäravintolat. Iltakävelyllä baarit.
Kukaan ei ollut mua vahtimassa ja sain tehtyä reissun niinkuin joskus unelmoin eli ihan selvinpäin ja ilman, että tunsin suurempaa luopumista ja sellaista ajatusta, että jäin jostain paitsi.
Tämäkin on mahdollista.
On pakko vähän hehkuttaa ja sitten palata arkeen. Tämä oli mulle tärkeä viikko.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 23.2.2019 23:31:48

Sulla on ollut hieno viikko ja olen todella onnellinen puolestasi, että pidit oman pääsi ja näytit itsellesi ja muille, että juhlissasi sinä olet pääosassa, ei alkoholi.

Kirjoitat niin ihanasti tyttärestäsi ja siitä minkälainen äiti haluat hänelle olla. Liikutun suuresti äiti-ihmisenä. Olet varmasti tehnyt oikean valinnan ja tyttäresi on onnekas, kun hänellä on sinut äitinä. Ikävä kyllä tiedän itsekin aiheuttaneeni lapsilleni ikäviä ja hämmentäviä hetkiä. Sitä en enää saa takaisin, mutta tulevaisuuteen voin vaikuttaa. Jotenkin onnistuin pitkään uskottelemaan itselleni, että mieheni ja minun viinittely ei lapsia olisi haitannut. Yleensähän se menikin iloisissa merkeissä, oli kivoja vieraita ja lapsillakin kivaa seuraa ja ohjelmaa. Ei kuitenkaan aina. Surullista.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 24.2.2019 12:57:40

Onneli!
Katse tulevaan, muttei mennyttä kokonaan unohtamatta!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 24.2.2019 16:05:22

Mulla on aika paljon reissuista tuotuja pikku kivejä. Semmosia meren hiomia. Mä välillä pesen niitä ja muutenkin hiplailen. Mun pitäs varmaan levitellä niitä useampaan paikkaan! siis että ne olis siinä vieressä koska se on jotenkin niin rauhoittavaa pitää sitä kiveä kädessä.
Osa on kyllä terassilla eli niitä en nyt just halua taputella 8) tähänkin tietokoneen viereen pitäs muutama tuoda ja kun tuijottelen välillä miettien niin taputtelis semmoista.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 24.2.2019 21:04:31

Onnittelut multakin. Vitsit sä kuulostat niin onnelliselta ja seesteiseltä, että tuli itsekin lämmin olo. :) kaunis ajatus tuo kynttilän sytyttäminenkin.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wisefool » 27.2.2019 14:22:17

Puoli vuotta. Aivan valtavaa. Isosti onnitteluja, Varjis!! Wau.
"Kuinka voisi löytää uusia polkuja, jos ei milloinkaan ole eksynyt?"
Wisefool
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 27.2.2019 14:44:04

Onneksi olkoon Varjolilja!

Veikkaanpa, että sinä kaikkein vähiten puoli vuotta sitten uskoit, että tämä on edes mahdollista. Muistelen niitä ensimmäisiä kirjoituksiasi....
Ja katsopa vaan missä lady on tänään. Aivan mahtavaa!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 27.2.2019 20:31:04

Kiitos onnitteluista.

Kyllä tämä tuntuu uskomattomalle! Eilen mietin itsekseni, että mitä tahansa repsahduksia tai muuta tapahtuukaan tulevassa , niin se, että olen pystynyt olemaan puoli vuotta ilman alkoholia, kertoo jo jotain. Jos olen pystynyt tähän, niin pystyn jatkossakin pysymään päätöksissä, joita asian suhteen itselleni asetan.

Ulkopuolisesta voi tuntua oudolta, etten oikein ole ” luottanut” itseeni. Joku minussa on pelännyt, että palaan alkupisteeseen... mutta enhän minä enää samaan palaa. Jotta tähän olen päässyt, olen pohtinut rankasti asiaa, katsellut ja kuunnellut itseäni, kysynyt apua, kokenut erilaisia tunteita, luopumista, hämmennystä, turhuneisuutta ja paljon iloa. Tuosta kaikesta on jo jäänyt minuun jälki, jota ei kukaan ota pois.

Mottoni on sama kuin alussa: pienin askelin ne isotkin matkat taivalletaan ja päivä kerrallaan. Ja tietynlainen nöyryys ja ”hissukseen” oleminen sopii mulle paremmin kuin isot puheet tai eleet.

En todellakaan olisi uskonut. Olin niin masentunut ja ahdistunut asian suhteen. En luottanut lainkaan siihen, että minusta löytyisi niin paljon voimaa ja päättäväisyyttä. Puoli vuotta sitten olin hyvin pelokas, surullinen ja lähes jo luovuttanut toivon. Tulin sellaiseen risteykseen, ettei omasta mielestäni enää ollut missään suhteessa järkevää jatkaa itselleen valehtelua. Omaa itseään oli katsottava suoraan silmiin.

Taival siis jatkuu. Toivotan itselleni rutkasti lykkyä tulevaan. Juoksen edelleenkin sitä alkoholia pakoon. Tällä hetkellä ei ole veren makua suussa. Sellaisia hetkiäkin tulee varmasti vielä useaan otteeseen. Lopettajien puolelle en aio siirtyä. Mun on hyvä olla täällä, sillä yleensäkin pidä avarasta ajattelusta ja ihmiset tekevät itse valintansa. Uskon, että osa aiemmin paljon alkoa käyttäneistä, pystyy vähentämään ja löytämään oman tasapainonsa. Mikä se minulla on, en edelleenkään tiedä, mutta koska pakottavaa halua juoda ei ole, en juo lainkaan. Se toimii minulla paremmin kuin, että joisin lasin tai pari viikossa. En luota vieläkään itseeni. Ja jos se on tuntemukseni, niin sitä on kuunneltava.

Olette olleet niin isona apuna! Tämä palsta on päivittäin ajatuksissa ja päivittäin täällä käynkin. Tämä on sellainen turvasatama. Kenelle muulle voisin purkaa spontaania huoltani, ellen tänne?

Tsemppiä meille kaikille! Hienosti on niin moni täällä muuttanut juomistapojaan ja päässyt lähemmäs sellaista, mistä aiemmin vain unelmoi!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 27.2.2019 21:20:18

Onneksi olkoon Varjolilja: 1/2 vuotta! Ja minkä matkan olet tehnytkään itseesi ja itsesi kanssa. Kiitos myös siitä, että olen saanut paljon rohkeutta ja sinnikkyyttä esimerkistäsi omalle matkalleni. Ja tosiaan tsempit meille kaikille ja eritoten niille, joilla nyt on hapuilua ja ehkä vastoinkäymisiäkin omissa vähentelyprojekteissaan.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 27.2.2019 21:35:55

Onnittelut puolesta vuodesta! Tosi hieno suoritus! Sun tekstejä on mukava lukea, hyviä pohdintoja. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 28.2.2019 08:48:09

olen niiiiiin onnellinen sun puolesta, Varjis.
tekstejäsi on ollut antoisaa lukea ja olen saanut niistä paljon.
Uskon, että osa aiemmin paljon alkoa käyttäneistä, pystyy vähentämään ja löytämään oman tasapainonsa.
minäkin uskon tuohon. nykyisin vielä voimakkaammin kuin ennen. paino toki tolla osa-sanalla. kysymys ei ole selkärangasta tai tahdonvoimasta vaan siinä puhuu monen monta tekijää. kuten selvää on, tärkeintä on se että yrittää ja haluaa muutosta. se on kaiken lähtökohta.
onnea Varjolilja!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 28.2.2019 14:04:45

Onnitteluni Varjolilja!
Toivotan tasapainoisia päiviä äärettömän määrän!
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 1.3.2019 05:53:57

Puoli vuotta alkotta Varjolilja! todella iso peukku sille! pienin askelin ja päivä kerrallaan niin kuin sanot. Näytit itsellesi, että pystyt siihen :D
Ei oikein sanat suju näin aamusta minulta, mutta iso rispekti sulle <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät