Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 1.3.2019 14:00:23

Kiitos kamut vielä kerran.

Olen pohdiskellut tulevaa! Minua on auttanut tietoisuus erilaisista vaiheista, joita tähän projektiin liittyy. Muistelen, että asiat menevät usein 3 kuukauden sykleissä. Tarkoitan sitä, että silloin on vaikeampia kausia.

On aika ikävää, että lopettajien puoli on hieman ”rajoittunut”. En ole varma olenko lopettaja ja en siksi halua sinne kirjoittaa, vaikka siellä on ihmisiä, joilla on kokemusta näistä itseäni kiinnostavista vaiheista.

Jokaisella on oma tapansa vähentää ja sitä pitäisi kunnioittaa. Kaikille AA ei sovi. Onko tosiaan niin, että siellä pitää ”ilmoittaa” olevansa alkoholisti? Tai siis myöntää. Onko tämä joku vanha muistikuva? Toki se toimii toisille henkilöille, mutta itse voisin ajatella, että leiman iskeminen itseensä (aikaraja ilmaus) voi toimia myös negatiivisesti. Olen alkoholisti=olen loppuelämäni sairas. Siksi tätä pohdin, koska minulle ei ole vielä selvinnyt missä menee raja onko vai eikö. Eikö tärkeintä ole kuitenkin löytää oma tiensä. Monella liikakäyttäjällä on jo monta muutakin negatiivista taakkaa kannettavana. Voisiko yrittää negaation sijasta katsoa asiaa positiivisen kautta. En tietenkään ole sitä mieltä, että asia on kevyesti otettava juttu ja että nauraen ongelmat katoavat. Mutta itse syyllistän itseäni todella usein ja siksi minusta pitäisi kehittää vaihtoehtoisia tapoja pohtia alkohoikulutustaan.

No mistäs tuokin nyt ryöpsähti? :lol:
En ole käynyt nyt kiireitteni takia lainkaan päihdeasiantuntijan luona. Nyt taitaisi olla sopiva aika. Sillä haluan kysyä mitä on odotettavissa! :D

Aurinko paistaa. Kuuntelin muutaman jakson Naked Mindia. Sekin on jäänyt...
Mieleeni tulvii ajatuksia omista harrastuksista. Haluaisin ottaa jonkun harrastuksen, jossa voisin käyttää käsiäni. Kivenhionta. Siitä joskus unelmoin. Korukurssi. Jos katsoisin kurssitarjontaa mitä esim kansalaisopisto on viimevuosina tarjonnut.

Eilen rikoin ”psyykkisen säästöpossuni” ja tilasin minulle ja tyttärelleni matkan ensi kesäkuun alkuun. Lahjaksi itselleni puolen vuoden etapista. Täytän myös pyöreitä vuosia syksyllä. Rahaa on niukalti ja ensi vuosi on taasen mysteeri, mutta haluan matkustaa. On sellainen fiilis, että elettävä on nyt, eikä ensi vuonna.
Sardinia here we come!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.3.2019 15:11:24

Ihan muutamia päiviä sitten luin matkailulehdestä juttua Sardiniasta ja ajattelin, että olisi ihana sinnekin mennä. Odotan siis innolla raporttia sieltä.
Siellä Lopettajissa oli tammikuussa taas kauheaa vääntöä siitä pitääkö tosiaan noin sanoa AA:ssa ja jotkut oli sitä mieltä, että sinne ei sovi mennä jollei myönnä olevansa alkoholisti. Mutta toiset taas oli sitä mieltä, että se on ihan jokaisen oma asia minä itseään pitää. Joskus tekisi itse mieli mennä sellaiseen kokoukseen ihan mielenkiinnosta. Voihan olla, että siellä vaikka heräisi se oivallus, että olisi paras lopettaa. Mutta jätän nyt väliin, kun en ole lopettamassa ja ehkä siten olisin väärää kohderyhmää.

Juuri tänään omaan ketjuuni kirjoitin, että EN ole voimaton alkoholin suhteen. Koska voin itse päättää juonko sitä vai en. Se on mikä minulla tökkii AA:ssa, että pitäisi myöntää olevansa voimaton alkoholiin nähden ja että tarvii jonkin toisen voiman apua siinä. Ehkä jotkut niin tuntee, mutta minusta se olisi ongelman ulkoistamista. Mielestäni se olen minä joka päätän juonko eikä kukaan muu.

Mutta hyvä klubi se AA varmasti on, auttanut monia. Olen vaan vähän sellainen sanoihin takertuja. Ehkä sitten jos todella tulee se tilanne, että yksin ei pärjää niin sitten sinnekin voisi jossain kohtaa mennä.

Hyvää jatkoa sinulle, toivottavasti seuraavat 5 kuukautta olisi helppoa eikä 3 kk sykli toteutuisi :D (ennustus joka toteuttaa itseään?)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 1.3.2019 22:32:30

AA:ssa on myös niin kutsuttuja avoimia kokouksia joihin voi mennä kuka vain, tunsi tai koki itsensä alkoholistiksi tai ei.
siellä käy käsittääkseni myös esimerkiksi toimittajia ja muita kerhon toiminnasta kiinnostuneita.

tuosta voimattomuudesta. mä koen olleeni elämäni aikana paikka paikoin, jaksoittain, jotakuinkin voimaton alkoholin suhteen. en ehkä ihan täysin alkoholin vietävissä mutta kun mietin miten vaikeaa oli taistella hammasta purren, enkä sitten pystynytkään tahdostani huolimatta vastustamaan houkutusta, niin kyllä siinä aika voimattomaksi itsensä tunsi.
oli rauhallisimpia jaksoja mutta välillä riippuvuus ikään kuin riehui holtittomasti. se pyöri päivittäin mielessä, siis se, koska voin taas vetää parit eli seitsemät, eikä tästä ole edes pitkä aika. eli miksi muuksi sitä voi kutsua kuin riippuvuudeksi? esimerkki. kosken ole peluri, en edes muista lotota. tai ostaa edes hupimielessä raha-arpaa. joskus meillä oli nimittäin parin ystävän kanssa joku semmoinen keksintö että ostetaan vaikkapa uudenvuoden yöksi iso kasa arpoja, että se on hauskaa ajanvietettä.
entä mitä eroa on riippuvaisella ja alkoholistilla? siinäpä kysymys.

toi alkoholisti on joka tapauksessa vaikea sana. sen sisältöä tulkitaan niin monella tavalla. se nyt ainakin tiedetään (nyky- ja kaiketi vähän vanhempienkin tutkimusten mukaan), että alkoholismi on aina etenevä sairaus, joten tästä näkökulmasta/määritelmästä ajatellen en ole alkoholisti.
juominenhan väheni kohdallani jo silloin kun olin saanut käydä pitkäkestoisessa terapiassa jonkin aikaa. eli tahti laantui selvästi kun masennussairauteni sai oikeanlaista hoitoa. toisaalta taas oikein pahassa masennustilassa juominen loppui silloinkin koska voimat eivät yksiselitteisesti riittäneet hankkimaan alkoholia eikä mieliteotkaan jaksaneet velloa niin rajussa psyykkisessä sairaudessa.
sitten taas, ystävä- ja tuttavapiirissäni on paljon heitä jotka ovat juoneet todella reippaasti nuorempana mutta vanhemmiten juominen on vähentynyt tai jopa loppunut kokonaan. ilman siis mitään erillisiä päätöksiä, ikään kuin "luontaisesti".
mitä he sitten ovat? entisiä riippuvaisia?
se mua nyt ainakin veetuttaa että vallalla on aina vain tiukka käsitys siitä, että muutos ei ole mahdollinen. että jos kerran maistuu, maistuu aina. eikä maistu. täällä Vähentäjissä on meitä vaikka kuinka paljon jotka ovat muuttaneet elämäntapansa alkoholin suhteen. tämähän onkin se ikuisuusaihe josta moni on tullut tänne paasaamaan kaikkitietävänä.

mun piti kirjoittaa jotain muutakin mutta katos mielestä, höh.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 3.3.2019 21:58:39

Mäkin oon tässä miettinyt että olenko alkoholisti,suurkuluttaja, tunnejuoja vai vaan alkoholiriippuvainen. Ja mitä eroa niillä edes on? Luulen olevani vähän noita kaikkia. Mun mielestä mun sairaus ei kuitenkaan etene, paremminkin olen paremmassa jamassa kuin muutama vuosi sitten. Olen myös kasvanut henkisesti paljon viime vuosina, jolla varmasti on yhteys juomiseen. Eli luulen että olen eniten tunnejuoja. Mutta riippuvuus on kans vahvoilla. Muakin vähän ärsyttää tuo että kategorisoidaan kaikki alkoholistit samaksi. Niinkuin Sylvia kirjoitti, että jos kerran maistuu niin aina maistuu,eihän se näin oo. Maistuu toki jos ei osaa millään muulla tavalla kuin juomalla käsitellä niitä syitä miksi juo.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 4.3.2019 22:02:48

ihan samoja fiilareita kuin Venkulla. varsinkin tuo että minäkin olen aina ollut ennen kaikkea tunnejuoppo. tuo rauhallisemmat jaksot juomisen suhteen ovat olleet juuri sellaisia kun arki sujuu eikä mitään tunnekuohuja ole sotkemassa elämääni.
toisaalta olen ollut myös tapajuoppo. kun se henkinen puoli tasaantui iänkin myötä, tapa juoda muuttui tapajuomiseksi.
koen tunnejuopotteluni riuhtovaksi kiskonnaksi kun ei oikein millään ole mitään väliä. onneksi tällaisesta meiningistä on jo aikaa vuosikausia. tapajuominen taas on enemmänkin rauhallista tissuttelua ja ajanvietettä.
enivei, juoppo mikä juoppo :(
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 11.3.2019 20:34:23

Heippa Kamut!

Hyvä pöhinä täällä palstalla taasen! Olen kyllä todella onnellinen, että löysin tämän ryhmän puolisen vuotta sitten!
Kaipaisin taasen apuanne. Ne joilla liikakiloista (reippaista sellaisista, nyt puhutaan n. 15 ja enemmästäkin) kokemusta antakaa vinkkejä!!!

Olen viime viikkoina ajatellut tätä syömistäni. Herkkujen puputtamista. Olen saanut alkoholin elämässäni syrjemmälle ja sen tilalle tuli joulun jälkeen tunnesyöminen. Eli viini jäi pois ja lohduksi tuli suklaa ja irtokarkit. Olen antanut asian olla, koska tuntui liian rankalle muuttaa kaikkea kerralla, mutta koska mulla on verensokerit olleet korkeat, en voi jatkaa enää näin.

Olen huomannut uusia oireita. Mielestäni virtsaamistarpeeni (sori, täällähän saa avautua kaikesta ;) eikös niin... :lol: ) on lisääntynyt etenkin öisin. Herää yöllä, koska mentävä vessaan. Mieheni sanoo, että minusta on tullut vanha ja se liittyy siihen. Onhan se totta, mutta virtsa on myös tummempaa ja minusta se kertoo siitä, että sokerit on päin prinkkalaa. Janohan minulla on aina. Se voi liittyä osittain masennuslääkitykseeni, mutta aivan varmasti oire verensokereista ja kakkostyypin Diabetes. Minulla on vahva suvun rasite.
En oikeastaan voi jatkaa tätä makean mättämistä enää, sillä luulen, että jo nyt olen tehnyt itselleni karhunpalveluksen...

Miten tästä eteenpäin? Soittaisinko terveyskeskukseen? Minulla on labra-ajat varattuna, mutten muista milloin ne pitäisi otattaa... Ehkä oma Kanta kertoo. Tsekkaanpa tämän kirjoittamisen jälkeen.

Tunnen itseni ja tiedän, että yksin tehden asiat ovat ikäviä kantaa. Seurassa on mukampaa. Kaipaan sellaista tukea, joka antaa tietoa ja konkreettista ohjetta. Liian tiukkaa tavoitetta ei kannata asettaa, mutta pikkuhiljaa pitäisi saada painoa pysyvästi pois. Ihmedieettejä ja painon pikaiseen pudotukseen en oikein itse usko. Se tulee uskon loppuessa takaisin kaksinkertaisena.

Netti on täynnä jos jonkinlaista personal traineria ja ties mitä maksullista. En oikein usko niihinkään...

Siis oletteko saaneet apua julkiselta puolelta? Jos olette niin minkälaista?
Kaikki vinkit otetaan vastaan. Yritän tässä hahmottaa mikä olisi mulle toimivin tapa päästä kiloista. Tiedän, että liikuntaa lisäämällä ja syömällä fiksusti se onnistuu, mutta pohdin olisiko olemassa kivoja tukiryhmiä tässäkin asiassa!

Tämmöisiä täällä pohdiskelen!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 11.3.2019 21:17:40

Varjolilja , ihan viisaasti ajattelet, kun huolehdit sokeriarvoistasi. Valitettavasti niillä on tapana nousta yhtä salakavalasti kuin esim. maksa-arvoilla. Onneksi sulla on jo kontrolliaika varattuna.

Oisko mahdollista saada terveyskeskukseen aikaa ravitsemusterapeutille? Hänen kanssaan voisi pohtia eri vaihtoehtoja. Olen ihan samaa mieltä kanssasi kitukuureista ja ihmedieteistä. Itse aikanaan pudotin painoa Painonvartijoiden ohjeita noudattamalla. Mutta sitä puljua ei enään ole olemassa. Ne kilot oli raskauden jälkimaininkeja. Suivaannuin, kun naapuri sanoi, että kyllähän sinäkin olet aika pyöreä. Ajattelin näyttää hänelle pitkää nenää. Mutta kyllä nykyään minunkin vaatteet ovat sitä kaapissa kutistuvaa mallia :lol:

Voitais tosiaan jakaa tästäkin vinkkejä ja tsempityksiä, yhteinen kilojen karkoitusprojeki, PTS periaatteella.
Varmaan tuo oman haasteensa, jos on mieltynyt makeaan. Minun kompastuskiveni on suolaiset piirakat ja hapankorput paksulla rasvakeroksella voideltuna. Niinpä en ostakaan kaapin perukoille mitään ylimääräistä. Tarpeeksi kauan kun penkoo kaappeja eikä löydä mitään herkkua, niin kyllä sitä lopulta uskoo, että tyhjästä on paha nyhjästä. Sen olen huomannut, että nälkäisenä ei voi mennä kauppaan.
Mulla toimii tässä sama metodi kuin viinin kanssa. Ei varastoa kotiin.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 12.3.2019 06:12:54

No täällä yksi samassa veneessä seilaava. Sokeriarvot mulla on ok, mutta ylipainoa löytyy. Olen kokeillut vuosien aikana monenlaista ihmedieettiä ja ei kiitos enää niitä.
Mä kävin työterveyden kautta ravitsemusterapeutilla ja se kielsi dieetit ja määräsi minut syömään. Eli ateriarytmi kuntoon! mun ongelma on jatkuva välipalojen syönti eli en syö kunnolla vaan puputan jotakin vähän väliä. Ja se etten keskity syömiseen vaan katson samalla telkkaria tai istun koneella. Sekin minulta kiellettiin :shock: eli nykyään pitää istua joka kerta pöydän ääreen syömään. Tunnustan ettei tuo pöydän ääreen istuminen ihan luonnistu vielä :roll:
Ja kyllä diabeteshoitajaltakin apua saa. Mulla on monta tuttua jotka on käynyt diabeteshoitajan juttusilla juttelemassa.

Minulla on pariinkiin kertaan myös ollut maksullinen PT ja olen saanut rahoilleni vstinetta, mutta sitten ne opit on vaan aina jotenkin hiipuneet. Treenamisen olen kyllä oppinut, mutta ne syömistavat hiipii aina vaan takas. Siis ne huonot.

Mutta siis enemmän sitä oikeaa ruokaa ja herkkuja vähemmälle. Eikö kuulostakin yksinkertaiselle :lol: mutta oikeasti jos vaan jättää ne herkut ostamatta?! jos ottas käyttöön sen karkki/herkkupäivän kerran viikossa?

Ja ruokapäiväkirjan pitäminen on myös hyödyksi.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 12.3.2019 06:26:14

Sama täällä: Ylipainoa 20 kg ja jotain tarttis tehdä. Nyt yritän sellaista, että liikun itseni hikeen 3 krt viikossa ja syön 3 h välein. Minun pitäisi syödä enemmän oikeaa ruokaa ja hedelmiä ja vähemmän voileipiä ja herkkuja. Ja säännöllinen ruokarytmi ettei nälkä ryöpsähdä liian kovaksi. Tosi tiukassa on jokainen gramma. Jonkinlainen yhteinen tsemppi tähän olisi hyvä saada.

Sulamo on maksullinen ( melko edullinen) nettipalvelu, jossa voi helposti pitää ruokapäiväkirjaa ja saada omaan ruokavalioon liittyvää dataa paitsi kaloreista, myös rasvoista, proteiineista ja hiilihydraateista. Ja kannattaa varmaan mennä pika puoliin niihin labroihin, että saat tietää mikä tilanne on. Sekin varmasti motivoi tekemään töitä.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 12.3.2019 09:02:20

niin tuttua juttua siskot, vaikkei itselleni ajankohtaista. pahimmista pullukka-ajoistani olen laihtunut noin 20 kiloa mutta tiedätte syyn.
Varjis, tumma virtsa tarkoittaa myös sitä ettei ihminen juo tarpeeksi. sanot että juot, mutta kuinka paljon? eli vettä mahdollisesti lisää? itse tarvitsen öpaut 3 litraa nestettä vuorokaudessa. just osastolla tarkkailtiin että juon tarpeeksi eli merkitsin kaikki juomiseni listaan.
totta on että iän mukana ilmaantuu noita yöllisiä vessareissuja lähes jokaiselle, mulla ne alkoi joskus jo alta viiskymppisenä. mutta miks toi äijäsi muuten sanoi että oot vanha, höh :cry: vai sanoiko hän sen tarpeeksi "kauniisti", ja eikös hän itsekin vanhene, mietin.
sokerikoukku on kyllä paha. siitä on todella vaikea irrottautua. joillekin sopii kerrasta poikki, itselleni (siinäkin) vähentämällä.
eikä tosiaan mitään ylimääräistä kotiin! minä en ainakaan pysty vastustamaan jos koukku oikein rienaa.
hedelmät. pilkkoo niitä lautaselle naposteltavaksi. vaatii vain vähän viitseliäisyyttä. minusta ei kannata ajatella että hedelmissä on paljon hedelmäsokeria sillä onhan ne sata kertaa parempia kuin irtokarkit, joita minäkin harrastan.
itselleni on aina tehonnut parhaiten se etten iltaisin syö kuin just hedelmiä/vihanneksia. tylsää, tiedän, mutta mulle tehokkain keino.
paras on pitää näitä pilkottuja hedelmiä/vihanneksia koko ajan helposti saatavilla. kuorin ne valmiiksi syötäväksi jne.
vaikea rasti kilojen pudottaminen on mutta kyllä sekin onnistuu kun päättää ja motivoituu tarpeeksi.
Vilmallahan homma on sujunut hienosti. ennen Afrikan matkaansa hän kirjoitti että vanhat vaatteet sopivat taas! jokainen meistä tietää miten mahtis tunne se on. kilo tai kaksi kuukaudessa on minusta tarpeeksi. kaksi on jo upea suoritus.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.3.2019 11:26:43

Eipä se minullakaan koko ajan suju laihdutus niin kuin haluaisin. Lomamatkalla tuli (odotetusti) takapakkia, mutta pahin on se, että sen jälkeen aika huoleton mässytys vaihde on jäänyt päälle. Töissä on monesti karkkia tarjolla eri paikoissa ja kun kuljen neukkarista toiseen napsin niitä mukaani. Ihan kuin muka sellaiset ei vaikuttaisi, kun niitä saattaa ottaa useamman per päivä. Siinä menee kunnon suklaapatukan verran äkkiä namia naamaan ilman että huomaakaan. Ja kotiin on tullut viikonloppuisin ostettua herkkuja vaikka olen juonut alkoholiakin.
Suosittelen kaikille jotka oikeasti haluavat laihduttaa jonkinlaisen kalorilaskurin käyttöä. Se on ainakin minulle tosi iso apu. Jos merkkaa joka ikisen ohimennen napatun karkin tai leivän siihen niin kyllä se pikku hiljaa alkaa niitä vähentämään. Fineli on täysin ilmainen palvelu ja kun sinne kirjautuu se automaattisesti tallettaa joka päivän tiedot. Siitä sitten voi katsella vaikka viikko kerrallaan että miten sujui.

Sellaisen huomion olen kuitenkin tehnyt, että kaikki laskurit arvioivat lähes järjestään ihmisten kalorikulutuksen liian optimistisesti. Tästä olen puhunut myös sekä lääkärien (alan ekspertti) että ravintoterapeutin kanssa. Kannattaa siis kokeilla millä viikko keskiarvolla paino lähtee putoamaan ja sitten noudattaa sitä, siitä huolimatta mitä ne laskennalliset ohjeet sanoo.

Minulla esim on noin 25 kiloa ylipainoa, joten voisi kuvitella, että kulutuskin olisi kohtuullinen. Siitä huolimatta painon pudotus lähtee käyntiin vasta kun kalorin saanti pysyy sellaisessa 1500 kcal päivässä (viikko keskiarvona). Ja nyt puhun siis hyvin maltillisesta pudotuksesta, sellaisen 2 kiloa kuussa saan tuolla pois. Kun vielä käytän lisäksi Saxenda nimistä lääkettä.

Pointti tuossa oli, että on hyvin yksilöllistä miten ihmisten aineenvaihdunta toimii. Mutta siitä huolimatta seuranta on se mikä monesti tuottaa tulosta. Vaikka se tylsää onkin.

Tsemppiä tässäkin asiassa kovasti kaikille ketkä sen kanssa taistelevat.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 12.3.2019 13:21:39

Kiitti kamut! Pikaisesti noista arvoista. Sokruarvot koholla jo viime syksynä. Ennen viinin lopettamista en muuten syönyt pahemmin lainkaan karkkia ja osasin muutenkin kieltäytyä herkuista. Eli pahe tuli kun toisesta pääsin "eroon". Mä luulen, että soitto terveyskeskukseen olis hyvä. Mä tarvitsen sellaista tietoa joka on sekä hyvä painon pudottamiseen sekä sokeriarvoihin. Ei ne ainakaan ole parantuneet. Isälläni on diabetes ja sillä puolella sukua monella. Pitäisi löytää kiva urheiluharrastus. Nythän käyn kerran punttisalilla ja pe se uinti eli vesijuoksu. Minulla puuttuu syömisestä kokonaan rytmi. Eli ne välipalat puuttuu...
On vissiin aika ottaa itseään niskasta kiinni. Ja taitaa olla herkkujen suhteen kyllä sama juttu kun alkon kanssa. Joko tai ei. Tai sitten karkkipäivä.
Nyt voisi olla alkon suhteen pikkusen jo vakaammalla pohjalla, että uskaltais jo kokeilla herkun vöhentämistä!
Palaan asiaan. Nyt mentävä!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pecorino » 12.3.2019 15:03:32

Mulla on ollut sokerikoukku päällä jo pitkään, oikeastaan vuosikymmeniä. Joskus miedompana, joskus pahempana. Juuri nyt se on taas minullakin työn alla kun alkaa mennä ihan överiksi. Ylipainoa mulla ei (kai) ole. Sanon kai kun en jaksa käydä vaa'assa. Mulla on jonkinlaista syömishäiriötaustaa joten vaa'assa käyminen saa mut ahdistumaan. Käytin myös jossain vaiheessa tuota Sulamoa mutta sekin meni mulla heti överiksi. Mutta siis se on hyvä ja edullinenkin. Mäkin suosittelen sitä jos se sopii sulle. Mä olen juuri tänään varannut itselleni hedelmäsalaatin ainekset :) tämän herkkuhimon vuoksi juurikin. Mulle käy kanssa hidas irrottautuminen paremmin kuin kertarepäisy.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 13.3.2019 08:48:29

Samsungin puhelimista löytyy sisäänrakennettuna sellainen Heath appi, aktivoi sen vaan.
Sen avulla itse pudotin 30 kg, eli mun kohdalla toimi. Tärkeää mulla näytti olevan se, että pidin lukua eri ravinteiden saannista ja niiden tasapainosta. Liikunta osio sovelluksessa on myös tosi hyvä.
Täytyis kai taas itsekin aktivoida se uudestaan. Poistin kun pääsin tavoitteeseeni ja halusin opetella syömään järkevästi ilman apuja. Motivoisi liikkumaan enemmän.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 13.3.2019 12:52:46

Hei,
tulinpa minäkin kommentoimaan tänne, kun asia koskee myös minua. Ei nyt ehkä ylipainon osalta, mutta sokeri koukuttaa, yöllä pitää rampata veskissä ja sukurasitteena sepelvaltimotauti. Joten ruokavaliolla on merkitystä.

Mutta jeesaisko kuitujen/hyvien rasvojen käyttö ruokavaliossa pitämään " napostelua" loitolla? Ja jotkut väittää että sinkki toimis makeanhimossa, en ole huomannut. Mutta kuitujen osuus pitää kylläisenä aika pitkään. Itse laitan kaurapuuron sekaan leseitä, pellavan-tai chiasiemeniä vaihtelevasti. Joskus auringonkukansiemeniä. Ja Skyr on hyvä proteiinirahka, ei liikaa kaloreita .

Ylipäätään mä koen että vaihdevuosi-ikäinen ei juuri kiinnosta kuin kalliiden lääkkeiden tarjoajia (Vagifem). Jos ikääntyvien naisten virtsainfektioista tai haitallisesta yöllä heräämisestä oltaisiin kiinnostuneita, oltaisiin siihen kehitetty täsmälääke. Nythän kaikki hormonivalmisteet karsitaan ja naiset jätetään kipuilemaan yksin oireidensa kanssa. Huh!

Eksyinpä aiheestä, mutta tottahan toikin on. Syöminen on myös tunneperäinen juttu, kuten alkoholismikin. Mutta ei kaikkia hanoja voi yht'äkkiä sulkea, vaan pikkuhiljaa harjoittelemalla. Niin ja ne pilkotut hedelmät ovat kyllä oiva apu myös, tylsää ehkä mutta toimii. Pähkinöitä ja rusinoita kohtuudella makeannälkään. Kuivatut hedelmät?

Tsemppiä, tää on niin kipuilua tämä ihmisen elämä!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät