Olet täällä

Pirteämpiä Päiviä

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Pirteämpiä Päiviä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 19.3.2019 10:38:40

Hei Plinkki!
En ole oikein mitään konkreettista saanut aikaiseksi suhteessa noihin herkkuihin. Työstän asiaa mielessäni ja yritän vähentää nyt makeaa etenkin viikolla. Huvittaa, vaikka asia onkin vakava :lol: :lol: , mutta tosiasia on kyllä, että uskon, että sokrukoukusta on helpompi irrottautua kuin alkoholista. Muutos on lähdettävä ajattelusta. Olisi saatava itsensä ymmärtämään miksi esimerkiksi painonpudotus on hyvä asia.

Miksi on niin vaikeaa valita terveellisempi tapa elää? Miksi tietoisesti tekee omalle keholleen pahaa?
Miksi herkuttelu tuntuu kieltäytymiseltä? Miksi ajattelen niin, että nyt kun en juo, niin voin sen sijaan syödä suklaata?
Tässäpä minulle ne pari avainlausetta, joiden ymmärtäminen avaisi uusia ovia.

Minä en pidä sanoista ”ruokaremontti”, ”elämäntapojen muutos” jne. Niistä tulee mieleen televisio-ohjelmat, joissa laihdutetaan hurjasti ja lopulta kuvataan ihminen uusissa vaatteissa elämänsä kunnossa. Kaikki ongelmat poistettuna elämästä. Kaikki kuulostaa niin paljon suorittamiselta. Ja sitä olen elämässäni tehnyt ehkä liikaa...

Olisiko se kaikkein fiksuinta aloittaa aivan pienestä. Pikkuhiljaa muuttaa asioita. Yksi asia kerrallaan. Sillä jos kerralla jättää hiilarit ja herkut, elämästä tulee sitä suorittamista. Lopputulos on usein se, että sitten palataan rytinällä takaisin entiseen... hyvät aikeet romuttuvat, kun ei vaan jaksa joka suhteessa kiristää tiukemmalle.

Kirjoittelen näitä juttuja saadakseni aivoni liikkeelle. Prosessin alkamaan.

Jospa nyt päätän, etten käy karkkiosastolla ennen perjantaita. Se on nyt päätetty! :D Voi hyvät hyssykät sentään. Sellainen ihminen, joka ei ole riippuvainen, pitää meikäläistä ihan pöljänä! Mutta siitä vaan! Mikähän pahe mulle sitten kehittyy seuraavaksi, jos herkuista pääsisi eroon? :D :D :D

Asiasta seuraavaan.
Syksyllä järjestelin urakalla lapseni kuvia. Kävin kovalevyä läpi. Tallensin ja keräsin niitä niin, että voisin tilata jossain vaiheessa kuvia ja tehdä albumeja. Nyt sain taas vähän aikaa käydä läpi niitä ja eilen tilasinkin parin ensimmäisen vuoden kuvat. Olen tuntenut suurta huonommuutta, kun lapsuusalbumeita ei ole ollut.

Katsoin kuvia ja minut valtasi suuri suru. Niin monessa kuvassa on muistoja alkoholista ja omasta uupumuksesta ja väsymyksestä. Jossain kuvissa näkyy taka-alalla lasi. Totuus iski aika kovalla kädellä päin kasvoja. Join uupumukseen ja uuvuin lisää. Lapseni vaati minua aina leikkikaverikseen. Ainut lapsi. Leikkivaatimus oli tosi kuluttavaa. Ensimmäiseksi aamuisin kuului kysymys: kuka leikkii mun kanssa? Olin jatkuvassa ristiriidassa: en jaksanut ja toisaaalta tunsin, että minun pitää leikkiä, sillä muuten hän on yksin. (Etenkin kesälomilla maalla, jolloin kaverit jäivät kaupunkiin). Ahdistaa vieläkin kun ajattelen kesälomia. Sitä jatkuvaa leikkimistä ja oman ajan vähyyttä.

Ehkä siis join osittain päästäkseni sitä karkuun. Toki muitakin syitä oli. Ihmissuhde-ongelmat.
Kuvia katsellessani tunsin siis surua siitä, etten tajunnut, että juominen vaan pahensi asioita. Olisin jaksanut paremmin, jos en olisi hukuttanut murheistani viiniin. Olisin ollut pirteämpi ja jaksavampi. Ei siis pelkästään lastani ja perhettäni kohtaan, vaan myös itseäni.

Toisaalta olin aika tukalassa tilanteessa ja masentunut ja tosi väsy. Minulla ei ollut paljoa vaihtoehtoja. Ei isovanhempia lähettyvillä. Eikä kenellekään voinut asioista puhua aivan suoraan. Paitsi siskolleni. Onneksi.

Tiedän, että minun olisi keskityttävä tulevaan ja oltava iloinen tämänhetkisestä tilanteesta. Kuvien katsominen on varmasti terapeuttista ja asioita on katsottava suoraan silmiin. Käytävä läpi ikäviä asioita ja kohdattava oma käytöksensä. Pohjavire on kuitenkin aikansurullinen. Miksi asiat menivät niinkuin menivät?

On vaan ajateltava, että nyt on tullut jo toisenlaisia kuvia. Matkakuvat tytön kanssa ulkomaanreissulta. Kuvia tapahtumista, joissa alkoholi ei lymyä ja muistuta itsestään. Toki on muita elämänalueita, joita pitäisi jaksaa kohdata... mutten niistä tänne oikein halua kirjoittaa. Tiedän, että ne odottavat käsittelyä...

Sellaisia ajatuksia tällä erää.

Alkoholin suhteen asiat ovat menneet aika kivasti. Olen joka päivä kiitollinen siitä, että pysyin alkuperäisessä toiveessani olla juomatta omissa juhlissani. Kevät tulee kovaa vauhtia, vaikkei siltä tunnukaan.. mutta aina se yllättää. Onneksi en ole terassi-ihmisiä, mutta kyllä haasteita on tiedossa. Ja katse on käynyt jo kesässä... kesälomaan on ollut aikamoista viinin lipittelyä. Vanhoja kaavoja pitää murtaa oikein urakalla. Toisaalta haluan kokea kesän toisin kuin aiemmin. Viiniä juodessa moni asia jää vain ajatuksen tasolle.

Mutta nyt tähän hetkeen. Nyt tartun töihin.
Kiitos kun sain vuodattaa ja rustailla ajatuksiani. Jos joku pienen lapsen äiti pohtii omaa juomistaan, niin ehdottomasti tsemppaan vähentämään ja pitämään kulutuksen kohtuullisena. Sekä lapsen että itsensä takia. Mennyttä kun ei saa takaisin tai tehtyä tekemättömäksi. Onneksi en sortunut juomaan niin, että lapseni olisi pelännyt tai hävennyt minua tai että hänen lapsuutensa olisi ollut huolia täynnä minun takiani. En ole aina tekemisistäni ylpeä, muttei itsensä liika ruoskiminenkaan ole kohtuullista tai asioita eteenpäin vievää.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Madeline » 20.3.2019 09:36:37

Haluan kiittää Varjolilja teksteistäsi ja erityisesti tuosta edellisestä. Nämä kirjoituksesi ovat monin paikoin kuin omasta elämästäni ja olen kokenut ketjusi lukemisen äärimmäisen voimaannuttavana. Siitä on ollut minulle suuri apua omassa vähentämisessä. Kirjoittelen itse enemmän tuolla äitien suljetussa ryhmässä, toivottavasti et pahastu, että suosittelin ketjuasi herättäväksi lukemiseksi muillekin siellä.
Madeline
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 20.3.2019 11:48:43

Kiitos Madeleine sanoistasi.
Lähinnä kirjoitan tänne selvitelläkseni omia ajatuksiani, mutta on hienoa, jos samassa tilanteessa lukevat kirjoituksiani ja kommentoivat. Vertaistuki on mielestäni yksi tärkeä voimavara. Sitä sain onneksi ollessani masentunut lapseni ollessa pieni. Se pelasti minut ja auttoi ylös suosta.

Alkoholiongelma kun ei koske pelkästään sitä henkilöä, jolle se on ongelma, vaan kaikkia läheisiä. Näistä kaikkein suojattomimmat ovat lapset. Suhde omaan lapseen on yksi elämän tärkeimmistä. Siksi sitä pitäisi vaalia. Ne jäljet, joita lapseen jää, äidin tai isän juodessa rankasti, ovat usein elämänmittaiset. Itse olen näyttäytynyt lapselleni humalaisena. En koskaan aggressiivisena ja aina perusasiat hoitanut ja rakkautta ja huomioita hän on saanut. Joskus siihen pisteeseen saakka , että itse olen uupunut.

Tämä on minulle se herkkä kohta. Ja hyvä niin, sillä se motivoi kohti uutta. Murrosikä kolkuttelee lapsella jo ja silloin erityisesti haluan olla selvänä läsnä. Äiti on silloin ”huonossa valuutassa” muutenkin :lol: ja humalassa sönkkäävä äiti ei varmasti saa empatiaa. Pidetään siis itsestämme ja sitä kautta lapsistamme huolta. Se on vanhemman tehtävä ja jos siihen uupuu on reippaasti haettava apua. Sitä on.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Sipe » 20.3.2019 13:00:26

Hei Varjolilja.
Minua liikutti tuo että lapsesi on nähnyt sinut humalassa.Sama on minulla ja poden siitä valtavan huonoa omaatuntoa! Tosin omat lapseni ovat nyt jo aikuisia, yksi asuu kyllä edelleen kotona, nuorin. Mutta se että poikani eivät käytä alkoholia juuri ollenkaan tai ainakin kohtuudella milloin, on iso asia mulle. Se mikä pysähdytti, oli kun kävin ulkomailla ja kompuroin portaissa, piti selittää lapsillekin että en, en ollut humalassa..hämäränäkö, monitehot, harmaat portaat.. Jäi kuva,että lapset kuvittelee äidin olevan aina ympäripäissään reissussa..ei tuntunut kivalle. Mutta sulla on jo pitkä putki selvinpäin! Huippua! Karkki on pienenpi paha :D
Päivä kerrallaan
Sipe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 21.3.2019 10:33:41

Moi!
Ehdotin tuossa Contzalle, että laskisi konkreettisesti kulutustaan.
Itsekin päätin tehdä laskutoimitusta välillä, jotta hahmotan asiaa paremmin.

Olen ollut juomatta nyt noin 200 päivää. Se tarkoittaa noin 28 viikonloppua, jolloin olen sanonut viinille ei. Vastustanut kiusausta.
Normaalikulutuksellani eli n. 3,5 litraa viiniä viikossa olisi merkinnyt sitä, että ellen olisi tehnyt muutosta, kehoni läpi olisi virrannut n. 100 litraa viiniä...
Se on 10 kappaletta 10 litran ämpäriä.

Isosti kiitän itseäni.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 21.3.2019 15:17:24

200 päivää, oot sä kyllä huikee! :) Tuo laskuhomma kyllä avaisi silmiä varmasti, voin kuvitella oluttölkit pöydällä. Ja tuo litramäärä, ihan hullua. :shock:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 22.3.2019 06:40:34

Isot onnittelut: 200 päivää ja 100 litraa juomatonta viiniä! Mahtava välitilinpäätös. Itsekin teen välillä konkreettisia laskelmia ja se kyllä avaa silmiä. Kaiken alkuhan on tietysti, että on ensin katsonut silmästä silmään juomatapojaan ja rehellisesti laskenut annokset. Se vaihe oli ainakin minulle tärkeä. Sen verran olin tottunut alkoholiin, että isokaan määrä esim. 5-6 annosta ei aiheuttanut mitään kovin voimakasta karapulaa, vaan vastasi mielikuvissani lähinnä ”lasillista tai paria” viiniä. Mutta vielä kerran onnittelut Varjolilja! Iloitsen kanssasi.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.3.2019 11:06:54

Onneli!
Se on kaiken lähtökohta, olla itselleen rehellinen ja katsoa asioita suoraan ja vääristelemättä. Siihen meni vuosia ja keho tottui sinunlailla viinilasillisiin.
Hienot lukemat on itselläsikin! Onnea!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Pecorino » 29.3.2019 21:09:16

Vau! Oletpa tosiaan ollut jo pitkän pätkän juomatta. Todella hieno saavutus. Olet kyllä päättäväinen ihminen :)
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 5.4.2019 18:25:37

Menen tänään keikalle kuuntelemaan musiikkia josta pidän. Pitäisi vähän ”valmistautua”, mutta on jotenkin omituinen fiilis.
En ole käynyt pitkään aikaan missään ja nyt keikalle meno ja siellä juovat ihmiset laittavat pienen pääni hurisemaan. Minulla on edelleen sellaisia perjantaita, jolloin nousee pintaan ilo, joka liittyy perjantaihin ja siihen, että saan juoda. Tiedätte varmaan...Vieläkin se välistä tulee! Sellainen odottava perjantaifiilis.
Ja kun tajuan asian, minua alkaa helposti ahdistaa. On ihmeellistä kuinka keho muistaakaan!

Tänään ei oltu uimassa ja ymmärsin miten tärkeä juttu sen onkaan ollut! Olen sillä aktiviteetilla saanut itseni pahimpien mielitekojen yli.

Huomasin, että miehellenikin oli samanlainen ”Flow” tila ja huomasin litran viskipullon vakiopaikalla. Se vähän kirpaisi. Tuli tunne, että miksen minäkin voisi...

Nämä fiilikset halusin kirjoittaa ylös. Nyt alan laittaa vaatetta niskaan ja lähden. Sortumisvaaraa tiskillä ei ole alkoholillisiin. Vaikka osa minusta haluaisi ottaa viinilasillisen tai pari, niin osa sanoo, että älä ota. Pärjäät ilmankin. Onneksi on tuo ääni vielä sisällä, joka rohkaisee jatkamaan limsan voimin! 8) Onneksi. Ja musiikkia kuunnellessa moiset viinimietteet varmaan unohtuu.

Huomenna ei päänsärkyä, ahdistusta ja ei masennusta. Tytär esiintyy. Haluan olla pirteä, iloinen itseni!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 5.4.2019 23:41:28

Kiva keikka. Paljon muitakin limpan ostajia. :D
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 6.4.2019 06:44:22

Tunnistan tuon kuvaamasi flow-tilan ( ihanaa kohta saa viiniä), joka iskee viikonlopun aloituksen yhteydessä. Mielestäni sen lähettämät impulssit ovat kuitenkin aika paljon hiljaisempia nyt kun olen saanut otettua alkoholiin välimatkaa verrattuna aikaan, jolloin käytin alkoholia viikottain.

Ja tuokin on totta, että tilaisuuksissa, joissa on aikaisemmin itse nauttinut viinin jos toisenkin ja ajatellut, että niin kaikki tekevät, onkin itse asiassa todella paljon muitakin, jotka ovat ihan selvin päin ja juovat alkoholittomia juomia. Ehkä sitä ei aikaisemmin vain nähnyt tai halunnut nähdä.

Ihanaa keväistä viikonloppua sinulle Varjolilja. Hienosti olet tehnyt matkaa muutoksen tiellä ja luonut hyvää perustaa raittiille elämälle itsellesi ja tyttärellesi <3
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 6.4.2019 09:48:02

Onneli,
Kyllä minullakin on olotila helpottanut tosi paljon perjantaisin. Eikä eilenkään ollut mikään paha paikka. Ihmettelen vaan tuon ”flow” tilan ilmaantumista yhtäkkiä! Tunnistin sen samantien ja ”valjastin” iloni siihen, ettei tarvitse juoda, olen vapaa sen määräysvallasta! Viini ei määrää vaan minä. Se on iso juttu.

Ja sekin on totta, etten ehkä aiemmin huomioinut sitä isoa joukkoa ihmisiä, mikä ei juo! Nyt kiinnitin asiaan huomioni. Totuushan on ollut se, että minulla on ollut se ongelma. Huomasin pohtivani, että kun keikka loppui niin normaalisti olisin mennyt tiskille tilaamaan lasin tai pari. Toki keikalla oli ihmisiä kunnolla humalassa, mutta suurin osa lähes selvänä eli muutaman ottaneena. Silloin harvoin kun olen ollut niin minulla on niin helposti mennyt muutamaa enemmän :roll:
Monessa suhteessa kiva ilta siis. Päähän valitettavasti koskee, mutta muista syistä! Tyttären juttua katsomaan ja mikä ihanuus, kun yleisössä ei tarvitse hengittää sisäänpäin ja toivoa, ettei kukaan huomaisi vanhan viininhajua! 8)
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 9.4.2019 19:17:12

Hei Palsta!
Palasin pikkureissulta Tallinnasta. Olin siellä sukulaiseni kanssa ja hänelle kerroin, etten juo enää samaan malliin kuin ennen. Oltiin laivalla syömässä buffet-pöydässä ja siihenhän kuuluu ilmaiset juotavatkin.

Minulla ei ollut lainkaan vaikeaa juoda vaan mehua. Sukulaiseni joi vain lasillisen, kovasti sanoin, ettei minun päätökseni saa vaikuttaa hänen viinikiintiöön. Hänellekin viini maistuu ja kertoi, että vähentäminen olisi hänellekin tarpeen.

Kun kuuli, että olen ollut kuukausia juomatta, hän sanoi, että se näkyy minun olemuksestani. Luulen, että minun omanarvontunteeni on noussut ja ajattelen itsestäni positiivisemmin. Jatkuva häpeän taakka on poistunut olkapäiltäni. Laivalta toin jopa miehelle viskin, koska hän on ollut ”kotimiehenä” ja hoitanut lasta. Oli hyvä fiilis, kun sitä ostaessa itselleni ei tullut sellaista masentavaa oloa, että miksen minä myös saisi! On hienoa kokea sellaisiakin hetkiä, että elämä ole ”pelkkää viinistä kieltäytymistä”.

Jos olisin juonut kuten aiemmin, olisimme molemmat olleet paljon väsyneempiä ja paljon vähemmän olisimme jaksaneet shoppailla ja kierrellä katsomassa paikkoja. Tajusin erään asian, että itse asiassa en ole juonut yleensäkään viiniä ruuan kanssa. Se on kuulunut ruuanlaittoon ja sen jälkeen, mutta itse aterialla olen yleensä juonut vettä! 8) Eli minulla ei ole ”ruokaviiniriippuvuutta” :lol: :lol: Jee, joku asia mikä ei vaadi totuttelua!

Kiva reissu siis. Tsempit kaikille!
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 10.4.2019 03:46:36

todella mukavalta ja leppoisalta kuulostaa Tallinna-reissusi.
olen niin iloinen puolestasi Varjolilja kun homma sujuu ja pääset koko ajan eteenpäin tahtomaasi suuntaan :D
sulla alkaa olla itsestään selvää ettet juo mitään etkä ole pitkään aikaan joutunut arpomaan sitä vaan kaikki on sujunut luontevasti, kuten tuo Tallinnan matka osoittaa, suuuuuuri asia. tästä sun on edelleen hyvä jatkaa! lämmin tervehdys täältä.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät