Tytär syö aika paljon marjoja ja siksi myös niitä hamstraan syksyisin.
Mansikat kävin itse poimimassa muistaakseni 4 euroa kilo. Pakkasessa on nyt n. 8 kiloa. Mustikat sain ostettua eli yhden ämpärin puhtaaksi poimittua paikalliselta kerääjältä. Ihanat mustikat maksoi muistaakseni 10 litraa 50 euroa. Ja puutarhavadelmia tilasin marjataksista. Ne olen yleensä saanut edullisemmin, mutta äitini sairaskohtaus sekoitti normikuviot, niin jouduin tilaamaan. Vadelmia 5 kiloa maksoi lähes 90 euroa. Ne on vaan niin hyviä minusta. Pakastin alkaa olla aika täysi.
Olen aina säästänyt noita marjoja lapselle, mutta nyt aion syödä itsekin ja kun loppuu niin sitten uutta kaupasta.
Ajattelin tänä vuonna kerätä pihlajan marjoja ja kuivattaa ja jauhaa. Voisin käyttää niitä esim puurossa. Netti kertoo näin: Marjat ovat runsaskuituisia ja ne sisältävät paljon C-vitamiinia. Pihlajanmarjoissa on kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiineissa ja saman verran kuin lakoissa. Pihlajanmarjoissa on myös E-vitamiinia, beetakaroteenia, kaliumia sekä flavonoideja.”
Minulla on iso koottava kuivuri, sopu nimeltään. Olen kuivannut siinä suuret määrät sieniä. Minussa herää syksyisin keräilijä... Tämä vuonna testaan talvella mesiangervoa leivonnassa ja kanervankukkia teenä. Kuivasin pienen määrän myös valkoapilaa ja ruusua kylpyveteen. Nokkosensiemeniä myös kuivasin ja testaan tulevana talvena.
Niitä mangokuutioita alan metsästää. Ja Sylvia mustikat on niin herkkua! Uskon niiden terveysvaikutukseen! Mustaviinipensaita pitäisi laittaa enemmän mökille, niin saisi satoa. Kaikki karviaiset syötiin aamu ja iltapalana pensaista. Ne oli ihania. Olivat auringosta lämpöisiä ja niin makeita. Nam.
Puolukkaa pitäisi opetella myös käyttämään. Puolukan kerääminen käy nopsasti. Lapsena kyllä puolukkamaito maistui...