Olet täällä

Ulpukka haluaa liittyä jengiin

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ulpukka haluaa liittyä jengiin

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 15.8.2019 13:43:58

Sylvia, käytitkö peruukkia, vai tyydyitkö huiveihin ja myssyihin. Minä kyllä kävin peruukin hakemassa, mutta pipa mulla on ollut päässä, se tuntuu niin paljon kevyemmältä vaihtoehdolta. Pari sytomyssyä virkkasin itse, ja yhden otin syöpikseltä, pitäähän niitä olla monen värisiä vaatetuksen mukaan :lol:
Syöpiksille kautta maan ovat hyväntekijät virkanneet/neuloneet sytomyssyjä lahjoitettavaksi hiuksensa menettäneille. Aion itsekin laittaa hyvän kiertämään, ja virkata sinne lisää myssyjä.

Ja sitten sun tiedusteluun ruoasta. Hoitojen jälkeen en saattanut syödä kiinteää ruokaa ollenkaan, kun heti tuli suoliston kouristuksia ja pahoinvointia. Aamulla meni vielä puuro alas, loppupäivä meni banaanilla, jugurtilla, marjoilla ja mustikkasopalla. Normaalisti olen kyllä aikalailla kaikkiruokainen. Keittoja syön mielelläni, pinaattikeitto kananmunan ja karjalanpiirakan kera on herkkuani, samoin erilaiset kasvissosekeitot, broileria syön usein, laiskuuttani ostan usein valmiin grillatun broilerinkoiven. Ja kasvissosekeitto syntyy nopsaan pakastealtaan kasvissuikaleista, keittäminen, Koskenlaskijaa sekaan, ja soseutus sauvasekoittimella. Ruisleivän suurkuluttaja olen myös.

Nyt on toinen doketakseli tiputus takana. Sivuvaikutuksista huolimatta kokeiltiin vielä tällä lääkkeellä, tosin lääkepitoisuutta pienennettiin 10 %. Katsotaan vielä tämä kerta. Sikäli tuli kurjia uutisia, että olenkin nyt syöpäkroonikko. Leikkausta ja sädetystä ei tulekaan, koska syöpä on levinnyt lapaluun pehmytosakudokseen eli lihakseen sekä luustoon. Eli niihin ei ole parantavaa hoitoa, sytostaateilla hidastetaan ja jarrutetaan etenemistä. Samoin aloitetaan Xgeva piikitykset neljän viikon välein, niiden tarkoitus on myös vaikuttaa luuston etäpesäkkeisiin. Vingutin myös sitä yhteiskunnan Visakorttia, yhden piikin hinta on 400 euroa, omavastuu vain 4,50 euroa. Eli yhdyn Pecon ketjussa puheena olleisiin kerjäläisiin, ja Sylvian hehkutuksen meidän sosiaaliturvasta. Minulla on sukulaisia Amerikassa, ja ovat aivan silmät ymmyrkäisinä kuunnelleet, kun olen kertonut, miten meillä sairauden/terveydenhoito on järjestetty.

Viini on taas tänään käynyt mielessä, mutta vain mielessä. Ei tähän myrkkycocktailiin enään muuta myrkkyä voi ajatellakaan. Nyt vain mielenkiinnolla odottelen, mihin suuntaan olotila kehittyy.

Lämpimiä ajatuksia teille kaikille, jotka eksytte ketjuuni.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 15.8.2019 21:33:00

Voima takanasi olkoon suurempi kuin vaikeudet edessä.
Lämmintä ja kaunista syksyä Sinulle toivottaa Putkis.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 15.8.2019 21:42:31

0132 kirjoitti:Voima takanasi olkoon suurempi kuin vaikeudet edessä.

Olipa kauniisti ja rohkaisevasti sanottu, iso kiitos Putkis.

Muokkasin vain kirjoitusvirhettä, aina kun puhelimella kirjoitan, tulee virheitä. Nämä nakkisormet sen tekee.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 16.8.2019 02:26:46

Hei Ulpukka!

Olen vähän laiskasti lukenut muiden ketjuja, mutta täytyy sanoa että tämä sinun ketjusi pysäytti! Täytyy vain sanoa että Jos et voi lisätä elämääsi vuosia, niin lisää vuosiisi elämää! Suuri halaus :D !

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 16.8.2019 02:53:08

Moikka Juhani, kiva, kun piipahdit ketjussani. Ja niin oivallinen kehoitus. Vuosien määrään en nyt taida itse voida vaikuttaa, mutta elämää voin vuosiini lisätä. Siihen pystyn vain minä itse, ja lääkärien tehtävä on yrittää lisätä vuosia.

Yö on mennyt valvoessa, yhtään en ole vielä nukkunut. Kuuhulluus, hevoskuuri kortisonia, ja melkoinen myllerrys pään sisällä. Sytostaattihoidon sivuvaikutukset eivät ole vielä alkaneet, tulevat yleensä parin päivän viiveellä. Yritän sopeutua tähän sairauden käänteeseen. Pientä sukkaa olen tässä kutonut ja miettinyt elämän tarkoitusta. Jos sellaista ylipäätään on olemassa. Minun kirjaani on nyt kirjattu tälläinen tapahtuma sivulle 66. Jokaiselle vuodelle ja jokaiselle meistä on kirjoitettu oma tarinansa. Räsymaton värein, iloisen värisiä raitoja, seassa niitä tummiakin, jopa mustia raitoja. Mustat raidat joskus vaalenevat, joskus ne muuttuvat mustaakin mustemmaksi.

Nautitaan tästä hetkestä, nautitaan tästä elämästä itse kukin niin hyvin kuin se vain on mahdollista.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 16.8.2019 09:57:17

Voi Ulpukka kuinka harmitti puolestasi kun luin, että syöpä oli levinnyt etkä tule saamaan odotettuja hoitoja. Kovasti toivon, että tulevaisuuden hoidot pysäyttää leviämisen ja pystyt elämään myös pitkän eikä vaan täyden elämän sen kanssa. Tietenkään määrä ei korvaa laatua, mutta sinulle toivon molempia :P .

Hienoa, kun ymmärrät pysytellä erossa alkoholista hoidon aikana. Itse olisin varmasti niin tyhmä, että joisin ketutukseen ja sitten olisi kahta kauheampi olo. Olet kyllä viisas nainen.

Olen kanssasi valvonut myös tällä viikolla ja miettinyt onko se kuusta vai mistä lie johtuvaa. Mutta taitaa vaan omien hormoonien hyrrääminen aiheuttaa tuota satunnaista unettomuutta. Tavallaan pidän niistä hetkistä kun valvon yöllä, etenkin jos sen kuun näkee. Mutta kun tietää, että pitää herätä töihin niin kyllä se alkaa vähän stressata. Totuus vaan on, että nuppi ei nykyään enää toimi väsyneenä kuten vielä joskus 10 vuotta sitten. Se on muuten mielenkiintoista että olen täällä oppinut, että tuo kortisoni aiheuttaa unettomuutta. Eräs työkaveri jatkuvasti valittaa, että ei saa kunnolla nukuttua ja tiedän, että hän syö jatkuvasti isoja annoksia kortisonia. Ei taida tietää sen tuota sivuvaikutusta, kun laittaa nukkumattomuutensa kaiken muun piikkiin. Täytyypä joskus (nätisti) hänelle asiasta mainita. Tällä palstalla ihan oikeasti oppii uusia asioita muustakin kuin alkoholista :!:

Iloa ja niitä elämän täyteisiä päiviä toivotan sinulle ja muillekin täällä!
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 18.8.2019 05:36:06

Aikaiset huomenet jälleen. Kello näyttää 6.25, eikä silmän täyttä unta koko yönä. Yksi sytopipo valmistui yön aikana. Edellisen yön nukuin kahden heräämisen taktiikalla seitsemän tuntia, sitä edellinen meni 45 minsan unilla. Lauantaiaamuna otin tähän hoitosysäykseen viimeiset kortisonit, jospa seuraava yö olisi parempi. Ellei sitten haittavaikutukset nosta päätään. En oikein osaa sanoa, mikä johtuu mistäkin. Mutta kyllähän valvottu yö saa aikaan mustia ajatuksia. Levänneillä aivoilla on helpompi ajatella kaikkea kivaa.

Kyllä kävi yöllä mielessä, että lasillinen viiniä olisi voinut laukaista jonkinlaisen unirefleksin. Tai sitten ei, ehkä se oli jonkinasteista toiveajattelua.

Mutta ei taas muuta kuin lippa vinoon ja liukuun. Mukavaa sunnuntaipäivää kaikille.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 18.8.2019 10:40:09

Aamupvää Ulpukka, oletpa ollut taas aikainen ja ahkera. Mietin, kun mun ketjussani kirjoitit äitisi arvostuksesta - niin juurikin miksi ne, joilla menee kaikkein huonoimmin, jaksavat vielä ajatella muita ja antaa vähistään. No, hyvä mieli on ainakin sellainen mitä ei voi rahalla ostaa. Ja jos on tasapainossa itsensä kanssa, voi heivata mitättömät arvostelut/kommentit menemään.

Kirjoitit viinin hetkellisestä helpotuksesta. Se on niin jännä juttu - kun pystyy siihen yhteen tai max kahteen (24 cl) viiniin jättämään. Siitä tulee jo riittävän "nosteinen olo". Oon tuota nyt kesän ajan harjoitellut. Mutta toisinaan kyllä tuokin määrä sekoittaa aivokemat ja uni pirstaloituu. Toisaalta haluan kyllä julkituoda vanhenevien naisten muut ongelmat huonounisuuteen. Kuten se hormonivaje (estrogeenin puute), vessahätä ja kuorsaava puoliso.

Mutta titta se on, kun unet ovat pienet, niin ajatukset ovat mustia. Auttaisiko rentoutumismusiikki? Mielikuvaharjoitukset ( mä sisustan aina mun Välimeren kotia :mrgreen: tai iltasauna, unitee - whatever mikä irroittausi hetkeksi tästä hetkestä.

Sellaista jaksamista sinulle ystäväni toivon.
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 18.8.2019 11:53:42

tosiaan, nuo uneen kutsuvia äänitteitähän on runsaasti.
muistan erään tyypin, joka kuunteli säännöllisesti meren loisketta mihin sitten nukahti. muistaakseni hän sanoi, että riippuvuudeksihan se meni hänellä eikä siis kyennyt enää saamaan unta ilman äänitettä mutta sehän on pienempi paha kuin unettomuus.
tuo, ettet välttämättä nuku silmäystäkään yön aikana, tuntuu kyllä aika huonolta. ystäväni M on ollut vuosikausia tuossa liemessä, tai oikeammin vuosikymmeniä. hän on käynyt uniklinikalla, eri unilääkäreillä, kursseilla, tehnyt todellakin kaikkensa krooniseen unettomuuteensa eikä mikään ole auttanut ainakaan pidemmän päälle. vai kannattaisiko näitä edes kertoa sulle, anteeksi jos lörpöttelen liikaa.
se neurologi Markku Partinenhan, joka on Helsingin Yliopiston Uniklinikan Proffa, ottaa vieläkin vastaan unipotilaita ainakin pääkaupunkiseudulla, ja moni on saanut häneltä avun.
lasku huimaa päätä, taitava kun on, mutta sijoitus ehkä kannattaa heille joille uniongelmat ovat päässeet kroonistumaan, mielellää ei kroonistuneet vielä kun yksilöllinen hoito aloitetaan.

sun tapauksessa syytän kyllä kortisonia. mihin sitä on itse asiassa sulle määrätty?
sytojen aiheuttamaan pahoinvointiinko?
hitto kun tämä mun muisti ei taas pelaa ollenkaan.
en muista edes sitä, oletko kysynyt lääkäriltä vaihtoehtoja kortisoille? tai tietenkin olet.
jos kortisoni on ajateltu pelkästään lieventävän syto-oireita niin kyllä sen tilalle on muitakin korvaavia lääkkeitä.
vai, oliko kortisonin tehtävä jokin muu? tämä kiinnostaa mua aidosti, joten autatko muistamatonta?

olen muutoinkin ollut huomaavinani että tuota kortisonia tuputetaan vaikka mihin, lähes joka käänteessä lekurit ottavat puheeksi kortisonin. silloin ihan alussa olin kovin "lääkäri-uskollinen" enkä kyseenalaistanut mitään mitä he ehdottivat. nyt olen onneksi oppinut että en joka kerta sano joo joo joo mille tahansa idealle. useimmat lääkärit ottavat mielellään vastaan potilaan näkemyksiä.
kuten viime keikalla osastolla kävi niin, että taas se kortisoni tulla tupsahti puheisiin lääkärin puolelta (en vaan taaaaaskaan muista missä yhteydessä), mutta sitten hän muisti: ai niin, sulle se kortisoni ei sopinut.

mullehan toimi yllättäen kipulääke huonovointisuuteen. yrjöily lakkasi heti kun otin opiaattia.
se taas on eri asia haluaako käyttää näin tujua lääkettä, mutta olin jo niin uupunut sen huonovointisuuteni kanssa että olin valmis kokeilemaan mitä tahansa.
10 mg OxyNormia, ja jos vaan sai pidettyä lääkkeen elimistössä eikä oksentanut sitäkin saman tien ulos, niin siihen se yrjöily stoppasi kuin seinään.
eikä vain oksentelu, vaan kokonaisuudessaan öklö olo. samalla tuo lääke väsytti niin, että unikin tuli illalla paremmin, vaikken itse tuosta unettomuudesta kärsinytkään, vain hienoisista nukahtamisvaikeuksista.

en vaan halua että joudut valvomaan noin! vaikkei se minun haluistani ole kiinni :lol: mutta silti.
olethan aina ollut aamuvirkku mutta toi on kyllä liikaa että varsinkin tässä elämäntilanteessasi joudut valvomaan kokonaisia öitä, ja sehän nyt on selvää, että väsyneet aivot ovat varsin otollinen maaperä synkille fiiliksille.

toimi hyvä ystävä tuon viheliäisen unettomuuden kanssa! tarkista, onko lähes jokaista piristävä kortison korvattavissa!
mun kortisonilääke oli Dexametason 1,5mg aamuin illoin.
välillä se oli pelkästään vain sytopäivinä, minkä siedin vielä suht ok.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 18.8.2019 11:59:57

Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 18.8.2019 12:38:22

Puoli yhdeksältä aamulla sain kolmen tunnin unoset, päivän rytmihän se on sekaisin tällä opilla, mutta eipä tuo taida tässä tilanteessa mitään haitata.
Kyllä se on tuo kortisoni, joka mun unet vie. Edellisenä iltana ennen sytoja joudun aloittamaan kuurin. 5 tablettia kahdentoista tunnin välein kuusi kertaa. Sitten, kun lopetat sen, niin siitäkin oireita. Dexametason on mullakin, sytojen aiheuttamia allergiaoireita kuulema lievittämään. Kolmannen eli seuraavan doketakselin jälkeen vaihdetaan eri aineet, joten jospa tuota vielä kerran kestää. Vielä ei ainakaan ole sitä suunnatonta suolistokouristelua, joka vaivasi eka kerran jälkeen. Lääkkeen määrää pienennettin hieman tähän toiseen tiputukseen. Pahoinvointilääke, Granisetron, auttaa kyllä pahoinvointiin.

Putkikselle kiitti linkistä. Muistinkin nyt, että nelivuotiaalle pellavapäälle soittelin tätä Lullaby musaa ja luonnon ääniä, kun vauvana häntä yritin saada nukkumaan. Täytyypä nyt ottaa ne kokeeksi taas omaan käyttöön.

Sylvia, et sinä lörpöttele lainkaan, saati liikaa, minusta on vain mukava, ja lämmittää mieltä, kun yrität auttaa ja helpottaa oloani. Olen siitä sinulle kiitollinen.

Ginger, noita mielikuvia minäkin olen yrittänyt opetella, mindfullnes ei vielä oikein luonnistu. Sen verran kiihkeää on trafiikki pään sisällä. Harjoitus tekee mestarin.

Eiköhän tuo ensi yö ole jo kullan arvoinen, päivän onnistun hyvin olemaan nukkumatta, enkä oikeastaan vähistä nukkumisista huolimatta tunne itseäni päivällä väsyneeksi. Saan kuitenkin vuorokausirytmin siltä osin pidettyä kunnossa. Pitää koittaa pieni happihyppely tehdä, ja piipahtaa järvessä uimassa, kunhan vointi hieman petraantuu.

Aurinkoa päiviinne, kiitos ja kiva, kun olette siellä ruudun takana tsemppaamassa. Sydämelliset halit kaikille.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 18.8.2019 19:55:46

Hei Ulpukka,
Kyllä ne unettoman yöt ovat pitkiä ja ajatukset helposti mustuu. Olisko äänikirjat sulle sopivia?
Niitä on vaan aika vähän ilmaisia ja minusta radiosta ei tule tarpeeksi kuunnelmia. Yritän aina etsiä mielenkiintoisia juttuja Yleltä netistä kun tiskaan mökillä. En tykkää tiskaamisesta ja mökillä, jossa vesi tulee kantaen ja pitää lämmittää, tiskit tiskata vadeissa, on se aina isompi urakka. Kuuntelin kesällä Sinuhe Egyptiläistä. Keskityn kuuntelemaan niin tiskaaminen unohtuu ja homma on mukavampaa. Kuulokkeet päässä :)

Kirjoitti, että pohdit elämän tarkoitusta. Minullakin on ollut aika isoja asioita pohdittavana. Ymmärrän tuskasi, kun et pääse isääsi katsomaan. Se on rankkaa. Toivon, että hän saa pian rauhan ja levon. Äitini on nyt isäni kanssa kotona kahdestaan. Olin siellä pari viikkoa ja nyt palasin kotiini. Tarkoitus mennä taas pian käymään. On varmasti hyvä, että hekin saavat nyt sopeutua kahdestaan tilanteeseen. Onneksi on puhelin. Äiti pystyy kuitenkin kommunikoimaan puhelimessa ja lyhyet tekstiviestit sujuu.

Elämän tarkoitusta olen minäkin miettinyt näiden tapahtumien takia. Äitiäni, itseäni ja omaa lastani. Tuo ketju on se voimakkain mielikuva, joka on noussut ajatuksiini. Turvan antaminen, sen saaminen. Täytän tänä vuonna 50. Ihan pian. Se on sellainen virstanpylväs, jolloin varmasti jokainen pohtii omaa elämäänsä. Mennyttä ja tulevaa.

Tyttäreni välillä kuuntelee noita rentoutusmusiikkeja. Sateen ropinaa ääni on ollut suosittu. Kiva kun sulla on tuo käsityö. Tiedän, että se rentouttaa. Minun on myös usein tehtävä konkreettista käsillä ja juuri neulomiseen tai virkkaamisen kaltaista toistoa. Äitinikin alkoi neulomaan kaulahuivia lapselleni.

Paljon jaksamista sulle. Minä olen viime päivinä myös huomannut kuinka kaipaan metsää ja luontoa. Ainahan niitä kaipaan, mutta stressitilanteissa kaipuu kasvaa. Toivon pian että pääset järveen. Itse haaveilen, että saisin itsestäni kiinni, että alkaisin käydä syksylläkin uimassa... paljon on ”pitäisi” asioita. Suklaan vähennys... painoa pois... mutta jätän ne hautumaan. Kirjoittelen noista omalle palstalleni kun ehdin ja jaksan. Ehkäpä tänä syksynä saisin noita toiveitani himpun eteenpäin.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 19.8.2019 12:17:40

Ulpukka, kiitos vastauksestasi. olen kuullutkin tuosta, että Dexametasonia on määrätty lieventämään/estämään mahdollista syto-allergiaa vastaan. ihmettelen kylläkin, että kun se kortisoni vie niin monelta vähintäänkin unet, niin eikö sille muka löydy korvaavaa troppia?
Granisetroniakin mulla oli, mutta siitä ei tullut kerrassaan mitään sivuoireita.
no mutta, onneksi tuo Dexametason on kohta mennyttä sun kohdalla!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 26.8.2019 16:48:41

Enpä ole jaksanut vähään aikaan tehdä päivitystä, kun olo mennyt niin miinuksen puolelle :lol:
Toinen sytotiputus takana, ja nyt puolentoista viikon jälkeen taas elävien kirjoissa. Sylviahan tämän kuvion tuntee omakohtaisesti. Petin pohjalla olen maannut, etovaa oloa, ihottumaa, vatsakipua, ripulia, alakuloa, ruokahaluttomuutta. Yäk. Ja toisen kerran yäk :mrgreen:

Nyt tunnen vaihteeksi olevani elävien kirjoissa, ainakin fyysisesti. Kunnes taas ensi viikolla kohti uutta koitosta. Paukut on välillä vähissä, ja usko huomiseen olematon.

Huomenna onneksi taas Lapin piilopirttiin, siellä kun voi vaan levätä, jos siltä tuntuu. Taidamme jopa ottaa pari pulloa viiniä mukaan, ja viettää neljän hengen venetsialaiset :D
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 26.8.2019 18:35:21

Hei Ulpukka ja jaksamisia sinulle. Toivottavasti jatkossa olisi helpompaa ja voimaantuisit. Jos joutuu petin pohjalla pötköttelemään, niin kyllähän se vaikuttaa toki mieleenkin. Mutta minkäs teet jos on voimaton olo, niin ei ole vaihtoehtoja.

Toivon Lapin raikkaan ilman antavan sinulle edes hitusen ruokahalua. Ei kai siinä pieni viinikään ole haitaksi?

Halit & voimahalit!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät