Olet täällä

Ulpukka haluaa liittyä jengiin

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ulpukka haluaa liittyä jengiin

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 6.3.2019 05:35:18

Aikaista huomenta.
Noista labroista vielä. Vilma jo valaisikin tuota GT arvoa. Tosin sekään ei ole erehtyväinen mittari. Olen tosiaan kuukausikaupalla juonut viikossa monta pulloa viiniä, pullo per ilta. Ja arvo kohdillaan. En tiedä, kuinka hirveitä määriä pitää juoda, että arvo kohoaa. Vai onkohan yksilöllistä. Jostain luin, että paras alkoholin suurkulutuksen mittari on AUDIT-kysely. Edellyttäen, että siihen vastaa rehellisesti.

Luustokarttoja mulle tehtiin, kun haluttiin varmistaa, ettei Afosin nousun syynä ole luuston etäpesäkkeet. Suoneen ruiskutetaan lievästi radioaktiivista ainetta, odotetaan pari tuntia, ja sitten kuvaukset. Merkkiaine kerääntyy eri tavoin etäpesäkkeisiin. Kolmesti taidettiin tehdä. Nyt lukema ei ole huippu suuri, mutta hieman yli viitearvon kuitenkin.

Nätsy raapaisi osuvasti omin tunteiden tunnistamisesta ja julki tuomisesta. Minulla on hieman samanlaisia ajatuksia. Olen hyvä kuuntelemaan, mutta huono puhumaan itsestäni. Olen aina uskotellut, että minun tunteilla ei ole merkitystä, ei ne kuitenkaan ketään kiinnosta. Takarivin Taavin on vaikea olla eturivin Eetu.

Vanhukseen on pumpattu antibiootteja pari viikkoa, eilen oli hieman virkeämpi. Mutta petin pohjalla makaa, kun jalat eivät kanna. Ruoka ei maistu, uni senkin edestä. Mitä lie tulevaisuus tuo tullessaan, jää nähtäväksi. Onneksi kipulääkkeet katkaisee kivulta pahimman terän.

Olen joskus maininnut, etten viitsi Lopettajien puolella vierailla, kun siellä joskus ruoskalla sivalletaan aika kovalla kädellä. Nyt kuitenkin, kun Putkis piipahti täälläkin, mielenkiintoni heräsi. Kyllä hänen reissuaan täytyy seurata. Melkoinen selviytymistarina. Pysähdyttävä.

Korkki on pysynyt kiinni nyt maaliskuun alun, jospa tästä tulisi se maltaaton maaliskuu.
Tänään ohjelmassa pullan leivontaa, poropiirakan taidan myös pyöräyttää.
Oma polvi juonittelee niin, ettei lenkille ole asiaa.

Iloa jokaisen arkeen :D
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 6.3.2019 09:10:43

Minä myös pysähdyin miettimään Nätsyn kirjoitusta tunteista kertomisesta. Ei vaan suju! Olen sen täälläkin huomannut kun luen muiden juttuja, että en samalla tavalla osaa avata sanaista arkkuani tunteistani. Siihen aikaan kun tänne kirjauduin kävin myös terapeutin luona muutaman kerran. Hänen kanssaan todettiin, että olen vaan luonteeltani sellainen, että tunteista puhuminen on minulle vierasta. Selvittelimme sitä olenko vieraantunut tunteistani vai onko vaan niiden julki tuominen vaikeaa. En vieläkään tiedä kumpi on totuus, mutta en ihan kauheasti vaivaa mieltäni sillä. En usko, että elämäni ihan kauheasti muuttuisi paremmaksi jos muuttaisin käytöstäni tämän osalta. Tai mistä sitä tietää kun ei ole kokeillut. Ehkäpä avaudun joku päivä ja vuodatan tänne kaikki 52 vuoden tunteet :shock: . Siinä teillä olisi tekemistä :lol: .

Poropiirakka kelpaisi minullekin, nam!

Mikä Ulpukka polveasi vaivaa? Omani leikattiin viime keväänä, revennyt ulkokierukka korjattiin. Ei siitä uuden veroinen tullut, mutta aika käypä peli. Ei nyt ihan mitään vaelluksia kestä, mutta normaalit lenkit kuitenkin. Ei sinulle mitään apua polven suhteen olisi tarjolla?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 6.3.2019 13:03:34

Vilma ja muut, kirjoitin tosiaan noista tunteiden tunnistamisen ja huomioimisen tärkeydestä, mutta korostan että puhuin itsestäni.
toivottavasti en anna nyt semmoista kuvaa että pyörrän puheeni.
mutta, siis, mullahan oli nuorempana se raju depressiosairaus joten tarve tunteiden selvittelemiseen oli kohdallani elinehto. olin kertakaikkisen romuna, ette tunnistaisi minua jos taantuisin sellaiseksi takaisin.
tipahdin rajuista tunnekuohuistani eli esimerkiksi huonouden sekä kelvottomuuteni tunteistani ainakin kaksi kertaa psykoosiin saakka eli irti reaalimaailmasta ja -ajasta.
arvelen etten olisi selviytynyt hengissä ilman terapiaa ja sen läpikäytyäni nämä asiat jäivät kiinnostukseni kohteeksi. melkein intohimoksi saakka. luen toisinaan edelleen paljon aihepiiriä koskevaa kirjallisuutta.

jokaiselle toki suosittelen tunteisiinsa tutustumista, kuten kirjoitinkin, ei siitä haittaakaan ole. totta, harjaantumista se vaatii, ei se ihan tosta noin vain luonnistu mutta pikkuhiljaa hyvää tulee. lisäksi se on minusta siis mielenkiintoista mitä omassa tunnegalleriassa tapahtuu.
mutten ajattele niin että jokikisen olisi syytä käydä terapia läpi tai jokaisen juomaveteen pitäisi sekoittaa päivittäin satsi mielialalääkitystä! kuten muuten exäni väitti, että SSRI-lääkettä yleiseen jakoon ja kraanaveden sekaan :roll: ettei jengi vetäisi vaikkapa niin paljon viinaa tukahduttaakseen tunteitaan.

toiseksi, tunteistaan puhuminen on eri asia kuin se että käy niitä läpi omassa mielessään. toisinaan puhuminen vie jopa väärille raiteille; negatiiviset asiat paisuvat siten että niiden käsitteleminen vaikeutuu entisestään. väärä tai itselleen sopimaton terapeutti voi ollakin kohtalokasta. samoin minusta kannattaa valita erityisen tarkkaan ystävät keille tunteistaan puhuu. hän voi olla hyvä ihminen, ei siinä mitään, muttei vastaanottavainen näille tällaisille puheille.
summa summarum: eli jos aikuinen ihminen pärjää itsensä kanssa eikä joudu elämään jatkuvan ahdistuksen varjossa, asiat ovat ok.
alakuloa on kaikilla, selvähän se. alakulo saattaa muuttua depressioksi jos sitä kestää liian pitkään. asiantuntijat puhuvat parista viikosta, mikä on mielestäni suht lyhyt aika.
totta toisaalta sekin, että ihmisellä on taipumusta "sokeutua" omalle ahdistukselleen. sellaiselle ahdistukselle, mikä vaatisi ammattiapua.

Ulpukka, kiitos tuosta luustokartta-infosta. panin muistikirjaani siitä merkinnän että kysyn lääkäriltä miksi mulle ei ole tehty sitä koskaan. uskon että sille on selitys mutta kysynpä nyt kuitenkin.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 6.3.2019 15:53:50

Näinhän se juurikin on. Itsensä kanssa pärjääminen, se on elinehto. Seuraavaksi tulee sitten muiden kanssa pärjääminen. Vähän sama juttu, kun pitää hyväksyä itse itsensä ennen kuin voi tulla muiden hyväksymäksi.

Vilma, en ole polven takia käynyt lääkärin vastaanotolla, kun se on vasta nyt ruvennut vaivaamaan. Tai siis pari viikkoa sitten. Yksi tuttu alan asiantuntija epäili polvessa olevan kystan, tosin onhan siinä varmaan alkavaa nivelkulumaakin. Molemmissa lonkissa on jo keinonivelet. Sukuvika, kun suksi ei luista :lol:

Poropiirakasta tuli ihan makoisa, eikä pullien syöminenkään tehnyt yhtään tiukkaa :D
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 8.3.2019 09:08:49

Naisten päivän kunniaksi meille kaikille upeille naisille Eeva Kilven runo.

Nukkumaan käydessä ajattelen:
Huomenna minä lämmitän saunan,
pidän itseäni hyvänä,
kävelytän, uitan, pesen,

kutsun itseni iltateelle,
puhuttelen ystävällisesti ja ihaillen,
kehun: Sinä pieni urhea nainen,
minä luotan sinuun.

Hyvää naistenpäivää meille kaikille upeille naisille.
Ja tietenkin hyvää perjantaipäivää meidän miehillekin :D
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 9.3.2019 08:23:06

Kiitos Ulpukka näin jälkikäteen runosta ja tänäänkinhän on naistenpäivä :) ja luonnollisesti miestenkin :D
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 9.3.2019 09:49:25

kiitos runosta, Ulpukka :P
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 10.3.2019 23:49:37

Hei vaan. Laitoinpa laskurin päälle, helpompi tapa seurata nollapäiviä kuin ruksata kalenterin laitaa. Nämä kymmenen päivää ovat olleet helppoja, ei mielitekoja. Toivon todellakin, että tämä olisi se maistiton maaliskuu, tammikuu kaatui yheen viinipulloon. En edes osaa juoda vain yhtä tai kahta lasillista, kyllä se pullo illan aikana tyhjenee viimeistä tippaa myöten.

Putkis herätti minussa niin paljon ajatuksia, että juominen ei ole käynyt milessä. Ja teidän tsemppiviestit vievät asiaa eteenpäin. Kiitos teille. Kunnia sille kelle kunnia kuuluu. Yöt ovat nukkumisen kannalta hieman parantuneet, näen jopa unia, sitä ei tapatunut aikaisemmin. Eikä Sylvian mainitsema Katuma 25 ainakaan positiivisiä tunteita herättänyt. Olivat jo asettuneet tasolle, jossa ei enään pohdiskella vähentämisen mahdollisuuta.

On off ihmisenä olen ottanut uimisen ohjelmaani. Uimahalliin suuntautuvat askeleet seitsemänä aamuna viikossa. Sinne pääsee vain, jos on aamulla kykeneväinen auton rattiin. Eli ei ole vaihtoehtoja. Ja Takarivin Taavina ja väentungoksiin tuskastuvana ei ole muuta vaihtoehtoa kuin olla se early bird, joka madon löytää. Siispä viideltä ylös. Ja matkaan.

Sote tosiaan kaatui. Ja julkisells puolella tullut sellaisia juttuja tässä vastaan, että huh huh. En voi identiteetti suojan vuoksi siitä avautua, aika uskomattomia tarinoita. Huonosti on meillä pullat uunissa. Järjestelmä sylkee sisältään hiiltyneiä korppuja. Tästä voisi kirjoittaa jopa yhden romaanin verran tarinoita.

Laskeudutaan uuteen viikkoon toiveikkaina paremmasta ja alkoholittomasta viikosta. Mukavaa, valoisaa ja aurinkoista viikkoa kaikille. Jos se aurinko ei paista taivaalla, anna sen paistaa sisimpääsi. Unohtamatta hymyä. Senkin voimasta sain tänään positiivisen muistutuksen.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 11.3.2019 06:28:44

heipat Ulpukka, en ole maininnut mitään siitä Katuma 25-ohjelmasta, se nimittäin jäi minulta väliin vaan eiköhän se löydy vielä Areenalta?
mutta kuka on maininnut? siellä ei tosiaan taida ainakaan alkon vähentäminen kiinnostaa, siitähän siinä on kysymys, vai.
onko se siis se vartin dokkari?
hienoo sun aamuvarhaiset uimahallikeikat! kunpa minäkin, mutta kun... ja niin edelleen :oops: yhtäkään uimahallireissua en ole saanut aikaiseksi, hävettää. puolitoista vuotta sitten aloitin sali-harrastuksen ja siellä oli allas. koska kävin siellä aamuisin/aamupäivisin väkeä ei ollut ja sain usein uida yksikseni. se oli ihanaa kosken minäkään kestä ihmispaljoutta. tai ei kai kukaan.
tsemppiä maistittomaan Ulpukka! se on hujaus vaan kun laskurissa komeilee 30, vai oliko tässä kuussa 31 päivää, eli on.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 11.3.2019 09:21:05

Minä tuon dokkarin mainitsin kun työkaveri siitä puhui. Itse en ole vielä katsonut. On vaan osuva taloyhtiön nimi tuollaiselle porukalle vaikka ehkäpä he eivät kadu?

Minä en kauheasti tykkää uimahalleista, mutta odotan kevättä ja sitä, että maauimalat aukeavat. Sitten aion taas käydä joko vesijuoksemassa tai vesijumpassa ainakin kerran pari viikossa. Ja nimenomaan aamuisin. Se on aivan mahtavaa aurinkoisena aamuna, kun yön jäljiltä on vielä vähän viileää ja vesi höyryää nousevan auringon valossa. Viime keväänä oli upeita aamuja ja se oli hyvä keino jumpata leikattua polvea. Mutta sitä joutuu vielä vähän odottamaan, aukeavat vasta joskus vapun jälkeen.

Maistiton maaliskuu on tosi hieno juttu. Itsekin olin vähän sitä harkinnut, mutta nyt osuikin tälle kuulle ihan kauheasti menoja ja ovat sellaisia että haluan niissä juoda alkoholia. Mutta seuraavan viikonlopun voisin olla ilman, silloin ei ole mitään ohjelmaa. Juuri ajattelin tänä aamuna tuota nukkumista. Jos vaikka sekin taas paranisi parin viikon juomattomuudella ja olkaoperaatiolla.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 11.3.2019 09:47:45

Niinpäs olikin Vilma, joskus muistaa väärin, kun ei kehtaa palata plokkaamaan. Eipä taida ihan hirveä synti olla. Sinällään dokkarissa ei mitään uutta. Eivätkä todellakaan katuneet. Surulliseksi tekee ne ihmisten kohtalot ja elinolosuhteet. Kylä me taidetaan täällä Plinkissä olla hyväosaisia suurkuluttajia, jotkut kutsuvat itseään alkoholistiksi.

Vesijumpasta palatessani tulin kaupan kautta. Alko siinä samassa tilassa. Aiemmin olisin istahtanut penkille odottamaan, että olisi muutaman minuutin päästä avannut ovensa. Nyt totesin, että jaa, kello ei olekaan vielä yhdeksää. Ja hymyilin sisäänpäin kääntyvää hymyä. Tammikuun tipattoman leviäminen käsiin pisteli niin vihaksi, että tuohduin itselleni. Johan nyt on merkillistä, jos en yhtä kuukautta osaa olla korkkia kiertämättä. Siis suorastaan suivaannuin ja pidin pitkän palopuheen itselleni. Nyt on maaliskuu ihan hyvällä alulla. Eikä mulla kyllä sisu anna nyt periksi nollata laskuria. Nyt yritän potkia itseä persuksille ja eteenpäin :D
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 11.3.2019 17:06:01

Hieno päätös Ulpukka! Ja kiva määrä päiviä laskurissa jo nyt. Mitä useampi päivä, sitä vähemmän huvittaa laskuria nollata - toimii näin itselläni ainakin. Itselläni alku vaati ihan silkkaa itsekuria ja päivät laskuriin kertyivät hitaanpuoleisesti. Nyt tuntuu päivä seuraavan toistaan kuin huomaamatta. Tänään asioin ruokakaupassa, jonka yhteydessä on alko ja ainoa ajatus, joka mieleeni tuli oli se, että onneksi ei tarvitse ruokaostosten lisäksi raahautua vielä tuohonkin kauppaan.

Mahtavan aikaisin jaksat uimaan lähteä! Siitä hatunnosto! Toivotan tsemppiä tavoitteeseesi!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vilmasto » 11.3.2019 20:03:26

Vau mikä määrä sulla on uimahallireissuja! iso peukku sille!
Minäkin tykkään uimisesta tosi paljon, mutta käyn iltaisin kun en vaan saa aikaseksi lähteä aamulla halliin. Siinä kun yksin pulikoi menemään niin siinä on jotain rauhoittavaa kun ei tarvi kenenkään kanssa jutella.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 11.3.2019 20:46:44

Hurjasti kiitoksia tsempeistä. Tämä maaliskuu kyllä kahlataan läpi vaikka millä ilveellä.

Uimahalli on nyt syy raittiisiin iltoihin. Tulkoon nyt sitten vaikka yhtä monta umahallireissua kuin tässä kuussa on päiviä. Menomatkalla käyn vielä pulahtamassa avantoon. Kasvaakohan kuukauden päästä evät selkään ja hengitys tapahtuu kiduksien kautta :lol: Kuuntelen samalla vesisoittimesta musikkia, ei muiden pulinat häiritse. Vesijumppa on kolmena aamuna, muutoin uin tai vesijuoksen.

Iltaisin syntyy sukkapari toisensa perään. Viisi paria tuli viikon aikana valmiiksi. Samalla voi kuunnella BookBeatistä äänikirjoja. Pysyy viinin himot loitolla. Voi kyllä kuulostaa vähän tylsältä, mutta olen jopa oppinut nauttimaan tästä. Tylsyys on ollut mun kompastuskiveni. Niinpä olen yrittänyt unohtaa koko sanan.

Nyt on suomalainen sisu otettu käyttöön. Eiköhän se riitä.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pecorino » 12.3.2019 04:16:07

Mä en kaipaa yhtään elämän "extreme-aikoja", joten mun mielestä sun elämä ei kuulosta yhtään tylsältä. Uimahalli ja bookbeat, peukut niille. Tykkään itsekin molemmista. Just se kun osaa nauttia niistä elämän tavallisista asioista edesauttaa selvin päin pysymistä. Koska sitten ei ole tylsää kun osaa nauttia pienistä asioista.

Mä luulen, että mullakin saattaa olla menossa maistiton maaliskuu.
Pecorino
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät