Olet täällä

Tipaton tammikuu 2019

Haluatko etsiä keinoja vähentää alkoholin kulutusta? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta niille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Etsitään yhdessä uutta vaihdetta. Kaveria ei jätetä!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Tipaton tammikuu 2019

ViestiKirjoittaja Icetea_for_change » 21.12.2018 15:00:42

Saako aloittaa jo tällaisen ketjun? Kai me kuitenkin tällainen laitetaan?

Halusin siksi aloittaa tämän, kun oma mieleni jo hieman askaroi tässä asiassa. En ole ikinä oikeasti pitänyt tuota "virallista" Tipatonta Tammikuuta. Viime vuonna oli semi-tipaton, eli "saa juoda jos on erikoistilanne". No yllättäen sattui niitä erikoistilanteita melkein jokaiselle viikolle joten pisimmäksi yhtäjaksoiseksi tipattomaksi ajaksi minulla jäi noin kaksi viikkoa. Mielestäni olin suurikin sankari mutta mies kyllä nauroi itsensä tärviölle kun tipattomallani tai siis "tipattomallani" leuhkin. Hän taisi sinnikkäästi pitää koko kuukauden.

Nyt sitten hieman jännittää ja ahdistaakin tämä ajatus jo etukäteen. En haluaisi epäonnistua.

Olemme uuden vuoden yli ulkomailla, ja palaamme Suomeen 1.1. joten siinähän se on eka houkutus heti käsillä viimeistään lentokentällä ja koneessa. Aloitan sen tipattoman ehkä vasta 2.1. :oops: Tosin jos olen hirveässä darrassa niin se minua suojelee kun ei yhtään tee mieli.

Mutta voisin ottaa sen säännön, että kokonaisen kuukauden pidän. No, en oikeasti tiedä vielä, en halua liikaakaan ankeuttaa elämääni.

Huolestuttaako teitä muita tuo tammikuu? Vai oletteko ihan innoissanne, kun silloinhan on sikäli helppo olla juomatta että todella moni muukin on, joten tsemppaajia silloin riittää? Millaisia aiempia kokemuksia teillä on?
"Controlled use is not fatal and abstinence is not immortality." (Uusi Sherlock)
Icetea_for_change
Vahvasti panostava jäsen

Re: Tipaton tammikuu 2019

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 21.12.2018 15:09:14

Toisinaan minunkin tipaton on jäänyt kahden tai kolmen viikon mittaiseksi. Joskus onnistunut hyvin. Monena vuonna olen myös hypännyt tyystin yli, kun ei ole huvittanut olla kuivin suin. Tulevan vuoden tipattomaan aion lähteä. Kiitos Icetea kun perustit ketjun!
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 21.12.2018 15:22:19

Täältä varmasti moni lähtee mukaan tähän. Itse en lupaudu sillä olen jo päättänyt, että tänä vuonna ei tule täysin tipatonta tammikuuta. On yksi sellainen tapahtuma missä aion juoda. Se päätin jo pari kuukautta sitten kun kaikki järjestelyt tein ja tajusin sen osuvan tammikuuhun. Mutta tavoite on pitää muuten tipaton.

Olin lokakuun puolivälistä alkaen juomatta 4 viikkoa ja oli yllättäen tosi helppoa. Kävin sinä aikana myös bileissä ja kaveri illallisilla. Ne ei aiheuttanut ongelmaa kun olin etukäteen psyykannut itseni siihen, että ihan sama mikä on (teko)syy niin en juo. Ja tällä kertaa ei tarvinnut kärvistelläkään kun olin jotenkin kyllästynytkin juomiseen. Viime vuonna tammikuussa pidin vajaan tipattoman, yhteensä muistaakseni jäi jotain 4 päivää vajaaksi. Ja sekin meni ihan ok, vaikka joinain viikonloppuina jouduin ihan tietoisesti kieltäytymään.

On hyvä Jäätee, että nyt jo petaat ajatusta päässäsi niin se ehtii hyvin saada vahvistusta. Jos aloitus ei onnistu heti 1.1. niin älä anna sen kaataa koko hommaa. Aloitat sitten 2.1. ja silti tulee ainakin 30 päivää juomattomuutta. Ja se on jo tosi hyvä se.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 21.12.2018 16:02:46

Olen inhottava ja kieltäydyn kutsusta.
Mulla oli tavoite olla kohtuukäyttäjä ja tammikuuhun sattuu rakkaan ystäväni synttärit, en aio kieltäytyä.
Tai siis kieltäydyn vetämästä övereitä tänä vuonna, toisin kuin edeltävinä...(yök vieläkin sitä viime vuotista krapulaa..)
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 21.12.2018 19:19:57

Viime vuonna meni tipaton tammikuu ketuilleen kun äitini hautjaiset osuivat keskelle kuuta. Olimme niin pitkämatkalaisia että olimme sukulaisilla yötä. Hautajaisten jälkeen otimme isännän kanssa suruun konjakkia.

Ennen avioliittoani pidimme silloisen tyttöystäväni vaatimuksesta tipattoman toukokuun. Hän perusteli sitä sillä että tammikuu on niin pimeä kuukausi, ettei kestä selvinpäin, mutta kauniissa toukokuussa on helppo olla tipattomalla!

No nyt pyrin tipattomaan tammikuuhun!!!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 22.12.2018 11:03:36

Minä olen mukana. En ole viettänyt ikinä tipatonta tammikuuta sinä aikana kun olen juonut reippaammin. Pyrkimyksenä on ottaa vastaan tammikuun ensimmäinen ilman alkoa. Juuri mietinkin miten jatkaa ensivuoden puolella ja täällähän se vastaus oli odottamassa.
Ei välttämättä tule olemaan helppoa... työkiireet hellittää ja jää enemmän aikaa. Toisaalta kieltäytyminen on helpompaa kun on ns. virallisempi syy...
Onneksi tässä on monta päivää sulatella asiaa.... joulukinkun kera.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 22.12.2018 11:24:11

Minäkin liityn mukaan. On tosiaan paljon henkilökohtaisempi ponnistus tämä meidän oma ketju kuin vain yleisesti puheissa kulkeva Tipaton. Enpä ole minäkään ennen nimensä mukaisia tipattomia kuukausia viettänyt. Ja jos vielä lopettaisikin vuoden ilman tippoja, se olisi jotain. Nähtäväksi jää.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 22.12.2018 11:55:41

en ole mukana. mutta haluan tsempata jokaista joka tipattomaan tammikuuhun ryhtyy. ja oikein hyvä kun Icetea panit jo ketjun pystyyn!

jatkan samaan malliin kuin nyt oon elellyt koko syksyn ja jos tämä tosiaan jatkuu samanlaisena, olen oikein tyytyväinen ja se täyttää tavoitteeni.
toissa vuonna kärvistelin tipattoman läpi. onnistuin siis mutta kärvistelyksi se totisesti meni. ihan tuoreessa muistissa tämä.
ilo oli kuitenkin valtavan palkitsevaa kun lupaukseni piti. tai päätökseni tai suunnitelmani.
tällä hetkellä en tippaakaan petaa itselleni tammikuuksi jotain ryyppyiltaa. mitään menojakaan ei ole tiedossa.
viime vuonna en siinä sairaustohinassani juurikaan ehtinyt edes kiinnittää huomiotani muuhun kuin siihen sairauteeni. kaikki oli niin uutta.
sen muistan, että uudenvuoden aattona unohdimme aidosti koko Alkossa käymisen (ex-ukon kanssa) mutta haettiin kaupasta hänelle sixpäkki lonkeroa ja mulle viisi pientä olutta. minä luin koko illan kirjaa ja äijä katsoi urheilua.
eli tooooooooosi iisiä meininkiä. silti muistan illan hyvällä tavalla leppoisana ja mukavana.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja MissMorrison » 22.12.2018 13:12:43

Kiva, että aloitit tän ketjun, Icetea, lähde ihmeessä mukaan ihan täysille, 1 kk menee tosi nopeesti, keho puhdistuu edes vähän, mieli virkistyy jne, voi kunnolla panostaa vaikka treeniin, ei darra- aamuja, hommasta on pelkkiä hyötyjä!

Aion pitää tipattoman tammikuun, nyt alla jo 2 viikkoa ja tavoite tosiaan olla 30.3 saakka kokonaan ilman alkoholia :shock:

Tähän mennessä (15päivää plakkarissa! Jihaa!) mennyt ensimmäisiä päiviä ja yhtä kauheaa kärvistelypäivää huolimata todella helposti, jotenki aivan liian helposti... :roll: Tipattoman tammikuun täyttyessä kyseessä oliski pisin selvä jakso naismuistiin, edellinen ennätys 52 päivää, tuli myös viime vuoden alussa, kun jatkoin tipatonta. Sit lähtiki pikkuhiljaa luisumaan touhu taas käpälästä, niinku aina.

Tällä hetkellä todella seison todella tukevasti päätökseni takana, joulu menee alkoholittomalla oluella ja glögillä. Oon kelaillu asiaa niin paljon ees- taas, että tuo ajatus joulusta ilman perinteistä skumppaa, glögiä jne ei enää ahdista. Oon kerta kerran jälkeen kysyny itseltäni, että mikä on kauheinta mitä voi tapahtua jouluna (kolmen päivän aikana), jos oon juomatta? Entä mikä on kauheinta, mitä voi tapahtua joulun aikana, jos juon? Jep...

Mut tipaton tammikuu- KYLLÄ! :) Kaikille tipatonta harkitseville ja siihen sitoutuneille paljon tsemppiä! Täältä palstalta saa voimaa ja tukea <3
MissMorrison
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vilmasto » 22.12.2018 13:33:40

Kaksi vuotta sitten se loppiaisena alkoi mun eka tipaton tammikuu ja plinkkiyskin. Se oli hampaitten kiristelyä se tammikuu vaan kyllä se siitä sitten ja sittenpä noita tipattomia onkin tullut enemmän koko ajan. Tai millä nimellä tätä vähentämistä nyt kutsuukaan.

Piti ihan tarkistaa omista jutuista, että mitenkäs se tämän vuoden tammikuu on mennyt. Semmonen vähän tynkä tammikuu ollut kun olin vielä 3.1 juonut viiniä ja sitten kaatanut kuitenkin illalla loput viemäriin. Ja 29.1 oli sitten reissu mun vähän-juovien-kavereitten kanssa ja nepä pirulaiset olikin sitten ryyppytuulella ja mä olin ihan järkyttynyt siitä.

Eli totta kai olen taas mukana! kolmas kerta jo :shock: ja niin kuin minä aikoinaan hihittelin salassa tämmösille jutuille :oops:
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja marillion » 24.12.2018 23:30:43

Ilmanmuuta mukana 8)
marillion
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ginger2 » 28.12.2018 08:37:46

Heissan kaikille,
mä aloitin "tipattomani" jo eilen kun joulun tissuttelu alkoi tökkimään.

Ei juomien määrissä sinänsä mitään kummempaa ollut, ne normaalit ruokajuomat vain. Mutta kaipasin terveempää elämää, parempia unia ja positiivisempaa mieltä.

Uusi vuosi ei ole mulle enää aikoihin merkinnyt muuta kuin yhden numeron muuttumista päiväykseen, joten sen voin viettää ketterästi suoratoistopalvelujen, kirjojen ja vihreän teen kera.

Tsempataanntoisiamme!
Kyllä sä pystyt!
Ginger2
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 28.12.2018 13:16:08

Jee kivaa kun meitä on täällä niin monta!
Mä olen saanut ”raitisteltua” tuolla vähentäjien puolen kuukausiketjuissa.
Terveiset kaikille!
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Myskimalva » 30.12.2018 07:47:34

Pyörrän aikaisemman päätökseni tipattomasta ja yritän laittaa laskurin oikein päälle, jos motivoisi.
Sen minkä voimme tehdä, voimme myös jättää tekemättä.
-Aristoteles-
Myskimalva
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 30.12.2018 13:20:45

loistavaa, Myskimalva! hienoa että pyörsit päätöksesi ja ryhdytkin siis TT:lle :D
loistavat teille kaikille!
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Me Vähentäjät