Olet täällä

SW10 tervehtii vahentajia

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: SW10 tervehtii vahentajia

ViestiKirjoittaja SW10 » 6.1.2022 20:43:55

Onpa aikaa kun viimeksi olen paivittanyt ketjuani. Syksy meni vaihtelevasti. Marraskuu oli kosteahko mutta sitten joululomat aina uuteen vuoden aattoon tipattomalla, jokseenkin kolme viikkoa. Olo oli aika mukava paitsi jouduin altistumisen vuoksi olemaan jouluviikon kotona yksin, joten kylla siina hiukan tylsistyi. Tarkoitus oli kylla olla tammikuu tipattomalla, mutta tanaan vasta ensimmainen tipaton. Aattona oli ex tempore kekkerit, ja siitahan sita sitten viisi paivaa jatkettiin enemman ja vahemman, kun lomaa oli tahan aamuun saakka (taalla ei loppiaista ole). Aamulla oli suht koht huono olo, koko yo meni puolenyon jalkeen todella levottomasti, herasin kymmenia kertoja tietysti tulevaa tyopaivaa miettien ja varsinkin sita etta mita v...tun jarkea tommosessa dokaamisessa on. Viimeinen drinksu oli eilen iltapaivalla viiden aikoihin ja laskeskelin etta aamuun mennessa hoyryt on poistunut. Sitten onkin ollut ihan kiva krapula, varsinkin aamupaiva oli yhta karsimysta, ei pahemmin fyysista oireilua, mutta jotenkin vaan kauhea olo. Olen kotona toissa niin kavi mielessa etta pitaako korjaussarjaan turvautua. No en turvautunut onneksi. Huominen olisi viela kahta kauheampi jos niin olisin tehnyt.
Tuossa joulun aikoihin raittiusputkessa kylla kelasin naita juttuja. Siirrynko lopettajiin vai en. Rehellisesti sanoen, saan vielakin kunnon mielihyvaa jos pari paivaa juon. Viisi paivaa on vaan liikaa vaikkakin juon vain olutta ja "vahan" viinia. Lainausmerkeissa siksi etta eilen ei mennyt vahan vaan ihan kunnolla.
No, eteenpain sanoi mummo lumessa. Nyt on ehdottomasti loppu tammikuu oltava tipaton. Eipa taalla mitaan bileita yms ole kun korona riehuu joten ei ainakaan ravintoloissa tule kaytya.
Hyvaa uutta vuotta kaikille!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 10.1.2022 09:49:54

Moikka SW10, kiva kuulla sinusta! Ja hyvää uutta vuotta!

On tosi hienoa, että osaat olla pidempiäkin aikoja juomatta, ja varmaan aika luontevastikin. Harmi, että sitten välillä lipsahtaa liian pitkäksi. Ollaan ennenkin todettu, että meillä on vähän samankaltainen ongelma. Itsekin voisin kuvitella, että jäisi putki lomalla päälle. Onneksi asun itse niin korvessa mistä joutuu lähtemällä lähtemään hakemaan tankkausta, siinä ehtii hetken miettiä kannattaako. Jos asuisin kaupungissa kävisi helposti kuten sinulle.
Mutta mutta.... Eihän se asuinpaikka saa mikään tekosyy olla. Mikä voisi olla suunnitelmasi tälle vuodelle, jos et lähte lopettajaksi? Mitkä olisi keinot rajata juominen kahteen, tai ehkä vielä mieluummin yhteen päivään? Olisiko mahdollista sopia jokin "pakollinen" meno 2. tai 3. päivän aamuun? Sellainen mitä ei kehtaa perua ja mihin ei voi krapulassa mennä? Mielellään jotain niin kivaakin, että et halua sitä jättää väliin. Siinä sitten oikein analysoisit jäätkö jostain paitsi, kun lähdit sitä jotain tekemään sen sijaan, että kotona korkkaisit tasoittavaa. Vai saitko kenties jotain tilalle. Ensin nautit pari päivää humalaisesta hauskasta ja nyt sitten nautit selvästä hauskasta. Jos siten vaikka koko vuoden harjoittelisit juomisen rajaamista 1-2 päivään tällä tavalla niin voisiko siitä tulla tapa?

Tuota harjoitusta voisin ihan itsekin käyttää niissä tilanteissa missä on vaara lipsahtaa samalle polulla.

Päädyit mihin ratkaisuun vaan niin kirjoittele tänne kuulumisia. On aina kiva tietää miten Mansesterissa menee.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 12.1.2022 18:06:44

Moi vaan Vilma ja muut. Joo, tuollaista ajattelua minulla nyt ollutkin etta rajaan sen "hauskan" pariin paivaan. Tuossa toissa vuonna ja sita ennen melko hyvin onnistuinkin, nyt vaan harmillisesti heti vuoden alusta repesi. No se siita ja se krapula tuli karsittya (itselleni muistutukseksi: toinen paiva on aina kamalampi kuin eka tissutteluputken jalkeen!!!)
Nyt oltu viikko tipattomalla. Sinallaan hyvin mennyt paitsi eilen juoksulenkilla tuli mieleen etta maistuisipa muutama olut hyvalle. Tulin kotiin ja aloin analysoida koko juttua. Joo, varmaan olisi maistunutkin, mutta entapa tama aamu ja aamuyhdeksan tyopalaveri...Olisi ollut nuhruinen olo ja vasyttanyt koko paivan. Yleensa kun juoksen tai harrastan jotain fyysista niin se triggeroi mulla joko oluen ja/tai viinin kuvan mieleen - pikku palkkio raakista. Noh, palkkiot on yleensa olleet aika isohkoja :D Ei se yhteen jaa. Tosin viime vuonna muistan kun oli ollut hauska paiva selvin pain (leffa, silloin kun teatterit aukesivat taalla tai ystavien kanssa booze-free lounaalla tai joku kiva uusi liikuntajuttu) niin silloin olen osannut ottaa sen yhden kun olen kotiin paassyt - hitaasti nautiskellen ja ei tarkoituksena humalaan tuloa. Silloin on ollut hyva olo seka koko paivan etta seuraavankin paivan. Tota kaavaa kun nyt pystyisi toistamaan tana vuonna.
Mulla juoksu nyt talla hetkella tokkii - paikat kipeena koko ajan ja pari pienta rasitusvammaakin tuli viime vuonna. Mutta mitas tilalle kun sita olen niin kauan harrastanut. Ei taalla hiihtaakaan voi :)
Tassa kuussa ei pitiaisi mitaan houkuttimia olla. Jos sorrun tissutteluun niin voin peilista katsoa syyllista. Pari kaverilounasta on sovittu ja nekin menee siina porukassa selvin pain.
Vilma mainitsi asuinpaikan vaikutuksen...Mullahan on tassa kaikki kaupat ihan parin minuutin sateella. Seli seli , mutta helppo menna vaikka sunnuntaina 10 illalla hakemaan viinipullo jos alkohammasta kolottaa. Lisaksi mua jotenkin arsyttaa tuo aivan lahin kauppa, kun astuu ovesta sisaan niin siinahan ne viinit ja oluet on ekana. Olen nyt alkanut kayda eri kaupassa ihan tasta syysta.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 12.1.2022 23:04:52

On kyllä sitkeessä muuten tuo palkintoajattelu ja se mielikuva parista kylmästä oluesta. Mutta niin se on itelläkin että ei se siihen kahteen jää. En osaa niin vähää es ostaa kaupasta, vaikka olenkin onnistunut vähentämään aika pieniin määriin. Mulla ei oo pitkään aikaan ollut tuota kauppa ongelmaa, että esim. äkkiä kauppaan ennen ysiä, mihin asti saa siis alkoholia ostaa. En muistanutkaan koko juttua ennen kuin nyt että se joskus oli ongelmakin. Ne eteisessä takki päällä kamppailut puoli ysiltä,mennäkkö vai eikö. Oli se kyllä aika ahdistavaa nyt kun jälkeenpäin ajattelee. On siis jossakin edistytty vaikka täällä plinkissä alkoi jo neljäs vuosi mulla. :mrgreen: Mun ongelma on lähinnä se suunnittelu, johon ei kuulu se yhen kaljan osto. Mutta ehkä sekin tästä pikkuhiljaa. Tsemppiä sullekin, eiköhän me opita taas uusia hyviä tapoja tänä vuonna. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elohiiri » 13.1.2022 18:21:23

Ai kauhee sitä kellon vilkuilua, kun maaginen ysi lähestyy. Ja kun se päätös sitten tulee tehtyä, että no hitsi, äkkiäkös sitä tässä. Ja lopuksi vielä "eihän niitä mikään pakko juoda ole, jäävät sitten myöhemmäksi". Jäiköhän joskus... hmmm... :mrgreen: Kunpa ei tarvitsisi enää tuota kamppailua käydä itsekään.

Mutta onpa hienoa, miten paljon täällä on sporttista porukkaa. Täytyy itsekin koittaa alkaa hieman liikkua.
Elohiiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 13.1.2022 20:59:27

Jollainhan juominen on korvattava ja liikunta on siihen hyvä. Siihen saa kulumaan monta tuntia päivässä. Siitä tulee paljon samanlaisia hyviä fiiliksiä kuin juomisesta. Ja välillä oksettaa, kun oikein överiksi menee. En tiedä, pitäisikö nauraa vai itkeä, kun jatkuvasti itsekseni vertaan liikunnan tuomia tuntemuksia eri kännivaiheisiin. Niistä mulla on paljon pidempi kokemus. Kävelyä rankemman kuntoilun aloitin vasta viime huhtikuussa, kun piti saada uusi addiktio. Mutta olen iloinen, että aloin juosta ja käydä salilla. Nyt on syy olla juomatta: huomenna haluan urheilla! Ei toimi aina, joskus ekan juoman jälkeen ei kiinnosta pätkääkään huominen juoksu.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 14.1.2022 18:00:18

Liikunta on kylla erinomainen korvike. Eilen sen taas huomasin. Iltapaivalla oli hiljaista toissa ja niin se oluen/viinin kuva taas tuli eteen. Paatin sitten etta ensin lenkille ja sitten voit analysoida etta vielako tekee mieli. Vaikka tein vain 20 min juoksulenkin niin sain niin hyvan olon etta sita ei alkolla olisi pystynyt enaa paremmaksi saamaan. Paikatkaan ei kipeytynyt kun tein pienen joogatyyppisen venyttelyn kotona, ihan vain 5 minuuttia, mutta auttoi asiaan. Nukuin sitten kuin pieni porsas 9 tuntia putkeen. Aamulla olin tosi mielissani etta en eilen ottanut edes sita yhta!
Huomenna onkin aika paljon kivaa selvinpain hommaa, joten tanaankaan en aio ottaa. Yhteen harrastukseen meno ja pitaa nousta aikaisemmin kuin arkiaamuisin. Mutta ei haittaa!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Hippuli73 » 14.1.2022 19:08:31

Totta! Mullakin oli tänään aamulla salilta kotiin etätöihin kävellessä sellainen olo, että näin hyvältä ei tunnu edes humalassa. Ja voi kun joka aamu olisi tällainen olo eikä ikinä koskaan enää krapulaa. Kävin vielä töiden jälkeen uudestaan salilla, koska aamulla ei ollut aikaa juosta 10 km. Vieläkin on hyvä fiilis. Tätäkö tämä nyt on? Pitää käydä aamuin illoin treenaamassa, että saa sellaiset kiksit, ettei tarvitse juoda? Tuskinpa sekään loppupeleissä riittää.
Hippuli73
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 23.1.2022 20:39:54

Liityin nyt itsekin kuntosalille ja olen alkanut tehda voimaharjoittelua. Vahemman juoksua, koska paikat ei vaan kesta enaa. Juoksuhan on ollut myos mun krapulalaake, pari vuotta sitten viikon lomaputken jlk piti saada itsensa akkia kondikseen niin mikas parempi kuin kunnon hikinen juoksulenkki, tosin oksennuksen maku suussa. Ja sita olen harrastanut vaikka ei terveellista olekaan.
Viela en tieda kuinka paljon voimaharjoittelu antaa kikseja. Pari ekaa kertaa oli ihan ok. Toivoisin itse asiassa loytavanani sparrauskaverin, siina olisi ainakin commitment ja toivon mukaan ei krapulassa peruttuja "treffeja".
Eli jotakin uutta tana vuonna.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 23.1.2022 20:51:49

Hippuli, minakin muutama vuosi Sitten saatoin kayda jopa 3 krt paivassa juoksemassa. Aamulla ennen toita 30min, lounastunnilla 20min ja toiden jlk tunti. Ei ihme Etta paikat alkoivat hajota. Saihan siita kunnon kiksit. Ja sitten palkkiona kamalat humalat pe-su Jota piti viela ma -ti jne paikkailla duunissa.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 15.7.2022 17:22:46

Mihis tama aika on oikein mennyt. Viimeksi paivittanyt omaa ketjuani tammikuussa ja nyt on jo heinakuu. Rehellisesti puhuen, en ole taalla linkissa paljon kaynyt. Omat vahentamisyritykset on vahan sahanneet paikallaan - ehka pienoista edistysta on takavuosien huuruisiin aikoihin verrattuna.
On pitkiakin aikoja ettei juoma maistu, sitten tulee nelja viisi paivaa jolloin joka ilta otetaan "vahasen". Mielenkiintoista kylla viimeisin lomareissuni meni hyvin juomisen puolesta. Ei lahtenyt lapasesta, yksi osasyy oli se etta olin tod nak Euroopan kuumimmassa paikassa eli Sevillassa. Tietylla tavalla olin tietysti tyytyvainen etta ei tullut ns perinteista lomaputkea vedettya (olin siella 4pv plus kotona ennen toita 3 pv), mutta harmittaa kun kaikki suunniteltuja juttuja ei tullut tehtya sen tukahduttavan kuumuuden vuoksi. Varjossa piti olla koko ajan kun tuntui etta taju menee jos on auringon alla yli 5 minuuttia. Mutta eipa sitten olutkaan maistunut - vetta meni varmaan 5 litraa paivassa.
Talla viikolla otin ma ja ti iltana. Rauhallisesti kaksi isoa lasia viinia ja 3-4 pienta purkkia kevytolutta. Ei tullut oikeastaan mitaan oloja. Pikku nousuhumala, joka sitten haihtui tunnissa. Lisaksi olin harrastanut urheilua ja sita ennen pitka tyopaiva ja aikainen heratys joten ei edes "huvittanut" juoda enempaa. Muutama vuosihan sitten tuollaisesta lahti yleensa putki paalle. Eli parina iltana ensin ja sitten jo nautittiin corn flakesit aamuviinin kanssa. Ja pian oltiin siina tilanteessa etta meni pullo viinia ennen toita jotta pysyi jotenkuten toimintakykyisena. Jos jotain hyvaa niin nyt en ole ainakaan tyoaikana juopotellut, enka saikutellut juopottelun vuoksi. Pienenpienta edistysta. Olen vapaaehtoisesti sanonut etta voin menna toimistolle joka paiva vaikka etatoihin olisi mahdollisuus.
Seuraava lomareissu on kuun lopulla ja raittiissa seurassa. Itse asiassa hyva ystavani (asuu Saksassa) on vakavasti sairas, mutta pystyy nyt viela matkustamaan ennen rankkoja hoitoja. Teemme pienen Euroopan turneen, hanen seurassaan en ole ikina juonut muuta kuin max yhden oluen jos sitakaan.
Taytyy myohemmin raapustella lisaa tanne, nyt joku soittaa.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 1.8.2022 09:05:05

Kiva kun aina silloin tällöin edes poikkeat. Ja onhan edistystä tapahtunut huimasti, kun et enää juo ollenkaan työaikana etkä ole pitkään aikaan harrastanut putkiakaan. Nuo molemmat asiat ovat todella hienoa parannusta entiseen.
Toivottavasti lomareissusi on mennyt mukavasti. Ikävää, että ystäväsi on sairas, mutta tosi hienoa, että pääsette vielä yhdessä nauttimaan yhteisestä ajasta.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 27.10.2022 11:39:13

Onpa taas mennyt aikaa viimeisesta paivityksesta. Muutosta parempaan eika huonompaakaan (vai kusetanko itseani) ole tapahtunut. Mutta tein taas sellaisen tempun mita harrastin muutama vuosi sitten. Eli viikon lomalla, ihan kotosalla, paatin vetaa pienen putkijuopottelusession. Pari viikkoa sitten torstaina lomaa ed paivana kolme lasia punaviinia. Silloin ajattelin etta enpa lomalla muuta juo. Mutta sitten perjantaista tiistaihin tulikin juotua . Onneksi perj ja la kavereiden kesken ja iltapainotteisesti, mutta su-ti oli jopa minunkin vinkkelista aikamoista dokaamista. Olin talossani yksin. Mulla on nykyaan hoitokissa ja sekin oli omistajallaan joten ei mitaan vastuita. Olen sellainen kevytoluen (taalla myydaan sellaista 3.2% kevytolutta) lipittaja ja tietysti viinin. Maanantaina kun kevytolut loppui niiin tilasin nettikaupasta vahan stydimpaa olutta (lahes 6%) ja sehan teki tehtavansa. Tiistaina kun lopettelin juopottelua siina viiden aikaa iltapaivalla niin piti ihan seinista ottaa kiinni kun huippasi eika hyvalla tavalla. Olen yli 2m pitka joten osaatte kuvitella minkalaiset maarat join tiistaina. Keskiviikkona oli aivan jarkyttava olo ja kadet vapisi, sita ei ole pitkaan aikaan tapahtunut. Jotenkin sain kammettua itseni lenkille kun tuli pimeaa, enhan nyt kehdannut naamaani nayttaa paivanvalossa. :shock: Tein ihan puolen h kavelylenkin ja ehka 10min juoksulenkin. Olo parani kun endorfiinit lahtivat liikkeelle ja kavihan siinakin mielessa etta pari olutta maistuisi. No, en todellakaan juonut kun se keskiviikkoaamun olotila oli viela mielessa. Ke yo oli aikamoisia unia taynna ja torstaina oli masentunut olo. Todella masentunut. Narastysta ja hiukan huonoa oloa kesti monta paivaa. Kesalla oli pari viikonloppua jotka olivat yhta kosteita mutta pituudeltaan tietysti lyhyempia ja niista selvisi pitkalla juoksulenkilla.
Mita nyt sitten. No, alkoholistihan olen, sita en kiella. Sosiaalisena juojana olen aika "hyva" kun en ikina juo itseani humalaan. Se on vain silloin kun jaa sohvanpohjalle lojumaan ja aamu/paiva aloitetaan oluella. Somessa pyorin ja katson jotain todella typeria ohjelmia. Jonkinlaista nollaamista siis (heh heh, sehan on se kuuluisin tekosyy).
Nyt olisi sitten tarkoitus olla pidempi aika ilman alkoa. Ei edes yhta kevytolutta. En lupaa itselleni yhta viikkoa tai kuukautta mutta sen yhden kuuluisan paivan kerralla. Seuraava iso kompastuskivi voisi olla joulu, mutta onneksi minut on kutsuttu raittiiseen perheeseen koko joululomaksi ja siella en piilopulloja harrasta.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tuuliajoilla » 31.10.2022 11:50:44

Tsemppiä! Hyvä tilanne se jo on, jos luisua huonompaan ei tapahdu. Toivottavasti olosi on jo normalisoitunut. Itse valvoin viime yön enkä juuri ole toiveikas tulevankaan suhteen, unet lienee levottomia, jos nukutuksi saa mutta taas kerran olen päättänyt, että nyt riittää.
Tuuliajoilla
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät