Olet täällä

SW10 tervehtii vahentajia

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: SW10 tervehtii vahentajia

ViestiKirjoittaja SW10 » 29.11.2020 23:38:48

Perjantaina vasytti oikein kunnolla ja toiden jlk ajattelin vetavani pikku torkut. Joo, 12 h nukuin sitten putkeen ja lauantaina herasin kuudelta ja olo oli huomattavasti parempi. Selvin pain menty viikonloppu. Tanaan kaupassa kaydessa oluthyllyt eivat pahemmin houkutelleet. Joten kiva herata paa selvana huomenna :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 1.12.2020 11:59:26

Aika katsoa hiukan taaksepain. Vaikka marraskuussa tuli pari repsua alkukuusta niin saldo jai vahemmalle kuin sitten viime huhtikuun. En nyt tassa henkseleitani paukuttele mutta parempi tuo kuin "uusi ennatys". Ja lokakuuhan oli aivan liian kostea joten balanssissa ollaan :D
Eilen tempaisin pitkan juoksulenkin ja loppumatkasta kavi mielessa terastetty glogi. Mistahan se tuli mieleen. En ole glogi-ihmisia , mutta oli niin kylma viima etta ajattelin etta jotain kuumaa juotavaa olisi kiva saada. Olutta ei ihme kylla tehnyt mieli. Ei ole nyt oikeastaan tehnyt mieli yli viikkoon. En tarkalleen muista milla tavalla viimeisin mieliteko tuli, mutta sekin jai silloin valiin.
Nyt on hyvin erilainen joulukuu edessa, eli ei mitaan perinteisia pikkujouluja, joululounaita yms. Ainoastaan tyotiimin kanssa on on-line pippalot ensi viikolla, jotain ohjelmantynkaa siella on kehitelty. En ole kauhean innostunut, silla en haluaisi vapaa-ajalla katsoa samoja naamoja (vaikka ruudun valityksella). Tai no "vapaa-ajalla", aloitamme klo 16 joten se on vahan harmaata aluetta kun normaalisti lopetan tyot 1730 aikoihin. :)
Metsadeitteja on edelleen noin joka toinen paiva. Nyt to-pe-la on luvassa kunnon myrakkaa joten en tieda missa silloin tapaamme. Naisystavani on social bubble ssa vanhempiensa kanssa, ja heita saa han ainoastaan nahda sisatiloissa nykyisten saantojen mukaan. Jos olen nuo kolme paivaa itsekseni niin kylla saan aika tarkkana olla ettei olutpiru ala houkutella. Tosin sunnuntaina taytyy olla kunnossa kun silloin aurinko paistaa ja pitka lenkki tiedossa.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 3.12.2020 18:07:39

Jatketaas hopinoita.
Alkotta menty edelleen. Tanaan on kylla tehnyt mieli kieltamatta olutta. Ilma on niin kurja kuin olla ja voi ja lenkkikaverikin perui illan keikan joten sisatiloissa ollaan. Olen viela toissa ja ajattelin kokata kunnon illallisen heti kun lopetan jos tuo oluenhinku haipyisi. Onneksi on niin kurja ilma etten edes viitsi menna lahikauppaan. Menen huomenaamulla heti kun aukeaa (6lta) ja silloin harvemmin tulee oluttolkkeja mukaan. Tanaan on lisaksi ollut erittain hiljainen tyopaiva joten olen aika tylsistynyt vaan tata kuvaruutua katsellessa. Huomenna onkin paljon kiireempi paiva mika on ihan hyva. Perjantai-iltahan on taas sellainen koetinkivi mutta uskoisin klaaraavani, varsinkin kun sunnuntaina metsadeittailu jatkuu heti aamusta (jos nimittain ottaisin huomenna niin ottaisin varmasti lauantainakin).
Nelja viikkoa vuodenvaihteeseen. Olen aina pitanyt tammikuusta kun silloin voi aloittaa ihan alusta - uusi vuosi uudet kujeet. Onkos kukaan muu lahdossa tipattomalle? Mina kylla ajattelin sellaisen pitaa. Ja onhan tassa jo tullut tipatonta marraskuun puolestavalista. Tassa kuussa iso riski juopotteluun on tietysti joulun lomat kun tod nak joudun viettamaan ne yksin coronan takia. Onneksi kuitenkin pian on rokote tulossa. :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 8.12.2020 16:21:43

Miten meni viikonloppu? Toivottavasti pääsit sunnuntaina metsädeitille täysin freesinä.

Joulu lähestyy tosiaan ja itselle se on viime vuosina ollut helposti se pyhä kun tulee sitten lopulta juotua liikaa. Alku menee yleensä ihan hyvin, mutta kun vapaat vaan jatkuu niin helposti jossain kohtaa menee sitten överiksi. Silti en usko, että ihan raittiina jaksan tänäkään vuonna olla. Mutta tsempataan toisiamme pitämään homma kohtuudessa, eiks vaan?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 8.12.2020 18:23:17

Hei Vilma ja muut

Viikonloppu meni erittain nopeasti. Nyt vaan kavi niin etta talla naisystavallani on todettu korona - lievia oireita tosin, mutta voi pahentua muutaman paivan sisaan. Itsella testi negatiivinen (perj otettu). Han joutuu olemaan yli viikon himassaan. Tapasimme viimeksi viime viikon puolessavalissa muistaakseni joten minullakin voi se olla (incubation period is 5-7 days), mutta ainakaan viela ei ole oireita tullut.
Sunnuntaina ja eilen otin alkoholia. Ihan sita perinteista kevytolutta. Piti tarkistaa prosenttimaarat, 3.5% joten ei erityisen vahvaa, mutta kylla jo 5 tolkin jalkeen tuntuu nupissa. Olo ollut aarimmaisen tylsistynyt iltaisin, lisaksi taalla on ollut niin huonot kelit etta uloslahto ei ole kiehtonut. Sunnuntainahan minulla oli tekosyy juhlistaa Suomen itsenaisyyspaivaa ja olihan se ihan kivaa tuossa sohvalla vahan olutta nauttia ja hyvin aikaisin nukkumaan. Eilen otin viela iltapaivalla muutaman purkin. Ja olin muutamaan suomalaiseen kaveriin WhatsApp yhteydessa ja naurua riitti. Oluet olisi tietysti voinut jattaa juomatta, mutta en nyt itseani siita ruoski.
Joulun lomat edelleen "pelottaa", eli lomaa on 23.12-4.1. Tiedan niin itsestani etta jos olen tylsistynyt niin alan juomaan. Ja tassa iassa ei tarvitse kuin 3-4 paivaa dokaamista niin olotilat on taas mita on. Alussa se on tietysti ihan hauskaa mutta sitten kun itkuviinaa aletaan ottamaan niin se on eri juttu! Lisaksi pari kutsua joulupoytaan on nyt peruttu, silla jokainen taalla on hyvin tietoinen mita korona voi tuoda ja itsekin olen altistunut joten loppuvuosi menee ihan oman talon nurkissa.
Toisaalta toivoisin etta olisi jo tammikuun alku ja uusi vuosi….!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 9.12.2020 12:53:48

Huonosti nukuttu yo takana. Oliko sunnuntain ja maanantain oluet sen arvoisia… silloin kun ajattelin niin varsinkin sunnuntai oli varsin hauska iltapaiva kun kavereiden kanssa oltiin on line, maanantaina olisin voinut jattaa oluet valiin. Yolla tietysti ajattelin ettei todellakaan ollut sen arvoista kun herailin puolen tunnin valein. Aamulla olisikin sitten nukuttanut, mutta kello soi. Oli jo hyva tovi mennyt aivonyrjahdyksessa, mutta sunnuntaina oli vain sellainen olo etta taytyy jotenkin juhlistaa ja oli kiva Saada ihan Suomesta kavereita, vaikkakin vain somen valityksella.
Olen nyt sitten aika paljon myos miettinyt muita elaman osa-alueita ja varsinkin tana vuonna tyo on ollut aivan liian stressaavaa. Siis en olisi voinut ikina kuvitella etta kotoa tyoskentely olisi niinkin stressaavaa - on myos muita tyohon liittyvia asioita jotka vain ei oikein toimi. Lisaksi olen tehnyt samaa hommaa samassa yrityksessa jo yli 20vuotta joten ajattelin nyt sitten siirtya takavasemmalle ja hankkia uuden tyopaikan. Helppoahan se ei ole, mutta tarvitsen todella hengahdystauon ja varmastikin tyomurheet ovat ainakin osasyy runsaaseen alkon kayttoon. Joten joululomien jalkeen annan irtisanomisilmoituksen - 5kkn irtisanomisaika, mutta nyt pitaa vaan rohkeasti repaista. Taloudellisesti ei tule olemaan helppoa, mutta minun taytyy myos ajatella paanuppiani. Olen 53v joten career break - edes muutaman kuukausi tekee teraa.
Positiivista on etta naisystavallani on vain lievia oireita koronasta, lahinna vasymysta, mutta silti tekee toita kotoa kasin. Virallisesti ensi viikolla voimme taas Nahda. Hanen kanssaan jokin aika sitten keskustelimme tuosta tyojutusta ja han lampimasti suositteli. On itsekin irtisanoutunut aikoinaan ja kolme kuukautta pois tyoelamasta teki ihmeita kuulemma :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 9.12.2020 13:28:45

Harmi, että teillä siellä etätyö on ainoa vaihtoehto. Minä tulen työpaikalle joka päivä siksi, että tällä tavalla koen tämän homman paljon mielekkäämmäksi. Ensinnäkin se luo raamit päivään. Työ alkaa kun tulen tänne ja loppuu kun lähden. Kotona monesti avaan läppärin jo aamiaista syödessä eikä se välttämättä mene kiinni kokonaan koko iltana vaan aina "jonkun pikku jutun vielä tarkastan / hoidan". Täällä myös ergonomia on paljon parempi, kunnon säädettävä pöytä, tuoli ja näytöt. Toki voisin osan niistä raahata myös kotiin, mutta en halua niitä keittiöömme rohjottamaan. Täällä voi myös käyttää neukkareiden tosi isoja ruutuja ja video välineitä. Ja lisäksi koska autoilen, en voi juopotella arkena. Olen tosi onnekas, kun työnantajamme tämän sallii ja täällä on niin väljää, että tuntuu ihan turvalliseltakin.

Suosittelen myös pientä breikkiä. Olen itse pari kertaa sellaisen ottanut. Kerran vuorotteluvapaa järjestelyllä ja kerran irtisanoutumispaketin turvin. Hyvää tekee päästää vähäksi aikaa irti. Ja uusi työ aina piristää. Joskin itse nyt sellaisessa firmassa, että tämä saattaa olla minun "loppusijoituspaikka", jos sen vaan sallivat :D Ennen tänne tuloa ehdin kuitenkin hankkia muutaman vuoden vaihtelua olemassa 6 vuodessa 3:ssa eri työpaikassa. Sen jälkeen oli hyvä taas asettua aloilleen. Yli 50-vuotiaana ei uuden työ löytäminen aina välttämättä ole helppoa, mutta onneksi on aloja ja yrityksiä missä kokemusta arvostetaan. Uskon, että näin on sinunkin kohdalla. Ja hei, minä olen vuoden vanhempi, joten tiedän :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 9.12.2020 13:43:56

Rohkaisevaa kuulla Vilma :D Joo, etatyo rassaa ja nyt viela tuli ilmoitus etta pandemian jalkeenkin toimistolle saa tulla vain erittain tarkeisiin kokouksiin ja max kerran viikossa toihin (toimisto tulee olemaan auki vain Ti-To 9-16). Meilla on nelja kerrosta ja nyt kolmesta hankkiudutaan eroon… Saastoa…No, onhan tassa itsekin saastanyt junamatkojen verran ainakin.
Tuossa viime viikolla kun oli huonot kelit niin raahauduin sangysta suoraan deskille (kun en viitsinyt ulos lahtea aamulla) ja siita hommat alkoivat. Eli ei siis tarkkaa rajaa oman ajan ja tyoajan kesken. Onneksi sentaan sain tuolini toimistolta ja minulla on ihan hyva koti desk joten ei pahempia Niska yms sarkyja ole tullut.
Yksi hyva kollegani joka aloitti samoihin aikoihin kun mina mutta on hiukan vanhempi, irtisanoutui perjantaina. Hanella on 6 kk irtisanomisaika joten lahdemme aika lailla samalla viikolla. Saa Nahda tuleeko tasta ns lumipalloefekti eli enemman kollegoja lahtee...Tiedan kaksi muuta tyyppia samalta osastolta jotka voivat Saada tasta kipinan :)
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja juhanikari » 9.12.2020 21:36:56

Vilma1966 kirjoitti:Miten meni viikonloppu? Toivottavasti pääsit sunnuntaina metsädeitille täysin freesinä.

Joulu lähestyy tosiaan ja itselle se on viime vuosina ollut helposti se pyhä kun tulee sitten lopulta juotua liikaa. Alku menee yleensä ihan hyvin, mutta kun vapaat vaan jatkuu niin helposti jossain kohtaa menee sitten överiksi. Silti en usko, että ihan raittiina jaksan tänäkään vuonna olla. Mutta tsempataan toisiamme pitämään homma kohtuudessa, eiks vaan?

Minä liityn kansanliikkeeseen: Ei pilata Joulua liialla alkoholilla!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 9.12.2020 22:25:47

Taidan liittya samaan kansanliikkeeseen. Joulun aikana on 5pv jolloin taalla saa vierailla yhden eri talouden luona. Hyva ystavapariskunta tanaan kutsui luokseen jouluaatoksi ja suostuin vaikka aluksi ajattelin etta ei. Eivat asu kaukana, hyva silla yoksi ei saa jaada. Silloin varmasti tulee ruuan kanssa lipiteltya. Eivat ole mitaan suurkuluttajia joten ei varmaan Mene overiksi. Naisystavani Kay silloin vanhemmillaan ja senjlk metsadeittailu jatkuu ties vaikka paasiaiseen :lol:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 11.12.2020 17:03:00

Alkotta menty. Viime yo oli nukkumisen kannalta tosi kurja. Ei vasyttanyt sitten millaan ja viela kahdelta katsoin kelloa. Tein aika pitkan juoksulenkin illalla ja kuvittelin etta vasyttaisi kunnolla mutta ei. Nyt on iltapaivalla kello 3 ja odotan etta ilta saapuisi nopeasti jotta paasen nukkumaan. Alkoa ei tee yhtaan mieli ja nyt viikonloppuna on kaiken mailman pikku napertamista tiedossa. Toisaalta toivon etta joulun lyhyehko loma tulisi nopeasti niin paasisin akkuja lataamaan, toisaalta aika menee nykyaan aivan liian nopeasti joten vahan paradoksaalista ajattelua. Ja todellakin toivon etta akkujen lataaminen ei tarkoita sohvajuopottelua. Viime jouluhan meni ihan mukavasti kotona raittiina - ennen uutta vuotta pari kaveria tuli kylaan pariksi paivaksi ja viimeisena iltana olimme hyvassa ravintolassa ja juomat jai kahteen punkkulasiin ja jalkiruokadrinksuun silla lomalla.
Tyopaikalta irtisanoutuminen on vahvistunut mielessani todella paljon talla viikolla ja 4.1. se sitten tapahtuu. Hyppy tuntemattomaan niin sanotusti. Toukokuussa pois (elleivat paasta aikaisemmin, epailen) ja pitka toivottavasti korona vapaa kesa Edessa. Jotain suunnitelmantynkaa ensi kesalle on mutta siita myohemmin.
Tuossa toissa paivana join kupin kahvia ihan testina. Siis kahvinhan kayton lopetin kun lockdown alkoi maaliskuussa enka ennen sita mitaan hirveita maaria ryystanyt kun siita joskus tuli vahan outo olo. Vaikutus talla kertaa: piristi aamuksi, oli oikein vikkela olo mutta iltapaiva oli yhta kivireen raahaamista. Eipa tee enaa mieli.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 16.12.2020 15:46:09

Joulu aivan nurkan takana. Tavoitteena on loman aikana vain yhtena paivana ottaa alkoa kun Olen kaveripariskunnalla syomassa joululounaan. Tosin nyt on tullut muutama mutka matkaan kun ainoastaan 3 kotitaloutta saa kokoontua ja meita olisi 5 joten 2 pois Tai sitten rikotaan saantoja. Muut ovat pariskuntia joten olisi tietysti reilua etta Mina jaisin pois. Naisystavani on vanhemmillaan. On Tama aikamoista saatamista.
Jonkin verran koronoahdistus mulla lisaantynyt. Pari tuttavaa saanut pahoja oireita eika loppua nay.
Maanantaina join ruuan kanssa viinia ja jalkkariksi muutama kevytolut. Ei edes maistunut hyvalta niin miksi edes join. Puolen tunnin pieni nousu ja sitten alkoi Jo vasyttamaan ja taas menin nukkumaan Jo ennen 9 kun silmat ei pysynyt auki. Tanaan on ollut todella hiljaista toissajoten paasin lounaalla juoksulenkille joka kieltamatta piristi sateisesta saasta huolimatta.
Mitaan jouluista en ole kotiin varannut. Toiv tuo lounas nyt jotenkin toteutuu niin saa edes vahan sosialisoida. Paria tyyppia en ole nahnyt sitten helmikuun/viime joulun. Tunnistetaankohan toisiamne :lol:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.12.2020 12:04:24

Toivottavasti pääsisit ystäviesi luokse jouluna, vaikka teillä taitaa tilanne vain kiristyä siellä. Mun mielestä jos joku sinne saa mennä niin se pitäisi olla sinä koska ET ole pariskunta. Heillä on toisistaan seuraa, kun sinä taas olisit yksin.

Tosi hienoa, jos onnistut pitämään koko joulun juopottelun yhdessä päivässä. Itse en taida edes yrittää sitä. Olen ajatellut sallia jopa 4 juopottelu päivää tuohon 11 päivän lomaan. Ihan typerää, mutta on nyt ainakin tällä hetkellä sellainen tatti otsassa, että näin tulee todennäköisesti tapahtumaan. Ihan itse olen joskus sanonut, että alkoholia ei pitäisi juoda kuin iloon, mutta joskus tulee kyllä otettua harmitukseenkin.
Jos pysyy tuossa 4 päivässä niin olen ihan tyytyväinen. Eikä nekään mitään pakollisia ole, jos mieli muuttuu.

Onko naisystäväsi jo tervehtynyt? Toivottavasti hänelle ei tullut mitään pidempi aikaisia oireita. Ystäväni miesystävä pääsi vasta pari viikkoa sitten sairaalasta, oltuaan siellä lievän koronan jäljiltä 5 kuukautta!

Toivotaan meille parempia ulkoilukelejä joulun pyhiksi ja lähetetään telepaattisia kannustuksia koko porukka toisillemme, jos emme jaksa tänne tulla rustailemaan. Sitten taas uusi vuosi ja uudet kujeet :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 22.12.2020 13:49:43

Moi Vilma ja muut kanssavahentelijat
Joulu menee nyt ihan melkein yksin. Paatimme viime lauantain tiedotustilaisuuden jlk etta emme jarjesta nyt mitaan. Liian iso riski. Sen verran joulupaivana tapaan kaveria etta teemme metsalenkin ja koitetaan jonkinlainen joulupiknik jarjestaa - siis ulkona. Hiukan joutuu saveltamaan mutta eikohan pari tuntia saada niin kulumaan.
Jotenkin on sellainen tunne etta en juo yhtaan koko jouluna. Torstaina viimeinen tyopv tana vuonna, illalla piknikin kasaaminen ja joulupaivana 10 aamulla treffit tuossa niin tutussa lahimetsassa. Lisaksi on zoomissa parit tapaamiset niin eikohan se joulu mene noinkin.
Naisystavani on tqysin tervehtynyt mutta ikavasti yhden kaverini aiti menehtyi sunnuntaina covidiin . Tamankin takia emme halua kokoontua sisatiloissa ja joulupaivahan on ainoa paiva jolloin se olisi sallittua. Ainakin pitaisi hyvat ilmat tulla pitkaksi viikonlopuksi.
Mites Vilma tatti ottassa? Nauratti ihan tuo sanonta.
4..1 sitten irtisanomisilmoitus. Olen jo draftannut teskstin ja pomoni ensimmainen tyopv v2021 tulee olemaan vilkas. Tavoitteena on ehdottomasti tipaton tammikuu. Kaksi kaveriani jotka ovat suurkuluttajia liittyvat joukkoon joten hyva juttu. Toinen heists sanoi minulle viime viikolla etta han pystyi pitamaan 3pv tipattoman sitten helmikuun. Eli joka ilta "pikkaisen". Tatahan sitten kompensoi hanen muuten terveelinen elamantapa mutta se lasi kaksi viinia on saatava joka ilta. Kyseessa viela naispuolinen kaveri.
Ensi viikko on siis vapaata mutta ei senkummempaa suunnitelmaa. Todella odotan etta 2021 alkaa ja tama p...a vuodi paattyy.
Kaikille hyvaa joulunodotusta!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.12.2020 15:38:39

Se tatti ( :lol: ) on siihen kasvanut tietysti kiitos v-mäisen parisuhteeni. Viime viikonloppuna alkoi ottamaan pattiin eli tatti kasvamaan kun äijä ryyppäsi tavoilleen uskollisena. Tein sen virheen, että yritin aiheesta puhua ja siitäkös se riita syntyi. Akuutti tilanne ohi, mutta kyllä se tatti siinä pysyy ja kun tietää, että joulu menee mieheltä(kin) hyvin kosteissa merkeissä niin ei sen pienenemiselle ole mitään takeita. Mutta sellaista se on, itseäni vaan voin syyttää, kun en ymmärrä lähteä tästä litomaan.

Kyllä silti varmasti myös nautin lomapäivistäni. Se hyvä puoli miehessäni on, että hän ei koskaan juopottele koko lomaa ja heti kun on eka selvä päivä hän on taas mielestäni ihan mukava kaveri. Toivotaan, ettei sitä tarvitse ensi maanantaihin asti odottaa. Jos olisi huonosti arvioinut juoma tarpeensa niin silloin voi selvät päivät koittaa jo aiemmin. Täällähän on Alkot kiinni torstain klo 13 jälkeen aina maanantaihin asti. Ja ihan hyvä niin, minun mielestä!

Oikein mukavaa metsäretkeä teille. Minäkin olen lomalle parit ulkoilutreffit sopinut. On se kiva päästä tuulettamaan päätään välillä seurassakin. Nyt lähden kyllä yksin lenkille ja sitten noutamaan kaupan ruokatilauksen heidän parkkipaikaltaan, näin vältän joulu ryysikset.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät