Olet täällä

SW10 tervehtii vahentajia

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: SW10 tervehtii vahentajia

ViestiKirjoittaja SW10 » 30.6.2020 11:55:09

Eilen menin illalla lenkille (vahan rangaistusta tissuttelusta). Oli taas hyva olo jonkin aikaa illalla, mutta yolla oli vilkasta. Herasin about 20 kertaa ja aamulla olisi kylla uni maittanut kun kello soi. Tuntuu etta olen tanaan vasyneempi kuin eilen. Eli sellaisia tissuttelun jalkitauteja. Olen aikaisemminkin tasta kirjoittanut, mutta tuntuu etta hakkaan paata betoniseinaan kun en vaan opi. Onneksi nyt ei sentaan mitaan kamalia oloja tullut tuosta pitkasta viikonlopusta. Ensi maanantaina alkaa viikon loma - rajoitusten takia tassa ei kauheasti voi matkustaa taalla saatikka Euroopassa joten menee sitten omassa talossa sekin viikko. Tiedan jo etta parin kolmen paivan kuluessa tulee tylsistyminen ja se on aina hyva tekosyy tissutteluun.
Nykyaan mietin minkalaista elo olisi jos olisin perheen perustanut aikoinaan. Joisinko yhta paljon vai olisinko rauhoittunut? En kylla nuorempana paljon juonut. Parhain bailuika 18-30v meni hyvin kuivasti, vasta 40v+ alkoi maistua. Onneksi nyt ei enaa kolmeen vuoteen ole ollut mitaan viikon rajuja putkia. Laiha lohtu mutta lohtu kumminkin. :o
Ei muutakuin etiapain. Koitan tana iltana vasytystaktiikkaa eli kavely-juoksulenkki, pitka sellainen niin toivottavasti simahdan jossain vaiheessa.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Amalia » 30.6.2020 17:54:44

SW10

Ollaan samassa veneessä, vielä odottaen itselleni todellista vähennystä, tappista! Tsemppiä silti (y)
Viimeksi muokannut Amalia päivämäärä 10.8.2020 14:45:02, muokattu yhteensä 2 kertaa
"Forget your perfect offering / There is a crack in everything / That's how the light gets in." Leonard Cohen
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 8.7.2020 17:31:54

Reilun viikon loma alkoi perjantaina. Ja kosteasti meni eiliseen tiistaihin saakka. Eli puolet tasta pienesta lomanpatkasta on tullut juotua. Pe ja la maltillisesti (silloin oli toisen kaverin synttarit jota juhlimme zoomin avulla), sitten sunnuntaina koko paiva tissuttelua, maanantai sama ja eilen tiistaina "varovaisesti". Aamupaivalla ja iltapaivalla olutta, sitten alkuillasta viela viinia, josta tulikin niin huono olo ettei ole aikoihin koettu. En sentaan illalla vessanpyttya halannut, mutta kylla kupli vatsassa oikein kunnolla - ei kestanyt kylla kuin tunnin. Ja ihme kylla aamulla aika hyvin nukutun yon jalkeen ei mitaan krapulatuntemusta. Muuta kuin harmitus/vitutus siita etta taas tallain kavi. No, toisaalta olisinhan voinut viela tanaankin jatkaa, kun tyot kutsuu vasta maanantaina. Ja vaikka huomennakin. Taytyy kylla myontaa etta ja perjantai ja varsinkin lauantai olivat varsin hauskoja, sunnuntaikin oli ok vaikka siina tuli pitkin paivaa tissuteltua. Pitihan maanantaina pubiin paasta kun ne nyt yli kolmen kk:n tauon jalkeen avautuivat.
Nyt mun sitten tehtava se, etta alan (myos) kirjoittaa tuolla lopettajissa. Sillainhan itselleni lupasin tuossa muutama kuukausi sitten jos naita putkenpatkia alkaa ilmestya. Vaikka fyysisia oireita ei ole (paitsi tuo huono olo eilen illalla) niin mista sita tietaa missa tilassa sisuskalut ovat. Ne kun ei paljon varoittele. Lisaksi mulla on aivan selkeasti juomisen jalkeen sellainen itseinho olo. Ja missaan tapauksessa en voi menna siihen vanhaan pahaan aikaan jolloin viikon viiniputket oli enemman saanto kuin poikkeus.
Sitten tassa on viela sellainen juttu etta mun kaksi kaveria on vahan samanlaisia (varmaan kaunistellaan puheet molemmin puolin), mutta juttu aina on alkoholista ja humaltumisesta. Jotenkin tuntuu etta jos tassa kunnolla raitistuu niin sitten nama kaverit jaa. Harmi sinansa kun ollaan tunnettu lahes 25vuotta.
Ja nyt niinkuin aina tanaan rankaisen itseani kunnon juoksulenkilla tanaan tallaisen putken jalkeen, toivottavasti ei tuttuja tule vastaan kun naamasta kylla huomaa etta juotu on. Onneksi juomavalinta on ollut lahinna olutta eika mitaan kirkkaita. Taalla joskus joku kirjoitteli juovansa lavan olutta paivassa, mulla eilen jai kylla kahdeksaan purkkiin (vastaa suomalaisittain 0.33 pulloa) - seli seli ja olihan siinakin ainakin 6 liikaa.
Avaan siis ketjun tuolla lopettajissa, mutta koitan taallakin kirjoitella. Hyvaa kesan jatkoa kaikille!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ruusunen » 8.7.2020 22:17:39

Moi tännekin ketjuun.

Tunnistan meissä paljon samoja piirteitä..juuri se että alkaa putkettaa jota ilmiötä itselläni ei vielä aiemmin ole ollut.. ja se itseinhon määrä sitten..huh..

Mutta minä olen nyt päättänyt onnistua vähentämään pikkuhiljaa alkoholinkäyttöäni vaikka lopetuskin on mielessä käynyt..

Ensin yritän päästä vaikka 15 viikkoannokseen ja sieltä sitten paljon vähemmäksi pienin askelin. Ja keräilen nollapäiviä , yritän saada joka viikolle vähintään 2!
Ruusunen
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 16.7.2020 12:05:18

Moi Ruusunen ja tervetuloa tannekin kirjoittelemaan.
Mulla oli pitkaan hyvin maltillista tuo alkon kaytto aina tuohon toukokuulle asti. Lockdown alkoi ilmeisesti ahdistaa ja kun kavereita ei nahnyt niin olihan se olut hyva kaveri. Nyt on tullut sellaisia patkia etta 3-4pv putkeen (ei kuitenkaan 24/7, mutta sellaisen 8-10tunnin aikana). En nykyaan edes humallut, tulee vaan sellainen pohnainen olot. Olut jota olen juonut on tallaista paikallista olutta 3.5-3.8% joten ei ihan suomalaisen keskioluen vahvuista. Ihme kylla viini nykyaan tokkii jo kahden lasin jalkeen ellen sitten veteen sita lantraa.

Tuonne lopettajiinkin pitaisi nyt lupaukseni mukaan alkaa kirjoittaa. Tuntuu vaan etta kynnys on kova. Muutama vuosi sitten sinne kirjoitinkin, kun putket olivat rajumpia, eli viinia aamusta (aamuyosta :oops: ) iltaan ja olot oli sen mukaisia. Tuntui vaan etta siella vaihtoehto on AA tai hauta. Joka varmaan voi joissakin tapauksissa pitaa paikkansa.

Yhden kaverini kanssa juttelin viime viikonloppuna lenkin jalkeen alkon kaytosta. Hanen mielestaan minun kayttoni on hyvin kohtuullista eika mitaan syyta olla huolissaan. Olen siis nakojaan hyvin osannut salata. Juttu lahti siita etta hanen poikansa (21v) on nyt alkanut kayttamaan alkoholia reippaasti. Siina sitten juteltiin ja jotenkin koitin avautua omasta kaytostani, mutta ei ilmeisesti mennyt perille. Tanaan menemme lenkille illalla joten toivottavasti sen jalkeen pystymme taas asiasta puhumaan.

Toissa on nyt hyvin stressaavaa lahinna siita johtuen etta etana tyoskentely ja eraiden ongelmien ratkaiseminen skypen etc kokousten kautta on aarimmaisen vaikeaa. Eilenkin alkoi siis sen verran kiehumaan etta aloin iltapaivalla lipitella olutta. Olin oikein odottanut etta paasen lenkille illalla, mutta pilasin sen sitten ottamalla. Ei mitaan kanneja vaan sellainen mukavan pohnainen olo. Menikohan 8 purkkia, en ole laskenut. Youni oli ihme kylla hyvaa ja aamulla nukuin pidempaa kuin normaalisti. Aamulla oli ihan ok olo, mutta hiukan holmistynyt olo siita etta taasko lipesin. Hyva puoli oli se, etta ei tehnyt mieli jatkaa vaikka, myonnetaan, kaapissa on melko lailla olutta jaljella.

Sunnuntaina on yhden kaverin synttarit - asuvat ihan kavelymatkan paassa. Tarkoituksena grillailla kun ilmatkin vaihteeksi suosivat. En halua nyt paattaa etta en ota, silla jos sitten otankin niin pettymys on kova. Onneksi ihan sivistynytta porukkaa ja jokaisella tyopaiva maanantaina niin en usko etta yli menee. Mutta varovainen saa olla. Sinne tulee myos kavereita joita en ole nahnyt sitten maaliskuun alun.

Tanaan EI oteta!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 20.7.2020 12:56:30

Jatketaas yksinpuhelua :D

Viikonloppu meni suunnitelman mukaisesti. Eilen sunnuntaina oli siis kaverin synttaribileet. Olimme heidan puutarhassaan pienella porukalla - hyvaa ruokaa oli ja myos juomaa oli tarjolla. Join siina iltapaivan aikana muutaman oluen, sanoisin etta 5 tuoppia kaikenkaikkiaan (pikku laseista juotiin joten jalkeenpain yritin vahan ynnailla). Paria kaveriani en ollut nahnyt sitten maaliskuun alun sattuneesta syysta joten oli oikein kivaa siina rupatella ja catch up. Kotiin tulin seitseman aikoihin ja johan raukaisi kun ulkona auringossa oli vietetty koko paiva. Otin viela lasin viinia vaikka se nyt oli ihan turhaa kun tassa oli tarkoituksena vain porukassa nauttia alkoholia. Lyhdyt sammuivat jo yhdeksalta ja yllatys yllatys nukuin kuin tukki aina puoli yhdeksaan saakka! Mita ihmetta - en herannytkaan aamuyosta kauhun hetkiin ennen tyopaivaa. Aamulla paa oli hyvin selkea ja tassa jo mennyt puoli tyopaivaa melkein lauleskellen.

Juuri tuollaista olen tavoitteena pitanyt etta porukassa voi fiksusti ottaa, mutta nuo sohvajuopottelusessiot saisivat nyt jaada. Nyt on myos sellainen olo etta alkoa ei tule vahaan aikaan tekemaan mieli. Tunne on aika vahva, vaikea selittaa. Tassa kuussa ei enaa ole mitaan pippaloita. Ensi viikonlopuksi on alkotonta ohjelmaa joten uskon etta se menee taysin alkotta. Elokuun alussa on niin tiukka tyo deadline etta sita ei kylla riskeerata kosteilla illoilla/paivilla.

Katsoin taman vuoden "saldoa" ja onhan siella aika punaisella valilla, mutta sitten on myos pitkia alkottomia jaksoja. Ei muuta kuin eteenpain!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 9.8.2020 12:58:26

Kosteasti on mennyt tama kesa. Maarallisesti vahemman kuin ennen vanhaan mutta oluen tapatissuttelu on jaanyt paalle. Eika mitaan pari pulloa valkoviinia aamulla ennen toita jotta "heraa". Mutta olutta ja olutta - ei vahvaa eika edes keskivahvaa mutta kuitenkin... perjantaina ja eilen 7-8 h tissuttelua ja siina puuhastellen. Tanaan ei mitaan. Aamulla oli jonkin verran krwpulainen olo mutta koitan tassa iltaan mennessa paasta lenkille. Onnistunee kunhan syon kunnolla ja lepailen. Eilen oli viela kaveritapaaminen paivalla ja siinahan innostuttiin ottamaan enemman kuin yhdet. Onneksi oli muuta tekemista niin en jatkoille lahtenyt. Jos olisin lahtenyt niin nyt korjaltaisiin. Kun arvata saattoi yolla oli liskot kylassa kun olin paattanyt lopettaa tanaan. Toissa viikonloppu oli ensimmainen alkoton sitten kesakuun :shock:
Eli kyllahan mina olen jo useasti myontanyt itselleni olevani alkoholisti. Mutta en siltikaan viela ole valmis siirtymaan lopettajiin. Koitan nyt ensin olla ensi vkonlopun tissuttelematta. Katsotaan miten aijan kay...
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Amalia » 9.8.2020 19:25:02

Yrittänyttä ei laiteta.

Terveisin nimimerkki Pikku Hilja :)
"Forget your perfect offering / There is a crack in everything / That's how the light gets in." Leonard Cohen
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 29.8.2020 16:06:26

Elokuu ei kylla ollut minun kuukauteni. Tuli pari ikavaa uutista ja siitahan se kaljaputki lahti kayntiin. Olen tilanteessa jossa minun ilmeisesti pitaa myyda taloni (Tama ei liity juopotteluun vaan arvonalennukseen alueella ja tasta ei pankki tykkaa). Olen kylla katsellut toita etela Englannista , joten tama Voi olla mahdollisuuskin.
La ja su join iltaisin jonkin verran. Sitten maanantaista alkoi 5pv olutputki. Tyothan sujui loistavasti kun etatoita tehdaan ja enka nyt ihan 24/7 ollut humalassa. Edelleen kevytolutta, sellaista 3.5pros , mutta 10-14 tolk (0.33l) per paiva siina asmukymmenen ja iltakuuden valilla. Paivat olivat yhta toistoa toisistaan. Nukuin kylla hyvin paitsi viime yona oli katkonaista unta vaikka tanaan vapaapv. Siitakin huolimatta ei ole yhtaan krapulantunnetta. Painvastoin olo on energinen ja olen tassa lahdossa juoksulenkille ja huomenaamuksi olen sopinut menoa. Mutta haitallistahan tuo kippailu on. Taas tunnistin itsestani etta oli sellainen hallavalia meininki. Nyt on sitten tarkoituksena kuukauden tipaton. Jos ei onnistu niin lopettajiin mars.
Kun katsoo taakse v2020 on ollut paljon onnistumisia mutta myos tallaisia perseelleen menoja. Heina ja elokuu ovat kosteimmat joten senkin vuoksi haluan kunnon tipattoman jakson menee talo alta Tai ei.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 29.8.2020 16:15:37

Viela piti lisata etta ihme kylla valkoviini ei enaa maistu. Olen tainnut juoda sita elamankiintioni tayteen. Pari viikkoa sitten olin kavereilla illanvietossa ja joku tarjosi valkoviinia. Maistoin kulauksen ja loput meni puutarhakasveille. Punaviiniakaan en ole kuukausiin maistanut. Mutta sitten Tama paikallinen olut Jota talla viikolla join kuin vetta....!!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Amalia » 29.8.2020 19:18:13

SW10,

onko etätyö aiheuttanut lisää alkon kulutusta? Jos, niin sitä on varmaan vaikeaa taklata ... Toivon, että löydät jotakin korvaavaa tekemistä juomiselle :)
Amalia
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 29.8.2020 20:01:36

Hei Amalia
Tavallaan on lisannyt. Toisaalta muutama vuosi sitten olin ns pukujuoppo joka harrasteli kosteita lounaita (ja kosteita aamiaisia) ja nimenomaa tyopaivina . Se loppui v 2017. Sen jlk on ollut kosteita jaksoja ja valitettavasti tama elokuu on ollut yksi kosteimmista aikoihin. Ennenhan mun juoma oli valkoviini jota join kuin vetta ja viikon putken jlk olot oli mita oli. (Tuolta lopettajista loytyy mun ketju ja kuvauksia kauhukrapuloista). Onneksi nyt nayttaa silta etta viinit on juotu.
Niinkuin arvasin pitkasta juoksulenkista tuli hyva olo ja melkein unohdin minkalainen juoppo Olen. Paradoksista kylla tormasiin eraaseen tuttuuni joka sanoi etta kyllapa naytat energiselta ja freesilta :shock: siis 5 paivan tissuttelun jlk...
Aamulla onkin aikainen heratys kun tapaan kaverini Jo 8 aamulla. Mukavaa ohjelmaa tiedossa koko paivaksi mihin ei kuulu alkoholi.
Yksi asia muuten mista luovuin juuri koronaepidemiaa ennen on kahvi ja muut kofeiinipitoiset juomat. Ihan ykskaks ilman sen kummempia vieroitusoireita. Ja todella pidin kahvin mausta ja tuoksusta. Mitenkahan taman kaljan kanssa tekee niin tiukkaa...
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 30.8.2020 19:10:21

Sunnuntai mennyt alkotta. Tapasin kaverini aamuvarhain yhteisen harrastuksrmme parissa ja juuri tulin kotiin klo 6illalla. Olo sopivan vasynyt joten iltapalaa ja televisiota. Huomenna on viela yleinen vapaapaiva joten tassa viikonlopussa olisi ollut oiva tilaisuus jatkaa tissutteluputkea. Olen huomiseksi sopinut pari tapaamista joissa ei alkoa oteta.
Taloasiaa kuulee enemman syyskuun puolessavalissa ja sitten katsotaan mita tehdaan. Jotain varasuunnitelmia on. Tahan taloon on vahan sellainen viharakkaussuhde. Vihaan sita kuinka paljon olen taalla dokannut. Mutta on tassa paljon hyvaakin, taloudellisesti tama on vaan liability valitettavasti. Noh, etiapain. :)
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 1.9.2020 11:32:46

Eilinen maanantai oli yleinen vapaapaiva ja olikin tekemista niin paljon, etta jopa alko-ajattelutkin unohtui. Olin illalla aika poikki ja pitkasta aikaa nukuin ilman yoheraamisia paitsi yhden kerran herasin kun oli niin kylma etta piti laittaa patteri paalle. Viime viikollahan kaljaputken aikana tuli herattya useita kertoja yon aikana. Noiden putkien aikana olen mennyt yleensa aikaisin "nukkumaan", jopa siis 8lta. Sitten sita herataan 2lta yolla kun promillet alhaalla ja olo ei ole kauhean mukava. Sehan tassa kotoatyoskentelyssa on iso minus etta ei haittaa vaikka aamulla haisisi ja nayttaisi vaikka milta. Ja sitten voikin aamupaivan aikaa korjailla jos silta tuntuu…! :(
Nyt pitaisi sitten paasta raittiusputkeen kiinni. Otan kuitenkin paivan kerrallaan enka nyt pahemmin huolehdi esim perjantaista, kun se on nayttanyt nyt olevan se kompastuskivi tana kesana. Siihen on viela montakymmenta tuntia aikaa ja se on sen ajan murhe. Syksy on kuitenkin alkanut niin aika avata uudet lehdet.

Tanaan menen kaverin kanssa ihan kavelylenkille. Ehdotteli illallista ravintolassa, mutta sanoin etta olen ostanut ruuat talle viikolle, joten en syo ulkona ( ei ollut edes valkoinen valhe). Tanaan tai huomenna myos siirran vahan huonekaluja jotta "kotikonttorini" olisi mahdollisimman piilossa. Joskus ahdistaa katsoa tyopistetta kun se on ihan makkarin vieressa muistuttamassa tekemattomista toista. Ja olihan tyopoydan alle olevaan roskikseen ilmestynyt aika kasa kaljatolkkeja viime viikolla, ei mikan kiva naky :oops:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 2.9.2020 19:22:11

Keskiviikko mennyt kohtuu hyvin. Otin eilen. melatonin tabletin (jenkeista ostettu vahvempaa kamaa) kun olin jotenkin ylipirtealla paalla illalla ja pelkasin etten saa unta ollenkaan. No tulihan se sielta mutta ollut hiukan tokkurainen olo koko paivan. En viitsi nyt edes lenkille lahtea toiden jlk kun vetta tulee ja jonkin verran vasyttaa Jo vaikka klo vasta 18. Kaljaa eika muutakaan alkoa tee mieli. Loho-ilta siis tiedoosa :)
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät