Olet täällä

SW10 tervehtii vahentajia

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: SW10 tervehtii vahentajia

ViestiKirjoittaja SW10 » 21.9.2019 19:47:24

Tanaan on ollut kummallinen olo. Joka toinen tunti energinen flunssasta huolimatta ja joka toinen tunti erittain vasynyt. Pistanen flunssan piikkiin. Kaveritapaamisen jlk nukuin paivaunet - sellaista raskasta unta noin tunnin verran. Paa oli sekaisin kun herasin, ihan kuin olisin ollut humalassa. Piti ihan muutama minuutti odottaa ennenkuin nousin.
Tanaan olen varmaan tehnyt ennatyksen Plinkin lukemisessa. Kiva saada Sporttari takaisin! Missahan Wisefool luuraa.
Katsoin loppuvuoden kalenteria ja tunnistan kaksi perinteista riskiajankohtaa, joista voi putki lahtea kayntiin. Viikko lomaa marraskuun lopulla ja silloin mennaan etelaan. Seurana yksi kaveri ja hanen tuttujaan. Olen lomakohteessa pari pv vahemman kuin muut. Ajatuksena on siis ollut etta selvian toihin. Aika kieroa ajattelua. Toissa vuonna kavikin niin etta lomamatka meni tipatta ja pitihan sita sitten viikko "juhlistaa" kotisohvalla. Ei ollut lopussa kivaa. Nippanappa selvisin toihin ja oli masentunut olo ainakin viikon.
Toinen ajankohta on joulu. Viime jouluna tuli "vain" kolme pv kitattua ja siita selvittiin paivan krapulalla. Edelliset joulut ovat olleet paljon kosteampia ja jalkipyykit kestaneet paivia. Nyt todella toivon etta en juo tippaakaan. Kutsuja tulee eri paikkoihin joten syyna ei ole ollut etta kotisohvalla joisin yksinaisyyteeni. Toissavuotisen joulun megakrapulan (lue vieroitusoireet) paatin Etta lahden jonnekin kauas joka joulu mutta en ole asialle tehnyt mitaan. Asiaa hankaloittaa viela se etta jouluaattohan on ihan tavallinen tyopv taalla ja joulupv on erittain kallis matkustaa (mutta viikon putki se vasta halpaa on kun tulee joka ravintola koluttua monta kertaa :lol: ).
Kaikille hyvaa vlopunjatkoa!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 25.9.2019 13:24:11

Jatketaas taas yksinpuhelua :lol:
Ilman alkoa ollaan menty. Tosin tana aamuna tuli mieleen, etta ostaisiko illaksi pullon pari viinia ja jattaisi lenkin valiin ja istuisi sohvalla koko illan tylsia tv ohjelmia katsoen. Flunssa alkoi olla selatetty sunnuntai -iltana ja maanantaina olikin kiire tyopaiva kun kaksi paivaa tuli otettua sairauslomaa viime viikolla. Paasin kuitenkin lenkille maanantaina ja tuntuipa hyvalle melkein viikon tauon jalkeen. Tuntui niin hyvalle etta ei edes alko kaynyt mielessa.
Olen periaatteessa antanut luvan itselleni ottaa ensi sunnuntaina kun naen vanhan kollegani. Ollaan aina pidetty yhteytta ja nahty ehka kerran pari vuodessa. Nyt han on muuttanut melko lahelle, joten sovittiin sitten, etta sunnuntaina han kokkaa miehensa kanssa ja menen heille illalliselle ja samalla naen heidan uuden talonsa. Uskon, ettei siina tule mitaan overeita, silla on sunnuntai-iltapv ja kaikilla tyot maanantaina. Hauskaa tod.nak tulee olemaan.
Perhana, nyt kirjoitin tuosta aamun ajatuksesta, etta tanaan voisin viinia juoda illalla niin nythan se on pysynyt mielessa koko ajan. Olisi pitanyt olla hiljaa vaan. Raportoin myohemmin miten aijan kay. :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 25.9.2019 14:46:22

Täällä tosiaan joutuu välillä hieman käymään yksinpuhelua, kun me laiskiaiset emme saa aikaiseksi kommentoida, pahoittelen :wink: .

Nyt muuta sen viinin tilalle jotain muuta mitä voisi tehdä mieli, vaikka suklaata. Jos saisit sillä sen käännettyä pois ajatuksista. Olet sitten sunnuntaina paljon paremmalla mielellä ystävän luona nauttimassa viiniä, kun et ole turhaan viikolla sitä juonut. Käy edes lyhyt lenkki, osta takaisin tullessa jotain herkkua, ei viiniä. Sitten katselet niitä tylsiä tv ohjelmia sen herkun seurassa. Tsemppiä syksyisen synkästä Suomesta :)
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 26.9.2019 09:16:44

Tää on suurimmaksi osaksi suurta monologia vaan haitanneeko sekään :lol: mulle tää on yleensä kuitenkin se paikka mihin saa rauhassa pysähtyä tuumailemaan asioita ja tuijottelemaan ikkunasta ulos. Mä todella harvoin kirjoitan muulla kuin kotikoneella tänne. Nytkin kahvimuki vieressä ja tuijottelen ulos harmauteen ja kerään voimia iltavuoroon.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SW10 » 26.9.2019 15:52:24

Tunnustan… ostin viinipullon eilen toiden jalkeen. Sohvalle, jalat ylos, telkkari paalle ja pikku tissuttelua. Ei kuitenkaan edes isompaan hiprakkaan paassyt ja nukkumaan klo 9. Suoraan sanottuna ei harmita ja tanaan en osta enka juo mitaan viinia kun on lenkki Edessa toiden jalkeen.
Olihan se ihan rentoa katsoa pari tuntia televisiota (yleensa viikolla katson vain uutiset if that) ja lipitella. Mulla punaviini tekee sen, etta alkaa raukaisemaan jo lasillisen jalkeen. Valkoviinin vaikutus on taas ihan painvastainen, ei ihme etta sita aikoinaan aamuisin join :roll:
Aamulla ei ollut mitaan krapulaoloa vain sellainen olo etta kyllapa nukuin hyvin. Ihan ihmettelin. Flunssan aikana unet oli katkonaisia joten oli vahan catch up to do. Aamulla huomasin etta pullon pohjalle oli jaanyt puoli lasillista joka meni viemarista alas. Siis mita ihmetta noin 2.5 lasia punaviinia ja meikalainen valmis sankyyn...Aikoinaan ei kolme pulloa paivassa riittanyt... :shock:
Sunnuntaina sitten keikka ex kollegan luokse. Juomme ehka 1-2 pulloa viinia kolmeen pekkaan. Mutta jos pariskunta ei ota niin en minakaan. Ja ajoissa kotiin!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 30.9.2019 15:54:14

Viikonloppu ohitse. Lauantaina oli suhtkoht tylsaa, mita nyt vahan shoppailin ja illan vietin leffojat katsellen. Sunnuntai olikin sitten hauskempi paiva. Ensin lenkki, sitten lounaalle kavereiden luokse, mista mainitsin aikaisemmin. Ruoka oli herkullista ja viinia siina juotiin pikkuhiljaa pitkin iltapaivaa. Aika meni nopeasti ja ysilta lahdin kotiin, vain noin puolen tunnin matka. Kotona otin viela yomyssyn , eli lasillisen punaviinia. Uni maittoi, mutta herasin arsyttavan aikaisin, jo viidelta enka oikein saanut enaa nukuttua sen jalkeen. Tanaan ollut suht alavireinen olo: tuntuu etta flunssa mokoma ei vielakaan ole kadonnut ja toita pitaisi painaa.
Syyskuu paattyy tanaan ja vaikka ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan niin kokonaiskulutus jai selvasti vahemmalle kuin kesalla. Lokakuussa ei onneksi ole kuin yhdet pippalot, joissa voin ottaa (tai olla ottamatta). Tuleva reissu hiukan pohdittaa, kun silloin voi tulla juotua. Tiedan itseni hyvin ja jossain vaiheessa ajattelen, etta eihan nyt muutamat aamuoluet haittaa kun muutkin juovat ja kun olen lomalla auringon (toivottavasti) alla ja kun ja kun… No, sita on liian aikaista surra nyt.
Joulut olen perinteisesti juopotellut pitkan kaavan mukaan ja karsinyt siina sitten krapulat. Nyt sain kutsun joulupaivaksi ja vaikka tuleekin otettua seurassa niin enpahan ole sulkeutunut taloni sisalle sohvalle useaksi paiviksi. Joten uskon etta joulu menee suht kohtuullisesti. Viela on muistissa vuoden 2017 joulu. Olin siis vetanyt viikon putkia noin kerran kuussa koko vuoden ja ajattelin, etta vedetaan nyt joulu samalla kaavalla. Se oli kirjaimellisesti aamusta iltaan ja yohon juopottelua, nukkumista outoihin aikoihin ja viinia naamaan kun heraa. Jouluaattona herasin neljalta tuttuun yokottavaan oloon ja aamuyon ja aamun aikana halasin vessanpyttya monta tuntia. Sen jalkeen makasin raatona sangyssa joulupaivan aamuun asti ja krapulaa kesti nelja paivaa. Ei sellaista enaa, kiitos!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 30.9.2019 17:59:32

Ai, että sulla on taito kuvata krapulaa niin karmivasti ja elävästi :) Olen näitä sun kuvauksia aikaisemminkin ihaillut.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja SW10 » 3.10.2019 12:00:19

Olin alkuviikolla pari pv lomalla ja juopotteluksihan se meni. Ei onneksi aamusta iltaan. Maanantaina toiden jlk tempasin kunnon kannit kotisohvalla. Tiistaina karsin krapulaa 2ip saakka ja aloin epaonnistuneen loiventelun jota kesti eilisiltaan saakka. Nyt on sitten krapula ja toissa pitaisi keskittya. Lisaksi vielakin vaivaa flunssa jota juopottelu ei auta. Tama oli siis vuoden kolmas putki - onneksi lyhyt sellainen. Olo on etova ja just ja just sain aamupuuron alas. Nyt korkki kiinni vahaksi aikaa. Motivaatiota siihen on kunhan muistaa taman paivan olotilan. Yoks.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 3.10.2019 16:22:25

Onpa ollut paiva. Kierona juoppona ajattelin etta kun pomo on poissa niin kayn alakerran ravitsemusliikkeessa ottamassa loiventavat. Onneksi en niin tehnyt vaikka olo on kurja. Kun paasen kotiin niin peiton alle vitutusta potemaan. Miks mun piti juoda tollain. Luojan kiitos en jatkanut juomista tanaan.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 4.11.2019 17:36:50

Joko siita on kuukausi kun omaa ketjuani paivitin….??? Lokakuussa oli vahennysta edellisiin kuukausiin verrattuna, taisi tulla neljannelle tilalle tana vuonna tammi, helmi ja heinakuun jalkeen. Ei paha mutta ei mikaan loistosuorituskaan… Torstaina oli Halloween bileet, todella hauskat sellaiset. Ja niin sita jatkettiin perjantai ja lauantai. Ei mitaan overeita, mutta sen verran etta eilen sunnuntaina tuntui. Muutamalla kaljalla tapoin sitten aikaa iltapaivalla, kun ei lenkillekaan jaksanut menna. Koitin hiukan valvoa, jotta en ihan aikaisin heraisi, mutta jo ennen yhdeksaa sammui lyhdyt ja aamukolmesta alkoi kellon tuijottelu ja paniikit tulevasta tyopaivasta. Joten nyt nuutuneena toissa - taas onnekseni hiljainen paiva ja pomo ja lahin kollega molemmat sairauslomalla ainakin tanaan.
Alunperin oli tarkoitus vain torstaina juhlia, mutta viime tipassa otinkin perjantain lomaa ja kieltamatta hauskaa oli aina lauantaihin saakka.
Seuraava iso koitos onkin sitten kuun loppupuolella oleva matka. Porukassa mennaan ja yleensa se on ok. Se on se kotiinpaluu mika on haasteellinen. Akkia ajattelee, etta otetaan nyt vahan kun reissussa kayttaydyin niin hyvin :? Toissa vuonna ja viime vuonna tallaiset ajatukset johtivat usean paivan putkeen ihan kotisohvalla ja kaikkihan tietaa minkalaiset jalkiseuraamukset niista tulee jos aamut alkaa valkkaripullolla. No, nyt en sita murehdi ja sen tiedan etta tanaan en ota. :lol:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 5.11.2019 11:56:12

kirjaanpa tanne taman aamuisia tuntemuksia. Pitka viikonvaihde meni siis tissutellessa, ei kuitenkaan aamusta iltaan. Sunnuntaina viela iltapaivalla join olutta. Maanantai, varsinkin aamupv toissa oloni tuntui nuutuneelta. Tuskinpa kuitenkaan olisin nukuttua saanut jos kotona olisin ollut. Iltaa kohden piristyin ja menin toiden jalkeen 5km lenkille ja olo oli hyva. Nukuin levollisesti, mutta aamulla olo tuntui raskaalta paassa - ihan kuin olisi jet lag. Toihin matkalla kavin kaupassa ja vanha tuttuni- lieva paniikkikohtaus iski. Kesti vain pari minuuttia ja osaan hengityksella hoitaa sen pois. Sain nuorempana silloin talloin kohtauksia. Yliopistaikana laakari maarasi rauhoittavia, mutta en oikeastaan niita kayttanyt. Lisaksi alkoa kaytin tod harvoin. Olen aivan varma etta tuo johtui kosteasta viikonlopusta, lisaksi nykyaan kun en putkia harrastele niin kroppa ei olekaan niin tottunut. Olkoon se nyt opetuksena. Nyt olo tuntuu rauhalliselta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn etta onko muilla vastaavaa ollut ja jos on miten olette sita hoitaneet? Muutama vuosi sitten jouluna oli erittain kostea viikko takana ja kauppaan piti paasta...paniikiksihan se meni...kassalle ankytin etta lompakko jai kotiin ja heti viereiseen pubiin valkoviinia kittaamaan jotta olo helpottuisi. Helpottuihan se hetkeksi, mutta seuraavana aamuna ei ollut kivaa yhtaan. :cry:
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 15.11.2019 16:41:04

Tilannepaivitysta. Sunnuntaina ja maanantaina tapasin kavereita ja otin molempina iltoina- kulutus oli melko minimaalista, n 2-3 lasia punkkua. Ei edes tehnyt tiukkaa olla jatkamatta, vaikka yksi kaveri pyysi viela tiistaina illalla ulos. Tana viikonloppuna ei ole tarkoitus ottaa yhtaan. Tekemista on seka la ja su. Eika Sen puoleen tee mielikaan talla hetkella.
Seuraava lomareissu, n. viikon paasta alkava, on se juttu joka hiukan askarruttaa. Ja lahinna sen jalkeinen lahesviikon loma kotioloissa, jossa olen usein paatynyt sohvajuopoksi paiviksi. Vaikka olen useat lomat porukassa viettanyt melko vahaliemisesti (ihan vain pitaakseni kulisseja ylla?) niin homma levinnyt kasiin kun on paassyt kotiin. Verhot kiinni ja pullo auki! Hommasta mennyt maku parissa paivassa ja sitten mietitty etta mites nyt jarrutellaan etta paasee duuniin/sovittuihin tapaamisiin. Marraskuun pimea aika ei tietenkaan ihanteellinen aika lomalle, mutta itse en siihen pysty vaikuttamaan. Olen nyt ainakin sen sovinnut etta reissun jalkeisena paivana lahden heti aamupaivalla lenkille parhaan kaverini kanssa (han ei tieda juomiseen liittyvasta ongelmastani ja pitaa minua hyvinkin sivistyneena viininlipittajana). Jos homma ku..ee niin kerron sitten totuuden hanelle. Sen olen nyt itseltani vaatinut.
Tietysti tallaisia asioita on turha etukateen stressata. Kohteessa pitaisi auringon paistaa, joten tuo vaihtelua tahan jatkuvaan sateeseen. Paluupaivana lento on jo aamusta, joten silloin toivottavasti ei viinihammasta kolota.
Katsoin tassa kalenteria pari vuotta taaksepain: 13.11.2017: 5 paivaa aamusta iltaan tissuttelua, olo fyysisesti huono, peruin jo kolme kaveritapaamista. Illalla uskaltauiduin varoivaisesti lenkille, mika helpotti oloa hiukan. Ensimmainen yo painajaisia taynna... huh!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 16.11.2019 19:24:10

Sain tuossa paivan hommat ja tapaamiset tehtya ja kotiin kavellessa tuli mieleen Etta kavisiko kaupasta hakemassa punaviinia ja joisin sen kynttilanvalossa kun nyt illalla 6sta eteenpain ei ole suunnitelmia kuin katsoa telkkaria. Ostin sitten suklaata viinin tilaan. Vaikka suklaata on tassa ahmittu niin silti mokoma viini pyorii mielessa ja lahikauppa auki puoleenyohin...Onneksi ulkona on aivan surkea ilma joten en taida sita litkua hakea. Ja en halua tukkoista oloa aamulla!
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 30.11.2019 13:29:49

Lomat melkein takana ja mita ihmetta. Lomamatkalla etelassa otin kahtena iltana seurassa. Ei maistunut. Kotiin tultua ei edes kaynyt mielessa etta ottaisin. Nyt on lauantai ja maanantaina toihin. Edelleenkin on sellainen olo etta viini ja olut lahinna yokottaisi. Onkohan mulla samaa vaivaa kuin Vilma66lla? :D
Lomamatka oli ihan kiva joo, mutta turistirysassa melkein viikon oleminen tuo kylla koti ikavan. Pari nahtavyytta tuli nahtya ja kun kaverit saapuivat pari pv myohemmin niin olihan siina kiva yhdessa seikkailla. Yhdesta kaverista huomasin etta hanellekaan ei maistunut. On ollut kovakin ottamaan mutta ehka molemmat olemme aikuistuneet :lol:
Joulu onkin sitten seuraava koettelemus. Onneksi olen joulupaivana naapurissa missa alkoa ei tyrkyteta. Ja sitten tuleekin vieraita uudeksi vuodeksi eika hekaan pahemmin ota.
Eli marraskuusta tuli suht vahalieminen.
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja SW10 » 7.12.2019 10:52:37

Tilannepaivitysta. Edelleenkaan ei tee mieli alkoa. Eilen, Suomen itsenaisyyspaivana, sain suom kavereiltani jotain skumppalasikuvia. Itse ajattelin, etta olenko vahan outo nimittain jos skumppaa maistaisin niin tokkisi aika pahasti.
Vahaliemisen marraskuun jlk unen laatu on ollut taas aivan mahtavaa. Toissa jaksaa paremmin ja melkein joka ilta jaksaa lenkkeilla vaikka ulkona on sysimustaa.
Nyt sitten paivan aktiviteetteihin. Aika paljon (tylsaa) tekemista kotona ja joululahjaostoksia. Huomenna varhain kaverin kanssa lenkki joten tanaankaan ei oteta. :D
SW10
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät