Olet täällä

Päiväkirjani

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirjani

ViestiKirjoittaja venkku » 4.4.2021 17:57:44

Moi vaan. Nojoo mullakaan ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Torstai meni hyvin 6kpl olutta mut sitten perjantainakin join 6kpl vaikka piti olla selvänä. Tosin puolet niistä oli ykköstä. Eilen sain jostain syystä päähäni kokeilla juoda 8kpl, vaikka mun suunnitelma oli max6. Mulla oli ihan jäätävä darra tänään ja tajusin että ei tää liiallinen juominen oo enää hauskaa. En mä halua enää juoda mitään päkkejä. Jatkossa 4kpl saa olla maximi. Helppo se tietysti näin darrapäivänä suunnitella, mutta kyllä mä uskon että tää tulee onnistumaan. 4kpl oli mun tavoitekin jossain vaiheessa, mutta aiemmin se tuntui tosi kaukaiselta haaveelta. Nyt se tuntuukin yhtäkkiä helpottavalta ja hyvältä suunnitelmalta. Ihan kohtuullinen määrä mun mielestä vielä. Päivittelen tänne sitten taas, miten arki alkaa sujua. :D Tsemppiä sullekin Sarvikuoma ja muille!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 8.4.2021 14:05:29

Eilen oli mun eka 4 oluen harjoitus. Se meni tosi hyvin ottaen huomioon että ostin 8päkin, josta puolet siis on edelleen kaapissa! Tosi harvoin oon pystynyt niitä siellä pitämään joten voi sanoa onnistuneeksi juomakerraksi. Tarkoitus olisi huomenna pe juoda ne toiset 4kpl. Tavallaan ei haittaa että näitä päiviä kertyy kun nuo määrät on niin pieniä verrattuna entisiin. Oon vaan niin iloinen että pystyin noinkin pieneen määrään. Toki tää vaatii vielä harjottelua. :D Mut sitten kun totun tähän, niin vähennän kertoja esim.kerta viikkoon/kahteen, kattoo sitten. Pikkuhiljaa taas eteenpäin.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 18.4.2021 18:02:09

Aika nopeasti totuin 4 oluen juomiseen, oon nyt pari kertaa sitä tässä harjoitellut. Ei ollut yhtään niin paha kuin luulis, siis että se ei riittäisi nautinto-oluiksi. Yhtenä iltana meni jopa 3 ja se onkin sitten seuraava harjoitus. No, eilen vähän takapakkia ja join 6kpl joten aattelin nyt olla vappuun asti tipattomalla, eiköhän nää harjotukset ollu nyt tässä hetkeks. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 20.4.2021 06:51:26

Ykkösoluiden juominen on mielenkiintoinen juttu. En ole kokeillut. Täyttääkö se sitä alkoholista luopumiseen liittyvää tyhjiötä, minkä mainitsit vai minkälainen tunne sitä juodessa tulee?

Itse ajattelen tällä hetkellä, että kaikki nollaoluetkin yököttää minua, kun tavoittelen pysyvämpää raittiutta. En uskalla kokeilla, edes nolla-prosenttista, koska niissäkin voi olla alkoholia jonkin verran. Joskus käytin korvikkeena nollaolutta ja siihenkin tuli tapa.

Oletko koskaan ajatellut suosituksia? Olikohan se 1 annos eli tuollainen pieni olut per ilta, josta ei ole terveyshaittoja? Onko se ollut tavoitteenasi missään vaiheessa?

Tällaisiä kysymyksiä tällä kertaa ja mukavaa tiistai-päivää täältä kahden viikon tipattoman kohdalta! :)
Mottoni on elää tasapainoista arkea raittiina.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 20.4.2021 20:38:48

Oon muutaman kerran juonut ykkösolutta ja sehän on periaatteessa sama mutta laimeampi. Eli pitää juoda muutama enemmän jos haluaa siitä mitään nousua tuntea. Kyllä sekin ihan nautinto-oluiksi kelpaa. Mutta nyt kun oon harjotellu noita vähempiä määriä niin oon juonut kolmosta. Tykkäsin kyllä Rainbowin ykkösoluesta, kerrankin pistin maun merkille. :D Yleensä kun sitä olutta on tullut juotua ihan muista syistä kuin maun takia.

Kyllä mä oon joskus miettinyt noita suosituksia, että oishan se aika hienoa jos niihin pääsisi. Muistaakseni 7 olutta saisi nainen viikossa juoda, eli yksi päivässä. Tuskin mä joka päivä haluan juoda, varsinkin nyt kun on päässyt välillä taukojen makuun. Ja seittemää kerrallakaan en enää halua, joten varmaanki se menee niin että joisin joskus pari kertaa viikossa yhteensä tuon seittemän. Mitä sitä pohtimaan, kattoo miten homma etenee. :lol:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 23.4.2021 07:06:31

Mulla ne alkoholittomat silloin joskus, kun niiden avulla lopetin käytön, pitivät riippuvuutta yllä. Täytyi sitten ostaa iltojen iloksi, lähteä vaikka illalla kauppaan vain niiden vuoksi. Olin kuitenkin todella pitkään raitis alkoholittomien avulla, kunnes retkahdin alkoholillisiin takaisin. Ehkä se oli ongelmallista se ajattelu, että tarvitsi "jotakin" tölkkimuotoista käteensä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 24.4.2021 15:52:08

Mulla oli alussa varsinkin kokistölkit kovassa käytössä. Nimenomaan piti olla se tölkki. Sitten jossain vaiheessa huomasin etten tarvi niitä enää niin paljoa, että se riippuvuus vähän hellitti. Nyt se on lähinnä tapaa että juon tölkistä limuja, ja onhan se hyvä pitää vara vaihtoehto käsillä. Tänäänki oon juonut jo kokista vaikkei silleen ollut mitään pakkoa mitään juoda. Huvin vuoksi vain. :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 3.5.2021 16:45:16

Vappuna lähti hieman käsistä tää touhu, tuli juotua pe-su 3 päivää putkeen. Ja määrissäkin takapakkia. Tänään sitte kärsitty darrasta, onneks vapaapäivä. Sen turvin petasinkin tuon eilisen juomisen. Nää erikoispäivät pääsiäinen,vappu yms. vielä tuntuis kovin vaikeelta olla selvänä. Ja siitä sitten helposti tulee putki. No, ilman takapakkeja ei tässä oo koskaan edetty. Nyt jokunen päivä selvänä, ehkä ens vkl jatkuu vähien määrien harjottelut. 3-4kpl. Mulle on tärkeetä oppia nuo määrät, että siitä tulisi uusi normaali. Ja sitten ens kerralla kun tulee joku erikoispäivä, niin se voisi mennä jo rutiinilla vähemmillä määrillä. Huomasin muuten tuossa vkl että aivokemiat iski taas päälle. Se kun juo isompia määriä, niin jossain kohtaa tulee sellainen että on tosi vaikeeta lopettaa sitä juomista. Oisko se sitten siinä about 6 oluen kohdalla. Tulee sellainen mitäväliä-olo ja sitten se on menoa. Mutta toisaalta helpottavaa että tietää että se johtuu vaan aivokemioista, ja kun pitää määrät pieninä niin pystyy vielä kontrolloida tätä juomista.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 6.5.2021 20:51:36

venkku kirjoitti:Tulee sellainen mitäväliä-olo ja sitten se on menoa. Mutta toisaalta helpottavaa että tietää että se johtuu vaan aivokemioista, ja kun pitää määrät pieninä niin pystyy vielä kontrolloida tätä juomista.

Tuo on tuttu tunne. Just niin mulle nyt kävi. Jotenkin antaa itselleen luvan sitten useampaan päivään, vaikka aivan hyvin voisi tehdä ryhtiliikkeen heti eikä 4 päivän päästä. Tulee se tunne "mitä väliä." Haluaa vaan olla jonkin asteisessa humalassa tasaisesti.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 6.5.2021 22:51:35

Piti tulla vielä kommentoimaan, ennen kuin unohdan mun ajatuksen. Joo, just noin se on. Tuo aivokemia homma on aika jännä juttu. Mutta tuo ryhtiliike on todella vaikea tehä silloin, kun aivokemiat on päällä. Sen oon oppinut. Ei ihmekkään että sitä tunsi niin kuin elämä ois yhtä taistelua. Koska sitähän se oli vuosia. Oon huomannut vasta nyt pienempien määrien kanssa, että se aivokemia ei tuukkaan aina. Se aktivoituu jossakin vaiheessa jos joko juo liian monta tai putki kestää monta päivää. Jos silloin on pienikin triggeri juomiseen, niin putkea on lähes mahdotonta katkaista. Mut tää oli niin helpottava tieto mulle, koska luulin aina et se johtuu vaan omasta heikkoudestani eikä aivoilla oo mitään tekemistä asian kanssa. Se on vähän sama kuin darra ja morkkis, kaikki asiat tuntuu 100x pahemmilta noissa oloissa, eikä niitä saa pois päättäväisyydellä.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.5.2021 07:41:22

Tunnistin kirjoituksesi asiat. Se on ihme juttu, että joskus yksi sujuu leikiten, ei mitään ongelmia, olet kuin kuka tahansa käyttäjä. Hallinta on niin helppoa, mutta sitten tulee jokin odottamaton tilanne, alat vaan juomaan niin paljon kuin pystyy johonkin vaikeaan tunteeseen. Se on rasittava juttu, koska asiat paisuu mielessä ja tulee tunneherkäksi ja alkoholi vääristää sitä omaa todellisuutta. Tulee semmonen alkoholistinen aivokemia, jossa vain sillä juomisella on merkitys. Siinä hötäkässä onkin sitten pilannut asiansa, mutta ei vaan halua nähdä, että juominen oli se perimmäinen syy asiaan, eikä mikään yksittäinen tunne tai tila. Morkkis on nytkin ratkeamisesta. Eikä sille oikeasti voi mitään. Se menee taas vain päivien kuluessa ohi.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 12.5.2021 15:57:09

Keskiviikko ja taas se aika viikosta kun olutpiru alkaa kaupata ideoitansa. Kato kun on niin kivan lämmin päiväkin..Oispa kiva istua partsilla juomassa vähän kaljaa.. Mä tunnen nää sen ideat jo ihan liian hyvin. Oon kuullut ne liian monet kerrat. Ja vielä enemmät kerrat oon uskonut sitä. Mutta silti tänään oon jostain kumman syystä saanut vahvuutta. Oon tarpeeks vahva sanoakseni että ei arvon olutpiru, en mä HALUA juoda. Mee pois. Syön mieluummin karkkia. 8)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät