Olet täällä

Päiväkirjani

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Päiväkirjani

ViestiKirjoittaja venkku » 7.10.2020 13:28:46

Kiitos tsempeistä! Kiva kun kirjottelet Mark1 ja tsemppiä sullekin tipattomalle. :) Se on hyvä päätös pitää vähän taukoa varsinkin jos tuntuu että alkaa mennä taas överiksi juominen.

Mulla on jotenkin tylsä vaihe nyt menossa. Ei silti tee mieli juoda vaikka kyllähän se mielessä on välillä käynyt. Nää sateiset ilmat vaikuttaa mielialaan kans. Kaapit on täynnä karkkia mutta ei niitäkään huvita koko ajan syödä. Pakko ne on sielä kuitenkin varuulta pitää vaikka tuntuu ettei ne auta yhtään mihinkään. Joku tunnehomma tässä on taustalla mihin mä muka tartten jotain. Oisko se sitten tää tylsyys. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja t-petsku » 7.10.2020 15:45:49

Tylsyys on huono juttu, koska se saa tekemään tylsiä juttuja. Tunnesyömistä, tunnetoimintaa... mut ei esmes kävelylenkkiä (ainakaan omalla kohdalla).
Kun ei vaan tajuu
t-petsku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia (poistunut käyttäjä) » 7.10.2020 19:44:19

venkku kirjoitti:...

Mulla on jotenkin tylsä vaihe nyt menossa ...

Moi venkku!

Minäkin olen juonut tylsyyteen - ja ruokkinut tylsyyttä juomalla. Elän tietysti nyt tipattomallakin yksinäistä elämääni, ja joskus välillä minustakin tuntuu, että tarttis enemmän jotain actionia :mrgreen: En ole kuitenkaan ruoskinut itseäni, tekemättömyys ei ole läheskään samanlaista saamattomuutta, kuin juomaputksessa. Ruuanlaitto ja sen suunnittelu ovat minulle mieluista sisältöä tällä haavaa, yritän opetella terveellistä ruokavaliota ja se tietää koko ajan uusia asioita, surffailen paljon tietoa, jota tulee mieleen tarkistaa. Teen myös paljon ristisanatehtäviä, niissä aikaa kuluu aika kivasti. Juomaputkessa en paljoa seurannut tv:tä, nyt olen innostunut katsomaan iltayhdeksän elokuvia, myös dokumentteja, jotka kiinnostavat - telkkarissa on paljon tarjontaa tänä päivänä eri kanavilla. Välillä luen, enimmäkseen dekkareita, mutta se menee sykäyksittäin. Tänään kävin leffassa (Tove) ja samassa seurassa on tulossa teatterivierailukin - voisin käydä yksinkin, nyt sattui vain olemaan seuraa. Olen aikoinaan ollut ahkera taide- ja muissa museoissa kävijä, nykyisellä paikkakunnallani niitä ei vain ole montaa - enimmäkseen olen käynyt museoissa yksin, minusta on kivaa keskittyä näkemäänsä omin ajatuksin ja omaan tahtiin. Joillakin paikkakunnilla Suomessa on mahdollista saada Kaiku-kortti (http://www.kulttuuriakaikille.fi/kaikukortti - https://kaikukortti.fi/), jolla pääsee ilmaiseksi mm museoihin ja teattereihin, eli ne eivät välttämättä ole kustannuskysymyskään. Kaikkialle on lupa mennä yksin tai seurassa - vaikka tämä korona-aika vähän rajoittaa menemisiä. Kun pääsee ulos, vaikka kävelylle tai edes kauppaan, ajatukset saavat ilmaa ja sitä tuntee olevansa elossa ja yksi muiden joukossa. Kävelykin on tekemistä, jopa hyödyllistä, eikä sitä tarvitse tehdä rankemmin, kuin itselle tuntuu sopivalta. Minun pitäisi kävellä enemmän, olen tehnyt sitä vasta viime päivinä sen sijaan, että aina hyppäisin pyörän selkään, kun menen ulos.

Voi hyvin olla, että sinullakin on, kuten sanot, tylsyysvaihe, joka menee ohi, eikä siitä kannata olla huolissaan, meistä kukaan ei ole ikiliikkuja, enkä uskokaan, että ihmisen pitäisi kaiken aikaa olla "tekemässä" jotakin. :mrgreen:

Olen iloinen sinun puolestasi, että tipattomuus pitää ja olet motivoitunut, kroppasi kiittää siitä! :D Onnea jatkoonkin! Kuva
Amalia (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja venkku » 9.10.2020 18:23:58

Joo tylsyyttä on opittava sietämään. Ja just tämä, kun ei jaksais mitään tehdä, no paitsi juoda.. Mutta se ei oo nyt vaihtoehto. Litkin tässä taas kokista ja syön suklaata. Kyllä nää perjantaitkin menee nykyään ihan hyvin. En es muista kuinka mones perjantai selvinpäin. Jotenki en osaa olla ylpeä itestäni vaikka varmaan pitäis. Eihän tästä oo montakaan kuukautta kun ei selvää viikkoakaan kertynyt kuin harvoin. Mutta kyllä mä iloinen oon tästä että pysyn selvänä tällä hetkellä. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 10.10.2020 17:47:39

Moi Venkku ja Muutkin! Mä niin samaistun tuohon tylsyyteen. Mun on välillä pakko pakottaa itteeni johonkin mukavaan tekemiseen vaikka ei mikään huvittaisi. Kaljan voimalla saan paljon asioita tehtyä siinä sivussa iloisin mielin. Näitä tylsyyden ja juomattomuuden täyttöpuuhia on ollut esim neulominen ja lenkkeily.
Mun vähentely ei oo sujunut niin hyvin ku sulla. Eilen meni, mut tänään vaan 3 keppanaa ja enempää ei ookkaan. Toinen lähes raitis la peräkkäin.
Leivinuunia tässä lämmitän ja alan nyt neulomaan ja samalla luonto-ohjelmaa kattoon.
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 11.10.2020 19:30:12

Moi taas Tiikeri. :) Sepä se ku se kalja mukamas antaa jotain pirteyttä siihen tekemiseen. On tää kyllä aikalailla uuden opettelua, kun on vuosia tottunut kittaamiseen. Mutta pikkuhiljaa tässä opitaan, onneks ei oo kiire. Mun korviin tuo muutama olut ei kuulosta pahalta. Tsempit sullekin, hyvin menee! :D
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 20.10.2020 11:04:55

Moi Venkku ja kiitti tsempeistä!
Miten sulla nyt menny? Oletko keksinyt jotain tylsyyden torjumiseen? Muuta ku cocista ja suklaata, suklaa auttaa muakin :D
Mulla tänään helpompi 0-päivä.
Kohta lähden ystävän kanssa kävelylle. Kurjaa ku on jo niin kylmää että pitää varustautua.
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 20.10.2020 14:40:35

En oo oikein keksinyt muita keinoja tylsyyteen kuin suklaa ja kokis. Välillä jotain muuta makeaa ym. :D Eilen tuli taas haettua kokispäkki. Nauratti itekseni kun en pääse tästä päkkien ostamisesta mihinkään. Mut parempi se kokispäk kuin olutpäk. Muutenki kaupoissa käyminen on nykyään ihme haahuilua, kun en oikein tiiä mitä sitä ostais. Kun ennen se oli niin selkeä reitti; kaljat koriin ja pakastepizza tmv kylkiäiseksi. :mrgreen: Mutta mukavaa käydä kaupassa kun voi ajan kanssa katella kaikkia tuotteita ja kokeilla uusia. Kun ei oo kiire pois eikä hävetä kaljan hakemiset. Muuten tässä mennyt ihan hyvin, ei se tylsyyskään nyt oo niin pahalta tuntunut. Varmaan menee aaltoilevasti. Kohta 2kk täynnä tipatonta, jee! Oon tän kuun loppuun asti vielä, sit on kaverilla bileet jonne oon menossa ja aion siellä juoda. Sit marraskuussa aloitan vähempien määrien harjottelun. On tässä ollut aikaa sitä miettiä. Ei ainakaan vielä pelota että lähtee taas käsistä mutta senhän näkee vasta sitten käytännössä.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia (poistunut käyttäjä) » 20.10.2020 16:19:20

venkku kirjoitti:... Muutenki kaupoissa käyminen on nykyään ihme haahuilua, kun en oikein tiiä mitä sitä ostais. Kun ennen se oli niin selkeä reitti; kaljat koriin ja pakastepizza tmv kylkiäiseksi. :mrgreen: Mutta mukavaa käydä kaupassa kun voi ajan kanssa katella kaikkia tuotteita ja kokeilla uusia. Kun ei oo kiire pois eikä hävetä kaljan hakemiset. Muuten tässä mennyt ihan hyvin, ei se tylsyyskään nyt oo niin pahalta tuntunut. Varmaan menee aaltoilevasti. Kohta 2kk täynnä tipatonta, jee! Oon tän kuun loppuun asti vielä, sit on kaverilla bileet jonne oon menossa ja aion siellä juoda. Sit marraskuussa aloitan vähempien määrien harjottelun. On tässä ollut aikaa sitä miettiä. Ei ainakaan vielä pelota että lähtee taas käsistä mutta senhän näkee vasta sitten käytännössä.

Hei, venkku,

Onnitteluja sinullekin kahdesta kuukaudeta, mennään tosiaan samaa tahtia! :D

Olen kokenut tuon saman kaupassa, että on pitänyt keksiä erilainen lenkki, kun ei aloitakaan kaljahyllyiltä, mistä on vuosia kiertänyt ensimmäiseksi, vieläkin pitää pysähtyä portilla hetkeksi miettimään, mihin suunnistaa :mrgreen: Siinä on sitten tarttunut minullekin mukaan uutta, lähinnä ruokaa, jonka kanssa teen myös töitä. Ja jotkut lähikaupan tädit ovat alkaneet tervehtimään iloisemmin, kuin ennen - vai kuvittelenko vain? :mrgreen:

Ja tarvitseeko sitä tylsyyttä torjua - eikö ole hyvä, että sitä vain sietää? Koska se on osa elämää ja se osa vaihtelee, väliin saa inspiraatioita tehdä jotain, väliin sitä haluaa vain olla, ei se tylsyys kenellekään ole ikuinen olotila.

Nauti bileistä uudella asenteella, niin että se juominen kestää sen aikaa, minkä bileet kestävät ja se on sillä kertaa siinä!

Hyvää mieltä ja mukavaa syksyä!
Amalia (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 20.10.2020 16:41:40

Hienoa Amalia ja Venkku pitkästä tipattomuudesta.
Mulla on vielä se kaupassakäyntivaihe että kiertelen väsyneenä ja kiireellä työpäivän jälkeen aina saman reitin pahemmin viivyttelemättä. Kaljani haen viimeisenä ja toivon ettei kassajonossa kovin paljo tuttuja, hävettää tietty. Minun on suorastaan vaikea ohittaa tätä viimeistä kaljahyllyväliä. Määrät ei oo suuria mutta silti...
Amalia kirjoitit tylsyyden sietämisestä. Se on hyvin sanottu. Siskoni sanoi myös minulle kerran aika osuvasti tästä ongelmastani kertoessa "opetella sietämään epämukavuutta". Tänään sain mielihyvää kun sain pitkästä aikaa siivottua sellaisen pikaisen viikkosiivouksen. Ja perunamuussin jämästä leivoin rieskoja leivinuunissa. Ihan ok onnistuivat. Niin ja ilman tissuttelua :lol:
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 14.11.2020 16:33:58

Marraskuun alku ei oo lähtenyt ihan niin hyvin käyntiin kuin ajattelin, mutta oishan se jo pitänyt tietää. On tullu juotua useina päivinä. Positiivista on kyllä se, että oon saanu määriä pienemmäksi ja vaihtanu isot tölkit pieniin. Pelkäsin että vähempien määrien juominen ei toisi hyvää oloa, mutta se pelko onkin turha. Oon useampana kertana juonut vaan 5-6tölkkiä, mikä on mulle jo iso muutos entiseen. Päiviä vaan tullut liikaa, mutta voiko sitä kaikkea muuttaa kerralla? No, nyt tämä loppu vkl selvänä. Oon taas varannu suklaata. :P Tsempit kaikille!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tiikeri » 3.12.2020 14:43:00

Moi Venkku ja muutkin. Miten on nyt mennyt? Mulla jatkunut lähes entisellään. Tosin esim tällä viikolla 0 päiviä tulee ainakin 2. Tänään to ja myös ti. Tosin näitä vapaapäiviä edeltävinä iltoina olen juonut 3 pikkutölkkiä.
Tätä korona tylsyyttä olen kestänyt aika hyvin. Töissä on nyt ollut viikon päivät "maskipakko". Siihenkin alkaa tottua vaikka hankalahan se on...silmälasit on taskussa kotelossa. Tsempit :D
Toivossa on hyvä elää.
Tiikeri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 7.12.2020 17:32:07

Moi Tiikeri. Unohdin vastata sulle vaikka huomasin tän jo aiemmin.(Oikeesti en kerenny vastata,kun join koko vkl. :oops: ) Mulla on sellanen sääntö etten kirjota tänne jos oon juonut, es yhden. Tää on selvä paikka mulle, jossa käsitellä tätä juomista. Mulla on mennyt aika vaihtelevasti. Juotua on tullut useana päivänä, enemmän kuin olin suunnitellut. Määrien kanssa menee myös vaihtelevasti. Oon tottunut pieniin tölkkeihin aika helposti ja isot tölkit tuntuu ihan hirveän isoilta nyt kun ei niitä enää juo. Mietin että miten ihmeessä oon pystynyt juomaan niitä ja vielä järkyttävän isoja määriä. :!: Että siinä on kyllä parannusta tullu että juon nyt pieniä ja max on mennyt 10tölkkiä ja 8-9 useesti, että vähän takapakkiakin myös. Koska alussa meni ihan hyvin 6tölkkiä,jopa 4. Mut sitten taas palasin vanhoihin tapoihin. Tavoitteeseen on vielä matkaa, oisin tyytyväinen jos normihomma ois semmonen 4kpl. Kokiksen litkiminen jatkuu myös. Ja nimenomaan tölkistä. Toki ostan joskus pullossakin mut jotenkin tuo tölkkijuominen tuntuu paremmalta, kummasti. :mrgreen:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 22.12.2020 00:27:16

Olen lukenut (ahminut) 3 päivää näitä keskusteluja. Ensimmäistä kertaa yli kuukauteen olen ollut juomatta ja ensimmäistä kertaa todella pitkästä aikaa tuntuu, että ehkä minullakin on toivoa saada järjetön alkoholinkäyttöni (olen viinin lipittäjä) hallintaan. Niin motivoivaa on ollut lukea kaikkien teidän kohtalotoverien tsemppailua selvempään elämään! Tänään tuntuu hyvältä selvä pää ja terävämmät tunteet. Toivottavasti näitä päiviä alkaa kerääntymään. Hyvää jatkoa sinulle ja muille, joiden juttuja olen täällä lukenut!
Stella
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 22.12.2020 18:58:24

Moi vaan Stella ja tervetuloa! Siitä se lähtee kun alkaa käsittelemään tätä ongelmaa. Mulla on auttanut tänne kirjoittaminen ja kans muiden juttujen lukeminen. Tsemppiä! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät